Een groepsproject met niet-quilters

Quilt voor babyshower

Na de quilt voor de Elzas-tentoonstelling wacht me een heel andere uitdaging. Mijn dochter en ik organiseren een babyshower voor mijn schoondochter. We willen dan met de groep iets moois maken dat de jonge moeder als cadeau mee naar huis krijgt. Omdat ik nu eenmaal van stofjes houd denk ik meteen aan een quilt: een speelkleed. Maar hoe doe je dat in zo’n korte tijd en met een groep die grotendeels weinig of geen ervaring heeft met naald en draad?
Uiteindelijk heeft iedereen tijdens de babyshower één blok gemaakt, die ik later tot een quilt heb verwerkt. Door de heel persoonlijke blokken is het echt een gezamenlijk product geworden. Het leek me leuk om te delen hoe we dit gedaan hebben.

Voorbereiding

Samen met mijn dochter zoek ik leuke stofjes bij elkaar.

Uit mijn voorraad zoeken we er nog een aantal bijpassende lapjes bij. Het kleurenpalet dat zo ontstaat moet er voor gaan zorgen dat de quilt één geheel wordt, ook als de blokken erg gaan verschillen. We gaan werken met Vliesofix, waarmee je zonder naaien leuke applicaties op de blokken kunt maken. Via de whats-appgroep laat ik alvast zien wat we gaan doen.

Naaien is niet nodig. Knippen en plakken (of in dit geval strijken) is genoeg om een leuk blok te maken.
Mijn dochter en ik bedenken de lay out en de basis voor de quilt: blokken, sashings en border. De blokken worden 10 inch, de uiteindelijke quilt zal ongeveer 1.20 meter in het vierkant worden.

De blokken gaan we tijdens de babyshower invullen. Het hart in het midden is bedoeld voor de namen van alle maaksters.

Uitvoering

En dan is het zover.
8 vrouwen werken ieder aan hun eigen blok. Alles mag, als je het maar doet met de aangeboden lapjes. Maar dat zijn meer dan 20 kleuren en patroontjes, dus keus genoeg. Het is leuk om te zien dat iedereen het anders aanpakt. De een gaat eerst tekenen, de ander begint meteen met knippen of zoekt via de telefoon eerst nog inspiratie op het internet.

En langzaamaan ontstaan er 8 heel verschillende voorstellingen. Ieder met een eigen verhaal. Intussen is het ook heel gezellig. Iedereen heeft het naar zijn zin en is enthousiast over de activiteit.
Als iedereen klaar is plakken we de gemaakte blokken op mijn ontwerpmuur, waar ik de sashings en borders al eerder opgeplakt heb. En zo zien we meteen hoe ons werk van deze middag er uit zal gaan zien.

Afwerking

Het nadeel van deze aanpak is dat het cadeau voor de jonge moeder (de quilt) niet meteen mee naar huis kan. De dag na de party begin ik met de verdere verwerking. Ik zet de applicaties definitief vast met de naaimachine, met een festonsteek. Ik zet de top in elkaar en quilt hem door. Dat gaat snel, omdat ik gekozen heb voor een eenvoudig patroon (in the ditch en hier en daar langs de applicaties). Omdat ik rekening heb gehouden met deze klus kan ik het speelkleed een week na de party al overhandigen aan de nieuwe moeder in spé. Ik sluit af met een foto van het eindresultaat. De jonge moeder (en ook vader) zijn er blij mee.

Christa van Oorsouw

Nog een nieuw lid in de Artquiltcommissie

Conny de Pree stelt zich voor

De cursus mixed media, die ik bij de DIY Textile school in Amsterdam heb gevolgd, droeg bij aan mijn durf om creatief aan de slag te gaan met textiel. Mixed mediatechnieken komen ook goed van pas bij art quilten, zoals foto transfer op stof, stempelen en collages maken op stof.

De ene techniek zit beter in mijn vingers dan de andere, maar ik oefen een voor mij moeilijke techniek als die belangrijk is voor een project. Al doende leer ik goed bij.

Na de basiscursus quilten ging ik vol enthousiasme het geleerde combineren met mixed mediatechnieken. Mijn eerste project was een vierluik met 2 skateboards in de hoofdrol: een skateboard belandt in een vuilnisbak maar werkt zich daaruit (foto 1). Belaging door een ander skateboard pakt ongunstig uit voor de belager (foto 2).

 

Het project Van Tekst naar Textiel was op mijn lijf geschreven. In mijn hele (ook werkzame) leven stonden teksten, het schrijven en bewerken ervan centraal. Voor dit project schreef ik een haiku. De ‘vertaling’ naar textiel was moeilijker. Mijn duo-maatje heeft me fijn daarbij geholpen.

Een bloesemregen

Licht tussen het jonge blad

De oude tak kwijnt

 

Bloesemregen

Conny de Pree

De samenwerking met een vriendin die veel ervaring heeft en die al vaak mooie quilts tentoon heeft gesteld ervaar ik als verrijkend. Haar vaardigheden en mijn ideeën (maar minder goede uitwerking in textiel) vullen elkaar goed aan. We werken aan projecten die in toekomst vast wel getoond kunnen worden. We hebben een drieluik gemaakt met bloesems van een Magnolia .

 

Mijn toetreding tot de Art quilt commissie ga ik met heel veel enthousiasme tegemoet.

 

Birmingham, Kunstroute Grave en Textiel exposities

Birmingham

Lopend over het Festival of Quilts in Birmingham valt me op wat voor gemêleerd internationaal gezelschap hier aanwezig is. De bindende factor is de liefde voor textiel en met name dan natuurlijk voor de quilts.

Van beginners tot ware kunstenaars, van jong tot oud. Voor iedereen was er een plek. en dankzij mijn, in quiltersland inmiddels wereldberoemde, reisgenote Hilde Hoogwaerts , was ik zelf ook in de gelegenheid om kennis te maken met andere bekende quilters zoals met de Canadese Best-in-Show winnares Sue Sherman , de Britse Sarah Hibbert, de Afro-Amerikaanse quiltster Renee Fleuranges-Valdes of de wereldreizigster Gillian Travis. Mooie gesprekken!

Er was zoveel te zien dat ik me er niet aan waag om dit allemaal hier op te noemen en via de links kun je heel veel info terug vinden. Wel wat foto’s om een indruk te geven……

 

Entourage

Beetje jaloers ben ik toch wel op de hele entourage van dit festival. Net als tijdens The Knitting and Stiching beurs in Londen of the Quiltfestival in Houston denk ik stiekem wel eens hoe leuk het zou zijn om een dergelijke gemengd gezelschap  in ons eigen landje te zien tijdens een quiltfestival. Alhoewel we met Carolina Oneta in Rijswijk natuurlijk wel al een kanjer binnen hadden samen met al diegene, die ik nu wellicht te kort doe door ze niet te benoemen.

 

Op de terugreis van Schiphol naar huis heb ik een paar keer aan mensen moeten uitleggen wat dat is, een quilt….en dat daar zeker ook echte kunstwerken tussen zitten (het zijn allemaal kunstwerken, maar u begrijpt wel wat ik bedoel).

Goed nieuws is wel dat de waardering voor textiele kunstvormen blijft groeien. Onderstaand een aantal exposities in verschillende musea, die de serieus verdiende aandacht voor het werken met textiel waarmaken.

Kunstfietsroute in Grave: Over de drempel

Meer dan 20 kunstenaars exposeren hun werk in eigen atelier dan wel als gast bij een collega. De route bedraagt ongeveer 20 km en is het mooist om te doen op de fiets. Deelnemers zijn o.a. Carola Mokveld, met haar expositie in het kerkje van Velp, Andrina Seroo, Ilse Tielen en ondergetekende.

Bron: website Kunstroute Grave, 24 en 25 augustus 2024.

 

Museum van de Vrouw in Echt: Mola

Een kleurrijke wereld van de Guna-textielkunst in de tentoonstelling “Mola” in het Museum van de Vrouw te Echt. De unieke collectie van blouses en doeken uit Panama toont traditionele mola’s, rechthoekige panelen van stof die op zowel de voor- als achterkant van een blouse worden aangebracht.

Deze tentoonstelling kon worden gerealiseerd dankzij de unieke collectie van Els Mommers. Zij woont en werkt op het prachtige eiland Saba en heeft vele malen de eilanden van de San Blas-archipel bezocht.

Bron: website Museum van de Vrouw, t/m 20.12.2024.

mola

 

Bonnefanten in Maastricht: Masgorzata Mirga-Tas: This is not the end of the road

Malgorzata Mirga-Tas grijpt terug op oude iconografie die ze in een nieuw jasje steekt om moderne verhalen te vertellen. Met haar wandtapijten wil zij het dominante negatieve  en stereotiepe beeld van haar Roma-volk, dat eeuwenlang bijna uitsluitend door niet-Roma is gecreëerd.

Bron: website Bonnefantenmuseum, t/m 16.02.2025.

 

Drents museum in Assen: Christine en Janus van Zeegen

De eerste overzichtstentoonstelling over het wonderlijke kunstenaarspaar Christine en Janus van Zeegen. Textielkunstenaar Christine van Zeegen (1890-1973) en haar broer Janus (1881-1961), kunstschilder, werken begin 1900 op een bijzondere manier samen. Janus maakt lijntekeningen van motieven uit de planten- en dierenwereld en Christine vertaalt deze naar eigen inzicht in kleurrijke borduursels.

Bron: website Drents museum, t/m 15.09.2024.

 

Museum De Wieger in Deurne:  Draadkachtig. Weef- en borduurkunst 1920 – 1970

Museum De Wieger staat tot en met 1 december 2024 in het teken van weef- en borduurkunst. Uitgangspunt voor de tentoonstelling is Dieu Avertit, een wandkleed van Adya van Rees dat vroeger in de eetkamer van De Wieger hing. Het kleed zit nu in de collectie van het TextielMuseum, maar komt voor de duur van de tentoonstelling ‘thuis’! Verder zijn tapijten, kleden en ontwerpen te zien die een beeld geven van een halve eeuw weef- en borduurkunst. Bij de tentoonstelling wordt een activiteitenprogramma samengesteld met lezingen en workshops.

Bron: website Museum De Wieger, t/m 01.12.2024.

 

Stedelijk Museum in Amsterdam: UNRAVEL, the power and politics of textiles in art

Textiel is de nieuwe verhalenverteller in de kunst. Kunstenaars uit heel de wereld tonen in Unravel grootste, kleurrijke en expressieve installaties maar ook fijnzinnige en intieme kunstwerken over liefde, veerkracht, macht en verzet. Deze groepstentoonstelling met 45 kunstenaars en meer dan honderd kleurrijke werken bevat zowel bekende namen als Louise Bourgeois, Sheila Hicks en Tracey Emin, als minder bekende kunstenaars.

Bron: website Stedelijk Museum, van 14.09.2024 t/m 05.01.2025.

  

Ik wens jullie een mooie nazomer.

Monica van Leent-Bergkamp

 

Van paperpiecing en ruitveranderen naar een moderne quilter

Toen mij het verzoek bereikte om een stukje voor het Quiltersgilde te schrijven wist ik niet zo goed waar te beginnen.

Hoe ben ik een “moderne” quilter geworden?

Als lerares textiele werkvormen kwam ik tijdens mijn opleiding nauwelijks in aanraking met patchwork en quilten. Engels paperpiecing-werk in combinatie met ruit-veranderen, dat was het.

Start met quilten

In 1989 kwam er in mijn woonplaats een quiltwinkel. Ik kwam daar min of meer bij toeval mee in aanraking en werd meteen gegrepen door de enorme mogelijkheden. Aanvankelijk maakte ik traditioneel werk, maar zo leer je het vak. Al snel ben ik les gaan geven bij de Dekenkist in Bergen. Later  ben ik overgestapt naar Irma’s Sampler in Haarlem.

Zelf les geven

Naast het werken in de winkel gaf ik daar ook veel les. Ondertussen volgde ik veel workshops bij bekende quilters en bezocht veel quiltfestivals.
In 2004 ben ik voor mijzelf zelf begonnen en vulde mijn dagen en vooral avonden met lesgeven bij buurthuizen, volksuniversiteiten en winkels. Ruim 20 jaar geleden heb ik Quilten Speciaal gevolgd en daar ontstond met Janny Koëter uit Den Helder het plan om stofverflessen te gaan geven. Zomercursussen, workshops, kort en lang, we deden het 11 jaar in de zomer in Drenthe.

Ondertussen was ik wel altijd bezig met het maken van voorbeelden voor lessen. Leuk en ik gaf er vaak een eigen draai aan maar toch was het meestal niet helemaal wat ik zelf wilde maken. Toen ik in 2019 stopte met lesgeven moest ik dus mijn eigen weg gaan vinden. Niet makkelijk en ook geen stok  meer achter de deur. Bovendien waren er nog zoveel meer leuke dingen zoals spinnen, verven en breien.
Ondertussen ben ik lid van Memo, de moderne groep quilters in Meppel. Een andere quiltomgeving dan waar ik in mijn woonplaats mee te maken heb en heel verfrissend en inspirerend.

Organiseren van Patchwork en Quiltdagen

Als organisator van de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk kom ik veel in aanraking met quilts en quilters, modern, traditioneel en art. Lang dacht ik dat ik mij verder wilde ontwikkelen in het artquilten maar gaandeweg voel ik me toch meer thuis bij de moderne quilters.

 

Grote vormen, effen of bijna effen kleuren, eenvoudige technieken spreken mij erg aan. Mijn inspiratie haal ik van Pinterest en niet alleen van de quilts die daar te zien zijn, juist niet. Grafisch werk met grote eenvoudige vormen vind ik prachtig en inspireren mij tot het maken van quilts. Tentoonstellingen bezoeken, tijdschriften lezen en goed om mij heen kijken. Afgelopen jaar heb ik veel contact gehad met Carolina Oneto, zij inspireert mij enorm.

Wat ik probeer en dat lukt vaak ook is om mijn eigen idee uit te werken. Toch is de productie niet zo groot. Er zit meer in mijn hoofd dan er uit mijn handen komt. Ook is het formaat kleiner want dat is beter te hanteren onder mijn eigen naaimachine. Dat vind ik prettig want ik kan beter overzien waar ik mee bezig ben en de kans dat ik iets af maak is groter.

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik heel druk in de weer met de organisatie van de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk in februari volgend jaar. Eerder dan aanvankelijk de bedoeling was en dus is er haast. En dat betekent veel overleggen, bellen en beslissingen nemen. En dan blijft een opzet voor een nieuwe quilt helaas weer even liggen…

Jobina de Boer-Naeff

Nieuwe kaarten! Tentoonstelling ‘Connected in Red’

Door Marjolein van der Eijk

Nieuwe kaarten!

In een eerder bericht (blog 18-6-24) over de 70 ingeleverde quilts voor de tentoonstelling “Connected in Red” heb ik al verteld dat er ook van 24 van die quilts kaarten zouden worden gemaakt.

Toen Harry Roelands alle quilts had gefotografeerd hebben we samen gekeken welke daarvoor geschikt waren. Vanwege de afgesproken maat van 0.80 bij 1.00 meter zijn de quilts deze keer allemaal rechthoekig. De kaarten van het Quiltersgilde zijn altijd vierkant. Voor de voorkant van elke kaart moest daarom een mooi detail uit de quilts worden gezocht. Dat was vooral een taak voor Harry.

Toen die klus was geklaard zijn de maaksters van de quilts aangeschreven en is Harry begonnen met het maken van de detailfoto’s voor de kaarten.

We hebben via email nog af en toe overlegd over bepaalde foto’s maar uiteindelijk was er een mooie serie van 24 geschikte detailfoto’s.

De USB stick met de foto’s van alle quilts, de details en de bijbehorende tekst heb ik vervolgens bij de drukkerij gebracht.

Toen was het wachten op de proefdruk, altijd spannend!

 

Proefdruk bekijken en aanpassen

Toen de eerste proefdruk klaar was ben ik samen met Harry bij de drukkerij geweest om die te beoordelen.

Op verschillende computerschermen hebben foto’s soms ook een andere kleur, zijn lichter of donkerder en dat kun je dan mooi vergelijken. Sommige foto’s zijn daarna nog wat aangepast.

De tweede proefdruk was op een paar kleinigheden na helemaal goed en toen kon het drukproces beginnen! 

Het moment dat de dozen met kaarten en enveloppen kunnen worden opgehaald bij de drukkerij vind ik wel feestelijk, zoveel kleur in de auto!

Aan het werk

Eenmaal thuis heb ik alle dozen uitgeladen om de kaarten voor de quiltsters in enveloppen te doen. Als van je quilt een kaart wordt gemaakt krijg je als dank twintig van je “eigen” kaarten.

Om beschadiging tijdens het verzenden te voorkomen pak ik de kaarten in plastic folie in. Ze kunnen dan in de grote envelop niet verschuiven.

De adressen had ik al  geschreven dus de kaarten werden met 20 enveloppen in de juiste grote enveloppe geschoven.

De hele stapel heb ik bij de post gebracht en inmiddels zijn de kaarten hopelijk onbeschadigd bij iedereen afgeleverd.

Van elke kaart heb ik ook 50 exemplaren in dozen gedaan die meegaan naar de Elzas in september. Daar hopen we voor het eerst veel van deze nieuwe serie te verkopen.

Het restant is samen met de dozen met enveloppen in Nijkerk gebracht en heeft een plek in de kast waar ook nog kaarten van de vorige keer, van de ATT, staan.

Zowel in Groningen in november dit jaar, in Houten in januari 2025 als in Rijswijk in februari 2025 zullen alle kaarten te koop zijn. 

 

Het kiezen van kleuren

Een blogbericht over kleur

Hoi, daar ben ik weer, Gerie. Nog aan het wennen na vier weken vakantie in Frankrijk. Heb jij ook een fijne vakantie gehad? Of heb je hem misschien nog tegoed? Na de vakantie had ik natuurlijk de gebruikelijke dingen zoals de vakantiespullen opruimen en wassen, en nu ben ik toe aan het quilten.

Bijna dan, eerst nog even een blog schrijven. Dat ging even wat lastiger, omdat mijn telefoon mij in de steek liet, maar het werkt weer. Ik was al bang dat het een blog zonder foto’s ging worden, maar gelukkig is dat niet het geval.

Ik wil vandaag iets schrijven over het kiezen van kleuren. Mijn cursisten vertellen regelmatig, dat dat soms best moeilijk kan zijn. Daar heb ik dan wel wat tips voor.

Bloemen

Heb je een tuin met bloeiende bloemen? Of loop je ooit langs een tuin met bloeiende bloemen of planten? Of een park? Maak dan eens een foto van wat jij mooi vindt en kijk daar eens goed naar. Is het geel 1 tint geel, of zijn het er misschien wel drie? Is het wat paarsrood, of neigt het naar oranje? Zitten er onverwachte kleuren bij? Dat zijn dan kleuren die je in je quilt ook kunt combineren.

 

 

Die foto’s hoeven helemaal niet mooi te zijn, het gaat om de kleuren. En soms zelfs alleen maar de kleuren in een stukje van jouw foto.

 

Eten

Of wat te denken van je eten? Ik zie op insta, facebook en Pinterest en niet te vergeten mijn eigen keuken, vaak heel kleurige gerechten voorbij komen. De kleuren van zo’n gerecht lenen zich ook vaak voor een quilt. Vandaag kreeg ik bonen van mijn buren, dat was ook meteen een inspiratiefoto waard. De foto zelf is niet mooi, het gaat om de kleurcombinaties. Daarom heb ik ook twee foto’s gemaakt, in een blauwe en in een witte bak. Welke combi vind jij het mooist?

 


Andere inspiratiebronnen

Of laat je inspireren door een mooie foto in een magazine. Soms staan op zo’n foto details met een onbeduidende kleur. Bijvoorbeeld op een foto van een rijtje schepen in een haven. De mast van die schepen is vaak bruin. Je ziet de mast eigenlijk niet eens echt. Maar hij is er wel, en beïnvloedt de foto niet alleen door de vorm en herhaling van die vorm, maar ook door het kleine beetje bruin. Wanneer je een foto hebt met zo’n schijnbaar onbeduidende kleur erin, kun je van die kleur toch een klein beetje toevoegen aan je quilt. Al is het maar een paar kleine scrapjes. Het vraagt niet echt de aandacht, maar is er wel en kan door de vorm en herhaling toch wat toevoegen aan je quilt.

En heb je al eens gedacht aan inspirerende kleding? Misschien de kleding die je flamboyante buurvrouw aanheeft. maar ook je eigen kledingkast kan een goede kleurbron zijn. Zo is het ook leuk om langs winkels te lopen en foto’s te maken van de etalages. Ook daar is iemand bezig geweest die (als het goed is) heeft nagedacht over de kleuren die de aandacht van het winkelend publiek moeten trekken.

Tot slot

Ik hoop dat je hiermee vooruit kan, wanneer je kleuren gaat kiezen. Of gewoon om je bezig te houden met kleur, wanneer het te warm is om te gaan quilten. Veel plezier en tot de volgende keer. Misschien bij de Meet & Greet Modern, op 28 september, waarvoor je je HIER kan aanmelden (zolang de inschrijving loopt).

Gerie Lammers

 

Een nieuw project: Rhapsody!

De nieuwsbrieven

Als commissie Traditioneel quilten bedenken we met veel plezier elke maand een nieuwstip die te lezen is in de Algemene Nieuwsbrief. Zo hebben we bijvoorbeeld de onderwerpen caleidoscoop quilt, bloemenbon en sampler quilt besproken. Bijzonder fijn is het dan als jullie hierop reageren met foto’s en verhalen over je eigen werk. Daarmee schrijven wij dan weer een blog, die op de website van het Quiltersgilde wordt geplaatst. Zo inspireren jullie quilts met hun verhalen anderen weer. Lees bijvoorbeeld eens het verhaal van Elfriede over haar bloemen hexagonen kimono.

Samenwerken

Dat samenwerken en elkaar inspireren hoort bij ons quilters. In je quiltbee of met een quiltvriendin is het leuk om aan eenzelfde project te werken. Binnen de commissie Traditioneel quilten hebben we het hier regelmatig over. Haal je uit onze tips voldoende inspiratie? Is dit een tip die je kunt delen? Een tip waardoor je in je quiltbee samen verder kunt?

De informatie die iedereen kan lezen op de website van het gilde over traditioneel quilten bracht ons op een idee. En daarbij de quilts van Marieke Dijkers, één van de oprichters van het Quiltersgilde.

 

 

Gaan werken met de oorsprong van de ‘ typisch Hollandse quilt’, de eenvoud van een traditioneel patroon, alleen maar een driehoek of een vierkant gebruiken. En bij dit alles samenwerken, elkaar ondersteunen en inspireren. Dat is een gegeven waar we wat mee gaan doen, namelijk een nieuw project: Rhapsody!

Rhapsody

Dit is een project waarbij de deelnemers uit een aantal antieke patronen gebaseerd op vierkanten of driehoeken een keuze kunnen maken. We hanteren een aantal uitgangspunten: het antieke patroon moet herkenbaar zijn in de quilt, het gebruik van één kleur in verschillende schakeringen en een duurzaam gebruik van stoffen (uit de eigen lappenmand bijvoorbeeld).

 

Onze persoonlijke reacties

Enkele patronen die we uitkozen, riepen direct reacties bij ons op. Voor Sylvia is het duidelijk, ook al is een patroon antiek, het blijft een heel mooi ontwerp. En met wat moderne stoffen en frisse kleuren kun je zoveel kanten op. Janine heeft snel een beeld in haar hoofd van wat ze met een patroon zou kunnen maken. Maar in de praktijk blijkt dit dan vaak lastiger dan gedacht. Toen Sylvia net met quilten begon, gebruikte ze met name restjes stof en zelfgemaakte kleding om lappendekens van te maken. In de winter ligt er nog steeds zo’n quilt op haar bed. Ze kijkt dan naar de vierkanten en denkt met veel plezier en nostalgie terug aan de kledingstukken die ze ooit zijn geweest en ze is blij dat de stof een goede bestemming heeft gekregen. Tegenwoordig koopt Sylvia steeds meer speciale quiltlapjes, met de mooiste motieven. Zo mooi zelfs, dat ze er vaak de schaar niet meer in durft te zetten. Maar het gevoel van nostalgie en een band is er niet met die stof, hoe mooi de motieven ook zijn. Joke denkt direct aan een een stapel spijkerbroekjes van de kleinkinderen die ze kan gebruiken. “Waar zijn al die “broekjes” geweest… toen hun wereldje nog heel klein was.”

Alleen of samen?

Je kunt je quilt natuurlijk helemaal alleen maken. Maar je kunt ook besluiten om anderen te raadplegen voor bijvoorbeeld advies en het ruilen van lapjes. Alle onderdelen die we in het project verwerken, lijken ons heel geschikt om binnen een Quilt-Bee samen op te pakken. Als je als groep – maar wel ieder individueel – aan een gezamenlijk project werkt, zijn er vaak veel ideeën en meningen. Je kan natuurlijk ook veel kanten op. Het is een uitdaging om dan een volgende stap te kiezen. Overleggen met elkaar is dan fijn. Zeker als het lukt en iedereen blij is met het eindresultaat geeft dat een goed en dankbaar gevoel. Heel organisch groeit al onze inbreng rondom driehoekje of vierkantje naar een project waar jij als quilter aan mee kunt doen. Met je quiltbee, als vriendinnengroepje of alleen. Het wordt een quiltproject met een digitale start, niet alleen voor de traditionele quilters maar ook voor de art- en moderne quilter.

Het project start op 1 oktober. Vanaf ongeveer 1 september kun je je aanmelden. Iedereen krijgt na aanmelding alle informatie via de mail. Daardoor wordt het mogelijk om gewoon thuis toch met quilters door het hele land aan een zelfde project te werken.

Nieuwsgierig geworden? Volg het nieuws in de nieuwsbrieven, op de website en in QuiltNieuws.

De commissie Traditioneel Quilten

 

Wat staat er in

Quiltnieuws 161?

Eind deze maand zal het weer in de bus liggen of op de mat vallen: Quiltnieuws. Voor veel leden betekent dit een moment voor jezelf, even zitten met een kopje koffie erbij en eerst maar eens bladeren.

Wat kun je dan zo allemaal tegenkomen?

 


Portret en schijnwerper

Van Corinne Zambeek-Van Hasselt is een portret gemaakt door ons vertrekkende redactielid Gert van Raalten. Hierin kun je lezen dat ze eerst kleding voor haar kinderen maakte en later overstapte op quilten omdat het log cabin blok haar had gegrepen. Van daar uit ging ze verder op onderzoek en je ziet een aantal van haar quilts in het artikel.

Zelf ben ik een eindje Duitsland in gereden om Birgit Schüller te interviewen. Zij had een tentoonstelling in de Broodfabriek Rijswijk afgelopen april en de redactie was zeer onder de indruk. Misschien ken je deze quilt er nog van?

 

The Sprinter, Birgit Schüller

 

Tentoonstellingen

Gerda de Jong ging naar een tentoonstelling in Baflo waar de Waddn’quiltlers hun twee-jaarlijkse tentoonstelling hadden. Prachtige quilts en andere textiele werken waren er te zien.

 


Elfriede Grooten vertelt over haar ervaringen tijdens haar expositie in Luxemburg.
Evenzo kun je het verhaal lezen van Lia Meiborg , maar wel anders natuurlijk.

 


Wat kun je zelf gaan maken?

Gerda de Jong heeft pannenlappen gemaakt. Daar was ik eerst niet zo enthousiast over, maar ze zijn ZO leuk geworden!
Ook halen we informatie voor jou tevoorschijn van Bonnie Hunter en Jo’s Country Junction, zodat je aan de slag kun om een memory quilt te maken van overhemden of blouses. Er zijn al leden die met oude shirts aan de slag zijn geweest.




Tja, er is natuurlijk nog meer, zoals het laatste deel van de mysterie 2024, die helemaal bedacht en uitgevoerd is door Margie Broens. De mysterie voor 2025 is al in de maak en die gaat weer heel anders worden.

Afscheid

Ja, niet alleen Gert van Raalten neemt afscheid van de redactie, ikzelf ga dat ook doen.
Migraine plaagt mij dusdanig dat ik geen tijd heb om bij te tanken. En hoe doen we dat bijna allemaal: door te naaien, al of niet achter de naaimachine.
De redactie is straks in goede handen bij Inge van Koningsveld die tijdelijk deze functie zal vervullen.

Aan jou het verzoek naar binnen te kijken: is de functie van hoofdredacteur iets voor mij?
Wil jij Quiltnieuws de komende jaren invullen samen met de redactie?
Of je kijkt naar buiten, om je heen en wellicht ken je iemand die dit op het lijf is geschreven.
Ook als je alleen zou willen schrijven, ’t liefst hebben we je als nieuw redactielid, maar sommige mensen willen alleen graag af en toe schrijven. Ook dat is welkom.
Alle details over de functies vind je hier.

Tot ziens in quiltland!

 

Marjolein den Oudsten

Ik ga op vakantie, en neem mee…

Creatief op vakantie

Als ik op vakantie ga, heb ik altijd keuzestress. Niet over welke kleding of welk boek meegaat, dat is het probleem niet. Maar wel: Welke creatieve spullen kies ik? Ik kan niet álles meenemen, dus ik moet een keuze maken. Eigenlijk neem ik altijd iets te tekenen mee. Ik hou van urban sketching, en als het past ook iets te breien of te haken. Toen we vorig jaar voor het eerst met de kinderen een fiets- en kampeervakantie deden, moest ik toch echt wat anders verzinnen. Want als alles op de fiets moet, kan er echt niet zoveel mee!

 

Minder is meer

We gingen een week op pad, op de fiets van camping naar camping. Dat betekende dat alle overbodig spullen thuis moesten blijven. Toch wilde ik het op een of andere manier vastleggen. Ik koos ervoor om het compleet anders te doen dan normaal: Ik nam een lap stof van 55×55 cm mee als ondergrond, een paar kleinere lapjes om erop te naaien, een paar kleuren draad en natuurlijk naaigerei. Dat nam nog eens weinig plek in!

Herinnering

Elke avond in de tent dacht ik terug aan wat we die dag deden en vertaalde dat in iets voor op de lap. Soms heel letterlijk (een fiets op een pad), soms abstracter (de vele wolken en de regen die er soms uitkwam). Soms met een stukje stof, soms alleen door steken te borduren (de vlaggetjes voor de verjaardag van manlief). Ik vond het prettig dat ik mezelf beperkt had in de hoeveelheid materialen, dat gaf veel rust! Ik moest het doen met wat ik had meegenomen, dus ik had geen keuzestress. Helemaal toevallig had ik een stukje blauw met witte stof mee, wat perfect was voor een bezoekje aan Royal Delft! Eenmaal thuis was het leuk om alles met de hand te quilten en zo de vakantie nóg een keer te beleven.

 

 

Rivka Bakkers-de Jonge

Nieuw lid van de artquilt-commissie

Even voorstellen

Ik ben Jeannette van der Linde-Germeraad, geboren in 1957. Met 9 jaar zat ik achter de naaimachine om poppenkleertjes te maken en tekende ook veel. Na de MAVO en de Modetekenacademie ben ik grafisch ontwerpster geworden van tijdschriften bij Elsevier o.a. de Hitkrant en Tussen de Rails.
In 1984 hebben mijn man ik het ontwerpbureau Touch design opgericht waar we tijdschriften verzorgden voor uitgeverijen en heb daar als grafisch ontwerper en artdirector o.a. gewerkt aan de bladen Foto, Het Houtblad, Modenieuws en Dier (Dierenbescherming).
Door ziekte van mijn man hebben we ons bedrijf verkocht en ons toegelegd op reizen en fotograferen,

Hobby’s

In mijn vrije tijd heb ik schilder- en beeldhouwlessen gevolgd bij Het Klooster, Harderwijk en de Vrije Academie Nunspeet. De foto’s die ik maak gebruik ik als basis voor mijn werk. Diverse jaren ben ik lid geweest van de Kunstkring en de fotoclub Lichtbeeld Zeewolde.
Sinds 2010 maakte ik weer eigen kleding en vond het heerlijk om met stoffen aan de gang te gaan. Toen ik bij een tante een applicatie-werk zag leek het me leuk om zelf ook zoiets een keer te proberen en ging experimenteren met gordijnstalen. Heerlijk om lappen stof zo te behandelen dat je er een eigen vorm aan kan geven door te plooien, om elkaar te draaien, kralen toe te voegen enz.

Het eerste werk

 

Eerste werk: 2013 Gorges du Tarn, 80x120cm

Mijn eerste textielwerk was Gorges du Tarn in 2013 en daarna ging ik los. Maar waar hoorde mijn werk bij? Na wat zoeken kwam ik bij het Quiltersgilde en heb het werk “Als beuk en berk gaan samenwonen” gemaakt voor de ATT en dat werk werd gekozen voor de cover van het Quiltnieuws.

Artquilt lessen

Bij het inleveren van dit werk bij Marjon Hoftijzer hoorde ik dat ze lessen gaf in Artquilten en ben in 2015 Art Quilt4 lessen bij haar gaan volgen en kwam in een wereld terecht met mensen die zelf stoffen verfden en materialen kenden waar ik nog nooit van had gehoord, heb daar veel geleerd. Na een cursus stofverven kan ik nu ook mijn eigen kleurenpalet maken en na de cursus machineborduren 1 en 2 bij Marjon kan ik ook tekenen met mijn naaimachine en combineer dit met diverse technieken en materialen.

Coverwerk: 2015 Als beuk en berk gaan samenwonen, 80×120 cm

 

 

Werken met thema’s of vanuit foto’s

Het is leuk om met thema’s te werken die o.a. vanuit het Quiltersgilde worden aangedragen. Zo heb ik ook meegedaan met het project “Half/Half” en met “Van tekst tot textiel” dat een goede toevoeging is voor het kijken naar je eigen werk.
Mijn eigen foto’s blijven de basis voor mijn werk. Na losse schetsen creëer ik op de computer een eigen beeld en ga dit in mijn hoofd om zetten in stof, daarna ga ik aan de gang.

Laatste werk: 2024 Tulpen, 80×120 cm

Nieuwe uitdaging

Nu dus een nieuwe uitdaging: de Artquiltcommissie. Ik hoop mijn teken- en grafische ervaring met jullie te kunnen delen, tevens de ervaring die ik heb opgedaan bij de Kunstkring met het bedenken van thema’s en dingen om te doen en dat jullie als leden vol enthousiasme aan onze plannen mee gaan doen en ¬veel mooi werk kunnen creëren.

Jeanette van der Linde-Germeraad