Leren door proberen
1 foto en 3 manieren om te bewerken
Aanleiding is een artikel in Quilting Arts van februari/maart 2020. Een artikel van Jill Kerttula
Zij beschrijft 3 manieren om een foto tot een quilt te verwerken. Omdat ik tot nu toe altijd 1 manier van werken gebruik, ben ik nieuwsgierig naar de verschillen. Ik pak de uitdaging op. In mijn vorige blog schreef ik al dat ik een mens ben van “uitproberen”. Waar dit vorige bericht vertelt hoe ik mijn inspiratie haal uit reizen, deel ik nu met jullie hoe een tijdschrift mij tot experimenteren aanzet.
Ik neem als startpunt een foto uit mijn eigen tuin; een foto van een meervoudige tulp. Het artikel adviseert 3 x dezelfde foto te gebruiken en te verwerken zodat je op deze manier het verschil ervaart en ziet.
Ik druk de foto af en haal wat van de groene bladeren weg. De foto wordt gescand (600 dpi.) En vervolgens afgedrukt op 3 stukjes dunne witte katoen. Deze witte katoen is gestreken op freezer papier of geplakt op een A4-tje gewoon papier om het door de printer te geleiden.
Ik maak een tussenstap die in het artikel niet gemaakt is. Ik plak de bloem met vlieseline op de ondergrond. Jill Kerttula beschrijft dat zij haar foto’s eerst digitaal bewerkt waarbij zij achtergrond en compositie bepaalt en bewerkt. Op haar site leg ze uit hoe ze dat doet. Daarna laat zij de stof drukken bij een drukkerij. Kijk voor haar uitleg op haar site. In dit artikel beschrijft ze hoe ze de foto manipuleert. Enne klik even op google translate om het in het Nederlands te lezen.
Na deze stap heb ik 3 heel verschillende lappen ; zo verschillend omdat ik werk met restlapjes dat ik heb liggen.
Ik leg basis materiaal voor 3 quiltjes klaar: vulling en achtergrond. De lagen worden niet op elkaar bevestigd. De quiltjes worden ongeveer 25 x 30 cm, een goede maat voor experimenten.
Bloem 1 – De bovenlaag bewerken
Dit is voor mij de meest vertrouwde manier van werken. Het betekent textiel (etc) op en naast elkaar leggen.
Ik ben niet erg tevreden over de kleurintensiteit en de diepte in de foto na de afdruk op stof. Dus zoek ik naar mogelijkheden om deze diepte met behulp van kleuren terug te krijgen.
De kleur intensiveren kan door middel van het toevoegen van stof, lutradur, organza, tule. Dit pas ik alle vier toe. Je kunt met doorstikken de kleur veranderen en accent geven. Ook dat is in de bloem toegepast.
Maar ook voeg ik kleur toe met inktense kleurpotlood. Waar ik met het kleurpotlood meer kleur aanbreng behandel ik de stof met Liquitex, medium voor textiel. Dit voorkomt bloeden van de kleuren. Het maakt het ook mogelijk om rood, wit, geel en oranje naast elkaar aan te brengen en te mengen. De kleur wordt iets donkerder dan zonder de medium. De tulp is daarna doorgestikt.
De achtergrond en de zijkanten
Voor de achtergrond zoek ik naar mogelijkheden. Jill Kertulla beschrijft hoe zij de achtergrond bewerkt door met laagjes op elkaar te stikken en dan door te knippen/snijden. Dit past wel bij de bloembladeren en dit ga ik dus toepassen voor de rechterzijkant . Een laag groene stof, repen koperen stof met glimmer, een aantal stroken lutradur en groene organza, en dan door de lagen snijden. Dit plaats ik naast de bloem. De bloem komt er nog een klein stukje overheen.
De onderkant had op de foto groene bladeren. Maar de fotoafdruk van deze bladeren is niet goed geprint. Er lopen witten horizontale lijnen doorheen. Ik besluit het stuk stof te verwijderen en zoek naar mogelijkheden om bladeren te suggereren. Uit geverfde vliesofix knip ik bladeren voor op de achtergrond. Daaroverheen een viertal groene bladeren van stof. Deze stof is verstevigd met Odicoat wat een coating geeft aan de stof. Het geeft stevigheid (de bladeren zitten maar op 1 stiksellijn vast) en het voorkomt rafelen van de zijkanten.
Bloem 2 – Een of meerdere tussenla(a)gen toevoegen
Bij bloem 2 is het de bedoeling om extra dimensie aan te brengen met vulling. Een soort look-a-like trapunto. Hiervoor zijn de bovenlaag met foto, batting en achterkant niet verbonden door lijm, spelden of anders. De lagen zijn nog los van elkaar.
Omdat ik ook hier niet tevreden ben over de kleuren, ben ik begonnen met het bijkleuren van de bloem met inktense potloden.
Daarna onder de bloem een extra stuk batting leggen en dat gaan doorstikken. Bij deze methode breng je dus niet vanaf de achterkant extra vulling in(zoals bij trapunto); dit doe je onder de enkele toplaag. Het deel dat je omhoog wilt krijgen enigszins doorstikken en daarna de extra batting buiten de stiklijnen wegknippen. Delen van de bloem komen omhoog.
De beschrijving van Jill Kertulla bevat meerdere mogelijkheden om delen van de bovenlaag te vervangen door stoffen in een tussenlaag. Een soort Mola techniek. In mijn quiltje kan ik bijvoorbeeld de bladeren in een tussenlaag hebben en de stof van de bovenlaag wegknippen, waardoor de groene stof zichtbaar wordt. Dit heb ik gedaan bij een deel van de stengel en bij een deel van 2 bloembladeren. Deze delen liggen dus iets dieper.
Nu de sandwich maken met de gewone vulling en achterkant. Vervolgens de quilt bewerken.
Ik stik de bloem nog op een paar plaatsen door en stik om de stengel en bladeren heen.
Op het gele achtergrond strijk ik geverfde vliesofix om een summiere kleur groen met wat goud aan te brengen. Dit gedeelte wordt verticaal doorgestikt met een extra strook lutradur en organza. Beide stoffen zitten alleen in het midden vast en komen dus iets omhoog.
De rest van de gele achtergrond wordt met geel Invisibel doorgestikt en met een meerkleurig rayon .
Bloem 3 – Handborduren
Bloem is het langst blijven liggen. Dit is een werkje voor de avond voor op de bank.
Hier is de bloem niet bij gekleurd. Maar handborduursteken geven ook extra kleur en textuur aan deze bloem.
Het is duidelijk dat deze manier van werken voor mij nog onbekend is. Het kost mij moeite om te bepalen welke steken met welk effect ik kan toepassen. Deze manier van bewerken is leuk, maar ik ben er duidelijk minder bedreven in. Duidelijk nog op zoek naar steken die een gewenste effect hebben.
Tot slot
Leerpunten voor mezelf :
- Volgende keer de foto extra kleur geven in het fotoprogramma.
- Leren hoe digitaal een compositie te maken voordat ik ga afdrukken.
- Handborduren; vaker oefenen zodat ik weet welke steek mooi effect geeft.
Erg positief ben ik over het effect van de extra verhoging bij bloem 2 en over de kriebelige achtergrond van bloem 3.
Nieuwsgierig naar Quilting Arts ?
Het is een Amerikaans blad voor Art Quilten. In onze bibliotheek zijn een paar oudere exemplaren die te leen zijn. Zoeken op Quilting Arts
https://quiltersgilde.auralibrary.nl/ajdetailsx.aspx?DOCSTART=002119
https://quiltersgilde.auralibrary.nl/ajdetailsx.aspx?DOCSTART=001821
Dit was het voor deze keer, volgende keer wil ik graag vertellen over het gebruik van lutradur.
Blijf leren, blijf proberen.
Liesbeth Wessels
Prachtig beschreven Liesbeth, met veel interesse gelezen.
Groetjes Paulien
Hallo Paulien
Dank je wel.
Wat geweldig…zou ik graag in het echt zien en uit gaan proberen…Top🤩
Hallo Petra
Dank je wel, Petra. De winst zit in het proberen,niet direct in het resultaat,het zijn maar kleine quiltjes.
Dank je wel Liesbeth,
ik denk dat ik nu het project voor EQA maar ga aanpassen, bedankt voor de verwijzing naar Jill Kertula weer een leermoment.
gr. mia