Vrolijk doordenderend het nieuwe jaar in

Hoe is jullie nieuwe jaar gestart op quiltgebied? Hoe zit het met jullie plannen voor de quilt agenda? Grootse plannen dit jaar? Eindelijk die ene quilt afmaken? Dat kleine projectje dat al een tijd op je ligt te wachten toch maar uit de kast halen? Gaat het goed met de creatieve energie?

Hier wel

Ik loop ervan over – creatieve energie, bedoel ik dus. Heerlijk! Overal waar ik kijk zie ik mogelijkheden en heb ik zin en komt er iets uit m’n handen. Dat is wel eens anders, dus ik geniet er met volle teugen van en probeer zoveel mogelijk ook concrete resultaten te boeken.

De Olifant

Eind november begon ik met de top voor de Elephant Abstractions quilt van Violet Craft. Ik berichtte daar over in mijn vorige blogje (hier). Het is een project dat je maakt met Foundation piecing.

ElephantAbstractions in progress - via Foundation piecing

De Olifant in wording… (klik voor grotere afbeelding)

Inmiddels is de top af, en hangt die klaar om gedubbeld en gequilt te worden. Wat een feest was dat om die in elkaar te naaien. Ik heb nog wel wat handigheidjes opgeschreven voor de volgende keer dat ik het patroon ga maken (deze quilt geef ik cadeau, en ik vind hem zo mooi, dat ik er zelf ook eentje wil).

Foundation piecing tips?

  • Rijg de individuele blokken met grote steek om, zodat de stof goed platligt wanneer je de blokken aan elkaar gaat zetten.

    Close up van geregen blokken

    Geregen randen – stof sluit beter aan

  • Laat het papier zitten tot de hele quilt klaar is.
  • Zodra je blokken aan elkaar naait, verwijder je alleen het papier in de naadjes, zodat die niet opstapelen en dubbel gaan zitten door je quilt.Foundation piecing - grote delen
  • Die grote stukken met papier schuiven alle kanten op onder je machine – rol een deel op en zet het vast met knijpers. Dan hou je makkelijker alles onder controle.

    Foundation piecing - onder de machine

    Opgerold wandelt de quilt niet onder je voetje vandaan

  • Snij steeds een strook van 5-7 inch van je grote stukken stof af, zodat je makkelijk stof kunt pakken voor de individuele stukjes.
  • Bereid een blok voor, door de stofjes alvast op grootte en kleur op de goede volgorde te leggen. Wanneer je dan gaat naaien is een blok veel sneller af en heb je minder risico op fouten.

    Foundation piecing tip

    Alle lapjes in juiste volgorde bij elkaar

  • Heb je weinig ervaring met foundation piecing? Gebruik batik of effen stoffen die aan voor/achterkant zelfde zijn – scheelt een hoop gedoe met dingen in spiegelbeeld en stof.
  • Bewaar je stoffen bij elkaar in een handig systeem (bijv. hoesjes), zodat je snel kunt pakken en geen extra vouwen etc. in je stof komen.  En maak een staalkaartje als je veel kleuren hebt.

    Stoffen gesorteerd in mapjes - Foundation piecing

    Stoffen gesorteerd in mapjes pakt makkelijk

  • Als check of je stofje groot genoeg is: wanneer je papier op de naailijn teruggevouwen is en je je stofje klaarlegt om te naaien, moet je stof het patroondeel volledig bedekken (inclusief naadtoeslag). Als je dan naait en omslaat, zit je stof ook goed.

Sorry, wat?

Ja, die laatste tip is natuurlijk beetje lastig zonder goede uitleg. Had ik even een foto van moeten maken tijdens het naaien. Zucht – ik weet het goed gemaakt. Als ik iemand er een plezier mee doe, schrijf het in de comments bij het artikel en dan draai ik nog iets in elkaar voor een foto. Als je nog weinig ervaring hebt met Foundation piecing, is dit filmpje van Violet wellicht een mooie introductie: “How to: Paper Piecing with Violet Craft”

Video van Violet Craft

Klik voor de video

Afwerking

Ik heb inmiddels ook de achterkant uitgezocht voor de quilt. Die moet ik nog een beetje in elkaar puzzelen, omdat ik er een deel van de reststoffen in wil verwerken. Iets met een blokkenrand in het midden. Voor de vulling heb ik 4 grote rest-stroken van andere quilts aan elkaar gezet, die ligt ook al klaar. Nog 1 of 2 weekenden, en dan heb ik weer een AFFO om cadeau te doen!

Life is Beautiful

Met die enorme hoeveelheid uren die ik de afgelopen weken achter de naaimachine heb doorgebracht, had ik toch ook nog zin in een werkje op de hand. Ik had geen applicatie quilt meer liggen, dus ben ik gaan grasduinen in de UFO’s.

Life is Beautiful stitchery

En daar kwam ik de Life is Beautiful tegen, van Helen Stubbings (Hugs ’n Kisses). Het patroon voor die quilt heb ik in het eerste jaar dat ik begonnen was met de nieuwe hobby met kerst gekregen van mijn broer (als in: ik zoek wel iets uit, mag jij het mij cadeau doen ;-) ). De quilt bestaat uit 36 stitcheries, en die waren nog niet allemaal klaar. Ik ben er eind 2011 aan begonnen en nu zijn ze eindelijk compleet. Ik ben begonnen aan de ondergrondblokken als 4-patches te snijden en in elkaar te zetten. En heb ik nu dus ook weer een klusje voor op de hand.
LIB-blokken

Vrolijk doordenderen

Ondertussen hoop ik dat de energie nog een lange tijd aanhoudt. Ik ben zo’n anderhalf jaar geleden begonnen met een ander eetpatroon en daar pluk ik nu duidelijk de vruchten van. Ik val er lekker van af en zoals jullie merken levert het een hoop energie op. Hopelijk zet dat door en heb ik over een paar weken weer zo’n stapel om te laten zien.

Ik wens jullie veel AFFO’s dit jaar, maar vooral veel quiltplezier!

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

PS – wisten jullie overigens dat 12 februari op de BBC de Great British Sewing Bee weer start? Misschien doet er dit jaar weer een quilter mee ?

Joke Hardenbol met Tyvek

Voorstellen

Ik zal deze eerste blogpost beginnen met me voor te stellen. Mijn naam is Joke Hardenbol, ik woon in Dordrecht  en ik ben kunstenaar werkend met textiel en papier.

Ik ben GEEN quilter. Ik heb veel bewondering voor het heel precies aan elkaar naaien van al die lapjes, maar als ik dat ga doen krijg ik er vast nachtmerries van. De paar quilts die ik heb gemaakt en die je hier kunt zien waren whole cloth quilts. Ik gebruik dan eigenlijk een lap stof alsof het een schildersdoek is waarop ik een collage maak.

Ik maakte kennis met het Quiltersgilde via blogs van collega’s die artquilts maken.

Mijn lidmaatschap van het Quiltersgilde werd oorspronkelijk ingegeven door de geweldige bibliotheek waaruit je boeken kunt lenen. En zijdelings volgde ik alles wel, maar toch was het een beetje ver van mijn bed. Maar nu we echt werk gaat maken van het artquilten komt het zo dichtbij mijn eigen textielkunst dat ik me daar ook wel voor wil in zetten. Dus heb ik me opgegeven om gastblogger te worden.
Joke Hardenbol

Mijn werk  en Tyvek

Ik geef workshops in allerlei technieken die interessant zijn voor art quilters en zodoende heb ik er ook al aardig wat over de vloer gehad. Dus dat zal waarschijnlijk de insteek zijn van mijn blogposten hier. Het bespreken van de diverse technieken en materialen die je kunt gebruiken bij het maken van een art quilt.

Een van de materialen, inmiddels toch wel bij een groter publiek bekend, is Tyvek. Een non woven die reageert op hitte. En waar je dan prachtige kantachtige resultaten mee kunt krijgen.
kantstructuren tyvek

Kort door de bocht is de techniek als volgt:

Je verft een lap Tyvek, knipt die in stukken (waarmee je er rekening mee houdt dat de Tyvek behoorlijk krimpt tijdens het verhitten) en verhit ze door er een strijkbout heel dicht boven te houden (met bakpapier ertussen) of een heattool op te richten. De resultaten die je dan krijgt zijn heel leuk om in je werk te verwerken. Als je er handigheid in krijgt kun je zelfs prachtige kantachtige effecten bereiken.

Je kunt er ook kralen mee maken van alleen Tyvek of in combinatie met andere materialen zoals organza, paaseipapiertjes, kleine glaskraaltjes en mooie draadjes. Dan rol je de Tyvek om een (metalen) breinaald en je verhit dan met een heattool. Die kralen kun je dan weer in je werk naaien (of er een sieraad mee maken natuurlijk




Handwerkbeurs Zwolle en Textielfestival de Weerribben

Tijdens de Wol en handwerkbeurs in Zwolle en het Textielfestival Weerribben geef ik korte kennismakingsworkshops met Tyvek. Kijk hier voor meer informatie.

https://handwerkbeurs.nl/zwolle/joke-hardenbol-tyvek/

https://textielfestivalweerribben.nl/wp-content/uploads/2018/12/Workshops-Weerribbenfestival-joke-hardenbol.pdf

Joke Hardenbol 

Trend in Art Quilts

In November 2018 ben ik naar het Quilt Festival in Houston geweest.

Een opvallende trend bij de Art Quilts was het gebruik van foto’s als inspiratiebron.

Ook vele van de winnende quilts behoren tot deze trend. Er wordt met verschillende technieken gewerkt met de foto als inspiratie.

Gebruik van foto’s

Hier volgen enige voorbeelden:

Deze quilt is gemaakt door Marina Landi , Woman with an old face. Zij won The world of beauty Award.

Zij heeft gebruik gemaakt van een mozaïek techniek.

Ook Heidi Proffetty heeft bij haar quilt ‘Is she ready yet ?’ gebruik gemaakt van een mozaïek techniek. Zij snijdt haar ontwerpen met behulp van een snij-machine.
Zij won de 1e  prijs in de categorie People, Portraits and Figures.
Hier kun je meer lezen over hoe dat werkt. Link https://www.quiltingcompany.com/mosaic-imagery-art-quilts/

 

Jenny Bowker heeft piecing gebruikt voor de achtergrond van haar quilt After the last sky, de figuur is geappliceerd. Zij won de 2e prijs in de categorie People, Portraits and Figures.

Blue Anemone is de quilt van Andrea Brokenshire. Zij heeft een uitvergroting van een anemoon geschilderd met Textiel verf en bewerkt met thread painting, dat is heel veel vrij machinaal stikwerk. Zij won The Superior Threads master Award for Thread artistry.

 

Ook geschilderd, met toevoeging van applicatie en vrij machinaal borduren is de quilt Velvet Flowers van Linda Anderson. Zij won The Gammil Master Award for Contemporary Artistry

Sophie Standing gebruikt dierenfoto’s als inspiratie. Deze keer heeft zij samengewerkt met Michelle Pearson, die de achtergrond gepieced heeft. Sophie Standing heeft de Rhino gemaakt met de Textiel Collage techniek. Zij wonnen de 2e prijs in de categorie Animal Kingdom.

Je kunt hier alle winnaars zien

Link    https://quilts.com/fqf18/iqawinners/list.html



Hoe kan je zelf aan de slag ?

Als je zelf aan de slag wilt gaan met foto’s realiseer je dan dat je rekening moet houden met copyrights. Gebruik

  • zelfgemaakte foto’s
  • een foto van een ander met (gevraagde) toestemming !!

een foto van internet , copyright free bv. van



Mijn eigen werkproces

Op die manier heb ik mijn quilt Do you see what I see-Rosalind Franklin gemaakt voor de HERstory collectie.

Marijke van Welzen- do you see what I see Deze foto vond ik op internet. Ik heb met veel moeite de huidige copyright houders opgespoord en om toestemming gevraagd. De toestemming heb ik keurig gekregen.

Om helemaal zeker te zijn heb ik hen ook een foto van het eindresultaat gestuurd. Ze vonden het een echt kunstwerk dat nu zijn eigen copyright waard was. Een mooi compliment!

 

Ik heb de foto met meer contrast afgedrukt en als inspiratiebron gebruikt. Hier het werkproces. En het eindresultaat.

 

In onze facebook groep Artquilten in Beeld kun je ook veel lezen over dit en andere onderwerpen. https://www.facebook.com/groups/1664641546979873/

 

Ga je de trend volgen of zet je zelf een nieuwe trend?

 

Marijke van Welzen 

 

 

 

 

Verenigingen presenteren zich tijdens het Textielfestival 2020

De Pieterskerk in Leiden wordt weer het centrale hart van het Textielfestival 2020 in Leiden. Net als in eerdere edities zal daar het beste en mooiste op het gebied van Textielkunst en ambacht te zien zijn. De motor achter dit festival zijn de grote textielverenigingen van Nederland (verenigt in STIDOC). Ook het Quiltersgilde is één van die verenigingen!


De leden kunnen het beste van hun vereniging laten zien door in te sturen voor de Verenigingenpresentatie. Dit zal geëxposeerd worden onder de thema’s:

  • Over Grenzen
  • Denkend aan thuis
  • Bagage

Ieder verenigingslid kan bijdragen! Dus heb jij een quilt of 3D werk waar je trots op bent wat past binnen deze thema’s, of wil je hier specifiek iets voor maken, dan nodigen we je van harte uit om dit in te sturen, dit kan door dit formulier te sturen naar:  verenigingen@textielfestival.nl 

Klik hier om je inzending in te sturen

Dit is de kans om jouw vereniging op de kaart te zetten! We hopen dat je laat zien dat de vereniging staat voor techniekbeheersing, voor behoud van een lange historie in het ambacht én voor vernieuwing en inspiratie! Jouw bijdrage is uitermate belangrijk voor het gezicht van de vereniging dus doe mee! #welkom



Nienke Smit

Blauw

11 januari 2019

Blauw

Ons eerste samenwerkingsproject was voor de jubileumquilt: de stofjes die we gekregen hadden in het kader van het 35-jarig bestaan van het Quiltersgilde.

‘We’ zijn de dames van onze quiltbee, die we ‘Quiltzee’ noemen: we wonen allemaal in de polder.

Acht vrouwen, allemaal héél verschillend, ook qua quiltstijl, maar we hebben het geweldig met elkaar vind ik.

Onze quilt hing in Deventer, en wij vonden dat leuk.

En dus vonden we het wel een idee om ook voor de volgende Algemene Tentoonstelling met als thema “Ontmoeting” weer een groepsquilt te maken.

Dat idee voor onze ontmoetingsquilt startte tijdens een wandeling van twee van ons: fijn bij kasteel Staverden wandelen nodigt ook wel uit tot iets…


 

Het ontstaan

Aan tafel bij de bee opperde één van ons het idee.

Iedereen aanwezig was enthousiast.  De vragen buitelden over elkaar heen.

Er waren al wat antwoorden; we hadden nagedacht over thema, over vorm en over kleur.

We houden namelijk allemaal wel van blauw!

Het voorstel was om alle acht een blok te maken; en daarbij één lap blauw te verdelen en dat in elk geval te gebruiken.

Dat werd dit:

 

blauwe batik

gezamenlijk stofje

 

Ons meest logisch denkende, wiskundig begaafde lid had formaat en ontwerp gemaakt zodat zij ons kon vertellen welke maat elk moest hanteren.

Bij onze gezellige Sinterklaasviering, waarbij elk een pakje “uit de kast” voor een ander mee had genomen, had ik voor elk een fat eight van deze batik meegenomen.

Gelukkig vond iedereen het mooi.

Het combineert natuurlijk ook mooi met allerlei kleuren blauw…

We hebben een einddatum vastgesteld, en afgesproken hoe het uiteindelijke ontwerp zou worden.

En nu aan het werk…

 

Gezellige extra tussendoorbijeenkomst

In december heeft iedereen van ons het druk.

De geijkte feestdagen, druk met de kinderen en school, met werk, verjaardagen en vakanties.

Waar we normaal gesproken op de laatste woensdagavond van de maand bij elkaar komen, was dat nu toevallig de 2e Kerstdag.

Dus…. weekje ervoor? Nee, teveel drukte.

We slaan een maandje over en zien elkaar weer eind januari.

Maar met wat mensen in het onderwijs en een weekje vrij rondom kerst, hadden we toch wel zin om à l’improviste wat samen te werken.

De helft van ons kwam bij elkaar en daar hadden we het natuurlijk over ons samenwerkingsprojectje…



Een blauwtje lopen

Ik heb pas een tangramquilt gemaakt, en dat blijft dan weleens hangen…

 

Out-of-the-box tangram

Tangramquilt voor Tiny

 

Dat was leuk om te doen!

Dus had ik nu bedacht om piepkleine tangramblokjes te maken.

Ik had leuke restjes blauw bij elkaar gescharreld. (Niet zo moeilijk met mijn 6 bakken scraps…)

Maar terwijl ik druk op theezakjespapier bezig was, stelde datzelfde wiskundig begaafde lid wat vragen…

Welke volgorde ga je ze naaien? Hoe ziet het uiteindelijk eruit wanneer je al die blokjes aan elkaar naait?

Hmm.

Ze had gelijk… Ik denk ook niet aan consequenties, hoeveelheden en uiteindelijke resultaten… Daarom ben ik nou zo geschikt voor artquilten zeg ik er dan maar bij :-)



Niet voor één blauwtje te vangen

Ik zei, dan doe ik er ééntje, en die appliceer ik op de ondergrond.

Scheelde in elk geval HEEL erg veel werk… want de stukjes waren wel wat klein…

Maak ik er gewoon een modern quiltblok van met veel “empty space”, zei ik, en voelde me heel stoer.



Blauw… maar dan anders…

Maar thuis dacht ik, hoe komt daar dan het thema ten uiting? Met maar één blokje op een kale vlakte?

Dat ìs het gewoon niet.

Dus, heb ik uiteindelijk acht kleine blokjes gemaakt, die ik op de ondergrond appliceer.

Kijk maar.

 

8 blokjes in ontmoeting

voor ieder een tangram, elk weer anders



Vuurwerk in blauw

Het lijkt wel vuurwerk, die achtergrond!

Elk klein tangramblokje is anders. Toch is er bij elk blokje ééntje van dezelfde stof als de ondergrond.

Het kleine vierkante blokje in het midden geeft weer dat we allemaal de liefde voor het quilten delen. En daar omheen is het voor iedereen anders.

Ergerlijk voor mij hoe dan, hoewel elk blokje op theezakjespapier exact is uitgemeten, er toch weer scheve blokjes bij zijn.

Maar ach.

“Freud leeft”, zeg ik in zo’n geval vaak: niet ieder loopt keurig in de pas, en ik ben daar zelf ook wel een voorbeeld van.

Hoop ik.

Daarom heb ik ze er ook niet keurig in een cirkeltje of in een vierkantje op genaaid.

Véél te netjes, en daar krijg ik jeuk van.



Nòg een blauwtje lopen???

Toen was daar het nieuws van het Quiltersgildebestuur, dat de ATT in 2019 niet door zal gaan.

Onze groepsapp was druk.

We gaan toch wel door met onze quilt? vroeg één van de dames.

Nou, wij dachten van wel.

Al is het alleen maar voor ons eigen plezier.

Ondertussen komen er al prachtige blokken voorbij op de groepsapp.

Maar daar mogen jullie dan nog even op wachten!



“Vooral doorgaan”

Was jij ook alvast begonnen met een quilt voor de ATT?

Niet stoppen hoor.

Niet ontmoedigd raken.

We ontmoeten elkaar evengoed.

En waar wij elkaar ontmoeten, daar maken wij vuurwerk samen.

Om aan te geven dat er een nieuwe tijd kan beginnen!

En dus, aan het eind, een wens waar ik eigenlijk mee had moeten beginnen…

Dat doe ik dan graag in mijn moederstaal; dat vind ik de mooiste wens…

Veul heil en zeeg’n in ’t nejje joar!

Liefs, Hilda Wessels

 

 

 

 

 

Buiten de lijnen, een vervolg

Motto “Buiten de Lijnen”



Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik vind het motto ‘Buiten de lijnen’ goed gekozen voor art quilten. Het motto schept ruimte om te doen wat je graag wilt. Ook als dat buiten de geijkte kaders is. Het geeft ook de vrijheid om je juist wel met lijnen bezig te houden.

In een deel van mijn werk spelen lijnen de hoofdrol. Rechte lijnen die elkaar snijden en ook weer contact maken. Eigenlijk kan ik niet buiten (de) lijnen.

Mijn meest recente werk laat dat goed zien.

Buiten de Lijnen, het vervolg Margreet Michel

Deze dubbelzijdige quilt bestaat uit vierkantjes (10 x 10 cm) die schuin doorgesneden worden door doorlopende lijnen.

Buiten de lijnen, het vervolg, Margreet Michel

Als je punten omvouwt lopen de lijnen ook weer door.


 

 

Deze quilt is een variant op een quilt die ik eerder gemaakt heb. Bij die quilt ben ik uitgegaan van een pakketje vierkante lapjes dat ik gekregen had. Ook deze quilt is dubbelzijdig: aan de ene kant heb ik de lichte lapjes in het midden geplaatst en aan de andere kant van de quilt is het midden juist donker.

Bij deze quilt lopen de lijnen niet door als je de punten omvouwt. Daarom ben ik een nieuwe quilt gaan maken, weer van een pakketje lapjes dat ik gekregen had en van gele en grijze lapjes. Deze quilt is nog niet klaar. Bij het snijden van de geel – grijze lap had ik me namelijk vergist. (De lap moest in spiegelbeeld gesneden worden.) Maar niet getreurd, ook die verkeerd gesneden lap was geschikt om een quilt van te maken. Het resultaat zie je op de eerste foto’s.

En die andere quilt komt ook nog wel af.

 

Margreet Michel-Verkerke

Creatieve therapie is een goed medicijn!

Na mijn laatste bericht hier op de blog van het Quiltersgilde is er voor mij even een kink in de kabel gekomen: er is non-Hodgkin kanker geconstateerd en daarvoor krijg ik nu chemo- en immunotherapie. Periodes met weinig energie worden afgewisseld met betere dagen. En wat is dan het beste medicijn? Creatieve therapie waarbij ik in slow-motion steekjes maak en werk aan mijn laatste quilt!

 

De top zit in elkaar!

Nadat ik een beenmergpunctie had ondergaan vermoedde ik al dat ik chemo therapie zou gaan krijgen. Dus bedacht ik mij dat, als ik de top op tijd klaar zou hebben, ik na de eerste chemo-behandeling kon beginnen met het quilten met de hand van deze ‘Double Wedding Ring’ quilt.

 

Op de spanlatten

Dubbelen

Met 4 latten haaks, met behulp van lijmklemmen, op elkaar geklemd, gesteund door 4 stoelleuningen, stond ik midden in de huiskamer de top, voering en achterkant te dubbelen. Zo fijn om niet op je knieën rond te hoeven kruipen! Op tafelhoogte de veiligheidsspelden door de drie lagen van de quilt bevestigen is een stuk prettiger!

 

Stap voor stap, steekje voor steekje

Steekje voor steekje

De specialist had verteld dat mijn haar snel zou uitvallen. Ik besloot toen om het na de eerste chemo kort te laten knippen. Om er alvast een beetje ‘aan te wennen’. Het was een schot in de roos om de quilt alvast klaar te hebben. Het met de hand quilten bracht heel veel rust in mijn hoofd en het creatief bezig kunnen blijven is voor mij heel belangrijk! Wat je dus met recht Creatieve Therapie noemt!

Voor de vulling heb ik 100% katoen gebruikt. Heel fijn voor als je met de hand quilt, maar ik werd gek van al die losse pluisjes die loslieten en overal aan vast bleven plakken! Toen ik bijna klaar was met alles door te pitten, heb ik alvast een bies met de naaimachine aan de voorkant vastgemaakt. Zo kon ik tijdens de kerstdagen deze op mijn gemak omslaan en met hand aan de achterkant vastnaaien.

Inmiddels heb ik 3 chemo’s achter de rug en heb ik een bloot hoofd. Na lang wikken en wegen heb ik besloten geen haarwerk/pruik te nemen. Daarvoor in de plaats knoop ik binnenshuis leuke sjaals om en voor buiten zet ik een lekkere warme gebreide muts met zachte voering op.

 

De Double Wedding Ring quilt past als een jurk ;)

Expositie

Deze quilt zal in ieder geval op tijd klaar zijn voor de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk in april! Ik mag daar mijn Afrikaanse quilts exposeren en ik hoop velen van jullie daar te ontmoeten!

 

Groetjes, Hilde Hoogwaerts

 

Happy new Quilt year

Het is een goede traditie om aan het einde van het jaar even stil te staan bij het afgelopen jaar. Het jaar wat niet meer terug komt, het jaar waar niets meer aan te veranderen is. Gelukkig staat er ook een nieuw jaar voor de deur. Het is een beetje als met een schone lei beginnen en met nieuwe kansen.

 

Hoogtepunten

Hilda Wessels schreef op Facebook, zullen we in de deze donkere dagen hoogtepunten delen? Ik vind het een leuk idee en misschien zet het je aan het denken. Alvast hierbij  een aantal van mijn textiele hoogtepunten.

De Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk waar ik mocht exposeren. Tien meter wand en vloeroppervlak helemaal voor mij alleen. De gesprekken met de bezoekers, allemaal textielliefhebbers waren voor mij een echt hoogtepunt.

Het Quiltfestival Noord Groningen, met de groep teQStiel exposeerden wij in de molen in Kantens en overnachtten met ons allen in een super groot huis in een heel klein dorpje. Waar ik van Inge Schoonderwoerd, voorzitter van ons Quiltersgilde, de eerste prijs van de Waddenzee, werelderfgoed wedstrijd in ontvangst mocht nemen. Het quiltfestival was dus een absoluut hoogtepunt.

De expositie Zussen & Art, twee weekenden lang feest met mijn zusjes in de Rosmolen in Zeddam. Belangstelling van allemaal lieve vrienden en familie. Zelfs de kinderen van ons overleden zusje kwamen vanuit Friesland onze expositie bezoeken.
Hoogtepunten 2018 1

 

De expositie met de groep Diversity in Galerie te Lintelo. Een super prachtige expositie en in één keer werd de expositie in Roosendaal, waar wij zeer ontevreden over waren goed gemaakt.

De masterclass Biezenmortel die ik van mijn lief op mijn verjaardag kreeg, het was in één woord een groot hoogtepunt. De daaruit voortvloeiende expositie tijdens de Handwerk en Quiltdagen in Den Bosch, waar ik ook met groep Zoo-Tex stond en mee deed aan de wedstrijd maakte het rijtje met hoogtepunten compleet.
Hoogtepunten Jo 2018 2

Super hoogtepunt

Hoewel, het echte hoogtepunt met een nieuwe uitdaging is de uitnodiging die ik van het Quiltfestival Noord Groningen heb ontvangen. Ik mag in 2020 exposeren in de kerk van Eppenhuizen.

De uitnodiging om met teQStiel te exposeren in de Pieterskerk tijdens het Textielfestival Leiden in 2020 behoort ook tot een hoogtepunt. De groep Zoo-Tex gaat hoogst waarschijnlijk ook exposeren in Leiden, in januari komt hierover meer duidelijkheid. Beide festivals zijn voor mij op zichzelf al hoogtepunten. Meedoen is dus helemaal bijzonder.

2019

Een jaar waar ik mij voornamelijk ga storten op het maken van nieuw werk voor Groningen en Leiden. Voor deze festivals werk maken is voor mij één groot hoogtepunt en ondertussen wil ik ook genieten van al het andere mooie in mijn (textiel) leven.

Voor 2019 wens ik alle quilters  een

Jo Huijsman happy quilt year

Hartelijke groet, Jo Huijsman

Jouw werk in een museum? Het kan in Leiden!

Het Quiltersgilde is lid van STIDOC en samen met 7 andere grote textielverenigingen organiseren wij het vijfjaarlijkse Textielfestival 2020 in Leiden (van 13 t/m 16 mei 2020).

In aanloop naar dit festival, worden er  in vier Leidse musea workshops van vier (losse) dagen georganiseerd met de museumcollectie als inspiratiebron onder leiding van een kunstenaar – docent.

Op de foto een werk van Marlies Bol die in 2015 deelnam aan de Museum Masterclass in de Hortus tijdens het Textielfestival.

De vier musea die dit keer meedoen zijn:

Anatomisch Theater, replica uit 1954 – Rijksmuseum Boerhaave

Vier kunstenaars begeleiden elk een groep van 15 deelnemers.

 

Werk van Joost Post

Er vinden 4 dag bijeenkomsten plaats in het museum. Je werkt zelfstandig, de bijeenkomsten zijn bedoeld voor inspiratie en reflectie op jouw werk. Zo ziet het programma er uit:

  • Eerste bijeenkomst: Start van het project, bezoek aan het depot van het museum. Keuze van de inspiratiebron.
  • Tweede bijeenkomst: Van inspiratiebron naar experiment, van inspiratie naar realisatie.
  • Derde bijeenkomst: Van experiment naar definitief ontwerp. Eerste presentatie opzet van het eindwerkstuk.
  • Vierde bijeenkomst: Afronding naar het uiteindelijke eindwerkstuk
  • Mei 2020: Inrichten expositie in het Museum.

Lijkt het je leuk om mee te doen dan hoef je je alleen nog maar in te schrijven.
Leden van het Quiltersgilde krijgen korting en voorrang bij gelijke geschiktheid. Hier vind je meer informatie en een inschrijfformulier:

Klein, kleiner, kleinst

Kleine blokjes uitdaging


Ik denk dat iedere quilter wel een uitdaging heeft als je aan een nieuw project begint. Een ander kleurenpalet, techniek, met de hand, op de naaimachine, hele grote blokken of juist heel klein. Truus (mijn moeder) koos voor het laatste. Na het maken van de Nearly Insane wilde ze het naar een nog moeilijker level trekken namelijk blokjes van 10 cm bestaande uit soms 81 stukjes. Kan dat?! was het eerste wat ik dacht (waarschijnlijk jij nu ook) maar heus dat kan.

 

Nearly Insane quilt


M’n moeder quilt eigenlijk nog niet zo heel lang. In 2011 is ze begonnen met quilten. Haar eerste projecten waren wat kleine werkjes tot dat ze meeging naar een quilt weekend waar een aantal dames aan de Nearly Insane sampler quilt werkten. Nou dacht ze laat mij ook eens zo’n blokje proberen…. en ja hoor ze was compleet verkocht. Thuis komend dook ze gelijk de lappen mand in, maakte ze een kleurenplan en ging aan de slag. In nog geen twee jaar tijd heeft ze deze sampler quilt met de hand gemaakt (FPP methode) en doorgequilt. Naast allerlei lapjes zit er ook zijde in verwerkt. Wat een prachtig effect geeft dat aan een quilt.

 

 

Tovertapijt


En ja wat ga je dan maken als je de Nearly Insane hebt gemaakt. Dan ga je opzoek naar een nieuwe, nog uitdagender quilt project. In een oud boek kwam ze het Tovertapijt tegen. Opnieuw een sampler quilt. Maar deze keer heeft ze alleen een patroon en verder niets. Bij de Nearly Insane en bij bijvoorbeeld de Farmer’s Wife en de Bible sampler quilt heb je nog de houvast welke blokken je moet maken en waar ze moeten komen. Bij dit project moet ze zelf 144 blokjes uitzoeken en een plaatsje geven in het patroon. Maar met het boek van Maggie Malone 5500 Quilt Patronen op de plank zit dat wel snor.

 

 

Naast deze uitdaging legde ze zichzelf nóg een uitdaging op: alle blokken in zwart-wit. En dan met wit bedoel ik ook écht wit. Op iedere beurs en winkel werd er gezocht naar zwart-wit stoffen en zo nu en dan kreeg ze wat stofjes van andere quilters om haar heen.

 

 

Fladderende vlinder


Iedere keer als ik bij m’n moeder langs ga, loop ik naar zolder en bekijk ik de quilt en wat ze weer aan blokken heeft gemaakt. Keer op keer verbaas is mij over hoe klein de blokjes zijn en hoe ze het voor elkaar krijgt om zoals bijvoorbeeld deze vlinder in elkaar te zetten. De vlinder lijkt als het ware echt te fladderen omdat de stof eromheen uit 1 stuk is.

 

 

Naaimachine versus Met de Hand


Omdat ik veel quiltprojecten op de naaimachine maak, was ik eigenlijk nieuwsgierig of dat ik ook zulke kleine blokjes kon maken. FPP is een techniek waar ik nog niet goed thuis in ben, dus ben ik uit gegaan van templates. Ik heb de patroondelen overgetrokken en met dubbelzijdig tape op de stof gelegd en dan per deel uitgesneden. Het snijwerk is het grootste werk. Maar als je dit netjes doet is het naaiwerk een stuk eenvoudiger. Ik heb dit blokje met pinwheels gemaakt en het is mij gelukt. Ok, ik denk eerlijk gezegd dat de vlinder en degene met de blaadjes met vele kleine y-naden (zie hierboven) wel erg ingewikkeld zijn op de naaimachine, maar zolang het recht toe recht aan is gaat ’t prima.


In november 2016 is ze begonnen aan dit project en op 4 blokken na heeft ze alle 144 quilt blokken gemaakt. Ze is er dus bijna. Ook deze quilt gaat m’n moeder met de hand doorquilten. Ik ben benieuwd of dat het Tovertapijt met kerst 2019 bij m’n ouders aan de muur zal prijken ;-)

Fijne Feestdagen


Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen toe vol liefde en gezelligheid en een creatief 2019! Dat er maar veel mooie quilts door jullie allemaal gemaakt mogen worden.

wintertafereeltje uit het boek van Happy Flower Quilts

wintertafereeltje gemaakt door Richarda uit het boek Happy Flower Quilts van Atsuko Matsuyama’s

 

Groetjes,

Richarda