Eerste eigen ontwerp: So I went to Glasgow
Wanneer je mijn blogjes in de afgelopen jaren hebt gevolgd, dan heb je mij steeds quilts zien maken van bestaande patronen of klassiekers met de standaard blokken. Af en toe ‘es een uitstapje zoals een quilt van babykleertjes of een groepsproject. Maar ik had nog nooit een quilt gemaakt waar ik startte met een leeg vel papier. Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar ik heb soms wat externe omstandigheden nodig om van een bekende weg af te wijken. In dit geval was dat een online cursus van Ricky Tims met de titel: Gridified Art Quilts. Een cursus met 6 sessies in 3 weken met het doel een AFFO te laten zien na nog eens twee weken.
Concept
Ricky zette ons snel aan het werk met het verzinnen van het thema voor onze eigen ontwerpen en het tekenen van een themablok dat je centraal in je ontwerp kon laten landen. Voor een landschapsquilt zou dat een schuur kunnen zijn, voor een tuin zou dat een vogelhuisje of een boom kunnen zijn. Voor mijn thema koos ik de Schotse architect/ontwerper Charles Rennie Mackintosh, naar aanleiding van een vakantie naar Glasgow.
Vervolgens ben ik mijn hoofd gaan breken over hoe ik één van zijn typische ontwerpen zou kunnen vormgeven in stof. Als onderdeel van de cursus kon je foto’s uploaden waarna Ricky Tims met feedback terug kwam.
Van deel naar geheel ontwerp
Na het spelen met de themablokken werden we uitgedaagd een ontwerp te maken voor de ruimte om die blokken heen: de setting van de themablokken. Ik besloot om dat gelijk in de computer te doen omdat ik dan makkelijk kon schuiven met de verschillende blokken over de pagina, zonder steeds van alles uit te moeten gummen. Ik heb het makkelijk gehouden en gewoon alles in Word gemaakt, inclusief de paper piecing ontwerpen die ik nodig had voor de stoelen, rozen en open haard.
Kleuren kiezen bij het ontwerp
Bij het maken van de eerste blokken zag ik dat de kleuren die ik in gedachten had en uit m’n stash kon plukken niet pasten bij het geheel. De linker muur en plafond moesten anders. Dat was ook het moment dat er weer een terugkoppeling met Ricky was om de voortgang te laten zien. Die wisselwerking, samen met de uitleg in de online sessies werkte heel erg goed als ondersteuning.
Tijdsdruk
Na het kiezen van die andere tinten was het een kwestie van vliegensvlug doornaaien om nog op tijd voor de laatste sessie een foto te kunnen uploaden van het eindresultaat. Ik weet niet hoe de andere deelnemers het voor elkaar gekregen hebben, maar de foto galerij liep langzaam vol met allemaal foto’s van AFFO’s – tot en met de bies aan toe. Met een fulltime baan ernaast had ik daar toch wat meer moeite mee. Uiteindelijk is het me gelukt om een kwartier voor aanvang van de laatste zoom sessie een foto van de top te uploaden. Zo heb ik toch nog tijdens de call een laatste terugkoppeling van Ricky gekregen.
Puntjes op de i
Na die marathon sessie van 5 weken heb ik nog uitgebreid de tijd genomen om de quilt nog iets aan te passen en na te denken over het doorquilten. Ik ben begonnen met de perspectieflijnen en de achterwand in de ditch te stikken. De deur heb ik ook in de ditch omrand. Daarna was het patroon van een soort houtnerf voor de deur snel bedacht. De stoel heb ik meer details gegeven door de zijlatjes te borduren en met donker garen in de ditch de contouren van de zitting en buitenkant te omlijsten.
Voor de achterwand wilde ik het effect van wat lambrisering nabootsen met een paar horizontale lijnen. Dat heb ik ook voor de vloer en het plafond gedaan. Als garen heb ik daar een iets donkere tint dan de ondergrond gekozen, zodat het als schaduw zichtbaar wordt zonder op de voorgrond te treden. Ik heb ook wat vierkanten in de witte achterwand gequilt, als echo op de blokken in de open haard.
Behang bij Arts & Crafts movement
Voor de wanden heb ik echt zitten grasduinen in m’n boeken over Mackintosh en internet. Ik kwam veel afbeeldingen tegen van de hand van Margaret Macdonald, de vrouw van Mackintosh. Zoals deze links (The White Rose and the Pink Rose) en een glazen variant erop (rechts). Helaas heb ik niet kunnen achterhalen wie die glazen plaat heeft gemaakt.
Dat idee heb ik omgezet in slingers van dikker garen (#12) en helder gekleurde cirkels die ik heb gemaakt met m’n borduurmodule. Daar moet dan nog wel een extra lapje tegenaan aan de achterkant om dat netjes weg te werken.
Voor de groene wand heb ik de rozen laten terugkomen. Die vorm had ik in het groot al geoefend bij de roze rozen boven de open haard.
Om het ontwerp af te maken – de bies
Ik wilde de bies niet als een schilderijrand laten werken, maar onderdeel zijn van de ruimte. Dat betekende in dit geval het laten doorlopen van de kleuren in de rand zelf. Dat was een beetje puzzelen om alles goed in de juiste hoek te laten doorlopen. Lang leve youtube en allerlei online lesmateriaal! Ik ben heel blij hoe dat is gelukt. Ook de perspectief werking van de lijnen in het plafond en de vloer geven een mooi diepte effect. Hebben die tekenlessen op de lagere school over perspectief tekenen ook nog resultaat gehad!
Ik zou zo graag zeggen dat hij helemaal af is, maar strook achter het geborduurde deel wil ik voor het mooi nog afwerken met een lapje stof. En er moet natuurlijk nog een label op aan de achterkant.
Vorige week ben ik weer aan een nieuwe online cursus begonnen bij Ricky Tims. Dit keer over curved piecing. Ricky noemt cursus Loco Motion – Going Off The Rails. Heerlijk om zo creatief bezig te zijn! Hebben jullie ook wat cursussen in het vooruitschiet om nieuwe dingen uit te proberen? Ik kan het enorm aanraden!
Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!