Driehoeken snijden uit vierkanten

Hoi, hier ben ik weer, Gerie. Een flinke lap tekst, de volgende keer wordt korter. Ik hoop dat je toch de hele tekst vol kan houden, op het eind wordt het gemakkelijker met de foto’s erbij. En gewoon doen, stap voor stap, dan wordt het al doende wel duidelijk. Kom je echt niet uit de tekst, dan kun je gewoon alleen de foto’s gebruiken natuurlijk.

Om dit blogbericht te kunnen bewaren, kun je HIER de pdf ervan downloaden.

Uitleggen

Dit keer wil ik jullie graag vertellen over het snijden (of knippen) van driehoeken uit vierkanten. “Gerie, dat weet toch iedereen wel”? Ja, dat zou je denken, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Dus dacht ik, ik ga het even uitleggen. Of nee, dat is eigenlijk niet helemaal waar. Ik ging eigenlijk een blok maken voor de Moderne Round Robin van dit jaar. En daar had ik 3 formaten Half Square Triangels (HST) voor nodig.


Dat zijn van die vierkanten, die uit 2 driehoeken bestaan. Die kun je snel maken door 2 vierkanten op elkaar te leggen, een diagonaal te tekenen en aan beide kanten van die diagonaal een naadtoeslag te naaien. Doorsnijden (of knippen) op de getekende diagonale lijn en voilà, 2 vierkanten, elk bestaande uit 2 driehoeken. (Het snijden van de HST’s leg ik in de volgende blog uit.

Rekensommetjes

Door die diagonaal worden de vierkanten iets kleiner dan de twee vierkanten waar ik mee begon. Probleem. Gelukkig is daar een oplossing voor, een simpel rekensommetje. Voor mijn blok had ik echter niet alleen meerdere formaten nodig, maar ook meer dan 2 van die HST’s.

Nou had ik natuurlijk meerdere keren 2 vierkanten op elkaar kunnen leggen, het verhaal van hierboven met dat eenvoudige rekensommetje kunnen doen, maar nee. Ik wist dat er ook een simpel rekensommetje was voor vier HST’s tegelijk en ik dacht dat er dan ook wel een simpel rekensommetje voor 8 van die HST’s tegelijkertijd zou zijn.

Maar dat bleek nog niet zo eenvoudig. Het rekensommetje bleek namelijk niet bedoeld te zijn voor HST’s, maar voor het snijden van driehoeken uit vierkanten. Uiteraard wilde ik wel een rekensommetje voor HST’s, dat moest er ook zijn, dus ik aan het zoeken op internet. Niet te vinden. Wel allerlei cheatsheets (spiekbriefjes) dus tabellen met maten, als je een vierkant van zo groot wil, moet je je beginvierkanten zo groot snijden (of knippen) maar de maten die ik voor mijn blok nodig had, zaten daar natuurlijk net niet bij.

Daarom wil ik gewoon een rekensommetje, dan kan ik de blokken aan mijn quilt aanpassen, in plaats van andersom. Veel fijner. Ik ben aan de gang gegaan met wat ik wist, heb ruim 88 vierkanten in diverse maten gemaakt en heb uiteindelijk mijn jongste zoon om raad gevraagd. Dat had ik dus eerder moeten doen, dat had me zo 80 vierkanten gescheeld. Maar goed. Ik ben eruit. Ik heb een werkend rekensommetje voor HST’s met 2, 4 en zelfs 8 HST’s tegelijkertijd. En dat wilde ik in dit blog uitleggen. Maar dat is heel veel uitleg, dus ik dacht ik doe het in twee stukken. En dan begin ik voor de verandering eens bij het begin.

Waarom?

Eerst de sommetjes die behoren bij het snijden van driehoeken uit vierkanten. Je kunt denken ”wanneer heb je dat ooit nodig”? Nou, stel je voor, je bent enthousiast begonnen aan een ‘block of the month quilt’ maar na vier blokken heb je het al gehad. Je loopt al vijf maanden achter, de quilts van de andere deelnemers zijn al bijna klaar en je hebt er helemaal geen zin meer in. (Ik ben toch zeker niet echt de enige?) . Dan kun je een mooie ninepatch van je vier blokken maken, aangevuld met 5 “effen” vierkanten. Die 5 aanvulvierkanten kun je dan mooi doorquilten. Het formaat van die 5 vierkanten is niet zo moeilijk, die worden net zo groot als de blokken die je al had. Je kunt van die vierkanten ook nog HST’s maken, ook leuk. Of vierkanten maken van 4 of 8 driehoeken. Dan kun je de rekensommetjes goed gebruiken. Of misschien wil je de ninepatch “on point” maken. Dan moet je de lege vakken aan de zijkanten en in de hoeken met driehoeken vullen.


Aan het werk

Ik neem als voorbeeld steeds een blok van 10 centimeter. Die 10 centimeter is dan de maat van het vierkant dat je uiteindelijk ziet en hebben wilt in de quilt. Dus voor een vierkant van bijvoorbeeld 10 centimeter, snijd (of knip) je een vierkant van 10cm + 2x de naadtoeslag.

Wil je blokken, bestaande uit twee driehoeken, of heb je twee halve blokken (driehoeken, dus) nodig in je quilt, dan moet je vierkanten diagonaal door snijden (of knippen). Hiervoor snijd (of knip) je steeds een vierkant van 10cm + 3,5x de naadtoeslag.

Wil je blokken, bestaande uit vier driehoeken, of heb je vier halve blokken nodig in je quilt, dan moet je de vierkanten twee keer diagonaal doorsnijden (of knippen). Hiervoor snijd (of knip) je steeds een vierkant van 10cm + 5x de naadtoeslag.

Wil je blokken bestaande uit acht driehoeken, of heb je 8 halve blokken nodig in je quilt, dan moet je de vierkanten 2x diagonaal doorsnijden én twee keer door het midden, horizontaal en verticaal.

Hiervoor snijd (of knip) je steeds een vierkant van 10cm + 9x de naadtoeslag.

Ingewikkeld

Dit was erg ingewikkeld om op te schrijven, ik hoop dat het helpt met de foto’s erbij. Je ziet waarom ik het in tweeën heb gedeeld, want om nu ook nog het uitrekenen en snijden van de HST’s te laten zien, wordt teveel van het goede. Op de foto’s kun je zien welke zijden van de driehoeken recht van draad zijn, dat is ook belangrijk om in de gaten te houden. Soms zijn dit de korte zijden (bij twee en bij acht driehoeken tegelijkertijd) en soms zijn dit de lange zijden (bij vier driehoeken tegelijkertijd).

Veel succes met uitproberen.

Gerie Lammers

Mijn aansluiting bij een Moderne Quiltgroep

De aanloop naar…..

Tijdens mijn werkzame leven zocht ik een hobby die ik tijdens en na mijn pensioen kon gaan doen en waarin ik mijn passie kon vinden. Dat is aardig gelukt.

Eind jaren ’80 heb ik een 3 jarige cursus textiele werkvormen gevolgd die ik met een diploma heb afgerond.

Begin jaren ’90 startte er een quiltwinkel in Hoorn, mijn toenmalige woonplaats. Daar heb ik een beginnerscursus patchwork en quilten gevolgd, met de hand en dat doe ik nog steeds. In 1992 ben ik lid geworden van het Quiltersgilde en ook heb ik mij toen aangesloten bij een Quilt-Bee in Hoorn. Daar heb ik ruim 20 jaar aan  deelgenomen. Met elkaar zijn we naar diverse tentoonstellingen van het Quiltersgilde geweest, daar heb ik veel van geleerd.

Traditioneel begonnen

In het begin werkte ik traditioneel, zowel in de stofkeuze als in het maken van de quilts. In de loop van de tijd heb ik meerdere workshops gevolgd met allerlei technieken. Daardoor ben ik overgegaan naar een  ‘moderne’ kleurkeuze van de stof. Ook zo af en toe het zelf verven van stof helpt mee om de kleuren te bepalen.

Na workshop dagen over Modern Quilten, gegeven door het Quiltersgilde, heb ik de volgende stap gemaakt. Ik heb mij aangesloten bij een Moderne Quiltgroep, ‘Modern Meppel’. Deze groep komt 1 x in de 3 maanden bij elkaar. Iedere keer werken we met een nieuw thema wordt om een top te maken. De tops die gemaakt zijn worden besproken. Er worden ‘tips & tops’ gegeven waar je verder mee kunt. Bij de volgende keer heb je de quilt af en een nieuwe top met het nieuwe thema.

 

Uitdaging opzoeken

In februari van dit jaar heb ik me opgegeven en ik kon meteen al aan de uitdaging meedoen! Mijn eerste bijeenkomst was in april. Voor elke uitdaging worden er ‘regels/thema’ opgelegd 😊 Deze keer was de uitdaging: een tekst (woord of gedicht), een complementaire kleur gebruiken, geen zwart of wit, 100 cm hoog – breedte vrij.

Nou, dan gaat het beginnen, de hersens beginnen te kraken en dat is nu net mijn bedoeling om weer getriggerd te worden om anders te denken etc.. Ik ben begonnen met iets te tekenen. Normaal ben ik daar niet zo van. Vaak resulteert het in dingen twee keer moeten doen, maar nu heb ik wel een keer getekend en dat bevalt me wel😊

De groep staat mij aan, nog even afwachten wat de groep van mij vindt😊 Ik vond het de eerste keer in elk geval een gezellige bijeenkomst met opbouwende kritiek en er werd veel gelachen. En dat is ook heel belangrijk!

Gerda Hoogland

Ben je ook op zoek naar een moderne quiltgroep bij jou in de buurt? Stuur een mail naar: marijke.nieuwenhuijsen@quiltersgilde.nl

Meer informatie over modern quilten vind je op onze website

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Elfriede

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we twee maanden geleden begonnen met een nieuw thema, namelijk: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”.

In de eerste aflevering hebben we onze vertrekkende voorzitter, Inge Schoonderwoerd, in de schijnwerpers gezet. In de tweede aflevering volgde Ineke Scheepbouwer. Ineke heeft het stokje doorgegeven aan:

Elfriede Grooten

We hebben Elfriede een aantal vragen voorgelegd over haar functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde en over haarzelf als quilter. Tot slot hebben we Elfriede ook gevraagd aan wie zij het stokje wil doorgeven.

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Elfriede doet voor het Quiltersgilde.

Elfriede wil van de gelegenheid gebruik maken om Ineke Scheepbouwer te bedanken voor de mogelijkheid om iets over zichzelf te kunnen vertellen.

 

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?  

Ruim 25 jaar ben ik lid van het Quiltersgilde. In 2014 bood zich de gelegenheid aan om mede-coördinator van de midweek/weekend te worden.

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?  

Ik hoorde dat er een vacature open was, dus heb ik mij opgegeven. De ervaring, die ik opgedaan had tijdens mijn eigen midweken kwam goed van pas.

Wat vind jij het leukste aspect van jouw vrijwilligerswerk? 

Tot op de dag van vandaag geeft het contact met quilters mij energie en deel ik graag mijn kennis. Het voordeel van een midweek/weekend is, dat je langduriger en intensiever contact met iedereen hebt in tegenstelling tot een workshop. Door de gezellige en ontspannen sfeer ontstaat vaak een band. Heel veel vriendschappen zijn hier uit voortgevloeid.

Wat vind jij het minst leuke aspect van jouw vrijwilligerswerk?  

Ik heb erg genoten van alle activiteiten rondom dit evenement. Ik spreek in verleden tijd, omdat het helaas in de huidige vorm geen doorgang meer kan vinden. Oorzaak is met name de stijgende kosten. Het bestuur beraadt zich op dit moment nog over een andere vorm en/of mogelijkheid. Voor nieuwe ideeën, verwijs ik graag door naar het bestuur.

Elfriede als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Elfriede zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

Elfriede schrijft hier over: “Het quilten is voor mij een passie. Toen ik aan de eerste lessen begon, wist ik gelijk, dit is echt iets voor mij. Het duurde nog een hele tijd voordat ik mijn stoffen zelf kon verven, genoeg technieken in huis had en mijn gedachten om kon zetten in stof. Het lukt steeds beter en ik leer nog iedere dag.”

Heb je een favoriete quilter? 

Quilters, die ik op dit moment bewonder zijn: Isabelle Wiessler, Betty Busby en India Flint.

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen? 

Mijn favoriete quilt is nog steeds mijn bijenquilt “ New Beginning”. In Birmingham werd hij in 2015 gewaardeerd met een 1ste prijs. De quilt is ontstaan doordat mijn, toen aanstaande, schoonzoon imker was en ik mij in de imker-materie verdiept heb. Ik deed dit ook mede om hem beter te leren kennen.

 

De klimaatverandering houd mij erg bezig en via mijn werk probeer ik een klein steentje bij te dragen aan de bewustwording van deze problematiek. Zo heb ik in 2020 de quilt “Help” gemaakt. Voor meer info kijk op mijn site www.quilttuin.nl

 

 

Ook heb ik de quilt “Do not!” gemaakt.

 

 

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen? 

Ik ben lid van verschillende quiltgroepen. Een ervan is de “Moderne Quiltgroep Noord”. Het mooie aan deze groep is, dat we samen een thema bedenken, dit uitwerken en de volgende keer bespreken. We zijn erg kritisch en leggen de nadruk op “modern”. Op deze manier moet je je intensief met het thema bezig houden en er ontstaan quilts die je anders niet zou maken. Zo ontstond ook de rode quilt “Explosion”.

Sinds een jaar maak ik deel uit van de internationale groep Cloth in Common. Ook hier werken we met een soortgelijk schema. Elke 2 maanden een quilt maken met een gezamenlijk thema. Mijn quilt “Misty Morning” is een resultaat op het thema Licht.

Het is zo spannend, wat b.v. Eunhee Lee uit Zuid Korea of Mikiko Takase uit Japan gemaakt heeft. Nieuwsgierig geworden kijk dan op www.clothincommon.com. Het werk wordt over de hele wereld tentoongesteld. Op dit moment ben ik aan het brainstormen over “Cellen”, het thema voor de volgende keer.

Als je onbeperkt tijd en geld zou hebben, wat zou je dan het liefste willen doen of willen maken als het om patchwork en quilt gaat?  

Zou ik onbeperkt tijd hebben, dan zou ik alle ideeën, die ik heb, in stof uit willen werken. Dat zou mij een ultiem geluksgevoel geven. Maar helaas is dat een utopie!

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Graag zou ik Dyonne van de Watering als volgende in de spotlights willen zetten. Ze heeft het als vrijwilliger maar druk met al die boeken in de bibliotheek.

De quiltgroetjes aan iedereen!

Elfriede Grooten

 

Keuzes, keuzes, en nog meer

keuzes…

Patchwork en quilten heeft van alles te maken met het maken van keuzes. En dat is niet voor iedereen even makkelijk. Bekijk bijvoorbeeld het blogbericht van Marjolein den Boer over dit onderwerp. Toevallig had ik hetzelfde onderwerp al uitgewerkt en daarom twee heel verschillende blogs over hetzelfde onderwerp: kiezen en keuzes.

Een Medaillon quilt

Afgelopen oktober startte ik met mijn nieuwe Quiltcursus. Ik kon kiezen tussen een Kaleidoscoop quilt of een Medaillon quilt. Maar een Kaleidoscoop quilt had ik al gemaakt, dus dat was een makkelijke keuze. Het werd een medaillon quilt! Maar dan, welke Medaillon quilt zou ik gaan maken? De keuze is eindeloos… en de beslissing is belangrijk. Ik ben immers wel een jaar met zo’n quilt bezig en daarna moet ik er ook nog zoveel jaar tegenaan kijken… Ik bekeek Pinterest, ik bekeek al mijn quilt bladen, de docent kwam met tips en een voorbeeld. Na wikken en wegen, afstrepen en afwegen, bleven er twee quilts over: Bathwick van Karen Styles en Piney Rose van Cindy Blackberg, allebei als patroon gepubliceerd in Quiltmania. Uiteindelijk besloot ik Bathwick te maken. Maar dan wel met een eigen draai eraan en met gebruik van het borduurwerk uit de quilt Piney Rose.

Maar dan?

Dan begint pas echt de moeilijke keuze voor de stoffen. Ik richtte me eerst op de – naar mijn idee – belangrijkste stof, die van de buitenrand. De andere stoffen zou ik daar dan bijpassend bij zoeken. Op de Quilt en Patchwork dagen in oktober in Rijswijk had ik mijn stof gevonden. Wel met twijfel. Voor mij een beetje “out of the box”, nogal een druk patroon (rechts boven op de foto hieronder, naast de blauwe box). Maar ik ben een grote fan van William Morris stoffen en ik wilde dit wel eens proberen. Omdat ik twijfelde had ik ook nog een FQ van een ander stofje meegenomen (midden boven) en genoteerd welke stof dat was om eventueel later een groter stuk te bestellen. Thuis aangekomen ging ik gelijk aan de slag met het zoeken van bijpassende stoffen. Ik legde mijn beide stoffen op de grond en begon de andere stoffen er omheen te schikken om te kijken wat er goed bij paste. Gelijk een mooi momentje om eens te kijken wat ik allemaal had en om mijn stoffen een beetje op te ruimen.

 

 

Toch niet blij…

Maar eigenlijk was ik met beide stoffen toch niet echt blij   :-(      Ik weet het niet, te druk, niet perfect, niet precies wat ik zocht.

Gelukkig had ik dan weer een reden om naar de quiltwinkel te gaan, voor een nieuwe stof. Daar vond ik een prachtige blauwe stof stof waar ik me helemaal happy bij voel (rechts op de foto). De groene stof in het midden bovenaan op de foto hieronder is ook naar een patroon van William Morris en die wilde ik ook in ieder geval gebruiken. De stof in het midden onderaan is het uiteindelijk niet geworden, die vond ik “te koel” en niet bij de rest passen. De ecru stof links was bedoeld als rustige tussenstof.

 

 

Het middenstuk

De volgende stap was het middenstuk van de quilt . Vier schuine blokken in de hoeken waarbij het patroon met de vogels van William Morris goed uitkwam.

 

 

Daar was ik wel tevreden over. Maar over de ster in het midden was ik toch niet helemaal tevreden. Zeker niet nu ik die prachtige blauwe stof gekocht had. Dus uithalen maar en een nieuw blok in het midden gemaakt met de blauwe stof. Toen bedacht ik me ineens dat ik over de ecru achtergrondstof ook niet helemaal tevreden was. Een beetje saai, kaal en sober. Bij mijn Baltimore quilt had ik destijds een mooie ecru stof gebruikt met een klein werkje erin. Even kijken of ik dat nog kon vinden op internet. Gelukkig lukte dat en ik heb een mooi groot stuk besteld. Dus het middenstuk opnieuw gedaan met andere achtergrond stof.

Toen bedacht ik me ineens dat ik ook niet zo happy was met de randstof met de blauwe stippen. Hebben jullie dat nu ook? Zo blijf je bezig natuurlijk… Dus weer uitgehaald en een nieuwe stof als tussenrandje ertussen gezet. Dit keer een stof die wat “rustiger” is, lichtblauw met een streepje. Uiteindelijk is van het hele originele blok eigenlijk niets overgebleven, behalve de hoekblokken met de vogels….

 

 

Ondertussen ging ik ook de bloemen appliqueren op het middendeel. Ook hier weer keuzes, wat zou ik gaan appliqueren? In het originele patroon Bathwick komen deze bloemen trouwens helemaal niet voor, maar is er in plaats daarvan een patroontje gemaakt met hexagonnen. Maar dat vond ik niet zo mooi. De bloemen die ik heb geappliqueerd, zijn gebaseerd op een patroon van Yoko Saito. Uiteindelijk ben ik nu in ieder geval tevreden over dit middenstuk!

De rand om het middenstuk

Dan de volgende rand. Hier heb ik de keuze gemaakt om de originele rand te vervangen voor een geborduurde rand. Deze rand is gebaseerd op de Piney Rose quilt. Ik heb de rand gekopieerd, geprint en aangepast door wat te spiegelen, te knippen en te plakken. De randen in de hoeken heb ik zelf gemaakt door wat te spelen met de motieven. Ik heb de rand geborduurd met de kettingsteek. De rand is nog niet af, er moeten nog bolletjes of bloemetjes geappliqueerd worden. Maar daar wacht ik even mee tot later. Dan weet ik beter welke stof en welke kleur en welke bloemetjes…

 

 

De volgende rand

De volgende rand bracht uiteraard weer de volgende keuzes met zich mee….. Over de stof voor de ruitjes heb ik lang getobt. Uiteindelijk gaf de cursus docente de doorslag door deze stof (midden blauw) te suggereren. Voor de stofkeuze in het midden van de ruitjes heb ik alle stofjes uitgeprobeerd door ze langs de rand te leggen en er foto’s van te maken om te kunnen vergelijken. Uiteindelijk hoefde ik er toch niet lang over na te denken: de lichtblauwe vogels naar William Morris afgewisseld met de roze bloemen uit een andere William Morris stof.

 

 

Op de hoeken komen weer sterren. Hiervoor heb ik dezelfde blauwe stof gebruikt als voor de ster in het middenblok. Volgens het patroon is de achtergrond van de sterren blauw. Maar eigenlijk worden ze mooier met witte achtergrond stof in de hoeken. Dus maar weer veranderd….

 

 

Misschien is het nog mooier om bij de sterren in de hoeken ook de blauwe stoffen boven en aan de zijkant te vervangen door wit, zodat alleen het patroon in het midden met blauw doorloopt. Dat verander ik later nog wel, misschien…

 

 

Uiteraard ga ik nu verder met de volgende randen. In een volgend blog kan ik laten zien hoe ver ik ondertussen gevorderd ben. Dat hoop ik tenminste. Ik ben toch niet helemaal tevreden met de kleur van de ruitjes, een beetje te opvallend blauw? Maar misschien valt dat toch weer weg als de volgende randen erom heen zitten…?

Sylvia Jansen

Organza, wat kan daar allemaal mee ?

Niet zo lang geleden stond er een prachtig blogverhaal over het gebruik van organza. Zeer de moeite waard om te lezen.

Omdat ik ook op verschillende manieren met organza bezig ben en weer nieuwe mogelijkheden ontdek, schrijf ik er dit keer ook over. Als aanvulling op het blogverhaal wat er al staat. En meer met ervaringen  vanuit het Artquilten.

Textiel Festival de Weerribben 

Voor het Textiel festival de Weerribben ben ik bezig met het maken van een stuk berkenschors. Ik heb deelgenomen aan de module Textuur en Structuur van Hawar. Tijdens het festival in de Weerribben laten we eindwerkstukken zien. Als algemeen thema voor deze eindwerkstukken is gekozen voor “Natuur”

Iedere dag op mijn rondje met de honden kom ik langs een berkenbos. Vooral in de lente stralen de witte stammen me tegemoet. Ik zie ze al van verre staan.

Het voortbestaan van de berken is in gevaar. Omdat het warmer wordt in Nederland en het grondwater daalt, zie je steeds meer berken omvallen. Berken wortelen namelijk niet diep en door de droogte komen zij water te kort. Daarnaast of misschien wel daardoor hebben veel berken last van een soort zwammenrot. Maar genoeg daarover; het is geen les biologie.
Voor mijn berkenschors heb ik ook met organza gewerkt op verschillende manieren.

Hoe heb ik daarbij organza gebruikt ?

Organza punchen. Met een droogvilt-punchnaald(van Clover) de organza in de onderlaag bevestigen.  Met deze punchnaald druk je draden van de organza naar de achterkant.  Je kunt dit er ook weer loshalen van de ondergrond en als strip gebruiken in je werkstuk.

Kun je het plakken ?  Je kunt organza goed plakken met mistyfuse een superdunne vlieseline-achtige. Als je vliesofix gebruikt krijgt je altijd een wittige waas onder de organza.

Organza verhitten met een heater geeft structuur ; de organza smelt samen richting de heater. Als je het met de strijkbout verhit (altijd tussen bakpapier) krijg je meer een open kantstructuur.

Twee kleuren organza samen laten smelten met de strijkbout tussen bakpapier.  Geeft prachtige kleurtekeningen.

Organza kan een kleur laten veranderen. Een witte organza ergens overheen maakt een kleur lichter. Zo kun je makkelijk kleurverschil aanbrengen.


Een donkere organza maakt een kleur donkerder zo kun je schaduw creëren.

Verschillende kleuren blauw over elkaar heen verbeelden  in deze quilt de zee. kleur veranderen met organza

Over organza hebben mensen soms hun eigen idee

Organza maakt iets tot een glimmend geheel.
Ja soms, en soms wil je dat niet. Maar mijn ervaring is dat, als je heel intensief over de organza naait d.m.v. Free Motion, de kleuren van de verschillende lagen goed mengen en het glimeffect verminderd wordt.
Organza geeft zulke lelijke rafels?
Niet als je het met de soldeerbout snijdt. Je krijgt dan een verschrompelde rand zonder rafels. Wel even een warmtebestendige plaat op je werkplek leggen, dit kan niet op je snijmat………. Kan eenvoudig met een glazen plaat. Zo veel hitte heeft een soldeerbout niet. Enne soms kun je die rafels ook gebruiken.

Tijdens de lessen bij Hawar heb ik voor mezelf een voorbeeldboekje gemaakt.  Hierin zijn de verschillende mogelijkheden van allerlei structuren te zien. Voor mezelf handig maar ook handig in de Art Quilt Beegroepen die ik in Winterswijk begeleid. Het laat zien wat er allemaal mogelijk is.

Zoals bijvoorbeeld deze twee met organza

 

Voor alle duidelijkheid en compleetheid wil ik even vermelden dat er verschillende soorten organza zijn. Er is ook een zijden organza. Een prachtige stof met andere mogelijkheden dan de polyesther of nylon organza. Zeer de moeite waard als je doorzichtigheid in een werkstuk wilt hebben. Deze zijden organza gebruik ik soms ook. Ik heb altijd wel  een lichtbeige kleur en licht grijs in huis.Daar heb ik laatst met zelfportret op geprint en dat is ook heel mooi geworden.

In dit blogbericht werk ik met de synthetische organza, want dat kun je smelten en verhitten met leuke effecten.

Ik zou zo zeggen, probeer het eens uit en deel je ervaringen in een verhaal of op Facebook.

Liesbeth Wessels

Patchwork en quiltdagen Rijswijk in beeld

Er valt veel te genieten

Dit blogbericht kan kort zijn, want er is zoveel te genieten op YouTube.

De quilts die zijn geëxposeerd op de Patchwork en quiltdagen in Rijswijk afgelopen april zijn nu allemaal te zien in filmpjes die op YouTube zijn geplaatst. Je kunt ze vinden via ons YouTube kanaal: https://www.youtube.com/c/quiltersgildenederland

Of je kunt rechtstreeks klikken op de onderstaande linkjes.

Deel I – De quilts van onze leden die zijn gemaakt volgens het thema Langs de Lijn: https://youtu.be/CMR-M4t-52U

Deel II – De quilts die zijn ingestuurd voor de Art Quilt wedstrijd “Grenzen aan de Groei”:  https://youtu.be/hh1hEnv7vmA

Deel III – De quilts die mee hebben gedaan aan de EQA uitdaging “Threads without borders”: https://youtu.be/pbOw_GEwxQc

Deel IV – De quilts die zijn ingestuurd voor de SAQA Oriënt Express: https://youtu.be/addS1Xhr7CA

Deel V – Quilts en werkstukken van Hilda Wessels en van Eke Krug: https://youtu.be/OgFH9E5TAKE

Deel VI – Quilts van de Quiltstars groep: https://youtu.be/nNnVmHXDiYE

Deel VII – Quilts van Herma de Ruiter en van Willyne Hammerstein: https://youtu.be/-wucp4CldDY

Deel X – Quilts die zijn verzameld door de Nationale Quilt Collectie: https://youtu.be/B_T2zmKyuuU

 

De foto’s en de films zijn gemaakt door Harry en Yvon Roelands, beiden als vrijwilliger fotografie werkzaam bij het Quiltersgilde.

 

Geniet ervan!

 

 

Meet en Greet Modern Quilten 7 mei 2022

Afgelopen zaterdag was het dan zover; de veelbelovende 3de Meet en Greet Modern Quilten, met dit keer Esther Frenzel als docente, ging om 10.00 uur van start. Prachtig weer, een mooie locatie , 37 enthousiaste deelneemsters (yep, alleen dames!) en een bevlogen organisatieteam….met recht dus veelbelovend.

Voorzitster Inge van Koningsveld heette iedereen tijdens haar openingsspeech van harte welkom en met haar wijze quote ‘in de ontmoeting zit de groei’ kon Esther Frenzel van start met haar lezing.

Meer over Esther kun je lezen in dit blog van 2 maart j.l. Zeker de moeite waard en dan hoef ik dat hier niet verder te herhalen 😉.

Workshops Free motion quilten (Ribbon Candy)

Daarna vervolgde Esther met de uitleg over hoe we aan het werk zouden gaan. We hadden voor de twee workshops thuis al sandwiches voorbereid dus iedereen kon gelijk aan de slag.

Doel van de workshops was het m.n. om het free motion quilten uit te proberen. Ontdekken waar je tegenaan loopt en vooral gewoon te doen zonder angst dat het niet goed wordt. Esther geeft aan dat het net is als met schrijven; veel oefenen en je eigen handschrift ontdekken. Tekenen met whiteboard en stift kan daar zeker bij helpen.

 

 

Leren op eigen niveau

Uiteraard zaten er tussen de deelneemsters heel wat verschillen in ervaring en geoefendheid. Dat was al aan mijn eigen tafeltje zo. Ik zelf ben een inmiddels ervaren topmaakster en ontwerpster maar dat quilten; niet mijn ding. Met de kennis die Esther met ons gedeeld heeft, durf ik de uitdaging op te pakken en hier meer mee te gaan oefenen.

Mijn tafelgenote heeft 40 jaar ervaring dus zij ging er heerlijk vol vertrouwen op los. Aan het eind van de workshop vertelde ze me dat ze er zeker weer iets nieuws van had geleerd had. Hoe mooi!

 

Bovenstaande foto’s tonen het werk van Gerie Lammers en haar moeder.

 

Nieuwsgierig hoe Esther te werk gaat met haar Ribbon Candy. De volgende filmpjes op You Tube deelt ze genereus met ons:

https://youtu.be/lU-Oix4mnGI

https://youtu.be/MQIu_eNmkFI

https://youtu.be/xM9PcvQM54A

https://youtu.be/xw1zLdG3FTo

https://youtu.be/fbebrCYGLA8

Oproep

Tussen alle bedrijvigheid door geeft Marijke Nieuwenhuijsen, een van de coördinatoren voor Modern Quilten binnen het Quiltersgilde, een korte update over hun werk en inspanning om het Modern Quilten nog beter op de kaart te zetten in Nederland. Er zijn al verschillende groepen opgericht maar dat mogen er nog veel meer worden.

Daar zijn ze druk mee bezig en aan al diegenen, die zich reeds aan hebben gemeld, laat ze weten dat ze verwacht na de zomervakantie e.e.a. uitgewerkt te hebben.

Heb je interesse? Laat dat dan weten en meld je bij  marijke.nieuwenhuijsen@quiltersgilde.nl of edith.oostdijk@quiltersgilde.nl 

Show en Tell

Bij de Show en Tell van de Modern Meet en Greet hadden een aantal deelnemers mooie quilts meegenomen om te laten zien.

Zo waren er diverse versies van een Modern Mysterie die in het Quiltnieuws heeft gestaan. Heel verrassend wat mensen met dezelfde opdracht toch weer voor een verschil weten te maken. Je kijkt al uit naar de grote variëteit en toch word je iedere keer weer verrast. Hoe is het mogelijk.

Er was een tesselation quilt van katten, die samen weer een grote kat vormden, ook heel mooi. Een bekend patroon, uitgewerkt tot een uniek geheel. En een quilt met een schrijnend verhaal. Die quilt was onderdeel van een internationale quiltswap maar deze kwam weer retour, omdat mensen in Rusland momenteel geen persoonlijke post mogen ontvangen. Er was gelukkig al wel sprake van een oplossing om de quilt toch bij de ontvangster te krijgen, maar ook dat is gezien de huidige omstandigheden een uitdaging (verslag: Gerie Lammers).

 

 

Round Robin

Ook was er de gelegenheid voor de deelnemers aan de Round Robin van dit jaar om elkaar te ontmoeten. Hier en daar kon je zien dat mensen gezellig van die gelegenheid gebruik maakten maar er waren helaas ook een aantal mensen die als enige lid van hun groepje aanwezig waren. Van mijn eigen groepje waren we met zijn tweeën. Dat was al heel leuk maar ik kan niet wachten tot ik de rest ook kan ontmoeten. Ik verwachtte bij het Round Robin gedeelte nog wat instructies over de afmetingen van de volgende ronde, maar die waren er niet. Heel spannend om zelf een passende toevoeging te maken, zonder enige restricties of richtlijnen (verslag: Gerie Lammers).

Tot slot

Altijd lastig om namens anderen te spreken maar ik denk toch dat we met z’n allen op een heel geslaagde Meet en Greet Modern Quilten kunnen terugkijken. Ik vond het in ieder geval een heel fijne en leerzame bijeenkomst. Had ik de heerlijke lunch al genoemd en alle verleidelijke artikelen bij Carol Cox en Quiltkompas?  Bij deze dus.

Esther Frenzel, dank voor je inspireerde les met al je aandacht voor alle deelneemsters.

Marijke, Edith, Inge, Rose-Anne, Marjolein (ben ik iemand vergeten??)…dank voor jullie inspanningen.

Op naar een 4de Meet & Greet Modern Quilten en veel nieuwe groepen.

 

Monica van Leent-Bergkamp (met dank aan Gerie Lammers, die het verslag van de Show en Tell/ Round Robin op zich nam).

 

PS:

Voor degenen die nog niet bekend zijn met een RR: een groep bestaat, in ons geval, uit vijf mensen. Iedereen maakt een blok (12,5×12,5 inch inclusief naad) en stuurt dat naar de volgende van de groep. Die maakt een rand eromheen passend bij het blok. De volgende doet dit ook en de laatste ook. Vervolgens krijgt de maker van het startblok het eigen blok weer terug nu met vier randen eromheen. Een grote verrassing dus.

Gebruik bij het plaatsen van berichten op de sociale media #quiltersgilderr2022 en #quiltersgildemqgrr2022.

Aan het eind willen we graag foto’s van alle RR ontvangen om die via een digitale show te laten zien. Lijkt het je leuk om mee te doen? Je kunt je nog steeds aanmelden. Als er weer 5 deelnemers zijn starten we een nieuwe groep.

Doe je mee? Stuur dan een mail naar: edith.oostdijk@quiltersgilde.nl

Het kan weer!

We kunnen er weer lekker op uit

Corona, het is niet weg, maar je hoort er niet meer zoveel over. En alles mag weer!

Vandaar dat we hier een kort overzicht laten zien van exposities en andere activiteiten die je nu of binnenkort kunt bezoeken.

De Handwerkbeurs in Zwolle

Van donderdag 12 tot en met zondag 15 mei kun je naar de Handwerkbeurs in de IJsselhallen in Zwolle. Op de Handwerkbeurs zijn uitsluitend textiele hobby’s te vinden: borduren, breien, haken, quilten, vilt, zelf-maak-mode. Je kunt voor alles wat met textiel te maken heeft op de beurs terecht. Naast ruim 120 standhouders zijn er dagelijks workshops en demonstraties en inspirerende meet & greets met bloggers en ontwerpers. En natuurlijk is het Quiltersgilde er ook met een stand en wij zijn blij om jou weer te zien! Meer informatie kun je op de site van de handwerkbeurs vinden.

 

 

Textiel Festival Weerribben

Heel bijzonder is ook het Textiel Festival Weerribben dat op 10, 11 en 12 juni 2022 zal plaatsvinden in Nationaal Park Weerribben-Wieden in Overijssel. Textiel Festival Weerribben wil zoveel mogelijk mensen (jong en oud) laten kennis maken met de wondere wereld van textiel en de prachtige natuur van Nationaal Park Weerribben-Wieden. Bekijk in 3 dagen alles wat (on)bekende textielkunstenaars hebben gecreëerd rondom het thema van het festival “POP-UP!”, op verschillende locaties in en rond Nationaal Park Weerribben-Wieden. Het Quiltersgilde zal hier ook met een stand staan. Voor meer informatie, zie de website: https://textielfestivalweerribben.nl

 

Museum de Kantfabriek

Museum de Kantfabriek in Horst aan de Maas biedt een overzicht van de historie van de textielnijverheid in Noord-Limburg.  Daarnaast worden ook regelmatig activiteiten georganiseerd. Op dit moment kun je de expositie “Langs geborduurde wegen” bewonderen. Deze expositie toont streekdrachten met bijbehorende accessoires van de Miao en andere bergvolken uit Zuidwest-China. De grote verscheidenheid van textieltechnieken in de kleding van de volken is ontstaan door eeuwenlange isolatie in de bergen.

 

 

Stichting Nationale Quilt Collectie

In de oude kerk in Eenrum in Noord-Groningen kun je tussen 26 en 29 mei de nieuwe aanwinsten van Stichting Nationale Quilt Collectie bewonderen. Hierbij worden alle nieuwe quilts getoond die in de collectie zijn opgenomen en nu voor het eerst te zien zijn. De eerste dag is tijdens de jaarmarkt op Hemelvaartsdag, 26 mei 2022. Deze jaarmarkt is een belevenis, die elk jaar vele bezoekers trekt. Meer informatie vind je hier.

 

Andere activiteiten deze week

Wil je er deze week lekker op uit? Dan zijn er onder andere de volgende activiteiten:

  • Eigentijds breiwerk en antieke quilts & merklappen uit privé collectie in Oudenaarde in België (alleen vandaag (9 mei 2022) nog te bekijken), klik hier voor meer informatie.

  • De quilttentoonstelling van de Woerdense quilters Quadraad in het Kerkelijk Centrum Het Baken in Woerden (tot en met 11 juni), klik hier voor meer informatie.
  • Een expositie van 12 figuratieve quilts over de natuur van Terschelling in de Sint Janskerk in Hoorn Terschelling: “Terschelling in quilts” (tot en met 28 oktober). Klik hier voor meer informatie.

  • Een tentoonstelling van de Torenquilters in de toren van Goedereede met als thema “KLEUR-RIJK” (tot en met 29 oktober). Klik hier voor meer informatie.
  • Tentoonstelling van Quilts en klederdracht in Bunschoten-Spakenburg. Ongeveer 35 quilts gemaakt met verschillende technieken en gemaakt van klederdrachtstoffen (tot en met 3 september). Klik hier voor meer informatie.

  • Werkstukken van de groep Textielkunst Nu met als onderwerp: verwantschap met het naastgelegen vlechtmuseum (tot en met 29 mei), te zien in Noordwolde. Klik hier voor meer informatie.

 

 

Agenda en aanmelden

Bekijk ook onze agenda voor andere activiteiten die op dit moment plaatsvinden of binnenkort van start gaan. Je kunt in de agenda ook filteren op datum of op locatie (buitenland of provincie). Je kunt ook zelf een activiteit aanmelden om in de agenda van het Quiltersgilde geplaatst te worden. Dit kun je doen via: https://www.quiltersgilde.nl/aanmelding-voor-de-agenda/

 

 

 

The Making of…

Toen het thema Grenzen aan de groei van de Artquiltwedstrijd bekend werd ging ik er wel over nadenken.

In eerste instantie wilde ik niet mee doen. Een quilt had ik niet zo’n zin in. En de afmetingen voor 3D waren wel erg klein…

Ergens in Januari had ik ineens een idee. Een 3D wereldbol. Maar hoe maak je zo iets? Door de lockdown konden we niet naar de winkel. Op internet vond ik een piepschuim bol bij een winkel voor bloemdecoratie materialen. Handig! Precies 30 cm, in twee delen.

Maar hoe blijft zoiets staan? Ik moest denken aan de globe op zo’n pen, beetje schuin. Een pen erin leek me niet handig. Dus dan maar een stukje eraf gezaagd met een broodmes. Zo kon ik hem ook beter bekleden. Ook de top ging eraf, die heb ik met mijn niettang omgekeerd er weer op geniet, zodat er een holte ontstond. De twee delen in elkaar gezet en ook met de niettang verbonden.

Oh ja het moest een quilt worden…
Vroeger heb ik moulage geleerd en dat kwam nu goed van pas. Iedere keer een stukje van de wereld gemaakt met een laag tussenvulling: gestikt, geplooid, bewerkt met de punchmachine en vrij machinaal borduren.

 

Iedere keer terug naar de bol, vastgespeld en dan het volgende stukje, steeds gepast en aan het vorige verbonden. Een vrij lange verticale naad bleef open, zodat het geheel precies om de bol paste.

Het moest wel op een wereldbol lijken, dus de werelddelen moesten er wel bij!  Met een uitgeprint plaatje van de wereld wist ik waar ongeveer de werelddelen moesten komen en , niet onbelangrijk, de vorm bij benadering.

 

De top van de bol is driedimensionaler geworden met veel geplooide stukjes stof en opvulsels. Bij het werken aan de bol spookten er allerlei rampenfilms  door mijn hoofd van overstromingen, smeltend ijs, branden, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.

Toen het “jasje” klaar was heb ik het geheel op de bol gespeld en met de hand aan elkaar gezet En met de hand gequilt, 1 hand in de bol met een lange naald heen en weer gestoken.

Nog een onderlegger er bij gemaakt: het Heelal.

Artist statement:

Apocalyps

Doemscenario: een Apocalyps van de planeet aarde die ontploft.

Te hoge concentraties broeikasgassen in de atmosfeer, ontbossing van het regenwoud, intense industrie enz. leiden tot klimaatverandering en vervolgens frequentere en intensere natuurrampen zoals hittegolven, bosbranden, droogte, overstromingen, en stormen.

Daarom: Grenzen aan de groei!

 

Marijke van Welzen

Art quilt wedstrijd, de 3D inzendingen

Een bijzondere tentoonstelling!

Als je in Rijswijk bent geweest tijdens de Patchwork- en Quiltdagen vorige maand is de tentoonstelling van de Art Quilt wedstrijd je vast opgevallen. 60 inzendingen vormden samen een interessant en kleurrijk geheel op 3 wanden van elk 20 meter. In dit blogbericht kun je lezen over de winnaars van de Art Quilt wedstrijd. En in dit blogbericht vind je achtergrond informatie over het thema van de wedstrijd.

3D inzendingen

Tussen de quilts door stonden tafels opgesteld met de 3D inzendingen op een zwarte ondergrond. Mooi om te zien hoe deelnemers ook in de derde dimensie het thema “Grenzen aan de Groei” verbeeldden. De jury had het niet makkelijk met het beoordelen van alle werkstukken en na afloop was er de opmerking dat het 3D werk eigenlijk een aparte categorie had moeten zijn. Dit is voor de Art Quilt commissie een tip voor de volgende keer, zij het dat 10 3D inzendingen, hoe mooi ook, te weinig is om een aparte categorie te vormen. Maar wie weet zijn de bezoekers op ideeën gebracht door al dat moois en willen ze het een volgende keer ook proberen. In elk geval zijn deze werkstukken toch een beetje onderbelicht gebleven in de diverse berichten op social media. Nu alsnog een verdiend podium voor al dit moois. Met dank aan Harry Roelands voor de professionele foto’s.

Ter info: Het werkstuk van Liesbee Colombijn (Bodemleven Bodemdood) is gefotografeerd voordat het op de juiste manier was neergezet. Tussen de twee onderdelen waren ook nog textielbewerkingen te zien. Dat is op de ochtend van de prijsuitreiking door Liesbee opgemerkt en gecorrigeerd.

Foto’s van de 3D inzendingen

Door er op te klikken, kun je de foto’s groter zien.

 

Annabeth Olsthoorn "Global Warming"

Annabeth Olsthoorn “Global Warming”

 

 

Anne Hazekamp "Terra"

Anne Hazekamp “Terra”

 

Attje Oosterhuis "Bedreigde Vogels"

Attje Oosterhuis “Bedreigde Vogels”

 

Bianca Maas "De stekkers die het milieu vervuilen"

Bianca Maas “De stekkers die het milieu vervuilen”

 

Gerlina Pols "Hoop"

Gerlina Pols “Hoop”

 

Inge Witvers "Gekluisterde Expansie"

Inge Witvers “Gekluisterde Expansie”

 

Liesbee Colombijn "Bodem leven Bodem dood"

Liesbee Colombijn “Bodem leven Bodem dood”

 

Loes Klein Elhorst "Wie wind zaait.."

Loes Klein Elhorst “Wie wind zaait..”

 

Margarethe Janssen-Muller "Sedum" voor

Margarethe Janssen-Muller “Sedum” (voorkant)

Margarethe Janssen-Muller "Sedum" (achterkant)

Margarethe Janssen-Muller “Sedum” (achterkant)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marijke van Welzen "Apocalyps"

Marijke van Welzen “Apocalyps”

 

Marjolein van der Eijk