DNWU Juli, een blok met veel namen

Dat zomerse streepje heeft veel leuke variaties opgeleverd. Ik vind de oplossingen die jullie bedenken vaak zeer verrassend!

 

juni blokken van Janine

juni blokjes van Janine

 

 

Juli blok


En dan is het nu tijd voor het juli blok, waar het allemaal mee begon. Dit blok heeft heel veel verschillende namen: Churn Dash, Broken Plate, Hens and Chickens, Hole in the Barn Door en nog vele andere.


 

You tube filmpje


Begin dit jaar zag ik in de groep van het Quiltersgilde Modern Quilt Guild een filmpje. Dit geeft heel goed aan hoe dit blok op verschillende manieren gemanipuleerd kan worden. We hebben meteen contact gezocht met de maker van dit filmpje. En wij mogen het gebruiken voor onze uitdaging! Daar hebben we toestemming voor gekregen. We hebben ook besloten om hier niet mee te beginnen. We wilden jullie eigen creativiteit niet in de weg zitten met de mogelijkheden die in deze video getoond worden.

 

KLIK OP DE FOTO VOOR YOU TUBE FILM

 

Ga er even voor zitten


Neem de tijd om de video te bekijken en ga daarna aan de slag met dit veelzijdige blok. Of verzin eerst wat variaties en kijk dan naar het filmmateriaal om te zien of je er nog meer mee kunt doen. Dat moet je helemaal zelf weten. We zijn weer benieuwd wat jullie allemaal verzinnen. De foto’s kun je in de FaceBookgroep plaatsen.

Rose-Anne’s blokken


Tussen de vakantiewasjes door ben ik bezig geweest met dit mooie blok. Mijn blokken zijn nog niet klaar, die zet ik in de loop van de maand in de Facebook groep. Even geduld nog!

 

Richarda’s blokken


Ik was al begonnen met stof snijden, maar met het prachtige weer de afgelopen dagen was ik meer te vinden in mijn (bloemen) tuin dan op de hobbykamer. Ik ga net zoals jullie de blokken in de maand juli maken.


Succes allemaal weer! En je kan nog steeds mee doen. Afgelopen maand zagen we hele mooie blokken voorbij komen van nieuwe leden. De uitdaging loopt t/m november dus mocht je wat tijd over hebben deze zomermaanden dan kan je de blokken die we tot nu toe hebben gemaakt inhalen en ze delen in onze Facebook groep.

 


Rose-Anne en Richarda

Tijd voor quilten en meer…

De Tijd vliegt….


Elk moment van de tijd vliegt voorbij.


Zeker als je bezig bent met een fijne hobby. Bij mij lijkt soms dat de klok extra snel gaat lopen als ik met leuke dingen bezig ben. Dan is het “Tijd heeft vleugels en géén teugels”, de tijd gaat snel voorbij en je kunt er niets aan doen.


Het patchen en ander handwerk gaat weer prima. Mijn rechterhand is weer helemaal in staat om van alles op te pakken. “Met tijd en stond gaat men de wereld rond”, als je maar geduld hebt dan kom je er wel, was een vaakgehoorde uitspraak van mijn moeder!

Tijd voor een tijdschrift…


Met veel plezier geniet ik van “ons” ledenblad. Het is elke keer weer een feestje, als die op de deurmat ploft. Wat is het een prachtig tijdschrift met veel leuke ideetjes, intervieuws, verslagen en alle belangrijke informatie die voor alle leden van toepassing zijn.


Naast handwerken ben ik dol op lezen. Zodra er maar iets van letters bij mij in de buurt is, verander ik in een Boekenwurm. En “Bij tijd en wijle” mag ik graag een puzzelboekje ter hand nemen.


tijdschriften op tuintafel

 

Tijd voor een workshop…


Al enkele maanden geleden heb ik me aangemeld voor een workshop. Het maken van een handige quilttas stond al lang op mijn to-do-lijst. En op twee zaterdagen in mei was het zo ver. Naaimachine ingepakt, alle voorbereidingen getroffen en heerlijk aan de slag.


naaimachine op tafel

 


Maar, oeps op het eind van dag 1, gaat de naaimachine niet meer zoals ik wil!! Thuisgekomen het probleem aan mijn Personal Assistent voorgelegd. En hoppa, hij gaat meteen voor mij aan de slag. Met de juiste tools is het euvel zo opgespoort en de reparatie achter de rug. Die tas gaat gewoon afkomen de volgende week!


reparatie naaimachine voet

 


Ik heb al zeer veel plezier van die super handige quilttas. Elk vakje heeft een speciale bestemming. Alle zaken voor diverse handvaardigheden kunnen erin. En met één rits is alles weer snel opgeborgen.

 

 


Tijd om thuis vakantie te vieren…


“Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens”, ja ik ben graag thuis en met een prachtig zomerweer, voor sommigen misschien té heet op dit moment, geniet ik van vakantie in eigen huis of huisje. Een werkje oppakken en hier en daar wat opruimen. Of een goed boek tevoorschijn halen. En verschillende patch- en quiltprojecten tot een goed einde brengen. Want mijn achterstand moet wel worden ingehaald. Alhoewel, mijn motto is nog steeds: Doe wat Kan en Geniet!!


Het etiket op de wijnfles geeft al een patch-achtig gevoel! En inspiratie voor een volgend project. Want wat zijn er veel leuke projecten in omloop. Als ik toch eens heel, héél veel tijd had,……….


wijnfles met mooi etiket


Ik ga maar eens aan de slag. Wat zijn jullie plannen voor de zomerTijd!?


Heerlijk niksen, of juist allerlei projecten aanpakken en/of afmaken. Tentoonstellingen bezoeken of gewoon lekker de tijd nemen zoals die komt!


Geniet ervan en graag tot een volgende Quebbel,


Maria Teeuwe-Holtslag.

 

Plagiaat of inspiratie?

Plagiaat of inspiratie?

Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik kijk graag naar kunst. En dan in het bijzonder naar textielkunst en art quilts. Als een kunstwerk me aanspreekt, vraag ik me vaak af waarom. Wat in dat kunstwerk raakt me, wat vind ik zo mooi of wat puzzelt me? Soms ben ik een tikkeltje jaloers en wilde ik dat ik het zelf gemaakt had…

Kijken naar kunst is altijd leerzaam, want bij alle kunst is het boeiend om te zien hoe het ‘beeld’, de compositie opgebouwd is, hoe kleuren toegepast zijn en welke materialen gebruikt zijn.

Bij textielkunst kijk ik natuurlijk ook altijd hoe het gemaakt is: welke stoffen en garens zijn gebruikt,  welke technieken zijn op welke manier toegepast. Dat brengt me soms op nieuwe ideeën voor mijn eigen werk of ik word bevestigd in keuzes die ik gemaakt heb.
Wat ook heel leerzaam is, is om niet alleen het werk van anderen te bestuderen, maar om het na te maken. En dan bedoel ik niet een exacte kopie maken en net doen alsof ik het zelf bedacht heb. Dat is plagiaat en komt helaas ook in de textielwereld nogal eens voor. Wat ik bedoel is dat ik me verdiep in de techniek en de principes van de kunstenaar probeer te doorgronden.

En dat omzetten in een werk(je), want door het maken ontdek je de mogelijkheden en de beperkingen van de techniek en bovenal het vakmanschap van de betreffende kunstenaar!
Op deze manier heb ik zes quiltjes op A4-formaat gemaakt en die gebundeld tot een boek, dat ik “Inspiratie” heb genoemd.

Het was te zien tijdens het Textielfestival in de Weerribben, afgelopen weekend.

 

Boek tentoongesteld op het textielfestival de Weerribben

Inspiratie

 

De bladzijden van “Inspiratie”.

De omslag van het boek heb ik gemaakt in mijn eigen ‘schots-en-scheef’-techniek. Klik hier voor meer voorbeelden daarvan!
Het eerste quiltje is gebaseerd op het werk van Dirkje van der Horst-Beetsma.

Zij bouwt haar quilts op uit ontelbare kleine vierkante lapjes die ze op een ondergrond stikt. Mijn quiltje van groene en bruine vlakjes is een modderpoeltje geworden.

 

geïnspireerd op Dini van der Horst-Beetsma

Modderpoeltje

 

Zie jij die kikker ook?

Detail modderpoeltje

 

Van donker licht

Vierkantjes

 

Figuratieve inspiratie

Het tweede quiltje is geïnspireerd op het werk van Willy Doreleijers.

Hoewel haar quilts figuratief zijn en niet abstract – waar ik vooral van houd – spreken deze mij toch aan. Op haar quilts is meestal een tekening te zien in grijs en wit met strakke lijnen, die op enkele plaatsen ingekleurd is. Verder viel mij bij een tentoonstelling van haar werk op dat ze veel aandacht besteedt aan de wijze waarop haar werk exposeert. In een golfkartonnen rand of doos of met een zwart doek als achtergrond.
In mijn versie heb ik een tekening van mijn huis en een plattegrond van mijn volkstuin verbeeldt. Voor de kleuren heb ik textielstift gebruikt en voor de achterkant grijs linnen.

 

Tekening huis, plattegrond volkstuin

Plattegrond

 

Detail plattegrond

 

Mimis-inspiratie

De inspiratiebron voor het derde quiltje zul je makkelijk herkennen: de serie Mimis van Mirjam Pet-Jacobs. In de figuren zijn hoofd en lijf een geheel. Benen zijn wel herkenbaar en soms is er een aanduiding van armen.

De achtergrond is vaak een collage van stoffen met soms teksten en de figuren zijn geappliqueerd. Soms zijn figuren doorschijnend.

 

Mimis-inspiratie

 

Deatil Mimis

 

Mijn boek “Inspiratie” bevat nog drie quilts, maar daarover een volgende keer!

 

Hartelijke groet,

Margreet Michel.

Affo – dus tijd voor een label

Eindelijk! Na alle afleveringen van mijn afgelopen blogjes ben ik verheugd jullie te kunnen laten weten dat de Elephant Abstractions quilt (Violet Craft) inmiddels een AFFO is (A Finally Finished Object). Nadat ik vorige keer enthousiast kon berichten dat de inspiratie voor het doorquilten was gekomen, bleek de uiteindelijke uitvoering een relatief ‘eitje’. Als je eenmaal voor ogen hebt hoe je de lijnen wilt laten lopen is het heerlijk om gewoon gas te geven en door te pakken (klik hier voor mijn vorige blogje).

De bies had ik al klaarliggen en heb ik tijdens een Formule 1 weekend tijdens diverse vrije trainingen en de race vastgezet. Heerlijke achtergrondvulling bij een soort meditatief werkje. Met de bies vind ik het altijd net of je een lintje om je quilt trekt waarmee alles samenkomt en echt af is.

Hier is hij dan – de Affo in volle glorie (klik op de foto voor een grotere afbeelding).

Elephant Abstractions - Affo

Mijn gequilte versie van Violet Craft’s patroon

Bij een Affo hoort een label

Eigenlijk is de quilt natuurlijk pas helemaal klaar als er ook een label op zit. Daar had ik dit keer wat bijzonders voor in gedachten. Ik heb al een paar keer aangegeven dat deze quilt een cadeau wordt. Vorig jaar ben ik begonnen met de eerste van drie quilts voor mijn studievrienden. Dit is de tweede in die reeks. Tot nu toe heb ik mijn labels geprint op stof of met een pigma pen geschreven. Maar de geprinte labels zijn al best vervaagd na wat wasbeurten en ik vrees dat met de pigma inkt dat wellicht ook zal gebeuren. Dus wilde ik de labels voor deze cadeau quilt borduren. En ik had vorige keer natuurlijk al verteld over mijn mooie nieuwe naaimachine. Als onderdeel van mijn marktverkenning had ik Marktplaats in de gaten gehouden voor eventuele tweedehands Bernina’s. Die zoekopdracht stond nog actief en mijn oog viel daardoor onlangs op een advertentie voor de bijpassende borduurmodule. Om een lang verhaal kort te maken – die module staat inmiddels bij mij thuis.

Label digitaliseren en machinaal borduren

Tja, en omdat ik eigenlijk precies in m’n hoofd had hoe dat label eruit zou moeten zien ben ik net zo lang aan het freubelen geweest tot ik de juiste (betaalbare) software had gevonden om een ontwerp te digitaliseren. Gelukkig kwam het software pakket met veel instructievideo’s en een actieve Facebook groep waar ik heel veel tips en tricks kon terugvinden. Eerste stap was het experimenteren met het namaken van de olifant van de quilt.

Proefje van 2 versies - rechts eerste testje

De rechter olifant was poging 1 – steken te ver uit elkaar en kleuren te flets voor het contrast. In de linker afdeling was het beter voor elkaar. Vervolgens was het freubelen om de letters klein genoeg te laten borduren zonder dat de machine er op vastliep en draadnesten produceerde. Na een week of 3 experimenteren durfde ik het afgelopen weekend aan om op de uiteindelijke stof de eindversie op te starten.

Label tijdens het borduren

Hypnotiserend om te kijken naar het borduren

Machinaal geborduurd label

Het eindresultaat, net onder de machine vandaan

Loslaten

En nu komt het moeilijke stuk: loslaten van de quilt. In eerste instantie accepteren dat ik in een paar dagen weer nieuwe dingen heb bijgeleerd en een nog mooier label zou kunnen borduren. Net als met de eerste quilt die ik ooit maakte, geldt nu ook: better finished than perfect. En dat het OK is om een leerpad of groei te zien in de verschillende dingen die je maakt. En de tweede vorm waarop loslaten nu speelt is natuurlijk dat ik ernaartoe moet groeien dat de quilt uiteindelijk bij mij weg gaat en cadeau wordt gegeven. Ik weet inmiddels van andere quilts dat daar wat tijd overheen moet om afstand te laten ontstaan tussen mij en de affo. Ik moet er nu nog even niet aan denken dat ik ‘m weggeef, maar over een paar weken gaat dat vast beter.

Volgend project

Om dat proces wat makkelijker te maken ben ik alweer volop bezig met de derde van de drie cadeau quilts. Dit wordt mijn tweede versie van het Piece & Love patroon van Craftsy (zie hier de eerste). Handig geworden na de eerste versie heb ik alle kleuren voorgesneden en genummerd, zodat ik snel de losse onderdelen bij elkaar kon zoeken.

Voorbereide driehoeken op nummer

Alles genummerd klaargelegd

Designborden bij de Piece & Love

Dan is het vlug bij elkaar pakken

Kortom, genoeg te doen en weer lekker bezig.

Hoe maken jullie je labels het liefst? Wat moet er voor jullie op staan? Doe je iets anders voor quilts die je weggeeft? Ik ben benieuwd.

 

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Foto als inspiratie, deel 2

Op zaterdag 11 mei was de Artquilt dag van het Quiltersgilde met o.a. mijn workshop Foto als inspiratie.

De aanleiding hiervoor was mijn blogpost van januari Trends in Art Quilts
quilt Marijke van Welzen

 

Foto als inspiratie

Er zijn vele manieren om een quilt maken met een foto als inspiratiebron.
In de workshop heb ik een eenvoudige manier aangereikt om een foto te gebruiken als uitgangspunt voor een collage quilt. De deelnemers namen zelf een foto mee die ze hebben  omgezet naar een groter formaat. Deze schets kan uitgewerkt worden in b.v. een textielcollage. De uitwerking kan van redelijk natuurgetrouw tot meer abstract ook qua kleurgebruik, geheel naar eigen keuze.

Na wat uitleg en het zien van een aantal voorbeelden gingen de deelnemers zelf aan de slag.

Hier een link naar een video : hoe je zelf een afbeelding kunt vergroten met behulp van een raster.

https://binged.it/2YsWHEd

 

Kleurgebruik en Kleurwaarden

Als tweede onderdeel hebben we gesproken over kleurgebruik en dan met name over kleurwaarden en hoe belangrijk dit eigenlijk is.

Wanneer je de kleurwaarden van je stoffen wilt bepalen kun je een rijtje neerleggen van licht naar donker. Als je in een bepaald kleur werkt b.v. groen is dat misschien niet zo moeilijk. Maar waar laat je die rode ? Hoe donker of hoe licht is die?

Maak er een foto van in kleur zoals bovenstaande en zet die in je telefoon op zwart-wit.

Je ziet dan dit:

Je kunt nu beter zien wat de kleurwaarde is van de rode stof. Had je dat gedacht?

Kunstenaars voor inspiratie

Ik wil aantal kunstenaars met jullie delen, die hier ook mee werken:

Susan Carlson(klik voor de link)

 

Zij maakt hele kleurige collagequilts. Op haar blog vind je een schat aan informatie.

In deze blogpost legt ze uit dat het er niet toe doet welke kleur je gebruikt, realistisch of pimpelpaars, als je maar goed op de kleurwaarden (value) van je stoffen let.

 

Jack Edson

Ik heb deze kunstenaar pas ontdekt op facebook.

Hij maakt ook collages uitgaande van foto’s. Hij werkt vaak vakje voor vakje, houdt het raster, the grid , in stand, wat een heel vervreemdend effect heeft. Ook hij let goed op de kleurwaarden.

 

Ik hoop jullie geïnspireerd te hebben om met je eigen foto’s aan de slag te gaan.
Plaats je vorderingen in de “Art Quilten in beeld” groep op facebook of stuur foto’s naar het Quiltersgilde.

Voor wie een dergelijke of een andere  workshop zou willen volgen houd ik mij aanbevolen.

Marijke van Welzen

mvanwelzen@art2wear.info

De eindtentoonstelling van Textile-Art-opleiding

Afsluiting van mijn opleiding

Al een paar maanden leef ik ernaartoe: de eindtentoonstelling!

Waarvan? Van de tweejarige Textile Art-opleiding die ik sinds september 2017 volg. Ik heb daar veel leuke mensen ontmoet, veel gedaan en veel geleerd. Resultaat: een flinke productie van experimenten en kunstwerken.

En nu is het einde ineens daar. Dat is wel vreemd. Geen huiswerkopdrachten meer, geen lessen meer, en niet meer heel vroeg opstaan op mijn vrije zaterdag om op tijd bij de les te zijn (dat is dan wel weer fijn).

Gelukkig gaan we als groep wel verder met elkaar steunen, inspireren en motiveren, daar kijk ik erg naar uit.

 

De eindtentoonstelling

De eindtentoonstelling is een prachtig slotstuk na twee jaar hard werken. Hier laten de afstudeerders zien wat ze gemaakt hebben. De een toont haar topstuk, de ander laat meer haar proces zien. De tentoonstelling is altijd weer verrassend en afwisselend. Ik ben heel benieuwd hoe het dit jaar zal zijn, met de grote variatie in stijlen, technieken en materialen die ik al ken van mijn klasgenoten.

 

 

Textielfestival De Weerribben

Deze jaar is de eindtentoonstelling een onderdeel van het Textielfestival De Weerribben. Tijdens dit festival zijn op 14, 15 en 16 juni a.s. vier dorpen ondergedompeld in textielkunst. Het festival bestaat uit 21 locaties, waar 20 individuele kunstenaars en 13 groepen exposeren. Er is nog meer te doen: er is een markt en een wedstrijd. Er valt dus heel veel te zien.

Als je van fietsen houdt, is het heel leuk om van locatie naar locatie te fietsen door dit mooie landschap. Onderweg geniet je van de natuur en op de locaties kun je je laten verrassen door de kunst.

Kijk op de site voor meer informatie: https://textielfestivalweerribben.nl

(En: op zondag is het vaderdag, dan krijgen vaders gratis toegang!).

 

De laatste loodjes

Voordat mijn werkstukken geëxposeerd kunnen worden, moet er aan elk werkstuk nog wel wat gebeuren: nog iets afmaken, toevoegen, afwerken, veranderen, signeren. Al met al kost dat meer tijd dan ik dacht.

 

Verder moet ik ook nadenken over hoe ik mijn werkstukken wil presenteren. Het zijn geen quilts, maar ruimtelijke objecten. Die zet je niet zomaar ergens neer. Om ze goed te tonen, moet ik sokkels hebben, passend bij het object.

 

 

 

Recycling

Nu kun je kant-en-klare sokkels kopen, maar dat was me te duur en niet origineel genoeg. Bovendien hergebruik ik graag oude materialen in mijn kunst, dus dat kan ik ook voor de sokkels doen.

Op zolder lagen nog krabpalen van de katten. Die had ik ooit gemaakt van kartonnen kokers van de tapijtwinkel. De katten zijn er niet meer, dus die krabpalen kan ik nu wel een nieuwe bestemming geven.

 

 

Sokkels maken

De vierkante plankjes en het kapot gekrabde tapijt heb ik er afgehaald, de kokers op maat gezaagd en de lijmresten weggeschuurd. Met hoekijzers zijn de nieuwe plankjes bovenop vastgemaakt door in de koker een stukje hout te doen waar de schroeven in geschroefd worden.

 

 

De objecten zijn licht van gewicht, dus de sokkels blijven wel staan op de koker. Ik wil sokkels die rank en verfijnd zijn, net als de objecten, daarom wil ik er geen grondplaat onder maken. Maar een beetje extra stevigheid kan geen kwaad.

Een eerste idee was om een zak grind onder in de koker te doen als ballast. Door het gewicht onderin blijft de koker mooi staan, zo hoop ik. Maar dat is me te veel gedoe.

Uiteindelijk schroef ik onderaan ook hoekijzers en zo worden de sokkel toch wat stabieler.

 

 

Afwerking

Tot slot bekleed ik de kokers met stof. Ik had ook voor papier of verf kunnen kiezen, maar bij textielkunst hoort stof. Ik heb nog een glanzend zilvergrijs gordijn liggen dat me wel geschikt lijkt. Het grijs is een neutrale kleur en het glanzende maakt dat het licht weerkaatst. Daardoor valt het weg tegen een lichte achtergrond. (Tenminste, dat hoop ik.)

Voor één koker is de stof dubbel genomen en tot een koker genaaid en vervolgens om het karton geschoven. Dit gaat een beetje rimpelen.

Dat is niet wat ik wil, daarom lijm ik de stof om de twee andere kokers. Dan wordt het wat strakker, dat is meer hoe ik het bedacht had.

 

Al met al heb ik weer veel geleerd. Gewoon doen, spelen en experimenteren, dan ontdek je het meest!

Ytsje Tilma

 

Tijd van Exposities

7 juni.

Exposities

Het begint weer, de tijd van de exposities, tentoonstellingen, braderieën en andere cultuuractiviteiten.

Volgende weekeinde natuurlijk het grote festival in de Weerribben, waar ik voor het eerst heenga.

Denk ik.

Want sjonge, wat kun je het DRUK hebben.

Via het Quiltersgilde kreeg ik een mail over het Textiele Ambachten Festival in Epe. Of er iemand was die workshops wilde geven.

Nou, hoe leuk is dat?

Dus ik gaf me op.

Ik ontmoette Anne Nyst, en we spraken af dat ik 4 workshops van een uur geef in het Kulturhus.

Dat worden twee “Pimp your pants”-workshops: je neemt een spijkerbroek met gaten mee en ik zet je aan het werk met oplappen op de BORO-manier!

 

Een paar voorbeelden:

 

Zó van de catwalk

Pimp your pants

 

En wat “losse voorbeelden” om inspiratie mee op te doen:

Voorbeelden voor Pimp your pants

Kleine kunstjes

 

Daarnaast doe ik nog twee workshops stempelen: gezellig vingerhoedjes stempelen en naaien voor de startende quilter.

Daar worden mooie pakketjes voor gemaakt door de plaatselijke bekende quiltwinkel :-)

Er doen in Epe heel veel locaties mee. Dit Festival startte als Schaapscheerdersfestival, maar is nu uitgebouwd tot en met. Er is een fietstocht uitgestippeld langs alle locaties die meedoen. (inclusief restauratiewerk dat in bedrijf te zien is op kasteel Cannenburgh!)

Ik zou zeggen, komt dat zien!

 

Andere expositie

Vorige week moest ik mijn auto naar de garage brengen in Elburg.

Mijn schoonzus had me de week ervoor foto’s geappt van schitterende quilts in de synagoge daar.

Dat moest ik zien. Ik was er nou toch!

De tentoonstelling is gebaseerd op het Hooglied, een zeer poëtisch, bij tijden erotisch bijbelboek.

Ik ben er dol op. Mijn afstudeerwerk van Quilten Speciaal is ook gemaakt naar aanleiding van een tekst uit Hooglied…

Het bleek een prachtige combinatie te zijn van bronzen kunstwerken van Feico Hajonides en artquilts van Jackie Howard

Als je in de buurt bent, ga kijken!

 

Expositie synagoge Elburg

Tentoonstellingsboekje “Wat ben je mooi!”

 

Ik heb de tentoonstelling met enorm veel plezier bekeken. De werken zijn zó opgehangen dat ze elkaar versterken, om tot een prachtig geheel te komen.

 

Ondertussen…

Ondertussen wordt mijn werkkamer verbouwd: het kamertje ernaast mag erbij om ruimte te hebben bij workshops…

En meer stofjes misschien :-)

 

rommel wordt mooi

Van werkkamer naar atelier

 

Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar ik houd niet van dit soort gedoe.

Aangezien ik WEL houd van meer ruimte, is het even een paar dagen aanrommelen.

En daarna heb ik een plaatje van een kamer.

Er komt een open atelier.

Maar eerst de verbouwing klaar.

En het schoonmaken en inruimen. En dan workshops geven. Misschien nog even naar de Weerribben.

Mijn “Travelling with Kaffe and Dijanne” moet klaargemaakt worden voor Birmingham, waar ik ook weer heenga.

 

Levenslijn en cirkels

“Travelling with Kaffe and Dijanne”

 

Dan is het vakantie.

Dus dat open atelier? Ergens eind september denk ik…

 

Lieve groet,

Hilda

 

 

De Nieuwe Wending Uitdaging juni, een zomers streepje

Fanatiek aan de slag!


Er is weer hard gewerkt door jullie zo te zien aan de foto’s op Facebook. Zelfs fanatiekelingen die na 1 dag al klaar zijn voor de maand. Knap hoor! We zagen ook de nodige strubbelingen, vooral dat lege vlak maakte het blok voor een aantal van jullie een ware uitdaging. Maar uiteindelijk zijn er prachtige blokken gemaakt!

 

 

Juni Blok


Een zomers streepje voor de maand juni. Associaties met strandtentjes en parasols. In de zomermaanden gaan we gewoon door met deze uitdaging. Als je op vakantie gaat dan heb je bij thuiskomst een leuke opdracht of misschien nemen enkele van jullie de opdracht wel mee op vakantie.

 



De naam van dit blok is in het engels ‘chevrons’. Dat betekent zoiets als ‘strepen’ in verschillende richtingen. Ik vond dit een leuk blok om mee te werken. Misschien omdat ik van streepjes houd…..

Rose-Anne’s blokken

 


Ik zou mijn bijna willen zeggen: don’t try this at home! Wat een leuk idee leek met ronde vormen uit de vrije hand gesneden, werd best een puzzel. Maar ik ben niet ontevreden over het resultaat. Geen zomerse kleuren, maar wel een leuk experiment.

 


De bovenstaande blokken zijn wat eenvoudiger. Met een onregelmatige streep en een aangepaste vlakverdeling ook weer verrassende resultaten.

Richarda’s blokken


Ik heb een nieuwe wending aan het gehele project gegeven. Ik was niet happy met de blokken die ik had gemaakt en met nog 6 maanden op de teller heb ik besloten om met andere stoffen te gaan werken. In ieder blokje verwerk ik nu de mooie stoffen van Daniela Drescher. Mijn streepjes blokken zijn zo geworden.

 

 


Wij zijn benieuwd naar jullie streepjes blokken :Toi, toi, toi!

Richarda en Rose-Anne

Mijn expositie met Afrikaanse stoffen

Het is alweer een tijd geleden dat ik een blogpost heb geschreven, mijn energie was een tijdje wat minder. Intussen zijn de kankercellen niet meer traceerbaar en is mijn expositie met mijn Afrikaanse werk in De Broodfabriek allang weer voorbij. Die week was voor mij een groot feest: eerst de goede uitslag van de oncoloog en meteen daarna de expositie waar zoveel familie, vrienden en nieuwe vrienden langs kwamen en mijn werk bewonderden, het was overweldigend!

Mijn straatje op de Quilt en Patchworkdagen in Rijswijk (panorama view)

Hier zijn een paar van mijn quilts die ik daar liet zien:

African Lone Star, 215 x 215 cm

 

Double Wedding Ring, 190 x 190 cm

 

You fly, I fly – 110 x 130 cm

Afgaande op de vele positieve reacties hoop ik dat ik anderen heb kunnen stimuleren om ook met Afrikaanse stoffen aan de slag te gaan.

 

Waar komen de Afrikaanse stoffen eigenlijk vandaan?

Naast mijn quilts en wandkleden liet ik ook door middel van deze foto’s zien waar de Afrikaanse stoffen en materialen vandaan komen, wie ze maken en hoe dat gaat.

Met de hand bestempelen van stof

Tot een paar jaar geleden werd een gedeelte van de stoffen in de Ghanese Vlisco fabriek met de hand bestempeld. Nu is alles geautomatiseerd en liggen de stempels in de fabriek te verstoffen. Gelukkig heb ik er eentje kunnen bemachtigen als mooie herinnering aan Ghana. Wil je meer weten over het bezoek wat ik aan deze fabriek heb gebracht, lees dan DEZE blogpost op mijn website.

Originele Vlisco stempel met de stof  te zien op de expositie

Een ander soort textiel is Kente. Deze foto’s laten zien hoe de stof in smalle stroken met de hand (en voeten) wordt geweven. Een kleermaker naait uiteindelijk de stroken samen tot een omslagdoek of een traditioneel Ghanees tuniek.

De ‘master’ wever aan het werk

 

Met handen en voeten weven

Voor de expositie heb ik restjes oude Kente bij elkaar gebracht en op een ondergrond van tule genaaid.

Kente Gathering – 93 x 175 cm

Het volgende project?

Nu de expositie en de chemo achter de rug zijn en ik uitgerust ben, probeer ik de draad en naald weer op te pakken. Dat gaat minder makkelijk dan ik dacht. Het hele ziekteproces heeft er mentaal behoorlijk ingehakt maar ik weet dat het zin krijgen in het maken van nieuwe werkstukken met Afrikaanse textiel terug zal komen. Het heeft gewoon allemaal wat meer tijd nodig dan ik dacht. Nog even en dan ben ik er echt weer bij.

Groetjes, Hilde

 

Huntenkunst 2019 in Ulft

Kunst kijken

Zomertijd: tijd voor kunstroutes. In de Achterhoek kennen we de Huntenkunst, een kunst-manifestatie die ieder jaar in mei gehouden wordt in Ulft in de oude DRU-fabriek. Dat gebouw of beter dat complex is al een bezoek waard. Een oude fabriek waarvan de restanten nog goed zichtbaar zijn omgebouwd tot een cultuurcentrum.



We zijn met vier quiltmaatjes geweest. Heerlijk even inspiratie op doen voor een volgend seizoen. Genieten, kijken, vragen, ons verwonderen, geïnteresseerd raken. Genieten van het beeld en wat het bij ons oproept. Schilderijen, papier, etsen, metaal, computergerelateerde kunst.
Het is een kunsttentoonstelling met 200 kunstenaars; en er is (volgens zeggen) een strenge selectie.

Ik heb genoten, gekeken, gepraat met de kunstenaars. We waren er van 5 tot 9 uur !
Ik heb foto’s gemaakt, natuurlijk met toestemming. Het valt me op dat ik ook in schilderijen en etsen een manier van werken in lagen herken. Daar kan ik als quilter ook iets mee. Die manier van werken passen we in artquilts ook toe. Daar kan ik van leren.
Ik zie heel eenvoudige werkjes die prachtig en teer zijn om te zien. Een stukje papier, een fragiel lapje en naaiwerk.
Ook valt op dat het werken met foto’s bij veel kunstvormen geïntegreerd wordt, net als bij quilts.

Textielkunstenaars op Huntenkunst

Tweehonderd kunstenaars, hoeveel textiel zal daar hangen ? Gelukkig we hebben er 5 gespot, lees maar mee.

Els Lemkes

hing er met prachtig oud textiel, gevouwen, gemanipuleerd, eenvoudig en toch heel krachtig. Haar werk was kort geleden ook te bewonderen bij Hawar.



Jaqueline van Bergeijk

bekend wellicht van de Lost Gloves, de verloren handschoenen, met prachtig 2D en 3D werk.



Marianne Duif

maakt prachtige kleine borduurwerkjes, soms gecombineerd met schilderwerk.



Jonaske de Ruiter 

met mixed media met textiel, bijvoorbeeld haar blauwdruk op een kussentje.



Astrid Polman

met prachtig viltwerk, maar ook tekeningen gecombineerd met textiel.


Wat was ook zeer de moeite waard  op Huntenkunst?

Zeer onder de indruk was ik van het werk van Luc Peters, hij geeft oude materialen een nieuw leven, een nieuw gezicht, letterlijk.

 

We hebben ook prachtig papierwerk gezien, zoals van Wilhelmina van Beek Zoutewelle. Oogt heel eenvoudig maar het ritme maakt het heel bijzonder met effecten in de schaduwen die  ontstaan.

Schilderijen en digitale kunst van Henny Latul. Prachtig dromerige landschappen met zichtbare lagen van verf met hier en daar een krijtlijntje er over heen. De verschillende lagen in de verf zijn duidelijk zichtbaar, soms heel dun en vervloeiend, soms ligt de verf er boven op en geeft texture.

Foto’s en printtechnieken van Jaap de Raat. Hij doet ook aan fototransfer maar weer anders, hij drukt af op papier. Maar Khadi papier gemaakt van katoenafval en stof liggen dicht bij elkaar.
Hij had zo een workshop op de KIEK NOU dag kunnen doen.
Eens had hij een cursus gegeven aan dames die er iets met lapjes mee gingen doen……….Nou zulke dames zijn wij ook.

Op zoek naar inspiratie

Ik ben op zoek naar inspiratie om mijn quiltwerk weer op te pakken. Ik wil weg uit de impasse waarin ik zit.
Binnenkort gaan we op reis voor 3 maanden, dan wil ik iedere dag proberen de beelden van die dag te vangen in een tekening en/of een klein textielwerkje. Ik weet niet of me dat lukt. Maar dat zou een goede manier zijn om in september weer met frisse kracht met nieuw werk te beginnen. En zoals Jette Clover al duidelijk zei tijdens Quilten Speciaal; iedere dag even bezig zijn met een compositie, dat is een goede manier om iets op te bouwen.

Het bezoek aan Huntenkunst heeft me genoeg inspiratie gegeven.

Liesbeth Wessels