Quilten met plooien

Blogbericht geschreven door Ella Loos.

Golven, wapperen, rimpelen, kreukelen, rekken, vouwen, draperen, etc. Een van de eigenschappen van textiel waar ik van hou, en die me het afgelopen jaar erg is gaan fascineren is de beweeglijkheid ervan. Het zal met mijn dansachtergrond te maken hebben. Danseres Louie Fuller maakte kunst met bewegend textiel en werd er wereldberoemd mee. Wie is niet dol op de levendige creaties van Iris van Herpen? En, in alle bescheidenheid, mijn eerste plaatjes in AI waren ook dansende lappen. Maar we dragen allemaal kleding, en maken en gebruiken textiele voorwerpen die beweging moet toestaan. Hoe zit het dan met beweging in quilts?

Plisseren is een kunst

Van beweging kom je al snel op plooien. Mijn belangstelling bracht me naar de workshop Plisseren kun je leren bij de Kantfabriek in Horst. Prachtig geplisseerde stoffen werden getoond. Zelf leerde je de kartonnen mallen vouwen, waarin je het satijn legt, dat je vervolgens met strijkijzer in de stof stoomt. Ingewikkeld, hard handwerk, prachtig en dan?

Experimenten

Ik begon zelf te spelen met plooien. Een paar van mijn experimentjes:
1. Kan ik het satijn ook simpelweg in een prop papier plooien en stoomstrijken? Wat als ik het dan op een kaartje vast stik met free motion?

2. Wat gebeurt er met een printpatroon van een stof als ik het systematisch plooi? En met dat plooiwerk als ik het dan platstoom?

3. Kan ik plooien gebruiken om een artquiltje te verlevendigen?

4. Wat als ik heel vrij, los plooiwerk drapeer, opvul, en combineer met platte stofdelen?

Golven

Het thema Oceaan in de Artquiltgroep De Valkeniers in Ede, waaraan ik deelneem, leende zich uitstekend voor een ‘woelige’ vormgeving. In plaats van te patchen of appliqueren, heb ik de losse lappen ‘op hun plaats, in de vorm gerimpeld’. In detail levert het leuke structuren op. Let op: deze quilt is nog niet af! 😊

 

Manipulatie

Voorbeelden van dit soort en nog veel meer plooitechnieken vind je volop op Internet. Daar leer ik ook dat er een verschil is tussen textielmanipulatie, en textieloppervlaktemanipulatie. Bij de eerste werk je met de textiel zelf, zoals met plooien, vouwen, knopen, scheuren. Bij de tweede voeg je iets aan het oppervlak toe, zoals met verven, borduurwerk, appliqueren, etc. De vorm en beweeglijkheid van plooien wordt, voor zover ik heb kunnen ontdekken, bepaald door hoe gestructureerd en vast, of hoe ongestructureerd en los bevestigd ze gemaakt worden.

Plooien afstoffen

Er zijn meer dan genoeg ‘traditionele’ technieken, die de moeite waard zijn om te leren kennen en af te stoffen: smocken, ruches, franjes, inzetplooien, shibori binden, textielorigami, enz. Plooien is voor mij een manier om beweging te creëren en suggereren, niet alleen in 2d maar ook 3d. Ze geven textuur en diepte, en hebben daarmee ook een effect op hoe het aanvoelt. Ik heb de indruk dat plooien veel in mode en textielkunst worden gebruikt, maar niet zo vaak in (traditionele) quilts. Zijn ze te combineren met quilten? Ik kan me best met een geplooid gequilt dekentje op de bank voorstellen…

Quilten is plooien

Als ik de plooien-encyclopedie van Colette Wolff ‘The art of Manipulating Fabric’ bekijk, wordt quilten overigens als een vorm van plooien gezien. En het is natuurlijk zo dat met het doorstikken, en technieken als trapunto die mooie extra dimensie aangebracht wordt. Ik ben echter benieuwd naar wat er allemaal nog ‘bovenop’ met de stof zelf gedaan kan worden, waar ligt de grens tussen een vormeloos wapperende lap en een mooi geplooide quilt?

Challenge

Eerst maar eens met die plooitechnieken aan de slag. Mijn uitdaging dit jaar gaat zijn om een Samplerquilt met 12 blokken met verschillende plooitechnieken te maken aan de hand van “The art of Manipulating Fabric’ van Colette Wolff. Hier kun je enkele online demonstraties van de technieken uit haar boek zien. En kijk trouwens vooral ook de plooikunst af bij de ontzettend leuke en leerzame Didsbury Art Studio.

In toekomstige blogs zal ik mijn resultaten delen. Hieronder een eerste blok-leukerdje:

Doe je mee?

Ik zou het heel leuk vinden, als je meedoet! Of verzin je eigen plooien challenge, of je nu een artquilt, moderne, of traditionele quilt maakt. En alle kennis of ervaring, en voorbeelden die jij hebt, zijn ook van harte welkom. Hieronder reageren kan!

(En het is natuurlijk ook leuk om zelf een bericht te maken met foto’s van je ideeën en vorderingen. Hierbij de link voor het insturen van een blogbericht: Blogberichten insturen)

Regiovergaderdag

Jaarlijks overleg regiovertegenwoordigers

door Marjolein van der Eijk

Afgelopen zaterdag 8 februari kwamen regiovertegenwoordigers en bestuursleden naar de Schakel in Nijkerk voor overleg. Ook de tweede webmaster Riny Zeijpveld en Joke Bouter als administrator van de Idealbetalingen waren aanwezig. Tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst maken de regiovertegenwoordigers kennis met hun nieuwe collega’s en wisselen we ervaringen en ideeën uit met elkaar. Zowel binnen het bestuur als onder de regiovertegenwoordigers waren een aantal mensen geveld door de griep maar ondanks dat was met 30 personen de zaal toch gezellig vol.

De onderwerpen

Na een welkomstwoord en een kleine toevoeging aan de agenda kon het overleg beginnen met het voorstelrondje.
Zowel de regio Zuid-West [een samenvoeging van Zeeland en Noord-Brabant West] als de regio Friesland hebben nieuwe regiovertegenwoordigers die met enthousiasme bezig zijn met de voorbereidingen voor hun eerste regiodag dit voorjaar. De andere aanwezigen draaien al wat langer mee en met elkaar zorgen zij verspreid over het land voor leuke dagen voor leden en niet-leden.

Nieuw beleid rond niet-leden

De aanwezigheid van niet-leden op regiodagen was één van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest.
Er is unaniem besloten dat niet-leden voortaan altijd welkom zijn op de regiodagen tegen de bekende meerprijs van € 5.- [voorjaar 2025 klik hier]. De regiovertegenwoordigers gaan deze aanwezigen op de regiodagen uitnodigen om lid van het Quiltersgilde te worden en voor dit doel hebben zij bij vertrek een aantal inschrijfformulieren voor nieuwe leden en kennismakingspresentjes meegenomen.

Sluitingsdatum aanmelding regiodagen

Voor alle regiodagen geldt een sluitingsdatum voor aanmelding. Deze wordt zowel in Quiltnieuws als op de website per regio aangegeven. Een aantal regio’s hebben te maken met een maximum aantal deelnemers vanwege de grootte van de zaal. Voor die regio’s wordt de aanmelding automatisch gesloten als het maximum is bereikt. Wie zich daarna toch nog wil opgeven kan contact opnemen met de betreffende regiovertegenwoordigers.
Bij de meeste regio’s speelt dit niet maar de sluitingsdatum blijft ook daar belangrijk omdat het zowel voor de uitbater van de zaal als voor de regiovertegenwoordiger op tijd duidelijk moet zijn op hoeveel deelnemers gerekend kan worden i.v.m. het aantal lunches en te maken pakketjes voor de workshop.

Automatische betaling bij aanmelding

In het afgelopen jaar is een pilot gestart met het automatisch betalen bij aanmelding voor een regiodag. Hieraan hebben meerdere regio’s deelgenomen en het heeft heel goed gewerkt. Er is daarom besloten om dit met ingang van de regiodagen in het najaar van 2025 voor alle regio’s in te stellen. Dat betekent dat je bij aanmelding voor een regiodag op de website meteen via Ideal kunt betalen. Joke Bouter verwerkt dit en zorgt daarna dat de aanmeldingen bij de juiste regiovertegenwoordigers terecht komen. Dit scheelt voor de regiovertegenwoordigers veel administratie. Tijd die ze beter kunnen besteden aan het organiseren van een leuke dag en het voorbereiden van de werkjes.
Voor leden die omgaan met de computer lastig vinden blijft het altijd mogelijk om zich per post aan te melden bij de betreffende regiovertegenwoordiger. Zij neemt dan verder contact op.

Aanwezigheid bestuursleden op de regiodagen

Het is een goede gewoonte dat tijdens een regiodag een bestuurslid aanwezig is. In het afgelopen jaar is gebleken dat dit door de volle agenda’s van de bestuursleden niet altijd meer haalbaar is. In overleg is nu besloten dat we als bestuursleden waar mogelijk proberen aanwezig te zijn maar dat dit niet altijd lukt. Als bestuur zorgen we wel voor het z.g. bestuursbulletin met mededelingen die voor leden interessant zijn. Dat bulletin ligt tijdens de regiodagen ter inzage op de tafels óf het wordt voorgelezen door één van de regiovertegenwoordigers.
Als er vanuit de leden vragen zijn voor bestuursleden kunnen die natuurlijk altijd via de regiovertegenwoordigers of direct [zie de colofon in Quiltnieuws] gesteld worden.

Aanbevelingen Commissie Dynamiek

Door de Commissie Dynamiek zijn zes aanbevelingen geformuleerd om het Quiltersgilde toekomstbestendig te maken. Eén daarvan is het veranderen van de structuur van de vereniging van ‘Top Down’ naar ‘Bottum Up’.
Dit is redelijk abstract maar het komt er op neer dat de huidige organisatie van de vereniging bestaat uit zeven bestuursleden die de beleidslijnen uitzetten zoals vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering [hier aanmelden]. Voor de uitvoering zorgen commissies met specifieke taken, een grote groep regiovertegenwoordigers, een aantal vaste medewerkers en incidentele vrijwilligers. Alles wordt van ‘bovenaf’ aangestuurd.
Als we het Quiltersgilde als vereniging willen behouden en verjongen is er een andere insteek nodig. Betrokkenheid van de leden is daarbij onmisbaar. Dit kun je o.a. bereiken door leden meer verantwoordelijkheden te geven en proberen jongeren enthousiast te maken voor onze mooie hobby. Omdat de regiovertegenwoordigers het dichtst bij de leden staan was ook dit een belangrijk onderwerp op deze regiovergaderdag.
Eén van de ideeën die door de aanwezigen werd geopperd is dat de regiovertegenwoordigers periodiek de namen en e-mailadressen krijgen van nieuwe leden in hun regio zodat ze daar een uitnodiging voor de regiodag naartoe kunnen sturen. We gaan onderzoeken of dat mogelijk is.
Verder was een grote meerderheid van de aanwezigen bereid om mee te denken over o.a. onderlinge samenwerking bij de organisatie van nieuwe ledenmiddagen. Wordt vervolgd!

Middagprogramma

Na de lunch is er altijd een kleine workshop die is voorbereid door de regiovertegenwoordigers van één regio, deze keer was dat Noord-Holland Noord. Janine van Dijk en Yolanda Coevert hadden voor een duidelijke beschrijving en een stofpakketje gezorgd zodat we aan de slag konden met het maken van een Japans tasje. Yolanda loodste ons door het vouwwerk heen. Het was na afloop van de bijeenkomst niet bij iedereen helemaal klaar maar daar was het enthousiasme niet minder om.

Inspiratie

Alle regio’s hadden het ‘werkje’ van hun laatste regiodag meegebracht om elkaar te inspireren en daar zaten weer heel leuke ideeën bij. Tenslotte ging iedereen naar huis met een doos met nieuwe kaarten voor de verkoop op de aanstaande regiodagen.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst!

Een quiltpuzzel en een puzzelquilt

Blogbericht geschreven door: Corrie de Jong

De Quiltpuzzel

Hij -of zij- ligt weer achter ons: de decembermaand. Het was een grijze toestand, ideaal weer om lekker te quilten!
De Sint bracht mij een quiltpuzzel, dat had ik hem wel ingefluisterd, en voor de zekerheid ook de link doorgestuurd waarmee de puzzel besteld kon worden, hij is tenslotte ook de jongste niet meer. Heerlijk puzzelen, 1000 stukjes. Het hield me uit de slaap, want nog even een paar stukjes aanleggen loopt vaak uit. Wat erg leuk was: je herkent de quiltblokken op de puzzel, omdat je ze ooit zelf maakte of gezien hebt. Het betrof traditionele blokken, gemaakt door grijze dames met katten in de werkruimte: herkenbaar! Binnen de week was de puzzel klaar.

Het algoritme van de sociale media heeft het goed begrepen: deze vrouw houdt van quilten! Ik krijg dus steeds allerlei quiltnieuwtjes en quiltfoto’s voorgeschoteld.
Zo dook er steeds een kattenkop op: felgekleurd en aansprekend.

Mijn voorraad zijde gebruiken, hoe pak ik dat aan

Al een tijd wil ik iets maken van mijn voorraad zijde, het idee was twee kussentjes op de geërfde stoelen in de logeerkamer. Er liggen nu saaie blauwe kussentjes op, van een soort prikkerig neptweed. De zijdevoorraad bestaat uit originele Thaise zijde, 20 jaar geleden van mijn schoonouders gekregen, en gebruikt voor galajurken van mijn dochters, blauw en paars. 4 zijden stropdassen, zodanig felgekleurd dat ze ongedragen zijn, van dezelfde schoonouders. Een goudgele zijden blouse, zelden gedragen want toch net mijn kleur niet, en nog wat krijgertjes.

Het patroonpapier er maar eens bij gepakt, de foto vergroot, de lichtbak erbij, voor je het weet is een tafel van 2.40 lang, te klein.
Na passen en meten, tekenen en gummen heb ik een kussentje ontworpen met de kattenkop erop.
want: de logeerkamer is het domein van Jannes en Jonas, die slapen graag op een 2 persoons box-spring.

Tja, en dan met zijde aan het werk: glad, glibberig, rafelend…. waar begin ik aan! Dit vraagt om een ondergrond: paperpiecing.

Ik heb nog een grote voorraad theezakjespapier, maar nul ervaring met paperpiecing. (die kleine log-cabins tel ik even niet mee). Dus een quiltvriendin geraadpleegd, die me weer wijst op een te downloaden boekje van Maaike Bakker. Ik ben te ongeduldig om het helemaal te lezen en besluit de kat in vier stukken te verdelen, en zelf een werkvolgorde te bedenken. Met vallen en opstaan puzzel ik de kattenkop in elkaar , ook dit weer ten koste van wat nachtrust. Na nieuwjaar naaide ik de 4 delen aan elkaar en ziedaar…

Nu nog de omgeving, om het kussen passend te maken, en dan heb ik het eerste product van 2025 klaar! ( ja, oké, doorquilten, vullen , lusjes eraan…).

 

Wat ligt het soms dicht bij elkaar: puzzelen en quilten.

De moderne winter

Door: Christine Paris

Mijn serie seizoenen quilts ontstond na de laatste midweek van het Quiltersgilde. Daar maakte ik op basis van een borduurpatroon een pixelquilt van een zonnebloem. Het idee, een serie over de seizoenen was ontstaan.

Voor de oproep in de nieuwsbrief traditioneel voorbeelden van Seizoen quilts in te sturen, was ik te laat. Maar die blog geeft al een leuk beeld wat er zoal rond het thema seizoen is gemaakt. Wil je het nog even terug lezen wat daar geoogst werd, zie hier de link, https://www.quiltersgilde.nl/seizoen-quilts/ .

Die zonnebloem van mij is nog lang niet af, eigenlijk een beetje groot uitgevallen (onaf 80 x 80 cm) en daardoor meer werk om te verwerken. De herfst heb ik al wel af, in een kleiner formaat van 50 x 60 cm. Dit vormde de basismaat voor de andere seizoenen.

Vorig jaar winter heb ik mijn winter quiltje gemaakt. Ook nu een plant als verbeelding voor het seizoen, de hulst. Sommigen vinden het een saaie plant, jaarrond groen met glanzend blad. Maar in najaar en wintertijd gekleurd met die rode bessen, dan zit er genoeg kleur aan. Nu in januari zijn al veel van de bessen opgegeten door de vogels. Het is ook echt een plant met betekenis in de donkere decembermaand. Of het nu het oude geloof is dat deze bladhoudende boom garandeert dat er ook weer voorjaar komt, of als symbool van het doornenkruis voor Christus. Genoeg betekenis om er dan volop van te genieten.

Het eenvoudige ontwerp van het net was ook de basis voor mijn minimalistische quilt.


Omdat witte of crèmekleurige achtergronden bij mij niet favoriet zijn, heb ik daarvoor meer de echte kleur van de mooie winter luchten met zonopkomst of ondergang genomen. Daar geniet ik altijd zo van in deze tijd van het jaar. Bijgaand de foto die ik op mijn wandeling door de wijk, januari 2024, maakte van een mooie ondergaande zon, de vele kleuren blauwgrijs en die mooie vlakken oranje, genoeg kleur ook in december en januari.

 


In mijn voorraad Grunge stoffen had ik gelukkig enige bijpassende kleuren voor de grijsblauwe achtergrond. De bladeren heb ik voor een deel met mooie kerststof opgelost. De bessen zijn op de ondergrondblokjes geappliqueerd, eigenlijk had ik ze nog iets kunnen opvullen, maar dat heb ik niet gedaan. Voor de zonsondergang heb ik even zitten dubben, maar toch in een bescheiden vorm ingevoegd, met een oranje streepje en verschillende kleuren blauw.

 


Uiteindelijk heb ik de figuur in een groter vlak geplaats, de zogenaamde negatieve ruimte zoals we dat bij de moderne quilts noemen. Het doorquilten heb ik eenvoudig gehouden, rechte lijnen in het verlengde van de bladeren en/ of de lucht.

 


De quilt hangt nu aan mijn muur, passend bij het seizoen.

 

Meet and Greet Traditioneel

Door: Joke, Saskia, Elly en Janine, Commissie Traditioneel quilten

En dan is het opeens eind januari. We waren al een poos met de voorbereidingen bezig. Daardoor maak je je ook een voorstelling over hoe de dag zal gaan. Voor ons ook gelijk de eerste echte kennismaking met het nieuwe lid van de Commissie Traditioneel, Saskia. En we hadden er zin in.

De dag ervoor konden we nog twee deelnemers die op de reservelijst stonden, blij maken met hun plekje. De zieken wensen we natuurlijk van harte beterschap en we hopen dat jullie er volgend jaar wel bij kunnen zijn. 😊

Hannie Hennink van Quiltwinkel Marin uit Westendorp nam ons mee door de geschiedenis van de Blokken van de Maand die zij de afgelopen jaren zelf heeft ontworpen. We konden ze allemaal ook in het echt bekijken, van de eerste tot en met de laatste. De meest succesvolle was de BOM met het vogeltje Juultje, die zij in 2018 ontwierp. Af of zelfs nog niet eens af. Hannie wist nooit vooraf hoe het volgende blok zou worden. In de loop van de maand ontstond vanzelf het idee. Een geruststelling voor ieder, je hoeft het niet allemaal vooruit uit te denken.

 


Daarna mocht iedereen aan het werk. De start was een blok met een deur, omringd door kleinere blokjes van verschillend formaat en vormgeving. Naar eigen keuze. De patronen werden bijgeleverd.

Zo kon het worden: Maar je maakt het zoals jij het zelf wil.

Er zat een blokje bij dat bestaat uit 5 vierkante, gevouwen lapjes van 7,5cm. Priegelwerk! Dat verdiende uitleg. Stap voor stap leidde Hannie ons door dit proces. De eerlijkheid gebied dat wij, voorafgaand aan deze dag, dit blokje al zelf geoefend hadden. En, zoals jullie weten: als je thuis op je gemak in eigen tijd en zonder afleiding werkt, is het maken van dit blokje makkelijker dan dat het vandaag bleek te zijn. De gedetailleerde uitleg bleek hard nodig te zijn en daar was Hannie met de voorbeelden goed op voorbereid. Bij iedere tafel volgde extra uitleg en regelmatig zag je een opgestoken hand als roep om advies of check of het wel goed was gegaan.

 


He, he, tijd voor de lunch. Een ruim gevuld buffet waar we van mochten pakken. Daar waren we wel aan toe. Ook tijd voor de winkel, de quilts van dichtbij bekijken en lekker kletsen met elkaar.

‘s Middags begonnen we met de show-and-tell. Een aantal deelnemers hadden één of meerdere quilts meegenomen om te laten zien. Vaak een Bom, maar niet altijd. Zo leuk altijd om het verhaal achter de quilts te horen. Van verstopte blokjes, omdat er nog 1 blokje bij moest om het jaar vol te maken en om dat ene blokje dat het totaalformaat dwars zat. Tot elke dag een hartje in Coronatijd, en een droomdekentje in wording. Een mooie diversiteit ontvouwde zich aan onze ogen.

 


En dan weer aan het werk met het blok. Hannie stelde zich in een hoekje op en gaf daar persoonlijk les over de manieren van appliqueren en borduren op stof. En ze had het druk! In het startblok vandaag zat ook een blokje met tekst boven de voordeur. Drie teksten werden als voorbeeld gegeven.

 


Er lag ook een vel papier om passende teksten die je zelf mooi vond, op te schrijven en zo anderen op een idee te brengen. Met al deze mogelijkheden kan je zelf ook blokken ontwerpen, de basis was gelegd. Hiermee hebben wij vast je eigen creativiteit een stimulans gegeven, je kan meer dan je denkt.

Wij hopen van harte dat jullie een leuke, gezellige en misschien zelfs leerzame dag hebben gehad. We hebben tips gegeven voor het vervolg met het gemaakte blok van vandaag als startpunt. Bijvoorbeeld een seizoenquiltje of een twaalfmaandenquilt, alles is mogelijk. We hopen dat er grote of kleine quilts uit ontstaan en dat jullie ons daar een foto van willen sturen.

Omdat het voor ons een nieuwe locatie was en de eerste keer dat we deze dag organiseerden, hebben we een enquête opgesteld die middels een QRcode ter plekke via de telefoon ingevuld kon worden. Daaruit bleek dat de locatie en de catering een ruime voldoende kreeg. Ook kwamen er ideeën voor volgende Meet & Greets. Daar zijn we ook heel blij mee.

Fijn dat jullie er waren!

 

 

Lekker achter de naaimachine met scraps

Trouwe lezers van eerdere blogs hebben het mij al vaak horen zeggen: ik ben groot fan van soms gewoon even lekker achter elkaar blokken in elkaar zetten achter de naaimachine. Lekker in een ketting achter elkaar doornaaien, soms alleen scraps, anders wat blokken voorbereid op diverse boards naast de machine. Bijna blind kunnen pakken en zonder te spelden onder de machine en – zoef – door! Ik werk op dit moment ook weer aan een quilt waar dat kan.

Eigen mysterie

De quilt is een eigen ontwerp dat ik nog niet kan laten zien. Mijn eigen mysterie quilt, als het ware. Wat ik mij niet super goed had gerealiseerd voor ik aan dat project begon was dat het schrijven van blogjes terwijl je aan een geheim project werkt best, eh, ‘uitdagend’? kan zijn. Als ik natuurlijk slim was geweest, had ik ervoor gezorgd dat ik nog bezig zou blijven met ook andere projecten zodat ik daar foto’s van zou kunnen laten zien. Maar je voelt ‘m al aankomen… Ik ben vol in m’n mysterie gesprongen.

Terry Rowland scraps project

Na wat nadenken heb ik toch een mooie ingang gevonden om jullie alvast mee te nemen in mijn reis. En dat is via het blok dat de basis is voor de quilt: een 3” blok van scraps. In 2022 heeft de Canadese Terry Rowland een Scrap Challenge online gedaan met deze 3” blokken met een schitterend kleurverloop. Even een screenshot van Terry in haar video waar ze de basis van het blok uitlegt.

Terry Rowland 3 inch block layout with scraps

Haar advies is vooral om niet te gaan zitten rekenen, maar met wat ruimere maten te werken en daarna je blok op 3 ½ “ te snijden (zodat het in de quilt op 3” komt). En ook dat die stip in het midden geen vaste afmeting hoeft te hebben. Gebruik je restjes, en kijk hoe je uitkomt. Hieronder de complete uitleg van Terry’s project. Alles wat je nodig hebt om een flinke stapel scraps tot iets moois te verwerken.

In die eerste video laat Terry ook zien hoe ze werkt met strookjes van 4”, zodat ze dan later kan wegsnijden wat ze niet nodig heeft. En ook hoe ze van allerlei restjes wat blokken samenstelt.

Scraps of nieuwe lapjes?

Terry heeft een schitterend effect bereikt met het kleurverloop in de blokken van haar scraps. Maar hoe doe je dat als je een andere variatie in je restjes hebt? Niet zo’n mooie regenboog maar misschien alleen blauwe of rood en crème restjes? Mocht je niet starten met scraps, maar met een fat eight of een vierkant van 25cm, dan kan ik je adviseren om eerst een strook van 4” van je stof te snijden (minimaal 4”x 5”). Daar kun je dan je zijkanten en middenstukken uit halen zonder veel stof te verspillen.
snijdiagram met grotere 4" strook

Zoef – achter de machine

Uit eigen ervaring kan ik je inmiddels vertellen dat het heerlijk naait. Ik heb inmiddels een systeem waar ik een stapel blokjes voorbereid in setjes van de losse onderdelen en die naast de machine op rij klaarleg. Strijkijzertje en een wolmat erbij om de naadjes te strijken en ik ben uren zoet. Kan ik dan helemaal niks laten zien van m’n project? Nou, ok dan. Eén foto van een stapeltje dat klaar lag om in elkaar gezet te worden…

gebundelde scraps voor blokjes

klaar om in elkaar te zetten

Voel nu ook een soort druk om verwachtingen bij te stellen voor mijn eigen mysterie project. Het gaat niet zo’n quilt worden als die van Terry! Maar ik werk wel met dat blok.

Zelf aan de slag?

Heb je zelf nog wat bakken met restjes en begint het te kriebelen met de informatie van Terry Rowland’s project? Ik kan het enorm aanbevelen. Het blijft trouwens magisch hoe je allerlei stof kunt gebruiken voor blokken en dan ziet dat je stapel restjes ongewijzigd lijkt. Probeer ‘es een paar blokken om te kijken of je er blij van wordt, zou ik zeggen. Hieronder de links naar de andere 2 video’s die Terry heeft gemaakt over haar project. Video 2 gaat over het uitleggen van de blokjes. Terry gebruikt daar een flanellen tafelkleed voor, zodat ze het project eenvoudig kan oprollen. Ook vertelt ze meer over hoe ze de kleuren in elkaar over laat lopen en tips.

Video 3 gaat over het aan elkaar zetten van de blokjes:

Erg leuk om te zien hoe het kleurverloop en geheel in de quilt bij elkaar komt.

Hebben jullie een favoriete manier voor het verwerken van scraps? Of heb ik je aan een idee geholpen? Ik ben benieuwd. En ik ga gauw weer door met m’n blokjes.

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

De quiltgroep Zoutelande aan het werk met het project Rhapsody

Door: quiltgroep Zoutelande in samenwerking met Joke van de Kracht, commissie traditioneel.

 


Ook als groep kon je je aanmelden voor het project Rhapsody. Quiltgroep Zoutelande gaf zich op voor dit quiltproject van het Quiltersgilde. Na de Coronaperiode waren ze met z`n drieën over. Gelukkig kwamen er toen weer vier dames bij waardoor de groep nu uit zeven zeer actieve leden bestaat die één keer per maand bij elkaar komen. Deze quiltgroep bestaat op dit moment uit Adrie, Anja, Hanneke, Leintje, Marietje, Ria en Wieneke. De groep is begonnen met 20 leden in 1990 en is voortgekomen uit de quiltgroep de Vlijtige Liesjes. Ria en Marietje zijn er vanaf het begin bij, Hanneke is lid vanaf 1995.

Werken aan het project Rhapsody

Over hun samenwerking tijdens het werken aan het project Rhapsody schreven ze samen het volgende: “Wat betreft de Rhapsody. We besloten mee te doen met zes personen en zijn toen ook zoals we eigenlijk altijd werken er ieder op onze eigen manier aan begonnen. De uitwerking laat zien dat we hierin ons eigen pad volgen, maar dat het toch ook weer op een mooie manier samenkomt. We hebben bijvoorbeeld allemaal een andere kleur (één keer eenzelfde kleur maar ander materiaal) gekozen. Zonder dat we dit van elkaar wisten. Als we bij elkaar komen bespreken we de resultaten en geven elkaar tips en ideeën voor verdere uitwerking.”

Individueel werk: Een foto van een vierde deel van de Rhapsody uitwerking

Anja: Rood -Vouwwerk (“Trip around the world”)
Hanneke: Groen – bewerkt met verschillende materialen (“Diamant”)
Leintje: Blauw – spijkerstof (“Driehoekjes”)
Marietje: Zwart – Zeeuwse stoffen die in klederdracht worden gebruikt (“Diamant”)
Ria: Turquoise- Bewerkt (“Trip around the world”)
Wieneke: Blauw bewerkt met verschillende materialen (“Trip around the world”)

De werkwijze van de quiltgroep Zoutelande

Op onze vraag om iets meer te vertellen over de quiltgroep beschrijven zij samen het volgende: “Alle leden hebben een heel eigen manier van werken en stijl, traditioneel, modern en art en alles wat er tussen zit. Dit geeft een hele leuke interactie binnen de groep en zo inspireren en versterken we elkaar… We volgen gezamenlijk of individueel cursussen en quiltdagen en geven de resultaten dan weer aan elkaar door. Ook bezoeken we natuurlijk beurzen mits dit i.v.m de afstand te doen is. We werken dus aan eigen projecten maar ook zeker aan groepsprojecten. We exposeren elk jaar tijdens de 3 daagse kunstroute “Kunst aan de Kust “ die in Zoutelande en omstreken gehouden wordt. https://kunstroutezoutelande.nl/.

Groepsprojecten

Hiervoor bedenken we dan een onderwerp waaraan we ieder op ons eigen manier invulling geven. Onderwerpen uit voorgaande jaren: bekende schilders, of we verwerken een zelfde lapje (kranten, jungle lapje) in een quilt. Ook een opdracht was, verwerk een lapje op zichtbare wijze in een quiltje van 50 x 70 cm.

 

Jungle lapje quiltgroep Zoutelande

 

Soms werken we met een vastgestelde maat, een andere keer wordt dit vrij gelaten. Ook maken we een groepsopdracht, bijvoorbeeld met regenboogkleuren, of een zelfportret. Zo hebben we vorig jaar een groepsproject gemaakt waarbij we ieder quiltjes hebben gemaakt van 20 x 20 cm. volgens het volgende schema: Geel – zon, Oranje – aarde, Rood – Vuur, Paars (Violet) – nacht, Blauw – water, Groen – Bladeren. Deze hebben we met een tussenruimte van 1 cm op lint/band gezet en naast elkaar opgehangen.”

 

Groepsquilt regenboog Quiltgroep Zoutelande


Tot slot

Het is duidelijk dat de quiltgroep Zoutelande een actieve en productieve groep is die zowel in individueel werk als in een groepswerk uitdagingen aangaat.

Even voorstellen Pauline van den Berg de toekomstig hoofdredacteur

Door: Pauline van den Berg

Even voorstellen – de toekomstig hoofdredacteur

Quiltnieuws is de kwartaaluitgave van het Quiltersgilde en een geliefd blad bij de leden. Enige tijd geleden gaf de hoofdredacteur Marjolein den Oudsten te kennen haar werkzaamheden voor het blad te beëindigen. Het bestuur moest op zoek naar een nieuwe hoofdredacteur. Gelukkig is er een goede kandidaat gevonden in de persoon van Pauline van den Berg en tijdens de komende ALV wordt zij voorgedragen voor deze functie. In deze blog stelt Pauline zich aan de leden voor.

Wie is Pauline

Mijn naam is Pauline van den Berg, ik ben 66 jaar, getrouwd met Alex en wij hebben drie zoons, drie schoondochters en één kleinkind. Ik woon in het buitengebied van het Veluwse Epe en geniet sinds een paar weekjes van mijn pensioen. Tot 1 januari jl. had een hectische baan als executive assistant van de CEO van het grootste netwerkbedrijf van Nederland, Alliander. Gelukkig heb ik in het hoofdredacteurschap direct een eerste opvulling gevonden van de zeeën van tijd die ik nu krijg. Want stilzitten is best wel lastig voor me.

Hoe ik begon met quilten

De liefde voor lapjes kwam pas later, toen onze kinderen de deur uit waren en wij inmiddels naar Deventer waren verhuisd. We kwamen terecht in het Bergkwartier met om de hoek de inmiddels niet meer bestaande quiltwinkel 100 Rozen. Quilten was voor mij iets uit historische romans over de pioniers in Amerika. Het boeide mij mateloos en nu was er plotseling om de hoek een mogelijkheid om het te leren. Eind 2017 zette ik de eerste stapjes op het quiltpad. Ik leerde de basisbeginselen van Jeltje van Essen, de eigenaresse van 100 Rozen. De liefde voor deze prachtige en zeer gevarieerde handwerkvorm heeft mij sindsdien niet meer losgelaten. Door mijn drukke baan kom ik nu pas toe om de fijne kneepjes te gaan leren en om me te verdiepen in de verschillende vormen. Met hoofdredacteurschap snijdt het mes dus aan twee kanten.

Tot nu toe heb ik 6 quilts gemaakt waarvan mijn favoriet binnenkort in Quiltnieuws 163 te zien is. De laatste quilt wordt voor mijn kleinzoon. De top is inmiddels klaar en ik ga een poging wagen om deze door te quilten op mijn nieuwe naaimachine, die ik mezelf cadeau heb gedaan voor mijn pensioen 😉

Quiltnieuws

Het hoofdredacteurschap is natuurlijk niet iets wat je zo maar even op je neemt. Ik word gelukkig ingewerkt door de huidige eindredacteur Marlies van Huijgevoort en er is een ervaren redactie. Het is een heel proces om tot een mooi en interessant nummer te komen. Mijn eerdere ervaring als communicatieadviseur bij het Mediateam van Alliander komt daarbij goed van pas. Ik hoop samen met de redactie veel mooie nummers te gaan maken en heb je iets leuks te melden of heb je suggesties, laat het ons dan weten via redactie@quiltersgilde.nl.

Prikbordfoto Quiltnieuws 162

In elke editie van Quiltnieuws worden prachtige foto’s en korte berichtjes geplaatst van leden die trots hun quilts laten zien. Het is altijd een feest om je mooie creaties met anderen te delen! Om de verbinding tussen de website en Quiltnieuws te versterken, presenteren we deze schitterende werkstukken nu ook in een blogbericht. De redactie van Quiltnieuws heeft de inzenders gevraagd om een blogbericht te schrijven over de achtergrond en het ontstaan van hun quilt. Het eerste bericht dat bij ons kwam was van Afke Attema. De foto’s van de overige prikbord berichten plaatsen we in een volgend bericht over het prikbord.

 

Blogbericht geschreven door: Afke Attema

Allereerst bedankt dat mijn quilt voor Jordy op het prikbord is geplaatst. Om deze te maken was nog een hele uitdaging voor een jongen van 18 jaar, maar het is gelukt.

Met mijn zus wilden we een quilt maken van onze geverfde lapjes, die lagen er maar zonder bestemming. Na veel zoeken hebben we uiteindelijk dit patroon uit de simply modern nr 13 gevonden.

Voor het middenstuk heb ik allemaal verschillende patroontjes getekend.

De blokjes heb ik met de machine gemaakt en met de hand gequilt, daarna als quilt-as-you-go aan elkaar gezet.

 

Ik vond het zo leuk geworden dat ik dit patroon en werkwijze ook voor Jordy zijn quilt heb gebruikt (81 blokjes en 2.00 x 2.00 m). Heb allemaal katoenen blauwe stofjes gezocht en maar blokjes naaien. Achterkantje en fiberfill er tussen en dan met de hand quilten.

Het zijn steeds kleine werkjes en dan is het te overzien. Als ze klaar zijn moet je ook nog een leuke compositie maken en er moet nog een mooie bies om heen.
Hoe doe je dat met zo”n grote quilt. Heb ze allemaal maar op bed gelegd en gepuzzeld tot ik tevreden was. Daarna alles ook als quilt as-you-go aan elkaar gezet.

Ben er tevreden over en Jordy was er erg blij mee.

 

 

Kleurenspaghetti en hoe een mislukt werk een tweede leven kan krijgen

Blogbericht geschreven door: Jeannette van der Linde

In mijn vorige blog heb ik beschreven hoe ik een foto van een heftige regenbui nog een keer wilde maken na mijn werk voor de Elzas. Bij het werk dat ik had gemaakt liepen de kleuren zo in elkaar over dat het een kleurenspaghetti was geworden. Ik wilde teveel.
Omdat de figuurtjes wel leuk waren wilde ik het toch nog een kans geven door een andere achtergrond te maken. Dus nieuwe stof gekocht, grungestof in dit geval, omdat die mooie structuur heeft en een andere structuur dan mijn zelf geverfde lappen en aan de slag. Ik heb voor grotere, bredere stroken gekozen met ronde randen om het verschil met de figuurtjes te vergroten die in een puntige vorm eindigen. De schets die ik heb gemaakt moest ik goed in de gaten houden tijdens het neerleggen voor de kleurverdeling. Ik legde ook regelmatig de figuurtjes erop om te zien hoe het contrast was.

Originele foto, werk voor de Elzas, Kleurenspaghetti

Figuurtjes er op

Nadat ik tevreden was over mijn ondergrond heb ik hem doorgequilt met diverse patronen. Hierna konden de figuren er op. Toen was er iets aan de hand waar ik niet meteen de vinger op kon leggen, het klopte niet. Je kijkt schuin op je werk omdat het zo groot is en de verhoudingen zijn dan anders. Doordat ik tussendoor telkens foto’s met mijn telefoon neem van mijn vorderingen deed ik dat nu ook en zag je dan ook het meteen: ik had de figuurtjes op z’n kop gezet!
Dan ga je vergelijken: bij de eerste oplossing lopen de figuurtjes naar het onweer toe en bij de tweede oplossing gaan ze naar het licht. Wat is mooier, welke boodschap wil ik meegeven? Ik heb gekozen voor de tweede, ik ben positief ingesteld.

Welke kant kiezen voor het licht?

 

Spaghetti ontrafelt

Nadat de beslissing was gevallen kon ik de figuurtjes verder uitbouwen, de paraplu vervangen omdat die weg liep in de achtergrond en als laatste nog enkele regendruppels toevoegen. Bij de grote paraplu gaan de druppels niet verder, de vrouw blijft droog maar bij de jongen komen de druppels door zijn “paraplu” heen en hij wordt dus nat.

Eindresultaat

De figuren zijn vast gestikt langs de rand om het contrast naar de zwaar doorgestikte ondergrond sterker te maken en zo is het toch nog een werk geworden waar ik met plezier naar zal kijken. Wat mij betreft is de beweging goed in beeld gebracht, al zal het voor sommigen te ver zijn doorgevoerd. Degene die goed kijkt ziet bijvoorbeeld dat de vrouw geen benen heeft maar die stoorden en zijn niet nodig, je hoofd bedenkt ze er wel bij.

Detail

Nu nog een naam. Mijn werk voor de Elzas heet Demi-sec, hoe zal ik deze noemen?
Ik hoop dat u, als lezer, wat gehad heeft aan mijn puzzel. Soms is het belangrijk om afscheid te nemen van het werk dat je hebt gedaan om een nieuwe, betere oplossing te vinden.