Wat is een Artquilt ?

In navolging van het blogbericht van Liesbeth Wessels  probeer ik hier te beschrijven wat voor mij een Artquilt is.

Het blijft moeilijk om te definiëren wat het begrip “Artquilt” precies inhoudt.

Er zijn natuurlijk door verschillende mensen verschillende uitspraken over gedaan, maar een duidelijke omschrijving is er niet echt. Er is geen “vakje” waar een quilt wel of niet in past.

Dat heeft misschien te maken met het woord “Art” wat natuurlijk “Kunst” betekent.

Als je aan verschillende mensen vraagt wat ze onder kunst verstaan, is de kans groot dat iedereen daar een andere mening over heeft.

Soms kan iets zelfs kunst worden wat het eerst niet was. Denk hierbij bijvoorbeeld aan van Gogh. In zijn tijd werden z’n schilderijen absoluut niet gewaardeerd terwijl ze nu onbetaalbaar zijn geworden.

Wat betreft quilts kun je op die manier ook kijken naar de Gee’s Bend quilts. Deze waren beslist niet bedoeld als kunstuiting, maar worden nu, door de minimalistische patronen en het bijzondere kleurgebruik, wel op die manier gewaardeerd.

Annie Mae Young, born 1928. Work-clothes quilt with centre medallion of corduroy strips, 1976. Denim, corduroy, synthetic blend, 108 x 77 inches.

 

Eenzelfde voorbeeld vind ik de Kawandi Quilts. Ogenschijnlijk eenvoudig maar met veel uitstraling. Is het dan kunst?

Criteria

Er zijn voor mij twee criteria waaraan een Artquilt in elk geval moet voldoen:

  1. Het beeld moet je raken, je wilt er naar blijven kijken, je wordt “erin gezogen”.

Dat kan zijn vanwege het onderwerp, maar ook, zoals bij een abstract werk, door de compositie en/of het kleurgebruik. Bij beiden is een juist gebruik van de beeldelementen onmisbaar. Als je je hierin wilt verdiepen is deze website van ‘Beeldende vorming’ heel toegankelijk.

  1. Het werk zit technisch goed in elkaar.

 

Wat een Artquilt voor mij niet is

Een verzameling technieken en materialen gebruiken omdat het kan…

Of een begeleidend “goed” verhaal bij een quilt die verder geen indruk maakt.

Marjolein van der Eijk

 

Wil je hierop reageren? Dat kan hieronder.

Welkom!

Gastvrijheid, inspiratie voor een quilt

Het thema “Gastvrijheid” leidt niet bij iedereen meteen tot inspiratie of een idee voor een wedstrijdquilt.
Om die reden reiken we een aantal suggesties aan waar je vervolgens zelf verder over na kunt denken om tot een ontwerp te komen.
Vandaag is de beurt aan mij.

Als ik aan Gastvrijheid denk komen een aantal dingen bij mij boven:

  • Ontmoeten
  • Begroeten, welkom heten
  • Delen
  • Belangstelling tonen
  • Vriendelijkheid
  • Onzelfzuchtigheid
  • Trakteren

Als je deze termen zo ziet lijkt het allemaal wat abstract, maar over de hele wereld zijn er allerlei soorten gewoontes en rituelen om gasten te verwelkomen. Daarvan heb ik er een aantal bij elkaar gezocht.

Vóór Corona waren we in Nederland gewend om gasten in elk geval een hand te geven en als je ze iets beter kende zelfs 3 zoenen. Van meerdere mensen heb ik inmiddels begrepen dat ze het niet erg vinden dat dat niet meer “gewoon” is. Het voorkomt in elk geval veel verkoudheden en waarschijnlijk ook Coronabesmettingen. Maar hoe dan wel?

Je kunt je gastvrijheid in je eigen huis op meerdere manieren tonen. Door vriendelijk en belangstellend te zijn naar je gasten, door ze te voorzien van hapjes en drankjes, door een maaltijd voor ze klaar te maken of door ze zelfs een bed aan te bieden voor de nacht met een lekker ontbijtje de volgende ochtend. Dit wordt beslist gewaardeerd.

Delen kun je doen door bijvoorbeeld te koken voor iemand in je omgeving, iets in de supermarkt kopen en na het afrekenen in een doos doen voor de voedselbank, een taart brengen bij je nieuwe buren, je auto uitlenen enz.

Elke cultuur heeft haar eigen gewoontes en rituelen

Bij de Zulu’s in Zuid-Afrika wordt je als bruid (in je witte jurk) op een bijzondere manier welkom geheten door je schoonfamilie: Zij slachten een koe en de nieuwe schoondochter mag een handje geld in de bloederige maag stoppen. Dan hoor je er helemaal bij!

Bij de zulu's in Afrika

Brazilianen zijn vrolijke en gastvrije mensen. Als ze met je praten staan ze dichtbij en lichamelijk contact is daarbij heel gewoon. Het hangt ervan af in welk deel van het land je je bevindt of er 1, 2 of drie zoenen worden gegeven bij een ontmoeting tussen bekenden.

In Benin, in Afrika, wordt voor het diner het grootste schaap uit de kudde geslacht en verschijnt iedereen in zijn beste pak. Niets is teveel om het de gast naar de zin te maken.

Bij het zoeken naar welkomstrituelen en gebruiken overal ter wereld kwam ik ook een lijstje van Rituals tegen. Het is zo geschikt voor dit onderwerp dat ik het onverkort heb overgenomen:

Ontdek tien wereldwijde tradities voor vriendelijkheid

DOOR LAURA WABEKE

Om meer vreugde en geluk te verspreiden, onderzochten we hoe mensen over de hele wereld vriendelijk zijn voor elkaar. We lichten oude tradities uit, maar ook modernere manieren waarmee aardigheid wordt getoond. Misschien inspireert het je om vandaag nog het verschil te maken door aardig te zijn voor jezelf of voor iemand anders.

Afrika: Ubuntu

Dit begrip is populair geworden door Zuid-Afrikaanse leiders zoals Nelson Mandela en aartsbisschop Desmond Tutu, maar het idee is algemeen bekend bij veel Zuid-Afrikaanse culturen. Het woord komt van het Nguni-spreekwoord “umuntu ngumuntu ngabantu”, dat zoiets betekent als “een persoon is een persoon door andere personen”. In Malawi heet het uMunthu. En in Zimbabwe noemen de Shona het unhu. In al deze talen is de betekenis hetzelfde: “Ik ben omdat wij zijn.” Samengevat komt het erop neer dat je geïsoleerd van anderen geen mens kan zijn en dat relaties binnen een groep belangrijker zijn dan ieder individu.

Het diepe gevoel dat we slechts mens zijn door de menselijkheid van anderen. En dat het werk en de prestaties van anderen graadmeters zijn van dat je iets in deze wereld hebt bereikt.

NELSON MANDELA

Voor sommigen is Ubuntu een zielskracht die iemand drijft tot onzelfzuchtige daden die goed zijn voor de gemeenschap. Het uit zich in vriendelijkheid en medeleven, zoals bronnen delen en voor elkaar of voor de kinderen in een gemeenschap zorgen. Het is geen wonder dat de uitspraak “Er is een dorp nodig om een kind groot te brengen” uit Afrika stamt.

Japan: Omotenashi

Japan staat in het algemeen bekend als het meest beschaafde land ter wereld. De onbaatzuchtige gastvrijheid stamt af van een gebruik dat “motenashi” of “omotenashi” wordt genoemd. Deze hoeksteen van de Japanse cultuur steunt op de eeuwenoude traditie van de sadō (theeceremonie). Een theeceremonie is meer dan alleen het serveren en drinken van thee. Een van de primaire doelen is om ervoor te zorgen dat alle wensen van de gast vervuld worden, zonder dat je er iets voor terug verwacht. Van de gast wordt verwacht dat hij dankbaarheid toont voor de gastvrijheid van de gastheer. Dit creëert een sfeer van harmonie en respect.

thee ceremonie Japan

Omotenashi wordt vaak vertaald als “gastvrijheid”, “dienstbaarheid” of het anticiperen op wat de ander nodig heeft. Lang voordat COVID-19 het een wereldwijde norm maakte om op openbare plekken een mondkapje te dragen, gebruikten Japanners al chirurgische maskers om te voorkomen dat anderen verkouden zouden kunnen worden. Buren schenken ook waspoeder aan elkaar voordat ze hun huis gaan verbouwen, zodat je het onvermijdelijke stof uit je kleren kunt wassen.

Griekenland: Philoxenia

In het oude Griekenland werd gastvrijheid beschouwd als een gebod van de goden, vooral van Zeus (Xenios), de god van vreemdelingen en reizigers. Als er een onbekende aanklopte, was je verplicht om hem zonder vragen te stellen te verwelkomen en hem voedsel en onderdak aan te bieden. Van de gast werd verwacht dat hij of zij respect toonde door niet langer te blijven dan nodig was. Hield iemand zich niet aan deze voorschriften, dan riskeerde je de wraak van de goden. En we weten allemaal hoe meedogenloos die zijn.

De Griekse woorden xenia (gulheid tonen aan reizigers die ver van huis zijn) en philo (zorgen voor) worden gecombineerd in het concept van philoxenia, of liefde voor vreemden (en later hospitum, of gastvrijheid).

Italië : Caffè Sospeso

In Italië verkopen ze “caffè sospeso” of “zwevende koffie.” Deze traditie begon meer dan 100 jaar geleden in Napels. Mensen die een goede dag hadden gehad of die gewoon aardig wilden zijn, bestelden in een koffiebar een “zwevende” koffie naast hun eigen koffie. Dit betekent dat je betaalt voor twee kopjes koffie, maar je drinkt er maar één. Iemand anders kan dan op een later moment gratis de “zwevende koffie” bestellen. Een aardig kopje koffie dus.

Singapore: De Singapore Kindness Movement

Singapore is zelfs een stap verder gegaan en heeft vriendelijkheid verheven tot een officiële beweging: de Singapore Kindness Movement. Deze beweging is een non-profit organisatie, met de voormalige minister-president Goh Chok Tong als inspiratiebron. Het staat bekend als een officieel “Institution of Public Character” en inspireert de lokale bevolking met borden op bussen en tips op de website tot “barmhartigheid”. Je kunt zelfs een online quiz doen om erachter te komen hoe vriendelijk je zelf bent en hoe je nóg vriendelijker wordt.

Iran: Muur van Vriendelijkheid

In 2015 werd anoniem een “wall of kindness” opgezet in Mashbad, en het idee verspreidde zich razendsnel door heel Iran. Een “wall of kindness” is een openbare plek waar je kleding, voedsel en eigenlijk alles wat je niet langer zelf meer nodig hebt kunt doneren. Als een voorbijganger iets nodig heeft, mag hij dat gratis meenemen. De beweging komt voort uit de Perzische cultuur en de woorden van oude dichters, zoals Rumi, die de daden van goedheid verdedigden. Deze geest van goedheid is ook aanwezig in de Perzische etiquette, of taarof, die beleefdheid bij elke sociale interactie op de eerste plaats stelt.

Nieuw-Zeeland: Kaitiakitanga

Je kunt vriendelijk zijn voor jezelf, voor anderen en voor de wereld waarin je leeft. Nieuw-Zeeland is een uitstekend voorbeeld van een land met een cultuur die dat onderstreept. Kaitiakitanga betekent ‘voogdijschap’ en ‘bescherming’. Het is het gebruik van kaitiaki, het Māori-concept van voogdijschap over de hemel, de zee en het land. Het is een manier om de omgeving te beheren, op basis van het wereldbeeld van de Māori. De lokale iwi (stam) stelt een persoon of groep personen aan als voogd van een meer of bos. Leuk weetje: in 2017 gaf de regering van Nieuw-Zeeland de Whanganui River op het Noordereiland dezelfde wettelijke rechten als mensen. Dit betekent dat iemand die schade toebrengt aan de rivier op dezelfde manier wordt gestraft als wanneer het om een persoon gaat.

Het Joodse Poerim-feest

Een van de belangrijkste liefdadigheidsgebruiken tijdens het Poerim-feest, is ‘mishloach manot’, het geven van voedsel. Het geven van een mitzvah – beter bekend als ‘goede daad’ – en geven aan de armen, ouderen en de minderbedeelden beschouwt men als een daad van vriendelijkheid.

Filipijnen: Tulong

Tulong betekent dat je iemand helpt die tijdelijk maar onmiddellijk hulp nodig heeft. Het kan gaan om het delen van voedsel of geld, maar ook om het aanbieden van een slaapplaats. Na een golf van natuurrampen, wanneer duizenden mensen in onmiddellijke nood verkeren, is tulong een vanzelfsprekend concept. Het begon aanvankelijk op kleine schaal, waarbij familieleden elkaar hielpen, maar het is uitgegroeid tot nog veel meer variaties van geven. Tulong-aral betekent bijvoorbeeld hulp in de vorm van onderwijs.

China: Mudita

Ken je het begrip ‘Schadenfreude’? Het is een complexe emotie waarbij je in plaats van mededogen, plezier beleeft als je ziet dat iemand pech heeft. Het Chinese concept van Mudita betekent precies het tegenovergestelde. Het stamt van de Boeddhistische traditie van onzelfzuchtigheid, en draait om het geluk dat je ervaart als iemand anders geluk heeft of een doel heeft bereikt. Deze waardering voor en van andere mensen kun je cultiveren via meditatie en mindfulness.

Met dank aan RITUALS

In volgende blogberichten komt nog veel meer inspiratie voorbij. Veel plezier met het ontwerpen van een quilt voor de wedstrijd!

Marjolein van der Eijk

Dit is het derde inspiratieblogbericht voor het thema “Gastvrijheid”

Het eerste bericht kun je hier lezen: Een nieuwe wedstrijd! Doe je mee?

Het tweede bericht is hier te vinden: Gastvrijheid, meer dan een kopje thee drinken? 

Volgende week dinsdag een volgend inspiratieverhaal !

 

 

 

 

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Sylvia

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we zes maanden geleden begonnen met een nieuw thema, namelijk: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. Hier kun je vorige afleveringen vinden:

1) Inge Schoonderwoerd

2) Ineke Scheepbouwer

3) Elfriede Grooten

4) Dyonne van de Watering

5) Jacqueline Verhoef

6) Gemma Versluys

Gemma heeft het stokje doorgegeven aan:

Sylvia Jansen

 

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat ik (Sylvia dus) doe voor het Quiltersgilde.

 

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?  

Mijn functie is webmaster en ik ben ook lid van het Bestuur.

 

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde? 

In het Quiltnieuws van een aantal jaar geleden las ik dat een tentoonstelling niet door kon gaan wegens een tekort aan vrijwilligers. Toen besloot ik dat ik iets voor de vereniging wilde doen. Daarna las ik in hetzelfde nummer van Quiltnieuws een vacature voor de functie van webmaster. Daar heb ik op gereageerd, maar ik heb er wel bij gezegd dat ik niet persé als webmaster werkzaam hoefde te zijn. Ik wilde iets doen als vrijwilliger voor de vereniging. Webmaster paste op zich wel in mijn straatje, omdat ik daar wel wat ervaring mee had. Toen het internet opkwam heb ik destijds, heel lang geleden, de website voor de afdeling gemaakt waar ik toen werkte, en de site jarenlang onderhouden. Toen nog helemaal zelf geschreven in HTML. Tegenwoordig is het aan de ene kant eenvoudiger, omdat je niet meer zelf hoeft te programmeren. Aan de andere kant is het ook lastiger geworden, omdat er veel meer kan en dus ook meer fout kan gaan.

 

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde? 

Als webmaster houd ik me, samen met de andere webmaster (Monica van Leent-Bergkamp), bezig met allerlei zaken die met de website te maken hebben. Een belangrijk onderdeel zijn natuurlijk de blogberichten. We zorgen ervoor, samen met de auteurs van de blogberichten, dat er zo’n drie per week een nieuw blogbericht op de site staat. Een andere belangrijke taak is het maken en onderhouden van de formulieren waarmee mensen zich kunnen aanmelden voor bijvoorbeeld een lidmaatschap, een meet&greet dag of een regiodag. We zorgen er ook voor dat exposities en andere activiteiten in de agenda zichtbaar zijn en dat er oproepen geplaatst worden. In het besloten deel van de website plaatsen we regelmatig informatie voor de leden. Verder is er het normale onderhoud van de website, het up-to-date houden van allerlei informatie over de vereniging en haar activiteiten. Naast het werk als webmaster kun je me ook  vinden in de stand van het Quiltersgilde tijdens tentoonstellingen.

 

Wat vind jij het leukste aspect van jouw vrijwilligerswerk?  

Ik moet toegeven dat ik wel een beetje een “nerd” ben. Ik vind het fijn om achter de computer te zitten en dingen voor elkaar te krijgen, zoals een formulier maken dat goed werkt en er ook nog netjes uitziet. Of alle 15 regiodagen onder elkaar zetten op een pagina, met allemaal de correcte link naar de juiste plek met de beschrijving ervan en het correcte inschrijfformulier. Een beetje puzzelen, een probleem dat ik kan oplossen… dat soort dingen.

 

Wat vind jij het minst leuke aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Het minst leuke van mijn vrijwilligerswerk vind ik het feit dat ik het gevoel heb dat ik nooit “vrij” ben van het vrijwilligerswerk. Als webmaster is er altijd wel wat te doen en het is nooit af. Ik kan niet om 17.00 de deur dicht doen en naar huis gaan.

 

We zouden ook graag wat meer over jou zelf willen weten.

Heb je een favoriete quilter?

Ja, Yoko Saito. Ik vind veel van haar werk erg mooi. Niet alles, sommige dingen zijn voor mijn gevoel iets te “kinderachtig” (is mijn mening). Zo heb ik een levensboom gemaakt n.a.v. een patroon in haar boek “Scandinavian quilts”. Maar in die levensboom zitten drie vogeltjes. Heel lang heb ik getwijfeld of ik die vogeltjes er nu in zou zetten, of niet. Voor mijn gevoel passen ze niet echt in die boom. Ze zijn te groot en te “kinderachtig”. Maar ik kon ook niet bedenken wat ik nu in plaats daarvan in de boom zou zetten. Meer bloemen? Uiteindelijk heb ik 1 van de 3 vogels weggelaten en de andere 2 wel gemaakt. Ik zit er nog wel steeds over te dubben om ze eens door een bloem of zo te vervangen…

 

 

Wat is je favoriete quiltboek?

Ik heb een paar boeken van Yoko Saito en verder bekijk ik wel vaak de boeken over de William Morris quilts van Michele Hill en de geappliqueerde bloemen van Deborah Kemball (Euphoria Tapestry Quilts). Ze hebben eigenlijk allemaal met appliqueren te maken. Dat doe ik dan ook het liefst, al heb ik onlangs ook het (vrij) borduren ontdekt.

 

Passen de quilts die je zelf maakt binnen een bepaald genre? Welk genre?

Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel quilts gemaakt, ik ben een langzame quilter. Veel op de hand gedaan en ik doe ook nog wel eens iets overnieuw, wat veel tijd kost. Maar ik ben meer een traditionele quilter.

 

Aan hoeveel projecten werk je tegelijkertijd?

Op dit moment toevallig 3. Maar dat is wel bijzonder, want meestal werk ik maar aan 1 quilt tegelijkertijd.

 

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen?

Op dit moment is dat mijn New York Beauty. Op het moment van afronden vond ik em helemaal niet zo mooi. Maar hij hangt in mijn slaapkamer en elke avond en ochtend kijk ik er met veel plezier naar. Misschien moet ik nog even zeggen dat mijn quilt is geïnspireerd door een foto op internet van Maryte quilt (‘Let it snow’).

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen?

Ik werk nu aan de Bathwick quilt, naar een patroon van Karen Styles in de Quiltmania. Ik ben daar al een tijdje aan bezig, sinds oktober vorig jaar. Daarnaast ben ik bezig aan een wandel zitplek quiltje. Gebaseerd op het idee van Gerda de Jong in Quiltnieuws voor een fiets zitplek quiltje. Ik heb er eerst 1 voor mezelf gemaakt en nu 1 voor mijn vriend. Bij de mijne was het stofje in het midden erg bepalend. Dat vond ik zo leuk dat ik de rest van de quilt er omheen heb bedacht. Voor mijn vriend hebben we gekozen voor het middendeel van een Bella Bella quilt van Norah Mcmeeking, want dat motief vond hij zo mooi. Eigenlijk ben ik nu wel een beetje jaloers op hem geworden….

 

 

 

De derde is een quilt die ik aan het maken ben voor de EQA uitdaging. Daarvoor moest je een fotocollage maken van je favoriete plek en jezelf erin zetten: “Waar is….”. Ik was een beetje lui en heb gewoon een foto gekozen van mezelf op mijn favoriete plek. De quilt is nog niet af, maar hieronder zal ik je vast een detail verklappen, een Sylvia van 2.5 cm hoog….

Dit is echt de leukste quilt die ik ooit heb gemaakt. Applicatie gecombineerd met borduurwerk. En ik heb bijna niets uitgehaald, want bij een boom hoeft er toch geen steek hetzelfde te zijn…. Ik laat het resultaat nog wel eens zien en als het goed is, komt het ook te hangen op het Textielplus festival komende oktober.

 

 

 

Als je onbeperkt tijd en geld zou hebben, wat zou je dan het liefste willen doen of willen maken als het om patchwork en quilt gaat?

Er is zoveel dat ik nog zou willen maken. Ik wil eerst mijn Bathwick quilt afmaken. Dan heb ik onlangs nog een pakket gekocht met de mysterie quilt Pour Hélène van La Fée Pirouette. Die zou ik ook graag willen maken. Een quilt met William Morris motief zoals hierboven genoemd; en een bloementuin quilt. En de sneeuwvlok en kaleidoscoop quilts van Paula Nadelstern vind ik ook zo mooi. En ik wil me heel graag wat meer verdiepen in art quilts. Als liefhebber van natuur, bomen en landschappen zou ik ook wel eens een landschap willen vastleggen in textiel. En een workshop volgen in het fotograferen van quilts, want dat is helemaal niet zo makkelijk. Het lukt me maar niet om mijn quilts mooi op de foto te krijgen.

 

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Dat brengt me op een goed idee. Ik wil het stokje graag doorgeven aan Harry Roelands, onze fotograaf.

 

Stringquilt

Hoi, hier ben ik weer, Gerie. De afgelopen week ben ik onder andere bezig geweest om van mijn  reststofjes, mijn “afval”, mijn scraps, een stringquilt te maken.

Als zuinige quilter gooi ik natuurlijk nooit iets weg, want je weet maar nooit waar je iets nog voor kunt gebruiken. En het is gewoon zonde om goede stof, hoe klein ook, zomaar weg te gooien. Dat kan altijd nog. Ik probeer mijn afvalberg zo overzichtelijk mogelijk te houden, door, wanneer ik met een quilttop bezig ben, mijn restjes meteen netjes te snijden en te sorteren. Hiervoor heb ik een uitgebreid systeem.

Reststofsorteersysteem.

Eerst koop of krijg ik lappen. Die gaan op kleur gesorteerd in doorzichtige plastic kratjes met deksel. Wanneer de lapjes kleiner worden dan 20×20 centimeter, gaan ze in een grote krat, dat zijn mijn scraps. Kleine stukken, afsnijdsels, of ongelukkig gevormde stukken stof die na het snijden of knippen van de onderdelen voor een top overblijven, snijd ik eerst in vierkanten van 15×15 cm.

Blijft er dan nog een stuk over, probeer ik er vierkanten van 10×10 uit te snijden. Die twee formaten leg ik in de Half Square Triangle krat. Daar ga ik het nog een andere keer over hebben. Van nog kleinere stukjes snijd ik stroken. De breedte maakt niet uit, gewoon lekker snijden. Die doe ik in een bak. Ook de kleine stukjes. De stroken die ik overhoud aan binding gaan uiteraard ook linea recta in die bak.

De stringquilt

Eindelijk had ik tijd om er eens lekker voor te gaan zitten. Ik heb uit een stuk plakvlieseline een hele hoop vierkanten gesneden. Van een lichte lap die ik ooit gekregen heb, maar die niet bij mijn mooie lapjes past, heb ik smalle stroken gesneden, deze wel allemaal dezelfde breedte. De precieze breedte maakt op zich niet uit, maar voor het oog is het wel mooier als deze stroken dezelfde breedte hebben. Deze stroken zijn je beginstrook voor ieder blok.

Ik heb voor een vrij witte strook gekozen, maar een andere kleur kan natuurlijk ook. Als het maar een duidelijk contrast is met de meeste van je stroken. Ik keek naar mijn berg stroken, zag vrijwel geen wit, dus…. Vandaar.

De beginstrook leg je met de goede kant naar boven op een diagonaal van je plakvlieseline vierkant.

De plakvlieseline leg je met de plakkant naar boven. De strook moet bij beide hoeken een beetje uitsteken. Heel veel uitsteken mag ook, maar dat werkt niet handig. Hele lange uitsteeksels knip ik af, het afgeknipte stuk kan zo, hop, weer terug in de bak. Bovenop de beginstrook leg je de volgende strook, met de goede kant naar beneden. De kleur maakt niet uit, de breedte maakt niet uit, het is alleen belangrijk dat de strook uitsteekt over je plakvlieselinevierkant.

Je naait de stroken op elkaar. Ik werk graag eerst naar rechts, dus leg ik daar de stroken ook netjes op elkaar, voor een mooie naad. Niet te breed, want je werkstuk wordt zwaar.

Dat herhaal je nog een paar keer. Pas wanneer ik een rij stroken heb genaaid, die breder is dan mijn strijkijzertje, ga ik strijken. Daarna strijk ik iedere strook na het naaien.

De stroken worden steeds korter. Je zou al je stroken op lengte in bakjes kunnen doen, dan gaat het nog sneller, maar daarvoor heb ik geen kastruimte meer. Als ik 1 helft van het plakvlieselinevierkant vol heb, draai ik het blok een halve slag en ga ik weer verder. Je kunt natuurlijk ook om en om naaien, maar zoals gezegd werk ik graag naar rechts. Wanneer je hele plakvlieselinevierkant vol is, ziet het er als volgt uit:

Op deze manier maak je een aantal blokken.

Wanneer je dan een aantal blokken gemaakt hebt, snijd of knip je de blokken op maat. Dit doe je vanaf de achterkant.

Op dit moment kwam ik erachter dat mijn plakvlieselinevierkanten niet allemaal vierkant waren. Gloeiende gloeiende. Op zich niet zo dramatisch, ik heb de uiteindelijke vierkanten gewoon wat kleiner gemaakt dan mijn oorspronkelijke bedoeling was. De stukjes stof die ik afgesneden heb om het blok netjes op maat te maken, kunnen hop, weer in de strokenbak. De stukjes die te klein zijn voor een strook, naai ik aan elkaar, tot het weer een langere strook is. Hop, toch weer terug in de strokenbak. Ik verzamel de nette vierkante blokken, tot ik er een aantal bij elkaar heb voor een leuk formaat quilt.

Voor nu heb ik 9 blokken gebruikt, maar ik heb nog niks aan elkaar gemaakt, ik wil eerst nog meer blokken verzamelen.

Waarom de (witte) diagonaalstrook?

Bij de volgende foto’s kun je zien waarom ik die lichte diagonaalbeginstrook steeds op dezelfde plek gebruik. De witte strook vormt een leuke eyecatcher waar je mee kunt ontwerpen. Je kunt er x-en en vierkanten mee maken (foto 10), je kunt de witte stroken allemaal in dezelfde richting leggen (foto 11) of je kunt de stroken afwisselend per rij dezelfde kant opleggen, voor een soort visgraatje (foto 12). Natuurlijk kun je de witte stroken ook totaal willekeurig neerleggen, maar dat spreekt mijzelf niet zo aan. Dan had ik de moeite voor dezelfde diagonaalstrook niet hoeven doen, denk ik dan.

Op de foto’s kun je zien dat mijn witte stroken elkaar niet overal goed raken. Dat komt omdat mijn plakvlieselinevierkant niet altijd vierkant was, waardoor ik de maat aan moest passen, en hierbij niet heb opgelet of mijn diagonaal wel goed kwam. Geeft niks, het is een leuk geheel, maar ik heb wel mijn voorraad plakvlieselinevierkanten nagekeken en vierkant gemaakt. Dat is toch leuker.

In plaats van steeds dezelfde diagonaalstrook, kun je ook kiezen voor steeds dezelfde strook in de hoekjes. Dan kun je een soort vierkantjes maken. Ook een leuk designelement. Het kan vanzelfsprekend ook allebei. Of helemaal niet. Het wordt jouw quilt, jouw beslissing. Veel plezier.

Gerie Lammers

Vernieuwing

Ontwikkeling van het Modern Quilten

Een paar blogs terug heeft Marjolein den Oudsten geschreven over de ontwikkeling van het Modern Quilten. Hier kun je het blogbericht lezen.
Zoals altijd met vernieuwingen ontstaan er regeltjes en opgeheven vingertjes waar de nieuwigheid aan moet voldoen. Natuurlijk moeten er richtlijnen en wegwijzers komen, maar beperkingen zijn dodelijk voor de uiteindelijke vernieuwing. Het blogbericht van Marjolein maakte mij bewuster van de gemaakte stappen in de ontwikkeling van Modern Quilten.

 

Uitproberen

Dus het dansen, het proberen. Mislukkingen accepteren en opnieuw beginnen.
Ik ben eerst ook begonnen met een herhaald patroon in moderne soms effen stoffen te maken. Bestaande blokken te gaan vergroten of vervormen. De restruimte (negative space) te gaan gebruiken als designelement en er stiksels aan toe te voegen.

 

Kleiner

Ik merkte dat ik de neiging had steeds te groot te werken. En dan duurde de quilt al heel lang terwijl als ik kleiner werkte, ik meer tijd had voor veel meer uitprobeersels en leermomenten.
 

 

Inspiratie is overal te vinden

Eigenlijk begint alles daarna bij inspiratie, bij iets wat je raakt, een stof, een blok, een kleur, een plaatje of een thema.
Hierboven staan plaatjes gewoon uit de krant, die kunnen als inspiratiebron dienen. In de golf zie ik allerlei stiksels ontstaan. En de IPhones als vorm zijn spannend om te gebruiken. Maar ook de reclame voor Max is om te zetten in textiel.
Wat je ermee gaat doen is de creativiteit, de keuze uit alle mogelijkheden.
Maar je persoonlijke grenzen opzoeken en een beetje verleggen kan tot een mooi nieuw dansje leiden.
Groeten Edith

 

Gastvrijheid, meer dan samen een kopje theedrinken?

Het thema van de Quiltwedstrijd is Gastvrijheid. Een begrip waar iedereen de betekenis van kent maar waarvan de vertaling naar het beeld moeilijker is. Hoewel, een bekend beeld zijn de open armen waarmee je ontvangen kan worden. Zo ook het beeldmerk van deze wedstrijd,  de quilt van Lia Meiborg.

Van Dale geeft als betekenis van gastvrijheid:-  gulheid in het onthalen of herbergen van gasten, – het opnemen resp. opgenomen worden als gast. Begrippen die daarbij horen zijn etiquette, tonen van respect, vermaken van gasten, welwillendheid. Het kan vanuit een vrijwillige situatie, uitnodigen en ontvangen van familie, vrienden, collega’s enz. thuis of vanuit een betaalde situatie op werk, hotel, ziekenhuizen.  Maar in alle situaties willen wij het de gast zoveel mogelijk naar de zin maken, (bijna) niets is teveel zoals te zien is in het programma Bed&Breakfast.

Gastvrijheid wordt mede bepaald door cultuur en gewoonten. Ieder land, regio heeft zo de eigen gebruiken en regels. Van binnenlopen door de achterdeur, spontaan aanschuiven aan tafel voor het eten tot geplande activiteit in de agenda’s.

Bij gastvrijheid horen een gastvrouw/heer en een gast, de gever en de ontvanger. Hoe het contact verloopt zal mede afhangen van de mate waarin men voor elkaar open staat, het vertrouwen dat er naar elkaar is en de (onbewuste) vooroordelen die er kunnen zijn. Wij Nederlanders zijn daar best goed in om snel een mening te vormen en mensen in hokjes te plaatsen zonder echt contact te leggen. Gemiste kansen?!

Lisette van Til- Thuis

 

Gastvrijheid is ook te betrekken op jezelf. Hoe gastvrij ben ik voor mijzelf? En dan niet in praktische zin, dit is tenslotte een blog voor het Quiltersgilde, maar in het ontdekken van nieuwe mogelijkheden, materialen, werkwijze én de creativiteit in jezelf. Durf je het onbekende toe te laten?

Aan de slag ermee……………………

Cora Piena

 

 

Meet&Greet traditioneel, een super dag

100% geslaagd

Afgelopen zaterdag 10 september was het zo ver. In de Schakel in Nijkerk vond de eerste Meet&Greet traditioneel plaats. Ruim 50 dames en 2 heren kwamen vanuit het hele land om deze dag met elkaar te beleven. En het enthousiasme spatte ervan af! Het was zo fijn om elkaar weer te zien en bij te kunnen kletsen.

Direct na binnenkomst moesten er stofjes voor de workshop uitgezocht worden en natuurlijk was er koffie met wat lekkers.

 

Leerzaam

De trunkshow van Elly Prins was heel leerzaam. “Je komt met een hoofd boordevol ideeën naar buiten” zei een van de deelnemers. Naast de verhalen over de diverse quilts vertelde Elly ook over tussenvullingen, garens en quiltpatronen.

Bij de workshop van Heleen Pinkster was het heeeeel stil. Iedereen was geconcentreerd bezig met het uitwerken en begrijpen van het 3-D patroon. Bij sommigen viel het kwartje eerder dan bij anderen, maar Heleen nam de tijd om iedereen duidelijke uitleg te geven. Petje af voor Heleen!

En zou het niet leuk zijn om een aantal miniatuurquiltjes met dit patroon in de Broodfabriek te zien volgend jaar april? De Tentoonstelling miniatuurquilts wordt daar gehouden van 13 tot 15 april 2023.

Er werd gewinkeld bij Elly Prins, genoten van de voortreffelijk verzorgde lunch door de Schakel. De meeste deelnemers zien we volgende keer wel terug denken we. En van 1 dame weten we zeker dat ze dan een kussen meeneemt, dan hoeft ze niet meer op een toren van 3 stoelen te zitten……

 

Het was genieten

Yvonne van der Sluijs en ik hebben genoten van alle blije gezichten. We hebben met plezier deze dag georganiseerd. Het deed ons goed te zien hoe er genoten werd van het samenzijn. Dank jullie wel voor jullie komst.

Heel veel dank ook aan Elly Prins en Heleen Pinkster. We zien elkaar weer eind oktober.

Mededeling

We vragen iedereen om zich niet meer op te geven voor 29 oktober. Deze dag is nagenoeg volgeboekt.

Als je vragen hebt over beschikbare plaatsen of wachtlijst stuur dan een mail naar yvonne.vandersluijs@quiltersgilde.nl

 

Yvonne van der Sluijs en Rose-Anne de Haan

Textielplatform is vernieuwd!

Textiel – kunst & ambacht

In 2016 lanceerde STIDOC (koepel van de nederlandse textielverenigingen en museum de Kantfabriek) www.textielplatform.nl. Met als doel: textiel en textieltechnieken, zowel in ambacht als in kunst, een podium en een gezicht te geven in Nederland.

Dit alles in de ruimste zin van het woord. Zo is STIDOC ook de motor achter de Textielbibliotheek en het vijfjaarlijkse Textielfestival. Maar veel gebeurt tegenwoordig online en waar kunnen de verenigingen zich dan beter profileren dan op een eigen platform! Ook het Quiltersgilde is lid van STIDOC en dus aanwezig op dit platform!

 

Nu totaal vernieuwd

Na 6 jaar waren we uit ons jasje gegroeid. Maandelijks bezoeken duizenden mensen de site, krijgen de nieuwsbrief of volgens ons via facebook. We merkten dat ons digitale prikbord niet meegroeide met alle ontwikkelingen, en dus ging het oude ontwerp op de schop. Laurette Kamminga ontwiep een nieuw logo en bouwde de site.

De afgelopen maanden hebben we alle teksten doorgelopen en aangevuld. Zo is er een totaal vernieuwde pagina met Textielkunstenaars, en kun je alle nieuwsbrieven terugvinden in ons archief. Later dit jaar hopen we communities rondom een thema te introduceren!

Webredactie

Een platform is pas een platform als er ook een uitwisseling van gedachten en kennis is. Wil jij iets delen met een groep textielliefhebbers? Over je eigen werk, over een techniek, over een expositie? Laat het ons dan graag horen. Wij zoeken gastredacteuren en ambassadeurs voor onze communities in een volgende fase. We horen graag van je via contact@textielplatform.nl

 

PS. Ook de STIDOC website is vernieuwd, je vind hier nu oa. een pagina met Musea die textiel in de collectie hebben!

Traditionele quilts

Wat is een traditionele quilt?

In navolging van de blogs over moderne en art quilts willen we ook regelmatig een traditionele quilt in de schijnwerper van het blog zetten. De vraag wat een quilt traditioneel maakt, moeten we dan wel eerst beantwoorden. Op de website van het Quiltersgilde staat een uitgebreide tekst over traditioneel quilten.

Een van de kenmerken van een traditionele quilt is dat deze wordt doorgestikt. De drie lagen: bovenkant (top), vulling (batting of wadding) en achterkant (backing) worden met naaisteken met elkaar verbonden (gequilt). Van origine werd dit met de hand gedaan, tegenwoordig minstens zo vaak met de naaimachine of long-arm.

Typen traditionele quilts

Traditionele quilts kunnen in een aantal typen worden onderverdeeld:

  • De Album quilt is opgebouwd uit blokken met een bijzondere betekenis zoals bijvoorbeeld de Baltimore quilts;
  • De Charm quilt wordt gemaakt met zoveel mogelijk verschillende lapjes die meestal de vorm hebben van een vierkant, rechthoek of driehoek.
  • De Medaillonquilt bestaat uit een centraal middenstuk met daar omheen verschillende randen. Nog altijd populair en ook vaak gezien bij zogenaamde ‘Round Robin’s;
  • De Sampler quilt is samengesteld uit blokken in verschillende technieken of met verschillende vormen om vaardigheden op te doen met de technieken. De blokken worden vaak met sashings aan elkaar gezet tot een top. De meeste basiscursussen hebben deze vorm nog altijd als uitgangspunt;
  • De Scrap quilt wordt gemaakt van kleine restjes stof (scraps) al dan niet overgebleven van vorige projecten of de goede delen uit verder versleten kleding en textiel;
  • De Log Cabin quilt waarbij stroken om een centraal blok worden genaaid in lichte en donkere kleuren. Het centrale blok is meestal rood en stelt een brandend haardvuur voor. Aan de warme kant zie je lichte stroken, aan de achterkant van het vuur is het kouder, verbeeld met donkere stroken.

Nog meer

Ongetwijfeld is deze opsomming niet compleet. We hebben nog crazy quilts waarin allerlei lapjes (ook zijde, fluweel, kant e.d.) verwerkt zijn in combinatie met borduurwerk. De strokenquilts, Lone Stars of Star of Bethlehem, Grandmothers flowergarden gemaakt met hexagonen, de whole-cloth quilts, enzovoorts.

Eigenlijk kun je stellen dat de gebruikte stoffen, kleuren en technieken vooral bepalen of een quilt traditioneel is of niet. Immers een traditioneel patroon in zeer eigentijdse stoffen kan zomaar als moderne quilt worden gezien.

Traditionele quilts in Birmingham

Elk jaar organiseert de European Quilt Association (EQA), waar ook het Nederlandse Quiltersgilde lid van is, een tentoonstelling op het Festival of Quilts in Birmingham. Dit jaar was het thema ‘Diversity’ wat inhoudt dat elk land een quilt tentoon stelt van een van haar leden.

In een eerder blog vertelde ik dat voor Nederland de quilt Bubbles of Joy van Anne Lillholm werd geselecteerd. Dat is een hele moderne quilt maar er waren ook enkele echt traditionele quilts te bewonderen. De inzending uit België bestond uit meer dan 5500 stukjes die met de hand aan elkaar waren gezet tot hexagonen en daarna in een soort ‘Inner city’ patroon. Drie lagen, traditionele stofjes met de hand in elkaar gezet en op de hand gequilt. De quilt voldoet volledig aan de kenmerken van een traditionele quilt en heeft een sterke uitstraling door de plaatsing van de kleuren.

Ook het quiltwerk werd geheel op de hand gedaan wat goed te zien is op de detailfoto’s.

Nog meer traditioneel in Birmingham

Voor de liefhebbers van traditionele quilts viel er veel te genieten op het Festival of Quilts dit jaar. De Italiaanse inzending is op een heel andere wijze interessant. De quilt bestaat uit 9 blokken met het patroon Mariners compass en op de sashings zijn prachtige bloemen geappliqueerd. Een combinatie die je niet vaak ziet en geheel in rood-wit uitgevoerd.

Twee voorbeelden van prachtige traditionele en tegelijkertijd heel verschillende quilts. Ik ben benieuwd welke traditionele quilt volgende keer in de spotlight staat. Misschien die van jou? Of de quilt van je vriendin wier werk je bewondert? Laat het ons weten zodat we er allemaal van kunnen genieten.

Inge van Koningsveld

 

Een nieuwe wedstrijd! Doe je mee?

Volgend jaar bestaat het Quiltersgilde 40 jaar.

De voorbereidingen voor het jubileum zijn in volle gang, zoals je al in Quiltnieuws en in blogberichten hebt kunnen lezen.

Vorig jaar heeft de Art Quilt commissie voor het eerst een wedstrijd georganiseerd. Dit bleek een schot in de roos; veel deelnemers en prachtige quilts en 3D werk.
Dat smaakte natuurlijk naar meer….
Voor de komende Algemene Tentoonstelling (augustus 2023) van ons jubileumjaar wordt opnieuw een wedstrijd uitgeschreven maar deze keer voor álle disciplines, dus traditioneel, modern en art. Het thema is “gastvrijheid”

De wedstrijdvoorwaarden vind je hier.

Er wordt een driekoppige jury benoemd die de quilts zal beoordelen, uit elke discipline één.

Inspiratieverhalen

beeldmerk gastvrijheid

Eerder vroegen we een beeldmerk aan te leveren en Lia Meiborg stuurde hiervoor een zeer geschikte foto van een detail van één van haar quilts. Het verhaal van Lia kun je hieronder lezen.

Gastvrijheid: een moeilijk thema ?? Deze reactie horen we in de wandelgangen. Dus we gaan helpen om jullie op ideeen te brengen. Gastvrijheid kent vele kanten. De komende tijd zal er iedere dinsdag een blogbericht verschijnen, geschreven door verschillende mensen. Ieder blogverhaal laat een andere mogelijkheid van het thema zien. Laat je fantasie stromen en vul het thema in op een manier die bij jezelf past.

Lia Meiborg en haar verwerking van het thema “Gastvrijheid”

Hieronder laten we Lia aan het woord:

“Leuk dat een deel van mijn quilt; ‘ Coming together ’ het beeldmerk wordt voor de artquiltwedstrijd; ‘Gastvrijheid’.

Zo gauw ik het thema voor de Artquilt-wedstrijd te weten kwam ging het broeien in mijn hoofd.
En evenals zo velen vind ik het ook een moeilijk thema.

Op een van de weinige regendagen bekeek ik wat foto’s en zag de quilt die ik vorig jaar naar Birmingham had gestuurd. Ik heb er door corona niets van meegekregen. Wel dat ik voor mijn eigen werk door de Brexit invoerrechten moest betalen. Ironisch gezien zie je in de quilt ook de gevolgen van de Brexit. Een economie die op zijn kop ligt in Engeland.( zie detailfoto).

Daarvan heb ik ooit een quilt gemaakt (zie foto) en had er nog een deel van over. Dat deel gebruikte ik nu voor ‘Coming together’, omdat na corona ook de economie op zijn kop ligt. Het is het tussenstuk geworden tussen twee mensen die weer samen kunnen komen. Het virus zie je nog wel uit hun haren komen en tussen hen in dwarrelen. Desondanks is het een vrolijke kleurige quilt geworden. Want we mogen weer!

Het is een quilt met ongelijke onderkant, dus moeilijk te fotograferen. Misschien dat de vaste fotograaf van Quiltnieuws zijn kundigheid er op bot kan vieren.

totale quilt “Coming Together” van Lia Meiborg

Bij gastvrijheid denk ik gelijk aan de Oekraïners die wel gastvrij werden ontvangen en alle andere vluchtelingen die dat niet ondervinden. Ik denk ook aan mijn vroegere Brabant, waar je gewoon via de achterdeur bij mensen binnen kon vallen. En waar altijd een bord bijgezet kon worden. Ik weet nog niet waar mijn nieuwe quilt over gastvrijheid naar toe gaat, maar geef jullie al wel mijn ideeën.

Aldus Lia Meiborg