Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Sylvia

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we zes maanden geleden begonnen met een nieuw thema, namelijk: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. Hier kun je vorige afleveringen vinden:

1) Inge Schoonderwoerd

2) Ineke Scheepbouwer

3) Elfriede Grooten

4) Dyonne van de Watering

5) Jacqueline Verhoef

6) Gemma Versluys

Gemma heeft het stokje doorgegeven aan:

Sylvia Jansen

 

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat ik (Sylvia dus) doe voor het Quiltersgilde.

 

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?  

Mijn functie is webmaster en ik ben ook lid van het Bestuur.

 

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde? 

In het Quiltnieuws van een aantal jaar geleden las ik dat een tentoonstelling niet door kon gaan wegens een tekort aan vrijwilligers. Toen besloot ik dat ik iets voor de vereniging wilde doen. Daarna las ik in hetzelfde nummer van Quiltnieuws een vacature voor de functie van webmaster. Daar heb ik op gereageerd, maar ik heb er wel bij gezegd dat ik niet persé als webmaster werkzaam hoefde te zijn. Ik wilde iets doen als vrijwilliger voor de vereniging. Webmaster paste op zich wel in mijn straatje, omdat ik daar wel wat ervaring mee had. Toen het internet opkwam heb ik destijds, heel lang geleden, de website voor de afdeling gemaakt waar ik toen werkte, en de site jarenlang onderhouden. Toen nog helemaal zelf geschreven in HTML. Tegenwoordig is het aan de ene kant eenvoudiger, omdat je niet meer zelf hoeft te programmeren. Aan de andere kant is het ook lastiger geworden, omdat er veel meer kan en dus ook meer fout kan gaan.

 

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde? 

Als webmaster houd ik me, samen met de andere webmaster (Monica van Leent-Bergkamp), bezig met allerlei zaken die met de website te maken hebben. Een belangrijk onderdeel zijn natuurlijk de blogberichten. We zorgen ervoor, samen met de auteurs van de blogberichten, dat er zo’n drie per week een nieuw blogbericht op de site staat. Een andere belangrijke taak is het maken en onderhouden van de formulieren waarmee mensen zich kunnen aanmelden voor bijvoorbeeld een lidmaatschap, een meet&greet dag of een regiodag. We zorgen er ook voor dat exposities en andere activiteiten in de agenda zichtbaar zijn en dat er oproepen geplaatst worden. In het besloten deel van de website plaatsen we regelmatig informatie voor de leden. Verder is er het normale onderhoud van de website, het up-to-date houden van allerlei informatie over de vereniging en haar activiteiten. Naast het werk als webmaster kun je me ook  vinden in de stand van het Quiltersgilde tijdens tentoonstellingen.

 

Wat vind jij het leukste aspect van jouw vrijwilligerswerk?  

Ik moet toegeven dat ik wel een beetje een “nerd” ben. Ik vind het fijn om achter de computer te zitten en dingen voor elkaar te krijgen, zoals een formulier maken dat goed werkt en er ook nog netjes uitziet. Of alle 15 regiodagen onder elkaar zetten op een pagina, met allemaal de correcte link naar de juiste plek met de beschrijving ervan en het correcte inschrijfformulier. Een beetje puzzelen, een probleem dat ik kan oplossen… dat soort dingen.

 

Wat vind jij het minst leuke aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Het minst leuke van mijn vrijwilligerswerk vind ik het feit dat ik het gevoel heb dat ik nooit “vrij” ben van het vrijwilligerswerk. Als webmaster is er altijd wel wat te doen en het is nooit af. Ik kan niet om 17.00 de deur dicht doen en naar huis gaan.

 

We zouden ook graag wat meer over jou zelf willen weten.

Heb je een favoriete quilter?

Ja, Yoko Saito. Ik vind veel van haar werk erg mooi. Niet alles, sommige dingen zijn voor mijn gevoel iets te “kinderachtig” (is mijn mening). Zo heb ik een levensboom gemaakt n.a.v. een patroon in haar boek “Scandinavian quilts”. Maar in die levensboom zitten drie vogeltjes. Heel lang heb ik getwijfeld of ik die vogeltjes er nu in zou zetten, of niet. Voor mijn gevoel passen ze niet echt in die boom. Ze zijn te groot en te “kinderachtig”. Maar ik kon ook niet bedenken wat ik nu in plaats daarvan in de boom zou zetten. Meer bloemen? Uiteindelijk heb ik 1 van de 3 vogels weggelaten en de andere 2 wel gemaakt. Ik zit er nog wel steeds over te dubben om ze eens door een bloem of zo te vervangen…

 

 

Wat is je favoriete quiltboek?

Ik heb een paar boeken van Yoko Saito en verder bekijk ik wel vaak de boeken over de William Morris quilts van Michele Hill en de geappliqueerde bloemen van Deborah Kemball (Euphoria Tapestry Quilts). Ze hebben eigenlijk allemaal met appliqueren te maken. Dat doe ik dan ook het liefst, al heb ik onlangs ook het (vrij) borduren ontdekt.

 

Passen de quilts die je zelf maakt binnen een bepaald genre? Welk genre?

Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel quilts gemaakt, ik ben een langzame quilter. Veel op de hand gedaan en ik doe ook nog wel eens iets overnieuw, wat veel tijd kost. Maar ik ben meer een traditionele quilter.

 

Aan hoeveel projecten werk je tegelijkertijd?

Op dit moment toevallig 3. Maar dat is wel bijzonder, want meestal werk ik maar aan 1 quilt tegelijkertijd.

 

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen?

Op dit moment is dat mijn New York Beauty. Op het moment van afronden vond ik em helemaal niet zo mooi. Maar hij hangt in mijn slaapkamer en elke avond en ochtend kijk ik er met veel plezier naar. Misschien moet ik nog even zeggen dat mijn quilt is geïnspireerd door een foto op internet van Maryte quilt (‘Let it snow’).

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen?

Ik werk nu aan de Bathwick quilt, naar een patroon van Karen Styles in de Quiltmania. Ik ben daar al een tijdje aan bezig, sinds oktober vorig jaar. Daarnaast ben ik bezig aan een wandel zitplek quiltje. Gebaseerd op het idee van Gerda de Jong in Quiltnieuws voor een fiets zitplek quiltje. Ik heb er eerst 1 voor mezelf gemaakt en nu 1 voor mijn vriend. Bij de mijne was het stofje in het midden erg bepalend. Dat vond ik zo leuk dat ik de rest van de quilt er omheen heb bedacht. Voor mijn vriend hebben we gekozen voor het middendeel van een Bella Bella quilt van Norah Mcmeeking, want dat motief vond hij zo mooi. Eigenlijk ben ik nu wel een beetje jaloers op hem geworden….

 

 

 

De derde is een quilt die ik aan het maken ben voor de EQA uitdaging. Daarvoor moest je een fotocollage maken van je favoriete plek en jezelf erin zetten: “Waar is….”. Ik was een beetje lui en heb gewoon een foto gekozen van mezelf op mijn favoriete plek. De quilt is nog niet af, maar hieronder zal ik je vast een detail verklappen, een Sylvia van 2.5 cm hoog….

Dit is echt de leukste quilt die ik ooit heb gemaakt. Applicatie gecombineerd met borduurwerk. En ik heb bijna niets uitgehaald, want bij een boom hoeft er toch geen steek hetzelfde te zijn…. Ik laat het resultaat nog wel eens zien en als het goed is, komt het ook te hangen op het Textielplus festival komende oktober.

 

 

 

Als je onbeperkt tijd en geld zou hebben, wat zou je dan het liefste willen doen of willen maken als het om patchwork en quilt gaat?

Er is zoveel dat ik nog zou willen maken. Ik wil eerst mijn Bathwick quilt afmaken. Dan heb ik onlangs nog een pakket gekocht met de mysterie quilt Pour Hélène van La Fée Pirouette. Die zou ik ook graag willen maken. Een quilt met William Morris motief zoals hierboven genoemd; en een bloementuin quilt. En de sneeuwvlok en kaleidoscoop quilts van Paula Nadelstern vind ik ook zo mooi. En ik wil me heel graag wat meer verdiepen in art quilts. Als liefhebber van natuur, bomen en landschappen zou ik ook wel eens een landschap willen vastleggen in textiel. En een workshop volgen in het fotograferen van quilts, want dat is helemaal niet zo makkelijk. Het lukt me maar niet om mijn quilts mooi op de foto te krijgen.

 

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Dat brengt me op een goed idee. Ik wil het stokje graag doorgeven aan Harry Roelands, onze fotograaf.

 

Stringquilt

Hoi, hier ben ik weer, Gerie. De afgelopen week ben ik onder andere bezig geweest om van mijn  reststofjes, mijn “afval”, mijn scraps, een stringquilt te maken.

Als zuinige quilter gooi ik natuurlijk nooit iets weg, want je weet maar nooit waar je iets nog voor kunt gebruiken. En het is gewoon zonde om goede stof, hoe klein ook, zomaar weg te gooien. Dat kan altijd nog. Ik probeer mijn afvalberg zo overzichtelijk mogelijk te houden, door, wanneer ik met een quilttop bezig ben, mijn restjes meteen netjes te snijden en te sorteren. Hiervoor heb ik een uitgebreid systeem.

Reststofsorteersysteem.

Eerst koop of krijg ik lappen. Die gaan op kleur gesorteerd in doorzichtige plastic kratjes met deksel. Wanneer de lapjes kleiner worden dan 20×20 centimeter, gaan ze in een grote krat, dat zijn mijn scraps. Kleine stukken, afsnijdsels, of ongelukkig gevormde stukken stof die na het snijden of knippen van de onderdelen voor een top overblijven, snijd ik eerst in vierkanten van 15×15 cm.

Blijft er dan nog een stuk over, probeer ik er vierkanten van 10×10 uit te snijden. Die twee formaten leg ik in de Half Square Triangle krat. Daar ga ik het nog een andere keer over hebben. Van nog kleinere stukjes snijd ik stroken. De breedte maakt niet uit, gewoon lekker snijden. Die doe ik in een bak. Ook de kleine stukjes. De stroken die ik overhoud aan binding gaan uiteraard ook linea recta in die bak.

De stringquilt

Eindelijk had ik tijd om er eens lekker voor te gaan zitten. Ik heb uit een stuk plakvlieseline een hele hoop vierkanten gesneden. Van een lichte lap die ik ooit gekregen heb, maar die niet bij mijn mooie lapjes past, heb ik smalle stroken gesneden, deze wel allemaal dezelfde breedte. De precieze breedte maakt op zich niet uit, maar voor het oog is het wel mooier als deze stroken dezelfde breedte hebben. Deze stroken zijn je beginstrook voor ieder blok.

Ik heb voor een vrij witte strook gekozen, maar een andere kleur kan natuurlijk ook. Als het maar een duidelijk contrast is met de meeste van je stroken. Ik keek naar mijn berg stroken, zag vrijwel geen wit, dus…. Vandaar.

De beginstrook leg je met de goede kant naar boven op een diagonaal van je plakvlieseline vierkant.

De plakvlieseline leg je met de plakkant naar boven. De strook moet bij beide hoeken een beetje uitsteken. Heel veel uitsteken mag ook, maar dat werkt niet handig. Hele lange uitsteeksels knip ik af, het afgeknipte stuk kan zo, hop, weer terug in de bak. Bovenop de beginstrook leg je de volgende strook, met de goede kant naar beneden. De kleur maakt niet uit, de breedte maakt niet uit, het is alleen belangrijk dat de strook uitsteekt over je plakvlieselinevierkant.

Je naait de stroken op elkaar. Ik werk graag eerst naar rechts, dus leg ik daar de stroken ook netjes op elkaar, voor een mooie naad. Niet te breed, want je werkstuk wordt zwaar.

Dat herhaal je nog een paar keer. Pas wanneer ik een rij stroken heb genaaid, die breder is dan mijn strijkijzertje, ga ik strijken. Daarna strijk ik iedere strook na het naaien.

De stroken worden steeds korter. Je zou al je stroken op lengte in bakjes kunnen doen, dan gaat het nog sneller, maar daarvoor heb ik geen kastruimte meer. Als ik 1 helft van het plakvlieselinevierkant vol heb, draai ik het blok een halve slag en ga ik weer verder. Je kunt natuurlijk ook om en om naaien, maar zoals gezegd werk ik graag naar rechts. Wanneer je hele plakvlieselinevierkant vol is, ziet het er als volgt uit:

Op deze manier maak je een aantal blokken.

Wanneer je dan een aantal blokken gemaakt hebt, snijd of knip je de blokken op maat. Dit doe je vanaf de achterkant.

Op dit moment kwam ik erachter dat mijn plakvlieselinevierkanten niet allemaal vierkant waren. Gloeiende gloeiende. Op zich niet zo dramatisch, ik heb de uiteindelijke vierkanten gewoon wat kleiner gemaakt dan mijn oorspronkelijke bedoeling was. De stukjes stof die ik afgesneden heb om het blok netjes op maat te maken, kunnen hop, weer in de strokenbak. De stukjes die te klein zijn voor een strook, naai ik aan elkaar, tot het weer een langere strook is. Hop, toch weer terug in de strokenbak. Ik verzamel de nette vierkante blokken, tot ik er een aantal bij elkaar heb voor een leuk formaat quilt.

Voor nu heb ik 9 blokken gebruikt, maar ik heb nog niks aan elkaar gemaakt, ik wil eerst nog meer blokken verzamelen.

Waarom de (witte) diagonaalstrook?

Bij de volgende foto’s kun je zien waarom ik die lichte diagonaalbeginstrook steeds op dezelfde plek gebruik. De witte strook vormt een leuke eyecatcher waar je mee kunt ontwerpen. Je kunt er x-en en vierkanten mee maken (foto 10), je kunt de witte stroken allemaal in dezelfde richting leggen (foto 11) of je kunt de stroken afwisselend per rij dezelfde kant opleggen, voor een soort visgraatje (foto 12). Natuurlijk kun je de witte stroken ook totaal willekeurig neerleggen, maar dat spreekt mijzelf niet zo aan. Dan had ik de moeite voor dezelfde diagonaalstrook niet hoeven doen, denk ik dan.

Op de foto’s kun je zien dat mijn witte stroken elkaar niet overal goed raken. Dat komt omdat mijn plakvlieselinevierkant niet altijd vierkant was, waardoor ik de maat aan moest passen, en hierbij niet heb opgelet of mijn diagonaal wel goed kwam. Geeft niks, het is een leuk geheel, maar ik heb wel mijn voorraad plakvlieselinevierkanten nagekeken en vierkant gemaakt. Dat is toch leuker.

In plaats van steeds dezelfde diagonaalstrook, kun je ook kiezen voor steeds dezelfde strook in de hoekjes. Dan kun je een soort vierkantjes maken. Ook een leuk designelement. Het kan vanzelfsprekend ook allebei. Of helemaal niet. Het wordt jouw quilt, jouw beslissing. Veel plezier.

Gerie Lammers

Vernieuwing

Ontwikkeling van het Modern Quilten

Een paar blogs terug heeft Marjolein den Oudsten geschreven over de ontwikkeling van het Modern Quilten. Hier kun je het blogbericht lezen.
Zoals altijd met vernieuwingen ontstaan er regeltjes en opgeheven vingertjes waar de nieuwigheid aan moet voldoen. Natuurlijk moeten er richtlijnen en wegwijzers komen, maar beperkingen zijn dodelijk voor de uiteindelijke vernieuwing. Het blogbericht van Marjolein maakte mij bewuster van de gemaakte stappen in de ontwikkeling van Modern Quilten.

 

Uitproberen

Dus het dansen, het proberen. Mislukkingen accepteren en opnieuw beginnen.
Ik ben eerst ook begonnen met een herhaald patroon in moderne soms effen stoffen te maken. Bestaande blokken te gaan vergroten of vervormen. De restruimte (negative space) te gaan gebruiken als designelement en er stiksels aan toe te voegen.

 

Kleiner

Ik merkte dat ik de neiging had steeds te groot te werken. En dan duurde de quilt al heel lang terwijl als ik kleiner werkte, ik meer tijd had voor veel meer uitprobeersels en leermomenten.
 

 

Inspiratie is overal te vinden

Eigenlijk begint alles daarna bij inspiratie, bij iets wat je raakt, een stof, een blok, een kleur, een plaatje of een thema.
Hierboven staan plaatjes gewoon uit de krant, die kunnen als inspiratiebron dienen. In de golf zie ik allerlei stiksels ontstaan. En de IPhones als vorm zijn spannend om te gebruiken. Maar ook de reclame voor Max is om te zetten in textiel.
Wat je ermee gaat doen is de creativiteit, de keuze uit alle mogelijkheden.
Maar je persoonlijke grenzen opzoeken en een beetje verleggen kan tot een mooi nieuw dansje leiden.
Groeten Edith

 

Gastvrijheid, meer dan samen een kopje theedrinken?

Het thema van de Quiltwedstrijd is Gastvrijheid. Een begrip waar iedereen de betekenis van kent maar waarvan de vertaling naar het beeld moeilijker is. Hoewel, een bekend beeld zijn de open armen waarmee je ontvangen kan worden. Zo ook het beeldmerk van deze wedstrijd,  de quilt van Lia Meiborg.

Van Dale geeft als betekenis van gastvrijheid:-  gulheid in het onthalen of herbergen van gasten, – het opnemen resp. opgenomen worden als gast. Begrippen die daarbij horen zijn etiquette, tonen van respect, vermaken van gasten, welwillendheid. Het kan vanuit een vrijwillige situatie, uitnodigen en ontvangen van familie, vrienden, collega’s enz. thuis of vanuit een betaalde situatie op werk, hotel, ziekenhuizen.  Maar in alle situaties willen wij het de gast zoveel mogelijk naar de zin maken, (bijna) niets is teveel zoals te zien is in het programma Bed&Breakfast.

Gastvrijheid wordt mede bepaald door cultuur en gewoonten. Ieder land, regio heeft zo de eigen gebruiken en regels. Van binnenlopen door de achterdeur, spontaan aanschuiven aan tafel voor het eten tot geplande activiteit in de agenda’s.

Bij gastvrijheid horen een gastvrouw/heer en een gast, de gever en de ontvanger. Hoe het contact verloopt zal mede afhangen van de mate waarin men voor elkaar open staat, het vertrouwen dat er naar elkaar is en de (onbewuste) vooroordelen die er kunnen zijn. Wij Nederlanders zijn daar best goed in om snel een mening te vormen en mensen in hokjes te plaatsen zonder echt contact te leggen. Gemiste kansen?!

Lisette van Til- Thuis

 

Gastvrijheid is ook te betrekken op jezelf. Hoe gastvrij ben ik voor mijzelf? En dan niet in praktische zin, dit is tenslotte een blog voor het Quiltersgilde, maar in het ontdekken van nieuwe mogelijkheden, materialen, werkwijze én de creativiteit in jezelf. Durf je het onbekende toe te laten?

Aan de slag ermee……………………

Cora Piena

 

 

Meet&Greet traditioneel, een super dag

100% geslaagd

Afgelopen zaterdag 10 september was het zo ver. In de Schakel in Nijkerk vond de eerste Meet&Greet traditioneel plaats. Ruim 50 dames en 2 heren kwamen vanuit het hele land om deze dag met elkaar te beleven. En het enthousiasme spatte ervan af! Het was zo fijn om elkaar weer te zien en bij te kunnen kletsen.

Direct na binnenkomst moesten er stofjes voor de workshop uitgezocht worden en natuurlijk was er koffie met wat lekkers.

 

Leerzaam

De trunkshow van Elly Prins was heel leerzaam. “Je komt met een hoofd boordevol ideeën naar buiten” zei een van de deelnemers. Naast de verhalen over de diverse quilts vertelde Elly ook over tussenvullingen, garens en quiltpatronen.

Bij de workshop van Heleen Pinkster was het heeeeel stil. Iedereen was geconcentreerd bezig met het uitwerken en begrijpen van het 3-D patroon. Bij sommigen viel het kwartje eerder dan bij anderen, maar Heleen nam de tijd om iedereen duidelijke uitleg te geven. Petje af voor Heleen!

En zou het niet leuk zijn om een aantal miniatuurquiltjes met dit patroon in de Broodfabriek te zien volgend jaar april? De Tentoonstelling miniatuurquilts wordt daar gehouden van 13 tot 15 april 2023.

Er werd gewinkeld bij Elly Prins, genoten van de voortreffelijk verzorgde lunch door de Schakel. De meeste deelnemers zien we volgende keer wel terug denken we. En van 1 dame weten we zeker dat ze dan een kussen meeneemt, dan hoeft ze niet meer op een toren van 3 stoelen te zitten……

 

Het was genieten

Yvonne van der Sluijs en ik hebben genoten van alle blije gezichten. We hebben met plezier deze dag georganiseerd. Het deed ons goed te zien hoe er genoten werd van het samenzijn. Dank jullie wel voor jullie komst.

Heel veel dank ook aan Elly Prins en Heleen Pinkster. We zien elkaar weer eind oktober.

Mededeling

We vragen iedereen om zich niet meer op te geven voor 29 oktober. Deze dag is nagenoeg volgeboekt.

Als je vragen hebt over beschikbare plaatsen of wachtlijst stuur dan een mail naar yvonne.vandersluijs@quiltersgilde.nl

 

Yvonne van der Sluijs en Rose-Anne de Haan

Textielplatform is vernieuwd!

Textiel – kunst & ambacht

In 2016 lanceerde STIDOC (koepel van de nederlandse textielverenigingen en museum de Kantfabriek) www.textielplatform.nl. Met als doel: textiel en textieltechnieken, zowel in ambacht als in kunst, een podium en een gezicht te geven in Nederland.

Dit alles in de ruimste zin van het woord. Zo is STIDOC ook de motor achter de Textielbibliotheek en het vijfjaarlijkse Textielfestival. Maar veel gebeurt tegenwoordig online en waar kunnen de verenigingen zich dan beter profileren dan op een eigen platform! Ook het Quiltersgilde is lid van STIDOC en dus aanwezig op dit platform!

 

Nu totaal vernieuwd

Na 6 jaar waren we uit ons jasje gegroeid. Maandelijks bezoeken duizenden mensen de site, krijgen de nieuwsbrief of volgens ons via facebook. We merkten dat ons digitale prikbord niet meegroeide met alle ontwikkelingen, en dus ging het oude ontwerp op de schop. Laurette Kamminga ontwiep een nieuw logo en bouwde de site.

De afgelopen maanden hebben we alle teksten doorgelopen en aangevuld. Zo is er een totaal vernieuwde pagina met Textielkunstenaars, en kun je alle nieuwsbrieven terugvinden in ons archief. Later dit jaar hopen we communities rondom een thema te introduceren!

Webredactie

Een platform is pas een platform als er ook een uitwisseling van gedachten en kennis is. Wil jij iets delen met een groep textielliefhebbers? Over je eigen werk, over een techniek, over een expositie? Laat het ons dan graag horen. Wij zoeken gastredacteuren en ambassadeurs voor onze communities in een volgende fase. We horen graag van je via contact@textielplatform.nl

 

PS. Ook de STIDOC website is vernieuwd, je vind hier nu oa. een pagina met Musea die textiel in de collectie hebben!

Traditionele quilts

Wat is een traditionele quilt?

In navolging van de blogs over moderne en art quilts willen we ook regelmatig een traditionele quilt in de schijnwerper van het blog zetten. De vraag wat een quilt traditioneel maakt, moeten we dan wel eerst beantwoorden. Op de website van het Quiltersgilde staat een uitgebreide tekst over traditioneel quilten.

Een van de kenmerken van een traditionele quilt is dat deze wordt doorgestikt. De drie lagen: bovenkant (top), vulling (batting of wadding) en achterkant (backing) worden met naaisteken met elkaar verbonden (gequilt). Van origine werd dit met de hand gedaan, tegenwoordig minstens zo vaak met de naaimachine of long-arm.

Typen traditionele quilts

Traditionele quilts kunnen in een aantal typen worden onderverdeeld:

  • De Album quilt is opgebouwd uit blokken met een bijzondere betekenis zoals bijvoorbeeld de Baltimore quilts;
  • De Charm quilt wordt gemaakt met zoveel mogelijk verschillende lapjes die meestal de vorm hebben van een vierkant, rechthoek of driehoek.
  • De Medaillonquilt bestaat uit een centraal middenstuk met daar omheen verschillende randen. Nog altijd populair en ook vaak gezien bij zogenaamde ‘Round Robin’s;
  • De Sampler quilt is samengesteld uit blokken in verschillende technieken of met verschillende vormen om vaardigheden op te doen met de technieken. De blokken worden vaak met sashings aan elkaar gezet tot een top. De meeste basiscursussen hebben deze vorm nog altijd als uitgangspunt;
  • De Scrap quilt wordt gemaakt van kleine restjes stof (scraps) al dan niet overgebleven van vorige projecten of de goede delen uit verder versleten kleding en textiel;
  • De Log Cabin quilt waarbij stroken om een centraal blok worden genaaid in lichte en donkere kleuren. Het centrale blok is meestal rood en stelt een brandend haardvuur voor. Aan de warme kant zie je lichte stroken, aan de achterkant van het vuur is het kouder, verbeeld met donkere stroken.

Nog meer

Ongetwijfeld is deze opsomming niet compleet. We hebben nog crazy quilts waarin allerlei lapjes (ook zijde, fluweel, kant e.d.) verwerkt zijn in combinatie met borduurwerk. De strokenquilts, Lone Stars of Star of Bethlehem, Grandmothers flowergarden gemaakt met hexagonen, de whole-cloth quilts, enzovoorts.

Eigenlijk kun je stellen dat de gebruikte stoffen, kleuren en technieken vooral bepalen of een quilt traditioneel is of niet. Immers een traditioneel patroon in zeer eigentijdse stoffen kan zomaar als moderne quilt worden gezien.

Traditionele quilts in Birmingham

Elk jaar organiseert de European Quilt Association (EQA), waar ook het Nederlandse Quiltersgilde lid van is, een tentoonstelling op het Festival of Quilts in Birmingham. Dit jaar was het thema ‘Diversity’ wat inhoudt dat elk land een quilt tentoon stelt van een van haar leden.

In een eerder blog vertelde ik dat voor Nederland de quilt Bubbles of Joy van Anne Lillholm werd geselecteerd. Dat is een hele moderne quilt maar er waren ook enkele echt traditionele quilts te bewonderen. De inzending uit België bestond uit meer dan 5500 stukjes die met de hand aan elkaar waren gezet tot hexagonen en daarna in een soort ‘Inner city’ patroon. Drie lagen, traditionele stofjes met de hand in elkaar gezet en op de hand gequilt. De quilt voldoet volledig aan de kenmerken van een traditionele quilt en heeft een sterke uitstraling door de plaatsing van de kleuren.

Ook het quiltwerk werd geheel op de hand gedaan wat goed te zien is op de detailfoto’s.

Nog meer traditioneel in Birmingham

Voor de liefhebbers van traditionele quilts viel er veel te genieten op het Festival of Quilts dit jaar. De Italiaanse inzending is op een heel andere wijze interessant. De quilt bestaat uit 9 blokken met het patroon Mariners compass en op de sashings zijn prachtige bloemen geappliqueerd. Een combinatie die je niet vaak ziet en geheel in rood-wit uitgevoerd.

Twee voorbeelden van prachtige traditionele en tegelijkertijd heel verschillende quilts. Ik ben benieuwd welke traditionele quilt volgende keer in de spotlight staat. Misschien die van jou? Of de quilt van je vriendin wier werk je bewondert? Laat het ons weten zodat we er allemaal van kunnen genieten.

Inge van Koningsveld

 

Een nieuwe wedstrijd! Doe je mee?

Volgend jaar bestaat het Quiltersgilde 40 jaar.

De voorbereidingen voor het jubileum zijn in volle gang, zoals je al in Quiltnieuws en in blogberichten hebt kunnen lezen.

Vorig jaar heeft de Art Quilt commissie voor het eerst een wedstrijd georganiseerd. Dit bleek een schot in de roos; veel deelnemers en prachtige quilts en 3D werk.
Dat smaakte natuurlijk naar meer….
Voor de komende Algemene Tentoonstelling (augustus 2023) van ons jubileumjaar wordt opnieuw een wedstrijd uitgeschreven maar deze keer voor álle disciplines, dus traditioneel, modern en art. Het thema is “gastvrijheid”

De wedstrijdvoorwaarden vind je hier.

Er wordt een driekoppige jury benoemd die de quilts zal beoordelen, uit elke discipline één.

Inspiratieverhalen

beeldmerk gastvrijheid

Eerder vroegen we een beeldmerk aan te leveren en Lia Meiborg stuurde hiervoor een zeer geschikte foto van een detail van één van haar quilts. Het verhaal van Lia kun je hieronder lezen.

Gastvrijheid: een moeilijk thema ?? Deze reactie horen we in de wandelgangen. Dus we gaan helpen om jullie op ideeen te brengen. Gastvrijheid kent vele kanten. De komende tijd zal er iedere dinsdag een blogbericht verschijnen, geschreven door verschillende mensen. Ieder blogverhaal laat een andere mogelijkheid van het thema zien. Laat je fantasie stromen en vul het thema in op een manier die bij jezelf past.

Lia Meiborg en haar verwerking van het thema “Gastvrijheid”

Hieronder laten we Lia aan het woord:

“Leuk dat een deel van mijn quilt; ‘ Coming together ’ het beeldmerk wordt voor de artquiltwedstrijd; ‘Gastvrijheid’.

Zo gauw ik het thema voor de Artquilt-wedstrijd te weten kwam ging het broeien in mijn hoofd.
En evenals zo velen vind ik het ook een moeilijk thema.

Op een van de weinige regendagen bekeek ik wat foto’s en zag de quilt die ik vorig jaar naar Birmingham had gestuurd. Ik heb er door corona niets van meegekregen. Wel dat ik voor mijn eigen werk door de Brexit invoerrechten moest betalen. Ironisch gezien zie je in de quilt ook de gevolgen van de Brexit. Een economie die op zijn kop ligt in Engeland.( zie detailfoto).

Daarvan heb ik ooit een quilt gemaakt (zie foto) en had er nog een deel van over. Dat deel gebruikte ik nu voor ‘Coming together’, omdat na corona ook de economie op zijn kop ligt. Het is het tussenstuk geworden tussen twee mensen die weer samen kunnen komen. Het virus zie je nog wel uit hun haren komen en tussen hen in dwarrelen. Desondanks is het een vrolijke kleurige quilt geworden. Want we mogen weer!

Het is een quilt met ongelijke onderkant, dus moeilijk te fotograferen. Misschien dat de vaste fotograaf van Quiltnieuws zijn kundigheid er op bot kan vieren.

totale quilt “Coming Together” van Lia Meiborg

Bij gastvrijheid denk ik gelijk aan de Oekraïners die wel gastvrij werden ontvangen en alle andere vluchtelingen die dat niet ondervinden. Ik denk ook aan mijn vroegere Brabant, waar je gewoon via de achterdeur bij mensen binnen kon vallen. En waar altijd een bord bijgezet kon worden. Ik weet nog niet waar mijn nieuwe quilt over gastvrijheid naar toe gaat, maar geef jullie al wel mijn ideeën.

Aldus Lia Meiborg

 

 

40 jarig jubileum Quiltersgilde 

In 2023 bestaat het Quiltersgilde 40 jaar en dat gaan we vieren! Het wordt een feestelijk quiltjaar met maar liefst twee tentoonstellingen waarvoor je je als lid van het Quiltersgilde kunt aanmelden.

Tentoonstelling van Miniatuurquilts

Locatie:              De Broodfabriek in Rijswijk

Datum:               donderdag 13 t/m zaterdag 15 april 2023

Thema:               ‘Een streepje Robijn’

Afmeting:           maximaal 200 cm in omtrek

 

De tentoonstelling van Miniatuurquilts wordt weer gehouden tijdens de Patchwork en Quiltdagen, in samenwerking met De Broodfabriek in Rijswijk.

Een miniatuurquilt heeft een maximale omtrek van 200 cm. Dat kan bv. een quilt zijn van 40 x 60 cm of 50 x 50 cm of een andere (kleinere) maat.

De vorm is vrij, evenals de keuze voor een traditionele, moderne, eigentijdse of art verwerking.

 

Thema voor de tentoonstelling van Miniatuurquilts

Voor elke tentoonstelling kiezen we een thema en vragen we de leden aan de hand daarvan een quilt te maken. Dit jaar is gekozen voor het thema ‘Een streepje robijn’ vanwege het veertigjarig (robijnen) jubileum van het Quiltersgilde. Je kunt ook een quilt buiten het thema insturen.

Alle quilts die worden ingestuurd komen te hangen, er is dus geen selectie. Je mag maximaal 3 quilts insturen. Wel moet je je quilt(s) van te voren aanmelden (uiterlijk 1 maart 2023) met het aanmeldingsformulier dat op de website staat zodat wij weten op hoeveel quilts we kunnen rekenen.

Tussen 15 en 30 maart 2023 kun je je quilt(s) per post opsturen naar de Tentoonstellingscommissie. Verder informatie vind je op het aanmeldingsformulier.

Je quilt als beeldmerk voor de Tentoonstelling van Miniatuurquilts

Voor iedere tentoonstelling wordt de foto van een themaquilt gebruikt als beeldmerk: die foto zie je dan steeds bij onze communicatie over de tentoonstelling. Wil jij ook kans maken om jouw quilt zo te zien? Mail dan uiterlijk 15 september 2022 het aanmeldingsformulier en een foto van je quilt naar ttcie@quiltersgilde.nl.

Uit de ingezonden foto’s wordt de quilt gekozen die voor 2023 als beeldmerk voor de Tentoonstelling van Miniatuurquilts wordt gebruikt.

Een paar zaken om rekening mee te houden: je quilt moet voldoen aan het thema ‘Een streepje robijn’, de quilt moet af zijn en voor de selectie is het belangrijk om een duidelijke foto van minimaal 1MB  mee te sturen.

Algemene Tentoonstelling 2023

Locatie:              Hart van Holland in Nijkerk

Datum:               woensdag 23 t/m zaterdag 26 augustus 2023

Thema:               K L E U R R IJ K

Afmeting:           minimaal 300 cm in omtrek, maximaal 250 x 250 cm

 

Wij hebben als Tentoonstellingscommissie ons eerste overleg gehad in Nijkerk. In grote lijnen hebben wij het draaiboek vorm gegeven en ideeën ingebracht. Natuurlijk komen er weer winkels van onze adverteerders. Wij willen elke dag een goed doel de ruimte geven om zich te presenteren. Er komt een Make&Take tafel waar bezoekers even rustig kunnen gaan zitten en een quiltwerkje kunnen maken. De bibliotheek is aanwezig waar boeken kunnen worden geleend en ingeleverd. Dit is nog maar een greep aan ideeën die we gaan uitvoeren.

 

Je quilt als beeldmerk voor de Algemene Tentoonstelling in Nijkerk

Vind je het leuk als je themaquilt straks overal te zien is als beeldmerk?

Vul dan uiterlijk 1 februari 2023 het digitale aanmeldingsformulier in met daarbij één duidelijke foto (minimaal 1 MB) van de totale quilt. De quilt moet wel af zijn.

In eerdere berichtgeving hebben we aangegeven dat het aanmeldingsformulier en de foto per post moest worden ingestuurd. Bij nader inzien vinden wij het toch makkelijker voor jullie als lid en voor ons als Tentoonstellingscommissie om alles digitaal te ontvangen.

Wil je niet in aanmerking komen voor een beeldmerkquilt, dan heb je nog tijd genoeg om de quilt te maken. De aanmelding voor de tentoonstelling moet uiterlijk 2 mei 2023 bij ons binnen zijn. Verdere informatie vind je op de website: Algemene Tentoonstelling – Quiltersgilde

Als je een leuke quilt hebt gemaakt die niet past in het thema Kleurrijk kun je deze ook aanmelden in de categorie Algemeen. Ook hiervoor kun je het digitale aanmeldingsformulier gebruiken. Let er wel op dat ook voor deze categorie een minimale omtrek van 300 cm en een maximale maat van 250 x 250 cm geldt.

Tunnel

Bij het afwerken van de quilt vragen wij aandacht voor de tunnel bovenin de quilt. Maak deze niet te smal maar minimaal 10 cm breed. Geen andere vormen van ophangen zoals driehoekjes in de hoeken, maar echt een tunnel over de hele breedte van de quilt (zie DEZE pagina).

Als de quilt 1 meter of langer is  adviseren wij om onderin ook een tunnel te maken en daarin een lat te schuiven. Dan hangt de quilt tijdens de tentoonstelling mooi strak.  Hier mogen eventueel voor de lat wel driehoekjes gebruikt worden.

Meehelpen aan het succes van de tentoonstelling?

Vele handen maken licht werk, een gezegde dat maar al te waar is. Daarom vragen wij leden in en rond Nijkerk ons te helpen bij de tentoonstelling.

Dat kan als werkgroeplid,  als medewerker tijdens de op- en afbouw of tijdens de openingsdagen. Tijdens de tentoonstelling hebben wij graag hulp van angels die rond lopen om te zorgen dat bezoekers de quilts niet aanraken.

Lijkt je dit wat, meld je dan aan via ttcie@quiltersgilde.nl en je ontvangt verdere informatie.

Eventuele vragen beantwoorden wij uiteraard ook met plezier. Voor alle vragen kun je  ons mailen: ttcie@quiltersgilde.nl

 

Namens de Tentoonstellingscommissie

Jannie de Breuk

Kleurrijk kleurbalans in mijn Afrikaanse quilts

Jullie zullen wel weten dat ik het liefste met de kleurrijke Afrikaanse stoffen quilts maak. Toen ik vorig jaar de kleurenbalans in blauw en geel probeerde te vinden voor mijn Lapis Lazuli quilt, had ik niet kunnen bedenken dat deze quilt een jaar later cover-quilt-model zou zijn voor de zomer editie van Quiltmania!

 

Kleurbalans vinden

Het blijft elke keer weer een zoektocht naar evenwicht en balans in kleur en patroon, welke stoffen je ook gebruikt, traditionele quiltstoffen of Afrikaanse stoffen. Belangrijk voor mij is dat het oog ergens op kan ‘rusten’ en niet heen en weer gaat op zoek naar een rustplek. Het was zo gaaf toen ik gevraagd werd een bijdrage te leveren aan Quiltmania met deze quilt! Dat was voor mij het bewijs dat mijn zoektocht geslaagd was! De quilt werd opgestuurd naar Nantes in Frankrijk en daar namen ze de foto’s op het strand. Ook werd het patroon helemaal uitgetekend en staat het in nu het patronen gedeelte. Inmiddels is de quilt weer thuis. In april volgend jaar gaat hij wederom naar Nantes samen met andere quilts van mij en dan  worden ze daar tentoongesteld op de Pour L’ Amour du Fil Quilt fair, van 19 tot en met 22 april 2023.

Kleurtrends van dit moment

Het kleurgebruik is sterk onderhevig aan hoe we ons voelen, wat er om ons heen gebeurt en trends. Luana Rubin van eQuilter.com bracht dat heel goed onder woorden toen ze onlangs werd geïnterviewd door het International Quilt Festival van Houston dat in november plaatsvindt. Het is een leuk interview waarin zij de nieuwe kleurtrends bespreekt en de betekenis van kleur in de kunst aanhaalt:

 

Kleurrijk gebeuren

Op dit moment werk ik aan een nieuwe quilt met groene en paarse stoffen waar ook oker, oranje en blauw in voorkomen. Het was weer een hele strijd om de, voor mijn gevoel, juiste combinaties te vinden. Gelukkig lukt het mij om mijn Afrikaanse stoffen ook in Nederland weer aan te vullen. Het patroon is weer hetzelfde, maar door gebruik van bepaalde prints ziet het er heel anders uit! Over kleurrijk gesproken: volgend jaar is het thema van de ATT (Algemene TenToonstelling) van het Quiltersgilde KLEURRIJK!

Zoals met al mijn quilts wil ik het doorpitten/quilten zelf doen. Mijn gevoel is dat deze stoffen geen intens quiltpatroon nodig hebben omdat de stoffen zo uitgesproken zijn. Deze quilt wordt dus op de stiklijn, oftewel in-the-ditch gequilt. Een heel gedoe als de quilt 2 x 2 meter is! Ik ben nog even bezig!

Groetjes, Hilde Hoogwaerts