Staircase block

Een nieuw blok

Hoi daar ben ik weer, Gerie. Ja, ik zie je al denken, Staircase Block? We zouden nu toch deel 2 van het snijden van de driehoeken krijgen, met de formules voor Half Square Triangles? Ja, dat klopt, maar die beschrijving heb ik nog niet helemaal af en deze wel. Ik heb nu geen energie om de Half Square Triangle beschrijving te maken, maar daar ga ik zo spoedig mogelijk mee aan de slag. Ondertussen kun je bij dit blok ook al 8 Half Square Triangles in 1 keer maken. Ook leuk. Dat gedeelte van de foto’s komt ook dubbel, dat is toch gemakkelijker dan steeds switchen.

 

Om dit blogbericht te kunnen bewaren, kun je HIER de pdf ervan downloaden.

Wat heb je nodig

Voor dit staircase blok heb je nodig:

  • (Quilt)lineaal, (kleermakers)potlood, stofschaar, spelden, naalden, garen, snijmatje, rolmes.
  • Vierkant wit 13,5×13,5 cm. (naadtoeslag 0,75 cm incl.) 2x
  • Vierkant zwart 13,5×13,5 cm. (naadtoeslag 0,75 cm incl.) 2x
  • 1 F8 ( halve Fat Quarter) donker
  • 1 F8 licht

 

Werkwijze

Leg de witte vierkanten op de zwarte vierkanten, goede kanten op elkaar.

 

 

Teken twee diagonalen op elk wit vierkant. Naai aan elke zijde van de diagonalen een naadtoeslag.

 

 

De naadtoeslag eerst aantekenen, indien nodig. Teken daarna een kruis door het midden van de witte vierkanten.

Doorsnijden of knippen over de getekende diagonalen en het kruis.

 

 

 

Op de foto’s heb ik het kruis niet ingetekend.  Je hebt dan 2×8 zwartwitte vierkantjes. 16 in totaal.

 

 

En verder

Strijk vierkantjes open, naadtoeslag aan donkere zijde. Snijd of knip op maat. 5,5×5,5 cm. (4×4 cm + 2x 0,75 cm naadtoeslag).

Naai 8 vierkantjes aan elkaar, witte zijden tegen elkaar. Let op de richting!!

 

 

Het vervolg

Snij of knip de F8 in stroken van 5,5 cm. Snij de stroken daarna in de volgende stukjes:

  • Van de lichte stof: 2x 25,5 cm. (F)
  • Van de donkere stof: 1x 25,5 cm. (F)

Van de lichte en de donkere stof steeds 1x:

  • 21,5 cm (E)
  • 17,5 cm (D)
  • 13,5 cm (C)
  • 9,5 cm (B)
  • 5,5 cm (A)

Naai A-licht aan een zwartwit vierkantje. (A rechts)

 

Naai daar een zwartwit rechthoekje onder tegenaan.

Naai rechts B-licht.

Naai een zwartwit vierkantje boven A-donker. Naai dit links aan blok.

Naai B-donker links van zwartwit rechthoekje. Naai dit onder blok.

Naai C-licht rechts van zwartwit vierkantje. Naai dit boven blok.

Naai D-licht rechts aan blok.

 

 

Naai een zwartwit vierkantje boven C-donker. Naai dit links aan blok.

Naai D-donker links van zwartwit rechthoekje. Naai dit onder blok.

Naai E-licht rechts van zwartwit vierkantje. Naai dit boven blok.

Naai 1x F-licht rechts aan blok.

 

 

Naai een zwartwit vierkantje boven E-donker. Naai dit links aan blok.

Naai F-donker links van zwartwit rechthoekje. Naai dit onder blok.

Naai een zwartwit vierkantje aan beide korte zijden van F-Licht. Naai dit boven blok.

 

 

Je staircase blok is af, goed gewerkt!

Gerie Lammers

 

 

Meeleven met Limburg vanuit Bergen-op-Zoom

Blokken voor Limburg oproep

 

Wie herinnert zich niet de surrealistische beelden van de overstroming in Limburg op het nieuws in juli 2021. Het leek een te realistisch geregisseerde rampenfilm.

Maar het was de realiteit en het was zeker geen film. En voor veel mensen een ongekende ramp.

Dus toen ik de oproep zag voor “Blokken voor Limburg”, hoefde ik geen moment na te denken. Ik belde mijn moeder en we hebben ons gelijk aangemeld.

Toen mijn dochter mij belde met de vraag of ik mee wilde doen met het initiatief van het Quiltersgilde zei ik gelijk ja. Een prachtig initiatief om vanuit de quiltgemeenschap iets te doen voor de mensen die gedupeerd waren door de overstromingen. De thema’s een “Hart onder de riem” en “Dat verdient een bloemetje”, daar konden wij zeker iets mee. Gepensioneerd en gepassioneerd ging ik aan de slag, want makkelijker kon het toch niet, een hartenblok en een bloemenblok, appeltje-eitje

Niets was minder waar. Het was lang zoeken naar een bloempatroon dat voldeed aan onze eisen. Uiteindelijk vonden we het in nr. 50 van het blad Creatief met Patchwork en Applicaties. Dit werd een raw edge applicatie blok.

Ikzelf koos voor een hartenblok uit hetzelfde tijdschrift, te maken met de paper-piecing methode, iets waar ik onervaren in was. (Nou ik kan wel zeggen… na het uiteindelijk maken van 24 van deze blokken heb ik er totaal geen moeite meer mee.) Hierbij koos ik voor een patchwork bloem ontworpen door MSQC (Missouri Star Quilt Company).

Het quiltplan was klaar, een mengeling van bloemblokken (patchwork, raw-edge applique) en harten (paper-piecing).

 

Een bos bloemen heeft veel kleuren en zo begonnen wij aan de verdeling van de blokken. 2 geel, 2 oranje etc. Ieder zou de helft van het totaal aantal blokken maken, en daarna zouden we ze samenvoegen tot 1 top. Want hoe leuk is het om als moeder en dochter samen aan zo’n project te werken.

Toen brak het moment aan om de blokken te combineren.

We bleven schuiven op de designwand en waren steeds niet blij met wat we zagen. De conclusie was dat mijn blokken en die van mijn dochter eenvoudigweg niet bij elkaar pasten, ze waren te verschillend qua uitstraling. Wat nu gedaan?!

Dan maken we allebei onze eigen top was het besluit. We waren het erover eens dat de veelkleurigheid belangrijk bleef. Dat we volgens het idee van de kleuren van de regenboog (een symbool van hoop) zouden blijven werken. Het gevolg was dat we elk veel meer blokken moesten maken om aan de opgegeven maat van de top te komen. Dus gebeld met Rose-Anne wat de deadline was voor een volledige top.

Gelukkig hadden we nog wat tijd, want uiteindelijk kwam ik uit op 30 blokken, 24 harten en 6 bloemen. Gecombineerd met donkerblauwe sashings en crèmekleurige corner stones mat de top 160 x 190. Ik was klaar.

 

 

Nou ik nog (de dochter dus). Ik moest ineens 14 extra appliqué blokken maken, en ook nog een mooie indeling bedenken. Amai, dat viel niet mee want ik wilde de kleurenpracht behouden. Zo een veelvoud aan kleuren maakt het extra lastig een kleur te vinden die de balans niet verstoort.

Het is me gelukt! Door het gebruik van groentinten in combinatie met de hoofdtinten van elk van de bloemenblokken is het een mooi geheel geworden. Een zacht paarsblauwe rand eromheen, en klaar. Euh nee… want ik kan het niet laten. Dan moet het een hele quilt worden, doorgequilt zoals ik het voor ogen had. Verhoogde bloemen door de extra batting erachter. Dus weer Rose-Anne gebeld. En gelukkig, ik kreeg nog wat uitstel omdat het een volledig afgewerkte quilt zou worden.

 

Zo gingen we van een paar blokken ieder, naar een volledige top en een geheel afgewerkte quilt.

En we zouden het zo weer doen!

We hopen van harte dat wie de quilts ook krijgt, hier veel troost uit put, eventjes de ellende vergeet en zich minder alleen voelt staan.

Nora Vermeer & Ellen Landa (Bergen op Zoom)

 

Eerste eigen ontwerp: So I went to Glasgow

Wanneer je mijn blogjes in de afgelopen jaren hebt gevolgd, dan heb je mij steeds quilts zien maken van bestaande patronen of klassiekers met de standaard blokken. Af en toe ‘es een uitstapje zoals een quilt van babykleertjes of een groepsproject. Maar ik had nog nooit een quilt gemaakt waar ik startte met een leeg vel papier. Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar ik heb soms wat externe omstandigheden nodig om van een bekende weg af te wijken. In dit geval was dat een online cursus van Ricky Tims met de titel: Gridified Art Quilts. Een cursus met 6 sessies in 3 weken met het doel een AFFO te laten zien na nog eens twee weken.

kijk op www.letsquilttogether.com voor de online lessen van Ricky Tims

Concept

Ricky zette ons snel aan het werk met het verzinnen van het thema voor onze eigen ontwerpen en het tekenen van een themablok dat je centraal in je ontwerp kon laten landen. Voor een landschapsquilt zou dat een schuur kunnen zijn, voor een tuin zou dat een vogelhuisje of een boom kunnen zijn. Voor mijn thema koos ik de Schotse architect/ontwerper Charles Rennie Mackintosh, naar aanleiding van een vakantie naar Glasgow.
Vervolgens ben ik mijn hoofd gaan breken over hoe ik één van zijn typische ontwerpen zou kunnen vormgeven in stof. Als onderdeel van de cursus kon je foto’s uploaden waarna Ricky Tims met feedback terug kwam.

wat rode hulplijnen en zwarte tekst tips van Ricky

Van deel naar geheel ontwerp

Na het spelen met de themablokken werden we uitgedaagd een ontwerp te maken voor de ruimte om die blokken heen: de setting van de themablokken. Ik besloot om dat gelijk in de computer te doen omdat ik dan makkelijk kon schuiven met de verschillende blokken over de pagina, zonder steeds van alles uit te moeten gummen. Ik heb het makkelijk gehouden en gewoon alles in Word gemaakt, inclusief de paper piecing ontwerpen die ik nodig had voor de stoelen, rozen en open haard.

Eerste ontwerp en open haard

foundation paper piecing van de stoel

Kleuren kiezen bij het ontwerp

Bij het maken van de eerste blokken zag ik dat de kleuren die ik in gedachten had en uit m’n stash kon plukken niet pasten bij het geheel. De linker muur en plafond moesten anders. Dat was ook het moment dat er weer een terugkoppeling met Ricky was om de voortgang te laten zien. Die wisselwerking, samen met de uitleg in de online sessies werkte heel erg goed als ondersteuning.

Tijdsdruk

Na het kiezen van die andere tinten was het een kwestie van vliegensvlug doornaaien om nog op tijd voor de laatste sessie een foto te kunnen uploaden van het eindresultaat. Ik weet niet hoe de andere deelnemers het voor elkaar gekregen hebben, maar de foto galerij liep langzaam vol met allemaal foto’s van AFFO’s – tot en met de bies aan toe. Met een fulltime baan ernaast had ik daar toch wat meer moeite mee. Uiteindelijk is het me gelukt om een kwartier voor aanvang van de laatste zoom sessie een foto van de top te uploaden. Zo heb ik toch nog tijdens de call een laatste terugkoppeling van Ricky gekregen.

Top van eigen ontwerp

de tussenstand

Puntjes op de i

Na die marathon sessie van 5 weken heb ik nog uitgebreid de tijd genomen om de quilt nog iets aan te passen en na te denken over het doorquilten. Ik ben begonnen met de perspectieflijnen en de achterwand in de ditch te stikken. De deur heb ik ook in de ditch omrand. Daarna was het patroon van een soort houtnerf voor de deur snel bedacht. De stoel heb ik meer details gegeven door de zijlatjes te borduren en met donker garen in de ditch de contouren van de zitting en buitenkant te omlijsten.

voor en na het doorquilten

Voor de achterwand wilde ik het effect van wat lambrisering nabootsen met een paar horizontale lijnen. Dat heb ik ook voor de vloer en het plafond gedaan. Als garen heb ik daar een iets donkere tint dan de ondergrond gekozen, zodat het als schaduw zichtbaar wordt zonder op de voorgrond te treden. Ik heb ook wat vierkanten in de witte achterwand gequilt, als echo op de blokken in de open haard.

Behang bij Arts & Crafts movement

Voor de wanden heb ik echt zitten grasduinen in m’n boeken over Mackintosh en internet. Ik kwam veel afbeeldingen tegen van de hand van Margaret Macdonald, de vrouw van Mackintosh. Zoals deze links (The White Rose and the Pink Rose) en een glazen variant erop (rechts). Helaas heb ik niet kunnen achterhalen wie die glazen plaat heeft gemaakt.

Dat idee heb ik omgezet in slingers van dikker garen (#12) en helder gekleurde cirkels die ik heb gemaakt met m’n borduurmodule. Daar moet dan nog wel een extra lapje tegenaan aan de achterkant om dat netjes weg te werken.

Voor de groene wand heb ik de rozen laten terugkomen. Die vorm had ik in het groot al geoefend bij de roze rozen boven de open haard.

Om het ontwerp af te maken – de bies

Ik wilde de bies niet als een schilderijrand laten werken, maar onderdeel zijn van de ruimte. Dat betekende in dit geval het laten doorlopen van de kleuren in de rand zelf. Dat was een beetje puzzelen om alles goed in de juiste hoek te laten doorlopen. Lang leve youtube en allerlei online lesmateriaal! Ik ben heel blij hoe dat is gelukt. Ook de perspectief werking van de lijnen in het plafond en de vloer geven een mooi diepte effect. Hebben die tekenlessen op de lagere school over perspectief tekenen ook nog resultaat gehad!

ontwerp: Marjolein den Boer

de AFFO: So I went to Glasgow

Ik zou zo graag zeggen dat hij helemaal af is, maar strook achter het geborduurde deel wil ik voor het mooi nog afwerken met een lapje stof. En er moet natuurlijk nog een label op aan de achterkant.

Vorige week ben ik weer aan een nieuwe online cursus begonnen bij Ricky Tims. Dit keer over curved piecing. Ricky noemt cursus Loco Motion – Going Off The Rails. Heerlijk om zo creatief bezig te zijn! Hebben jullie ook wat cursussen in het vooruitschiet om nieuwe dingen uit te proberen? Ik kan het enorm aanraden!

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Reactie op Quiltnieuws

Oude bekenden

De artikelen in Quiltnieuws over de eerste jaren van het bestaan van de vereniging, hebben bij velen herinneringen opgeroepen. Zo ook bij Zwanie Meijer. Zij stuurde ons een e-mail over de start van haar ‘quilting life’ in 1988. De eerste cursussen, de eerste nummers van Quiltnieuws, het bracht weer veel bij haar boven. Nieuwe begrippen als nine-patch, four-patch en zelfs het woord quilt waren destijds nog helemaal nieuw. Ze volgde een basiscursus en bezocht een tentoonstelling in slot Zeist waarna ze geheel in de ban was van het lapjeswerk. Op de foto haar eerste grote quilt: ‘Sampler’ gemaakt bij Karin Pieterse in de winkel van Coleta.

 

De lesgevers

Hanne Vibeke de Koning, Joop Smits, Coleta Grimmelt en Karin Pieterse begeleiden haar op de ontdekkingstocht naar patchwork en quilten. Toen ze eenmaal in de ban was wilde ze maar één ding: Quilts maken met al die prachtige lapjes uit de winkel van Coleta. Naast haar volledige baan in het onderwijs volgde ze op zaterdagen cursussen en workshops. De cursus Schoolhouse bij Mariet Soethout was extra leuk want ze woonde destijds in het schoolhuis naast de school waar haar man hoofd was. Toen zij afscheid nam van het onderwijs bood ze de school een quilt aan die ze zelf had ontworpen en gemaakt.

Ups en downs

Na het overlijden van haar echtgenoot heeft Zwanie twee maanden de lapjes niet aangeraakt. Er waren zoveel andere dingen die aandacht vroegen. Maar langzamerhand kreeg ze weer behoefte aan iets fleurigs en bestelde een pakket stofjes van Kaffe Fasset. Van lieverlee kwam ze weer op gang en nu omringt ze zich met quilts en quilts in wording en voel zich een gelukkig mens.
Uit de bibliotheek van het Quiltersgilde leent Zwanie regelmatig boeken. Meestal gewoon om in te kijken of ideeën op te doen. En de tentoonstellingen slaat ze bijna nooit over.

 

Tot slot

Zwanie besluit haar e-mail met de volgende woorden: “Waarom ik dit alles schrijf is omdat ik jullie wil bedanken voor zoveel geweldige, gelukkige en zinvolle jaren die ik tot nu toe beleefd heb. En dat is mede te danken aan de vele medewerkers van het Quiltersgilde en alle lesgeefsters door de jaren heen.
Ik wens jullie veel succes voor de komende tijd en hoop dat door verjonging en vernieuwing, met behoud van traditie, nog heel veel liefhebbers van naald en draad, prachtige quilts zullen maken en zinvol bezig kunnen zijn”. Daar kunnen we ons alleen maar bij aansluiten met dank aan Zwanie voor haar lieve woorden en foto’s van enkele van haar prachtige quilts.

 

 

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Dyonne

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we drie maanden geleden begonnen met een nieuw thema, namelijk: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”.

In de eerste aflevering hebben we onze vertrekkende voorzitter, Inge Schoonderwoerd, in de schijnwerpers gezet. In de tweede aflevering volgde Ineke Scheepbouwer en in de derde aflevering Elfriede Grooten.

Elfriede heeft het stokje doorgegeven aan:

Dyonne van de Watering

We hebben Dyonne een aantal vragen voorgelegd over haar functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde en over haarzelf als quilter. Tot slot hebben we Dyonne ook gevraagd aan wie zij het stokje wil doorgeven.

 

 

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Dyonne doet voor het Quiltersgilde.

 

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?  

Sinds juli 2015 beheer ik de bibliotheek van het Quiltersgilde en sinds september 2021 zit ik in de Tentoonstellingscommissie.

 

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

In 2015 zag ik in het Quiltnieuws een vacature voor bibliothecaris. Het leek mij leuk om mijn werk en mijn hobby te combineren. Als werk runde ik de algemene bibliotheek bij ons in het dorp. Met werken ben ik inmiddels gestopt maar mijn vrijwilligerswerk gaat onverminderd voort, het breidt zich alleen maar uit nu met de Tentoonstellingscommissie erbij.

 

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde? 

Kort gezegd de bibliotheek beheren, dat is een taak die dagelijks terugkomt, namelijk: het uitlenen, weer innemen en terugplaatsen van de boeken in de kasten. Nieuwe boeken uitzoeken, kopen en beschrijven. Zorgen dat alle nieuwe boeken ingevoerd worden, zowel fysiek als digitaal. Leden helpen hun vragen te beantwoorden en anders alternatieven aanbieden. De collectie opschonen waar dat nodig is, boeken die stuk zijn wegdoen of vervangen. We schrijven niet veel boeken af, want er is een bewaarbeleid.

Van de nieuwe boeken vind je elk kwartaal een beschrijving in het Quiltnieuws. Marjolein Schimmel schrijft sinds kort deze stukjes. De nieuwe boeken klaarmaken voor de uitleen, deze krijgen een nummer en een barcode en allerlei stickers, dit allemaal om ze te kunnen uitlenen maar ook om ze weer terug te kunnen vinden in de catalogus of in de kasten. Ik heb ongeveer 3200 boeken in huis staan. Verder ben ik een tijd geleden begonnen aan een enorm groot karwei, van elk boek in de bibliotheek een beschrijving maken en trefwoorden toekennen aan het boek. Hierdoor zijn de boeken beter te vinden in de catalogus en als je een boek gevonden hebt, krijg je informatie over de inhoud. Ook hierbij wordt ik gelukkig geholpen, door Annelies Zantingh.

Als het Quiltersgilde een grote tentoonstelling organiseert en er is genoeg plaats, dan zorg ik ervoor dat de bibliotheek daar fysiek aanwezig is. Leden kunnen dan eens snuffelen in de boeken i.p.v. alleen digitaal iets opzoeken. De reacties hierop zijn altijd erg positief.

Tentoonstellingscommissie: We hebben nu 1 keer de Algemene Tentoonstelling in Rijswijk georganiseerd. Er kwam behoorlijk wat bij kijken maar we zijn met zijn vieren. Met de hulp van het bestuur en andere vrijwilligers is dit erg leuk om te doen. We hebben een leuk groepje waarmee we dit organiseren, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het met de grote tentoonstelling van 2023 goed gaat komen. We hebben veel hulp nodig van vrijwilligers die ons dan mee willen helpen, dus meld je aan bij de Tentoonstellingscommissie (e-mail: ttcie@quiltersgilde.nl).

 

Wat vind jij het leukste aspect van jouw vrijwilligerswerk? 

Als leden iets zoeken, vind ik het altijd een uitdaging om het voor ze te vinden en als dit niet lukt om alternatieven aan te bieden. De bibliotheek presenteren op de grote tentoonstelling. De leden worden altijd zo blij van de boeken, dus ik ook. Je ontmoet leden die normaal via de website boeken aanvragen en het is zo leuk om er een gezicht bij te hebben.

Het voordeel van de Tentoonstellingscommissie is het samenwerken met ander vrijwilligers, en het ontmoeten van andere mensen. De bibliotheek is toch een taak die ik voor het grootste deel alleen doe.

 

Wat vind jij het minst leuke aspect van jouw vrijwilligerswerk? 

Zorgen dat de boeken die te laat zijn uiteindelijk weer terug komen in de bibliotheek, met andere woorden leden achter hun broek aan zitten. Gelukkig zijn de meeste leden erg trouw en komt het niet vaak voor.

 

Dyonne als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Dyonne zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

We zouden ook graag wat meer over jou zelf willen weten.

Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd geweest in handwerk en naaien. Dit komt vooral door mijn oma, van haar heb ik ook mijn eerste naaimachine gekregen. Hoe ben ik aan het quilten geraakt? In 1998 was er een hobbymarkt in de bibliotheek. Een groepje dames was aan het quilten, dit had gelijk mijn interesse. Boekjes over quilten mee naar huis genomen en naar de winkel in Pijnacker om stof te kopen. Stof voor mijn eerste Bargello quilt, te maken met de naaimachine. Hier werd ik niet zo vrolijk van, het was een grote stress opdracht achter de naaimachine. De Bargello is ook nooit afgemaakt. Wat een overmoed om te denken dat je dit wel even kunt. Terug naar de winkel in Pijnacker en daar heb ik mijn eerst beginnerscursus gevolgd, een sampler met de hand, dit was wel ontspannend. De groep waarmee ik de cursus volgde is met een kleiner groepje na afloop van de cursus doorgegaan. Wij komen nu nog steeds samen elke week op woensdagavond, we werken traditioneel en met de hand.

 

Mijn interesse is wel aan het veranderen. Dit komt door de quiltweekenden georganiseerd door het Quiltersgilde met dank aan Elfriede, Jeanette en Marijke. Hier wordt je gestimuleerd om aan de hand van een thema zelf een ontwerp te maken en dit uit te werken. In dit weekend werk ik met de naaimachine en probeer ik het zoveel mogelijk in de moderne stijl te doen. Op deze weekenden heb ik de dames van de Tentoonstellingscommissie beter leren kennen en met hen heb ik nu ook een hele leuke moderne groep. We komen eens in de 2 maanden een hele dag samen.

 

Wat is je favoriete quiltboek? 

Heb ik niet echt, maar op het ogenblik ben ik geïnteresseerd in alles van modern quilten en machinaal quilten.

 

Passen de quilts die je zelf maakt binnen een bepaald genre? Welk genre?  

Ja, traditioneel en modern.

 

Aan hoeveel projecten werk je tegelijkertijd? 

Op dit moment 4 á 5

 

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen? 

Dat is er niet één. Ik heb een bed quilt gemaakt naar het patroon van Judith Niemeyer en daar ben ik erg trots op. Dit soort ingewikkelde quilts zie je vaak voorbij komen en ik heb altijd gedacht “wat bijzonder als je er zo een kunt maken”. Nou het is mij gelukt en wat ook bijzonder is, ik heb hem op mijn gewone naaimachine gequilt uit de vrije hand, 2.40 meter bij 2.40 meter.

 

En een quilt voor mijn kleindochter. Zij heeft in het begin van de Coronatijd een stoepkrijttekening gemaakt. Deze heb ik nagetekend en uitgewerkt in een quilt. Voorzien van een lekker zachte achterkant en doorgequilt met dierpatronen. Ze is er zo blij mee dat ze nu voor oma een schilderij heeft gemaakt met, jawel, de quilt als onderwerp.

 

 

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen? 

Op dit moment ben ik een kerstboomquilt aan het maken voor mijn kleindochter. Ze heeft een eigen kerstboom met een gewoon kleed eronder (ze wonen in Amerika). Toen ik dat zag, heb ik beloofd er een mooie boomrok voor te maken en wat je beloofd hebt, moet je doen. Met scraps ben ik een tuintafelkleed aan het maken, dit heb ik eens gezien bij Inge Schoonderwoerd, onze vorige voorzitter. Dit leek mij een ideale manier om eens wat met je scraps te doen. Het is alleen niet te zien dat die stapel ook slinkt.

Er ligt een top van 75 blokken, gedubbeld klaar, deze kan gequilt worden. Deze quilt was naar aanleiding van de uitdaging 100 blokken van Tula Pink maar dan achterstevoren gemaakt. Ik doe mee aan de Round Robin van het Modern Quilten. Ik heb nu een blok liggen waar ik zelf een rand bij moet verzinnen en maken. Als dit klaar is, wordt dit blok met rand doorgegeven aan de volgende uit onze groep. Zo krijg je uiteindelijk je eigen blok terug met 4 randen eromheen door verschillende quiltsters gemaakt. De uitdaging hierbij vind ik toch wel om in het moderne te blijven. Volgens mij zie je niet zoveel moderne quilts met aparte randen.

 

Wat vind je het leukst om te doen als het om patchwork/quilten gaat?  

Stoffen uitzoeken en de top maken is het leukst. Hoewel ik het ook een hele uitdaging vind om iets mooi door te quilten. Ik ben niet zo van in de naad quilten, mijn werk moet te zien zijn.

 

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?  

Regiovertegenwoordigster Zuid-Holland Noord: Jacqueline Verhoef.

Zij staat altijd klaar om te helpen op de tentoonstellingen. Laatste keer hielp zij mee in Rijswijk aan de make & take tafel. Ze is echt geduldig met het uitleggen aan de leden hoe je het projectje in elkaar zet. Jacqueline is ook regiovertegenwoordigster en samen met haar collega krijgt ze het toch maar altijd weer voor elkaar om een leuke regio dag te verzorgen.

Overpeinzingen van een (beginnend) quilter

Oftewel van de regen in de drup

Mijn hele leven ben ik, naast mijn werk, bezig geweest met handwerken, borduren, breien en veelal mijn eigen kleding maken. Jarenlang zat ik op naailes en mijn kasten puilen dan ook uit van de zelfgemaakte jasjes en bloesjes. Een paar jaar geleden begon mijn pensioen te naderen en ik voorzag dat – als ik meer vrije tijd zou krijgen – de kasten nog voller zouden raken, terwijl ik niet meer iedere dag van die jasjes moest dragen. Dat zou een probleem worden.

Maar gelukkig, ik kwam langs een quiltwinkel die een basiscursus modern patchwork en quilten zou starten. Dus in september 2019 ben ik daar met veel plezier begonnen. Ik vond het allemaal wel lastig, maar het is me toch gelukt om alle blokken in elkaar te krijgen en er een quilt van te maken.

 

 

Het quiltersgilde

Omdat ik het zo leuk vond, vroeg ik voor mijn verjaardag een nieuwe naaimachine, en ja, de week voor de eerste lockdown werd die bezorgd. Ook werd ik toen lid van het Quiltersgilde en omdat alles gesloten was, bestelde ik allemaal oude exemplaren van Quiltnieuws en er ging een wereld voor me open. Avond aan avond zat ik te genieten, wel met mijn telefoon ernaast, want er stonden nog al wat termen in die ik niet direct begreep.

Vervolgens ben ik nog wat gaan oefenen door een paar kinderdekentjes voor familie te naaien.

 

 

Een nadeel van het werken op de naaimachine is dat je het niet buiten kunt doen. Met mooi weer ben ik wel graag buiten, dus de volgende cursus werd de basiscursus Klassiek patchwork en quilten. Het maken van de top ging goed, maar het doorquilten was een techniek die ik niet goed onder de knie kon krijgen. Resultaat, ik ben nog met een oefenproject bezig en de quilt is nog niet helemaal af.

Quilt voor mijn moeder

Ondertussen zag ik in een winkel een hele mooie quilt die ik heel graag wilde maken voor mijn moeder van 90. Ze had altijd een oude plaid op de bank liggen en ik dacht dat het mooier was om daar een mooie quilt neer te leggen. Maar ja, 90, dan kun je geen 10 jaar meer wachten dus er was haast geboden. Het resultaat is schitterend.

Maar omdat ik alles wil leren, deed  ik ook nog een cursus Trapunto en een cursus Applicatie. En het afgelopen seizoen deed ik ook nog mee aan een Sterrensampler. Van de sterrensampler heb ik de top net klaar en die moet ik nog quilten. Je ziet het: heel veel projecten die niet af zijn, dus ik had  met mezelf afgesproken dat ik eerst wat af moet maken voor ik met iets nieuws begin.

 

 

Afscheid van mijn werk

Maar, vorige week had ik afscheid van mijn werk en de collega’s hadden een heel persoonlijk afscheidscadeau gevonden. Ze hebben alle benodigdheden voor een quilt gekocht en van één lichte lap hebben ze vierkantjes laten snijden en daarop allemaal lieve teksten gezet. Nu aan mij de taak om daar iets van te maken.

 

 

En, heb ik dankzij het quilten voorkomen dat mijn kasten uitpuilen, nee dat niet. Wat is er veranderd? Ik heb één kledingkast omgebouwd naar quiltkast en één logeerkamer omgebouwd naar quiltkamer. En wellicht kan ik op den duur een kledingkast van mijn man confisqueren, maar niet alles tegelijk.

Henriëtte Balten (penningmeester en bestuurslid van het Quiltersgilde)

Maxi Lijnenspel

Moderne quilt van Marina Brito de Campos

Deze keer een ‘improv’ quilt in het zonnetje. Een geïmproviseerde kleurrijke quilt die al doende ontstaan is onder de handen en naaimachine van Marina. Toen alle Indiase lapjes aan elkaar zaten was ze er niet tevreden mee, dan maar het mes erin en kijken wat het wordt. Dat moet je wel durven natuurlijk!

Uitleg

Naam van de Quilt:       Maxi Lijnenspel

Maat van de Quilt:         1,35       cm  Hoog   X   1,35     cm Breed

Datum: april 2019

Gemaakt door: Marina Brito de Campos

Hand of machinaal: met de machine gepatcht en met de longarm machine gequilt

Moderne aspecten toegelicht

Is het een eigen ontwerp?     ja

Zijn traditionele blokken geherinterpreteerd?     nee

Is het minimalistisch?   nee

Veel contrast ?    ja

Is het grafisch, zonder herkenbare zaken?    ja

Is er asymmetrie gebruikt?   ja

Zijn er effen stoffen of in ieder geval, moderne stoffen gebruikt?   nee

Is er veel open quiltruimte ofwel negative space?     nee

 

detail Maxi Lijnenspel

Hoe is die quiltruimte gebruikt?

Korte omschrijving: Er is een all-over quiltpatroon toegepast.

 

Welke Techniek is er gebruikt ?  De quilt is op de longarm machine gespannen en uit de vrije hand een all-over patroon gequilt.

Toelichting van de maker

Deze quilt is improviserend ontstaan door telkens te experimenteren aan de hand van de volgende vraag: wat als…..? Zo is het ‘alternative gridwork’ ontstaan van de 11 blokken. Het gehele ontstaansproces is te lezen op http://marinabritodecampos.blogspot.com/2019/04/indiase-lapjes-worden-een-improv-quilt.html

Even voorstellen

Hoe het begon

Het is alweer heel wat jaartjes geleden dat ik meeging met Else Brandt naar een algemene ledenvergadering van het Quiltersgilde. Hoewel ik al lid was sinds eind jaren tachtig was dat er nog nooit van gekomen. Te druk met werk en gezin. De vrije uurtjes waren voor mijn lapjes en de tuin. Maar zoals dat gaat, kinderen worden groot, werk werd minder belangrijk en er ontstond tijd voor een andere invulling van mijn dagen. Tijdens die, voor mij eerste, ledenvergadering werd een oproep gedaan voor iemand die de jaarlijkse Algemene Tentoonstelling wilde gaan organiseren. Ik twijfelde, zou dat iets voor mij zijn? “Vooruit, meld je aan” zei Else, “dat is echt iets voor jou”. Ik werd na een goed gesprek ‘aangenomen’ en in 2012 ging ik in de leer bij Stien Flipse en Wilma Tackenkamp om het jaar daarop hun taak over te nemen. Samen met Gerrie Schoonebeek organiseerden we in 2013 onze eerste ‘eigen’ tentoonstelling; een jubileum want het Quiltersgilde bestond 30 jaar. Na een aantal tentoonstellingen heb ik het stokje overgedragen aan Gertie van Oene omdat ik werd gevraagd voor het hoofdredacteurschap van Quiltnieuws.

In het bestuur

Het was al lange tijd de wens van het bestuur om de hoofdredacteur binnen haar geledingen op te nemen. De wisseling van de wacht was daarvoor een mooie aanleiding en zo trad ik in 2017 toe tot het bestuur en leerde over het vele werk dat daar wordt verzet. Het bestuur werd geleid door mijn naamgenote Inge Schoonderwoerd die dit jaar aftrad na zich ruim 13 jaar te hebben ingespannen, eerst als secretaris en al snel als voorzitter van het Quiltersgilde. Er is veel veranderd in die jaren, de digitalisering heeft zich voortgezet en is mede door corona in een versnelling terecht gekomen. Maar we zijn er nog niet. Er liggen nog veel uitdagingen voor ons. Behoud van het ledenaantal, voldoende vrijwilligers voor alle activiteiten en blijven investeren in activiteiten die quilters aanspreken zodat we een inspirerende community kunnen opbouwen die ook jonge mensen aanspreekt. En tussendoor heel af en toe een paar uurtjes tijd voor eigen werk.

 

Afscheid en een nieuw begin

Na een behoorlijk aantal jaren verantwoordelijk te zijn geweest voor Quiltnieuws ligt er nu een nieuwe taak op me te wachten. De collega’s van de redactie hebben me verrast met een fijne afscheidslunch en een prachtige quilt. Samen met de medebestuursleden gaan we allereerst aan de slag om een mooi jubileumjaar voor te bereiden. Een vereniging maak je met en voor elkaar. Als leden laten horen wat ze willen, zich er mede voor inzetten dat dingen van de grond komen en betrokkenheid voelen bij de activiteiten, dan weet ik zeker dat het Quiltersgilde een mooie toekomst tegemoet gaat. Aan onze inzet zal het niet liggen, te beginnen met het organiseren van een fantastisch 40-jarig jubileum in 2023.

 

 

Stuntelen

Anders kan ik het niet noemen. Al langere tijd volg ik diverse blogs; er zijn er die ik toch wel wekelijks volg of anders als ik zie dat er iets gepost is via mijn eigen blog.

Bijzonder blog

Een van die bijzondere blogs die ik volg zijn de ‘Artbooksisters’. Er zijn 7 sisters die zich hebben verzameld en zij maken een paar keer per jaar een bijzonder boek of boekje. Je kan het eigenlijk niet zo gek opnoemen of er is weer een bijzonder “boek” op het blog bijgezet. Bijzonder zijn de verschillende technieken en de inspiraties die deze sisters laten zien en hun uitwerking van het thema wat zij hanteren.

Uitproberen

Dus liep ik al lange tijd met het idee om dit ook eens te proberen. Stuntel die ik ben, ging ik op zoek naar wat mijn thema zou moeten worden. Na-apen wilde ik liever niet maar ben toch gaan googelen op internet en kwam verschillende sites tegen waar wel iets te zien was. Meestal waren het papieren boekjes die in harmonica stijl werden gemaakt. Dat wilde ik dus niet.

Ik had een aantal blokjes liggen van een proef naar aanleiding van het werk van Herma de Ruiter en bedacht dat daar wel een andere A-kant aan kon komen. Lukte vrij aardig en toen ik ze met een zig/zag wilde dubbelen wilde mijn Elna niet mee werken. Ze sloeg steken over omdat het te dik was.

Afijn, mislukt

 

Volgende pogingen

De 2e poging lukte redelijk, geen schoonheidsprijs maar het principe beviel me wel. Ik had nog enkele hexagonnen liggen en die gebruikt als voorkant.

Redelijk

 

En toen mijn derde poging; wat zou mijn thema toch kunnen zijn? Ach ja. natuurlijk wat mij dagelijks bezighoudt: mijn lief, mijn huis, mijn honden en de tuin.

Kant 1 was commerciële stof met diverse grote bloemen met als middelpunt de harten van die bloemen. Op kant 2, met oplosvlies, mijn lief en ik van de draadjes, ons 55+ huis zonder punt dak, en natuurlijk Bella in restdraadjes en voor Bessie Turf haar grote poten.

 

Bewondering

Het is geen kunstwerk, absoluut niet, maar wel een stap in de richting voor het maken van Leporello. Hierdoor heb ik veel bewondering voor het werk van de Artbooksisters gekregen. Vaak kom ik daar bijna wiskundige technieken tegen maar ook het teken/schilderwerk.

En nee, tot die groep zou ik qua werken nooit kunnen horen, maar ik ben wel heel jaloers op hun kunde.

 

Met vriendelijke groeten

Mia de Vos

Quiltnieuws 152

Nog één keer

Binnenkort valt ‘mijn’ laatste Quiltnieuws op de mat bij de leden van het Quiltersgilde. Na de jaarvergadering van april heb ik het stokje van hoofd- en eindredactie overgedragen aan Marjolein den Oudsten en Marlies van Huijgevoort.

Met tijdschriften is het echter zo dat je begint aan het volgende nummer zodra het nieuwste nummer uit is; in maart dus. Quiltnieuws 152 is een kleurrijk nummer geworden met veel verschillende artikelen. Voor de cover stond dit keer een quilt uit de collectie van het Quiltersgilde model. Een groepsquilt uit Friesland dat er ingewikkeld uitziet maar zich prima leent om te spelen met kleur. Het patroon van het basisblokje staat op de patronenpagina’s.

 

Rijswijk

Begin april was het Quiltersgilde te gast bij de Patchwork & Quiltdagen in de Broodfabriek te Rijswijk. We waren aanwezig met een flink aantal quilts en tentoonstellingen. Ons fotografenteam Harry en Yvon Roelands hebben heel hard gewerkt om alle quilts te fotograferen en een artikel te schrijven voor Quiltnieuws 152.

Er was veel te zien met meerdere tentoonstellingen, de uitslag van de art quiltwedstrijd, inleveren van quilts voor de Nationale Quiltcollectie, werk van leden en internationaal werk. Bezoekers schoven aan om een klein werkje te maken of voor een gezellig praatje. De buttons met ‘Blij je weer te zien’ lokten leuke reacties uit. Vier pagina’s nagenieten in Quiltnieuws juni en het thema voor volgend jaar ‘Kleurrijk’.

Wat nog meer in Quiltnieuws?

Quiltnieuws is ingedeeld in vaste rubrieken zoals het Prikbord, het portret, de nieuwe boeken en de adverteerders. Daarnaast tentoonstellingen en regio met dit keer informatie over de prachtige tentoonstelling in Horst (L) over traditionele klederdrachten uit Zuidwest China.

Maar liefst elf artikelen in Patronen en technieken; kleine en grotere projecten, uitleg over het maken van een bies en uiteraard deel 2 van de mysterie.

 

Blok Mysterie deel 2

En heb je heel veel restjes in je naaimand? Dan kan je uit de voeten met de No waste quilts van Elly van Dinther. Ons nieuwe redactielid Tineke Nauta vertelt over een sterrenquilt die als eenmalig project begon en uitmondde in een tweewekelijkse handwerkclub en een jaarlijkse verkoop van werkstukken.

Tot slot bij ‘Ook in dit nummer’ onder meer een verslag van de Meet & Greet Art quilten die over Notan ging. Een techniek waarbij het gaat om licht en donker en spiegelen.  Kortom, er valt weer veel te zien en te lezen.

Heb je zelf een idee, een vraag of wil je een bijdrage leveren? Ook Marlies en Marjolein waarderen de bijdragen van leden zodat we samen een inspirerend blad blijven maken waarin voor elk wat wils.

 

Inge van Koningsveld