Genieten van de herfstkleuren

Ergens tijdens de regenbuien in september zat ik naar buiten te staren en kreeg ik de smaak te pakken van de herfst. Ja, ik ben er zo een die blij wordt van de herfst. De zon die wat meer goud toevoegt aan het licht, de bomen die kleur bekennen en die geur van het bos. Zalig! En binnen lekker met een verse pot thee allerlei lapjes verwerken. Dus ging de bak op tafel met een herfstproject waar ik vorig jaar aan was begonnen. Een lopertje in wol van Jerome Thomas, genaamd: Autumn Opulence. Bijna een jaar geleden blogde ik er ook over (hier).
pompoen met malletje

Ik heb echt even zitten puzzelen hoe ik het beste de lijnen kon markeren voor de stitchery in de wol. Uiteindelijk gekozen voor papieren malletjes waar ik de buitenlijnen had uitgeknipt in de juiste vorm. En dan met een stift die aan de lucht verdampt/verdwijnt ze markeren. Inmiddels zitten alle onderdelen geappliqueerd en is het tijd om het zwarte middenstuk op de achtergrond vast te zetten. Die stof was ik vorig jaar al helemaal v’lieft op – en nu nog steeds.
herfst patroon: Autumn Opulence, Jerome Thomas

In het oorspronkelijke patroon is het de bedoeling dat er tegen die achterkant nog een geverfd flanelletje wordt vastgezet. Maar dan zie je maar zo’n klein randje van die mooie stof! Ik ga nog even nadenken over een manier om die rand te verstevigen zonder een hele achterkant. Misschien een soort beleg maken voor de rand van de resten die ik nog over heb.

Label ook af

Bij het doorbladeren van mijn foto gallerij kwam ik ook deze nog tegen: het label voor mijn Down the Rabbit Hole quilt (zie ook blogje hier ). Wat onderdelen uit de quilt overgenomen en geborduurd met de naaimachine. Inmiddels zit die vast op de achterkant en daarmee is die BOM ook ein-de-lijk helemaal klaar.
label: Down the Rabbit Hole

Een herfst stringquilt

Na de grote Down the Rabbit Hole en de kleine stukjes van de Twisted Logcabin (zie onder andere hier ) wilde ik gewoon even ‘naaien achter de naaimachine’. Niet teveel nadenken, gewoon lekker blokken in elkaar zetten. Dat is een stringquilt aan het worden. Als ondergrond gebruik ik papier van een oud telefoonboek. Dat was een tip die ik heb opgepikt van Bonnie K. Hunter (Quiltville ). Het is echt chaos op tafel tijdens het naaien. Allemaal stroken stof en meestal een stuk of 3 blokken die ik achter elkaar kan verwerken. Lekker grabbelen tussen de stroken…
chaos met herfst kleuren voor de stringquilt
chain piecing de string blokken

Ik heb al een aardig stapeltje oranje en groene blokken. Ik weet nog niet hoeveel ik er ga maken en hoe ik ze aan elkaar ga zetten. Maar af en toe leg ik er een paar naast elkaar om even te genieten van de kleurtjes. Maak ik een beetje m’n eigen bos in de herfst.
herfst kleuren stringquilt

Inspiratie

Een ander leuk event deze herfst was de Meet & Greet Modern Quilting dag op 28 september in Nijkerk. Het was genieten om mee te kijken met de foto’s van de reizen van Marina Brito de Campos en ik heb een hoop geleerd van de lezing van Nienke de Lange over contrast. Maar waar m’n hoofd een beetje van op hol is geslagen is het meekijken van de demo die Nienke gaf over het zelf stofverven in 7 gradaties (Nienke’s blogbericht erover kun je hier teruglezen). Ik heb al een keer de luxe gehad om een dag bij Nienke door te brengen om de eerste stappen te zetten met het samenstellen van 28 kleuren uit 3 basis kleuren. Maar de combinatie met de getoonde foto’s, de info over contrast en het ogenschijnlijke gemak waarmee je zelf aan de slag kunt voor je stoffen veroorzaakte een ‘inspiratie-kortsluiting’. Daar komt dus een vervolg uit. Een eigen ontwerp waar ik nu nog vooral op papier mee bezig ben. En ja, met een knipoog gebruik ik de omschrijving ‘ogenschijnlijk’ – de hand van de meester maakte de demo heel ontspannen, maar het zal mij als beginneling een stuk meer moeite kosten. Ik kijk er naar uit om te gaan experimenteren.

Zoveel ideeën en zo weinig tijd.

Nog een paar weken en dan komen de kerstprojecten op tafel en gaat de herfst de kast in. Ik ga gezellig weer meedoen aan een advent sew along (borduren) en zie de kalender weer vollopen met allerlei gezelligheid. Niet in het minst het oefenen en optreden met een kerstkoor. Het wordt een puzzel om tijd te maken voor het verder uitwerken en realiseren van het ontwerp idee dat ik heb. Maar je kunt er op rekenen dat ik er te zijner tijd over vertel in een volgend blog.

Komen jullie nog toe aan het tijd maken voor steekjes zetten in deze dagen? Alvast heel veel plezier met de voorpret op de feestdagen. Niet te veel stress en vooral veel gezelligheid opzoeken.
Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Rondje Textiel

Een blogbericht van Liesbeth Wessels

Nee ik neem je niet mee  om een rondje te wandelen. Ik wil vertellen over textiel in een rondje.

In het Quiltnieuws van september staat nieuws over het Textielfestival (voorheen 1 x 5 jaar in Leiden). In 2026  wordt dat gehouden in Amersfoort (fijn meer centraal).
Op bladzijde 7 onder het kopje Stidoc  kun je het lezen.
Weten jullie nog; in 2020 hebben we met velen samen engelenvleugels gemaakt. Dat was het ledenproject van toen.


Deze keer wordt het ledenproject een textielwerkje in een rondje; in een houten borduurring met een metalen spanschroefje. Al deze rondjes gaan opgehangen worden. Elke maat is toegestaan en elke textieltechniek is toegestaan. Een heerlijk tussendoortje.

Rondje textiel bij de Fiber-Art groep

En laten we dat bij de FiberArt groep nu net gedaan hebben dit seizoen. Misschien helpt het om jullie dit te laten zien en krijg je daardoor ideeën om er ook mee aan de gang te gaan.

Het was een klein project en we hebben de jaargetijden in een rondje gemaakt. Het ronde is 20 cm in doorsnee. We stuurden het rondje naar iemand anders en zo kreeg ik iedere maand van iemand anders een textieljuweeltje.

Ik zal je vertellen en laten zien, wat ik heb  gemaakt en dus verstuurd; en ik zal laten zien wat ik heb mogen ontvangen.

De vier seizoenen

Ik heb mijn inspiratie gehaald uit de mooie tekeningen van Rie Cramer. Veel boekjes met mooie tekeningen staan hier bij mij in de kast. Om mijn rondje te maken heb ik borduurlinnen geverfd met inktens potloden om een lentesfeer te creëren. Vervolgens in sfeer randjes groen en gras gemaakt.

Rondje Textiel; de lente in een rondje gevangen

Lente

Daarna heb ik met Tyvek en Lutradur de takken van de bloesemboom gemaakt en de bloempjes. Voor mij begint de lente met het lichte groen van de bladeren en met alle bloesems overal.

De Zomer is eigenlijk op dezelfde manier ontstaan. Een tuin vol bloemen, een gieter en een bloemenmand. Zomertijd is tuintijd.

Rondje Textiel; De zomer met een tuin vol bloemen

Zomer

De Herfst heeft een andere sfeer. Hiervoor heb ik het borduurlinnen bedrukt met bladeren (monoprint). Daarna met dik borduurgaren de bladeren laten zien en 2 bladeren met lutradur gemaakt en bewerkt. Een blad is door verhitting deels rond gaan staan en ligt er bovenop.

Rondje Textiel; rondje gevuld met herfstbladeren

Herfst

De Winter is wit en blauw. Dit winterrondje is niet gemaakt op borduurlinnen maar op flannel, lekker warm. In de wintertijd houden we altijd water vrij voor de vogels. Dus zie je dat hier op mijn winterversie. De boom is gemaakt met tyvek en de struiken met tyvek en lutradur.

rondje Textiel; de winter, de vogels krijgen water

Winter

Omdat het bij de Fiber Art-groep  altijd gaat om een ruil, laat ik hier de 3 bijdrages zien die ik ontvangen heb.

 

De Lente van Els

De lente gemaakt door Els voor Liesbeth

de lente van Els

Een landschapje gemaakt met afwisselende stoffen en ook een boom met bloemen, bloesem. Het zijn echte kralen die er voor hangen.

De zomer van Tonny

De zomer gemaakt door Tonny voor Liesbeth

De zomer door de ogen van Tonny

Het is helemaal gemaakt van ruwe zijde. Dat geeft van zichzelf al mooie kleuren. Bovenop de blaadjes heb ik met Angelina gewerkt.

 

De Herfst van Annet

De Herfst zoals Annet die voor mij gemaakt heeft

De Herfst van Annet

Een Collage van echte herfstige zaken, mooi in kleur.

Heel eenvoudig, iedereen kan aan de gang gaan. Laten we samen veel rondjes maken. Ter zijner tijd kun je op de website lezen waar je de rondjes in kunt leveren. Laat ons weten en zien wat je maakt.

 

 

Het Quiltersgilde op de Handwerkbeurs in Groningen

Door: Conny Dienske

Het Quiltersgilde met de tentoonstelling Connected in Red op de Handwerkbeurs in Groningen 14, 15 en 16 november

Voor de noorderlingen is het westen van het land niet naast de deur maar dat geldt andersom ook. Op een dag heen en weer is een ritje Parijs en dat hebben we er graag voor over.

Want wat waren zij blij dat er een handwerkbeurs in Groningen was met ook meer dan 10 quiltwinkels. Dus lapjes te over.

En dan was het Quiltersgilde er met een mooie tentoonstelling die nog niet in Nederland te zien was: Connected in Red. De beeldmerkquilt van Femke Kunnen-Jacobs hebben de meesten van jullie wel gezien maar er zijn 70 hele mooie inzendingen. Heb je geen gelegenheid gehad om te gaan, in februari zijn de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk. Het Quiltersgilde heeft de hele Patriazaal en daar zijn maar liefst vier tentoonstellingen te zien. Connected in Red, Imagine a Bird, alle Bobbins en Flower Power. Het wordt spectaculair.

Tentoonstelling Connected in Red

 

Was er belangstelling voor de beurs?

Dat kan je wel zeggen. Vrijdag 15 november was het zo druk dat er letterlijk een rij voor de ingang stond en de parkeerplaatsen vol waren.  Binnen kon je bijna over de hoofden lopen.

Het Quiltersgilde met de infostand

Natuurlijk hebben wij weer geprobeerd een uitnodigende informatiestand en make & take tafel in te richten. Hier konden ook voor het eerst de kaarten van Conntected in Red gekocht worden.

Make & Take tafel

Wat een gezelligheid aan de tafel. Wonderfil heeft leuke kerstboompakketjes gesponsord. En ook kleine handjes zijn aan de tafel aangeschoven en hebben een boompje gemaakt of een ster gevouwen.

 

En dan is het zaterdag 17 uur

Het aantal bezoekers op de beurs loopt vanaf 16 uur een beetje terug. En om 17 uur gaan we aan de slag om alles weer mee te nemen. We kijken terug op een geslaagde beurs in Groningen en kijken vooruit naar de handwerkbeurs in Houten van donderdag 9 januari tot en met zondag 12 januari 2025 en de Patchwork & Quiltdagen in Rijswijk van donderdag 13 tot en met zaterdag 15 februari 2025.

Heel veel dank aan de vrijwilligers waarmee we deze beurs hebben kunnen bemensen.

Regiodagen Flevoland op 1 en 2 November 2024

Door: Anneke Vogelaar

Saai….?

Vrijdag 1 november, een saaie dag, maar niet in Swifterbant.

We worden welkom geheten in het nieuwe gebouw “De Kombuis”. Yvonne van der Sluijs, de secretaresse van het bestuur, en ook de nieuwe Regiovertegenwoordiger van Friesland, Gerdien Tiesinga, zijn afgereisd naar de Flevopolder. Het nieuwe trefpunt voor onze regio is een multicultureel centrum met bibliotheek, keuken, zalen en achter appartementen.

Wel 1 minpuntje volgens Marijke en Greetje: er zijn nog geen kapstokken, maar dat deert ons niet. We zitten in een mooie warme zaal met voldoende ruimte. Al gauw is het als vanouds: Quilts worden opgehangen, er is koffie met wat lekkers en Marijke en Greetje vertellen met humor het één en ander over het landelijke gebeuren en wat er vandaag gaat gebeuren.

Aan de slag

We krijgen allemaal een pakketje met lapjes stof, en dan vooral geen quiltstof. Marijke heeft namelijk een auto vol met lapjes gekregen van een vriendin van Colette Berends. Colette was een autodidactische textielkunstenares. Ze schilderde taferelen met stof, kant en voile uit de filmwereld, theaters of over het thema van moeder en kind. Ze overleed in 2012.

We kunnen kiezen uit een afbeelding van een roos of van een vogel. Vervolgens teken je de onderdelen op Steam-a-Seam en dan plak je kleine stukjes stof op de Steam-a-seam. Alle onderdelen uitknippen en op een mooie ondergrondstof plakken. Door alle verschillende pakketjes is het verrassend hoe alle rozen en vogels anders zijn.

 


En verder

We hebben bijna geen tijd voor de lekkere soep met broodjes. Er zijn snelle en rustige werkers. Sommigen van ons werken na het eten gestaag door.

Toch hebben we allemaal tijd om langs de winkel “ Miracle Quilts” uit Utrecht te gaan. We hebben onze Show en Tell. Wat weer een variëteit aan werkstukken. Klein, groot, eenvoudig, gecompliceerd, maar wat leuk om te zien hoe een ieder geniet van deze hobby.

Tot slot

Tot slot nog bingo spelen en ook dat is weer gezellig. De winnaars krijgen een rolletje quiltstof. Tot slot, jawel, krijgen wij ook allemaal een rolletjes quiltstof mee naar huis. Oja, volgende keer op tijd aanmelden, want vol is vol.

 

 

Wiebelende Kerstboom

Door: Gerie Lammers

Kerstmis

Hallo, daar ben ik weer, Gerie. Nog ongeveer anderhalve maand en dan is het weer Kerstmis. En ook daar kun je iets moderns voor maken. Bijvoorbeeld de Wiebelende Kerstboom. Hiervoor is geen vastomlijnd patroon. In mijn quilt staat de boom ongeveer in het midden van de voorstelling, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Je kunt jouw den ook in een hoekje maken. Heel groot, of juist heel klein. Misschien laat je er slechts een stukje van zien, alleen het topje, de helft, of maar één tak. Net wat jij wilt, het is jouw quilt.

 

Het idee

Het idee is heel eenvoudig, je snijdt enkele stroken, de breedte maakt niet uit, de lengte ook niet. Als ze maar niet allemaal even dik of even lang zijn. En ze hoeven zelfs niet groen. Misschien geef je de voorkeur aan een bonte boom, een paarse, of heeft iedere tak een verwijzing naar wat je hebt gedaan het afgelopen jaar. Misschien is iedere tak wel een stofje uit een quiltproject waar je dit jaar aan gewerkt hebt.

 

De uitwerking

Hoe dan ook, je sorteert je stroken op lengte. 1 strookje kan het stammetje worden. De stroken leg je van onder naar boven, de langste onder, de kortste boven. Je kunt eindigen met een driehoekje. De stroken leg je een beetje scheef ten opzichte van elkaar. Tijdens het puzzelen met je stroken kun je foto’s maken, zodat je je mooiste compositie weer terug kunt vinden. Wanneer je die mooiste compositie gevonden hebt, speld je de stroken op je achtergrond en ga je de stroken vastnaaien. Dit kun je op de top doen, maar je kunt het geheel ook gelijk op de vulling en de achterkant leggen, dan ben je ineens ook aan het doorquilten. Ik heb voor het vastzetten van de stroken voor de dekensteek gekozen, maar je kunt natuurlijk elke steek kiezen die je wilt. Losse draadjes aan de stroken heb ik laten zitten, dat vind ik speelser staan. Het zijn dan ook een soort dennennaaldjes.

 


Voor het doorquilten van de achtergrond heb ik gekozen voor mijn voorkeursopvulmeander. (Dit zou een leuk woord zijn voor galgje, maar helaas, het staat niet in het woordenboek, ik heb het opgezocht.) Ik gebruik dit wolkige motiefje vaak als achtergrond.

 

Tot slot

Heel veel plezier met quilten. Ik zie jullie foto’s graag tegemoet op mijn email, zodat ik ze in de Nieuwsbrief Modern kan gebruiken.

Groetjes, Gerie

 

Toekomst Quiltersgilde Commissie Dynamiek

Commissie Dynamiek

Door: Marina Brito de Campos, namens de Commissie Dynamiek

 

 

Tijdens de Algemene Ledenvergadering in april 2024 heeft het bestuur van het Quiltersgilde de Commissie Dynamiek ingesteld. Aan de commissie is gevraagd over de toekomst van het Quiltersgilde na te denken en het bestuur te adviseren over een toekomst bestendige koers.

Op de oproep aan de leden om zich voor de commissie aan te melden heeft een aantal leden gehoor gegeven.

Ine Jansen, Jeanette Broer, Jentien van de Brug, Joke van de Kracht, Marianne Martens-Niemeijer en Marina Brito de Campos zijn het afgelopen halfjaar met elkaar in gesprek geweest. Reacties van leden, die per mail zijn ingestuurd, zijn in de gesprekken meegenomen.

Rob van Schaik en Peter Dek van de Sesam Academie hebben ons tijdens de gesprekken, die plaats vonden in het kantoor van de Sesam Academie in Apeldoorn, ondersteund.

De aanpak

De begeleiding vanuit de Sesam Academie leverde ons een goed bruikbare gespreksstructuur, hielden ons bij de les, zowel planmatig als inhoudelijk en droegen bij aan de plezierige sfeer tijdens de bijeenkomsten.

We zijn 5 keer bij elkaar geweest en hebben levendige gesprekken gevoerd. Er was en is grote inzet en betrokkenheid. We voelen ons allen sterk betrokken bij de vereniging en bij onze hobby, die veel voor ons betekent. We willen graag dat beiden bloeiend blijven voortbestaan en dat het quilten, behalve onze hobby, ook als ambacht en traditie een plek in de samenleving behoudt en zelfs vergroot.

We hebben gewerkt aan de hand van het model Golden Circle, dat uit 3 fases bestaat.

1. Waarom willen we het?

2. Hoe kunnen we dat bereiken?

3. Wat moeten we daarvoor doen?

Het advies

Op zaterdag 2 november heeft de Commissie aan het bestuur het eerste deel van het advies uitgebracht, dat gaat over de Waarom- en de Hoe-vraag.

Het advies is opgebouwd rondom 5 thema’s:

  • Verbinden van leden
  • Behouden van de traditie en cultuur
  • Leren en kennisoverdracht
  • Samenwerken met andere verenigingen en organisaties
  • Verbinden van mensen en culturen.

Binnen elk thema zijn 1 of 2 actiepunten benoemd.

Het bestuur gaat nu het advies bespreken. Met de feedback, die de Commissie Dynamiek uit die bespreking krijgt, gaat de Commissie weer aan het werk om antwoord te geven op de Wat-vraag, in de vorm van concrete SMART* geformuleerde actieplannen.

Zowel het bestuur als de Commissie zijn benieuwd naar reacties van andere leden op deze ontwikkeling. Wil je reageren en/of heb je zelf goede suggesties? Stuur je reactie naar dynamiek@quiltersgilde.nl.

*Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden

 

Quilten op z’n Indiaas: Kantha

Door: Rivka Bakkers-de Jonge

Werken met textiel

Als liefhebber van textiele kunst, ben ik altijd nieuwsgierig naar manieren van werken die ik nog niet ken. Zo kwam ik ineens uit bij Kantha, een Indiase manier van quilten. Ik zag ergens een filmpje over het maken van een klein zakje waarbij je kleine restlapjes stof op elkaar legt en met eindeloze rijen rijgsteek alles vastmaakt. Alles met de hand, oftewel, een heerlijk werkje om overal mee naar toe te nemen om er tussendoor even aan te werken. Vanuit dit kwam ik door wat verder te zoeken uit op Kantha.

 

Wat is Kantha?

Kantha komt uit de Bengalen. Met Kantha wordt onder andere oude Saris samengevoegd in meerdere lagen en aan elkaar geregen met decoratief borduurwerk en de rijgsteek. Hoewel er niet een vulling tussen ligt zoals bij onze westers quilts gebruikelijk is, wordt dit toch quilten genoemd, omdat er meerdere lagen op elkaar worden genaaid. Op deze manier wordt afgedragen en kapotte kleding verwerkt tot iets nieuws. Hoewel Kantha prachtig is om te zien, is het in eerste instantie bedoeld als gebruiksvoorwerp. De nieuwe stoffen die zo ontstaan worden bijvoorbeeld gebruikt als deken of om een portemonnee of etui van te naaien.

Ekta Kaul

De Indiase Ekta Kaul  die al jaren in het Verenigd Koninkrijk woont, deed veel onderzoek naar Kantha en schreef er een prachtig boek over, dat afgelopen zomer verscheen. Online nam ik deel aan een tweedaagse workshop, waarin ze ons meenam in de wereld van Kantha en we aan de slag gingen met een klein werkje. Eerst naaiden we op de bovenste laag diverse siersteken en daarna voegden we een extra laag toe aan de achterkant om alles aan elkaar te quilten.

In Kantha quilt je met rijgsteken in kleine segmenten en volg je daarin de geborduurde patronen. Omdat je tussen en om patronen heen gaat, gaan je steken alle richtingen op. Het is ook juist niet de bedoeling om ze netjes uit te lijnen, ze moeten verspringen ten opzichte van elkaar. Het leuke is dat daardoor een extra dimensie in je werk ontstaat doordat je werk een beetje gaat bobbelen. Een genot voor de textielliefhebber die graag met haar/zijn vingers voelt aan het eindproduct!

Handtekening

Waarom ik helemaal verliefd ben geworden op Kantha, is omdat het echt gezien wordt als de persoonlijke expressie van de maker. Al die kleine steekjes die je met de hand hebt gemaakt, zijn als het ware je handtekening. Het is ook een weerspiegeling van je dag, hoe je je voelt. Zo is geen stukje op je Kantha werk hetzelfde, net zoals geen dag in je leven hetzelfde is.

 

Traditioneel quilten – Baltimore

Door: de commissie Traditioneel Quilten: Janine, Joke en Sylvia

Nieuwsbrief

In de algemene nieuwsbrief van augustus (nieuwsbrief-augustus-2024) schreven we over de Baltimorequilts die in Rijswijk van 11 tot 13 april 2024 bij de expositie te zien waren. N.a.v. die nieuwstip in de algemene nieuwsbrief hebben we de deelnemers gevraagd iets over hun quilt te vertellen. Deze deelnemers maken deel uit van de Baltimoregroep uit Schagen.

Marlies van Veen vertelt

Mijn quilt is De Geheime Tuin, blok van de maand van Sarah Fielke 2023. De maat is: 1.35 x 1.60, de top is handwerk, quiltwerk Aljona Terzi, 2023. Mijn man vroeg lang van te voren “weet je iets voor je verjaardag”? Nou dat was niet zo moeilijk, ik wilde graag meedoen met de bom van Sarah Fielke. Denk je eens in meer dan een jaar maak plezier!

Zo geschiedde, en de eerste maand diende zich aan. Het zou een enorme quilt worden zag ik. Toen bedacht ik dat ik hem wel op 75% zou kunnen maken. Dat is goed gelukt, dus stoffen uitzoeken en iedere maand een nieuw stukje verjaardagskado. Het bijblijven was wel nodig want ik wist al vroeg dat de quilt in Rijswijk zou gaan hangen. Heerlijk zo een extra stimulans.

Eind januari was de quilt klaar en Aljona ging hem doorquilten met een prachtig resultaat. Het was geweldig de quilt te zien hangen samen met de andere quilts van onze groep en we waren allemaal ook heel trots.

 


Lidy Pauw vertelt

Mijn quilt is de “Bloempotten uit de doos” van Brigitte Gibblin. De doos met materiaal heb ik besteld bij Quiltmania. In de coronatijd heb ik er met veel plezier aan gewerkt.

 

Dia Witte Doorn vertelt

Ik maakte de ‘Oma’s Delft Blue’ quilt. Het middenblok ís van Esther Aliu. Het is een blok uit ‘Oma’s Blues’. Het blok vond ik zo mooi, maar de blokken eromheen was niet mijn ding. De quilt lag al een paar jaar in de kast, tot dat ik de blokken van ‘Piecing the past quilts, Delft Blue’, tegenkwam. Nog een mooie rand erom heen gemaakt . En toen helemaal naar mijn zin afgemaakt. Hij hangt nu op een mooi plekje in de keuken. Deze quilt is met de hand geappliqueerd en op de Longarm gequilt door Aljona. De maat is 125×125.

 

Henny Renee vertelt

De quilt die ik maakte is een drieluik ‘Galla in Holland’. Met de hand geappliqueerd en met de machine gequilt. Na een workshop van Galla Grotto waarin ik een ontwerp met huisjes heb gemaakt, heb ik me gelijk aangemeld voor alle drie de workshopdagen in 2023 met Galla. Het thema daarvan was Hollandse taferelen. Het ontwerp gecombineerd met de kleuren zorgde ervoor dat ik de drie ontwerpen in korte tijd heb afgemaakt. Eén zoon vond het zo mooi, dat ik nu ook een ‘Galla’ voor hem heb gemaakt. Het inspireert me om meer te ontdekken in het quilten en ik geniet er iedere dag van!

 

Ineke de Roos vertelt

Ik maakte ‘Over the Hill Down Under’ in 2023. Deze quilt was gebaseerd op een reis door Australië. Van de Great Barrier Reef, The Outback tot de Uluru en Goulburn, N.S.W., de stad waar ik ben opgegroeid. Als het ware een “sentimental journey”. Uitgangspunt was de quilt van Wendy Williams. Mijn eerste ervaring met wolvilt applicatie. Het gaat om de middelste quilt op onderstaande foto.

 

Tot slot

Dames, heel hartelijk dank dat jullie wat meer informatie gaven over de quilts die wij zagen. Met de verhalen erbij worden quilts waardevoller en kijken we er anders naar.

 

 

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Jo

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Lydia de Mooij, heeft het stokje doorgegeven aan:

Jo Huijsman

 

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Jo voor het Quiltersgilde doet.

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde en kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde?

Tijdens de tweejarige opleiding Quilten Speciaal 13 in 2014 ben ik gevraagd om iedere maand voor de website van het Quiltersgilde een verhaaltje te schrijven over de opleiding Quilten Speciaal. Omdat ik in die periode de opleiding als een groot cadeau ervoer, kostte het mij geen enkele moeite. Iedere maand heb ik meer dan genoeg inspiratie. Na de opleiding in 2016 ben ik blijven schrijven. Mijn verhaaltjes gaan dan over hoe ik zonder steun van de docenten in mijn eentje verderga.

De eerste jaren schreef ik iedere maand een verhaaltje voor de website van het Quiltersgilde, maar inmiddels is het bloggen verder geprofessionaliseerd en zijn er veel bloggers bijgekomen. Ik ben nu ongeveer 1 x per twee / drie maanden aan de beurt. Het aanbod voor de lezers is hierdoor ook veel gevarieerder en dus een geweldige vooruitgang.

Door het bloggen voor het Quiltersgilde ben ik ook gevraagd om 1 x per maand namens het Quiltersgilde voor het textielplatform te schrijven. Dit is een initiatief van STIDOC (Stichting Textiel Informatie en Documentatie Centrum) waarin alle 7 textielverenigingen (ca 45.000 leden) en Museum de Kantfabriek zijn vertegenwoordigd. Ik kan het www.textielplatform.nl echt aanbevelen, het is een kennis en inspiratieplatform voor iedereen met een passie voor textiel, zowel in ambacht als in kunst.

Ik probeer mijn verhaaltjes voor het Quiltersgilde en het Textielplatform vooral laagdrempelig te houden. Ik zie het als een praatje tijdens de koffie en hoop het vooral een beetje gezellig te maken. Of het lukt? dat weet ik natuurlijk niet. Soms is 1 x per maand een verhaaltje schrijven voor het textielplatform best lastig, maar als ik ervoor ga zitten komt de inspiratie vanzelf.

Jo als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Jo zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

Passen de quilts die je maakt binnen een bepaald genre?

Past mijn werk in het vakje artquilt? Ik weet dat mijn werk discussies oproept en ik vind dat niet erg. Ik vind het een uitdaging om te experimenteren en combineer textiel ook wel met andere materialen. Zelf zie ik mijn werk nog steeds als een artquilt. Het bestaat immers uit meerdere lagen en er is altijd textiel in verwerkt.

 

Jo Huijsman Gevangen natuur, textiel in epoxy

 

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets over vertellen?

Eigenlijk heb ik twee favoriete quilts. Mijn allereerste echte art-quilt ‘De kringloop van het Wad’ Het vertolkt de kringloop van eb en vloed en zonsopgang en zonsondergang.

 

Jo Huijsman De kringloop van het Wad


En ‘Verhalend landschap’, een reis het jaar rond in twaalf beelden. Het draagt de sporen van de invloed van het klimaat waar iedereen een eigen verhaal aan kan verbinden. Vooral in dit project waar ik anderhalf jaar aan heb gewerkt, komt alles samen wat ik tijdens Quilten Speciaal heb geleerd. Het idee omzetten in een ontwerp, onderzoek verrichten naar materialen, proeven maken. En ondertussen een cursus volgen bij textielcentrum Hawar om het vrij borduren onder de knie te krijgen, een tijdlijn volgen en nadenken over hoe het werk geëxposeerd moet worden in het kerkje van Eppenhuizen tijdens het Quiltfestival Noord Groningen.

 

Jo Huijsman Verhalend landschap

 

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken?

Tijdens de Corona pandemie heb ik tijd over en begin ik na te denken om mijn werk van a tot z zelf te maken en zo komt weven op mijn pad. Via marktplaats weet ik een spinnenwiel op de kop te tikken en in de kringloop staat zielig ergens in een hoekje een weefgetouw. Nou dat heb ik geweten. Spinnen en weven onder de knie krijgen is een helse klus, maar inmiddels ben ik zover dat ik mijn eigen lappen weef. Op dit moment ben ik bezig met een werk dat is geïnspireerd op de zee. Ik gebruik de zogenaamde dubbelweef techniek en zo ontstaan onder mijn handen golven. Zodra de lap van het weefgetouw is, ga ik verder met verven, punchen en borduren en zo kom ik weer aan de meerdere lagen van een quilt. Voorlopig is het werk nog niet af en waar het mij uiteindelijk naar toe brengt, is nog een vraag. Ga ik de kant op van vluchtelingen op zee, of blijf ik heel simpel gewoon bij de zee die van alles meevoert naar het strand, zoals schelpen, kwallen, krabben, maar helaas ook afval.

 

Jo Huijsman Weefwerk en de zee


Zodra het weefwerk klaar is, begin ik weer een nieuwe ketting op het weefgetouw te zetten. Zo werk is dus meestal aan twee werkstukken, één in de begin fase en één in de afwerkfase.

Hier kun je meer foto’s van het werk van Jo vinden: https://johuijsman.nl

Als je onbeperkt tijd en geld zou hebben, wat zou je dan het liefste willen doen of maken als het om patchwork en quilten gaat?

Als ik voldoende geld had? Eigenlijk ben ik zeer tevreden met mijn leven. Wel merk ik dat bij het ouder worden er steeds meer energie gaat zitten in het onderhouden van ons huis en het nogal uit de kluiten gewassen erf. Dat gaat natuurlijk ten koste van de tijd die ik aan mijn textiel kan besteden. Het zij zo en ik leg mij er bij neer dat de productie op een lager level ligt. Ook ben ik wat kritischer wat betreft exposities. Exposeren is heel leuk, maar het vraagt ook heel veel tijd.

Heb je een favoriete quilter?

Ik heb heel veel bewondering voor twee textielkunstenaars:
Sheila Hicks (https://www.sheilahicks.com)
geboren in 1934 in Amerika en woont en werkt nu in Parijs.
Sheila komt op voor de status van textiel in de kunstwereld. Haar werk hangt wereldwijd in de grotere museums. Op dit moment is haar werkte zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. In de expositie Unravel – The Power and Politics of Textile in Art tonen kunstenaars uit heel de wereld Unravel grootse, kleurrijke en expressieve installaties maar ook fijnzinnige en intieme kunstwerken.

Claudy Jongstra (https://claudyjongstra.com)
Ook bewonder ik Claudy Jongstra, een Nederlandse textielkunstenaar die wol op een ambachtelijke wijze vervilt. De productieketen van wol tot eind product heeft ze zoveel mogelijk in eigen hand genomen. Dat wil zeggen, de wol komt van haar eigen Drentse heideschapen. De natuurlijke kleurstoffen zijn afkomstig van zelf geteelde inheemse verfplanten die ze verbouwt aan de dijk bij de Waddenzee. Daarnaast houdt ze bijen en heeft een eigen proeftuin met traditionele verfplanten om de biodiversiteit in het landschap te bevorderen.

Ik vind het knap van beide kunstenaars dat zij zich zo hebben kunnen onderscheiden met textiel. Sheila Hicks in de zeventiger jaren, een tijd dat textiel iets was voor handwerkclubjes en Claudy Jongstra door haar duurzame aanpak.

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Ik wil graag het stokje doorgeven aan Pieternel Hol, Zij is al jaren een zeer gedreven vrijwilliger voor het Quiltersgilde en voor STIDOC. Zij is de drager van het textielplatform. Ik heb een grenzeloze bewondering voor haar inzet.

 

Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten, 18) Gerda de Jong, 19) Paulien Slutter, 20) Annemieke Polman en  21) Lydia de Mooij

Waar is de nieuwe tentoonstellingscommissie mee bezig?

Door: Nelleke Meinders

Waarschijnlijk is het bij een aantal al bekend maar er is een nieuwe tentoonstellingscommissie die bestaat uit; Nelleke Meinders en Edith Verdegaal.

 

In deze blog zal ik wat over mijzelf, Nelleke, vertellen. Samenwerken met Edith gaat heel erg goed. Wij zijn al jaren bevriend en hebben ook bijna 20 jaar een hobbyclubje gehad met 8 tot 10 vrouwen waarin wij alle hobby’s wel uitgeprobeerd hebben. Ook het werken met stof / quilten kwam aan bod en dat vonden wij wel heel erg leuk.

Door de coronacrisis kwam mijn werk in het onderwijs stil te liggen en daarna heb ik besloten om te stoppen met werken. Vanaf die tijd heb ik mij gestort op het quilten.
De oproep voor de tentoonstellingscommissie had ik al een paar keer voorbij zien komen. En het leek mij wel leuk om iets voor het Quiltersgilde te gaan doen. Na een plezierig gesprek met Marjolein en Henriette en natuurlijk overleg met Edith zijn wij nu druk bezig met de tentoonstellingen.

De eerste tentoonstelling hebben wij inmiddels achter de rug namelijk die van de miniatuurquilts in Den Bosch op de TexHanDa afgelopen13, 14 en 15 september.

De volgende tentoonstelling komt er al snel aan en dat is Connected in Red op 14, 15 en 16 november in Groningen. En daarna de megagrote tentoonstelling in Rijswijk. Waarover we in een volgende blog iets zullen vertellen.

Graag willen wij jullie specifiek nog wijzen op de thematentoonstelling Noord Zuid in oktober 2025 in Groningen.

Het inschrijfformulier hiervoor staat nu al op de website. Doe vooral mee en als je quilt al klaar is stuur dan een foto mee. Wie weet komt jouw quilt dan als beeldmerk in de media.