Schilderen met draad
Zodra ik de aanmeldingsmail voor Quiltblogger verstuurd heb, velt de griep me en zegt mijn naaimachine dat hij int. error heeft. Naar bed zegt de dokter. Naar de dealer zegt de machinehandleiding. Balen, want de 50 jaarquilt ligt, bijna af, in de weg. Ik moet de nieuwe stoelhoezen quilten, wil beginnen aan Hubertus, een opzet maken voor de wedstrijdquilt van het Gilde, nieuwe voetjes uitproberen, de eekhoorns- en tuinvogelfoto’s verwerken tot.., nieuwe kleren ma…
Kleinzoon van 11, die de laatste hand aan onze gezamenlijke quilt mocht leggen, het etiket opnaaien, is teleurgesteld, maar begripvol: “De machine wilde op vakantie. Hij heeft hard gewerkt.”
Het omzetten van gedachten in stof en draad
En dat klopt, we hebben samen veel geleerd en gemaakt. Mijn Brother en het abonnement op Craftsy, dat ik van mijn zoon kreeg, trok me uit de schrijfblokkuil, zoals haiku en schrijven dat eerder deden. Voor mij waren die Internetcursussen geweldig. Op mijn tijdstip, in mijn tempo kijken en uitproberen. Geen zorgen om wel of niet kunnen reizen, zitten, praten. Computer aanzetten, les kiezen en net zo vaak kijken hoe iets moet tot het mij ook lukt.
Er bleek een wereld aan quilttechnieken te zijn. En dan die handige moderne materialen. Wat ik al decennia wilde maken, leek nu mogelijk te zijn. Ik leerde zelfs meerdere manieren om mijn gedachtespinsels om te zetten in stof en draad. Ik stel er hier drie voor.
Schilderen op stof
Mijn eerste probeersel was De Knoef. De printer vergrootte de foto tot het formaat dat ik wilde. Met behulp van een lichtbak trok ik de print over op katoen. Dit kreeg versteviging en ging in een borduurraam. Alles ingeschilderd met stofverf. De contouren, daklijsten, ramen, etc. van het huis zijn in Free Motion Quilting genaaid. De bomen en de schaduwen zijn ook met FMQ vormgegeven. Ik gebruikte gewoon naaigaren, waardoor de achterkant wat dik en stug werd.
Borduren in FMQ op gaas en oplosbaar folie
Voor de torenvalk had ik oplosbaar folie ontdekt. De foto uitgeprint op het gewenste formaat, op een stuk vitragestof gelegd en kleur voor kleur met FMQ helemaal vol geborduurd. Soms meerdere lagen over elkaar. Lastig werken en de stof wordt erg ingetrokken, vooral details waren lastig. Geschikt voor een applicatie, maar niet voor direct op zijn plek werk. Ik gebruikte rayon borduurgaren en borduurondergaren in licht of donker.
De applicatie in het water leggen en de folie oplossen goed uitspoelen. De inkt van de gebruikte tekenstift bleef op het water drijven en vlekte. Nu gebruik ik verdwijnstiften.
Het werk uitknippen met een randje voor de zigzag. In twee ronden zigzaggend op een shirt genaaid. Ik gebruikte borduurgaren in de kleuren van de verschillende vogelonderdelen.
Later ontdekte ik vliesofix, daarmee plak je de applicatie precies op zijn plek en kun je met een keer zigzag toe.
Borduren op fotofabric
De foto van de poes is met de computer geprint op fotofabric. Hier heb ik niet alles met garen bedekt, maar bleef de ondergrond en de schaduwwerking zichtbaar. Contouren, ogen, oren en details werden nauwkeurig gevolgd. De lichtste plekken zijn onbewerkt, de donkere delen juist veel. Daardoor komen delen naar voren en lijkt de poes wolliger. De achtergrond van bladeren is zo gequilt dat het kussen net te zien is. Ook hier heb ik borduurgaren gebruikt met borduurondergaren. De fotofabric verbleekt na verloop van tijd in de zon. Tegenwoordig is er een spray om de print te beschermen. Niet in de zon leggen, helpt ook.
Nou, kom maar op met mijn machine, ik ben er weer klaar voor.
Marja Hoffmann
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!