Iets nieuws Oppakken !

Iets nieuws

Al geruime tijd ligt er (ergens) in een box, met de titel “AFRIKAANS en BATIK”, een idee om een quilt te maken.  Maar door de bonte kleuren en diverse prints vond ik het geen makkelijke opdracht om daar mee aan de slag te gaan. En elke keer als ik in contact kwam met die stoffen en prints, via een lezing, een tijdschrift of een presentatie, kriebelde het om er toch een keer iets mee te gaan doen. De inspiratie kwam zo maar op mijn pad! Enkele weken geleden kreeg ik een prachtig stapeltje ‘Afrikaanse’ lapjes.

Nu moest het er toch maar eens van komen. In een interieurtijdschrift zag ik een tegelplateau met een tekening erop. Die tekening was er spontaan opgemaakt met behulp van een dikke zwarte stift. Dus, alleen maar de tekenlijnen op een achtergrond van bonte tegeltjes. Dat gaf mij een stimulans om te beginnen.

De lapjes in rijen aan elkaar stikken en op zoek gaan naar een tekening. Bij die Afrikaanse prints is de keuze gevallen op een olifant.



Een tekening vergroten

In een kleurboek was al snel iets gevonden. Maar hoe krijg ik die tekening in de juiste maat!? Even naar de copyshop gaan zou natuurlijk een oplossing kunnen zijn. Ik heb voor een andere manier gekozen. Tijdens een workshop op de ART-dag van het Quiltersgilde heb ik een methode geleerd die nu goed van pas komt. Vergroten met behulp van een rastertekening. Op de kleine tekening rasters tekenen van 1 bij 1 cm. En op het ontwerp-patroon-blad een raster van 3 x 3 cm. Met behulp van kijkgaatjes teken je blokje voor blokje over en de vergroting komt tot stand. In elk vakantie-teken-knutsel-boek voor kinderen komt deze methode voor. En in de knutsel-kist bij deze Omi ligt er altijd wel een!

Al snel was de tekening omgezet in de maat die ik nodig had om te gebruiken.  Nou, snel, het was wel een gehele dag bezig zijn. En in de middag waren mijn ogen niet meer in staat om nog een streepje in een blokje te zetten. Dus even pauze en de volgende dag weer verder. Alle onderdelen overbrengen op de stof en met behulp van strijkvlieseline op de Afrikaanse stofjes gestreken.

De vermoeidheid kwam toch sneller en erger dan ik dacht. Het begin is gemaakt en ik ben zeer tevreden. Het resultaat zal ik in een volgende Quebbel laten zien.



Groet van Maria Teeuwe en tot een volgende “Quebbel”.

Wedstrijdje doen ?

Ik weet niet hoe het met jou is, maar als ik een oproep voor een tentoonstelling of wedstrijd lees, krijg ik meteen ideeën. Vaak maak ik dan notities in mijn boekje (ik ben meer een schrijver dan een tekenaar), soms teken ik wat en als ik echt een goed idee heb, verzamel ik alvast stoffen waar ik het van wil maken. Maar lang niet altijd maak ik dan ook werkelijk iets en als ik iets maak, stuur ik het niet altijd in. Daar zijn allerlei redenen voor.

Textielplusfestival

Zo heb ik voor het Textielplusfestival het werk ‘Passiebloem’ gemaakt naar aanleiding van het thema ‘Met hart en ziel: geef kleur aan je passie!’.

 

Mijn passie is textiel en dan vooral patchwork en quilten. Mijn lievelingskleur is al mijn hele leven paars. De laatste jaren ben ik in mijn werk bezig met geometrische vormen, zoals driehoeken, vierkanten, vijfhoeken en zeshoeken. En ook ben ik begonnen met het zelf plantaardig verven van stoffen. Deze twee heb ik gecombineerd in dit werk, al heb ik de paarse stof met een synthetische verf geverfd. Ik heb het werk echter niet ingestuurd om een praktische reden: ik ontdekte dat het werk niet per post gestuurd mocht worden, maar gebracht en gehaald moest worden. Om in zo’n korte tijd twee keer naar Den Bosch te reizen was me te veel. En het was te kort dag om nog iets af te spreken met een andere inzender.

Carrefour du Patchwork

Ook voor het thema ‘Opposition’ van de wedstrijd van het Carrefour du Patchwork dit jaar, had ik meteen een idee. Ik had een keer tijdens de vakantie een pakketje van zwart/witte stoffen gekocht en wilde daar niet alleen een contrast van zwart en wit in maken, maar ook een ronde en een hoekige vorm tegen elkaar plaatsen. En daar ging het mis. Het ontwerp was niet naar mijn zin, de tijd verstreek en het is bij een idee gebleven.

Maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Deze stoffen zal ik vast een keer verwerken tot een quilt die over contrasten gaat.

Textielfestival Leiden

Tot slot nog een reden om niet in te sturen: de maten. Ik was bezig met een werk te maken in het thema Windstreken voor het Textielfestival in Leiden volgend jaar . Maar de maten van 50 x 50 cm pasten niet bij wat ik wilde maken, dus ik heb het groter gemaakt. Echter, het werk valt wel binnen de maten van de Leden expositie van het Quiltersgilde voor Leiden, dus ik ga deze quilt toch insturen. Om die reden geen foto van dat werk, maar een foto van ‘Huiswaarts’, een werk in hetzelfde thema, dat ik gemaakt heb in het kader van Quilten Speciaal 13.



Margreet Michel-Verkerke.

Laat van je horen, stuur een kaartje……, gemaakt in 30 minuten

Oproep  van het maken van een kaart

Kaarten in het formaat 10 bij 15 cm. Deze kaarten worden gepresenteerd in de Pieterskerk in Leiden tijdens het Textielfestival, dat gehouden wordt van 13 tot en met 16 mei 2020. Leuk om straks je kaart terug te zien in de kerk.

De wevers maken kaarten, de borduurders maken kaarten en wij quilters maken kaarten. Wij doen dat in de maten  10 x 15 cm.
Van alle kaarten wordt een groot werkstuk gemaakt; een pronkrol. Maar alle kaarten zijn straks te zien, ze zijn dus niet opgerold.

Thema’s  voor deze kaarten: “bagage”, “denkend aan thuis” en “over grenzen”.

Ik  ga het idee “bagage” uitwerken.  En neem een rugzak als onderwerp. Ik loop vaak met een rugzak. In dit geval niet zo’n grote waar alles in moet, maar een dagrugzak.

Omdat het formaat 10 x 15 cm moet worden, begin ik met 12 x 17 cm. Ik zoek een voorkant, een lichte achterkant en een dunne tussenvulling.

 

Het echte werk zit natuurlijk in de voorkant.  Je maakt een quiltje op heel klein formaat.Je naait aan elkaar, op elkaar.  Dat kan met de hand en met de machine. Misschien heb je nog wel ergens een half product liggen dat gebruikt kan worden??

Mijn uitwerking

Met plakvlieseline strijk ik de rugzak op de ondergrond. Een rugzak is natuurlijk interessant door wat erin zit. Dus zoek ik wat plaatjes om erop te plakken, weer met plakvlieseline. Zo kan iedereen zien wat er inzit.

Ik ga de rugzak versieren. Ik naai de vakken, met een kleine zigzagsteek.

 

Als ik tevreden ben over mijn rugzak, maak ik een soort sandwich. De voorkant, het tussenlaag en de lichte achterkant. Ik speld de 3 lagen op elkaar. (Dit kan ook met textiellijm).

Nu op de gewenste maat snijden,

Afwerken

Langs de rand een dubbele zigzagrand, niet te strak, zowel niet in de breedte als in de afstand. Dat voorkomt ook dat een van de 3 lagen gaat rimpelen.
Tot slot mijn speciale afwerkrandje: een extra draad tegen de zijkant om daarmee de tussenlaag weg te werken.

 

Vermeld links het gekozen thema en eventueel het waarom achter je keuze, onderteken je kaart.

Is de voorkant kwetsbaar ? Bijvoorbeeld door kraaltjes of mooi borduurwerk, dan kun je de kaart inpakken in plastic of cellofaan. In dat geval moet je zorgen dat de postzegel  vrij is. Deze moet namelijk afgestempeld kunnen worden.

Je kaart kan op de post.

 

Vanaf volgende week hebben we voor de kaarten ook een teller, zodat iedereen  de stand van het aantal kaarten kan zien. De stand van kaarten bij het Quiltersgilde is 18. De stand van alle kaarten samen is 346.
NIEUWE UITDAGING laat zien dat we veel quilters hebben.

Liesbeth Wessels

 

Quilt Market Houston

Al een aantal jaren achter elkaar ga ik in oktober naar de Quilt Market in Houston. De Quilt Market is een groothandel beurs voorafgaande aan het Quilt Festival wat een consumenten beurs is.

Dit jaar had ik eigenlijk besloten om het een keertje over te slaan. Hoe dichterbij de datum van de beurs kwam, hoe meer mailtjes ik van leveranciers ontving wat er allemaal nieuw te zien zou zijn in Houston. En toen begon het toch weer te kriebelen, ik denk misschien ook de ‘angst’ om iets te missen als ik daar niet zou zijn dit jaar. Dus 2 weken voor aanvang heb ik een ticket en een appartement geboekt voor een weekendje Houston. Ja inderdaad…. in een weekendje op en neer. Normaal gesproken, plak ik er een paar dagen aan vast maar dat was nu niet handig. Wat wel heel handig was, was dat ik dit keer met een (bijna) lege koffer erheen kon. 3 T-shirtjes en een extra spijkerbroek en wat kleine dingetjes en mijn koffer was klaar voor een volle terugreis.

Hieronder mijn uitgebreide verslag van alles wat ik in mijn blog heb geschreven terwijl ik in Houston was.

3 dagen ondergedompeld  in de quiltwereld

Vrijdag 25 oktober

Na een  vlotte vlucht van ongeveer 10 uur ben ik om 14:30 plaatselijke tijd (7 uur later in Nederland) aangekomen in Houston. Van tevoren was ik van plan om vanaf het vliegveld naar mijn appartement te gaan maar ik kon de verleiding niet weerstaan om eerst naar het Convention Center te gaan om mijn toegangskaart op te halen. En om natuurlijk om alvast de sfeer te proeven van de Quilt Market. Hoe leuk is het dat je door grote ramen naar beneden kan kijken waar de beurs nog wordt opgebouwd.. wetende dat ik daar morgen zelf ook zal lopen.

Ik kon ook alvast een kijkje nemen hoe de tentoonstelling eruit ziet, ik hoop dat ik ook nog even tijd heb om alle mooie quilts van dichtbij te kunnen bekijken. Het ziet er in ieder geval nu al veelbelovend uit allemaal.

zaterdag 26 oktober

Quilt Market gaat om 9:30 uur van start. Ik ben er klaar voor!

 

 

Het was vandaag een enerverende dag met heel veel indrukken. Op de Quilt Market heb ik met heel veel mensen gesproken. Ik heb eerst vooral inspiratie opgedaan en nog niet veel gekocht. Wel weer nieuwe dingen gezien.

Wonderfil heeft een nieuw garen: Glamore. Dit is een katoenen met metallic garen vergelijkbaar met de Dazzle, alleen is deze geschikt voor de machine. Ik heb een aantal kleuren meegenomen om het eerst zelf uit te proberen. Het is zeer geschikt voor ’thread painting’ (borduren met de naaimachine uit de vrije hand) .

 

 

Grappig detail was dat ik in de catalogus een collectie tegenkwam van “Max & Louise”. Het toeval wil dat mijn kinderen zo heten dus dat moest natuurlijk wel even op de foto:

 

 

 

 

Na een hele dag rondgekeken te hebben op de Quilt Market, ben ik aansluitend nog even bij de quilt tentoonstelling gaan kijken.

Impressie van de tentoonstelling

Wat een prachtige quilts hangen er weer dit jaar. Het is de viering van de 45e editie van het Quilt Festival. Ter gelegenheid hiervan is het thema ‘Safier’ met blauw/witte quilts.

 

Naam en maker onbekend

 

Vortex in Variation door Gail Smith doorgequilt door Angela McCorkle
Hand applicatie, machinaal gequilt, paper pieced

 

Beautiful Taiwan – Yilan Mingchi door Hsu Hsi-Chen
Machinaal gestikt, doorgequilt en versierd

Harvest door Li-Hsiang Wang
Free motion machinaal gequilt, raw edge applicatie, machinaal geborduurd

Samba Selfie door Randa Mulford
Free motion machinaal gequilt, raw edge applicatie

Hello Momo door Hiroko Miyama
Free motion machinaal gequilt, raw edge applicatie, handgeverfde stoffen

Six Roses  door Carol Morrissey
Free motion machinaal gequilt, handgeverfde stoffen, raw edge applicatie

 

Detail foto van Blau de Colors – El Tubo door Montserrat Forcadell Blasco
Machinaal gequilt, met de machine in elkaar gezet

Morgen weer een nieuwe selectie van foto’s. Er is nog voldoende wat ik nog niet gezien heb!

Zondag 27 oktober

Vanmorgen vroeg werd ik opgehaald door mijn ‘eigen’ taxichauffeur om me naar het Convention Center te brengen. Omdat ik wat verder weg zit in een appartement, bood deze taxichauffeur mij aan om me iedere dag vroeg op te halen. Als het goed is haalt hij me morgen ook weer op en brengt hij me ’s middags naar het vliegveld. Af en toe scheelt het als je alleen reist, dan krijg je soms meer voor elkaar dan in gezelschap.
Het was vandaag prachtige weer, blauwe lucht en zon en zo’n 27C. Ik heb er helaas niet heel veel van gezien, maar wel een beetje vanmorgen vroeg.

 

Er was weer van alles te zien op de beurs. Ik loop eerst de beurs over van links naar rechts en daarna andersom. Vreemd genoeg zie ik na 2 dagen toch nog steeds nieuwe dingen. Hieronder weer een klein overzicht.

Gorgeous door Melissa Sobotka
Free motion doorgequilt, applicatie, collage

 

Mind Reader door Chi Chen Wen
Applicatie, machinaal doorgequilt

 

Moe Dog! door Judy Kriehn
Applicatie, machinaal doorgequilt en thread painting

 

Step Sisters door Sonya Prachl
Machinaal gequilt, geverfd en thread painting op bovenste laag.

Cody’s Cubes door Beth Nufer
Machine gequilt, machinaal in elkaar genaaid, hand applicatie.

 

Veggievill door Karen Eckmeier
Machinaal gequilt, met de hand en machinaal versierd, hot fix crystals, collage

 

Summer Heat door Marianne R. Williamson
Machinaal gequilt, geverfd en applicatie

Radiant Roots door Susan M. Jackan
Machinaal gequilt, geverfd en machinaal geappliceerd.

 

Winterschlaf door Renate Wilde
Machinaal gequilt, applicatie.

 

Winter Trees door Frieda Anderson
Machinaal gequilt, machinaal in elkaar genaaid, hand geverfd.

 

Beautiful Taiwan – Shihfen Waterfall door Hsiu-Chih Wu
Machinaal gequilt.

Detail foto

 

Wintersurprise door Ethalda Ellis
Machinaal geappliceerd.

 

Beautiful Taiwan – The S-Track of the Elevated expressway door Yu-Chen Liang
Hand applicatie, machinaal gequilt.

 

Swim Team door Betty Busby
Machinaal en hand gequilt, machinaal geappliceerd, hand geverfd.

 

Plum Line door Muff Fregia
Machinaal geappliceerd, machinaal gequilt, hand geverfd.

 

Tumbling Blocks door Geraldine M. Warner
Met de hand genaaid en machinaal gequilt.

New Dawn door Caryl Bryer Fallert-Gentry
Winnen quilt uit 2000.

Detail foto

Geometric door Funniko Nakayama
Winnende quilt uit 2011.

Detail foto

 

My favourite Things door Katy Whitby-Last
Machinaal doorgequilt, hand en machine applicatie

Detail foto

Passages door Nancy Woods
Hand gequilt en geborduurd, machinaal geappliceerd en gequilt, geverfd.

Marlies Janssen

Nieuwsbrief Stichting Nationale Quilt Collectie

Dit is de eerste nieuwsbrief  van de Stichting Nationale  Quilt  Collectie  en wij vinden het een goed idee om deze nieuwsbrief met onze leden en lezers te delen.

Op de website te lezen:


De Stichting Nationale Quilt Collectie legt een brede verzameling quilts aan. Van traditioneel tot modern. Vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw tot nu. De tekst is integraal overgenomen van hun website en hun nieuwsbrief.

De traditionele quilt had vooral een functioneel doel. De motieven van de top waren eenvoudig. Dat is verleden tijd. Veel verschillende mensen met evenzoveel achtergronden zijn zich vanaf de jaren 70 van de vorige eeuw met quilten bezig gaan houden. Het resultaat is een brede verzameling uiteenlopende quilts. Quilts met weelderige of juist eenvoudige stoffen, gemaakt door professionals of amateurs, groot of klein, met vaste patronen of juist vrije ontwerpen. En al deze quilts vertellen iets over de cultuur en de tijd waarin ze gemaakt zijn.

Door het verzamelen van deze quilts zorgt de Stichting Nationale Quiltcollectie ervoor dat ze behouden blijven en het verhaal achter levend. En u kunt ons daarbij helpen door een quilt te doneren of ons financieel te steunen. Met uw steun kunnen we onze collectie laten groeien en is deze een bron van inspiratie voor kunstenaars, quilters en andere belangstellenden.

In 2018 is de Stichting tijdens het Quiltfestival Noord Groningen officieel van start gegaan met een bevlogen toespraak van Ginie Arends tijdens de opening van het Quiltfestival Noord Groningen. In de kerk van Oldenzijl konden de bezoekers van het Festival het begin van de collectie bewonderen en hebben we veel mensen kunnen overtuigen van het belang om dit erfgoed te bewaren. Veel quilters hebben daarop gereageerd, zelfs zovelen dat we een jaar later onze eerste tentoonstelling hebben kunnen organiseren in de historische kerk van Eenrum.
We zijn trots op de quilts, die door vele quilters geschonken zijn en danken allen die meegedacht hebben.



Groei

De Stichting leeft en het motiveert ons om onverdroten door te gaan.
Veel schenkingen zijn toegezegd. Quilts die met zekerheid naar ons toekomen zijn een beddequilt van Jantje Kupers, een bedequilt van de kinderen van Anne Freijer, een quilt van Grace Meijer die in 2020 zal exposeren in de Jacobikerk van Uithuizen. Tevens een 3 x 3 m quilt van Ans Schipper en een bijzondere quilt van Mies Boerema. Allemaal bijzonder werk waar we heel blij mee zijn.
Vrienden van
Ook is voor de financiële ondersteuning van de stichting opgericht de ”Vrienden van de Nationale Collectie”. Mensen die ons willen steunen met een financiële gift of lid willen worden , zijn ontzettend belangrijk om het mogelijk te maken om de Stichting te laten bloeien.

De expositie in de kerk van Eenrum

Overzichtstentoonstelling “Van Ambacht tot Kunst” van 28 tot 30 juni en van 4 tot 7 juli 2019.
De opening was geanimeerd. Ginie Arends heeft iedereen welkom geheten, waarna Inge Schoonderwoerd, voorzitter van het Nederlandse Quiltersgilde gesproken heeft over de quilts van het Quiltersgilde.

De tentoonstelling bestond uit 2 delen: één deel is onze eigen collectie en één deel de collectie van het Nederlandse Quiltersgilde.

We hebben veel positieve reacties gekregen op deze eerste expositie en het doel en het belang van onze Stichting toe kunnen lichten. Veel tevreden bezoekers en een aantal quilters, die een quilt hebben geschonken, hebben deze tentoonstelling bezocht.

Onze volgende expositie is tijdens het Quiltfestival Noord Groningen op 12, 13 en 14 juni 2020.

Hierbij de link naar de nieuwsbrief 

November: laatste blok plus bonus voor onze uitdaging!

We moesten er met z’n allen een beetje inkomen. Het begon voorzichtig, maar de afgelopen 8 maanden zijn er geweldige creatieve blokken voorbij gekomen. En de maand oktober was daarop geen uitzondering! Zelf heb ik deze 3 blokken gemaakt. Een ervan is het oorspronkelijke blok en twee ervan zijn variaties. Eigenlijk begin ik er steeds meer lol in te krijgen. En jullie?

mijn blokken min of meer op kleur gerangschikt

Facebook

Hieronder wat foto’s van de oktober blokken van mede-uitdagers.

November: laatste blok plus bonus voor onze uitdaging!

We zijn al weer aan het einde van De Nieuwe Wending Uitdaging. Deze keer het laatste blok plus een leuk bonus blok. We zijn erg benieuwd wat de resultaten van deze 9 maanden uitdaging gaan zijn. Laten we proberen om in januari in ieder geval de tops op de foto te zetten. Wat denken jullie daarvan? Het bonus blok is te gebruiken als label voor achterop je quilt. Maar dat mag je natuurlijk ook aan de voorkant zetten.

Het november blok, het laatste blok, heeft weer veel namen: variabele ster, Ohio Star, Star of Hope, Aunt Eliza’s Star. Duidelijk is wel dat het hier om een ster-blok gaat. En het bonusblok hoort daar een beetje bij, ook een ster. Genaamd: Album Quilt.

 

Heel veel succes met het laatste blok en het in elkaar zetten van de top. Weet je al hoe je dat gaat doen? Ik ben er nog niet helemaal uit. Misschien moet ik nog een paar blokken extra maken. Daar ga ik tijdens de komende weken eens op broeden…..

Hopelijk zien we jullie resultaten in de komende maanden in onze facebookgroep.

OPROEP:

Heeft iemand een idee voor een volgende uitdaging? En wil je dat misschien ook organiseren? Stuur dan een email naar roseanne.dehaan@quiltersgilde.nl

 

Richarda en Rose-Anne

Life is Beautiful – in de herfst

Ik ben groot fan van de herfst – de geuren, kleuren, laaghangende zon, dat mooie gouden licht, de blaadjes die verkleuren, blader regens, laaghangende mist over de velden. Alles. En ach, daar hoort ook een bui plensregen bij op z’n tijd. Gelukkig hebben we daar dan weer de hobby voor om het binnen leuk te houden. Het pand waar ik werk staat aan de rand van een park met enorme bomen. Er is wel eens een verdwaald hert gespot, maar deze dagen geniet ik vooral van het veranderen van de kleuren bij de bomen. Hieronder een paar doorkijkjes waar ik de hele dag op uitkijk. Zou zo maar een kleurenpalet voor een volgende quilt kunnen worden.
Herfst kleuren met Blauwe Dak

Azuurblauwe dakpannen maken het kleurenpalet af

Herst kleuren met Blauwe lucht

Life is Beautiful

Dit jaar is de herfst voor mij het moment om verder te werken aan de Life is Beautiful quilt van Helen Stubbings. De verschillende blokken komen al een hele tijd in mijn blogjes terug. De quilt bestaat uit 32 stitchery blokken. Die borduurtjes heb ik op allerlei reizen meegenomen. Een koe in het vliegtuig onderweg naar Seattle geborduurd. Een vis in een hotel in Portugal – en heel wat blokjes zijn geborduurd op boottochten tussen Hoek van Holland – Harwich. Ze waren makkelijk mee te nemen, want je hebt maar weinig nodig om een paar uur bezig te zijn. Inmiddels zijn alle borduurtjes af en geappliqueerd op hun ondergrond. De achterkant daarvan is weggeknipt en op z’n beurt ook weer geappliqueerd op een four-patch ondergrond. Er liggen nu 63 blokken klaar voor quilt-as-you go en daar ben ik deze week aan begonnen.

overzicht Life is Beautiful met vleugje herfst

Met een pompoen op de achtergrond erbij natuurlijk!

 

Rest verwerking

De quilt-as-you-go methode is perfect om restjes vulling te verwerken. Ik heb heel wat rare stroken omgezet in een eerste stapeltje vierkanten en kon beginnen met het vastzetten van de achterkantjes. Het duurde even voor ik doorhad dat er toch echt iets mis was met dit blok – maar hij mag blijven. Het is de achterkant en daar ga ik de blokjes niet voor loshalen.

verkeerd gekruisde four-patch

 

Rondjes draaien

Ik heb nog maar de helft van de four patches voor de achterkant klaar, maar kon niet wachten om alvast wat door te quilten. Nu wordt het dus 63 rondjes draaien en dan daarna straks met sashing de blokken aan elkaar zetten. Op de kruispunten van de blokken komt dan later nog een rondje, maar voor ik zover ben zitten we vast wel weer een seizoen verder.

Quiltsandwich blok Life is Beautiful

Met deze quilt ben ik in december 2011 begonnen en ik draag ‘m al heel lang met me mee. Gelukkig heeft hij een mooi toepasselijke titel en krijgen de stitchery blokjes steeds meer betekenis met wat ik ondertussen allemaal meemaak. Ik ga lekker nog een paar rondjes draaien.

 

Hebben jullie ook van die langdurige projecten die gestaag doorgroeien? Mijn Life is Beautiful zal nog wel een tijdje als work in progress terug komen. Geniet van de herfst!

 

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Het maken van ‘slijtage I’

Hoe ik van een versleten jas een kunstwerk maakte

 

Een tijdje geleden kreeg ik van een vriendin haar oude jas voor mijn lapjesmand. De jas had een visgraatmotief. Mooie stof, maar eigenlijk vond ik de voering veel interessanter. Die was namelijk dun geworden en er zaten mooie rafels en gaten in. Daar wilde ik iets mee doen!

Het was ooit een dierbare jas; zo lang gedragen dat de gaten er in gevallen waren. Het verstrijken van de tijd wordt weergegeven in de slijtageplekken. Het deed me denken aan verwelkte bloemen, die eerder nog voluit bloeiden, maar nu een ander soort schoonheid laten zien.

Vandaar dat ik bedacht de versleten plekken te accentueren door er verwelkte bloemen overheen te borduren met de naaimachine. Voor de bloemen heb ik de zonnehoed gekozen. Die heeft een mooie vorm als ze een beetje slap gaat hangen .



Het maakproces

Eerst koos ik een interessant deel van de voering met scheuren en doorgesleten gedeelten waar het borduursel moest komen. Daarna maakte ik een schets op doorzichtig schetspapier dat op de stof lag. Ik gebruikte foto’s van zonnehoeden als voorbeeld. Tijdens het schetsen zorgde ik er voor dat de stengels van de bloemen zo veel mogelijk op de rafelige delen van de stof komen.

 

Als ik tevreden ben met het ontwerp (variatie in hoogte van de bloemen, spreiding van de bloemen, vorm, compositie), teken ik het over op wateroplosbaar vlies met een 4B potlood. Het wateroplosbaar vlies dient als tijdelijke versteviging van de voeringstof en het is nodig om over de gaten te kunnen borduren.

Helaas zie je de grijze potloodlijnen niet goed als je het dunne vlies op de donkerbruine stof legt. Dus heb ik alles overgetekend met rood kleermakerskrijt. Daar zal ik later nog spijt van krijgen…..

Werken met wateroplosbaar vlies

Het wateroplosbare vlies speld ik op de stof, precies zoals ik met het schetsen bedacht had. Daar waar grote gaten in de stof zitten, speld ik aan de achterkant ook een stukje vlies. Dit is om te voorkomen dat de rafels aan de onderkant ergens achter blijven haken tijdens het naaien.

De lap wordt voorzichtig in een borduurring geklemd. Als bovendraad kies ik quiltgaren dat iets dikker is dan normaal naaigaren, en in de spoel doe ik dunner garen. Dat werkt prettig bij free motion naaien. Op een proeflapje heb ik de juiste draadspanning uitgetest.

Vervolgens is het een kwestie van de getekende lijnen volgen met de naaimachine. Rustig aan, en niet te verkrampt werken om het perfect te willen doen. Een scheef steekje hoort er bij, geen zorgen over maken. Steeds de borduurring verplaatsen en dan is al snel de hele tekening op de stof geborduurd. Hier en daar voeg ik nog een klein beetje stiksel toe, tot ik het goed vind.

Uitspoelen

Dan komt het magische deel: het uitspoelen! Eerst knip ik zo veel mogelijk van het vlies weg waar niet geborduurd is. Dat hoeft dan niet meer op te lossen.

 

 

Daarna leg ik het in de gootsteen die ik gevuld heb met koud water. Snel een paar foto’s maken, zodat je het vlies kun zien oplossen.

 

 

Daarna veel spoelen en voorzichtig wrijven. Het duurt langer dan ik dacht. Het lijkt al snel  alsof het vlies al weg is, maar bij het nat maken verandert het in een soort stijfsel. Ik wilde de soepelheid van de stof te behouden, dus moest het grondig uitgespoeld worden.

 

Na het spoelen wikkel ik de lap in een handdoek en knijp het zo goed mogelijk droog. Daarna met het strijkijzer droog strijken. Als het droog is, zie ik rode vlekjes op het witte stiksel. Dat zijn nog resten van het vettige rode kleermakerskrijt. Dat is niet de bedoeling!

Het rode kleermakerskrijt

Ik probeer het met de hand weg te wassen met afwasmiddel en met Oxy Action, maar het lukt niet om het weg te krijgen. Dan maar in de wasmachine met de was meegewassen (in een wasnetje), nadat ik er weer Oxy Action op gedaan heb. Dat hielp: het rode krijt is er uit! Maar het (katoenen) stiksel is wat gekrompen en krijgt daardoor ook een versleten uiterlijk. Dat vind ik wel een beetje jammer, maar eigenlijk past dat ook prima bij het ontwerp.

Maar in het vervolg toch maar even een wateroplosbare pen kopen. (Gekleurd (vettig) kleermakerskrijt dus alleen gebruiken op plaatsen waar je het niet meer ziet, zoals in een zoom van een kledingstuk. Voor het markeren van een quiltpatroon zijn er speciale stiften: wateroplosbaar of met vanzelf verdwijnende inkt).

 

Om het af te werken, scheur ik langs de randen nog wat stof weg, zodat de bloemen mooi in verhouding op de lap staan. Aan de bovenkant maak ik een zoom en ik zaag een bamboestokje op maat. Door het op een simpel stokje te hangen zonder verdere afwerking, wordt het versleten karakter versterkt. Bovendien blijven de figuurnaden van de voering zichtbaar in de golven van de lap.

 

De naam is al snel bedacht : “Slijtage I” (op een ander deel van de voering heb ik een roos geborduurd, dat is “Slijtage II”). Het kunstwerk hangt een stukje van de muur, zodat je niet alleen de gaten ziet, maar ook de stof dunne delen van de stof.

 

Ytsje Tilma

 

Dat komt goed uit, een blogverhaal over bewerking van gebruikt textiel. Het nieuwste thema voor de Europese Quilt Association is recycled textiles. 

Midweek Spelenderwijs

Net thuis uit Driebergen, kruip ik direct achter de computer om er een berichtje over te schrijven voor het Quiltersgilde blog. Nog vol van alle ervaringen, tuimelen de beelden door mijn hoofd. Wat was het leuk.

De ontvangst op maandag door Elfriede, Marijke en Jeanette was aller hartelijkst en het was erg leuk om bij de koffie allerlei bekenden te zien.

We kregen uitleg van Elfriede over het thema van de week en de drie begeleidsters lieten ons de quilts zien, die zij als inspiratie voor ons gemaakt hadden. Heel bijzonder om te zien hoe verschillend die waren.



Niets verklappen over het thema ‘Spelenderwijs’

Hoe graag ik het ook zou willen, ik mag er niets over verklappen, anders hebben de deelnemers aan het weekend  Spelenderwijs in maart geen verrassing meer en dat is niet leuk. Het enige dat ik kan zeggen, het enige dat ik wil zeggen, het enige dat ik zal zeggen is, dat ik het een erg leuk thema vind en dat ik er met plezier aan heb gewerkt. En als ik zie wat de anderen gemaakt hebben, dan wordt dit gevoel door velen gedeeld, zal ik maar zeggen!

We logeerden in een prima hotel midden in de bossen, maar daar heb ik in elk geval niet veel van gezien, want binnen was veel leuks te beleven. Elke dag werken aan je eigen quilt, kijken wat de anderen aan het doen waren, even iets hoognodigs kopen bij Annie van Cordi Atelier, bijpraten met oude bekenden en nieuwe vriendschappen sluiten. Zo bijzonder om een paar dagen met collega quiltsters door te brengen. Het ijs is gauw gebroken en je hoeft nooit naar woorden te zoeken!

Iedere avond Show and tell

Elke avond was er show and tell. Tientallen quilts kwamen langs, de ene nog mooier dan de ander en dan nog de verhalen erbij. Wat een prachtige verscheidenheid en wat leuk dat iedereen iets meebrengt en de microfoon pakt om er bij te vertellen. We hadden af en toe hele bijzondere quilt angels, die het als stand-up comedian op een podium niet slecht zouden doen. Er is ook een nieuwe term geïntroduceerd: ‘opening, met mogelijkheid tot stok’ en daar wordt dan een tunnel mee bedoeld!

De begeleidsters gingen elke dag naar een andere zaal, zodat je de kans had van hen allen te leren. En af en toe werd er iets centraal gedemonstreerd. Ook van elkaar hebben we flink wat kunnen opsteken. Want wat de een bedenkt, kan voor jou juist heel handig zijn.

Intussen werd de inwendige mens goed verzorgd. Heerlijke buffetten voor het ontbijt en lunch. En ’s avonds keuze uit verschillende gerechten. Met tot slot een heerlijk toetjes buffet!

Donderdag middag gingen we door de 3 zalen en bekeken elkaars werk. We zagen zulke mooie en leuke dingen. Er is druk gefotografeerd. Echt heel leuk om alle verschillende uitwerkingen van het thema te zien. En dan is het alweer de laatste avond.

Mysterie Guest

Op de laatste avond was er de ‘Mysterie Guest’. Klazien Hoomans was, met echtgenoot Piet en grote tassen met quilts, uit het hoge noorden gekomen om ons te vermaken met prachtige quilts en leuke verhalen.
Het is te merken, dat ze dit al vaker gedaan heeft, want alles verloopt prima. Maar haar natuurlijkheid en vrolijkheid heeft daar niet bij ingeboet. We lachen ons krom over haar leuke verhalen en de wijze waarop ze een en ander vertelt.

Na afloop krijgen zij en Piet een hartelijk applaus.

Ook Marijke, Jeanette en Elfriede krijgen een warm applaus. Zij hebben ons een hele fijne week bezorgd.

 

En nu gauw verder met het uitpakken van mijn spullen, want mijn quilt is nog niet af. Daar moet nog heel wat aan gebeuren, zodat ik die de volgende keer op de show and tell kan laten zien.

Hartelijke groeten, Marina Brito de Campos

Regiodag en Polderart

25 oktober 2019.

Regiodag

De herfst is weer begonnen… Dus ook de ronde van Regiodagen!

In Ermelo hadden we ‘m op 4 oktober jl. Ons thema zou je kunnen vatten onder de noemer “repareren”: in de ochtend gingen we dat zichtbaar doen met de BORO-techniek.

 

BORO: spijkerstof, DMC 8, en scraps!

 

In de middag hadden we mevrouw C. Swinkels uitgenodigd die ons een lezing gaf over onzichtbaar repareren…

Wat een feest… ruim 40 mensen, een fijne winkel, lekker aan het werk samen, gezellig!

Voor een aantal was het te ver buiten de comfortzone, maar anderen waren verbaasd door hun eigen plezier bij het ongestructureerde werken zonder patroon!

Hoe leuk is het, jezelf verrassen!

De lezing van mevrouw Swinkels vervolgens was echt een doorslaand succes! Wat een prachtige verhalen over het werken in het textielatelier van het Rijksmuseum!

En wat een mooi werk had ze meegenomen om te laten zien!

Alle aanwezigen hebben genoten van deze dag!

 

Polderart

De maandag erna had ik ’s avonds mijn artquiltbee Polderart. We kwamen bij mij thuis in mijn nieuwe atelier bij elkaar.

Ruimte zat voor lekker experimenteel bezig met monoprints met acrylverf op stof, printen met materiaal als veren, eigen meegebracht materiaal, bladeren uit de tuin, en… een schaaltje van onder de vleeswaren… en ook materiaal dat je op een bouwplaats vindt maakt prachtige prints! Nee, die koekjes hebben we gewoon opgegeten :-)  Heerlijk, Loes!

 

alle materiaal op tafel, inclusief verrukkelijke koekjes

 

Heerlijk, zo lekker experimenteren. Onder het werk door het bespreken van de dagelijkse sores, zoals dat gaat…

Ik houd toch zo van deze avonden, waarop je tegelijkertijd je techniekenarsenaal uitbreidt, je lekker kunt spelen met je schort aan, en ondertussen elkaar ondersteunt bij waar het knelt.

Word er ZO blij van.

Net als van de resultaten, trouwens…

 

 

We werden zo blij van dit werk, dat Ditta een workshop bij Suze voorstelde.

Dus dat gaan we maar doen.

Begin januari gaan we fijn 2 dagen bij Suze spelen met de gelliplate en daar hebben we NU al zin in!

Tot die tijd spelen we met onze monoprint-stempellappen, waaronder de prachtige oude stukken damast die Loes aan het printen was…

Ben ZO benieuwd wat ieder van ons maakt met deze stukken stof!

 

Wat ik eigenlijk het leukste vind van dit soort ogenschijnlijk “doelloos spelen”, is dat je creatieve intuïtie erdoor aangewakkerd wordt.

Je doet maar wat lijkt het, maar je ziet mogelijkheden, puur op kleur en vorm, daardoor word je verrast, geïnspireerd en krijg je zin om verder te spelen.

En spelen is belangrijk.

Ook als je al lang in het stadium “als ik later groot ben” bent…

 

Lieve groet,

Hilda