Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Annemieke

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we iets meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Paulien Slutter, heeft het stokje doorgegeven aan:

Annemieke Polman

Annemieke Polman portret


De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Annemieke voor het Quiltersgilde doet.

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Ik ben regiovertegenwoordiger van de regio Gelderland-Oost samen met Paulien Slutter

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Ik ben 8 jaar geleden gevraagd op een regiodag om het stokje over te nemen van de toen zittende regiovertegenwoordigers.

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde?

We organiseren de regiodag en helpen op de beurzen en tentoonstellingen.

Wat vind jij het leukste aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Ik vind vooral de omgang met de mensen erg leuk. Het verzinnen van werkjes, het organiseren van een leuke dag en het overbrengen van onze kennis maakt dat ik het met veel plezier doe. Op de foto hieronder een werkje van een regiodag, Gelderland-Oost

 

Annemieke Polman Regiodag, Gelderland oost


Wat vind jij het minst leuke aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Het administratieve werk.

 

Annemieke als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Annemieke zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

Heb je een favoriete Quilt?

Nee heb ik eigenlijk niet. Ik vind heel veel mooi om naar te kijken en vind het leuk om verschillende ideeën en technieken op te doen en te gebruiken in mijn eigen quilts. Hieronder een foto van een kaleidoscoop quilt.

 

Annemieke Polman Kaleidoscoop quilt


Wat is je favoriete quiltboek?

Daar kan ik geen keuze uit maken. Ik heb zo veel boeken dat overal wel wat leuks in staat. Ik kijk altijd wel heel erg uit naar het nieuwe Quiltnieuws.

Passen de quilts die je zelf maakt binnen een bepaald genre? Welk genre?

Ik heb zo veel uitgeprobeerd dat mijn quilts niet echt binnen een bepaald genre vallen. Wel komt de klassieke en moderne stijl het meest terug.

Aan hoeveel projecten werk je tegelijkertijd?

Heel erg veel. Ik ben naast mijn werk als vrijwilliger bij de Quiltersgilde ook altijd druk voor Regenboog droomdekentjes. Hieronder een voorbeeld van een droomdekentje.

 

Annemieke Polman Droomdekentje

 

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen?

Dat was de 365 dagen quilt in 2016. Deze quilt heb ik gemaakt in een lastige periode, toch heb ik elke een dag een blokje gemaakt en was de top van de quilt 31 december af. In deze quilt is terug te zien dat ook de meest ervaren quilters soms hun dag niet hebben.

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen?

De Round Robin2. Deze heb ik net terug gekregen en moet nog afgewerkt worden. Het leuke aan deze quilt is dat ik zelf een begin heb gemaakt en deze rond ik gestuurd naar 4 andere. Iedereen doet een bijdrage aan dezelfde quilt en ik blij met het resultaat.

Wat vind je het leukst om te doen als het om patchwork/quilten gaat?

Paperpiecing. Hierbij kan ik eindeloos variëren en deze verwerkt ik ook vaak in de droomdekentjes.

 



Als je onbeperkt tijd en geld zou hebben, wat zou je dan het liefste willen doen of willen maken als het om patchwork en quilt gaat?

Ik denk dat ik niks anders zou doen. Misschien nog meer droomdekentjes maken. Kortom ik vind het erg leuk om deze vrijwillige functie te mogen bekleden en hoop dit nog vele jaren te mogen doen en ik kijk weer uit naar de volgende regiodag.

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Lydia de Mooij, regiovertegenwoordigster van de regio Gelderland-West

 

Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten en 18) Gerda de Jong, 19 Paulien Slutter.

Satsuma – deel 1

Meedoen aan project van Modern Quilt Guild

Hoi, daar ben ik weer, Gerie.
Aangezien ik tegenwoordig in de commissie Modern zit, besloot ik mee te doen met de Satsumaquilt van het Amerikaanse Modern Quilt Guild. Uiteraard wel in mijn eigen kleurkeuze. Ik heb nog nooit meegedaan met iets van het Modern Quilt Guild, dus dit is wel een goede gelegenheid. En ik moet zeggen, het valt helemaal niet tegen, het is erg leuk en er komt ruim voldoende informatie bij. Zelfs als je Engels niet zo goed is, kun je het met de tekeningen in het patroon en de video’s die je per mail ontvangt, prima volgen. Het patroon blijft sowieso langere tijd beschikbaar, dus als je graag die quilt zou willen maken, kun je gewoon bij hun site inloggen, als je tenminste lid bent van het Modern Quilt Guild. Via het quiltersgilde kun je voor een paar euro ook lid worden van het Modern Quilt Guild, hartstikke handig.

Start van het project

Maar goed, zoals gewoonlijk startte ik te laat. Ik ging pas stof kopen toen de Sewalong (samen naaien) net was begonnen.

Daarna had ik niet meteen tijd om te gaan tekenen en knippen maar eindelijk kon ik ook aan de gang. Malletjes van het uitgeprinte patroon overgetrokken op de paternoplaat. Ik maak mijn paternomallen altijd zonder naadtoeslag, dan kan ik later zelf nog bepalen hoe breed ik mijn naadtoeslag wil en of de naadtoeslag in inches of centimeters gaat zijn.

Fout 2 😊

Met die scherpe puntjes van het holle hoek malletje, is dat niet handig. Fout 2, is je misschien opgevallen, wat was fout 1 dan? Nou, bij het uitgeprinte patroon staat op de pagina met de mallen een controlevierkantje, om te controleren of je printer een inch ook wel precies even groot als een inch uitprint. Nadat ik al een heleboel patroondelen op de stof had getekend

controleerde ik mijn vierkante inch. Bleek mijn printer het dus net iets kleiner uitgeprint te hebben. Op zich geen probleem, want dan zijn al mijn malletjes wat kleiner, en dan past het nog steeds. Maar niet met de vierkanten die je zonder malletjes knipt. Dus moest ik uitrekenen wat mijn printafwijking was. Dat kon ik dan weer controleren aan de hand van het eerste blokje dat ik zou maken. Dus ik gauw aan de slag, haast haast. Één hol hoekje aan een ovaal genaaid.

Fout 3 😁

Blijk ik het hoeklapje ondersteboven te hebben genaaid.

Uithalen en opnieuw aan elkaar maken.

Strijken en meteen het tweede hoeklapje eraan.

Ik heb goed op de kleur gelet, alles goed, hup snel door met nog een aantal kleine blokjes om het eerste grote blok te kunnen maken. Maar eerst natuurlijk de kleine blokjes op maat snijden.

Oepsie, fout 4 😒

Dat had per hoeklapje gemoeten, niet pas als ze er al beide aanzitten. Gelukkig heb ik nog 48 kleine blokjes te gaan, nog gelegenheid zat om de rest zonder fouten te doen. Het eerste grote blok is in ieder geval af.

 

Niet perfect maar ach. Als ik aan het eind nog voldoende stof overheb, maak ik het misschien wel opnieuw.

Morgen komt deel 6 alweer binnen. Ik ga gauw verder werken, hopelijk zonder fouten, en dan kan ik jullie ergens in juni de top laten zien.

Tot dan, groetjes,
Gerie Lammers

Animo voor Meet & Greet

Meet & Greet

Een van de jaarlijkse activiteiten van het Quiltersgilde is de Meet & Greet. Een voor elke stroming: Art, Modern en Traditioneel. Een activiteit waar naar uitgekeken wordt en die, zodra de inschrijving is geopend, razendsnel is volgeboekt.

Echter, dat is dit jaar anders. In de Art nieuwsbrief van 20 mei heb je hierover wellicht ook al gelezen. De Art commissie had als Meet & Greet een tentoonstelling met een workshop georganiseerd en deze Meet & Greet was, in tegenstelling tot andere jaren, niet volgeboekt. De Doe-dag van Modern, zoals de Meet & Greet van Modern nu genoemd wordt, had aanvankelijk ook te weinig belangstelling en is inmiddels verplaatst naar 28 september.

Meet & Greet Traditioneel 2024

 

 

De Meet & Greet Traditioneel 2024 zou plaatsvinden op maandag 27 mei in Nijkerk, centraal gelegen in Nederland. Het programma zou een dagdeel bevatten met een doe-activiteit en een dagdeel met een enthousiaste lezing van Laura Strating-Janssens over het leven van de Amish. Tijdens deze lezing zou Laura een Show en Tell houden, waarbij zij enkele Amish quilts en quilts van haarzelf zou tonen waarbij zij een toelichting zou geven over de gebruikte technieken.

De verbazing was groot toen bleek dat er gewoonweg te weinig aanmeldingen zijn om het evenement door te laten gaan op 27 mei. Vooralsnog doen we een nieuwe poging later in het jaar.

Hoe anders was het in 2023  met de Meet & Greet Traditioneel

 

 

In 2023 was de Meet & Greet Traditioneel op 13 maart in De Schakel in Nijkerk. Lesgeefster was Jacqueline Wouters met een workshop “Passe Partout”, waarin een plaatjes stof in een ovaal of cirkel op een ondergrond van Batist werd gemaakt. Dit werkje kon je thuis inlijsten of verder afmaken als boekomslag. Deze workshop was een goed doordachte en gestructureerde techniek om thuis verder mee aan de slag te gaan.

Als winkel was de Quiltkelder Putten van Riek van Beek aanwezig.

De lezing werd verzorgd door Anna Jantina met eigen werk dat volledig met de hand wordt gemaakt. Deze Meet & Greet was bij wijze van spreken al volgeboekt voordat je je kon inschrijven

Waar ligt het aan??

De grote vraag die nu bij ons leeft: waar ligt het aan? Is het programma niet interessant? Locatie niet goed gekozen? De maand mei voor velen niet handig door vakanties? Is het meer van hetzelfde?

Is dit een teken van jullie, de leden, om het anders te doen? Wij willen het heel graag weten. Aarzel dan ook niet en vertel ons wat jullie wensen zijn, zowel op het gebied van art, traditioneel als modern quilten, door te mailen aan conny.dienske@quiltersgilde.nl

De reacties verzamel ik en stuur ik door naar de desbetreffende commissie.

Conny Dienske

Quiltnieuws 160

Wat staat erin?

Om te beginnen een prachtige quilt van Loura van de Belt. Misschien heb je die ook al gezien vorig jaar in Nijkerk. De hele redactie vond deze quilt prachtig en kan wat ons betreft de zomer in luiden.
Mocht je niet op de Algemene Ledenvergadering geweest zijn, dan is dit zeer interessant. Verderop in Quiltnieuws 160 op pagina 39 kun je een uitgebreid verslag lezen van deze Algemene Ledenvergadering. Ben je er volgend jaar (weer) bij?

 

 

Lezen

Je kunt het verhaal achter de quilt lezen, zelfs twee en het portret van Frea Paas uit Norg. Er zijn weer nieuwe boeken te leen in de bibliotheek en een boekrecensie over het prachtige boek van Jantje Kupers – de Roo. De quilts van Marieke Dijkers worden uitgebreid behandeld en één ervan krijgt een vervolg in ons volgende nummer, maar ik verklap nog niet hoe en wat precies.
Nog meer te lezen over de regiodagen die al achter ons liggen, waaronder twee zeer feestelijke, waar Gemma Versluys aanwezig was. Natuurlijk kun je je weer opgeven voor de regiodagen in het najaar; alle details staan achterin vermeld.
Lia Meiborg heeft een artikel geschreven geïnspireerd door vijgenbladen.
Ook zoals altijd, is er een tentoonstellingsagenda toegevoegd. Helaas pasten niet alle tentoonstelling in dit nummer, dus kijk op de Agenda op onze website voordat je de deur uitgaat!

 

 

Kijken

Nog een tentoonstelling waar je al of niet geweest bent, kun je bekijken vanaf pagina 22: de Tentoonstelling van Miniatuurquilts. Deze komt uitgebreid aan bod. Onze fotograaf Harry Roelands heeft alles vastgelegd en zet zijn reportage binnenkort op het ledengedeelte (‘Voor de leden’) van onze website. Zijn dochter Ymkje heeft hem geassisteerd tijdens de Patchwork & Quiltdagen in Rijswijk omdat Yvon, zijn echtgenote in de lappenmand zat.
Misschien wil je iets nieuws proberen, een nieuw blok of een nieuwe techniek. Uitermate geschikt voor een tafelloper, denk ik.
Vele tafellopers kun je bekijken en misschien inspiratie opdoen?
Paulien Slutter heeft geschreven over ecoprinten én experimenteert met cirkels.

 

Maken

Een aantal projecten staan beschreven, zoals de Rose Twirls die Gert van Raalten onder handen heeft gehad.
Gerda de Jong heeft prachtige én praktische tassen gemaakt en een groot speldenkussen met uiltjes, maar dat kan ook kleiner uitgevoerd worden.
Met het volgende deel van de mysterie kun je gelijk aan de slag want Margie Broens heeft hier uitvoering over geschreven. Je krijgt de keuze om grote of kleinere blokken te maken als onderdeel van jouw mysterie.
Wat kun je verder nog maken wat in deze uitgave staat?

 

 

 

 

Winnen in de loterij

Wie wil dat nu niet? Je wordt uitgenodigd mee te doen aan een door het European Patchwork Meeting georganiseerde loterij. Wat kun je winnen? Twee kaarten voor alle vier dagen van het festival in Val d’Argent in de Elzas.
Op pagina 74 staat een QR code: scan deze met je telefoon, via een scan app of via de camera van je telefoon.
Veel succes!

 

Marjolein den Oudsten

Mini quilts vol intentie

Intuïtief werken

Als je eerder al wat van mij hebt gelezen, dan weet je: Ik werk heel intuïtief. Ik heb geen vastomlijnd plan en al helemaal geen patroon. Ik heb een idee in mijn hoofd, of een bepaald gevoel, kijk naar mijn voorraad stoffen en kies daar dan wat uit om mee te beginnen. Ik vind dat een fijne manier van werken, die ervoor zorgt dat mijn quilts heel erg weerspiegelen hoe het op dat moment met mij gaat.

Intentie

Soms ga ik een stapje verder in dat intuïtieve werken en mix ik het met mijn liefde voor meditatie en tarot. Ik maak dan een intentionele mini quilt die ik daarna ergens ophang om me aan die intentie te herinneren. Dat ontstaat zo: Ik neem de tijd om in stilte naar binnen te keren. Misschien heb ik een bepaalde vraag, maar dat hoeft niet, ik kan ook zitten en kijken wat er in mij leeft. Dan schud ik mijn tarotkaarten en trek er één. Daaruit ontstaat een woord of zinnetje, mijn intentie. Ik pak mijn voorraad stofjes erbij en kies er heel intuïtief een paar uit. In dit voorbeeld wilde ik heel graag stofjes die verschillend aanvoelden, dat paste bij de zachtheid van mijn intentie. In stilte naai ik vervolgens de quilt met de hand, waarbij ik stilsta bij die intentie, wat het voor me betekent of wat ik ermee wil.

Teksten

Soms borduur ik de intentie zelf op de voorkant. Soms borduur ik een zinnetje uit een tekst die bij de kaart hoort, en soms doe ik niets met tekst. In dit voorbeeld vond ik de naam van de tarotkaart zo passend, dat ik die er op borduurde. (Temperance is de Engelse naam van de kaart Gematigdheid.) Als de mini quilt dan klaar is, kan ik ‘m ergens ophangen of leg ik het in mijn meditatiehoekje. Zo word ik de komende tijd steeds herinnerd aan mijn intentie.

Rivka Bakkers-de Jonge

 

 

 

 

 

Sampler quilt

Nieuwsbrief

In de vorige algemene nieuwsbrief schreven we over de sampler. Heb je die gemist en wil je nog even teruglezen, klik dan HIER. Misschien krijg je de nieuwsbrief nog niet en wil je hem wel? Klik dan HIER. Je blijft dan van alle activiteiten op de hoogte.

Sampler quilt

Door de nieuwstip in de algemene nieuwsbrief kwamen een aantal leuke, spontane reacties binnen. We vermelden ze graag hier.

Jenny Slurink – De Farmer’s wife sampler quilt

Jenny Slurink schreef dat ze de Farmer’s wife sampler quilt maakte in de coronatijd, toen het leven stil stond. Verdrietig genoeg was ze pas weduwe geworden en dat maakte die periode extra moeilijk. Geen verjaardagen, geen kleinkinderen zien, met een mondkapje naar de winkel. We herkennen dat allemaal nog wel. Maar wel tijd genoeg om met lapjes aan de gang te gaan. Tijd genoeg om een grote quilt te maken. De stofjes konden immers gelukkig online worden besteld.

 

Jenny Slurink – De Farmer’s wife sampler quilt

 

Deze quilt is als quilt-as-you-go gemaakt zodat je niet zo’n grote lap hebt om te quilten. Jenny heeft veel geleerd bij het maken van deze sampler, geduld gekregen en innerlijke rust. Thuis zijn kan ook fijn zijn. Nu kan ze iemand blij maken met deze quilt. In bruikleen! Want afstand doen van deze quilt gaat haar aan het hart. Het is een mirakel geworden.

 

Jenny Slurink – De Farmer’s wife sampler quilt

 

Yvonne Schut – Herfst sampler quilt

Yvonne Schut schreef dat ze in 1996 een samplercursus heeft gevolgd. Per les leerde ze zelf een blok tekenen en uitvoeren. Letten op recht van draad, kleur keuze, balans in je werk vinden, enz. Alles werd uitgebreid besproken. Na 2 weken kon elkaars werk worden bewonderd. Dat maakt werken aan een sampler ook zo leuk. Omdat iedereen andere kleuren gebruikt, krijg je toch hele verschillende quilts. Voor Yvonne was het in elk geval ook een leerzaam proces. Ze zag met stof en kleur die ze zelf niet zou kiezen toch mooie quilts ontstaan.

 

Yvonne Schut – Herfst sampler quilt

De blokken zijn 32×32 cm en de quilt is 160×160 cm. Hij was klaar in 1998. Eén blok maakte ze met de naaimachine (pine-apple) de anderen met de hand. Het quiltwerk is ook met de hand gedaan. Kijk eens naar de detailfoto van het quiltwerk?

 

Yvonne Schut – Herfst sampler quilt

Dat motief komt uit het boek “Patronen voor quilten en sjabloneren” van Maud Von Bergh-Arnoldus. Yvonne had zich niet gerealiseerd dat door de rondingen in het patroon ze steeds de quilt moest draaien. Na 140 blaadjes en 72 eikeltjes had ze eelt op haar vingers. Een goede tip van haar om daar rekening mee te houden. Wat een geduld heeft ze gehad! Maar het werd een mooie quilt die – geheel terecht – op de Algemene Tentoonstelling in 1998 mocht hangen.

 

Tot slot

Bedankt Jenny en Yvonne, dat jullie je verhaal met andere quilters willen delen!

De commissie Traditioneel Quilten: Yvonne, Sylvia, Joke en Janine

 

Gluren bij de buren

Moers, deel 2

Na lang twijfelen, ging ik op 10 mei toch op weg naar Moers. “Zou het de moeite waard zijn?” en “Is het niet vreselijk druk onderweg?” waren gedachten die vooraf weerhielden. De eerste dag van de ‘Patchworktagen’ van onze zusterorganisatie. Door het hemelvaartweekend was het niet druk onderweg en was ik in 1 ½ uur ter plaatse.
Ik begon braaf bij de aangegeven locatie 1, een educatief centrum met bibliotheek. Daar viel ik meteen met mijn neus in de boter, de hal was gevuld met een grote collectie quilts van Claudia Scheja. Een enorme diversiteit aan werk dat ook zeer intensief was doorgequilt, kijk zelf maar.
Together (links) en Seasons (rechts)



 

Marble Track, Claudia Scheja

Even zo indrukwekkend vond ik die collectie vliegers die daar in die ruimte hingen. Peter Schmidt heeft die vliegers volgens mij met de Pojagi techniek gemaakt. Bij mij kriebelde het in iedere geval, om die techniek, ooit op een regio dag in Flevoland verkend, nu toch echt eens verder uit te gaan proberen. Het leek mij een goed doel voor die oude regenboogparaplu die nog ergens op mijn zolder moet liggen. Al die deelnemers van de workshop van 11 mei in Horst, kunnen zich met dit voorbeeld wel gaan uitleven.


Eén van de vliegers van Peter Schmidt



De collectie samplers in de kerk, had geïnspireerd kunnen zijn door het glas in lood van het gebouw.
Op de volgende locatie trof ik een mooie serie van een digitale quiltgroep, ‘Moderne Dreiecke’ die de driehoek als uitgangspunt hadden genomen. Die driehoekjes werden verwerkt in een serie quiltjes van divers formaat. Iedere deelnemer had een eigen serie gemaakt en alle of enkele van de aangegeven formaten gebruikt. Het was klein maar fijn werken geworden.
Hoe zou dat bij ons werken een digitale quiltgroep? Het deed mij een beetje denken aan de coronatijd toen mijn Bee, de Moqing Birds, ook een aantal keren digitaal het wel en wee en werk afstemde. (Nog) niet mijn ding, maar in een groot land als Duitsland en een vereniging met zo’n 6.000 leden misschien wel een manier om diverse thema’s met elkaar op te pakken. Meer is te lezen over deze groepen op hun site: Online-Gruppen | Patchwork Gilde Deutschland e.V.





Op de wandeling door het park van de oude vestingwerken, kwam ik quilters tegen die me meteen even uitlegden hoe ik handiger naar die muziekschool kon lopen. En toen ik later terug wandelde naar een andere locatie in de stad vroeg iemand me ‘lohnt es, die Strecke?’ ik vond dat wel mooi uitgedrukt en het was de tocht naar die uithoek van de muziekschool zeker waard!
Ik was niet de enige die vanuit Nederland deze tentoonstelling ging bekijken en kwam onderweg nog een bekende tegen. Natuurlijk even wetenswaardigheden uitwisselen. Ik was dan ook niet zeker of ik mijn laatste locatie (no.3 op de kaart) zou gaan bekijken. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Wat hing daar een mooie serie quilts van de Gröbenzeller Quiltgruppe uit de buurt van München met als thema de Alpen. Indrukwekkend hoe die groep op basis van foto’s van enkele fotografen deze serie heeft gemaakt. Met Monica Modersitzki van deze groep even over de aanleiding en de uitwerking van hun expositie gehad. Het is een groep van 20 dames, die als ik hun website leest al heel wat ondernomen hebben. De aanleiding om foto’s van anderen te gebruiken was dat de deelneemsters op leeftijd zijn en niet meer zo ver reizen, laat staan de bergen in kunnen trekken. Ze vond het jammer dat het moeilijk was jonge aanwas bij de groep te krijgen. Klinkt helaas bekend. Wil je meer over hen lezen, kijk dan even op: Unsere Gruppe – groebenzeller-quiltgruppe.de





Ook de quilts die daar hingen geïnspireerd op ansichtkaarten mochten er wezen. Ik vond het een leuk uitgangspunt voor het maken van een werkstuk. In het ene geval was de kaart onderdeel geworden van de quilt, zoals bij deze met de kat van Elke Ulrich. In het andere geval hing de kaart naast de quilt.

 

 



Mijn twijfel om te gaan, verdampte direct al bij de eerste locatie. Het was gemoedelijk; er was veel moois te zien; de ‘Kaffee und Kuchen’ onderweg waren lekker. Ik had voldoende energie om én alle locaties wandelend te bezoeken én weer terug naar huis te rijden. Naast al die inspiratie die je op doet gaf me dat weer een Kick!
De dames die ons Quiltersgilde vertegenwoordigden, hadden meteen al veel aanloop en daardoor, voor hen spijtig, niet zelf al dit moois kunnen zien. Hulde voor hun inzet.

Christine Paris

Het Nederlandse Quiltersgilde te gast

op de Duitse ‘Patchworktagen’
deel 1

 

Van 10 tot en met 12 mei waren we als Nederlands Quiltersgilde te gast op de Duitse ‘Patchworktagen’ in Moers,  Duitsland. Het Duitse Patchworkgilde had een quiltevenement georganiseerd verspreid over meerdere locaties in en rondom het centrum van Moers, onder de rook van Duisburg.
We hadden ruimte gekregen voor een stand en de tentoonstelling van Miniatuurquilts in de Hermann Runge Hoch Schule. Op de begane grond waren de winkels te vinden, op de 1e verdieping deelden wij de ruimte met anderen waaronder het Duitse Kidsquilts.

 

 

 

Tentoonstelling

We hadden de 88 miniatuurquilts meegenomen, die ook in Rijswijk op de tentoonstelling in de Broodfabriek hadden gehangen. Helaas was er niet genoeg ruimte om alle quilts op te kunnen hangen. We hebben ons best gedaan om er een aantrekkelijke en vrolijk gekleurde tentoonstelling van te maken.

 

 

Opening

Na de opbouw waren we donderdagavond uitgenodigd voor de officiële opening van de Duitse ‘Patchworktage’. Op het plein van de Volks Hoch Schule werden we verwelkomd met muziek en een drankje. De loco burgemeester opende formeel het evenement en er werden door het Duitse gildecertificaten uitgereikt aan deelnemers. Tot onze verrassing kregen wij als Nederlands Quiltersgilde als eerste het certificaat uitgereikt.


De beursdagen

Op vrijdag, de eerste dag van het evenement, was het gezellig druk met veel positieve reacties op onze tentoonstelling. We ontmoetten belangstellenden uit Duitsland en België, hadden leuke gesprekjes en verkochten een aantal van de Meoribakjes die we hadden meegenomen. Tot ons plezier waren er ook leden uit Nederland naar Moers gekomen die even gedag kwamen zeggen en een praatje kwamen maken.

Ook op zaterdag werd de beurs goed bezocht en konden we een paar nieuwe leden inschrijven.

Tot onze verbazing liep de verkoop van onze ansichtkaarten deze dagen helemaal niet. Naar later bleek kwam dat door het formaat. In Duitsland moet een kaart een bepaalde maat hebben. Als dat niet klopt wordt de porto verdubbeld. Dat maakte onze kaarten moeilijk verkoopbaar. Je moet het maar weten…

Ons pinapparaat hebben we niet gebruikt. In Duitsland is ‘mit karte zahlen’ niet gangbaar. Dat wisten we gelukkig wel van te voren zodat we met voldoende wisselgeld van huis waren gegaan.

 

Gastvrijheid

De gastvrijheid van het Duitse Patchworkgilde was hartverwarmend. Steeds kwam er iemand van het bestuur langs om te vragen of alles nog goed ging en op zondag werden we zelfs uitgenodigd voor de lunch, samen met één andere gast.  Omdat er dan niemand in de stand zou zijn was er een Quilt ‘angel’ geregeld die de honneurs een uurtje voor ons waarnam. Onderweg lopend naar onze lunch, zagen we nog een prachtig bespoten/beschilderde muur.

Op zondag was het net als in Nederland, Moederdag én heel erg warm. Dat bij elkaar maakte waarschijnlijk dat het aantal bezoekers tegenviel.

Heel jammer voor de organisatie want er was veel te zien op de verschillende locaties. Zelf hebben we niet veel locaties kunnen bezoken, behalve die naast ons, in de hal van een andere school. Hier zagen we quilts van Claudia Scheja en één van de vele mooie vliegers die heel hoog hingen.

 

 

We kijken terug op een aantal mooie dagen met veel complimenten voor de miniatuurquilts, een goede sfeer, vijf nieuwe leden en heel veel enthousiaste quilters!

 

Marjolein van der Eijk, Inge van Koningsveld, Marjolein den Oudsten en Yvonne van der Sluijs

Garen vol verbeelding

 


In mijn (Cindy Vissering) vorige blog vertelde ik van de fluisterquilts met extra aandacht voor het maken van de eerste quilt uit mijn eigen serie.

Vandaag wil ik een andere quilt er uit lichten, die ik voor iemand anders maakte met de techniek ‘yarn couching’, Dat lijkt op schilderen met dikker garen. Ik weet eigenlijk niet wat de Nederlandse term hiervoor is en een (letterlijke?) vertaling gaf mij: ‘garen bekleding’, wat natuurlijk wel een treffende omschrijving is, omdat je met het garen je stof, je figuur bekleedt.

 


 

Inspiratie

 

Ik volg op Instagram Bethanne Nemesh (@bethanne.whitearbor) die bijzondere quilts maakt met machinaal doorquilten uit de vrije hand (ja, die term had ik al in het Nederlands onthouden). Later zal ik daar eens meer over vertellen, want ik volgde een ontzettend leuke cursus bij haar. Zij maakt ook hele mooie werkstukken met yarn couching, vooral dieren of planten op de achterkant van een jas. Zoek haar zeker eens op voor inspiratie en kleine instructiefilmpjes.

Het ‘bekleden met garen’ leek mij superleuk om eens te gaan proberen, maar ja daar heb je dan een speciaal naaivoetje voor nodig, dat ervoor zorgt dat het dikkere garen (of ‘wol’) precies onder de naald doorgevoerd wordt, zodat het goed vast komt te zitten. Ik schafte zo’n setje aan, maar kwam er later achter dat een 1/4 inchvoetje (met dus een gat ipv een sleuf voor de naald) op ‘standje rulervoet’ en wat meer aandacht voor het doorvoeren van het garen, het ook goed mogelijk is. Het garen kun je over je machine leiden met kokertjes karton aan je machine geplakt.

 



Eerste test

Ik wilde deze techniek heel graag verder ontdekken. Voordat ik aan deze quilt begon voor iemand uit de Art Bee, had ik het ‘yarn couching’ eerst geprobeerd op een ander project. Hier alleen de tak tussen de bladeren door. Voorzichtig heen en een stukje terug – ja zo gaat dat in het begin…

Ik gebruik doorzichtig naaigaren en met de speciale voet hoef ik er maar één keer langs om het dikkere garen gelijk goed vast te zetten. In principe gebruik je met die voet de instellingen voor het vrij uit de hand naaien, zodat je elke gewenste kant op kunt bewegen. Bij wat meer wilde bewegingen kan het wel zo zijn dat het dikkere garen niet helemaal vast komt te zitten, dan ga je, nadat je het  garen afgeknipt hebt, er nog een keer overheen met het doorzichtige naaigaren, tot alles op zijn plek blijft zitten.

 

Bloemknoppen – laag voor laag

Voor wat meer reliëf naai je meerdere keren over je figuur heen, totdat het garen voldoende vulling geeft aan je figuur. Ik begon voor deze Magnolia bloemen met perzik-roze garen en ging er daarna met wit overheen. Achteraf had ik best wat meer of dikker mogen werken met het perzik-roze, want in de uiteindelijke bloem is er weinig van terug te zien. Dat zijn zo van die dingen waar je na enige ervaring achter komt. Bij meerdere lagen begin je dus met de ‘onderkleur’ wat je ook wel met schilderen doet. Alleen de laatste laag wordt van de uiteindelijke kleur die je in gedachten hebt. Een andere onderkleur maakt de figuur levendiger, echter. De onderkleur kan een tintje lichter of donkerder zijn, maar ook net een andere tint. Kijk msar eens heel goed naar het echte object; welke ondertoon zie je daar? Gebruik die dan eens als onderkleur en je zult verbaasd staan van het resultaat. Let erop dat de onderkleur bijna, maar niet helemaal verdwijnt onder de uiteindelijke tint. Het moet niet duidelijk zijn, maar een beetje doorschemeren, dat geeft het mooiste resultaat.

 

Fluisterquilt schema

Belofte maakt schuld, ik beloofde in een reactie op een vraag van iemand op het vorige blog, dat ik een schema zou delen hoe je de volgorde van fluisterquilts zo kunt maken dat je steeds ná een ander komt, maar uiteindelijk toch een quiltje voor iedereen uit de groep hebt gemaakt. Het principe dat de volgorde eerst naar de eerstvolgende op de lijst gaat, dan slaat het één iemand over. Met twee overslaan red je dat niet met zes personen. Maak dan een stap terug en sla dan twee over. Als laatste moet je dan weer een stap terug.

 

 

Dus uiteindelijk maak je twee keer een quilt aansluitend op eenzelfde iemand. Maar het is een stuk afwisselender dan steeds na dezelfde persoon je volgende fluisterquilt te maken.

En met het fluisterquilt is deze blog ook weer mooi rond. Tot de volgende keer!

 

Cindy Vissering

 

 

Pojagi of Bojagi betekent het inpakken van geluk

Afgelopen zaterdag 11 mei 2024 heeft de Art Quilt Commissie voor het eerst een nieuwe vorm van een Meet&Greet gehouden. Deze keer niet in Nijkerk maar in Horst. En niet met twee workshops maar met een workshop en een bezoek aan een Museum met een hele mooie tentoonstelling.

We wilden dit eens proberen omdat er regelmatig geluiden blijven komen uit de hoeken van het land dat mensen altijd zo ver moeten reizen. Dus dachten we: laten we gewoon eens naar Limburg gaan want er is iets leuks te doen. Een volgende keer kun je dan misschien naar het Noorden. Natuurlijk blijft de bestaande opzet ook altijd een goed alternatief.

Dus gingen we met de groep naar Museum de Kantfabriek in Horst waar we een workshop Pojagi kregen van Mariëlle Huijsmans, de tentoonstelling ‘Hoezo’ geen vrouwen in de kunst?’ bezochten en een rondleiding kregen door de geschiedenis van de Kantfabriek.

Lezing Pojagi

Want de Meet&Greet dag is vooraf gegaan door een digitale lezing. Deze lezing is gevolgd door 122 mensen in 2 sessies. Een avond in maart en de herhaling in april. Deze lezing ging over de geschiedenis van de Pojagi en over de ontwikkeling van het naaien van inpakdoeken naar de toepassing in het Artquilten, zoals Mariëlle doet.

De workshop Pojagi

Nou daar hebben we allemaal echt veel geleerd! Het was ook best doorwerken want Mariëlle had een heel programma voor ons. Ze zei daarover: “ik wil jullie graag zoveel leren dat je er echt zelf mee aan de slag kunt. Niet alleen maar een eerste stapje. Je moet het in je volgende quilt kunnen gebruiken als je dat wilt!”. En dat betekende eerst de naadjes leren maken. Dan het bewerken van grotere stukken stof met naadjes. En tenslotte hoe je het resultaat verwerkt in een quilt met de bekende drie laagjes. Ze had het slim aangepakt. Voor alle stappen kreeg je een bladzijde met de instructies in stappen en daar kon je dan een proefje van elke stap onder plakken. Dus aan het eind had je een instructieboekje met je eigen voorbeelden gemaakt. Lekker voor als je het na een paar weken nog eens terug wilt kijken!

We hebben allemaal hard gewerkt in de workshop! Eigenlijk hadden we er best een beetje meer tijd voor uit mogen trekken dan de twee uur die we altijd doen. Dat nemen we mee voor een volgende keer! Maar het is echt waar: we kunnen het nu toepassen. Liesbeth zei al dat ze het heel goed had kunnen gebruiken in de Marrokko-quilt die ze net heeft afgemaakt!

Rondleiding en tentoonstelling

We kregen ook een rondleiding door het Kantfabriek-gedeelte van het Museum. Daar is een expositie over de geschiedenis van de machinale kantklosserij in Limburg en het proces van het maken van industriële kant. Er staan nog allerlei machines die je kunt zien werken en tegenwoordig zijn er weer mensen die het ambacht leren en dan zelf nieuwe ontwerpen gaan maken. Het is een leuk stukje geschiedenis van de streek en van het ambacht van het kantklossen in het industriële tijdperk.

De tentoonstelling over vrouwen in de (textiel)kunst was echt prachtig.

alle 50 deelnemers

Niet alleen de quilts (waaronder eentje van Mariëlle met uiteraard Pojagi erin!) maar ook de werken vanuit andere textiele disciplines waren erg mooi en inspirerend.

 

P.S.: en natuurlijk hebben we ook Limburgse vlaai gegeten!

Pieternel Hol en Liesbeth Wessels