Garen vol verbeelding

 


In mijn (Cindy Vissering) vorige blog vertelde ik van de fluisterquilts met extra aandacht voor het maken van de eerste quilt uit mijn eigen serie.

Vandaag wil ik een andere quilt er uit lichten, die ik voor iemand anders maakte met de techniek ‘yarn couching’, Dat lijkt op schilderen met dikker garen. Ik weet eigenlijk niet wat de Nederlandse term hiervoor is en een (letterlijke?) vertaling gaf mij: ‘garen bekleding’, wat natuurlijk wel een treffende omschrijving is, omdat je met het garen je stof, je figuur bekleedt.

 


 

Inspiratie

 

Ik volg op Instagram Bethanne Nemesh (@bethanne.whitearbor) die bijzondere quilts maakt met machinaal doorquilten uit de vrije hand (ja, die term had ik al in het Nederlands onthouden). Later zal ik daar eens meer over vertellen, want ik volgde een ontzettend leuke cursus bij haar. Zij maakt ook hele mooie werkstukken met yarn couching, vooral dieren of planten op de achterkant van een jas. Zoek haar zeker eens op voor inspiratie en kleine instructiefilmpjes.

Het ‘bekleden met garen’ leek mij superleuk om eens te gaan proberen, maar ja daar heb je dan een speciaal naaivoetje voor nodig, dat ervoor zorgt dat het dikkere garen (of ‘wol’) precies onder de naald doorgevoerd wordt, zodat het goed vast komt te zitten. Ik schafte zo’n setje aan, maar kwam er later achter dat een 1/4 inchvoetje (met dus een gat ipv een sleuf voor de naald) op ‘standje rulervoet’ en wat meer aandacht voor het doorvoeren van het garen, het ook goed mogelijk is. Het garen kun je over je machine leiden met kokertjes karton aan je machine geplakt.

 



Eerste test

Ik wilde deze techniek heel graag verder ontdekken. Voordat ik aan deze quilt begon voor iemand uit de Art Bee, had ik het ‘yarn couching’ eerst geprobeerd op een ander project. Hier alleen de tak tussen de bladeren door. Voorzichtig heen en een stukje terug – ja zo gaat dat in het begin…

Ik gebruik doorzichtig naaigaren en met de speciale voet hoef ik er maar één keer langs om het dikkere garen gelijk goed vast te zetten. In principe gebruik je met die voet de instellingen voor het vrij uit de hand naaien, zodat je elke gewenste kant op kunt bewegen. Bij wat meer wilde bewegingen kan het wel zo zijn dat het dikkere garen niet helemaal vast komt te zitten, dan ga je, nadat je het  garen afgeknipt hebt, er nog een keer overheen met het doorzichtige naaigaren, tot alles op zijn plek blijft zitten.

 

Bloemknoppen – laag voor laag

Voor wat meer reliëf naai je meerdere keren over je figuur heen, totdat het garen voldoende vulling geeft aan je figuur. Ik begon voor deze Magnolia bloemen met perzik-roze garen en ging er daarna met wit overheen. Achteraf had ik best wat meer of dikker mogen werken met het perzik-roze, want in de uiteindelijke bloem is er weinig van terug te zien. Dat zijn zo van die dingen waar je na enige ervaring achter komt. Bij meerdere lagen begin je dus met de ‘onderkleur’ wat je ook wel met schilderen doet. Alleen de laatste laag wordt van de uiteindelijke kleur die je in gedachten hebt. Een andere onderkleur maakt de figuur levendiger, echter. De onderkleur kan een tintje lichter of donkerder zijn, maar ook net een andere tint. Kijk msar eens heel goed naar het echte object; welke ondertoon zie je daar? Gebruik die dan eens als onderkleur en je zult verbaasd staan van het resultaat. Let erop dat de onderkleur bijna, maar niet helemaal verdwijnt onder de uiteindelijke tint. Het moet niet duidelijk zijn, maar een beetje doorschemeren, dat geeft het mooiste resultaat.

 

Fluisterquilt schema

Belofte maakt schuld, ik beloofde in een reactie op een vraag van iemand op het vorige blog, dat ik een schema zou delen hoe je de volgorde van fluisterquilts zo kunt maken dat je steeds ná een ander komt, maar uiteindelijk toch een quiltje voor iedereen uit de groep hebt gemaakt. Het principe dat de volgorde eerst naar de eerstvolgende op de lijst gaat, dan slaat het één iemand over. Met twee overslaan red je dat niet met zes personen. Maak dan een stap terug en sla dan twee over. Als laatste moet je dan weer een stap terug.

 

 

Dus uiteindelijk maak je twee keer een quilt aansluitend op eenzelfde iemand. Maar het is een stuk afwisselender dan steeds na dezelfde persoon je volgende fluisterquilt te maken.

En met het fluisterquilt is deze blog ook weer mooi rond. Tot de volgende keer!

 

Cindy Vissering

 

 

2 antwoorden
  1. Jessy Wajon zegt:

    Beste Cindy, wat een vreselijk leuk en inspirerend artikel is dit. Ook de bijgeleverde plaatjes van je kunstwerken zien er voor mij uitdagend uit. Ga ik zeker uitproberen.
    Bedankt!

    Beantwoorden
  2. Hilda de Wit zegt:

    Hartelijk dank Cindy voor het uitleggen van het schema om de volgorde te varieren bij het doorgeven van fluisterquilts of Round Robins. Ik begrijp het en het lijkt me goed te doen en zinvol om die variatie aan te kunnen brengen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *