Zomervakantie, wat is er allemaal te doen?

Een blik op de agenda

Het is zomervakantie voor de scholen in zuid, midden en noord Nederland. Dus heel Nederland. Velen zijn of gaan op reis. Heb je geen schoolgaande kinderen en kan je kiezen dan slaan velen de maanden juli en augustus als vakantiemaanden over. Maar, een dagje erop uit in eigen land is altijd leuk. Wat is er zoal te zien in eigen land op textielvlak. Immers een expositie of tentoonstelling waar lapjes verwerkt zijn maakt het extra leuk.

Vandaar vandaag even een blik op de agenda. Het is zomaar een greep uit het aanbod. Kijk voor het volledige aanbod (wat bij het Quiltersgilde bekend is) op onze website.

Een greep uit het aanbod

In het Klederdracht en Visserijmuseum in Spakenburg kunt u tot 7 september quilts gemaakt van klederdrachtstoffen bekijken. Er zijn ook klederdrachtstoffen te koop.

Tentoonstelling van Quilts en klederdracht

 

In het Torenmuseum in Goedereede is de tentoonstelling Meesters in Stof te zien tot en met 27 oktober. Een tweejaarlijkse tentoonstelling met als inspiratiebron de werken van bekende schilders  Het museum is niet elke dag geopend, check vooraf de openingstijden op de website.

 

 

Op 10 augustus organiseert het Weverijmuseum Geldrop een Textielmarkt. Speciaal voor deze dag staan er twee lezingen gepland:

van 11.30 tot 12.30 uur  Van schaap tot deken, dekens van het Kempisch Heideschaap

van 13.30 tot 14.30 Een verborgen verhaal. Duik in de geschiedenis van de ondermode.

Kaartjes voor de lezingen zijn te koop op 10 augustus in de winkel van het weverijmuseum. Het weverijmuseum presenteert deze zomer de tentoonstelling Duik in Tweka, het verhaal van bad- en vrijetijdsmode in de vorige eeuw.

 

 

In Zoutelande en omliggende dorpen is van 15 tot en met 17 augustus de kunstroute ‘Kunst aan de kust’. Quiltgroep Zoutelande exposeert met ongeveer 25 quilts bij camping Werendijke. Klik hier voor meer informatie over de kunstroute.

Mini camping Werendijke

 

 

 

 

 

 

De internationale groep QuiltArt toont deze zomer tot en met 8 september de expositie van textielkunst ‘Following the Thread’ in De Schierstins in Feanwalden. De groep is opgericht in 1985 en bestaat uit 16 leden uit verschillende landen. Dirkje van der Horst-Beetsma geeft rondleidingen op alle vrijdagen in augustus. De expositie is te bezichtigen van dinsdag tot en met zondag van 13.30 tot 17.00 uur.

Zoals gezegd, het is zomaar een greep uit het aanbod in Nederland en vergeet voor het volledige aanbod niet te kijken op de website.

Ga je er een dagje op uit. Alvast heel veel plezier.

Conny Dienske

Vakantiewerk

Klinkt serieuzer dan het is

Na beëindiging van mijn rol als bestuurslid van het Quiltersgilde heb ik eigenlijk altijd vakantie. In ieder geval is de druk om bijna dagelijks even naar de mail te kijken niet meer zo groot. Ik doe nog wel een paar opdrachten, maar de tijdsdruk zit er niet meer achter. En dan maak je opeens andere plannen. De quilt top van de workshop van Carolina Oneto die ik in Rijswijk tijdens de Patchwork en Quiltdagen gevolgd had moest eindelijk eens af. Dat was nog best wel een klus. Maar eenmaal in de flow kreeg ik er steeds meer lol in. De top is af, nu nadenken over hoe ik hem wil quilten.  Opties en ideeën genoeg!

 

Moderne groep Amersfoort

Ik ben wat lui geweest in de moderne groep in Amersfoort tot nu toe. Geen tijd of geen inspiratie. Maar nu ben ik er eens voor gaan zitten. Nu ik alle tijd heb 😄

Als inspiratie voor de volgende keer hebben we gekozen voor het New York Beauty blok. En daar heb ik leuke variaties van gemaakt met de methode van Jo Avery.

Ik volgde twee online lessen van Jo Avery tijdens de ‘corona’ Quiltcon. Ik hou van de vrije manier waarop ze werkt. Weinig gebruik van linialen, daardoor een los en natuurlijk verloop van de naden. Met behulp van Freezer paper maak je een ontwerp en dan gebruik je dat als patroon voor het paper piecen. Je stikt net langs het papier, dus dat kun je nog een keer gebruiken voor een ander blok. Als je nog nooit met behulp van freezer papier gewerkt hebt is het echt het proberen waard. Voordeel is ook dat je het freezer papier niet hoeft los te peuteren zoals bij het gebruik van ‘de gewone papier methode’ omdat je hier naast het papier stikt.

Ik heb vier blokken gemaakt, elk patroon heb ik twee keer gebruikt. Met wat kleine aanpassingen, want dat houdt het geheel speels.

Je strijkt het freezer papier op de goede kant van de stof en vouwt het patroon op de naad om. Een goede instructie vindt je hier

 

Vier new york beauty variaties

De vier blokken zijn van dezelfde stoffen gemaakt als die ik voor de bovenstaande top van Carolina Oneto heb gebruikt. De acht verschillende tinten heb ik vrij over de vier blokken verdeeld. Niet te veel nadenken, dat is mijn motto!

Hieronder zie je drie verschillende mogelijkheden om de blokken aan elkaar te naaien. Ik heb voor de meest rechtse optie gekozen na overleg met mijn achterban 😄

Probeer het ook eens, ik ga weer verder met mijn volgende vakantiewerkje.

 

Rose-Anne de Haan

De Caleidoscoop quilt

Nieuwsbrief

In onze nieuwbrief van juni deden wij, de commissie Traditioneel quilten, een oproep voor foto’s van een Caleidoscoop quilt. Er kwamen een aantal reacties op deze oproep. Heb je die nieuwsbrief gemist en wil je die nog even teruglezen, klik dan hier. Misschien krijg je de nieuwsbrief nog niet en wil je deze wel? Klik dan hier om je ervoor aan te melden. Dat geldt ook voor de nieuwsbrieven van Art en Modern quilten.

Sandra van Daalen

Sandra van Daalen vond bij de kringloop een rond batik tafelkleed met segmenten van verschillende patronen en een zwarte rand. Met de fussy cutting techniek heeft zij steeds 6 dezelfde driehoeken gesneden en samengevoegd tot zeshoeken. Het is leuk om te zien hoe uit 1 patroon verschillende caleidoscopen ontstonden.

 

Sandra van Daalen Batik Caleidoscoop

 

Sandra heeft ook een Caleidoscoop quilt gemaakt met behulp van de Stack-and-whack methode. Hiervoor heeft zij 6 verschillende Afrika stoffen (uit Nederland) gebruikt. Steeds sneed zij uit 1 stof 4 dezelfde vierkanten. Deze vierkanten werden schuin in vieren gesneden, en de identieke driehoeken werden weer tot een vierkant samengevoegd. Steeds dus 4 verschillende caleidoscoop vierkanten uit 1 stof. Omdat Sandra 5×5 blokken heeft gebruikt, moest zij er 1 bijmaken met de fussy cutting techniek. Het is weer verrassend hoe verschillend de blokken werden.

 

Sandra van Daalen Afrika caleidoscoop

 

Pien van Bueren

Pien van Bueren heeft maar liefst vier foto’s van een Caleidoscoop quilt ingestuurd. Zij vertelt ons dat zij elk jaar met 4 vriendinnen een huisje huurt om een midweek  lekker te quilten. Dit jaar waren zij in Otterloo en hebben zij alle 4 een one-block-wonder quilt gemaakt. Ze begonnen de midweek op maandag avond met een voorbeeld projectje om een beetje in de materie te komen. Dit keer werd dit een speldenkussen.

 

Caleidoscoop quilt oefening

 

De volgende dagen werd er hard gewerkt en uiteindelijk gingen ze allemaal naar huis met een top die bijna klaar was. Ondanks dat het patroon hetzelfde is, zijn er toch 4 hele verschillende quilts uitgekomen. Pien en haar vriendinnen hebben genoten en kijken alweer uit naar de volgende midweek waarbij ze weer een ander project/techniek gaan uitproberen.

Hieronder de quilts van Astrid (links) en Marja (rechts).

 

Hieronder de quilts van Toos (links) en Pien (rechts).

 

 

Marianne Gutter

Marianne Gutter heeft een stack-and-wack quilt gemaakt van 8 lapjes op elkaar. Het zijn Afrikaanse vrouwen. Op het label heeft zij een paar  vrouwen opgenaaid, daar kan de originele stof gezien worden. De quilt is 74 cm breed, 73 cm hoog.




Sandra en Pien (en vriendinnen) en Marianne, heel erg bedankt dat we jullie quilts hier mochten laten zien!

De commissie Traditioneel quilten

 

Onderweg met de vervoersquilt

De vervoersquilt (225x150cm)

Als een kleinkind 4 jaar wordt dan krijgt hij/zij een dekenquilt van me. In de keuze van het ontwerp en kleuren probeer ik dit op het kind af te stemmen. Daarbij vind ik het een extra uitdaging als er ook iets nieuws voor mij als quiltster in zit. Voor mijn 2e kleinzoon koos ik het onderwerp ‘voertuigen’. Door de online EQ8 Masterskills Class cursus was een goed hulpmiddel voor het ontwerpen. Daarnaast heb ik ook hulp gehad via de chat van electricquilt.com. https://support.electricquilt.com/contact-us/. Al met al ben ik met (pauzes) een jaar bezig geweest met het ontwerpen van deze voertuigen-quilt. In mijn 1e ontwerp zette ik de voertuigen in een ‘voetbal’ als knipoog naar mijn schoonzoon die van voetballen houdt.

Basisblok

Ik maakte een basisblok. In het midden een vierkant of rechthoek. Deze moet wel precies gelijke afmetingen hebben.

Ik tekende de voertuigen in aparte blokken op de worktable. Met de merge functie in create serendipty van EQ8 kon ik de voertuigen in de ‘voetbal’ blokken zetten. Heel handig hoefde ik alleen de voertuigen de tekenen. Op de quilttable kan ik alle blokken in een quilt plaatsen. Ze spiegelen of draaien. Zo kwam ik er achter dat de grote voertuigen in verhouding kleiner worden en de kleine voertuigen juist groter.

Mmmmm dat beviel me niet. Dit moest anders. Ik besloot dat de voertuigen zonder de basisblokken gebruikt moesten worden.

Ontwerpen van de voertuigen

Een eigen foto’s of een JPG plaatje kun je uploaden op de Image Worktable en zo bewerken dat je deze een beter formaat kunt opslaan.

Op de Block Worktable kan ik deze afbeelding onder de te maken tekening zetten. Nu kan ik daarop tekenen met het EQ8 programma en het patroon maken. Het moet wel een bruikbaar ontwerp worden. Best een klus. Ik maakte voor de vervoersquilt Pieced- in combinatie met Applique patronen voor de wielen. Ik wilde ronde wielen hebben, daarom had ik de Applique optie erbij nodig. Met het uitprinten van de patronen kwam ik er achter dat het zo’n verfijnde tekening kan zijn dat je stukjes van een paar mm kunt krijgen. Dat is niet werkbaar. Dus weer aanpassen. Ook moesten er soms wat creatieve toepassingen gedaan worden.
Ik leerde ook dat het aantal strepen en positie van de kleuren van de strepen in de ‘zwaailicht voertuigen’ niet vast ligt en dat de lampen per type (personenauto) auto heel verschillend kan zijn.

Ontwerp vervoersquilt

Nadat ik de blokken getekend had kon ik het in een quilt plaatsen. Daarvoor gebruikte ik de customset quilt op de Quilt Workbtable Hierin kan ik de afmeting per blok zelf bepalen. De tussenbanen zijn ‘lege’blokken die je in breedte en hoogte en aantal naar believen kunt kopiëren en aanpassen. Je kunt ook de blokken spiegelen of draaien. Als je vanuit de quilt het patroon uitprint wordt het meteen uitgeprint zoals je dat in de quilt geplaatst heb. In de Block Worktable blijft het oorspronkelijke patroon behouden. Je kunt alleen breedte en hoogte aanpassen.

 

Op de Block Worktable blijft de afbeelding zoals je hem gemaakt hebt. Hoe dan ook je moet wel opletten dat je met je met foundation ‘in spiegelbeeld’ aanklikt voor het uitprinten. Met een rij maakte ik de vergissing dat ik via werktafel uitprintte en pas nadat het voertuig af was zag dat hij de verkeerde kant op ging. Afijn dit vraagt een creatieve oplossing. Bovendien weet mijn kleinzoon niet wat mijn oorspronkelijke plan was.

De voertuigen.

In een eerder blog heb ik beschreven hoe ik de ambulance gemaakt heb. Zie https://www.quiltersgilde.nl/ambulance/
De grote voertuigen zijn van 50-70 cm breed en de personenauto’s 25-30 cm. Voor de hoogte heb ik per voertuig gekeken wat passend was. Tijdens het maken bleek wel dat na het naaien het voertuig wel iets kleiner was.

Dit kon ik aanpassen met de blokken van de achtergrondstof. Ik heb per strook de voertuigen gemaakt en aan elkaar gezet. De wielen maakte ik als applicatie er pas op nadat ik de donkere achtergrond strook er aangenaaid had.  Met behulp van Perfect cirkels van Karen Kay Buckley maakte ik de definitieve keuze voor de wielmaat. Mijn man had het steeds over velgen die er echt ook op moesten. Dat heb ik ook gedaan en inderdaad is het zo mooier. Voor de wielen, velgen, ramen, koplampen en achterlichten gebruikte steeds dezelfde stof. Bij de hoogwerker heb ik de kabels van dunne gedraaide koortjes gemaakt en deze er later net als de wielen opgenaaid.

Het was erg leuk toen ik hoorde dat mensen auto’s spontaan herkenden. Zo maakte ik de Deutz Fahr trekker met de herkenbare groene kleur. De andere opa had daar een landbouwmechanisatie bedrijf in. De huidige auto van deze grootouders is de Kia Nero EV. Deze staat voor de tractor. Naast de kiepauto kwam de Renault Megane van het gezin van onze dochter. Naast de graafmachine onze Nisan Note en de Mercedes ML 280 met de paardentrailer van mijn collega. Onze kleindochter heeft een paardenquilt gekregen en ik bedacht dat onze kleinzoon dan de paarden van zijn zus met de paardentrailer kan vervoeren. (Hihi).

Doorquilten

Ik heb de quilt gedubbeld en heel lang nagedacht over de beste manier om door te quilten. Ik had de quilt over het logeerbed gelegd en als ik mijn oefeningen daarnaast op de grond deed, dacht ik na over een idee of tip. Wat ik heel belangrijk vind is dat het doorpitten het ontwerp van de quilt ondersteund en niet de aandacht afleid. Ik wilde ook niet dwars door de voertuigen naaien.

 

Uiteindelijk heb ik om alle voertuigen heen genaaid. Ook om alle ramen. Bij de grote voertuigen heb ik nog wat extra rechte lijnen gestikt. Vervolgens heb ik per strook 2 of 3 horizontale lijnen gestikt. Tot slot de bies en label toegevoegd. In het label zet ik voor de kinderen altijd een bemoediging vanuit de Bijbel dat past bij het kind en de quilt. De datum dat het kind 4 geworden is, is de datum die ik op de quilt zet.

Hele verhalen

Eindelijk brak de grote dag aan dat onze kleinzoon zijn quilt kreeg. Mijn kleinzoon pakte hem uit en maakte meteen sirene geluiden. Hij was dol enthousiast. Iedereen vond het prachtig. De quilt ging ’s avonds op zijn bed. Nee, het voeteneind mocht absoluut niet ingestopt worden. Hij moest de ambulance en brandweer helemaal zien. Liggend in zijn bed verzint hij hele verhalen en hij moest van mama horen dat de ‘quilt zeker weten nooit weggaat.’ Hij is en blijft van hem. Eens gegeven is altijd gegeven.

 

Zelf sta ik vol bewondering en grote verwondering naar het resultaat te kijken en vind dat ik een meesterstuk geleverd heb in ontwerpen en creëren.

Gré van Schuylenburg
Zie voor meer ontwerpen en werkstukken Facebookpagina Quiltvreugde

Copyrights © en hoe vraag je toestemming ?

Over copyrights wordt vaak luchtig gedacht. Daar let toch niemand op, dat zien ze toch niet? Lijkt wellicht een saai onderwerp, maar wel met handige tips hoe je toestemming kunt vragen.

Nee soms zal niemand het zien, maar dan nog sta je te pronken met andermans veren. Dat pronken hoort te gebeuren door de eigenaar van het idee. Doe dus recht aan het moois wat door een ander is bedacht. En vraag toestemming.
Jouw interpretatie van het beeld of van de tekst levert jou ook veren op om mee te pronken.

veren

In het project van Tekst naar Textiel hebben we met de deelnemers aandacht besteed aan copyrights. Juist omdat men in dat project meestal aan het werk ging met tekst van iemand anders. In een aantal gevallen was de tekst alleen de interpretatie, maar een aantal keren was de tekst ook op de voorkant te zien.

Voorbeelden van beschermde werken zijn:

  • Boeken, muziek en films
  • Krantenartikelen
  • Schilderijen, tekeningen en foto’s

Auteursrecht, Beeldrecht, Fotorecht (Copyrights)

Als je een kunstwerk (dus ook een quilt) maakt krijg je te maken met het auteursrecht. Een volledig eigen ontwerp is jouw eigendom en dat mag niemand namaken. Maar zodra jouw quilt is gebaseerd op een foto van een ander, een schilderij, een ontwerp, een TEKST of een herleidbaar deel van een idee van iemand anders, dan moet je toestemming hebben van de ontwerper.
Als een nagemaakt idee alleen in je eigen huis hangt, is er niets aan de hand. Dan is het voor eigen gebruik.

Soms zie je het © symbool (vaak in de voetnoot). Maar ook als dat niet is vermeld  geldt nog, wat gemaakt is door een ander mag je pas gebruiken na toestemming. En dat geldt zeker als je het werk ergens laat zien. Vanaf het moment dat je zo’n quilt ergens presenteert (op een tentoonstelling, in een artikel van b.v. Quiltnieuws, in een etalage, een boek) moet je toestemming hebben van de maker. Zonder toestemming riskeer je een boete. En niet jij alleen, als het bijvoorbeeld gaat om een artikel in Quiltnieuws geldt dat ook voor het Quiltersgilde.

Het auteursrecht heeft een beschermde termijn van 70 jaar. Bij personen begint de termijn pas na overlijden. Bij een rechtspersoon, organisatie is de verjaringstermijn vanaf de publicatie, bekendmaking of presentatie. Dit betekent dat je goed moet (onder)zoeken. Het auteursrecht  vervalt dus 70 jaar na overlijden van de auteur, schilder, fotograaf, tekstschrijven…

Herleidbaarheid en bronvermelding

Als je een enkel deel, enkele letters of een enkel woord gebruiken, is dat  vaak niet herleidbaar tot een eigenaar van de tekst. Dat mag dus wel.
Zo gauw het citaat enkele regels omvat, is het herleidbaar tot de bron, dat mag dus niet zonder toestemming.
Een naamloos gedicht? Je moet zeker weten dat het naamloos is. Dus dat betekent heel goed zoeken. Ga altijd op zoek naar de oorsprong.

Bronvermelding moet je niet verwarren met toestemming hebben. Je moet toestemming hebben. Bronvermelding kun je doen en soms wordt daar expliciet om gevraagd.

Meer lezen over auteursrecht ?

https://wij-leren.nl/auteursrecht.php#:

Project van Tekst naar Textiel

In het proefproject had iemand een gedicht van Vasalis ; “de Tijd” als inspiratie gekozen.
Dit gedicht is volledig in haar quilt te zien. Zij heeft toestemming gevraagd en die heeft ze  gekregen. Nu kan de quilt met tekst dus overal hangen. Aan de rechterkant in de gele strook is het volledige gedicht te lezen

Nelleke Kooij- Tijd voor quilten

Er zijn verschillende deelnemers geweest die toestemming hebben gevraagd en gekregen. Er is 1 quilt gemeld waarbij dit niet gelukt is.
Dus proberen loont!

Voorbeelden van quilts die toestemming hebben gekregen:
Joke Visch mocht het gedicht  “Wanneer”van M.C  Eberhart gebruiken, als de tekst met naam erbij opgehangen werd. Zij heeft haar quilt “Laat me gaan “genoemd
Sienke de Man heeft toestemming  om het gedicht “Het licht is rond”te gebruiken mits de website van Pierre Kemp vermeld zou worden (www.pierrekemp.nl)

Maar hoe doe je dat nu; toestemming vragen

  1. ga op zoek naar de bron, naar de eigenaar.  Begin op internet te zoeken. Kijk bij een foto onder eigenschappen.
    Site om bij het zoeken te helpen  voor wat betreft teksten: https://www.poetryinternational.com/nl/
    Je kunt ook zoeken op de foto bij Google Afbeeldingen (handig voor foto’s, schilderijen, etc) https://www.google.com/imghp?hl=nl&tab=ri&ogbl
  2. zoek een contactadres, soms is dat een stichting, soms een uitgever, soms de artiest/auteur. Kijk op websites aan de onderkant van de home pagina, onder  bijvoorbeeld leverings/gebruiksvoorwaarden.
  3. stel een mail op en leg uit wat je wilt gaan doen. Als je een quilt maakt vanuit een uitdaging van het Quiltersgilde, kun je dat ook noemen en verwijzen naar de site van het Quiltersgilde. (We zijn een vrijwilligersorganisatie zonder winstoogmerk dat is belangrijk om te vermelden).
  4. breng onder woorden, dat er geen sprake is van geldelijk gewin. Dat je er niets mee verdient.
  5. vertel meteen dat de quilt wellicht op een tentoonstelling komt te hangen, en dat daar wellicht foto’s van gemaakt worden.
  6. soms wordt gevraagd wat je er voor over hebt, dan leg je uit dat jij er niets mee verdiend. Dat een vergoeding dus belastend is. Stel voor de vergoeding op nihil te zetten.
  7. Als je antwoord krijgt, sla dit dan goed op !!! Dat is je bewijs dat je het mag gebruiken

In veel gevallen krijg je snel antwoord. En in de meeste gevallen krijg je toestemming. Soms met de eis dat de bron vermeld wordt of om een link te vermelden. Soms met de vraag een foto toe te sturen. Maar meestal met een leuke reactie…

Nu moet ik zelf aan de bak: Ik moest  zelf toestemming vragen

Voor het thema Noord-Zuid heb ik een idee. Een idee waarbij de achtergrond uit een boek komt. Een leerboek in het onderwijs. Ik stuurde een mail naar Noordhoff en binnen 2 dagen had ik toestemming met een hoog resolutiefoto van het betreffende object.
En men wilde graag het uiteindelijke resultaat zien. Prettig geregeld….

Liesbeth Wessels

Aan dit onderwerp is eerder aandacht besteed onder de titel “Beeldrecht” in Quiltnieuws 129, september 2016 door Marjolein den Boer en Nienke de Lange)
https://www.quiltersgilde.nl/wp-content/uploads/2024/06/QN129-Copyright.pdf

Op de Meet&Greet van Artquilten “Kiek nou” mei 2019 is aandacht besteed aan copyrights. Daarbij is een handout uitgedeeld.
https://www.quiltersgilde.nl/wp-content/uploads/2024/06/copyrights-foto-docx.docx

 

Klaar is ‘ie!

Bij het schrijven van dit blogje kwam ik erachter dat ik – niet geheel onverwacht – het woord ‘AFFO’ al regelmatig heb gebruikt in titels van stukjes. Dit keer dus een keer iets anders: hij is klaar! Mocht je mijn blogjes al een tijdje volgen, dan heb je deze quilt al vanaf 2017 regelmatig voorbij zien komen. Wat zeg ik: vorige blogje zelfs nog uitgebreid, kijk maar hier. Maar nu is hij dan eindelijk klaar. Die zo enorm grote, kleurige, zelfs zomerse quilt: mijn Down the Rabbit Hole (patroon van Sarah Fielke).

Down the rabbit hole (patroon Sarah Fielke)

Garen

In april had ik in Rijswijk bij de Patchwork en Quiltdagen nog wat ander garen uitgezocht om mee te experimenteren. Ik heb eigenlijk altijd met katoenen garen gewerkt (Aurifil heeft mijn voorkeur), maar zag al een tijdje steeds meer berichten over polyester glansgarens die het fantastisch doen bij doorquilten. Ik heb wat vrolijke kleuren uitgezocht van het merk Glide en ook nog een mooi subtiel verlopend garen van Wonderfil. En beide merken zijn mij uitstekend bevallen. Het quilten ging soepeltjes, zonder enig gedoe en het resultaat op de stof is ook fantastisch. Okay, je moet er wel met je neus bovenop zitten om het te zien. Maar dat doen wij quilters ook graag, toch?

Swirl – hook

Eén van de redenen waarom het afmaken van deze quilt zo lang geduurd heeft was de creatieve drempel van ‘hoe ga ik ‘m dan doorquilten’. Gelukkig heb ik inmiddels al een paar keer eerder gemerkt dat las ik maar eenmaal begin, dat het dan vanzelf goedkomt. Met het proppen en sjouwen en duwen van die grote quilt in de naaimachine tijdens die eerste stappen (zie vorige blogje), kwamen er ook steeds meer ideeën over wat ik waar wilde doen. Zo kwam ik uit op een soort swirl met een haak voor de diamanten rand. In mooi glanzend knal blauw kleurig garen.

Bloemen en Bijtjes

In twee andere borders had ik springende konijnen. Daar heb ik bij de bijtjes een vluchtpatroon slinger toegevoegd en verder allerlei bloemen in de achtergrond toegevoegd. En ik kon het ook niet laten om de stof te volgen en een lammetje, hek en boerderijtje mee te pakken.

Studio

Omdat de quilt zo groot is (241cmx241), heb ik erg veel moeite moeten doen om een beetje normale foto’s te kunnen maken. Ik heb een groot statief met voldoende vrije ruimte voor zo’n bakbeest. Gelukkig heb ik ook een huis met een hoog plafond dus kan ik goed de hoogte in. Ik heb ook losse LED verlichting om de quilt te verlichten. Wat ik mis is een goede camera. Maar ach, je kan niet alles hebben toch? En die telefoons van tegenwoordig komen een heel eind. Toch blijft het bijzonder lastig om de quilt in z’n geheel goed in beeld te krijgen. Ik moest wel erg lachen toen ik even afstand nam en zag hoe mijn huiskamer er bij stond. Ook maar een plaatje van ‘achter de schermen’ dan:

Er zit niets anders op: iedereen die de quilt uitgebreid wil bekijken moet maar een keer op de thee komen. Of misschien mag ik ‘m ooit een keer op een tentoonstelling showen.

Alleen nog een label

Er ontbreekt alleen nog een label. Ik wil nog een leuk ontwerp maken voor de borduurmachine om in het label te verwerken. Dat is weer een leuk klusje voor in de zomervakantie. Daar komt in ieder geval op te staan dat ik er van 2017-2024 aan heb gewerkt, dat het patroon van Sarah Fielke is en dat ik ‘m met de hand heb geappliqueerd en verder met de machine in elkaar heb gezet en doorgequilt. Zo, en dan is ‘ie klaar!

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Over de zomer, quilts en puzzels!

Het is zomer

Een heerlijke fijne, lange, druilerige zomer, zoals ik mij van mijn jeugd herinner. Als het mooi weer was, 20 graden, gingen we, met boterhammen en een dubbeltje voor wat lekkers, naar het zwembad. En als het geen goed weer was, gingen we met een groot kleed en onze poppen naar het park om te picknikken met ranja en koekjes. Of toch maar naar het zwembad, want onder water voelde je niet dat de wind een beetje koud was! En als dat echt helemaal niet kon, waren we thuis en speelden we met onze barbies en maakten er de prachtigste nieuwe kleertjes voor. Ik vind druilerig weer niet echt erg. Dan is het in mijn naaikamer op zolder niet zo warm en kan ik hetzelfde doen, dat ik vroeger deed, lekker spelen met lapjes en, nu dan, mooie quilts maken! Heerlijk!

Nieuwsbrieven

Ik begin mijn dag meestal even op internet. Ik hou van nieuwsbrieven en ik ben op best wel veel nieuwsbrieven geabonneerd. Sommige mensen maken in hun nieuwsbrief voornamelijk reclame voor hun patronen om ze aan de man te brengen en dan ben ik ook wel weer snel weg. Maar sommige mensen maken er echt wat van en brengen leuke inhoud. Carolina Oneto heeft een interessante nieuwsbrief en ook Cassandra Beaver is zeer lezenswaardig. Zij vertelt daarin natuurlijk over quilt trends, inspiratie, tentoonstellingen ed. Maar ook wat zij voor lekkers heeft gegeten, welke boek ze aan het lezen is, welke films of series ze kijkt of naar welke podcast ze luistert. Het gaat niet allemaal over quilten, maar geeft een leuk inkijkje in haar leven en levert soms een leuke tip op.

Puzzels

Deze keer verblijdt zij haar lezers met puzzels! Ik weet niet hoe het met jullie is, maar een puzzel meenemen op vakantie is toch wel handig. Vooral als het niet lukt om je naaimachine als handbagage mee te smokkelen in het vliegtuig; of als je er niet aan denkt, dat in het buitenland de stekker van je naaimachine niet in het stopkontakt past; of als je je vingerhoed thuis bent vergeten en je echt niet zonder kunt en in het gehucht waar je je tent hebt opgezet, echt absoluut nergens een winkel te vinden is, waar je een vingerhoed zou kunnen kopen, zelfs niet een porseleinen souvenir exemplaar; of als, de hemel verhoede het, je meegenomen quiltwerkje saai, te lastig of af is! Dan is er nog altijd de quiltpuzzel om ons te redden!


Tien puzzels, in het Engels, dat wel, en de eerste is eigenlijk 5 letterwoord Lingo met quiltwoorden. Ik heb er 2 gedaan. Echt lastig, maar heel leuk! De 2e is een serie woorden in 4 categorien. Je moet de 4 woorden vinden, die bij elkaar horen. De laatste is een woordzoeker, die je uit kunt printen en op papier mee kunt nemen. Quiltwoorden natuurlijk.

Voor de puzzelliefhebber, die liever puzzels oplost zonder quiltwoorden, een mens wil toch ook wel eens iets anders, heeft NRC een soortgelijke soort puzzels. ‘Precies 4’ is erg leuk. Ook 16 woorden, die je 4 bij 4 bij elkaar moet zoeken. Er zitten echte instinkers bij, dus pas op. En ‘Vorto’, ook 5 letter woord Lingo, kan je even zoet houden aangezien je totaal geen idee hebt welk woord het uiteindelijk moet worden.

En ben je deze zomer op zoek naar inspiratie, dan is de tentoonstelling Kandinsky in H’ART museum in Amsterdam een aanrader. Prachtige kleurrijke schilderijen, zowel voor de moderne, de art en de traditionele quilter een bron van inspiratie.

Fijne zomer,

Marina Brito de Campos.

Een quilter maakt reclame

Allereerst wil ik graag de expositie Human Beinig Human onder de aandacht brengen. Aankomend weekend, 6 en 7 juli is het laatste weekend van deze expositie in de Gehoorzaal in Den Dolder . Negenentwintig kunstenaars geven op hun eigen wijze vorm  aan de vraag wat betekent het om mens te zijn in deze wereld.

Wat heeft de mens gedaan met de wereld. Zijn we bezig om de wereld zo te veranderen dat er geen menswaardig bestaan meer mogelijk is? Moet de mens zich aanpassen aan de wereld of de wereld aan de mens? Is de menselijke wereld te ver afgedwaald van de natuur? Hoe ziet een waarlijk menswaardige wereld eruit? Wat is het wezen dat zich mens noemt?

Een thema wat geleid heeft tot verassende textiel kunst en volgens mij is het echt de moeite van een bezoekje waard. Een extra cadeautje is de natuur rondom de Gehoorzaal en niet te vergeten de geschiedenis van het complex.

Voorbereiding

Van te voren is het altijd even nadenken wat ik mee moet nemen naar een expositie. Natuurlijk mijn geselecteerde werk, maar ook de visitekaartjes en een schaar en draad. Uit ervaring weet ik dat je in iedere ruimte weer voor verassingen komt te staan en dan is het handig dat je goed gekleed van huis gaat.

Warm bad

Een expositie inrichten met textielkunstenaars is een feestje van herkenning. Uiteraard kan er niet te veel gekletst worden, tenslotte moet er vooral gewerkt worden.

En wat is het dan fijn dat na alle eerste chaos er een prachtige expositie ontstaat.

Weer even wennen

Wat heb ik genoten van het mooie weer de afgelopen twee weken en wat moet in nu weer wennen aan een wat onbestendiger weertype.

Met mooi weer heb ik gelijk het vakantiegevoel te pakken. De schuifdeur naar het terras wagenwijd open, gras hamsteren (hooien voor de paardjes)  en niets is zo fijn als  een ijsje. Met de fiets er naar toe is wel een voorwaarde, tenslotte moeten de calorieën een klein beetje in balans blijven. Genieten van de mooie zomeravond en de prachtige zonsondergang maakt de dag compleet en ik verheug mij nu ook  alweer op de volgende periode met mooi weer. 

Maar ieder nadeel heb z’n voordeel en dus als het weer iets minder is heb ik  ook weer tijd voor de lapjes en draadjes. Op dit moment ben ik een lap aan het weven waarvan ik een 2D art-quilt ga maken. De inspiratie is zee en bootvluchtelingen.  Nog steeds proberen vluchtelingen de oversteek te maken en het nieuwe werk past in de serie Over-Oever wat ik eerder in 2019-2020 heb gemaakt. Het is droevig dat het nog steeds een actueel onderwerp is.

De ondergrond  maken is wel even een uitdaging. Dubbelweven, dat is twee lagen gelijktijdig weven. Een behoorlijke worsteling, maar ik heb nu eindelijk de slag te pakken. 

Kunst en Kitsch

En dan nog even over de  expositie 40 jaar tussen kunst en kitsch in  Museum More – kasteel Ruurlo . In samenwerking met AVRO-TROS  is een tentoonstelling gemaakt waar maar liefst 80 opzienbarende objecten uit de geschiedenis van het programma zijn te zien. Samen met mijn ‘oude’ quilt groepje heb ik deze tentoonstelling bezocht en wat hebben wij ervan genoten.

Onze uitjes sluiten wij altijd af met iets lekkers, dit keer in de oranjerie van het kasteel.

Tot zover mijn nieuwtjes, een hartelijke groet en ik wens alle lezers een zomer met heel veel zon.

Jo Huijsman

De Hexagon en

“Een bloemenbon voor jou …”,

 

schreven we in de nieuwsbrief van mei. Allerlei manieren om bloemen te verwerken in je quilt passeerden de revue. Een reactie kwam er van Elfriede Grooten. Heb je die nieuwsbrief gemist en wil je die nog even teruglezen klik dan hier.
Misschien krijg je de nieuwsbrief nog niet en wil je deze wel? Klik dan hier om je ervoor aan te melden.
Ook voor de nieuwsbrieven van Art en Modern quilten.

 

Elfriede schrijft heel persoonlijk over haar ervaringen met de hexagon.

“Hallo allemaal …

Voor het begin van mijn hexagonen-verhaal moet ik ver terug in mijn quiltverleden. Rond 2006 heb ik een quiltevenement bezocht. De locatie weet ik niet meer, maar een van de exposanten was Ans Schipper. Zij is een goeroe op quiltgebied. Haar bekendste werk met hexagonen is de stokrozenquilt. Haar werk inspireerde mij en zij heeft mij haar manier van hexagon maken uitgelegd. Heel precies, stapje voor stapje, steekje voor steekje. Met een pakket van haar ging ik blij naar huis.

Heel veel hexagonen

In de tijd die hierop volgde heb ik heel veel hexagonen gemaakt. Je kunt het wel een verslaving noemen. In het hele huis verspreid lagen A4 stencils met het zeshoekige patroon. Die knipte ik uit, stofjes sneed ik van 4 x 4 cm en de productie kwam op gang. Heel makkelijk, een doosje in de kamer, in mijn werkruimte en in de auto. Het leukste vond ik een bloem maken van stoffen bijvoorbeeld van batik, die door de kleuren mooi met elkaar harmoniëren.

 


Maar ja, wat doe je met zo veel hexagonen? Eerst maakte ik speldenkussens, kaarten en boekomslagen.

 

 

Mijn productie ging verder, het was zo leuk om te doen. De kleinste variant heb ik ook nog geprobeerd, maar dat was te priegelig voor mij.

 

Quiltvriendinnen

Op een dag zat ik met twee quiltvriendinnen bij elkaar en besloten wij alle drie een kimono te maken. Dit was DE kans om de hexagonen te verwerken. Lummie Broekhuizen koos voor een tulpenpatroon en Truke Zwols gebruikte een Log Cabinpatroon. Het plan was gemaakt. Mijn dochter Evelyn tekende het patroon, dat we allemaal gebruikten. Regelmatig kwamen wij bij elkaar om onze vorderingen te bekijken en te bespreken.

 

Mijn kimono in Groningen

Ik ging aan het rekenen en merkte al snel dat ik nog heel veel hexagonen bij moest maken. Maar dat was niet erg, immers vond ik het nog steeds mooi werk. Op veel vakanties heb ik mijn quiltdoosje met hexagonen mee genomen. Iedere keer voegde ik weer bloemen samen en langzaam ontstond er een grote lap. In het totaal heb ik 11489 Hexagonen gebruikt en er 10 jaar aan gewerkt. De binnenkant heeft een mooie groene zijde. Toen hij bijna klaar was, kreeg ik de vraag of ik tijdens het Quiltfestival in Groningen wilde exposeren. Dit was een stimulans om hem af te maken.

 

 

De kimono op stander in Luxemburg.

Mijn handige echtgenoot Lammert heeft een stander gemaakt en uiteindelijk heeft deze stander in 2023 in de kerk in Breede voor het altaar gestaan. Het was de eyecatcher van mijn expositie en ik heb veel complimenten ontvangen. Dit jaar in juni heb ik in Luxemburg geëxposeerd. Ook hier heeft hij mijn collectie quilts goed aangevuld.
Klik hier voor een kort filmpje van mijn kimono.

 

De kimono als PLU

In het najaar van 2022 werd Lummie zo ziek, dat ze haar kimono niet meer af kon maken. Dat heb ik voor haar gedaan en toen ik in februari 2023 afscheid van haar moest nemen, was de kimono klaar en zij heeft hem als PLU ( persoonlijke laatste uitrusting) gedragen.

 

Groningen, Luxemburg en Zwitserland kennen nu de hexagon

Ook in mijn Zwitserse klos (Round Bobbin Challenge) komt de hexagon telkens weer terug, zelfs in leer.

 

 

Inmiddels heb ik alweer nieuwe hexagonen gemaakt en wellicht komt er een nieuw project op mijn pad waar ik ze in ga verwerken. Het is en blijft een verslaving en zolang ik het nog leuk vind om ze te maken is het goed. “

Elfriede Grooten.

 

Bedankt Elfriede voor het delen van jouw verhaal in deze blog.

De commissie Traditioneel Quilten

 

 

Satsuma (deel 2)

Hoi, daar ben ik weer, Gerie, met deel 2 van mijn Satsumaperikelen.

Tjonge jonge, wat was deel 1 toch een aaneensluiting van fouten. Maar goed, ik heb er van geleerd en ik ben stug doorgegaan, de aanhouder wint. En hoe.

Kleine spoiler: Ik heb de top van de Satsuma quilt af!!!

Dat had ik wel gehoopt, maar niet echt verwacht, nog voor de zomervakantie. Ik moet bekennen dat ik de vorige keer een beetje gesjoemeld heb met de volgorde van de handelingen. Volgens het schema moest je eerst alles snijden, daarna alle ovalen met kleur 1 en dan met kleur 2 maken. Ik had al niet alles gesneden. Wel alle ovalen en bijbehorende holle driehoeken, maar nog niet alle vierkanten. Alleen maar net genoeg vierkanten om 1 blok te kunnen maken, voor mijn blogbericht. En voor dat ene blok had ik ook precies genoeg ovalen units gemaakt. Dat betekende natuurlijk wel dat ik voor dit blogbericht dus keihard aan de gang moest om de top toch nog af te krijgen. En dat heb ik gedaan. Poepoe, ik ben er nog moe van.

Hoe is dat gegaan, die race tegen de klok?

Eerst heb ik alle ovalen aan kleur 1 gemaakt.

Daarna heb ik de tweede kleur aan alle ovalen gemaakt.

Daarna heb ik alsnog alle vierkanten gesneden.

Het snijden van de stof

Tot zover ging alles nog keurig zonder fouten. Ik heb nog heel even overwogen om weer eigenwijs te doen, door voor de ninepatchblokken niet alleen vierkanten te snijden, maar ook rechthoeken. Dan hoefde ik veel minder losse vierkanten te hebben. Dat zou snijtijd en naaitijd schelen. Maar ik heb toch wel geleerd van de eerste sessie. Niet al te eigenwijs. Dus ik heb braaf alle vierkanten gesneden.

Het naaien van de blokken

Dóór naar het maken van de blokken. Eerst alle blokken met ovalen, goed gelet op de richting en de kleurcombinaties. Dat was toch lastiger dan ik dacht. Nadat ik hier en daar toch wat stukjes weer uitgehaald had en op nieuw aan elkaar genaaid had, omdat ik het precies verkeerd om had gedaan, kwam ik erachter dat alle blokken met twee kleuren gespiegeld waren. Dus ik had die stukken niet opnieuw hoeven doen, ik deed twee blokken tegelijkertijd. Maar goed, dat zag ik dus te laat, dus maar weer gewoon hophop door. Daarna de ninepatchblokken. Eerst de donkere versie. Waarom? Geen idee, dat maakt helemaal niet uit.

En uiteindelijk had ik alle blokken af.

Super enthousiast omdat het zo goed ging, zette ik de blokken in rijen. En geloof het of niet, het laatste blok van de laatste rij: Fout.

 

En niet gezien bij het strijken. Hoe kan ik dat niet gezien hebben? Ach ja. Dat blok een stukje uit elkaar gehaald, opnieuw in elkaar en dóór.
Dat is zo’n beetje de boodschap van dit blogbericht. Als het tegenzit, even balen en daarna gewoon doorgaan.

Alle rijen aan elkaar en HOERA HOERA, de top is af.

Is hij perfect? Nee, verre van.
Is hij leuk? Ja.
Ben ik tevreden? Uitermate.

Deze top komt op de stapel tops die klaar liggen om doorgequilt te worden. Ik heb nog twee tops liggen die echt voor deze af moeten, maar daarna is deze top aan de beurt. Ik ga er voorlopig vanuit dat dat dit kalenderjaar nog wel gaat lukken.

En bij jullie? Is jullie top al af? Zelfs al doorgequilt? Als je er een foto van op facebook of instagram zet, vergeet dan niet het Quiltersgilde en het Quiltersgildemodern te taggen.

 

Groetjes,

Gerie Lammers.

Link naar blog: Satsuma deel 1