Jasje met een verhaal

door Marijke van Welzen

 

Een indruk van de workshops

 

Zoals jullie misschien wel weten geef ik af en toe graag workshops. Helemaal leuk is het geven van een tweedaagse workshop ‘Jasje met een verhaal’.

In maart was ik te gast bij Quiltwinkel Marij in Beek, Limburg en in april bij Cordi Atelier in Groningen.
Het is altijd een geweldig leuke verrassing om te zien wat de deelnemers in zo’n workshop in korte tijd voor elkaar krijgen. Bij mij geen ‘maak het werkje na’ workshops. Iedereen kiest zijn eigen thema en materialen. Ik vind het belangrijk een ieders eigen creativiteit aan te boren en verder te ontwikkelen.
Misschien vinden jullie het ook leuk om een keer met een groep te doen. Neem gerust contact op.
Hierbij wat foto’s om een indruk te krijgen.

 

 

Tentoonstelling Broodfabriek

In april had ik mijn grote tentoonstelling bij de Patchwork en Quiltdagen in de Broodfabriek in Rijswijk.
Ik had een hele “straat” om mijn mantels en quilts tentoon te stellen.

 

 

Zo een tentoonstelling vergt wel enig overdenken!
Ik wilde graag 20 mantels laten zien, maar ik heb geen 20 paspoppen… Inmiddels had ik er zeven.
Van de organisatie kon ik er drie lenen. In de stad waar ik woon heb ik  tweedehands nog twee kunnen kopen, nota bene op verschillende tijdstippen en op verschillende plekken. Echt bijzonder hoe je daar ineens tegenaan loopt. Beide waren heren-paspoppen, maar dat mocht de pret niet drukken.
Ok 12 poppen dus. Ik realiseerde mij dat de boel ook nog vervoerd moest kunnen worden, dus dit was dan wel het maximum. Ik herinnerde mij een tentoonstelling van Alexandra Drenth, waarbij zij capes tegen de wand had gehangen. Na een beetje thuis uitproberen kwam ik tot de conclusie dat dat moest kunnen.
Deze keer heb ik een heel uitgebreid plan op papier gemaakt, waarbij ik de tentoonstelling in vier vakken van tien meter heb verdeeld, op ieder stuk moesten dan drie poppen staan en twee mantels en diverse quilts aan de wand. Aangezien de poppen erg verschillend waren, heb ik ook van te voren bedacht welke mantel op welke pop moest komen, welke naast elkaar enz. Ter plekke bleek het gelukkig prima uitvoerbaar.

 

 

Het was ieder dag gezellig druk met veel bezoekers. Ik heb er enorm van genoten!
( mijn oren zijn gloeien nog na van alle complimenten).

 

Quiltfestival Wilwerwitz

In mei was het de 10e en allerlaatste keer dat het Quiltfestival Wilwerwitz in Luxemburg werd gehouden, dus daar wilden we zeker naar toe. Ook weer een erg leuke editie, met quilts en textielkunst. Heel veel van de deelnemers en bezoekers waren bekenden ( sommigen van facebook), dus dat maakte het extra leuk. Gelukkig was het weer ook prachtig en konden we heerlijk tussen de verschillende locaties lopen. Deze keer ook een stuk met een Navette gegaan, dat bleek een grote comfortabele touringcar te zijn.
We gaan dit quiltfestival enorm missen.



Human Being-Being

Voor wie graag hedendaagse textielkunst wil zien is er op 29+30 juni en 6+7 juli tentoonstelling Human Being-Being Human, Den Dolder, met werk van Nederlandse Textiel Kunstenaars.

 


Marijke van Welzen

Padre de Familia

Wat eraan vooraf ging

 

Ruim 30 jaar geleden, dus ergens in de jaren ’90, kwam ik voor het eerst in aanraking met patchwork en quilten. Het kwam door een artikel in het blad Ariadne.
Dat resulteerde in een plaid voor de babykamer (mijn eerste quilt – niet bewaard gebleven). Het werd helaas niet zoals ik gehoopt had.

Omdat het quilten mij toch bleef fascineren, werd ik in 2003 lid van het Quiltersgilde.
Ondertussen had ik een gezin met 2 kleine meisjes, het huishouden, 2 parttime banen, een opleiding en een eigen paard; er bleef weinig tijd over voor een extra hobby. Daar heb ik me destijds bij neergelegd, dus ondanks mijn fascinatie kwam er weinig van quilten.

Het traditionele blok ‘Friendship Star’ was in deze tijd één van mijn favoriete patronen en als het lukte toch iets te maken, gebruikte ik veelal stofjes van de markt.
Echte quiltstoffen waren duur en niet makkelijk verkrijgbaar in mijn buurt.

Het blad Quiltnieuws vond ik zo leuk, dat ik daarvoor lid bleef van het Quiltersgilde.
Zo’n tien jaar later in 2013 (ik lag in scheiding), heb ik al mijn lidmaatschappen opgezegd.
Echter al sinds mijn kindertijd zit het handwerken in mijn bloed.
In meerdere vormen, dus of het nu om (kleding) naaien, breien, haken, patchwork of quilten gaat: ik vind het allemaal leuk en blijf er mee bezig.

 



Opnieuw lid van het Quiltersgilde en
meedoen aan een project

In september 2023 vraagt mijn ‘nieuwe’ schoonzus Ria mij of ik zin heb om samen aan het project Van tekst naar textiel van het Quiltersgilde mee te doen.
Ik dacht JA waarom ook niet.
Opnieuw ben ik lid geworden van het Quiltersgilde en samen schreven we ons in voor het project.

De eerste briefing ging via een ZOOM meeting.
Ik heb tijdens deze meeting wat aantekeningen gemaakt: over het verwerken van tekst in je quilt of alleen letters, over copyright van je gekozen tekst. Verder nog iets over uitleg m.b.t. de mails die zouden volgen voor jezelf en je quiltmaatje.
En iets met het blad: in één oogopslag?
Ik weet nog dat ik dacht: “ik begrijp het niet helemaal, maar ik zie het wel”.

Een week later kwam de eerste mail met een goede uitleg erbij hoe je samen met je quiltmaatje in hetzelfde Word-document kan werken. Mijn maatje Ria was nog even een paar weken druk met andere dingen. Toch bleef ik elke week mijn vragen maken en opsturen. Hoe verder ik erin kwam, hoe meer ik in de flow kwam dit project tot een goed einde te brengen.
Omdat we elkaar als schoonzussen zo goed kennen, hadden we toch regelmatig even wat contact. Daardoor ging mijn denkproces wel verder: hoe ga ik die tekst, mijn gekozen versje van Toon Hermans nou uitbeelden?

Na de vijf duidelijke wekelijkse e-mails op de maandagen in oktober 2023 had ik een hele verzameling van geprinte papieren, aantekeningen en schetsen, die ik allemaal op volgorde opborg in een map; om het voor mijzelf overzichtelijk te houden.

Ik begon het blad ‘in één oogopslag’ te begrijpen en krabbelde daar met potlood mijn hersenspinsels op. Dat blad werd echt een houvast tijdens het hele proces.

 

Werkmap

 

Emotionele rollercoaster

Het proces werd een emotionele rollercoaster voor mij.
De tekst die ik had gekozen (‘Gedroomd Leven’), kwam door mijn vaders enthousiasme voor Toon Hermans.
Ik had nooit kunnen voorzien dat ik tijdens het werken aan dit project verstrikt zou raken in zoveel herinneringen, die steeds weer bij mijn vader uitkwamen.
Heel intensief, maar ook mooi, want ik leek daardoor eindelijk toe te komen aan de rouwverwerking van het overlijden van mijn vader. Hij stierf in februari 2013, in voor mij één van de moeilijkste periodes van mijn leven.

 

Uiteindelijk heeft het voor mij geleid tot een memory quilt met veel toevalligheden:

– Negen blokken van 13 cm, wordt een vierkant van 39 cm -> mijn vaders geboortedag: 13-9-39
– te klein: rand toegevoegd van 12 cm -> 12+39+12=63 -> mijn ouders trouwdag: 12-12-63
– de negen middenblokken zijn gebaseerd op 13 steekwoorden uit het versje van Toon (geborduurd in de binnenste rand). Ze beelden uit wat ik voel bij deze tekst en staan tegelijkertijd centraal voor gebeurtenissen in mijn vaders leven.

Zo kregen de meeste van mijn negen blokken tijdens de ontwerpfase redelijk snel vorm.
Wat traditionele blokken zoals de ‘Log Cabin’, ‘Pandora’s Box’, ‘Monkey Fist’, een deel van ‘Paradise Tree’, maar ook enkele zelf bedachte fantasie blokken.

Ondanks veel schetsen en brainstormen;  wilde blok 3 ‘vagelijk’ maar niet lukken.

Tot ik eind november op een website met gratis quiltpatronen bij toeval een ‘vaag’ blok vond van negen lapjes uit februari 2013.

Toevalliger wordt het NIET; dit was precies mijn vaders sterfdag 9-2-2013.

 

blok 3: vagelijk

 

De uitvoeringsfase; in impasse

Ondertussen zijn we aanbeland in december, alle patronen liggen klaar. Tijdens deze feestmaand heb ik meer kunnen doen, dan ik vooraf gedacht had, dus dat was mooi meegenomen. Volgens mijn werkplan zou de uitvoeringsfase namelijk pas in januari starten. Toch heb ik in deze fase wel keuzes gemaakt waar ik achteraf spijt van had.
Het leerproces ging gewoon door: accepteren of opnieuw beginnen? Moeilijk!
Weken gingen voorbij, langzaam kreeg mijn quiltje vorm.

Een rode draad door mijn jeugd.

BLIJ, werd ik van de blokken die mij mooie herinneringen aan mijn vader opleverden.

BLIJ, werd ik van de enthousiaste reacties van mijn quiltmaatje en de mensen om mij heen.

Tegelijkertijd kwam ik in een impasse: de blokken waren goed, de zwarte tekstrand vond ik iets te opzichtig, maar op zich wel oké. Alleen: hoe ga ik nou de rest van die 12 cm rand invullen? Opnieuw tekenen, uitproberen, testen, enz.
En dat minstens vier keer!
Het was fijn om te sparren met mijn quiltmaatje Ria. Dat heeft mij geholpen het soms vanuit een ander perspectief te bekijken.

En het blad ‘in één oogopslag’ was een houvast, uiteindelijk werd ik óók blij van mijn hele rand!



De kers op de taart

 Dit project was voor mij een compleet nieuwe ervaring.
Vooraf had ik nooit kunnen bedenken hoe dit zou uitpakken, maar ik ben trots op mijn prachtige memory quilt, die een mooie plek heeft gekregen in de woonkamer.
Zodat ik elke keer als ik er naar kijk, terugdenk aan liefdevolle herinneringen samen met mijn papa Jan, die zichzelf graag “Padre de Familia” noemde, omdat hij ontzettend trots was op zijn vrouw, zijn drie dochters en zeven kleinkinderen.

 

 


Dan was er, als kers op de taart, natuurlijk ook nog de expositie afgelopen april in Rijswijk.
Wat mooi dat iedereen als deelnemer aan dit project de kans kreeg om haar quilt hiervoor aan te melden.
Voor mij persoonlijk: de allereerste keer dat ik een quilt kon exposeren.

Ik heb ontzettend genoten dat ik erbij kon zijn. Dat ik quiltangel mocht zijn, samen met mijn quiltmaatje Ria en onze vriendin Heleen, die ook mee heeft gedaan met dit project.
En dat ik zoveel nieuwe mensen heb gesproken en leren kennen.

Een geweldige ervaring en eindelijk, na die ruim 30 jaar, heb ik het gevoel dat de puzzelstukjes op hun plaats vallen, dat ik erbij hoor.

 

Manuela Asbroek

Persoonlijk blog geschreven door Manuela Asbroek.
N.a.v. mijn bijdrage aan het project ‘Van Tekst naar Textiel’.

Een modern blok gebruiken voor een QUILT.

Een basis-blok bewerken

Soms spreekt een blok mij aan vanwege de eenvoudige lijnen. Strak, Minimalistisch.

Ik ga dan het eens even in EQ8 uitproberen wat de uitwerking kan zijn wanneer ik het in een quiltontwerp toepas. Dit gewoon voor de lol eigenlijk, geen idee of ik dit ooit in stof zal gaan uitvoeren. Het blok “Good Luck”is er zo ééntje. Alleen de naam al……


Eerst maar eens de blokken in een eenvoudige quilt plaatsen, ik heb er een sashing tussen gezet.

Doordat het een eenvoudig blok is lijkt het wel modern, maar als je rekening wilt houden met de richtlijnen voor een moderne quilt zou ik de blokken niet op deze manier gebruiken maar er meer mee spelen waardoor er meer lege ruimte zal ontstaan , A-symetrisch plaatsen.

Door 9”en 6” blokken met elkaar te combineren krijg je ook een heel ander beeld, ook heb ik de blokken zo geplaatst dat er doorlopende lijnen worden gevormd. Dit doe ik gewoon om te kijken wat er gebeurd als…….
Ook de lege ruimte spreekt mij aan, de volgende stap is om het om te zetten van kleur naar stof. In EQ8 kan ik hiervoor de functie “randomize” gebruiken.

 

De kleuren aanpassen

Ik vind de kleuren nog niet optimaal dus ga zelf spelen met de stoffen. Ik probeer ook de vlakken die aan elkaar gekoppeld zijn om schuine lijnen te krijgen met een andere kleur in te vullen.

Ik ben er nu veel meer tevreden over. Ga me nog wel even verdiepen in het doorquilten.


Ik heb een all-over patroon gekozen, de kleur is hier afstekend gekozen om het beter te tonen. Ik zal in het doorquilten voor een kleur kiezen die wegvalt in de ondergrond.

Dit zal uiteindelijk de quilt gaan worden.

Het blijft een puzzletocht , welke stoffen welke plaatsing , wel een binding of niet. Deze uiteindelijke keuzes maak ik meestal gaandeweg het proces van quiltontwerp. Dat maakt het werken met EQ8 ook zo speels en is voor mij een prettige manier van de beelden in mijn hoofd uit te werken.

Groeten

Marijke Nieuwenhuijsen

Rood is de kleur

Connected in red

Het Quiltersgilde is uitgenodigd om in september tijdens de European Patchwork Meeting in de Elzas in Frankrijk een tentoonstelling in te richten.

Onze leden zijn uitgedaagd om daarvoor een quilt te maken. Als je je aanmeldde kreeg je een rood lapje wat aan de voorkant van je quilt verwerkt moest worden. De rode kleur verwijst naar ons logo. We hebben deze uitdaging de naam Connected in red meegegeven als symbool dat de vereniging Quiltersgilde ons met elkaar verbindt.

Half juni zijn via een beperkte Quiltexpresse 70 quilts ingeleverd. Ik mocht ze vanuit Nijkerk mee naar huis nemen en ze lagen hoog opgestapeld op tafel.

 

Onze fotograaf, Harry Roelands heeft ze vervolgens bij mij opgehaald om ze thuis te kunnen fotograferen.

 

Selecteren voor de Elzas

Inmiddels is die klus geklaard en zijn de foto’s anoniem aan de selectiecommissie gestuurd.

De commissieleden Marjolein den Oudsten, Gert van Raalten en Gemma Versluys zijn achter de schermen hard aan het werk. Op basis van de foto’s kiezen zij de quilts die meegaan naar de Elzas.

In de Elzas kunnen we in elk geval 40, maar misschien 50 quilts ophangen. Dat is op dit moment nog niet duidelijk.

Het betekent voor de selectiecommissie dat ze 50 quilts uitzoeken die bij elkaar een mooie afspiegeling van de creativiteit van onze leden laat zien met zo mogelijk een evenwichtige verdeling van Traditionele- , Moderne- en Art quilts.

Alle inzenders krijgen na de selectie bericht of hun quilt mee gaat naar Frankrijk óf voor het eerst te zien zal zijn tijdens de Handwerkbeurs in Groningen in november van dit jaar. Daar worden alle inzendingen tentoongesteld.

Als dat gebeurd is worden de teksten vertaald die bij de quilts komen te hangen. Die informatie moet eind juni, samen met de namen van de quilts en hun makers in Frankrijk worden aangeleverd.

Nieuwe kaarten

Van de 70 ingeleverde quilts wordt ook nog een nieuwe serie kaarten gemaakt.

Samen met Inge van Koningsveld en Harry Roelands zoek ik 24 quilts uit die geschikt zijn om een mooie kaart van te maken. Daarvan gaat natuurlijk ook  een bericht naar de makers en vervolgens worden detailfoto’s gemaakt en een bestand in gereedheid gebracht voor de drukkerij.

Het is even spitsuur maar eind juni moet het allemaal klaar zijn. Ik kan alvast verklappen dat er weer heel veel moois is ingeleverd. De selectiecommissie heeft een pittige klus!

 

Marjolein van der Eijk

Hoe lang duurt het om een quilt te maken?

 

Deze vraag heb je vast ook weleens gehad.
Mensen die niet quilten hebben vaak geen idee hoeveel werk het is. Soms denken ze dat je een quilt in een middagje kunt maken, maar wij quilters weten natuurlijk wel beter!

 

Hoe maak jij jouw quilt?

Natuurlijk hangt het ook heel erg af van welke techniek je gebruikt. Als je alles met de hand doet gaat er meestal veel meer tijd in zitten dan wanneer je de naaimachine gebruikt. Al kunnen handquilters dan weer makkelijker momentjes tussendoor vinden om hun handwerkje erbij te pakken.

Zelf werk ik meestal met de naaimachine en onder de koffie ga ik niet achter de naaimachine zitten, maar een handquilter kan wel even een paar steekjes zetten onder het koffiedrinken.

 

Marlies achter de naaimachine

Wat voor (soort) patroon gebruik je?

Het hangt er natuurlijk ook helemaal van af wat voor quilt je maakt. In principe kan het natuurlijk heel snel. Je naait twee lappen stof met een quiltvulling ertussen aan elkaar en je zet er een afwerkbies omheen. Klaar is je quilt! Dat zou zelfs nog wel in een middagje kunnen. Maar ja, als je een quilt wilt maken die iets interessanter is dan dat, kost het toch echt meer tijd.

Meestal is het zo dat hoe groter de quilt en hoe ingewikkelder het patroon, hoe langer je er over doet. Applicaties zijn vaak bewerkelijk, zeker als ze met de hand worden gemaakt. Maar ook patchworkpatronen kunnen erg veel werk zijn.

 

 

afbeelding van Pinterest

Afwisseling

Hoeveel tijd kost het dan om een quilt te maken?
Veel wat grotere quilts kosten al met al wel een jaar voor ze helemaal af zijn. Sommige handquilters doen zelfs meerdere jaren over één quilt. Dat zijn dan natuurlijk ook echte bijzondere erfstukken die jaren in de familie kunnen blijven.

Dat het lang duurt voor veel quilts af zijn, komt natuurlijk ook een beetje doordat veel quilters vaak aan veel verschillende projecten tegelijk werken. We houden van afwisseling en een jaar lang alleen maar aan dezelfde quilt werken kan dan een beetje saai worden. Dus hoewel het wel een jaar kan duren voor een quilt af komt, kunnen er zomaar drie of meer quilts per jaar afgemaakt worden.

 

 

eindresultaat

 

Rustig aan of in Turbo stand?

Laat je hier niet door ontmoedigen als je net begint met quilten. Het hoeft echt niet zo lang te duren allemaal. Het heeft ook te maken met hoeveel tijd je hebt om in je quilt te steken natuurlijk. Er bestaan fanatiekelingen die heel veel quilttijd hebben en bijna elke maand een quilt afmaken en er bestaan veel quilters die het heerlijk vinden om het  rustig aan te doen.

Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd. Hoe lang doe jij er gemiddeld over om een quilt te maken?
Plaats hieronder je reactie zodat we het van elkaar kunnen zien.

 

Marlies de  Vries

 

 

Een samenwerking rondom ‘Storm at sea’

Zon, wind en regen, op dit moment kom je van alles tegen. Zelfs storm op zee. Voor de traditionele quilter is ‘Storm at sea’ een patroon met veel effect, zowel in lijn als in kleur.

Een uitdaging…

die ik nu aanga, omdat ik van alles wil verwerken rondom ‘Blauw’. Het patroon kwam op mijn lijstje door de vele zomers die we aan de Nederlandse en Franse kust hebben doorgebracht. Elke zee heeft een andere kleur. De Noordzee, de Atlantische Oceaan of de Middellandse zee. De naam van het patroon komt van de golvende lijnen die je erin ziet, hoewel alle naden echt recht zijn. Dat wordt een uitdaging voor mij. Ik ontdek dat het effect van kleurgebruik onderzoeken zinvol is, zelfs een must.

 

Want de zee… is niet altijd blauw

Kunstmuseum Den Haag heeft een online weergave van de expositie ‘Aan Zee’. Deze expositie heeft gelopen van 14 juli tot 18 november 2018. Maar de online weergave is zeker nog de moeite van het bekijken waard. Zeker als je de uitdaging van andere kleurcombinaties zoekt. Schilders als Jan Toorop, Piet Mondriaan, Jacoba van Heemskerck en Ferdinand Hart Nibbrig lossen hun problemen met licht en kleur op hun eigen wijze op. Want de zee… is niet altijd blauw.

https://www.kunstmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/aan-zee

La Grande Bleue was een tentoonstelling in het SingerMuseum in Laren die liep van 12-09-2023 t/m 07-01-2024. La Grande Bleue vertelde het verhaal van het grote verlangen naar en de aantrekkingskracht van het intense blauw van de Middellandse Zee. Hier kun je meer informatie vinden over deze tentoonstelling: https://www.museumkijker.nl/la-grande-bleue-schilders-van-de-mediterranee-in-singer-laren-dromen-en-tragedies/

Inspiratiebronnen, stoffen en materialen genoeg om met dit patroon aan de slag te gaan. Grunge-, uni- of batikstoffen of zelf verven van stof het kan allemaal. Wil je toch meer mogelijkheden van dit patroon zien, Google dan ‘afbeeldingen van quilt storm at sea’. Zoek de manier die het meest bij je past, met malletjes, in foundation piecing of je gaat zelf aan het tekenen.

Kopen of zelf tekenen

Je kunt het ‘Storm at sea’- patroon met bijbehorende mallen in plexiglas kopen in twee maten 10”en 12”. Ook is er een set stempels te koop met alle onderdelen voor het maken van het blok.

Het zelf tekenen zag ik bij Erika Stek die een ‘storm at sea’-detail in haar quilt “New Foundlander“ verwerkte. Haar uitleg en toepassen in de quilt heeft mij geholpen om de stap te zetten om zelf te gaan tekenen.

 

 


Erika Stek: ”Voor mijn quilt Newfoundlander was ik op zoek naar een manier hoe ik water kon uitbeelden. Het patroon ‘Storm op zee’ leek me hiervoor uitermate geschikt. Maar welke maat moest mijn blok hebben, zodat het een geheel ging vormen met de rest van de quilt. Ruitjes papier en tekenen maar. Dit papier telt gemakkelijk d.m.v. de blokjes.

 

 

Ik maakte een proef tekening van de blokken van 15x15cm, dit was te groot voor m’n ontwerp, dus opnieuw 10x10cm. Dit formaat is nog gemakkelijk te naaien. Het tekenen van blokken vind ik leuk en uitdagend. Het idee in mij hoofd krijgt op papier vorm en kan uiteindelijk in stof uitgewerkt worden.”

 

 


Praktische uitleg is te vinden via Google, tutorials en boeken;

Google; Tutorial storm at sea two ways. Foundation piecing. Demonstratie van twee manieren om dit blok te maken. Je kunt hierna echt zelf aan de slag.

 

https://scrapdash.com/quilt-tutorial-storm-at-sea-quilt-block/   Dit is een goede uitleg waarin ook veel over historie wordt geschreven en veel tips worden gegeven. Ook over de opbouw van de randen.

https://binnenstebuitenboel.wordpress.com/2015/04/09/nieuw-project-storm-at-sea/ Iemand die ermee werkt. Dit laat zien dat je eerst moet weten wat de kleuren doen.

Boek;  ‘A new light on storm at sea quilts’ Wendy Matson.

Erika Stek en Joke van de Kracht

 

Exposeren over de grens

EQA

Alle leden van het Quiltersgilde hebben de mogelijkheid om internationaal te exposeren. De Europese quiltersverenigingen werken daartoe samen binnen de EQA. Dit staat voor European Quilt Association. Onderling wisselen we onze verenigingsbladen uit, inspireren en informeren elkaar, doen gezamenlijke projecten, hebben een jaarlijkse uitdaging (challenge) en komen jaarlijks bijeen om de plannen voor het jaar daarna te bespreken. Tot dit jaar was de plaats voor de jaarvergadering het Festival of Quilts in Birmingham. Door de vele problemen, onder meer door Brexit,  stond deze locatie onder druk en is besloten naar een andere mogelijkheid te zoeken. Dankzij de inspanningen van met name het Franse Quiltersgilde met ondersteuning van het Zwitserse en onze voorzitter Elina van het Letlandse Quiltersgilde, is dat gelukt. Van 12 tot en met 14 september dit jaar zijn wij met de EQA aanwezig op de Europese Patchwork Meeting (EPM) in de Elzas. En uiteraard nemen we Nederlandse quilts mee om daar te exposeren. Niet alleen de quilts van de Quiltersgilde uitdaging ‘Connected in red’ maar ook ook die van de EQA uitdaging ‘Imagine a bird’. Als de samenwerking van beide kanten bevalt wordt EPM in de Elzas de nieuwe thuisbasis voor de EQA.

Elina, voorzitter EQA bij twee van haar quilts

 

Imagine a bird challenge

Na het succes van de ‘Flower Power’ uitdaging, moesten we op zoek naar een nieuw aansprekend thema voor 2024. Dat werd ‘Imagine a bird’. Na de flora nu een thema uit de fauna. In Nederland hebben zich meer dan 60 mensen aangemeld om mee te doen. We hebben al heel wat prachtige foto’s ontvangen en de stapel ingeleverde quiltjes groeit gestaag. De deelnemers hebben allemaal bericht gekregen met het verzoek uiterlijk medio juni hun quiltjes op te sturen. Samen met de quiltjes van de andere verenigingen worden de bijna 500 quiltjes voor de eerste keer tentoon gesteld tijdens de EPM in de Elzas. Daarna gaan de quiltjes op rondreis door Europa. Als eerste gaan ze in oktober naar België, in april naar Finland en in mei/juni naar Duitsland. Gezien het grote aantal worden er twee collecties van gemaakt. In 2025 zal het Quiltersgilde in ieder geval een van de collecties van 13 tot en met 15 februari tentoon stellen tijdens de Patchwork & Quiltdagen in Rijswijk https://www.quiltersgilde.nl/agenda/rijswijk-de-broodfabriek-patchwork-en-quiltdagen/

Flower Power uitdaging

Ik noemde ze al, de quiltjes van de Flower Power challenge. Die zijn al op een aantal plaatsten in Europa te zien geweest. In 2023 in Ierland, Hongarije en België. In 2024 waren ze in Spanje en onlangs in Duitsland op de Algemene Tentoonstelling in Moers. Daarna zijn de quiltjes naar Frankrijk verstuurd waar ze in juni te zien zijn en in oktober worden ze in Oostenrijk verwacht. Nederland staat voor 2025 op de lijst om de quiltjes te mogen ontvangen. De periode en locatie zijn op dit moment nog niet bekend.

 

De Zwitserse Round Bobbin

In 2024 bestond het Zwitserse Quiltersgilde 35 jaar. Ter gelegenheid daarvan werd een project gestart waarbij leden van de EQA een bobbin (klos) konden bestellen. De bedoeling was om 35 themavierkantjes te maken van 10 x 10 cm en die volgens een bepaalde volgorde aan de bobbin te bevestigen. In Nederland was het enthousiasme voor deelname groot, we hebben meer dan 150 bobbins naar Zwitserland gestuurd, de een nog mooier dan de andere. Heel veel interpretaties van de thema’s met vaak een bovenliggend thema (bijvoorbeeld huisjes, bootjes, dieren, kleur enz.). Met veel succes werden ze allemaal op de Algemene Tentoonstelling van het Zwitserse Quiltersgilde tentoon gesteld. Zelfs de president was aanwezig bij de opening. Daarna zijn de bobbins op rondreis, eerst door Zwitserland, op dit moment in Italië (Genua), in september tijdens de EPM in de Elzas en in februari 2025 naar Nederland! Tijdens de Patchwork & Quiltdagen van 13 tot en met 15 februari 2025!! Zet deze datum dus alvast in de agenda en ga op zoek naar de bobbin van jezelf, je groep of een quiltvriendin. En anders zal het vast een feest van kleuren zijn om te bekijken. Via Facebook kan je de bobbins volgen in een openbare groep klik

Een nieuwe uitdaging

Naast EPM is de EQA nog een andere samenwerking aangegaan, te weten met Abilmente, Vicenza, Italië. In februari 2025 is de EQA uitgenodigd om per land twee quilts tentoon te stellen met het thema Legende. Deze quilts zullen gejureerd worden en er is een prijs aan verbonden. Iedereen die lid is van het Quiltersgilde kan zich aanmelden om mee te doen. Een aanmeldingsformulier vind je op de website klik. Een foto van het werk moet 31 november klaar zijn waarna de selectie plaats vindt welke twee quilts Nederland zullen vertegenwoordigen.

In september bedenken we weer een nieuwe EQA-uitdaging. Heb je ideeën, laat het dan weten via een berichtje aan voorzitter@quiltersgilde.nl

Inge van Koningsveld

 

Open je deuren en maak verbinding!

Diana Vandeberg was angel tijdens de tentoonstelling van Tekst naar Textiel in de Broodfabriek in Rijswijk.
We kwamen aan de praat en zij vertelde dat haar quilt nog een nasleep krijgt. Eigenlijk is nasleep een verkeerd woord. De quilt is het begin van een nieuw project. Op verzoek schrijft zij hierover het volgende:

De quilt van Diana Vandeberg

De tekst van Merel Morre “als ik open”, die ik gebruikt heb voor dit project zette mij telkens weer aan het denken als ik er langsfietste. Zo’n prachtige, duidelijke, heldere, begrijpelijke tekst, die precies aangeeft waar het om gaat in de stad, in een dorp, in een straat. Open je deuren en maak verbinding!

Dit heb ik geprobeerd uit te beelden met mijn quilt en als ik naar de reacties om heen luister, ben ik daarin geslaagd.
Wekenlang heb ik er aan gewerkt, vaak in de nachtelijke uurtjes, omringd door de stilte van de nacht.

 

Welkom in mijn stad

Nu is het project klaar, de tentoonstelling afgebroken en mijn quilt hangt weer thuis, maar…. Ik weet dat ik er meer mee wil doen.

Een nieuw begin

In het dagelijks leven run ik een kleinschalige kinderopvang waar ik onder andere handwerkles geef aan kleuters en scholieren (vanaf 4 jaar zitten ze achter de naaimachine), geef ik creatieve begeleiding aan pgb-cliënten en ontmoeten vrouwen elkaar bij mij aan de Tafel van Diana om samen te handwerken. Ik heb vaardigheid in veel technieken, ik heb veel kennis en kan iedereen helpen en stimuleren om iets anders, of iets nieuws te leren.

Ik wil mensen, -jong en oud en van diverse nationaliteiten- samenbrengen om een project te gaan uitvoeren: leren naaien, elkaar ontmoeten, deuren in de stad te openen en verbinding te maken, om van elkaar te leren.

Verbindingsproject
Maak je stad

Het zou helemaal mooi zijn als hieruit weer nieuwe initiatieven ontstaan, zoals een Bee, een kookclub, leesclub, spelletjesclub, et cetera.
Mijn doel is in ieder geval om mensen te laten samenwerken, ze enthousiast te maken voor quilten, ze te laten ervaren dat het geen saai en duf gebeuren is en dat je het kunt leren ook al denk je van niet.

Samen ons eigen huis haar verhaal laten vertellen, want…

Mijn stad blijkt

Als ik open

De jouwe

De hunne…….

De uitvoering van deze gedachte staat inmiddels in grote lijnen op papier. Een locatie om het uit te voeren is er bijna. Het plan moet gelanceerd worden om mensen enthousiast te krijgen hiervoor. Ik moet op zoek naar sponsors voor materialen zodat ik dit project laagdrempelig kan aanbieden aan jong en oud.

Diana Vandeberg

Een eerder blogverhaal over haar quilt is hier te lezen.

Winkel Donderdag: Sugaridoo & BERNINA

Sugaridoo & BERNINA Quilt Along – Between the Lines

 

 

 

Doe jij ook mee? De “Between the Lines” quilt along van Sugaridoo en BERNINA gaat op 6 juni van start! Samen met quilters van over de hele wereld een quilt maken en verschillende technieken leren – hoe leuk is dat! Op 6 juni start Irene van Sugaridoo met patroon 1/9 en een video met duidelijke uitleg. Je kunt natuurlijk ook later instappen. Maar als je samen met Irene en andere quilters het tijdschema aanhoudt, maak je kans op fantastische prijzen! Kijk voor meer informatie HIER op de BERNINA blog.

 

Social Media

Op onze social media posten we ook regelmatig informatie over de quilt along.

IG: https://www.instagram.com/bernina.benelux/

FB: https://www.facebook.com/Berninabenelux/

 

Geertje Kamminga

Teamleader Marketing & Education BERNINA Benelux

De Wondere Wereld van

Art Quilts

 

Mijn ervaring met art is toen ik mee deed met  Quilten Speciaal in 2006. Deze opleiding van het Quiltersgilde was voor mij een kennismaking om anders te gaan denken. Uit je comfortzone komen was en is de onderliggende gedachte: leren om met anderen samen te werken, samen kritisch kijken naar de opdrachten. Er ging een hele nieuwe wereld voor mij open.

Nu jaren later ben ik nog steeds blij dat ik eraan mee heb gedaan.  Wat ik eraan over heb gehouden is bijvoorbeeld om een mindmap maken als ik een idee heb en daar mee te spelen. Soms lukt het om het anders te doen dan wat ik normaal gesproken deed. Ik heb bewondering  voor de mensen die een ruime fantasie hebben om van een idee een prachtig ontwerp te maken.  Had ik dat lef maar! Wel maakte ik o.a. een lijnenspel.

 

Vierluik Lijnenspel, Mia de Vos

 

Zo kan ik genieten van het werk van de groep Colorminds. Als ik lees wat een bijzondere tentoonstelling zij hadden in BRNO, tja dan ben ik jaloers om hun combinatie van het ontwerp en de kleuren die zij zelf maken.

Een bijzondere quilter is Hannie de Beer, die ik bewonder om haar ongekende mooie ontwerpen die zij maakt. Op haar blog staan telkens kleine pareltjes, ook haar doordachte ontwerpen die te voor schijn komen op het blog van de Artbooksisters. (klik)

 

Dagboekje Hannie de Beer

 

 

Via De-Stoffige Dagboeken heb ik Helene Hendriks ontdekt en op vragen hoe zij haar werk omschrijft zegt ze “filisme” dat zij zelf creëerde. Het is een samenvatting van krijt, verf en draadjes waar ze prachtige kleine kunstlandschapjes maakt, die zij tegenkomt in de natuur. Ze heeft ook haar eigen site, klik hier.

 

landschap van Helene Hendriks

 

 

Suze Termaat (klik) ook een textielkunstenaar, niet alleen met stof maar ook met andere materialen waar ze mee weeft, verft en zo creëert tot bijzondere en opvallende werken.

 

Suze Termaat

 

En toen zag ik Neuro Art op Pinterest, werken van Barbara Erkson en Mary Gibson.  Of ik daar zelf wat mee zou doen, ik denk het niet.

 

 

 

Een ander idee voor art zijn de ATC, de kleine kaartjes waar ik met veel plezier aan mee doe. Ik maak er drie en ik krijg er die voor terug. Soms is er een bijzondere bij en soms gewoon leuk om te krijgen.

 

 

 

Kijk en geniet op de sites

groeten

Mia