Temperatuurquilts -2025 is daar een mooi jaar voor – Quiltersgilde

Door: Cindy Vissering

Al een tijdje ben ik geïnspireerd door temperatuurquilts. Ik schreef er eerder een artikel over in Quiltnieuws 156 – van juni 2023.
Er zijn zoveel vormen en maten, van een HST of flying geese per dag tot patronen waarbij er een blokje per week met de dagelijkse maximale en minimale temperaturen erin is verwerkt.

Ook Rianne Nota van Nanno Creative startte een temperatuurquilt in 2023 met flying geese, in het artikel in quiltnieuws liet ik ook haar eerste maanden zien. Haar quilt top is inmiddels ook af.

 

 

Ik liet me verleiden voor 2023 om een temperatuurquilt te maken volgens budgie party patroon van Bethanne Nemesh van Whitearbor Quilting: een vogel per week, waarbij de vleugels bestaan uit een serie veren voor de maximale temperatuur van elke dag van die week en een serie veren daaronder voor de minimale temperatuur van die dag. De kop geeft het gemiddelde aan van de maximale temperatuur van die week en de staart van de gemiddelde minimale temperatuur.

Labelen weken en temperaturen

Toen ik het artikel schreef in 2023, was ik nog maar net begonnen met die temperatuurquilt. Inmiddels is de top af. Het afwerken is nog even blijven liggen – dat zal jullie vast niet vreemd voorkomen…
Ik heb de weeknummers subtiel op het stokje waar de vogel op zit geborduurd en een legenda aan de zijkant gemaakt met de temperaturen. De bies bestaat uit blokjes van het kleurverloop, die komt er dan straks na het doorquilten naast. Ook hier weer de nummers subtiel, zodat het niet teveel aandacht vraagt, maar je het nog wel kunt terug vinden.

Tempo

Het lastige met een temperatuurquilt is het tempo: een blok per dag of per week is best veel. Bij een blok per dag spaar je die op om een aantal in één keer te maken. Je bent steeds aan het wachten tot de dag voorbij is en je de maximale en minimale temperatuur weet. Of nog een paar dagen extra wachten wanneer je de temperaturen van de KNMI website afhaalt. Historische data werken ze met een paar dagen vertraging bij. En als je dan even niet oplet, dan lig er een hele stapel op je te wachten. En ik kan je vertellen, te ver achterlopen op zo’n type project is niet leuk. Gelukkig had ik m’n vogels weer snel ingehaald – en daarna heb ik gezorgd dat ik ze regelmatig bijhield om het leuk en actueel te houden.

Het gaf me wel inspiratie om zelf een temperatuurquilt te ontwerpen met een tropische vis, die alle kleuren van de regenboog kan aannemen gedurende het jaar. Ook hier de maximale en de minimale temperatuur van alle dagen in een week in één vis, door de vis zeven schubben te geven aan de boven en onderkant. De kop is de gemiddelde maximale temperatuur van die week en de staart de gemiddelde minimale temperatuur. En ik had het mezelf ingewikkeld gemaakt door het patroon ook nog geschikt te maken voor Foundation Paper Piecing, appliqué of improv. Bekijk hier het patroon Fish Temperature Quilt (alleen in het Engels).

 

Temperatuur Harten Quilt

Ondertussen heb ik een volgend patroon ontworpen, omdat ik een jubileum jaar heb in 2025 – dan ben ik 15 jaar getrouwd. En omdat het over de liefde gaat, heb ik een hart ontworpen, dit keer alleen met de maximale temperatuur voor elke dag een strook in een hart per week. Dit is een Foundation Paper Piecing patroon en ik stel het gratis beschikbaar vanwege mijn jubileum, bekijk hier het gratis Temperatuur Harten Quilt.
Heb je zelf of vrienden ook een jubileum, of vind je 2025 zo’n mooi jaartal, hoe leuk om mee te gaan doen! Je kunt met dit patroon of een andere temperatuur quilt patroon in de facebook groep Motivated Temperature Quilts, waar je ook gewoon in het Nederlands een bericht mag schrijven. Ik zou het leuk vinden om met meerdere mensen tegelijk aan onze eigen temperatuurquilts te werken, het maakt niet uit welk patroon je daarvoor kiest.

Tips voor het maken van een temperatuurquilt

  • Voor Nederland is een kleur per 2 graden een goede verdeling. Met alleen maximale temperaturen heb je dan 15 stoffen nodig, met maximale en minimale temperaturen heb je dan 19 stoffen nodig.
  • Label je stoffen! Zet de temperatuurrange er duidelijk op, zodat je snel kunt werken.
  • Zorg dat je één of meerdere vrienden hebt die ook een temperatuurquilt maken om elkaar gemotiveerd te houden, want een jaar lang eenzelfde blok maken is best lang.
  • Neem stoffen die een duidelijke kleur hebben, van effen tot blenders. Wanneer de print op de stof te groot wordt of een te contrastrijke print, dan wordt het verloop in je temperatuurquilt iets minder duidelijk.
  • Overweeg ook eens een ander kleurverloop dan koele kleuren voor koele temperaturen en warme kleuren voor warme temperaturen.
  • Als je zelf de temperatuur van elke dag bijhoudt, zorg dan voor een handig schema waar je het elke keer kunt noteren, anders ga je het heel snel vergeten. De andere optie is om de data van de KNMI website te halen.
  • Vergeet vooral niet om plezier erin te hebben: om bezig te zijn met de temperatuur van het seizoen en je kleuren schakering te zien groeien.

 

Seizoen quilts

De nieuwstip in de nieuwsbrief van het quiltersgilde in november (Op naar de feestmaand december) leverde een aantal seizoensquilts op. Met de verhalen erbij, dat is altijd het leukst.

Yolanda Coevert

In de kop van die nieuwsbrief zag je al een foto van de quilt “Round the garden” van Wendy Williams. Dat is de quilt van Yolanda Coevert.

 


Het verhaal bij de quilt die zij “24 Cats in the garden” noemde, is als volgt:

In mei 2020 verhuisde ik en in september van dat jaar wilde ik weer wat “groots” onder handen hebben. Toen ik Round the garden van Wendy Wiliams weer tegen kwam ( ik had er al een paar keer verlekkerd naar gekeken), vond ik dat wel een uitdaging. Ook omdat ik door mandalatekenen veel van ronde vormen houd. Maar hoe kom je aan alle materialen als alles in lockdown is???

Bij de Bossche Quilts het patroon, de achtergrond en de eerste viltlapjes besteld (als service werd de grote cirkel erop gezet!). Ik vond het wel lastig om alles te kopen zonder het in het echt te zien en te voelen. Het bleek een enorme verslaving te zijn: steeds weer nieuwe dingen maken, ontdekken en de mogelijkheden waren eindeloos. Eigenlijk werkte ik steeds een kwart af : het binnenste, de bloemenrand en dan de huisjes.

Ik begon met de grote boom en gaandeweg zag ik overal plekjes om een kat te verstoppen, daarom ook de titel: 24 Cats in the garden. Ik heb 17 jaar een kattenpension gehad. Toen ik er wat langer mee bezig was , zag ik ook wat dingen die ik niet zo mooi vond of die ik niet vond passen, daarom heb ik ook wat dingen veranderd. De poezen rond de mand waren eigenlijk hazen en het blok linksonder was totaal anders, maar daar heb ik zelf de vogels voor getekend.

In juni 2022 was de top klaar en omdat hij te groot en te zwaar was om zelf door te quilten, heb ik dat laten doen.
Het was zeker een uitdaging en er zitten hééél veel uurtjes werk in, maar ik ben tevreden over het uiteindelijke resultaat en hij heeft een mooi plekje in huis gekregen!

Berna Felder

Berna Felder schreef:

 


Quilten doet Berna sinds 2013. Ze schrijft: “Ik hou alleen van felle kleurtjes, dacht ik. Tot mijn quilt vriendinnen mij meenamen naar Quiltwinkel Marij in Beek. Quiltwinkel Marij heeft een geweldige collectie Japanse quiltstoffen volgens mijn vriendinnen. Inwendig kreun ik. Jeetje moet dat nou? Maar ja, soms moet je uit je comfortzone, hè? Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb toen stof voor het Japanse straatje gekocht. Wat geweldig om te maken. De stofjes zijn prachtig om mee te werken.”

De seizoensquilt van Berna:

 


In 2020 heeft atelier Poppedeyntje van Maudy van den Elshout deze Bom uitgegeven. Berna heeft de patronen opgeslagen om er ooit aan te beginnen. In 2020 met de kerst kreeg ze alle Japanse stofjes cadeau om dit juweeltje te maken. Toen moest ze wel. Ze schrijft: “Wat heb ik genoten, het was zo superleuk om te maken.

Hier zie je 2 van de 12 blokken:


Maudy van den Elshout

En zo leuk, Maudy zelf stuurde ook deze seizoensquilt in Zij gaf niet alleen de Bom uit, zij ontwierp deze quilt zelf. De titel is “Sunbonnet Sue and her beloved animals”. Het patroon is nog steeds te koop, bijvoorbeeld Quiltwinkel Marij zoals je bij Berna al las. Deze quiltwinkel is gespecialiseerd in Japanse stoffen (Quiltwinkel Marij).

 


Zie je alle leuke details op de randen van de blokken? Dat zijn Sue, haar vriendjes en haar dieren. Alles is gemaakt van Japanse geweven stoffen, of een kleine stukjes voor de kleding na……

 


Maudy stuurde nog een ander project met een seizoensquilt. Huisjes in alle seizoenen…..Dat was een gratis Sew Along van Red Button Quilt Co, genaamd “Saltbox Rounds”, met 6 huisjes (Saltbox Seasons). Maudy heeft er zelf 3 extra bijgemaakt en ze per 3 stuks onder elkaar gemaakt als gordijntjes voor de raampjes van de grote kast in haar hobbykamer, om zo het verkleuren van de spulletjes in de kast te voorkomen. De blokjes zijn zoveel als mogelijk met flanellen stofjes, vilt en Japanse geweven stoffen gemaakt.

 

Hier zie je nog vier miniatuurquiltjes van de seizoenen, ook ontworpen en gemaakt door Maudy.

Tot slot

Heel hartelijk dank aan Yolanda, Berna en Maudy.
Wij zijn blij met jullie reacties en prachtige foto’s van jullie mooie quilts.

Commissie Traditioneel Quiltersgilde
Joke, Sylvia, Elly, Saskia en Janine

 

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Pieternel

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Jo Huijsman, heeft het stokje doorgegeven aan:

Pieternel Hol

De functie(s) bij het Quiltersgilde

Toen de Art Quiltcommissie een jaar of zeven geleden werd opgericht, werd ik al snel daarvoor gevraagd. Ik weet niet eens meer hoe dat precies is gegaan. Via het netwerk van Quilten Speciaal denk ik.

Quilten Speciaal vond ik echt een ontdekking! Er kwam een voor mij nieuwe dimensie in het werken met textiel aan de orde: ontwerpen, contrast, beeldtaal, kleurgebruik, en nog veel meer. Meer dan de technieken van textielbewerking en het ambacht. Het was prachtig! Ik was lid van editie 11.

Het licht ging echt aan bij mij hoor en gelukkig zaten er in de Art Quiltcommissie een paar andere blije Art-dames die best eens wat nieuws wilden proberen. Dat is nog steeds zo ook al is de samenstelling van de commissie in de loop van de tijd wat veranderd.

Ik vind het leuk en belangrijk om naast de ‘live’ workshops, exposities en groepjes online dingen te doen. Het is gewoon wat er bij hoort in deze tijd.  Natuurlijk blijft het ontmoeten van andere textielmakers interessant en gezellig. En je leert veel van elkaar. Moeten we vooral ook blijven doen hoor, ik doe mee!  Maar er zit ook een schat aan mooie textiel en Art Quilt verhalen en plaatjes op het internet, je vindt er allerlei leuke mensen die je mee willen nemen in hun textiele avonturen, je kunt er je eigen ontdekkingen delen met andere mensen. Mensen van over de hele wereld, oudere en jongere, met verschillende culturele tradities. Ik heb er een soort van ‘vriendinnen’ opgedaan die ik nog nooit echt heb ontmoet. Vooral in België. Daar zitten aardige en creatieve mensen op het net. Het zijn leuke contacten hoewel je ze natuurlijk nooit je pincode of iets anders essentieels zou willen vertellen.

Dus heb ik de afgelopen jaren veel geleerd over het gebruik van het Web en daarom doe ik op dat gebied enige dingen bij Quiltersgilde en het Textielplatform. Een van de leukste dingen was het organiseren van de Steekproeverij een paar jaar geleden. Heb ik echt van genoten ook al was het soms best zoeken naar hoe we het gingen doen!

Pieternel als quilter

Sinds Quilten Speciaal ben ik steeds vrijer gaan werken met textiel. Ik ben ook gaan tekenen omdat dat een snelle manier is om effecten uit te proberen en omdat het lekker is om te doen. Ik heb lang gedacht dat ik niet kon tekenen – net zoals heel veel mensen. Maar dat is echt niet waar! Het is net als met quilten: je moet er gewoon aan beginnen, een lesje volgen en dan uren maken!

 

 

Hoewel ik af en toe nog steeds een lekkere grote traditionele quilt maak (en dan bedoel ik echt ouderwets een quilt voor op een bank of bed) of een ingewikkeld breiwerk doe ik de afgelopen jaren het liefst mixed media in 3D. Het maken van iets waar je omheen kunt lopen en dat er dan steeds anders uitziet, dat met verandering van het licht in de kamer andere schaduwen geeft, een werkstuk dat als het ware een ‘eigen leven leidt’, dat vind ik magisch!  Een paar jaar geleden raakte ik op dit spoor toen ik meedeed aan de Museum Masterclasses in het kader van het Textielfestival in Leiden. Het Textielfestival komt er trouwens weer aan! Noteer maar vast mei 2026 in je agenda! Ik heb toen een mobile gemaakt van vliegende vogels. Inspiratiebron was een boemerang van de Aboriginals in Australië. Die leefden volgens het principe: als je wat uit de natuur neemt moet je de natuur ook wat teruggeven. Mooie boodschap en een mooi symbool, want ook de boemerang gaat weer terug naar waar hij vandaan komt. Hiernaast zie je enkele foto’s van de vogels die ik heb gemaakt. Ze verbeelden de natuurlijke grondstoffen zoals aarde, metaal en vuur. De vogels ‘vlogen’ in de expositieruimte met behulp van een kleine ventilator. Het is nog steeds een van mijn favoriete werken. Vanwege de boodschap maar ook echt omdat ik hard heb moeten werken om er een goede vorm voor te vinden!

 

Het afgelopen jaar ben ik een beetje minder productief omdat er een stoet kleinkinderen is gekomen. Ik doe nu vooral wat kleine dingen en ben aan het experimenteren voor groter werk. Het spelen met textiel blijft maar is tijdelijk op een wat kleinere schaal. Hier naast een recent werkje. Het 3D-effect zie je niet zo goed op de foto maar dat lichtgroene vezelspul komt dus helemaal naar voren. En die paarse draadjes kun je daar op allerlei manieren inhangen.

 


Ik wil het stokje graag doorgeven aan Riny Zeijpveld. We delen twee belangstellingen: die voor textiel en die voor online. En ik ken haar helaas nog niet. Hoog tijd dat daar verandering in komt!

Pieternel Hol

Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten, 18) Gerda de Jong, 19) Paulien Slutter, 20) Annemieke Polman, 21) Lydia de Mooij en 22) Jo Huijsman.

Quiltweekend in het hoge noorden

Door: Rose-Anne de Haan

Al enkele jaren ga ik met een paar (ex)bestuursleden van het Quiltersgilde op quiltweekend. Ik ben de laatste die nu ook ‘ex’ is. We hebben jarenlang goed en gezellig samengewerkt als collega’s in het bestuur en dat merk je als we weer samen zijn. Dikke pret en gezelligheid!

 

Wat gaan we doen?

De eerste keren gingen we allemaal met een eigen werk aan de slag. Dat varieerde van kerstkaarten, miniatuurquilts tot het afmaken van een werkstuk van een cursus. Ik heb voor mijn kleinzoon, tijdens een van de vorige weekends, een patroon van Maaike Bakker gemaakt. Die hangt nu als meetlat op z’n kamer.

De workshops

Maar de laatste twee keer hebben we ervoor gekozen om een online workshop te kopen. Die kunnen we op de TV in het huisje bekijken en dan gaan we allemaal met hetzelfde project aan de slag. Ieder natuurlijk op z’n eigen manier en met eigen stoffen.

Vorige keer hebben we twee cursussen van Carolina Oneto gekocht en daar waren we wel even zoet mee. Een aanrader trouwens, hele duidelijke en goede uitleg.

 

Dit jaar hadden we voor Jo Avery gekozen. Haar engels is wat moeilijker te volgen dan Carolina, maar de methode die zij gebruikt om een soort ‘New York beauty’ te maken spreekt mij erg aan. Geen liniaal, lekker uit de vrije hand snijden. Heerlijk! En de stoffen lagen in het hele huisje voor het uitkiezen!

 

The Tread House Academy

Jo, Karen en Lynne zijn drie Britse ontwerpers die via The Thread House Academy (https://academy.thethreadhouse.co.uk/) lesgeven. Wij hebben de online ‘Supernova” workshop gekocht. Jo Avery is een Schotse quilter die met de machine werkt, maar ook veel met de hand appliqueert.

Zoals je kunt zien hebben we hard gewerkt en die van mij is van mijn voorraadje Chinese stoffen gemaakt die ik al een hele tijd in huis heb……
Bij de supernova online les zat ook de uitleg voor een temperatuur quilt blok. Ik heb nog een temperatuur blok probeersel gemaakt. Maar dat blijft denk ik bij dit ene blok. Heel leuk resultaat, maar niet om er 12 te maken voor elke maand van het jaar eentje.

 

De resultaten

Zoals altijd is een weekend veel te kort, maar de resultaten mogen er zijn. Zeker iets om nog eens te gaan proberen met andere stoffen. Elke keer leer je weer wat bij. En zeker als je samen zo’n online les volgt haal je er meer uit dan in je eentje. Nu eens kijken wat we volgend jaar kunnen gaan doen! Tips zijn altijd welkom!

 

Kleurenspaghetti

Een blogbericht van Jeannette van der Linde.

Kan een mislukt werk een tweede leven krijgen?

Ik heb voor “Connected in red” een werk gemaakt voor de Elzas. Hierover was ik redelijk tevreden maar vroeg me af of ik de lichte beweging die ik daarin heb aangebracht kon versterken door een nieuw werk heel anders op te bouwen.

Mijn start was een foto die ik in Zweden heb gemaakt tijdens een plotselinge heftige regenbui met veel wind. In plaats van de schuur wilde ik een landschap met onweer neer zetten met daarachter een opklarende lucht. Je zou dus donker (onweerslucht) – licht (zonnestralen) – donker (aarde) krijgen.

De beginfoto en de bijgestelde foto

Origneel links en rechts de verschoven figuren.

Ik besloot om eerst de achtergrond te maken zodat ik die zonder problemen kon doorstikken en later de figuren erin kon plaatsen. In de loop van het werken aan de lucht bedacht ik dat het wel mooi was als het landschap versierd zou zijn met papaverbloemen die als rode vlekken in de achtergrond kon zien èn dat de personen over een soort kiezelpad zouden lopen. Ik kreeg dus heel veel verschillende tinten in de ondergrond. Lekker van kleur met heel veel tinten opgebouwd. Zo leuk om te maken!

tekening rabarberblad

Tekening Rabarberblad

Toen kwamen de figuren. Op de computer in het programma Photoshop heb ik ze iets schuiner gezet, de paraplu’s meer naar voren gedraaid, de stok weggelaten en een arm weggelaten. Dit alles om meer het accent te leggen op de beweging.

De foto is verder op de computer bewerkt

Schets gemaakt op de computer aan de hand waarvan ik  ga werken.

De tekening legde ik onder een lap witte poplin en trok ze over om als basis te dienen bij het uitwerken van mijn idee. In eerste instantie wilde ik de figuren strak aan de voorkant (de buik) hebben maar gaandeweg liepen de lijnen steeds meer mee in de beweging die ik in gedachten had. Hier gold ook: Zo leuk om te maken!

Heerlijk aan het werk, maar toen: een kleurenspaghetti.

Om te kijken wat het effect was, streek ik alles vast op de ondergrond, knipte de figuren uit en legde deze op de ondergrond… maar wat een ramp!

Alles was één grote beweging en je kon de figuren er totaal niet uit halen… te enthousiast geweest, het was een kleurenspaghetti geworden!

Ondergrond en figuren klaar om bij elkaar geplaatst te worden. Kleurenspaghetti

 

Wat nù te doen: weggooien en aan iets anders beginnen, nieuwe figuren maken die duidelijker zijn of… een nieuwe ondergrond maken. Ik heb voor het laatste gekozen en heb nieuwe stoffen voor de ondergrond gekocht en hier ben ik nu mee bezig.

In een volgend blog zal ik vertellen hoe het verder gaat met mijn werk. Wordt vervolgd!

Herkennen jullie dit? Schrijf er over. Zo kunnen we van elkaar leren.

Commissie Dynamiek II

Terugkoppeling uit het bestuur

 

In het blog van 11 november jl. [hier] heeft Marina Brito de Campos een stukje van de sluier opgelicht over de werkwijze van de commissie Dynamiek. Zij hebben zich bezig gehouden met de vraag “Wat is er nodig om het Quiltersgilde toekomstbestendig te houden/maken?” Het bestuur heeft zich over de resultaten gebogen en een keuze gemaakt uit de thema’s die aan de orde zijn geweest. In willekeurige volgorde zijn dat de volgende thema’s:

INTERN
1. Binden/verbinden van leden:
– Organisatie bottom up i.p.v. top down, “het Quiltersgilde zijn we samen”
– Processen en structuren beoordelen op efficiëntie en productiviteit
– Mogelijkheden onderzoeken om leden met elkaar in contact te brengen (AVG)

2. Behouden van traditie en cultuur:
– Quilten op de lijst van Immaterieel erfgoed en hoe we daar ons voordeel mee kunnen doen

3. Leren en Kennisoverdracht:
-introductie van de Young Quilter, niet alleen jongeren, maar iedereen die kennis wil maken met patchwork en quilten
-leden stimuleren om in hun directe omgeving hun quiltvaardigheden te delen

EXTERN

4. Samenwerking zoeken met andere organisaties zoals musea, scholen e.d.

5. Verbinden van mensen en culturen door aansluiting te zoeken bij lokale -en wereldwijde quiltactiviteiten

6. Digitale mogelijkheden benutten om het Quiltersgilde meer zichtbaar te maken en mensen met elkaar in contact te brengen

Hoe nu verder?

De commissie is nog niet klaar met haar werk. Omdat we niet alle thema’s tegelijkertijd op kunnen pakken hebben we een keuze gemaakt. De commissieleden zullen als eerste het binden en verbinden van leden oppakken als intern thema. Daarnaast zullen zij de mogelijkheden onderzoeken om het Quiltersgilde ook digitaal meer zichtbaar te maken en mensen met elkaar in contact te brengen. Ondertussen zit ook het bestuur niet stil. Dat wat we al kunnen oppakken of in de pijplijn zit zullen we zeker niet laten liggen. Zo is een aantal leden op dit moment ‘op cursus’ om zich te laten scholen in de mogelijkheden die digitale media ons bieden. Begin 2025 verwachten we een vervolgadvies waarmee we handen en voeten kunnen geven aan de ambities die we als vereniging hebben. Uiteraard brengen we daar de leden van op de hoogte via Quiltnieuws, blogberichten en nieuwsbrieven. Het lijkt wel of de luiken van het verenigingsgebouw gesloten zijn maar binnen zoemt het van de activiteiten.

 

Wat kan jij doen voor de vereniging?

Het is vaker gezegd: “Het Quiltersgilde zijn we samen”. Dat betekent dat ieder lid inspraak kan en mag hebben in de dingen die we doen. Heb je een tip, feedback, idee of wil je graag iets doen? Eenmalig of structureel, het kan allemaal. We staan ervoor open om samen onze vereniging een fijne plek te maken waar we ons allemaal bij thuis voelen. Stuur daarom gerust een e-mail aan voorzitter@quiltersgilde.nl om ons deelgenoot te maken van jouw ideeën. Geen e-mail maar liever in gesprek? Ook dat kan, we zien je graag tijdens een van de evenementen waar we komend jaar aanwezig zijn. De Handwerkbeurs in Houten [klik] of de Patchwork&Quiltdagen in Rijswijk [klik]. Maar ook tijdens de regiodagen [klik] zien en spreken we elkaar. De regiovertegenwoordigers staan ook open om van je te horen. Dus gebruik die stem, dan gaan we samen verder in een sterke en bloeiende vereniging!

 

Inge van Koningsveld

 

Masterclass in De Katoendrukkerij, Amersfoort

Blogbericht geschreven door: Monica van Leent-Bergkamp

Voor de tweede keer heb ik deelgenomen aan de Masterclass ‘Van inspiratie uit vroeger naar een kunstwerk van nu’. Dit keer in de inspirerende omgeving van De Katoendrukkerij in de Volmolen in Amersfoort.

De Katoendrukkerij is vast bekend bij vele (art)quilters en zo niet, ga er eens kijken. De gespecialiseerde werkplaats daar biedt veel kennis over de eeuwenoude druktechniek blockprinting. Een mooie plek om inspiratie op te doen voor het bedrukken van je eigen stoffen of een workshop o.a. katoendrukken te volgen.

Mooi vind ik ook dat Nathalie Cassee (initiatiefnemer en blockprinter) lesprojecten voor het primaire onderwijs aanbiedt. Jong geleerd….niet waar?

De Masterclass is onder leiding van Erna van Sambeek, beeldend kunstenaar met een grote liefde voor textiel. Onder haar professionele leiding gaan wij, 10 cursisten met diverse en inmiddels ook ervaren vaardigheden, aan de slag om onze inspiratie om te zetten in een kunstwerk.

Een confronterende maar leerzame uitdaging

Het is een ervaring die ik niet  zal vergeten: confronterend, uitdagend, maar bovenal leerzaam. Voor iedereen die in zijn of haar creatieve werk meer diepgang wil bereiken, kan ik een dergelijke uitdaging van harte aanbevelen. Dit proces dwingt je namelijk om naar binnen te keren en jezelf de belangrijke vragen te stellen: Waarom wil ik dit maken? Wat is mijn verhaal?

Tijdens de reis kom je jezelf af en toe wel tegen. Dat klinkt cliché, maar het is waar. Het dwingt je om na te denken over wie je bent en wat je wil uitdragen. Het ontdekken van je eigen verhaal is vaak geen rechte lijn. Het is een proces van vallen en opstaan, van loslaten en opnieuw proberen. En ja, dat kan soms ongemakkelijk voelen. Er zijn momenten waarop je denkt: Wat doe ik hier eigenlijk? Maar als je door die momenten heen gaat, ontdek je vaak een kern van waarheid die je werk krachtiger en persoonlijker maakt.

Deze uitdaging is een manier om meer connectie te vinden, niet alleen met mijn eigen creativiteit, maar ook met de mensen die mijn werk zien. Want creativiteit gaat niet alleen om het eindresultaat – het is ook een dialoog. Een manier om jezelf te begrijpen én om verbinding te maken met anderen.

Dus loop je wel een vast of vind je dat je werk misschien wat meer diepte kan gebruiken, zou ik je willen uitdagen: stel jezelf die vragen. Zoek de confrontatie op. Het is misschien niet altijd makkelijk. maar wat je ervoor terugkrijgt maakt het zeker de moeite waard.

 

 

Expositie

De resultaten van deze masterclass worden in de Katoendrukkerij geëxposeerd van  23 november t/m 15 december 2024 en van 7 februari t/m 2 maart 2025.

Check altijd even de agenda op de website van De Katoendrukkerij voor meer info over openingstijden e.d.

Klik op afbeelding voor vergroting!

Kunstenaars v.l.n.r. :

Anne Marijke Spijkerboer, Erna Platel, Godelieve Spee, Janneke Tel-Janssen, Joke Visser, Liesbeth Olthof, Marij Staal-Hendrickx, Martine Lemmens,  Monica Bergkamp, Wiea van der Zwan-Oosting.

Fibermailboekjes

Blogbericht geschreven door: Rita Berghuis-Ensing

Ansichtkaarten van Textiel

Een paar jaar geleden heb ik heel veel ansichtkaarten van textiel gemaakt. Dat werd toen Fibermail genoemd. De meeste daarvan heb ik naar anderen verstuurd. Van hen kreeg ik dan weer een kaart van hun hand terug. Op die manier heb ik heel veel fibermail-kaarten verzameld van evenzoveel maaksters. Maar wat moest ik doen met al die kaarten? Hergebruiken? Daarvoor vond ik al die herinneringen aan de maaksters veel te leuk. Dus bleven de kaarten in de kast staan in van die doorschijnende druivenbakjes. Af en toe keek ik er eens naar, maar dat was het dan. Totdat ik een paar jaar geleden gevraagd werd om een leuke cursus te bedenken. Dat werd een cursus textielboeken maken. Het idee was geboren. Ik neem jullie mee in mijn verhaal.

Het sorteren van de kaarten

Alle druivenbakjes kwamen uit de kast. Toen zag ik pas hoeveel het er eigenlijk waren: het waren er wel meer dan honderd. Die ben ik eerst maar eens op kleur gaan sorteren. Het formaat van de fibermail-kaarten was ongeveer 10 x 15 cm, want dat was de afgesproken maat. Het was een tafel vol prachtige kaarten. Misschien herken je je eigen kaart wel…

Bij het sorteren heb ik geprobeerd er series van te maken, steeds ongeveer tien. Dan zou elk boekje namelijk ongeveer tien bladzijden krijgen. Sommige kaarten pasten in meerdere series. Dat was handig, want dat maakte het sorteren makkelijker. Op die manier ontstonden er uiteindelijk tien stapels met kaarten van hetzelfde formaat. Dat was prachtig. Op naar de volgende stap.

Boekbinden

De volgende stap was elke kaart voorzien van een stof voor het binden en het uitzoeken van een stof voor de rug. Omdat elke serie kaarten anders van kleur was, heb ik voor elk boekje een mooie stof uitgekozen in een kleur die goed bij die serie paste. Daarvan heb ik de rug gemaakt en ook de achterkant van de boekjes. Op de foto’s kun je zien hoe kleurrijk dat geworden is. Door het formaat passen de boekjes goed bij elkaar. Zelfs wanneer de kaarten een beetje afwijkend van kleur waren, werden ze toch in het geheel opgenomen door het inbinden. Het is geweldig om na het inbinden een textielboek in handen te hebben dat je door kunt bladeren in plaats van een stapel losse kaarten. Al die maaksters van toen: nogmaals bedankt!

Dramaquilt Disigne

Blogbericht geschreven door Gerie Lammers.

Allereerst een OPROEP

Hoi, daar ben ik weer, Gerie.
Misschien heb je het al gezien, maar ik zit tegenwoordig in de Commissie Modern. Een van mijn taken hierin, is het insturen van blogberichten met betrekking tot Modern Quilten. En daar kan ik jouw hulp erg goed bij gebruiken. Het is teveel werk om alle berichten zelf te schrijven. Dan kom ik niet meer aan quilten toe, dat kan nooit de bedoeling zijn. Dus, als je een moderne quilt gemaakt hebt, en je wilt je verhaal daarover (met foto’s) delen, dan kun je dat naar mij sturen, dan zorg ik dat jouw blogbericht bij de juiste persoon terechtkomt, die het dan weer op de website zet.

Dit zelfde geldt ook voor moderne quiltgroepen. Wil je je als groep voorstellen of heb je gezamenlijk aan een leuk project gewerkt, stuur mij dan ook een berichtje. Mijn emailadres is: gerie.lammers@quiltersgilde.nl.

Mijn Dramaquilt

En door met het blogbericht waar het eigenlijk omgaat vandaag. Mijn dramaquilt. Misschien denk je nu: Drama, drama, dat zal wel meevallen. Nee, dat doet het niet. Het is echt verschrikkelijk. Het is minstens tien jaar geleden dat ik er aan begon, maar nu is hij dan eindelijk af. Ik neem jullie mee in het proces. Het is 2014. Misschien zelfs 2013, ik weet het niet meer precies. Het is allang geleden. De quilt is dus nog niet modern, want dat deed ik toen nog niet. Maar een aantal van de valkuilen waar ik soms met open ogen inliep, kunnen ook bij moderne quilts plotseling op je pad komen, dus het verhaal is toch van toepassing.

2014 dus

Met mijn gebruikelijke overenthousiasme had ik het onbesuisde idee opgepakt om een quilt te ontwerpen en dat ontwerp te gaan verkopen. Tot zo ver ging alles nog goed. Aan de slag, toen nog met EQ6.

Populaire kleurtjes, de quilt moet een heleboel mensen aanspreken. Waarschijnlijk zou dat ontwerp, in een mooi patroon gegoten, nog beter verkopen wanneer ik er een echte quilt van zou maken. Alleen maar zo’n computerschermfoto is ook maar zo kaal. Vol goede moed toog ik naar de quiltwinkel, met mijn stoflijstje, om gezellige stofjes bij elkaar te zoeken. Ook dat ging nog van een leien dakje.

Proef quilt maken

Ik schakelde wat vriendinnen in, die, net als in het echt, mijn patroon zouden “proef” maken. Een vriendin haakte al vrij snel daarna af. Dat was een veeg teken. De tweede vriendin maakte haar quilt in no-time af. Deze quilt is heel mooi geworden, absoluut geen dramaquilt. Omdat ik zelf vlak voor deze quilt een enorme grote quilt had gemaakt, wilde ik een kleinere quilt. Ik drukte mijn patroon kleiner af en bedacht dat het superhandig zou zijn om alles Quilt-As-You-Go aan elkaar te maken.

Het noodlot sloeg toe

En daar kwam het noodlot voor het eerst voorbij. Een gigantische computercrash. Alles weg. Het enige dat mij nog restte, was mijn kale computerschermfoto. Ik kon wel janken. En dat heb ik ook gedaan.

EQ8 aangeschaft. Ik had toen nog niet door hoe ik een Quilt-As-You-Go-quilt kon tekenen, maar ik dacht hé, wat maakt het uit, ik weet wat ik bedoel, ik druk gewoon die blokken af en maak het naderhand aan elkaar. Hoe moeilijk kan het zijn? Inderdaad, helemaal niet moeilijk, maar je krijgt wel een afwijking met de naadtoeslag. De rij blokjes wordt langer dan het middenblok. Geen punt, stof zat, onderzetters zijn altijd leuk.

De blokjes gewoon nog een keer afgedrukt, iets kleiner nu. Het leek mij ook een goed idee om niet alle blokjes in 1x af te drukken, maar per rij. Vraag me nu niet waarom me dat zo’n goed plan leek, ik weet het echt niet meer. Want tegen de tijd dat ik de eerste rij blokjes afhad, was ik vergeten dat de blokjes van maat veranderd waren. Of nee, ik was het niet helemaal vergeten, ik was alleen de preciese afmeting vergeten. Weer nieuwe onderzetters, dus. En nog een nieuwe poging. Na vele pogingen had ik eindelijk drie randen rond mijn middenblok zitten.

 

En ja, op de foto is het duidelijk te zien, de blokjes zijn niet goed. Ik heb waarschijnlijk een onderzettertje bij de goede blokjes gelegd. Maakt niet uit, met halfvolle moed weer verder. De bloemetjesranden er omheen. Alles netjes opgemeten, op maat geknipt, gesandwicht, gequilt en toen paste het weer niet. Stukken aan elkaar ‘gelast’, ik krijg die quilt wel passend.

Quilt passend maken?

Passend wel, maar ik werd zeeziek van de quilt, zo erg golfde die. Ongelooflijk. Randen er weer af, eerst nieuwe (ruime) stukken geknipt, gequilt en toen pas op maat geknipt. De golf was er bijna helemaal uit. De volgende partij blokjes. Nieuwe ronde, nieuwe maat. Of toch niet? Alles opnieuw uitgerekend. Ja, zo is het goed. Nieuwe blokjes gemaakt. Blokjes aan elkaar. Na meten, alles goed. De rand aan de quilt. ##&%$#@#$#%^^&&###!  Kijk vooral naar de rechterkant van de quilt.

Ik. Ga. Die. Quilt. Passend. Krijgen.

Opnieuw alles berekenen. Heb ik al ooit verteld dat rekenen nooit mijn sterkste kant was? Weer een nieuwe maatvoering voor de blokjes. Maar goed dat ik niet alle blokpatroontjes in eens heb geprint, wat een papierverspilling zou dat zijn geweest. Misschien was dit wel de reden dat ik dacht dat het beter zou zijn in partijen. Ach ja.

De blokjes met een ruime naadtoeslag, zodat ik ze goed passend kan snijden. Maar eerst nog eens narekenen. De blokjes weer in een rij.

Het lijkt nog steeds goed te gaan. Rij na rij er aan. Voorzichtig. De laatste bloemetjesranden. Na de vierde rand komt de golf weer een beetje terug. Ik ben er wel klaar mee. Hierbij mijn Dramaquilt, met bonusgolf. Ik ben er toch blij mee.

Thematentoonstelling Noord – Zuid november 2025 in Groningen

Inspiratie voor de thematentoonstelling Noord – Zuid

Graag willen wij jullie nog een keer wijzen op de thematentoonstelling Noord – Zuid in november 2025 in Groningen.

Het inschrijfformulier voor deze tentoonstelling staat op de website. Er zijn nog niet zoveel inschrijvingen binnen. Misschien ben je al druk bezig maar voor de quilters die nog aarzelen of nog geen inspiratie hebben hierbij wat ideeën.

Edith en ik hebben afgelopen week 14 uur bij elkaar in de auto gezeten om te rijden naar Nijkerk en naar Groningen. Aan gesprekstof hebben wij nooit gebrek en wij hebben zitten brainstormen over onderwerpen voor een quilt die passen binnen het thema Noord Zuid.

Een aantal ideeën:

Pieterpad 

Denk dan ook aan: wandelroute / reizen / wereldreis / lange afstand.

Koud – Warm

denk ook aan Zon – Sneeuw, Klimaat, Koele en Warme kleuren

Noord Zuid is ook een misdaadserie op TV

Noord Zuid zijn ook stadsdelen

Noord- en Zuid-Amerika

Noord- en Zuid-Holland

Noord Zuid is ook een misdaadserie op TV

Noord Zuid zijn ook stadsdelen

Noord- en Zuid-Amerika

Noord- en Zuid-Holland

Een windroos, kompas, windstreken, windrichting.

Is het misschien een idee om een bestaand patroon van een Marinierskompas aan te passen,

te abstraheren of een gedeelte van het patroon te gebruiken.

Doe vooral mee

Doe vooral mee en als je quilt al klaar is stuur dan een foto mee. Wie weet komt jouw quilt dan als beeldmerk in de media.

Veel plezier met het bedenken en maken van je quilt.

De tentoonstellingscommissie, Nelleke Meinders en Edith Verdegaal