Algemene tentoonstelling of Thema tentoonstelling, doe je mee?

Algemene tentoonstelling

In het jubileumjaar 2023 was er in het Hart van Holland in Nijkerk de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde.

Een groot evenement waar velen van hebben genoten.

Dit evenement is binnen het bestuur geëvalueerd en er is ook een enquête geweest onder de leden waarin zij konden aangeven welke plus- minpunten er waren.

Alles bij elkaar is de conclusie getrokken dat we dit niet om het jaar kunnen organiseren omdat het aantal bezoekers toch onvoldoende is om de kosten te dekken. Dat betekent dat zo’n groot evenement alleen nog in jubileumjaren georganiseerd gaat worden.

 

Beeldmerk quilt ATT 2023 Margriet Kloppers

Thema tentoonstellingen

Om toch tentoonstellingen te organiseren waarvoor leden quilts kunnen insturen gaan we elke 2 jaar thema tentoonstellingen houden en als locatie sluiten we aan bij bestaande textielevenementen als de Patchwork-en Quiltdagen in Rijswijk, de Handwerkbeurs in Groningen en/of Houten en de Textiel en Handwerkdagen in Den Bosch.

 

Tussenliggende jaren

In de tussenliggende jaren zal er een tentoonstelling van Miniatuurquilts zijn waarmee we zo mogelijk ook verschillende locaties aandoen.

Daarmee proberen we tegemoet te komen aan de wens van veel leden om activiteiten meer verspreid door het land te organiseren.

Dit jaar wordt de tentoonstelling van Miniatuurquilts in september in Den Bosch opgebouwd tijdens de Textiel en Handwerkdagen en zullen alle “Elzas” quilts te zien zijn in november in Groningen tijdens de Handwerkbeurs.

Beeldmerk Miniatuurquilts 2024 Betty Schaap

 

De tentoonstelling “Connected in Red”(Elzas quilts) zal in april 2025 ook te zien zijn in Rijswijk.

Het ziet er naar uit dat alle Bobbins uit Zwitserland, inclusief de Nederlandse, daar ook opgehangen worden! Een spektakel wat je niet mag missen!

Thema tentoonstelling Handwerkbeurs Groningen november 2025

Voor eind  2025 ( Handwerkbeurs Groningen) wordt een nieuw thema uitgeschreven: 

Noord en Zuid

 

Omdat we te gast zijn in Groningen is de tentoonstellingsruimte niet onbeperkt en hanteren we voor de quilts een vaste maat van 80 cm breed en 120 cm lang.

Alle technieken zijn toegestaan maar de quilt moet opgerold kunnen worden.

We nodigen je uit om mee te doen en als je quilt vóór 1 januari 2025 klaar is kun je alvast een foto insturen. Uit die inzendingen wordt de beeldmerkquilt gekozen die gedurende 2025 in alle publicaties te zien zal zijn.

Binnenkort komt de mogelijkheid je aan te melden op de website maar je kunt alvast over een ontwerp gaan nadenken!

Tentoonstellingscommissie

In dit blog bericht stellen Nelleke en Edith zich voor. Zij vormen samen de nieuwe Tentoonstellingscommissie en zullen de organisatie en administratie van deze tentoonstelling voor hun rekening nemen. 

Wordt vervolgd!

Marjolein van der Eijk

Nelleke Meinders en Edith Verdegaal

De oproep voor nieuwe leden voor de tentoonstellingscommissie triggerde mij om daarover na te gaan denken en nu mag ik mij aan jullie voorstellen als nieuw commissielid.

Mijn naam is Nelleke Meinders, sinds twee jaar gestopt met werken maar nu bijna drukker dan in mijn werkzame leven. Veel quilten, voornamelijk modern quilten en bij voorkeur alles met de machine, maar ik heb ook nog wel tijd voor mijn andere creatieve hobby’s. 

Ik woon in Sassenheim, 200 meter bij Edith (het andere nieuwe commissielid) vandaan en ben natuurlijk lid van het Quiltersgilde. Het bezoeken van tentoonstellingen vind ik heel interessant en leerzaam en heel leuk dat ik nu samen met Edith ga meewerken aan het tot stand komen van mooie tentoonstellingen met en over quilts in alle vormen en maten.

Ik ben Edith Verdegaal, vriendin van Nelleke. Samen zijn wij al jaren creatief, op allerlei gebied.

De laatste jaren vooral op quiltgebied. Diverse workshops gedaan. Vooralsnog traditioneel quilten met moderne stoffen. Wil mijn blik verruimen richting quilt-art/ modern quilten.

Samen met Nelleke zijn wij de nieuwe TTcie en ik kijk er naar uit om samen met andere Quiltersgilde leden mooie tentoonstellingen te maken.

Scheur – Gescheurd

Werken volgens een thema

 

De uitdaging die we met elkaar hadden bedacht in quiltgroep MeMo was afgelopen najaar ‘gescheurd’ of ‘scheur’ of ‘verscheurd’ met de afspraak dat oranje stof erin verwerkt zou worden.

Een heel lastig thema vond ik dat en het vergde nogal wat denkwerk. Het moet even in mijn brein gaan zitten en dan gaat het na- en overdenken  beginnen. Het leuke is dat ik dan in mijn omgeving telkens iets van een ‘scheur’ zie. Dit geeft veel inspiratie en meteen de gedachte van hoe kun je dit in stof uitdrukken.

Internet

Eerst maar op internet gekeken bij Google afbeeldingen en daarna op Pinterest.
Zomaar wat plaatjes verzameld. Gescheurde krant of als je in de natuur kijkt gescheurde bomen.

 



Bibliotheek Quiltersgilde

Eigenlijk verval je gauw in een art-achtig ontwerp en dat is niet de bedoeling. Het moet Modern zijn. Wel had ik in mijn hoofd om met improv aan het werk te gaan. Maar hoe ga je dan beginnen, vroeg ik mij af.

Ik leen regelmatig boeken van de bibliotheek van het Quiltersgilde. Zo deze keer het boek ‘Inspiring Improv’ van Nicholas Ball. Deze schrijver werd al vaker genoemd in de quiltgroep.

Wat een leuk boek met goede uitleg hoe je begint om improv te werken. Zelf vind ik het wel eng om improv te gaan werken, omdat ik vooral symmetrie of regelmaat in mijn ontwerpen wil.

Een goede oefening dus om buiten mijn comfortzone te gaan werken.

Nicholas Ball haalt zijn inspiratie veelal uit de natuur. Ik kwam op een bladzijde van een boomstam en dat was het, want ik had al een plaatje verzameld van een doorgezaagde boomstam en daar zaten scheuren in. Zijn techniek goed gelezen van hoe hij te werk ging. In mijn schetsboek een ontwerp gemaakt.

 

Bruin en Groen

Een aantal jaren geleden ben ik lid geweest van de Grunge stoffenclub van Quiltkompas. Zo ben ik dus aan bruinachtige en groentinten van Grunge gekomen. Bruin is een kleur die ik niet gauw zal gebruiken, maar het onderwerp was een grote uitdaging dus waarom dan ook eens kleuren gebruiken die ik meestal links laat liggen?

 

 

De verschillende bruine en groene tinten bij elkaar gezocht en daar ben ik repen van gaan snijden met verschillende breedten.
Het middenstuk heb ik gekozen van een beige Grunge en deze kleur wordt ook de achtergrondstof.

 

 

Naaien

Ja en toen maar gaan naaien en had ik weer keuzestress van welke kleur ik bij welke kleur zou gaan naaien. Uiteindelijk kon ik die gedachte losgelaten en heb toen maar gewoon reep voor reep opgepakt en ben gaan naaien. Ik begon het toch wel leuk te vinden.

 

 

Uiteindelijk vond ik de ‘boomstronk’ de goede maat hebben. Daarna ben ik verder gegaan met de achtergrondstof. Een deel ook in repen gesneden en aangevuld met stukken stof, net zolang totdat de top de juiste afmeting had.

 

Oranje stof

Ongelijke repen gesneden van de oranje stof en deze over de hele top verdeeld als een soort bliksemschicht.
Met een festonsteek heb ik de oranje stof op de top geappliqueerd.

 

 

Quilten

Het middenstuk heb ik in bogen gequilt tot ik bij de beige stof kwam. Toen wist ik het even niet meer.

Goed nadenken en met een quiltvriendin samen gespard hoe ik de beige achtergrondstof zou door quilten. Met beige garen rechte lijnen, voetje breed genaaid,  maar na 5 baantjes vond ik het toch wel wat saai. Uiteindelijk aan weerszijde van het beige garen ben ik bruin garen gaan gebruiken. Daarna weer beige garen en daarna groen. Dat haalde de quilt helemaal op. De boven- en onderkant bobbelde nogal dus heb ik deze gespannen op een stuk piepschuim bekleed met flanel. Met spelden goed vast gezet en wat nat gesproeid  en een nachtje laten drogen.
Allemaal om wat ruimte weg te werken.

 

 

Eindresultaat

Al zijn het niet mijn kleuren, toch vind ik de quilt mooi geworden.

 

 

Quiltgroetjes

Jannie de Breuk

 

 

Workshop Carolina Oneto

in Rijswijk

 

Wie is Carolina Oneto?

In november 2022 mocht ik voor het eerst kennismaken met het werk van de van oorsprong Chileense quiltster Carolina Oneto. Ik was toen aanwezig als bezoeker op het QuiltFestival in Houston (Texas, USA) en was gelijk overweldigd door het kleurgebruik van Carolina. Zij werkt voornamelijk met zorgvuldig op elkaar afgestemde effen stoffen en haar werk is volledig improv. We raakten aan de praat en besloten aan het einde van het gesprek elkaar te volgen via Instagram.

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik las dat zij in april 2023 voor het werk van haar man in Amsterdam zou zijn, in dezelfde tijd dat de Patchwork en Quiltdagen 2023 in Rijswijk gehouden werden. Na diverse tips hierover (van mij o.a.) besloot Carolina naar deze beurs te komen kijken. Ik werkte destijds zelf in een verkoopstand op deze beurs, en zo gebeurde het dat Carolina helemaal vanuit Zuid-Amerika ineens bij ons in de stand en dus op de beurs stond als bezoeker. Een heel leuk en hartelijk weerzien van beide zijden.

Sindsdien is de naamsbekendheid van Carolina alleen nog maar gegroeid, en ik was dan ook erg blij toen ik hoorde dat Carolina te gast zou zijn op de Patchwork en Quiltdagen 2024 in Rijswijk, met zowel een tentoonstelling van haar quilts, maar ook om meerdere workshops te verzorgen.

Daar wilde ik natuurlijk bij zijn, dus zodra de inschrijving voor de workshops van start ging, zat ik klaar achter de computer. Ik kon mij gelukkig inschrijven voor de workshop ‘Curves and Transparencies’ op de zaterdagmiddag.

 

De quilts van Carolina

Afgelopen april was het dan eindelijk zover en kon ik op vrijdag eerst genieten van de mooie quilts van Carolina op de tentoonstelling. Vol bewondering heb ik haar quilts van dichtbij kunnen bekijken, en zo nog beter een indruk gekregen van haar kleurgebruik, haar organische improv manier van werken, maar ook zeker haar quiltwerk. Veelal op de machine gequilt, maar ook regelmatig worden er met de hand siersteken toegevoegd.

De zaterdag erna was het dan zover: om 13:00 startte de workshop. De organisatie had hiervoor een mooie ruimte gereserveerd, waar Carolina alle dagen haar workshops kon verzorgen. Achter elkaar kwamen de deelnemers binnen, allemaal even gespannen en benieuwd wat er ging komen. De ruimte stond vol met voor iedere deelnemer een stoel en grote tafel, met daarop een Janome naaimachine en genoeg werkruimte op de tafel.  We hadden van tevoren een lijstje gekregen met welke materialen en stoffen we mee dienden te nemen, dus iedereen begon alvast zijn/haar tas leeg te pakken en het werkstation in te richten.

Analoog kleurenpalet?

Stipt om 13.00 uur heette Carolina ons allemaal welkom en gelijk werd al duidelijk dat zij erg duidelijk uitleg kan geven over haar technieken. Zij begon met een uitleg over het gebruik van de kleurencirkel en met name wat een analoog kleurenpalet is. Dit zijn kleuren die naast elkaar liggen op de kleurencirkel. Het doel van deze workshop is dat je leert hoe kleuren reageren wanneer deze als het ware over elkaar heen gelegd worden. Met verf kun je deze kleuren mengen, maar met stoffen moet je zelf bepalen wat die nieuwe ‘overlappende’ kleur is. Erg leerzaam om te zien hoe dit precies werkt.

 

Aan het werk

Na deze theorie, was het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Op een royaal stuk freezerpaper gingen we uit de losse hand een aantal kromme lijnen tekenen en alle onderdelen werden voorzien van een nummer. De door onszelf meegebrachte stoffen werden beoordeeld door Carolina en deze gingen we vervolgens eerst los bovenop onze tekening leggen, om zo de juiste positie te bepalen. Belangrijk hierbij was, om goed op te letten waar 2 kleuren elkaar overlappen en om daar dan dus een goede tussenkleur te plaatsen. Dat was nog best een uitdaging, maar dit ging bij iedereen uiteindelijk prima.

Daarna werd de tekening in stukken geknipt, en konden we het freezerpaper op de juiste kleur stof gaan strijken. Er stonden vier strijkijzers ter beschikking voor de deelnemers en mocht je toch even moeten wachten: de koffie/thee/water en koeken stonden klaar om genuttigd te worden.

 

De puntjes op de i

Carolina deed ons voor hoe je deze rondingen keurig met een rolmes en liniaal kunt snijden met een extra ¼ inch naadtoeslag eraan, dat scheelt weer aftekenen.

Hierna leerden we hoe we de onderdelen in segmenten aan elkaar konden naaien en ook hoe het naaien van ronde vormen op de machine gaat. Na deze uitleg snorden al vrij snel op alle tafels de naaimachines en al vlot zaten de eerste onderdelen aan elkaar.

De workshop duurde tot 17:00 uur, dus vier uur totaal en het mooie hieraan was dat dit ruim voldoende was om je werkstuk klaar te krijgen.

 

 

Zo goed als iedereen had aan het einde dan ook een kleine quilttop gereed en onder applaus van de andere deelnemers liet iedereen trots zijn/haar resultaat zien.

Een zeer geslaagde en leerzame workshop!

 

Gert van Raalten

Meet & Greet Traditioneel 27 mei a.s

Kunnen we jou verwelkomen?

 

Op maandag 27 mei 2024 in ‘De Schakel’ in Nijkerk is het weer zover. De landelijke Meet & Greet Traditioneel staat dan op de agenda. Het programma bevat als vanouds een dagdeel met een doe-activiteit en een dagdeel met een lezing met Show and Tell. En tijdens de heerlijke lunch is er tijd om bekende en onbekende quilters te ontmoeten. De invulling is een verrassing voor de één, herkenbaar voor de ander.

Een Meet & Greet bezoeken is net even anders dan naar een Regiodag gaan. Je ontmoet er quilters uit het hele land. Je hoopt door de doe-opdracht op ideeën te komen, maar ook dat het gezellig is.

 


 

De lezing van Laura Strating-Janssens over het leven van de Amish waar zij  quilts laat zien, die gemaakt zijn door Amish is een ervaring. In deze patronen zijn de kleuren bewust gekozen om ontwerpen te creëren die een sterke compositie hebben, gebaseerd op geordende geometrische vormen. Iets waar niet alleen de traditionele quilter maar ook de moderne quilter veel uit kan halen. Bovendien gebruikt Laura haar eigen quilts om te vertellen over de gebruikte technieken. Heel praktisch, vanuit haar eigen ervaringen. Ook al heb je veel gelezen en gezien in romans en documentaires over het leven van de Amish, er is iedere keer wel iets dat in het oog springt. De manier van leven in eenvoud die zo simpel lijkt, maar het niet is. De eenvoudige patronen, effen stoffen, de bijzondere kleurcombinaties.


 

Quiltboeken over de Amish zijn goed te vinden. Bekijk o.a. ‘Amish Quiltpatterns’ door Rachel T. Pellman of ‘Amish Quiltmaker’ of ‘From Small Project to Full Sized Quilts’ door Bettina Havig. Heb je ooit al eens een Amish quilt of pop gemaakt, neem deze dan mee en deel je ervaringen met ons.

Maria Broers, de lesgeefster van Miracle Quilts in Utrecht, verzorgt de opdracht van deze dag; de mal voor het patroontje zelf maken, de vorm op de stof overnemen en dan de blokjes combineren tot een nieuw patroon. Het klinkt als een simpel ‘werkje’. Maar is niet elk begin van een patroon hetzelfde? Malletje, stof snijden en aan elkaar zetten?

Het is een verrassing en een uitdaging wat dit gaat worden. Natuurlijk kun je gaan puzzelen welk patroontje het kan zijn. Tumbling Blocks of stervormen? Je kunt het ook laten gebeuren, gewoon beginnen en ontspannen bezig gaan met patroon en stof. Ga de uitdaging aan om hetzelfde blok in verschillende kleurcombinaties en legvormen om te toveren tot een mooie quilt. Dat je er veel kanten mee op kunt is zeker. Dit eenvoudige principe krijgt binnenkort een vervolg vanuit de Commissie Traditioneel Quilten. Volg daarvoor het nieuws op de website en doe nu alvast lekker mee.


 

Laat jij je verrassen en inspireren? Vind je het leuk om mee te doen en kun je op maandag 27 mei? Schrijf je dan in met behulp van onderstaand formulier. Dit is inclusief de lezing, het stofpakketje voor de workshop en een goed verzorgde lunch. Bovendien is Miracle Quilts aanwezig met de winkel om je stoffen en quiltbenodigdheden aan te vullen.

De inschrijving is na ontvangst van de betaling definitief. Er is plaats voor 60 deelnemers.

We hopen jullie te ontmoeten op maandag 27 mei in Nijkerk.

Graag tot ziens!

De commissie Traditioneel Quilten: Janine van Dijk, Sylvia Jansen, Joke van de Kracht en Yvonne van der Sluijs.

Inschrijven kun je je hier (klik).

Salamanders van Escher

De uitdaging

Tijdens een regiodag zag ik een quilt van Agnes Bruinenberg-Quist. Het prikkelde mij om dit te gaan tekenen in EQ8. Dit lukte niet goed. Ik kreeg van Agnes het patroon. (Design van Kay Parker)

Ik wilde het echt wel in eigen afmetingen kunnen creëren en de rand zo laten lopen dat er geen gedeeltelijke salamanders op de rand kwamen. Wat ik het mooiste vond. Dit was een flink proces. Ik ben er maanden mee bezig geweest. Daardoor leerde ik EQ8 ook beter kennen. Het basispatroon is een hexagon. Van de helft maak je weer driehoeken en de kunst is om de lijnen goed te laten doorlopen. In EQ8 kun je alleen vierkanten of rechthoekblok maken. Dit vormde een extra uitdaging. Met wat creatieve aanpassingen lukte het.

Aanpassen en tot een quilt komen

Daarom bedacht ik een basisblok met drie salamanders en kon dat verwerken om tot een quilt te komen.

Echter in het overzicht liepen de lijnen alleen niet mooi door (zie linkse foto). Wel kreeg ik daardoor een beeld van het geheel en kon ik goed de afmetingen van het basishexagon bepalen.

De eerste blokken

In overleg met mijn dochter koos ik de stof en ging aan de slag. Daarvoor gebruikte ik  theezakjes papier en tekende daar de patronen op over. Ik heb de top met de hand genaaid (veel tijdens de vakantie in Denemarken) en de naden plat rollen met de roller werkte erg prettig. Ik had amper een strijkbout nodig.

De buitenrand

De zij-, boven- en onderkant vormde een flinke uitdaging. Ik printte de hele quilt uit en nummerde iedere halve hexagon. Per nummer kon ik zien welk stukje de achtergrondstof moest zijn. Het bleef tellen en opletten. Ik werkte in banen van beneden naar boven. Ik heb er een paar foutjes in gemaakt. Zoals mijn man dan zegt; ‘geeft niets, dan heb je twee keer plezier van een lapjes’ . Uiteindelijk was de top klaar.

Quilten

Toen kon ik de quilt dubbelen en quilten. Dit heb ik op de naaimachine gedaan. Ik heb op de salamanders rug- en koplijnen genaaid en met een patrooninstelling van mijn Juki naaimachine kon ik ook oogjes aan de salamanders geven. Daarna om alle salamanders heen genaaid en de buitenrand zoals het me uitkwam. Tot slot kreeg de quilt een label.

Het cadeau

Op 16 april was de grote dag dat onze kleindochter 4 jaar werd. Ze was heel blij met de quilt. Ze miste wel oortjes. Daar bedacht ze wat op, dat zijn de puntjes op de koprand. Ze ging slapen met de panda die de andere oma voor haar maakte in haar armen en de quilt over zich heen, dromend over de volgende dag dat ze ook naar de basisschool mocht.

Hartelijke groeten en tot de volgende keer,

Gré van Schuylenburg
Zie ook mijn fb quiltvreugde

Mijn Japanse quiltje

Japanse stofjes

Het begon allemaal met een setje Japanse lapjes dat ik bij de quiltwinkel van Elly Prins in Zoetermeer heb gekocht. Ik heb altijd al eens met Japanse lapjes willen werken en dit vond ik een mooi setje met mooie gedempte kleuren. Misschien wel wat moeilijk te verwerken, de stof is geweven, wat dikker en er zit ook een werkje in?

 

Ik zocht op internet naar wat er zo bijzonder is aan Japanse stoffen, maar een goed antwoord vond ik eigenlijk niet. Toen maar aan mijn vriend ChatGPT gevraagd. Nu spreekt Chat niet altijd de waarheid, maar het antwoord waarmee de AI kwam, vond ik wel oké. Volgens Chat worden in Japanse stoffen vaak traditionele motieven gebruikt, zoals golven, kersenbloesems en kraanvogels. Dat geldt voor mijn lapjes trouwens niet, want die zijn gewoon effen. Daarnaast zijn de stofjes mooi van kwaliteit, ze zijn van hoogwaardige materialen gemaakt. Daar kan ik het mee eens zijn. Verder noemt Chat nog het subtiele kleurenpalet van Japanse stoffen, het gebruik van traditionele technieken en de “Wabi-Sabi” esthetiek. Dat laatste betekent dat de stof niet perfect hoeft te zijn, er kunnen kleine onregelmatigheden in zitten of lichte kleurverschillen.

Japanse quilt

Maar wat doe je met zo’n mooi setje lapjes? Ik heb een mooi boek van Yoko Saito, een Japanse quiltster, en ik vond daar een patroon dat met mijn setje lapjes goed te doen was. Het patroon heet Carnation Wallhanging. Yoko Saito heeft haar inspiratie voor dit patroon uit het plafond van een kerk gehaald. Grappig genoeg is dit patroon gepubliceerd in het boek Scandinavian Quilts, dus het was waarschijnlijk de Scandinavische cultuur  en een Scandinavische kerk waar Yoko zich op baseerde bij het ontwerpen van dit patroon.

De top

Ik heb als ondergrond een gebroken witte stof gebruikt, met wat motiefjes. Het patroon heb ik met behulp van een lichtbak overgenomen op de stof. Daarna heb ik eerst alle steeltjes op de stof geappliqueerd. Dit deed ik door dunne reepjes stof te knippen van iets minder dan 1 cm breed en schuin op de recht-van-draad. Vervolgens naaide ik met een rijgdraadje 1 kant van de stof op de witte lap vast. Daarna klapte ik dit reepje stof – met een klein zoompje – om en appliqueerde 1 kant op de stof. Vervolgens vouwde ik de zoom op de andere kant naar binnen en appliqueerde de andere kant van het steeltje op de stof.

Na de steeltjes volgde de bloemetjes. Ook die heb ik allemaal met de needle-turn techniek vastgezet. Soms was het wel een beetje “prutsen”, zeker met de allerkleinste bloemetjes. Af en toe moest ik een rafelrandje wel even met wat lijm bij elkaar houden. De stof was goed te verwerken, het was soms wel lastig omdat er een “werkje” in zat wat de stof nog wat dikker maakte. Ik heb zelf nog wat niet-Japanse lapjes toegevoegd, de roze, een groene en een wat fellere blauwe, omdat de Japanse kleurstelling mij wat al te subtiel was  :-)

 

 

Toen het witte deel met de bloemen klaar was, heb ik de blauwe stof in de vorm geknipt en op de witte stof geappliqueerd. Daarna heb ik de rand met de Franse knoopjes geborduurd en ook wat knoopjes om de bloemen heen geborduurd.

Het quilten

Voor het quilten heb ik met de hand en met witte draad de contouren van de bloemen en de steeltjes gevolgd.

Voor de blauwe stof leek het mij leuk om een Sashiko patroon te gebruiken voor het quilten. Ik heb het door mij uitgekozen patroon met witte krijt op de stof getekend.

 

 

Daarna begon het quilten, op de hand. Maar helaas diende zich hierbij een probleem aan, ik kreeg namelijk last van mijn rug. Niet zozeer door het quilten, maar het quilten met gebogen rug maakte het er niet beter op. Ik dacht, dat ga ik niet redden op de hand. Omdat ik de quilt af wilde hebben voor de miniatuurquilt tentoonstelling heb ik alles weer uitgehaald en de witte lijnen op de stof weg geborsteld. Dan maar op de naaimachine. Maar ik ben nog niet zo handig op de naaimachine met quilten. Na wat tobben en uitproberen, heb ik er uiteindelijk voor gekozen om wat evenwijdige lijnen te naaien op de blauwe stof. En op de rand een patroontje. Mijn naaimachine is net nieuw, dus ik moet nog van alles uitproberen.

De quilt is nu op reis met de rest van de quiltjes van de miniatuurquilt tentoonstelling. Maar als deze weer terug is, ga ik het quiltwerk toch weer uithalen, denk ik, en het Sashiko motief dat ik erbij had bedacht op de hand quilten. Dat past er toch beter bij.

 

 

 

Sylvia Jansen

 

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Paulien

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we iets meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Gerda de Jong, heeft het stokje doorgegeven aan:

Paulien Slutter

 

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Paulien voor het Quiltersgilde doet.

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Redactiemedewerker

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Een aantal jaren geleden kwam ik op een tentoonstelling Inge van Koningsveld tegen, waarbij er een zeer leuk gesprek volgde. Vrij snel daarna ontving ik een mail van haar of ik redactiemedewerker wilde worden van het Quiltersgilde. Wat een eer dacht ik…

En op zaterdag 17 augustus 2019 zat ik voor het eerst bij de redactievergadering in Nijkerk.

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde?

Mijn taak is vooral artikelen schrijven over het quilten, waarbij ik experimenteer met stof en materialen, meer richting het art quilten. En mijn streven is steeds om het laagdrempelig te houden, zodat het zowel voor beginners als gevorderden goed te lezen is. Van veel materialen wist ik het bestaan niet eens, maar door te Googelen en naar cursussen te gaan, heb ik ontdekt hoe je kunt werken met bijvoorbeeld:  tyvek, soluvlies, lutradur, inktense potloden, ecoprinten, gelliplate printen en zo meer.

 

Stof weg knippen

 

Tyvek

 

Gelliprint en borduurwerk

 

Vlakvulling




Wat vind jij het minst leuke aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Wanneer bij jou Quiltnieuws 158 [winter] op de mat valt, heb ik ondertussen al weer een vergadering gehad voor het volgende nummer. En dat vind ik soms lastig. Het is nog donker en koud en nat, maar mijn artikel over ”hoe maak ik een landschap”, mag lenteachtige kleuren hebben, want het komt uit in maart [Quiltnieuws 159]. Even omschakelen dus.

Paulien als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Paulien zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

Hoe het begon

In 2012 ben ik begonnen met deze hobby. Ik heb les gehad in Westendorp bij Marin, waar ik de eerste kneepjes van het quilten leerde. En sinds 2021 heb ik les in Harderwijk van Marjon Hoftijzer. Iedere les komt er een nieuwe techniek aan bod. De lessen gaan over lijnen, vormen, structuur, textuur, symmetrische composities, verven, stempelen, beeldvullende vlakverdeling, te veel om op te noemen. En iedere keer als ik naar huis rijd van de cursus, is mijn hoofd vol met alle informatie die ik gekregen heb en kan ik niet wachten om aan het experimenteren te gaan. Quilten is voor mij echt een proces van proefjes maken, nadenken [‘s nachts], nog eens uit proberen, tips vragen en naaien maar weer….

Word ik daar onrustig van? Ja best wel, maar ik weet inmiddels dat er een moment komt dat ik de oplossing vind van mijn zoektocht en dan gaat het ineens snel met het naaien van mijn quilt. Zo mooi om dat proces door te maken.

Licht en schaduw

Op dit moment zijn we op de cursus in Harderwijk  bezig met “licht en schaduw”. Met behulp van een lamp heb ik een foto gemaakt van deze vaas, je ziet duidelijk de slagschaduw.

 

Licht en schaduw

 

Om nu te zien hoe het in kleur uitkomt, heb ik het 4 keer gekopieerd en ingekleurd met potloden. Het is namelijk goed om vooral veel te schetsen en uit te proberen.

 

Gekleurd met potloden op papier

 

Vervolgens heb ik het beeld op stof getekend en ingekleurd met aquarelverf en inktense potloden. Even een sandwich gemaakt en doorgestikt met verschillende garens.

 

Ingekleurd en doorgestikt

 

Mijn volgende stap is, daar ben ik dus nog mee bezig,  het tafereel helemaal omzetten in stof. En ik besef nu al dat de vaas niet transparant hoeft te zijn, en dat de schaduw niet zwart is maar een kleur mag hebben!!! De kleur wordt bepaald door het licht en de kleur van de ondergrond waar de schaduw opvalt.

Van dat soort ontdekkingen word ik erg blij! Al weer iets geleerd.

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen?

Mijn meest geliefde quilt is toch de quilt die vorig jaar op de Algemene Tentoonstelling in Nijkerk heeft gehangen. Deze quilt heeft als titel “van donker naar licht”.

Het verbeeldt mijn leven van donker en depressief, naar licht en helder in mijn hoofd.

De jaarringen van mijn leven, in de winter donker en in het voorjaar, [door te gaan joggen], gelukkig weer in het licht.

Van donker naar licht

 

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen?

Net als zovelen van jullie ben ik bezig geweest met de miniatuurquilt voor de tentoonstelling in Rijswijk.  Inmiddels is deze tentoonstelling al weer geweest en heb ik heel veel moois voorbij zien komen. Mijn Quilt heet “Onbalans”.

Met deze quilt wil ik mijn bezorgdheid uitdrukken over de onbalans in de wereld door menselijke acties. Het lijkt alsof we door onze manier van leven, de aarde/de mens/de natuur,  in de war sturen.

 

Onbalans


Wat zijn we vergeten te vragen? Wat zou je ons nog willen laten weten?

Sinds 2023 ben ik regiovertegenwoordiger van Gelderland Oost.  Oktober 2023 was  de eerste keer dat ik dit met Annemiek Polman organiseerde. Op zo’n dag kom ik zoveel lieve mensen tegen waar ik dan een praatje mee maak. Ik zie de dames echt genieten van deze gezellige dag. In oktober 2024 hoop ik op weer zo’n grote opkomst en een sfeervolle dag met koffie en een “kuuksken”.

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Aan Annemieke Polman.

 

Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten en 18) Gerda de Jong.

 

 

 

Pensioen

Mijn periode als bestuurslid is voorbij

Toen ik eind 2011 een vacature las in Quiltnieuws voor een bestuurslid PR dacht ik dat lijkt me wel wat. In eerste instantie was de vacature al vervuld, maar op de ALV in april 2012 bleek dat er toch weer iemand nodig was. Dus in mei 2012 was de start van mijn bestuurlijke loopbaan bij het Quiltersgilde. Eerst als aspirant en op de Algemene Ledenvergadering in 2013 ben ik toegetreden tot het bestuur. De hele periode van elf jaar heb ik met heel veel plezier meegewerkt aan de zichtbaarheid en bekendheid van onze vereniging. En nu ga ik met pensioen.

Er is enorm veel verandert in de jaren dat ik in het bestuur zat. Mijn voorgangster stuurde per post nog persberichten rond. Tegenwoordig gaat alles digitaal en de sociale media maken het mogelijk om reclame te maken voor activiteiten en de vereniging. Bloggen, een goed werkende website, nieuwsbrieven zorgen ervoor dat het Quiltersgilde digitaal goed aanwezig is. Daarnaast is natuurlijk ons mooie Quiltnieuws onmisbaar voor een goede communicatie met de leden.

Ik heb met heel veel plezier gewerkt aan de digitale stappen die we samen gezet hebben. Trots op alle hordes die we met z’n allen genomen hebben. Genoten van het samenzijn en de kameraadschap tijdens de Algemene Tentoonstellingen. Veel gelachen en vrienden voor het leven gemaakt.

 

Na pensioen dreigt het zwarte gat

Door nog een aantal klussen te doen ben ik niet zo bang dat ik in het beruchte zwarte gat zal vallen. Wel raar dat de inbox leger blijft en dat ik niet meer in de bestuursApp-groep zit. Nu eerst maar eens lekker met de caravan weg, afkicken. Breiwerkje (geen quiltwerkje!) en leesvoer mee en hopelijk wordt het een beetje warmer de komende weken in het zuiden van Frankrijk.

Vaste blogger op de vrijdagen

Omdat ik weet hoe lastig het elke keer is om het schema van blogs te vullen, heb ik aangegeven om bij de vaste bloggers op de vrijdag ingedeeld te willen worden. Een verhaaltje elke 6 – 8 weken moet wel lukken. Hierdoor blijf ik toch nog een beetje verbonden met het clubje en dat voelt fijn.

Dus dit is mijn eerste bericht als vaste vrijdag blogger. En er zullen nog veel verhaaltjes volgen!

 

Rose-Anne de Haan

 

Veel positieve reacties op de tentoonstelling “van Tekst naar Textiel”. 

De broodfabriek in Rijswijk

Op de Patchwork en Quiltdagen in de Broodfabriek (Rijswijk) hebben we veel mensen ontmoet en gesproken. We hebben ze langs de quilts van het project “van Tekst naar Textiel” zien lopen. De eerste blik op deze tentoonstelling riep vragen op: “Wat is hier het thema? “.  Er was niet 1 thema, er waren net zoveel thema’s als er deelnemers waren.
Het uitgangspunt van iedere deelnemer was namelijk een zelfgekozen tekst. En bij die 56 quilts hadden maar 2 quilts hetzelfde lied als onderwerp (Ik heb een steen verlegd in mijn rivier op aarde van Bram Vermeulen). 

quilts bij van Tekst naar Textiel

Verwondering en Bewondering

Verwondering was er over de persoonlijke woorden en emoties die te lezen zijn in het verhaal achter de quilt. Het ging over grenzen verleggen, loslaten; heel persoonlijke leerprocessen.  Durf anders te zijn. Het ging over verwerken van iemand die je heel erg mist; heel persoonlijke emoties. Verwerking van herinneringen. Respect voor natuur en mens. De kwetsbaarheid in dit alles was te lezen en te zien. Respect en bewondering voor het delen van dit alles door de deelneemsters.
 

Bewondering is er ook voor de gedurfde kleuren die te zien zijn.  In een van de inspiratiemails stond ook de oproep om 1 ding te doen, die je nog nooit gedaan had.
Gedurfde materialen; zoals borduren op schors. Andere gedurfde vormen gebruiken; driedimensionaal gaan werken, rond of extreem breed. 

geborduurde schors

schors als gids van Floor Viveen

Van sommige quilts konden de bezoekers nauwelijks afblijven. Men wil dichterbij om het gedicht te lezen; men wil de rol helemaal kunnen zien.  

Joke Visch -Laat me gaan

Deelnemers als angel

Deelnemers liepen rond als gastvrouw en konden zo hun eigen verhaal vertellen bij hun eigen quilt. Hoe zij de opdracht hebben opgepakt, hoe de samenwerking met hun duo-maatje ging en op welke fronten ze hebben geworsteld om alles tot een goed einde te brengen. Want ook die worsteling stond in de verhalen beschreven, al was het maar de worsteling met de tunnel of de zak.

Een hoes rondom het werkstuk was niet voor iedereen logisch. Maar we hebben een paar mooie voorbeelden gezien. Diana Vandeberg had een grote ronde quilt; ze heeft een vierkante hoes genaaid en daarvan de hoeken omgeklapt door middel van een grote zwarte drukker.  Zo bleef de quilt op zijn plek.

Heleen Nijenhuis had een kleine hoes genaaid die precies om haar leporello paste. De hoes was net als haar leporello van roestlappen  gemaakt. Margarethe Janssen heeft haar leporello afgeleverd in een passende kartonnen envelop.

Een punt van extra aandacht tijdens dit project is het copyright geweest. Als de tekst van het lied of gedicht op de voorkant leesbaar wordt gebruikt, moet je toestemming vragen aan de auteur of uitgeverij. Dat is in veel gevallen gedaan, en in al die gevallen op één na ook gratis verkregen.  

We hebben dit project met veel plezier georganiseerd en door de vele inzendingen, de grote variëteit aan werk en de persoonlijke betrokkenheid van iedereen hebben we een heel voldaan gevoel over het geheel.  

Wie weet komt er weer iets uit de Hoge Hoed. Doe jij dan ook (weer) mee? 

Joke van de Kracht en Liesbeth Wessels 

Algemene Ledenvergadering 20 april 2024, De Schakel in Nijkerk

Afgelopen zaterdag vond in De Schakel in Nijkerk de Algemene Ledenvergadering 2024 plaats. Het moment voor het bestuur om verantwoording af te leggen aan de leden over het afgelopen jaar 2023.

De eerste leden druppelen binnen en worden ontvangen met een kopje koffie / thee en iets lekkers en zoeken een plaatsje in de zaal. Hier ligt ook het foto jaarboek 2023 ter inzage. Een feest van herkenning.

In dit blogbericht nemen wij jullie met name mee in de onderwerpen met besluitvorming.

 

De vergadering

Om 10.30 uur opent Marjolein van der Eijk als waarnemend voorzitter de vergadering. Inge van Koningsveld is wegens gezondheidsredenen niet aanwezig. Er zijn 51 leden aanwezig, 6 bestuursleden en 2 aspirant bestuursleden.

 

 

Besluitvormende agendapunten

De notulen worden paginabewijs doorgenomen en worden ongewijzigd vastgesteld. Dit zelfde geldt voor het jaarverslag.

 

De jaarrekening 2023 wordt toegelicht door Henriette Balten, penningmeester, door middel van een duidelijke presentatie. De kascommissie, bestaande uit Jannie de Breuk en Jeanette Broer, heeft de rekening en verantwoording van het bestuur onderzocht en heeft verslag uitgebracht van haar bevindingen. Zij stelt voor het bestuur decharge te verlenen. Hiermee wordt ingestemd. Voor 2024 bestaat de kascommissie uit Jeannette Broer en Anneke Westland. Eerste reserve is Antoinette Versteeg en als tweede reserve meldt zich Marijke Drost.

De begroting 2024 is door het bestuur vastgesteld in haar vergadering van januari 2024. Henriette licht de begroting toe. Ondanks de kostenstijgingen is voorgesteld de contributie niet te verhoging gezien de reserves. De leden zijn verheugd over dit voorstel en stemmen in.

Naar aanleiding van de begroting worden diverse vragen gesteld met name gericht op het reduceren van kosten. De kosten worden nauwlettend in de gaten gehouden en uitgaven worden vooraf kritisch bekeken.

 

 

Er zijn twee wijzigingen voorgesteld in het huishoudelijk reglement

Het betreft artikel 4.7 het akkoord gaan met een samenstellingsverklaring in plaats van een goedkeurende verklaring. Een accountantsverklaring is voor het Quiltersgilde niet nodig.

Artikel 5.7, wie de leeftijd van 75 jaar heeft bereikt is niet tot bestuurslid her- / benoembaar wordt vanwege leeftijdsdiscriminatie geschrapt.

Met beide wijzigingen wordt ingestemd.

Per 20 april 2024 treden de bestuursleden Gerrie Schoonebeek (secretaris) en Rose-Anne de Haan (public relations) af. Het bestuur stelt Yvonne van der Sluis voor als nieuwe secretaris en Conny Dienske voor de functie van public relations.

Sylvia Jansen treedt volgens rooster af en heeft zich herkiesbaar gesteld.

Met de benoemingen wordt ingestemd.

Zilveren patches

 

 

Als je drie jaar bestuurslid bent ontvang je een zilveren patch. Zaterdag zijn deze mooie onderscheidingen door Marjolein van der Eijk uitgereikt aan Sylvia Jansen en Henriette Balten. Gerrie Schoonebeek heeft de zilveren patch uitgereikt aan Marjolein van der Eijk. Tijdens de medewerkersdag ontvangen medewerkers bij een vijfjarig jubileum de zilveren patch.

Toekomstbestendig maken van het Quiltersgilde

Om het Quiltersgilde toekomstbestendig te maken is de Sesam academie, experts die zich vrijwillig inzetten op het gebied van bestuurlijke- en organisatorische vraagstukken, gevraagd mee te denken. Er is een oproep aan de leden gedaan via de nieuwsbrief en blogberichten om zitting te nemen in de commissie Dynamiek. Samen met de Sesam academie buigen zij zich over dit onderwerp. De commissie bestaat uit acht leden, Marianne Martens, Ine Jansen, Joke van de Kracht, Marina Brito de Campos, Jeanette Broers en Jantien van de Brug. Twee leden konden door omstandigheden niet aanwezig zijn: Jet Vervloed en Bettien Meuris. Na de lunch hebben de aanwezige commissieleden zich samen met twee heren van de Sesam academie, Kees van Harten en Rob van Schaik teruggetrokken voor een eerste bijeenkomst. Wij worden ongetwijfeld binnenkort bijgepraat over de eerste ontwikkelingen.

Middagprogramma

 

 

Na de lunch heeft Nina Melching van de Dutch Atique Button Society een interessante lezing gehouden over de historie van knopen.

 

Conny Dienske