Nieuwe tentoonstellingscommissie

Wat gaat de nieuwe tentoonstellingscommissie doen?

Waarschijnlijk is het bij een aantal al bekend maar er is een nieuwe tentoonstellingscommissie die bestaat uit; Nelleke Meinders en Edith Verdegaal.

Edith

In deze blog zal ik e.e.a. over mijzelf, Edith, vertellen. Ik ben al jaren met Nelleke bevriend. Zijn op allerlei gebied creatief geweest en hebben ongeveer 10 jaar geleden het quilten en aanverwanten ontdekt. In december met werken gestopt na jaren in de kinderopvang actief te zijn geweest. Dus nu meer tijd voor hobby’s. Ben nog steeds op ontdekkingstocht op quilters-gebied, ik vind zo veel leuk. Doe ook geregeld verschillende workshops. De vraag om samen met Nelleke de nieuwe tentoonstellingscommissie te worden kwam op een goed moment.

Vanaf april-mei zijn wij bij de tentoonstellingscommissie betrokken. Moeten nog een hoop ontdekken over het reilen en zeilen binnen het Quiltersgilde, maar al doende lukt het ons. Ook hopen wij snel met eenieder kennis te maken. Misschien al wel bij de eerste tentoonstelling die wij mogen inrichten. Namelijk de tentoonstelling van de miniatuurquilts in Den Bosch op 13, 14 en 15 september.

 

In een volgende blog zal Nelleke zichzelf voorstellen.

Thematentoonstelling Noord Zuid

Voor het jaar 2025 zijn er ook weer een aantal toonstellingen ingepland maar wij willen jullie specifiek wijzen op de thematentoonstelling Noord Zuid in oktober 2025 in Groningen.

 

Het inschrijfformulier hiervoor staat nu al op de website.  Info thematentoonstelling Noord Zuid

Doe vooral mee en als je quilt al klaar is stuur dan een foto mee. Wie weet komt jouw quilt dan als beeldmerk in de media.

 

Groet en tot ziens,

Edith Verdegaal

New York Beauty Blok

Een stukje geschiedenis en tips om een beauty blok in elkaar te zetten

Het is vast wel herkenbaar dat je enthousiast aan een quiltproject begint, maar dat na zoveel blokken de interesse een beetje wegzakt… En dat telkens wanneer je aan een ander project begint, in je achterhoofd die on-affe quilt nog om aandacht vraagt, dat je je soms een soort van schuldig voelt, omdat je niet dat ene project eerst afmaakt…

Start van dit project

Ik (Cindy Vissering) quilt nog niet zo lang – ik begon nét op tijd om tijdens Corona thuiszitten niet al te erg te vinden – en heb daarom nog geen projecten van jáaren geleden liggen. De New York Beauty quilt is bedoeld voor mijn bonus-zoon en de eerste kant met een gedicht was al af eind 2021. De New York Beauty kant (ik houd van dubbelzijdige quilts) ben ik aansluitend gestart. Maar het heeft nu meer dan een jaar stilgelegen en wil ik nu graag snel afmaken – nog 10 blokken te gaan op moment van schrijven.

Wat is een New York Beauty blok

Voor jullie ben ik even in de quilt geschiedenis gedoken. Het New York Beauty Blok was al rond 1830 bekend, maar dan onder verschillende andere namen. In 1930 besloot een uitgever het blok nieuw leven in te blazen door het als ‘nieuw blok’ uit te geven met een nieuwe naam: New York Beauty. Het is een verzamelnaam voor een blok met banen in een kwart cirkel waarbij er punten vanaf de ene cirkellijn naar buiten steken. In de oudere quilts lopen er rechte banen met punten tussen de blokken door voor een soort lattenstructuur.

Inspiratie

In nieuwere varianten blijft alleen het kwart cirkel blok over, maar dan in vele varianten qua grootte van de punten en aantal banen met punten. Waren de oudere quilts gemaakt in beperkt kleurenpallet, de nieuwere vormen brachten een spektakel aan kleur. Ouder quilts nemen een herhalend blok, nieuwere quilts gebruiken juist de verschillende varianten door elkaar.

Er zijn allerlei varianten met meerdere banen met punten, of zelfs allerlei varianten met flying geese, diamanten, zigzag etc. mogelijk. De oorspronkelijke basis, de ‘kroon’ doet denken aan de hoofdtooi van het vrijheidsbeeld, nabij New York, en de kroon van het Chrysler gebouw, dat in 1930 werd opgeleverd, vandaar de naam. En deze naam bleef hangen.

Moeilijkheidsgraad

Ik lees in de geschiedenis dat dit het ‘meest uitdagende quiltblok’ is. Ik vermoed dat dit is omdat men toen nog geen foundation paper piecing gebruikte… Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden te vinden. Cinco de Mayo van Karen K. Stone was het patroon waar ik in eerste instantie voor viel, ook daarvan las ik toen – relatief kort quiltend – dat het een lastig patroon is.

Zij introduceerde de techniek van foundation paper piecing  oor dit blok. Met die techniek ben ik ook met het blok aan het werk, en daardoor wordt het relatief eenvoudig om de puntjes netjes te houden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor ‘New York Beauty Sampler’ van Cinzia White (zie foto 2), omdat ik het centrum stuk zo mooi vind. Maar mijn quilt heeft een brede rand waarin soms een halve cirkel doorheen steekt met twee blokken, dat zijn dan extra blokken bovenop het patroon.

Varianten

Er zijn heel veel varianten te vinden en leuk om mijn Pinterest bord, dat ik jaren geleden maakte nog eens te bekijken waarin voor mij nu inmiddels bekende namen tussen zitten.
Met blokken uit de ‘Cinco de Mayo’ ontwierp ik een ‘wandelquilt’ waarbij de kwartcirkels een route vormen en ertussen ruimte is voor landschappen die we zijn tegen gekomen op onze wandelvakanties. Maar of ik die quilt nog ooit ga maken, weet ik niet. Inmiddels ben ik met andere soorten quilts bezig en heb ik ook mijn eigen improv New York Beauty blokken gemaakt voor de startblokken van mijn eerste Round Robin in 2021.

Tips

Om terug te komen op de titel – de tips. Na het maken van zo’n 54 New York Beauty blokken heb ik het aardig in de vingers. Ik sta versteld van hoe wobbelig de eerste blokken eruit kwamen en dat er in de meest recente blokken bijna geen vervorming in de stof zelf meer zit. Hierbij wat tips:

1. Een groep die regelmatig vraagt naar je voortgang, of meedoen aan een quilt-a long of blok-van-de-maand maakt dat je op koers blijft (geldt voor elke quilt). Ik heb dat voor mezelf georganiseerd door een quilt-a-long te organiseren in de facebook groep van het patroon de New York Beauty Sampler, daardoor had ik wel meer werk om de blokken uit te zoeken etc., maar ik ging dat eerste jaar samen met anderen als een speer!

2. Advies om langs de rechte kanten van het blok een naadtoeslag over te houden van een ½ inch in plaats van een ¼ inch. Dus ook de rechte uiteinden van de met foundation paper piecing gemaakte banden. Omdat het blok de neiging heeft tot vervormen, geeft dit je de ruimte om tot de juiste maat bij te kunnen snijden.

3. Een masker aanbrengen op je vierkante liniaal, waarbij de kleine kwart cirkel en het achtergrondstuk met de grootste boog gemarkeerd zijn. Deze maten zijn bij elk blok (vaak zo in een NYB quilt) gelijk en zo kun je het blok bijsnijden dat dit zo goed mogelijk aansluit. En tegelijkertijd kun je erop letten dat de punten aan de zijkant nog ¼ inch naadtoeslag hebben, zodat de punt niet in de naad verdwijnt.

4. Snij de naadtoeslag per gebogen patroondeel exact, want zo kun je de boogdelen goed op elkaar spelden. Ik teken de naadtoeslag op het patroon met een 1/2 inch koperen schijfje met een gat voor je potlood, daarmee kan ik de bocht goed volgen op een constante 1/4 inch.

5. Speld de gebogen delen voor het naaien aan elkaar voor een precieze aansluiting. Ik maak een vouw in het midden en op een kwart van de boog en leg deze markering op elkaar en speld dan de tussengelegen booggedeeltes. Wanneer er punten bij elkaar komen op de naad, dan speld ik elke punt.

6. Het uiteinde van een boog staat altijd loodrecht op de blokrand, het laatste stukje naaien (de 1/2 inch naadtoeslag) is een rechte naad. Dat betekent ook met het spelden dat beide rechte blokranden van de bogen die je op elkaar moet zetten exact bovenop elkaar liggen. Ik zet hiervoor een extra speld verder van de naad af. Dit voorkomt vervormingen van het blok.

7. Bij bogen wordt vaak aanbevolen om met de bolle kant onder te naaien, omdat je dan zicht hebt op eventuele plooien die je wilt voorkomen. Voor de New York Beauty geef ik de voorkeur om te naaien met de punten strook bovenop, want dan kun je de naad eventueel een beetje verschuiven om een punt niet af te stompen.

Dat was het weer voor nu. Ik ga verder met de laatste 10 en dan kan ik ze gaan arrangeren en aan elkaar naaien, daar zie ik al naar uit!

Groet,

Cindy Vissering

 

Mijn ontwerp ontdekkingsreis voor Carrefour Europeen du Patchwork

Door: Karin Musch

De uitdaging

Het Quiltersgilde is uitgenodigd om in september 2024 tijdens de European Patchwork Meeting in de Elzas in Frankrijk een tentoonstelling in te richten. Op 1 december 2023 geef ik mij op voor deze Carrefour Européen du Patchwork. Vol goede moed schuif ik achter mijn laptop om een ontwerp te maken met mijn ontwerp software. Nu ben ik nog niet zo handig hierin, maar met een hoop geklik en opnieuw beginnen, rolt er dan toch na enkele weken een ontwerp uit. Maar ja, welke kleuren ga ik gebruiken, want we weten nog niet welke kleur de fat quarter is die je in het ontwerp moet gebruiken.

Rood…

Stilletjes hoop ik dat het geen rood is, want dat is echt niet mijn kleur! Eind december 2023 komt het verlossende mailtje met de link naar de kleur van de fat quarter, oh help het is ROOD!!! De moed zinkt me wel even in de schoenen, maar goed opgeven is geen optie. En een klaproos is ook rood en die vind ik wel mooi, dus ik zal het ermee moeten doen. Maar ja, paars vind ik een mooie kleur en die moet er toch echt in. Eigenlijk wil ik de stof die nog in mijn kast ligt, gekregen van mijn zoon en schoondochter voor de Kerst, in mijn ontwerp gebruiken. Maar ik schijn altijd net iets tekort te komen en de quiltwinkel waar ze de stof gekocht hebben, is helaas permanent gesloten. Op de stof staat natuurlijk net niet welk merk, etc., het is. Nu kan ik blijven klikken en schuiven met de kleuren in het ontwerp, dus ga ik maar gewoon beginnen en zie wel waar het schip strandt. Dus, alle sjablonen uitprinten, insealen, uitknippen.

 

 

De 4 blokken van het midden patroon van de quilt op Vlieseline L11 tekenen. Stof uitknippen en op de hand aan elkaar naaien.

 

 

Nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar….., het rood komt wel mooi naar voren en de sashing erom heen kan mooi in het rood gemaakt worden. Zoals ik al eerder zei, kom ik altijd net iets te kort, dus is het geen verrassing dat de borders ook passen en meten worden. Het oorspronkelijke patroon is al tig keer gewijzigd, maar het patchwork vordert gestaag.

Het quilten

En ja, daar is dan de dag dat de top klaar is. Nu moet ik echt naar mijn favoriete quiltwinkel in Eemnes. Gelukkig is dat bij mij vandaan maar een kort ritje. Gauw naar huis met een mooie, jawel, paarse, achterkant stof en een mooie stof voor de bies en garen. En natuurlijk nog enkele andere benodigdheden, want ik was nu toch in de quiltwinkel! Gauw de lunch nuttigen en dan het patchwork/tussenvulling/achterkant sandwichen. Dit doe ik het liefst met een rijgdraad, even gedachten op nul en gaan.

De quilt is nu klaar om op de hand door te quilten en, ja, daar loop ik tegen het volgende probleem aan. Wat ga ik nu gebruiken om het patroon op de top te tekenen? De stof is te donker om een frixionpen te gebruiken, want dan blijven er witte strepen bij het wegstrijken over. De witte variant is ook geen optie na het testen op een proefstukje. Als ik de quilt zou wassen, zou ik wash away gebruiken en daar het patroon op tekenen. Maar voor een quilt voor een tentoonstelling is dit niet handig. Uiteindelijk het patroon en de borders met wit krijt op de quilt getekend en hierover heen gequilt. Na het doorquilten de bies eraan gemaakt, een tunnel bovenaan de quilt en een mooi label (op het ontwerp programma) gemaakt voor de quilt en hoes volgens de richtlijnen op de site van het quiltersgilde.  De quilt, bies voor het latje, label en hoes zijn ruim op tijd klaar!

 

Tot slot

Is de quilt perfect? Nee. Heb ik veel geleerd? Ja Was het leuk om te doen? Ja Doe ik een volgende keer weer mee? Ja  Maar, nu ga ik eerst weer eens een quilt maken die binnen mijn comfort zone ligt, alhoewel, deze comfort zone is weer ruimer geworden en een uitdaging ga ik niet uit de weg! Veel quilt groetjes en als jij meedoet met deze of een andere uitdaging veel quilt plezier!

 

Een groepsproject met niet-quilters

Quilt voor babyshower

Na de quilt voor de Elzas-tentoonstelling wacht me een heel andere uitdaging. Mijn dochter en ik organiseren een babyshower voor mijn schoondochter. We willen dan met de groep iets moois maken dat de jonge moeder als cadeau mee naar huis krijgt. Omdat ik nu eenmaal van stofjes houd denk ik meteen aan een quilt: een speelkleed. Maar hoe doe je dat in zo’n korte tijd en met een groep die grotendeels weinig of geen ervaring heeft met naald en draad?
Uiteindelijk heeft iedereen tijdens de babyshower één blok gemaakt, die ik later tot een quilt heb verwerkt. Door de heel persoonlijke blokken is het echt een gezamenlijk product geworden. Het leek me leuk om te delen hoe we dit gedaan hebben.

Voorbereiding

Samen met mijn dochter zoek ik leuke stofjes bij elkaar.

Uit mijn voorraad zoeken we er nog een aantal bijpassende lapjes bij. Het kleurenpalet dat zo ontstaat moet er voor gaan zorgen dat de quilt één geheel wordt, ook als de blokken erg gaan verschillen. We gaan werken met Vliesofix, waarmee je zonder naaien leuke applicaties op de blokken kunt maken. Via de whats-appgroep laat ik alvast zien wat we gaan doen.

Naaien is niet nodig. Knippen en plakken (of in dit geval strijken) is genoeg om een leuk blok te maken.
Mijn dochter en ik bedenken de lay out en de basis voor de quilt: blokken, sashings en border. De blokken worden 10 inch, de uiteindelijke quilt zal ongeveer 1.20 meter in het vierkant worden.

De blokken gaan we tijdens de babyshower invullen. Het hart in het midden is bedoeld voor de namen van alle maaksters.

Uitvoering

En dan is het zover.
8 vrouwen werken ieder aan hun eigen blok. Alles mag, als je het maar doet met de aangeboden lapjes. Maar dat zijn meer dan 20 kleuren en patroontjes, dus keus genoeg. Het is leuk om te zien dat iedereen het anders aanpakt. De een gaat eerst tekenen, de ander begint meteen met knippen of zoekt via de telefoon eerst nog inspiratie op het internet.

En langzaamaan ontstaan er 8 heel verschillende voorstellingen. Ieder met een eigen verhaal. Intussen is het ook heel gezellig. Iedereen heeft het naar zijn zin en is enthousiast over de activiteit.
Als iedereen klaar is plakken we de gemaakte blokken op mijn ontwerpmuur, waar ik de sashings en borders al eerder opgeplakt heb. En zo zien we meteen hoe ons werk van deze middag er uit zal gaan zien.

Afwerking

Het nadeel van deze aanpak is dat het cadeau voor de jonge moeder (de quilt) niet meteen mee naar huis kan. De dag na de party begin ik met de verdere verwerking. Ik zet de applicaties definitief vast met de naaimachine, met een festonsteek. Ik zet de top in elkaar en quilt hem door. Dat gaat snel, omdat ik gekozen heb voor een eenvoudig patroon (in the ditch en hier en daar langs de applicaties). Omdat ik rekening heb gehouden met deze klus kan ik het speelkleed een week na de party al overhandigen aan de nieuwe moeder in spé. Ik sluit af met een foto van het eindresultaat. De jonge moeder (en ook vader) zijn er blij mee.

Christa van Oorsouw

Nog een nieuw lid in de Artquiltcommissie

Conny de Pree stelt zich voor

De cursus mixed media, die ik bij de DIY Textile school in Amsterdam heb gevolgd, droeg bij aan mijn durf om creatief aan de slag te gaan met textiel. Mixed mediatechnieken komen ook goed van pas bij art quilten, zoals foto transfer op stof, stempelen en collages maken op stof.

De ene techniek zit beter in mijn vingers dan de andere, maar ik oefen een voor mij moeilijke techniek als die belangrijk is voor een project. Al doende leer ik goed bij.

Na de basiscursus quilten ging ik vol enthousiasme het geleerde combineren met mixed mediatechnieken. Mijn eerste project was een vierluik met 2 skateboards in de hoofdrol: een skateboard belandt in een vuilnisbak maar werkt zich daaruit (foto 1). Belaging door een ander skateboard pakt ongunstig uit voor de belager (foto 2).

 

Het project Van Tekst naar Textiel was op mijn lijf geschreven. In mijn hele (ook werkzame) leven stonden teksten, het schrijven en bewerken ervan centraal. Voor dit project schreef ik een haiku. De ‘vertaling’ naar textiel was moeilijker. Mijn duo-maatje heeft me fijn daarbij geholpen.

Een bloesemregen

Licht tussen het jonge blad

De oude tak kwijnt

 

Bloesemregen

Conny de Pree

De samenwerking met een vriendin die veel ervaring heeft en die al vaak mooie quilts tentoon heeft gesteld ervaar ik als verrijkend. Haar vaardigheden en mijn ideeën (maar minder goede uitwerking in textiel) vullen elkaar goed aan. We werken aan projecten die in toekomst vast wel getoond kunnen worden. We hebben een drieluik gemaakt met bloesems van een Magnolia .

 

Mijn toetreding tot de Art quilt commissie ga ik met heel veel enthousiasme tegemoet.

 

Birmingham, Kunstroute Grave en Textiel exposities

Birmingham

Lopend over het Festival of Quilts in Birmingham valt me op wat voor gemêleerd internationaal gezelschap hier aanwezig is. De bindende factor is de liefde voor textiel en met name dan natuurlijk voor de quilts.

Van beginners tot ware kunstenaars, van jong tot oud. Voor iedereen was er een plek. en dankzij mijn, in quiltersland inmiddels wereldberoemde, reisgenote Hilde Hoogwaerts , was ik zelf ook in de gelegenheid om kennis te maken met andere bekende quilters zoals met de Canadese Best-in-Show winnares Sue Sherman , de Britse Sarah Hibbert, de Afro-Amerikaanse quiltster Renee Fleuranges-Valdes of de wereldreizigster Gillian Travis. Mooie gesprekken!

Er was zoveel te zien dat ik me er niet aan waag om dit allemaal hier op te noemen en via de links kun je heel veel info terug vinden. Wel wat foto’s om een indruk te geven……

 

Entourage

Beetje jaloers ben ik toch wel op de hele entourage van dit festival. Net als tijdens The Knitting and Stiching beurs in Londen of the Quiltfestival in Houston denk ik stiekem wel eens hoe leuk het zou zijn om een dergelijke gemengd gezelschap  in ons eigen landje te zien tijdens een quiltfestival. Alhoewel we met Carolina Oneta in Rijswijk natuurlijk wel al een kanjer binnen hadden samen met al diegene, die ik nu wellicht te kort doe door ze niet te benoemen.

 

Op de terugreis van Schiphol naar huis heb ik een paar keer aan mensen moeten uitleggen wat dat is, een quilt….en dat daar zeker ook echte kunstwerken tussen zitten (het zijn allemaal kunstwerken, maar u begrijpt wel wat ik bedoel).

Goed nieuws is wel dat de waardering voor textiele kunstvormen blijft groeien. Onderstaand een aantal exposities in verschillende musea, die de serieus verdiende aandacht voor het werken met textiel waarmaken.

Kunstfietsroute in Grave: Over de drempel

Meer dan 20 kunstenaars exposeren hun werk in eigen atelier dan wel als gast bij een collega. De route bedraagt ongeveer 20 km en is het mooist om te doen op de fiets. Deelnemers zijn o.a. Carola Mokveld, met haar expositie in het kerkje van Velp, Andrina Seroo, Ilse Tielen en ondergetekende.

Bron: website Kunstroute Grave, 24 en 25 augustus 2024.

 

Museum van de Vrouw in Echt: Mola

Een kleurrijke wereld van de Guna-textielkunst in de tentoonstelling “Mola” in het Museum van de Vrouw te Echt. De unieke collectie van blouses en doeken uit Panama toont traditionele mola’s, rechthoekige panelen van stof die op zowel de voor- als achterkant van een blouse worden aangebracht.

Deze tentoonstelling kon worden gerealiseerd dankzij de unieke collectie van Els Mommers. Zij woont en werkt op het prachtige eiland Saba en heeft vele malen de eilanden van de San Blas-archipel bezocht.

Bron: website Museum van de Vrouw, t/m 20.12.2024.

mola

 

Bonnefanten in Maastricht: Masgorzata Mirga-Tas: This is not the end of the road

Malgorzata Mirga-Tas grijpt terug op oude iconografie die ze in een nieuw jasje steekt om moderne verhalen te vertellen. Met haar wandtapijten wil zij het dominante negatieve  en stereotiepe beeld van haar Roma-volk, dat eeuwenlang bijna uitsluitend door niet-Roma is gecreëerd.

Bron: website Bonnefantenmuseum, t/m 16.02.2025.

 

Drents museum in Assen: Christine en Janus van Zeegen

De eerste overzichtstentoonstelling over het wonderlijke kunstenaarspaar Christine en Janus van Zeegen. Textielkunstenaar Christine van Zeegen (1890-1973) en haar broer Janus (1881-1961), kunstschilder, werken begin 1900 op een bijzondere manier samen. Janus maakt lijntekeningen van motieven uit de planten- en dierenwereld en Christine vertaalt deze naar eigen inzicht in kleurrijke borduursels.

Bron: website Drents museum, t/m 15.09.2024.

 

Museum De Wieger in Deurne:  Draadkachtig. Weef- en borduurkunst 1920 – 1970

Museum De Wieger staat tot en met 1 december 2024 in het teken van weef- en borduurkunst. Uitgangspunt voor de tentoonstelling is Dieu Avertit, een wandkleed van Adya van Rees dat vroeger in de eetkamer van De Wieger hing. Het kleed zit nu in de collectie van het TextielMuseum, maar komt voor de duur van de tentoonstelling ‘thuis’! Verder zijn tapijten, kleden en ontwerpen te zien die een beeld geven van een halve eeuw weef- en borduurkunst. Bij de tentoonstelling wordt een activiteitenprogramma samengesteld met lezingen en workshops.

Bron: website Museum De Wieger, t/m 01.12.2024.

 

Stedelijk Museum in Amsterdam: UNRAVEL, the power and politics of textiles in art

Textiel is de nieuwe verhalenverteller in de kunst. Kunstenaars uit heel de wereld tonen in Unravel grootste, kleurrijke en expressieve installaties maar ook fijnzinnige en intieme kunstwerken over liefde, veerkracht, macht en verzet. Deze groepstentoonstelling met 45 kunstenaars en meer dan honderd kleurrijke werken bevat zowel bekende namen als Louise Bourgeois, Sheila Hicks en Tracey Emin, als minder bekende kunstenaars.

Bron: website Stedelijk Museum, van 14.09.2024 t/m 05.01.2025.

  

Ik wens jullie een mooie nazomer.

Monica van Leent-Bergkamp

 

Van paperpiecing en ruitveranderen naar een moderne quilter

Toen mij het verzoek bereikte om een stukje voor het Quiltersgilde te schrijven wist ik niet zo goed waar te beginnen.

Hoe ben ik een “moderne” quilter geworden?

Als lerares textiele werkvormen kwam ik tijdens mijn opleiding nauwelijks in aanraking met patchwork en quilten. Engels paperpiecing-werk in combinatie met ruit-veranderen, dat was het.

Start met quilten

In 1989 kwam er in mijn woonplaats een quiltwinkel. Ik kwam daar min of meer bij toeval mee in aanraking en werd meteen gegrepen door de enorme mogelijkheden. Aanvankelijk maakte ik traditioneel werk, maar zo leer je het vak. Al snel ben ik les gaan geven bij de Dekenkist in Bergen. Later  ben ik overgestapt naar Irma’s Sampler in Haarlem.

Zelf les geven

Naast het werken in de winkel gaf ik daar ook veel les. Ondertussen volgde ik veel workshops bij bekende quilters en bezocht veel quiltfestivals.
In 2004 ben ik voor mijzelf zelf begonnen en vulde mijn dagen en vooral avonden met lesgeven bij buurthuizen, volksuniversiteiten en winkels. Ruim 20 jaar geleden heb ik Quilten Speciaal gevolgd en daar ontstond met Janny Koëter uit Den Helder het plan om stofverflessen te gaan geven. Zomercursussen, workshops, kort en lang, we deden het 11 jaar in de zomer in Drenthe.

Ondertussen was ik wel altijd bezig met het maken van voorbeelden voor lessen. Leuk en ik gaf er vaak een eigen draai aan maar toch was het meestal niet helemaal wat ik zelf wilde maken. Toen ik in 2019 stopte met lesgeven moest ik dus mijn eigen weg gaan vinden. Niet makkelijk en ook geen stok  meer achter de deur. Bovendien waren er nog zoveel meer leuke dingen zoals spinnen, verven en breien.
Ondertussen ben ik lid van Memo, de moderne groep quilters in Meppel. Een andere quiltomgeving dan waar ik in mijn woonplaats mee te maken heb en heel verfrissend en inspirerend.

Organiseren van Patchwork en Quiltdagen

Als organisator van de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk kom ik veel in aanraking met quilts en quilters, modern, traditioneel en art. Lang dacht ik dat ik mij verder wilde ontwikkelen in het artquilten maar gaandeweg voel ik me toch meer thuis bij de moderne quilters.

 

Grote vormen, effen of bijna effen kleuren, eenvoudige technieken spreken mij erg aan. Mijn inspiratie haal ik van Pinterest en niet alleen van de quilts die daar te zien zijn, juist niet. Grafisch werk met grote eenvoudige vormen vind ik prachtig en inspireren mij tot het maken van quilts. Tentoonstellingen bezoeken, tijdschriften lezen en goed om mij heen kijken. Afgelopen jaar heb ik veel contact gehad met Carolina Oneto, zij inspireert mij enorm.

Wat ik probeer en dat lukt vaak ook is om mijn eigen idee uit te werken. Toch is de productie niet zo groot. Er zit meer in mijn hoofd dan er uit mijn handen komt. Ook is het formaat kleiner want dat is beter te hanteren onder mijn eigen naaimachine. Dat vind ik prettig want ik kan beter overzien waar ik mee bezig ben en de kans dat ik iets af maak is groter.

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik heel druk in de weer met de organisatie van de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk in februari volgend jaar. Eerder dan aanvankelijk de bedoeling was en dus is er haast. En dat betekent veel overleggen, bellen en beslissingen nemen. En dan blijft een opzet voor een nieuwe quilt helaas weer even liggen…

Jobina de Boer-Naeff

Nieuwe kaarten! Tentoonstelling ‘Connected in Red’

Door Marjolein van der Eijk

Nieuwe kaarten!

In een eerder bericht (blog 18-6-24) over de 70 ingeleverde quilts voor de tentoonstelling “Connected in Red” heb ik al verteld dat er ook van 24 van die quilts kaarten zouden worden gemaakt.

Toen Harry Roelands alle quilts had gefotografeerd hebben we samen gekeken welke daarvoor geschikt waren. Vanwege de afgesproken maat van 0.80 bij 1.00 meter zijn de quilts deze keer allemaal rechthoekig. De kaarten van het Quiltersgilde zijn altijd vierkant. Voor de voorkant van elke kaart moest daarom een mooi detail uit de quilts worden gezocht. Dat was vooral een taak voor Harry.

Toen die klus was geklaard zijn de maaksters van de quilts aangeschreven en is Harry begonnen met het maken van de detailfoto’s voor de kaarten.

We hebben via email nog af en toe overlegd over bepaalde foto’s maar uiteindelijk was er een mooie serie van 24 geschikte detailfoto’s.

De USB stick met de foto’s van alle quilts, de details en de bijbehorende tekst heb ik vervolgens bij de drukkerij gebracht.

Toen was het wachten op de proefdruk, altijd spannend!

 

Proefdruk bekijken en aanpassen

Toen de eerste proefdruk klaar was ben ik samen met Harry bij de drukkerij geweest om die te beoordelen.

Op verschillende computerschermen hebben foto’s soms ook een andere kleur, zijn lichter of donkerder en dat kun je dan mooi vergelijken. Sommige foto’s zijn daarna nog wat aangepast.

De tweede proefdruk was op een paar kleinigheden na helemaal goed en toen kon het drukproces beginnen! 

Het moment dat de dozen met kaarten en enveloppen kunnen worden opgehaald bij de drukkerij vind ik wel feestelijk, zoveel kleur in de auto!

Aan het werk

Eenmaal thuis heb ik alle dozen uitgeladen om de kaarten voor de quiltsters in enveloppen te doen. Als van je quilt een kaart wordt gemaakt krijg je als dank twintig van je “eigen” kaarten.

Om beschadiging tijdens het verzenden te voorkomen pak ik de kaarten in plastic folie in. Ze kunnen dan in de grote envelop niet verschuiven.

De adressen had ik al  geschreven dus de kaarten werden met 20 enveloppen in de juiste grote enveloppe geschoven.

De hele stapel heb ik bij de post gebracht en inmiddels zijn de kaarten hopelijk onbeschadigd bij iedereen afgeleverd.

Van elke kaart heb ik ook 50 exemplaren in dozen gedaan die meegaan naar de Elzas in september. Daar hopen we voor het eerst veel van deze nieuwe serie te verkopen.

Het restant is samen met de dozen met enveloppen in Nijkerk gebracht en heeft een plek in de kast waar ook nog kaarten van de vorige keer, van de ATT, staan.

Zowel in Groningen in november dit jaar, in Houten in januari 2025 als in Rijswijk in februari 2025 zullen alle kaarten te koop zijn. 

 

Het kiezen van kleuren

Een blogbericht over kleur

Hoi, daar ben ik weer, Gerie. Nog aan het wennen na vier weken vakantie in Frankrijk. Heb jij ook een fijne vakantie gehad? Of heb je hem misschien nog tegoed? Na de vakantie had ik natuurlijk de gebruikelijke dingen zoals de vakantiespullen opruimen en wassen, en nu ben ik toe aan het quilten.

Bijna dan, eerst nog even een blog schrijven. Dat ging even wat lastiger, omdat mijn telefoon mij in de steek liet, maar het werkt weer. Ik was al bang dat het een blog zonder foto’s ging worden, maar gelukkig is dat niet het geval.

Ik wil vandaag iets schrijven over het kiezen van kleuren. Mijn cursisten vertellen regelmatig, dat dat soms best moeilijk kan zijn. Daar heb ik dan wel wat tips voor.

Bloemen

Heb je een tuin met bloeiende bloemen? Of loop je ooit langs een tuin met bloeiende bloemen of planten? Of een park? Maak dan eens een foto van wat jij mooi vindt en kijk daar eens goed naar. Is het geel 1 tint geel, of zijn het er misschien wel drie? Is het wat paarsrood, of neigt het naar oranje? Zitten er onverwachte kleuren bij? Dat zijn dan kleuren die je in je quilt ook kunt combineren.

 

 

Die foto’s hoeven helemaal niet mooi te zijn, het gaat om de kleuren. En soms zelfs alleen maar de kleuren in een stukje van jouw foto.

 

Eten

Of wat te denken van je eten? Ik zie op insta, facebook en Pinterest en niet te vergeten mijn eigen keuken, vaak heel kleurige gerechten voorbij komen. De kleuren van zo’n gerecht lenen zich ook vaak voor een quilt. Vandaag kreeg ik bonen van mijn buren, dat was ook meteen een inspiratiefoto waard. De foto zelf is niet mooi, het gaat om de kleurcombinaties. Daarom heb ik ook twee foto’s gemaakt, in een blauwe en in een witte bak. Welke combi vind jij het mooist?

 


Andere inspiratiebronnen

Of laat je inspireren door een mooie foto in een magazine. Soms staan op zo’n foto details met een onbeduidende kleur. Bijvoorbeeld op een foto van een rijtje schepen in een haven. De mast van die schepen is vaak bruin. Je ziet de mast eigenlijk niet eens echt. Maar hij is er wel, en beïnvloedt de foto niet alleen door de vorm en herhaling van die vorm, maar ook door het kleine beetje bruin. Wanneer je een foto hebt met zo’n schijnbaar onbeduidende kleur erin, kun je van die kleur toch een klein beetje toevoegen aan je quilt. Al is het maar een paar kleine scrapjes. Het vraagt niet echt de aandacht, maar is er wel en kan door de vorm en herhaling toch wat toevoegen aan je quilt.

En heb je al eens gedacht aan inspirerende kleding? Misschien de kleding die je flamboyante buurvrouw aanheeft. maar ook je eigen kledingkast kan een goede kleurbron zijn. Zo is het ook leuk om langs winkels te lopen en foto’s te maken van de etalages. Ook daar is iemand bezig geweest die (als het goed is) heeft nagedacht over de kleuren die de aandacht van het winkelend publiek moeten trekken.

Tot slot

Ik hoop dat je hiermee vooruit kan, wanneer je kleuren gaat kiezen. Of gewoon om je bezig te houden met kleur, wanneer het te warm is om te gaan quilten. Veel plezier en tot de volgende keer. Misschien bij de Meet & Greet Modern, op 28 september, waarvoor je je HIER kan aanmelden (zolang de inschrijving loopt).

Gerie Lammers

 

Een nieuw project: Rhapsody!

De nieuwsbrieven

Als commissie Traditioneel quilten bedenken we met veel plezier elke maand een nieuwstip die te lezen is in de Algemene Nieuwsbrief. Zo hebben we bijvoorbeeld de onderwerpen caleidoscoop quilt, bloemenbon en sampler quilt besproken. Bijzonder fijn is het dan als jullie hierop reageren met foto’s en verhalen over je eigen werk. Daarmee schrijven wij dan weer een blog, die op de website van het Quiltersgilde wordt geplaatst. Zo inspireren jullie quilts met hun verhalen anderen weer. Lees bijvoorbeeld eens het verhaal van Elfriede over haar bloemen hexagonen kimono.

Samenwerken

Dat samenwerken en elkaar inspireren hoort bij ons quilters. In je quiltbee of met een quiltvriendin is het leuk om aan eenzelfde project te werken. Binnen de commissie Traditioneel quilten hebben we het hier regelmatig over. Haal je uit onze tips voldoende inspiratie? Is dit een tip die je kunt delen? Een tip waardoor je in je quiltbee samen verder kunt?

De informatie die iedereen kan lezen op de website van het gilde over traditioneel quilten bracht ons op een idee. En daarbij de quilts van Marieke Dijkers, één van de oprichters van het Quiltersgilde.

 

 

Gaan werken met de oorsprong van de ‘ typisch Hollandse quilt’, de eenvoud van een traditioneel patroon, alleen maar een driehoek of een vierkant gebruiken. En bij dit alles samenwerken, elkaar ondersteunen en inspireren. Dat is een gegeven waar we wat mee gaan doen, namelijk een nieuw project: Rhapsody!

Rhapsody

Dit is een project waarbij de deelnemers uit een aantal antieke patronen gebaseerd op vierkanten of driehoeken een keuze kunnen maken. We hanteren een aantal uitgangspunten: het antieke patroon moet herkenbaar zijn in de quilt, het gebruik van één kleur in verschillende schakeringen en een duurzaam gebruik van stoffen (uit de eigen lappenmand bijvoorbeeld).

 

Onze persoonlijke reacties

Enkele patronen die we uitkozen, riepen direct reacties bij ons op. Voor Sylvia is het duidelijk, ook al is een patroon antiek, het blijft een heel mooi ontwerp. En met wat moderne stoffen en frisse kleuren kun je zoveel kanten op. Janine heeft snel een beeld in haar hoofd van wat ze met een patroon zou kunnen maken. Maar in de praktijk blijkt dit dan vaak lastiger dan gedacht. Toen Sylvia net met quilten begon, gebruikte ze met name restjes stof en zelfgemaakte kleding om lappendekens van te maken. In de winter ligt er nog steeds zo’n quilt op haar bed. Ze kijkt dan naar de vierkanten en denkt met veel plezier en nostalgie terug aan de kledingstukken die ze ooit zijn geweest en ze is blij dat de stof een goede bestemming heeft gekregen. Tegenwoordig koopt Sylvia steeds meer speciale quiltlapjes, met de mooiste motieven. Zo mooi zelfs, dat ze er vaak de schaar niet meer in durft te zetten. Maar het gevoel van nostalgie en een band is er niet met die stof, hoe mooi de motieven ook zijn. Joke denkt direct aan een een stapel spijkerbroekjes van de kleinkinderen die ze kan gebruiken. “Waar zijn al die “broekjes” geweest… toen hun wereldje nog heel klein was.”

Alleen of samen?

Je kunt je quilt natuurlijk helemaal alleen maken. Maar je kunt ook besluiten om anderen te raadplegen voor bijvoorbeeld advies en het ruilen van lapjes. Alle onderdelen die we in het project verwerken, lijken ons heel geschikt om binnen een Quilt-Bee samen op te pakken. Als je als groep – maar wel ieder individueel – aan een gezamenlijk project werkt, zijn er vaak veel ideeën en meningen. Je kan natuurlijk ook veel kanten op. Het is een uitdaging om dan een volgende stap te kiezen. Overleggen met elkaar is dan fijn. Zeker als het lukt en iedereen blij is met het eindresultaat geeft dat een goed en dankbaar gevoel. Heel organisch groeit al onze inbreng rondom driehoekje of vierkantje naar een project waar jij als quilter aan mee kunt doen. Met je quiltbee, als vriendinnengroepje of alleen. Het wordt een quiltproject met een digitale start, niet alleen voor de traditionele quilters maar ook voor de art- en moderne quilter.

Het project start op 1 oktober. Vanaf ongeveer 1 september kun je je aanmelden. Iedereen krijgt na aanmelding alle informatie via de mail. Daardoor wordt het mogelijk om gewoon thuis toch met quilters door het hele land aan een zelfde project te werken.

Nieuwsgierig geworden? Volg het nieuws in de nieuwsbrieven, op de website en in QuiltNieuws.

De commissie Traditioneel Quilten