Hoe zullen we deze noemen: het quiltlabel…

Een paar weken geleden zat de quiltbee waar ik lid van ben bij elkaar en kwam het onderwerp quiltlabel ter sprake. Ging het eerst nog om een al gemaakt label vastnaaien, al snel ging de discussie over: wel of niet labelen en wat zet je allemaal op het quiltlabel. Directe aanleiding was één van de quilts die ik cadeau ga geven, maar ook een stapel quilts die één van de bee-leden, Hubertine, van haar moeder had overgeërfd. Het is een onderwerp dat regelmatig wordt aangestipt in diverse blogjes, maar ik werd door het gesprek tijdens de bee helemaal geïnspireerd om het nog een keer een podium te geven. Dus ga er maar lekker voor zitten – het is een hele lap tekst geworden!
Quilt zonder quiltlabel

Een quilt van Hubertine’s moeder – zonder label

Label jij al?

Wellicht ben jij al een vaste labelaar – een quilter voor wie een quilt pas ‘af’ is wanneer er een label op zit. Maar misschien hoor je wel tot de grote groep quilters die het raar vindt om op hun eigen werk een naamkaartje met info toe te voegen. Misschien wel omdat je de quilt alleen voor eigen gebruik maakt. Of geeft aan iemand die al lang weet van wie de quilt komt. Of misschien wel omdat je je quilt niet belangrijk of mooi genoeg vindt voor een label? Speelt er een gedachte van: “het is maar een [vul aan met verkleinwoordje dat je zou gebruiken voor je harde werk, persoonlijke creativiteit, waardevolle materialen]”. Dan is het misschien wel eens goed om het vanuit een ander perspectief te bekijken: hoe vergaat het je werkstuk wanneer je er zelf niet bij bent om er over te vertellen?
een blauw-rode sashiko quilt

Een erfstuk van Hubertine’s moeder – een sashiko quilt met nog heel veel onbeantwoorde vragen

Laat je quilt voor zich spreken

Of je je quilt nu maakt om op de bank lekker onder te kruipen of om ergens op te hangen – je weet van tevoren niet hoe lang jij bij je quilt in de buurt blijft en bij wie je quilt in een latere fase terecht zal komen. En dat iemand anders zich dan afvraagt: wanneer is de quilt gemaakt, is er misschien lang over gedaan? Was het een eigen ontwerp? Hoe is de quilt gemaakt? Was er een bijzondere gelegenheid waar de quilt bij hoorde? Vragen waar je als maker makkelijk een antwoord op hebt en uitgebreid over kunt vertellen. Niet alleen maar over quilts die een prijs winnen op een tentoonstelling of in een museum komen te hangen, maar voor alles wat uit je handen komt.

Van Hubertine’s moeder

De eerste twee foto’s bij dit blogje zijn van quilts die Hubertine’s moeder heeft gemaakt. Zelfs in een situatie waar moeder en dochter beide quilten zijn er inmiddels bij Hubertine allerlei vragen ontstaan over de quilts die haar moeder gemaakt heeft. Ze zijn niet gelabeld en Hubertine had graag geweten wanneer ze gemaakt zijn, of er een patroon is gebruikt of dat haar moeder zelf iets had ontworpen. Of ze bepaalde quilts met de hand of op de machine had gemaakt.

Het hoeft niet al te moeilijk

Strijk een lapje stof op wat freezer papier zodat het mooi stabiel en glad blijft liggen, pak een watervaste stift en je kunt van start met je label! Het is handig om van tevoren al een keer (of een paar keer) de tekst met de stift op papier te zetten. Om te oefenen, maar ook om te kijken hoe groot de tekst wordt zodat je genoeg stof hebt voor je quiltlabel. Of zodat je weet dat je kleiner moet schrijven om alles erop te krijgen. Met een lichtbak onder je label kun je ook een voorbeeld overtrekken. Of gebruik maken van lijntjespapier zodat je niet scheef gaat met schrijven. Maar natuurlijk kun je de tekst ook borduren om zeker te weten dat het heel veel wasbeurten zal overleven.
handgeschreven quiltlabel op bloemstof achtergrond

Kies bijv. een mooi achtergrondstofje, print uit wat je wilt schrijven en trek het over met watervaste stiften via een lichtbak…

 

Wat zet je op je quiltlabel?

Zoveel als je zelf wilt, natuurlijk. Maar het is een goede gewoonte onder quilters om in ieder geval de naam van de maker, een datum, naam van patroon en naam van ontwerpster (als het geen eigen ontwerp is) te vermelden. Alles wat je extra vermeldt is mooi meegenomen. Denk bijvoorbeeld aan of je met de hand of machine hebt gewerkt, een start en einddatum van het maken en of er een bijzondere gelegenheid voor de quilt was. Helemaal leuk wordt het wanneer je je quilt ook echt een naam geeft – maar geen verplichtingen!
handgeschreven quiltlabel op een heel bijzondere quilt

Soms is een label te kostbaar om te verdwijnen achterop een quilt – zoals deze handgeschreven dierbare herinnering

Life is Beautiful – update

Ondertussen werk ik gestaag verder aan mijn Life is Beautiful quilt (patroon Helen Stubbings). Dit is echt een quilt die bijzonder arbeidsintensief uitpakt en in allerlei laagjes wordt opgebouwd. Ik ben nu bezig met het aan elkaar zetten van de gequilte blokken en heb bijna alle rijen in stroken compleet vastzitten om die met de lange stroken verder vast te zetten. Daarna volgt er weer een applicatieronde om op al die nieuwe kruispunten ook weer een cirkel te zetten. Het geeft me in ieder geval tijd genoeg om over een naam en het quiltlabel na te denken.

De quiltinspecteur houdt het van heel dichtbij in de gaten

Even opgespeld voor de tussenranden erbij komen

Met de kerst voor de deur maak ik graag van de gelegenheid gebruik om alle lezers van de Quiltersgilde blogs hele fijne, warme kerstdagen te wensen en al het goeds voor een nieuw creatief jaar.
Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Bijzondere engelenvleugels voor het Textiel Festival 2020

Af en toe kom je een mooi, persoonlijk verhaal tegen waar je door geraakt wordt. Onderstaand verhaal is er zo een.

Memoryquilt


Ik werk aan een memoryquilt voor mijn vriendin Maria Sijmonsma. Haar man Aad van Reeuwijk was kunstenaar en in zijn kleurrijke schilderijen was de boeddhistische levensvisie, waarin de mens, en alles wat zich in de mens afspeelt, vaak terug te vinden. Zijn passie was handboekbinden.
Het was hun trouwdag waarop ik voor het eerst een foto van de top en achterkant stuurde. Deze toevalligheid zorgde voor een kippenvel moment.

 

Engelenvleugels


Het Quiltnieuws van juni lag nog steeds in het zicht, want met het project van Fleur van den Berg “de engelenvleugels” wilde ik heel graag mee doen. Ineens zag ik de restanten van de witte overhemden liggen die over waren van de memoryquilt. Die zou ik willen gebruiken. Maar dat wilde ik eerst met Maria overleggen. Wat vond zij daarvan? “De Pieterskerk is een hele mooie bestemming voor deze restanten” was haar reactie. “Wij sloegen nooit over op de jaarlijkse Boekbindbeurs in de Pieterskerk”. Dit wist ik niet en de vleugels kregen hierdoor een extra emotionele lading voor mij. Een kunstenaar die terugkeert op een geliefde plek in de vorm van een kunstobject. Deze gedachte past ook heel goed bij zijn yoga en meditatie waarmee hij in zijn leven veel bezig is geweest.
Ik voel me bevoorrecht dat ik dit gebaar kan maken naar mijn vriendin.

Marion Bartels-van den Ouweland

Bijna kerst…

Bijna kerst…

Bijna is het zover: kerst.

Al in oktober begon ik aan het eerste project: (hoewel… dat lag er nog van vorig jaar…) het afmaken van de top waar ik vorig jaar aan begonnen was.

 

Kerstspinnenwebquilt

Door stroken aan elkaar te naaien, in driehoeken te snijden en weer aan elkaar te naaien ontstaat een spinnenweb.

 

Er waren nog driehoekjes te over waar de spinnenwebjes mee werden samengesteld. Ik dacht, daar kan ik mooi een rand met kerstbomen van maken. Dat was eigenlijk vlug klaar. Terwijl ik daarmee bezig was liet ik de foto aan mijn zus zien. Ik vertelde dat ik nog maar wat moest bedenken met al die driehoeken die ik nog over had…

 

Verjaardagskerstquilt

Zuslief had wel een idee want haar dochter is ZO gek op kerst, dat ze haar eigen kerstboom heeft voor op haar kamer. Esther werd half november 15, dus stopte tante Hilda acuut met haar eigen kerstquilt.

Deze heeft Esther gekregen. Ze vond ‘m prachtig.

 

Quilt voor Esther

De overige driehoeken heb ik met vlies-o-fix op de ondergrond geplakt. Een decoratief randje zet het vast. Leuke sashing, en klaar :-)

 

Druk…

Half november had ik veel te doen. Veel werk, een geweldige workshop tassen maken met Tiny.

Een mooi waanzinnig stoer thematisch notitieboekje voor de verjaardag van een vriend, met de PV van mijn man naar de kerstmarkt in Brugge. 

Een geweldig weekeinde. Ik kom er nog op terug…

 

Tijd ook om mijn eigen kerstquilt weer op te hangen: dat is ieder jaar weer een fijn moment. Ik heb daar geen foto van; jullie hebben ‘m wel meer gezien!

 

Vorige zondag dacht ik, het wordt tijd voor de boom. Maar energie? Ho (ho ho) maar. Bert haalde al wel vast de kerstboom en de doos met ballen naar beneden. Hij zette zelfs de boom vast op… eigenlijk mijn taak…

Die dag hadden we met onze fijne quiltbee een heerlijke middag quilten en lekkere dingen eten, maandag lang werken, dinsdag naar Amsterdam en pas erg laat terug, daarna drie dagen voor het goede doel kerststukken maken. Gisteren werken, vanmorgen dan eindelijk tijd. Natuurlijk zelfgemaakte dingen in de boom:

 

Vilthart

Door twee harten te knippen, in te knippen en door elkaar heen te weven krijg je dit leuke effect. Met kraaltjes zet je het vast, festonsteekjes rondom en klaar.

 

 

Vilten boompje

Je knipt vilten rondjes in oplopend formaat. Met steeds vier kraaltjes ertussen zet je ze aan elkaar… heel eenvoudig en superleuk resultaat!

 

 

Ja, duidelijk traditioneel, mijn inslag met de kerst. rood, groen, zilver, veel glas. En van alle vakantiereizen wel een mooi souvenir in de boom.

 

Werkelijke inspiratie

Maar de werkelijke inspiratie zit ‘m voor mij in andere dingen.

Die kerstmarkt in Brugge leverde nieuwe ideeën op.

Nee, niet de kerstmarkt zelf. Maar een kerk. Bij het Astridpark staat de Magdalenakerk. Deze kerk noemt zichzelf “labo voor levensbeschouwing, ruimte voor perspectief”.

 

Er kwam onmiddellijk ruimte in mijn hoofd. Mijn mond viel open.

In deze kerk hebben ze de stoelen en de banken eruit gehaald. Er is een podium in het midden gebouwd, met een waterbak erin. Er hangt een grote schommel, waar “volwassenen terug hun kindtijd beleven” vertelde de meneer.

 

Elke zomer is er een ander kunstproject waarvan af en toe een paar stukken bleven, zoals de schommel.

In een hele kleine achterkamer hingen adelaarsveren in de ruimte.

Er was licht. En schaduw. En een prachtig ikoon.

Kijk maar.

 

In de Magdalenakerk in Brugge

ikoon en adelaarsveren… licht, schaduw, ruimte in mijn hoofd

 

Ruimte in mij

Je kon je tussen de veren door bewegen; het verstilde in mij.

Verderop in de kerk een stuk van dezelfde kunstenaar, gebaseerd op een tekst uit de bijbel: die mij droeg op adelaarsvleugelen.

Mijn ziel opende zich.

Toen we, weer buiten, verderop deze etalage zagen, was de cirkel rond. De tekst op de onderste foto: “Liefde en muziek zijn de twee vleugels van je ziel”…

 

 

etalage

De mooiste etalage… mijn ziel zingt ervan!

 

De kerstquilt mag aan de kant.

Zodra ik weet krijg van hoe, wat, en welk materiaal krijgt het vorm.

Het brengt mij licht, perspectief.

Het past.

Als een fijne, warme jas.

 

Licht

Ik wens jullie allemaal een beetje licht.

Juist bij gemis. Juist als het donker is.

Als deze blog te lezen is, brand ik voor wie gemis ervaart een lichtje.

Dat doe ik hier

Heb het goed!

Liefs, Hilda

 

 

 

Het werk van Joke op het TextielPlusfestival in de Brabanthallen.

Dat was een feestje!

Prachtig werk werd er geëxposeerd, zowel voor de wedstrijd als in de gehuurde units.

Ik had er zelf ook een ruimte gehuurd en heb er zelf 3 dagen voor die ruimte zitten borduren en genieten.

Ik loop op dit moment nog steeds een beetje naast mijn schoenen want wat heb ik een enthousiaste complimenten gekregen over mijn werk. Het hield niet op.

Het was heel leuk om uit de opmerkingen te merken dat het publiek ook verstand van zaken had.

Ik zal hier een paar van de werken laten zien die de meeste reacties opriepen.

Handdoekrol

Om te beginnen de strook van 10 meter handdoekrol waar ik het hele jaar aan had geborduurd.

Ik ben dit jaar ernstig ziek geweest en borduren was het enige waar ik zin in had. Een jaar geleden had ik handdoekrollen op de kop getikt. Van die rollen die in openbare toiletten hangen om je handen aan af te drogen.

Een strook van 10 meter had ik “geverfd” met thee en roest en daarop heb ik het hele jaar geborduurd. Gewoon uit de vrije hand zonder vooropgezet idee of patroon. Precies waar ik op dat moment zin in had. De ene keer een kettingsteek of een kruisje, maar heel vaak gewone rechte steekjes zoals bij de boro techniek. Ik had ook diverse geroeste en beschimmelde kleine lapjes die ik erop borduurde.

Uiteindelijk heb ik ervan van afgezien om de strook in zijn geheel over een stok te draperen, omdat je dan ook tegen de achterkant aan zit te kijken. Ik heb hem hem in 5 ongelijke delen geknipt en daarvan de uiteinden aan elkaar genaaid en die over een stok gehangen, zodat je ze net als bij de originele handdoekrol steeds een stukje verder kan draaien en dus telkens een ander stuk van het werk ziet.

Diaraampjes

Een ander werk dat veel belangstelling trok was mijn stellage met diaraampjes. Een paar jaar geleden kreeg ik een doos met antieke diaraampjes bestaande uit twee dunne glasplaatjes die met een strookje zwart papier aan elkaar geplakt hadden gezeten.


Ik bewaar altijd alle afgeknipte draadjes en die waren nu goed van pas gekomen. In elk diaraampje had ik een paar draadjes gedaan en een beetje bling bling om licht te vangen.

Vervolgens had ik tussen de diaraampjes aan weerszijden een dun organzabandjes gelegd voor ik ze op elkaar plakte zodat er een strook diaraampjes ontstond. De stroken hingen over een standaard.

Ik vermoed dat er inmiddels een aantal mensen op zoek is gegaan naar oude diaraampjes gezien de reacties.

Borduurringen

Het derde werk dat verbazing en bewondering op riep waren mijn borduurringen “Winter” waarin beschimmelde stof was te zien met wat borduuraccenten.

Dit werk was ontstaan doordat mijn Brugmansia ’s winters naar binnen moet omdat hij niet tegen vorst kan. Hij stond de hele winter op een oud cremekleurig gordijn. En toen ik hem in het voorjaar weer buiten bracht bleek dat gordijn prachtig beschimmeld en verweerd te zijn in de ronde vorm van de pot.

Ik heb de vlekken een beetje geaccentueerd met borduurwerk en toen borduurringen besteld in de maat van de pot en ze daarin ingelijst.

 

Alle drie de dagen heb ik voor mijn unit zitten borduren aan een ander werk en genoten van alle belangstelling en complimenten.

Joke Hardenbol 

Quiltnieuws december 2019: Het komt

Ja hoor HET KOMT in de bus.

Sommigen hebben het al ontvangen, maar anderen zullen nog even moeten wachten tot Sand langskomt.

De eerste reacties waren er vrijdagmiddag al op Facebook in Quiltersgilde Bee. 77 likes en 47 opmerkingen.De eerste aanmeldingen voor de regiodagen zijn ook al weer binnen.

En de inhoud ? Om van te smullen, veel kleine projectjes, eventueel nog voor een kerstcadeautje of een originele kerstwens.



Algemene Tentoonstelling 2020

Natuurlijk mag het laatste nieuws over de Algemene Tentoonstelling in 2020 niet ontbreken, met de mogelijkheid

  • om een quilt in te sturen of
  • om met de wedstrijd voor een naaimachine hoes mee te doen
  • en voor IEDERE BEZOEKER de uitdaging om een leuke naambadge te maken.

Woon je in de buurt van Nijkerk ? en wil je helpen met de organisatie ??
of met een briefje naar Quiltersgilde, p/a Colijnweg 8, 8251 PK Dronten.

Geen geduld ?

Als je op de derde foto overdwars van  de Homepagina klikt dan kun je de inhoudsopgave van dit nieuwste magazine zien.
Dan wordt je wellicht nog ongeduldiger omdat je graag aan de gang wilt gaan met de vele leuke patronen.

 

Aanvullend patroon van de kerstboomhanger

Helaas is er in de print van de patronenpagina’s iets mis gegaan. De patroondelen van de kersthanger  op bladzijde 71 zijn weggevallen door een laatste wijziging. In bijgaande pdf  de originele patroondelen die je kunt printen.

Excuses voor het ongemak en als er nog vragen of opmerkingen zijn mail dan gerust naar <redactie@quiltersgilde.nl

 Met vriendelijke groet, Inge van Koningsveld
Hoofdredacteur Quiltnieuws

 

Quilt belofte maakt quilt schuld

Op het TextielPlus festival in s’Hertogenbosch maak ik op het textielplein een praatje met ons bestuurslid Liesbeth. Trots laat Liesbeth mij de ingeleverde vleugels zien. Het zijn allemaal juweeltjes die zeer inspirerend zijn en ik beloof Liesbeth dat ik er ook eentje ga maken.

 

Lappenmand

Voordat ik het weet zijn er bijna twee weken voorbij en het wordt tijd dat ik in mijn voorraad lappen duik.  Ik kom tot de conclusie dat ik alleen maar ongebleekt katoen heb en geverfde lappen. Uiteindelijk vind ik toch een lapje wat er mee doorkan en net groot genoeg is. Ik zoek er  witte organza bij om het wat witter te maken

 

Aan de slag

Het patroon is snel getekend en met een beetje witte lontwol voor de houvast punch ik de organza op de ondergrond vast. Witte plukjes fiberfill moet voor een beetje structuur zorgen. Ik zet de fiberfill vast met mul waar ik wat gaten in trek, de ondergrond blijft op deze manier zichtbaar. Een restje witzijden vezels maakt het af.

 

Borduren

Voor het wauw effect wil ik er nog wat borduursteken toevoegen. Ik weet dat is ergens een klosje wit glitter garen heb, maar waar?

Het kost een klein half uurtje maar dan vindt ik het betreffende klosje.  Na een avondje borduren is een klein art quilt vleugeltje klaar.

Tot slot

Dit is mijn laatste verhaaltje van het jaar. Ik wens alle quilters een goede maand december en voor volgend jaar een fantastisch quilt jaar. Een jaar met de hoogtepunten; het Textielfestival in Leiden, het Quiltfestival in Noord Groningen en hoe leuk, de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde in Nijkerk. En o ja, een vleugel maken is een leuk werkje voor onder de kerstboom, echt doen hoor!

hartelijke groet,

Jo Huijsman

Een internationale groep van en voor Art Quilters

SAQA; de letters staan voor Studio Art Quilt Associates- een internationale groep van Art Quilters.  We gaan even wat dieper kennis maken met deze organisatie.

Het Quiltersgilde heeft een verenigingslidmaatschap van het SAQA. Wij vinden het belangrijk om artquilters te ondersteunen en stimuleren. Met het SAQA lidmaatschap kunnen we Artquilters de mogelijkheden bieden om op de website van SAQA te kijken. En dat was ook onze bedoeling. Artquilters die nog niet toe zijn aan een eigen lidmaatschap de mogelijkheid  geven kennis te maken met SAQA, rond te snuffelen op de website, het digitale blad te bekijken en misschien een webinar te bekijken.

Voorbeelden van het digitale blad

 

Of deze eerste uitgave van dit jaar met als ondertitel  30 jaar SAQA.  Deze kun je alleen bekijken door de inloggegevens op te vragen. Er staat bijvoorbeeld een artikel in over “Het succes zit in de details”. Een prachtig verhaal van quilts over de slavernij. Een aantal paarse quilts. En natuurlijk allerlei foto’s die je kunnen inspireren.

 

 

Wil je ook kunnen inloggen voor de meest actuele journals en webinars (in het engels), mail me dan even dan stuur ik je in een mail even de inloggegevens. Mailen naar liesbeth.wessels@quiltersgilde.nl

Voorbeeld van een webinar met de naam “Critique-groups”

Dit zijn groepen die elkaar ondersteunen door met elkaar het werk te bespreken. Heel mooi om te zien hoe de vraagstelling van de maker het uitgangspunt voor het commentaar is.Ook dit  is alleen  te bekijken  door  in  te  loggen.

 

SAQA geeft ook een nieuwsbrief uit met de titel Fiber Art Friday; zoals de titel aangeeft komt die altijd op vrijdag. Afgelopen vrijdag zat daar de gratis link in naar het boek ”

hiervoor kun je jezelf aanmelden. Wil je zo’n nieuwsbrief bekijken ? Klik dan even op deze LINK 

Nog even wat aanvullende links

SAQA heeft ook een sectie Europa & Middle East; zij communiceren via Facebook,  deze pagina kun je gaan volgen, zie hiervoor  https://www.facebook.com/SAQAEuropeMiddleEast/

Er is een Instagram account dat open staat voor iedereen,posts hebben de # saqaeurope https://www.instagram.com/explore/tags/saqaeurope/

Liesbeth Wessels

Een grote PLUS

Een grote plus voor het Textiel Plus Festival.
Het Quiltersgilde heeft 3 dagen met veel plezier en enthousiasme op het Textielplein gestaan, samen met de collega textielverenigingen.

Goede sfeer, veel publiek, geanimeerde gesprekken. Geïnteresseerde mensen. Wat willen we nog meer ?
Het enige wat we gemist hebben is tijd om de hele tentoonstelling goed te kunnen bekijken; een snelle blik, er even overheen lopen om de ingezonden werkstukken bekijken. Maar dat betekent dat we het lekker druk hadden.

Het bijzondere bij deze beurs is dat alle textiel  vakgebieden er zijn, vertegenwoordigd in een vereniging, winkel en vooral in kunstenaars. Dus alleseters komen hier optimaal aan hun trekken.
En dan die bijzondere vondsten, die een lach op je gezicht te voorschijn toveren. Een kledingstuk met porselein, een wand met natuurproducten met vilt,  combinaties van technieken, die jezelf nog niet bedacht had, prachtige kleding die geshowd wordt…
En dan ineens kom je die verfstof tegen die je nog zocht, een oud boek wat al lang op je wenslijstje stond. En die leuke tas, kon je die laten hangen ? De verleidingen waren groot. Draden, stoffen, materialen……

Wil je meegenieten of nog even nagenieten? Op Facebook zijn verschillende filmpjes te zien. 

De winnaars van de textielwedstrijden

En wil je weten wie de Textiel Plus wedstrijd gewonnen heeft ? De vakjury koos voor Hannah Mai en de publieksjury  voor Anne van der Pas 

De quiltwedstrijd is gewonnen door Rita Dijkstra en Rina Moonen.

Het verfcollectief

 

Op het Textielplein was dit jaar ook het Verfcollectief aanwezig, een feestje om bij hen te kijken. Altijd leerzaam. Gewoon verven thuis aan de keukentafel met wijn en azijn met Eke of zoals Corinne doet met floetrol.

Maar laten we bij onze leest blijven: de plek van het Quiltersgilde was perfect. Midden in hal 7, aan een looppad.  Met rondom ons alle andere textielverenigingen; wij tussen MerkWaardig  en de ViltKontaktGroep in. Veel mensen komen langs, en omdat een van ons achter de naaimachine zit te werken, ontstaan er spontane gesprekken.

De engelenvleugels

 

“We maken vleugels voor het Textielfestival volgend jaar in Leiden. Kent u dat niet, daar moet u ook beslist naar toe !!”
We hebben alle kopieën van het patroon uitgedeeld, we hebben stof en kantjes meegegeven. “Mag ik dat zo maar meenemen ? Ja MAAR dan willen we wel de vleugels per post ontvangen.”

We zijn er nog niet, nog minimaal 112 maar hoe meer hoe mooier.
Zo moeilijk is het niet. De voorbeelden zijn goed bekeken.

 

Gelukkig hebben ook heel veel mensen de vleugels ingeleverd: in totaal 138 vleugels !!! Trots worden ze uit de tas gehaald en in ons mandje gelegd. Ieder setje heeft zijn eigen charme,  juist door de grote verscheidenheid. Dat gaat een prachtig werkstuk worden in de Pieterskerk. En fijn dat we dan het gevoel hebben, dat er daar ook een van jezelf bijzit. Samen bouwen we dit kunstwerk op.En volgend jaar gaan we er nog een keer van  genieten.



Een kaartje maken ?

“Dank u wel voor de vleugels, misschien wilt u de beschrijving van de kaart meenemen ?
Ja want na de vleugels gaan we nog actie voeren voor de kaarten. De kaarten  (10 x 15) is een gezamenlijk project met MerkWaardig en met de wevers. Iedere week melden we op de website en op Facebook de stand van beide projecten.  Dus nog even tijd voor een kaartje, maak er gerust meerdere. Ook deze kaarten zie je straks weer terug in de Pieterskerk. En houdt de website in de gaten, volgende week is er een nieuwe winactie !

Liesbeth Wessels 

 

 

 

Iets nieuws Oppakken !

Iets nieuws

Al geruime tijd ligt er (ergens) in een box, met de titel “AFRIKAANS en BATIK”, een idee om een quilt te maken.  Maar door de bonte kleuren en diverse prints vond ik het geen makkelijke opdracht om daar mee aan de slag te gaan. En elke keer als ik in contact kwam met die stoffen en prints, via een lezing, een tijdschrift of een presentatie, kriebelde het om er toch een keer iets mee te gaan doen. De inspiratie kwam zo maar op mijn pad! Enkele weken geleden kreeg ik een prachtig stapeltje ‘Afrikaanse’ lapjes.

Nu moest het er toch maar eens van komen. In een interieurtijdschrift zag ik een tegelplateau met een tekening erop. Die tekening was er spontaan opgemaakt met behulp van een dikke zwarte stift. Dus, alleen maar de tekenlijnen op een achtergrond van bonte tegeltjes. Dat gaf mij een stimulans om te beginnen.

De lapjes in rijen aan elkaar stikken en op zoek gaan naar een tekening. Bij die Afrikaanse prints is de keuze gevallen op een olifant.



Een tekening vergroten

In een kleurboek was al snel iets gevonden. Maar hoe krijg ik die tekening in de juiste maat!? Even naar de copyshop gaan zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn. Ik heb voor een andere manier gekozen. Tijdens een workshop op de ART-dag van het Quiltersgilde heb ik een methode geleerd die nu goed van pas komt. Vergroten met behulp van een rastertekening. Op de kleine tekening rasters tekenen van 1 bij 1 cm. En op het ontwerp-patroon-blad een raster van 3 x 3 cm. Met behulp van kijkgaatjes teken je blokje voor blokje over en de vergroting komt tot stand. In elk vakantie-teken-knutsel-boek voor kinderen komt deze methode voor. En in de knutsel-kist bij deze Omi ligt er altijd wel een!

Al snel was de tekening omgezet in de maat die ik nodig had om te gebruiken.  Nou, snel, het was wel een gehele dag bezig zijn. En in de middag waren mijn ogen niet meer in staat om nog een streepje in een blokje te zetten. Dus even pauze en de volgende dag weer verder. Alle onderdelen overbrengen op de stof en met behulp van strijkvlieseline op de Afrikaanse stofjes gestreken.

De vermoeidheid kwam toch sneller en erger dan ik dacht. Het begin is gemaakt en ik ben zeer tevreden. Het resultaat zal ik in een volgende Quebbel laten zien.



Groet van Maria Teeuwe en tot een volgende “Quebbel”.

Wedstrijdje doen ?

Ik weet niet hoe het met jou is, maar als ik een oproep voor een tentoonstelling of wedstrijd lees, krijg ik meteen ideeën. Vaak maak ik dan notities in mijn boekje (ik ben meer een schrijver dan een tekenaar), soms teken ik wat en als ik echt een goed idee heb, verzamel ik alvast stoffen waar ik het van wil maken. Maar lang niet altijd maak ik dan ook werkelijk iets en als ik iets maak, stuur ik het niet altijd in. Daar zijn allerlei redenen voor.

Textielplusfestival

Zo heb ik voor het Textielplusfestival het werk ‘Passiebloem’ gemaakt naar aanleiding van het thema ‘Met hart en ziel: geef kleur aan je passie!’.

 

Mijn passie is textiel en dan vooral patchwork en quilten. Mijn lievelingskleur is al mijn hele leven paars. De laatste jaren ben ik in mijn werk bezig met geometrische vormen, zoals driehoeken, vierkanten, vijfhoeken en zeshoeken. En ook ben ik begonnen met het zelf plantaardig verven van stoffen. Deze twee heb ik gecombineerd in dit werk, al heb ik de paarse stof met een synthetische verf geverfd. Ik heb het werk echter niet ingestuurd om een praktische reden: ik ontdekte dat het werk niet per post gestuurd mocht worden, maar gebracht en gehaald moest worden. Om in zo’n korte tijd twee keer naar Den Bosch te reizen was me te veel. En het was te kort dag om nog iets af te spreken met een andere inzender.

Carrefour du Patchwork

Ook voor het thema ‘Opposition’ van de wedstrijd van het Carrefour du Patchwork dit jaar, had ik meteen een idee. Ik had een keer tijdens de vakantie een pakketje van zwart/witte stoffen gekocht en wilde daar niet alleen een contrast van zwart en wit in maken, maar ook een ronde en een hoekige vorm tegen elkaar plaatsen. En daar ging het mis. Het ontwerp was niet naar mijn zin, de tijd verstreek en het is bij een idee gebleven.

Maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Deze stoffen zal ik vast een keer verwerken tot een quilt die over contrasten gaat.

Textielfestival Leiden

Tot slot nog een reden om niet in te sturen: de maten. Ik was bezig met een werk te maken in het thema Windstreken voor het Textielfestival in Leiden volgend jaar . Maar de maten van 50 x 50 cm pasten niet bij wat ik wilde maken, dus ik heb het groter gemaakt. Echter, het werk valt wel binnen de maten van de Leden expositie van het Quiltersgilde voor Leiden, dus ik ga deze quilt toch insturen. Om die reden geen foto van dat werk, maar een foto van ‘Huiswaarts’, een werk in hetzelfde thema, dat ik gemaakt heb in het kader van Quilten Speciaal 13.



Margreet Michel-Verkerke.