Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Jeanette

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we ongeveer een jaar geleden begonnen met een nieuw thema, namelijk: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. Hier kun je vorige afleveringen vinden:

1) Inge Schoonderwoerd

2) Ineke Scheepbouwer

3) Elfriede Grooten

4) Dyonne van de Watering

5) Jacqueline Verhoef

6) Gemma Versluys

7) Sylvia Jansen

8) Harry Roelands

9) Gerrie Schoonebeek

10) Gerie Lammers

 

Gerie heeft het stokje doorgegeven aan:

Jeanette Broer

 

 

 

De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Jeanette voor het Quiltersgilde doet.

 

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Coördinator Quiltersgilde Midweek en weekend en de ledenadministratie MQG Quiltersgilde

 

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

In 2009 zocht het Quiltersgilde een tweede penningmeester. Na een gesprek met de toenmalige 2e penningmeester bleek de benodigde tijd teveel om naast mijn fulltime baan te doen. Enige tijd later kreeg ik de vraag of ik coördinator van de midweken en weekenden wilde worden. Als een enthousiaste deelnemer aan de Quiltersgilde midweken, leek het me leuk om deze midweken/weekenden te organiseren en te begeleiden. Eerst samen met Janneke en Klazien en de laatste jaren met Elfriede en Marijke.

 

Wat vind jij het leukste aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Het contact met quilters uit het hele land en samen een gezellige tijd hebben, spreekt me het meeste aan.

 

Jeanette als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Jeanette zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

 

 

Passen de quilts die je zelf maakt binnen een bepaald genre? Welk genre?

Het toekennen van een genre aan mijn quilts blijf ik lastig vinden. De definities van de genres zijn niet altijd eenduidig. Het gaat mij vooral om het plezier dat ik beleef aan deze hobby.

 

Aan hoeveel projecten werk je tegelijkertijd?

Meestal werk ik aan meerdere werkstukken. Soms stokt de voortgang van een quilt en laat ik deze een tijdje hangen, totdat ik weet hoe ik verder wil. Ik doe graag mee aan uitdagingen of maak werkstukken voor een tentoonstelling. Als lid van de Lakenquilters neem ik deel aan de workshops die we zelf om de maand organiseren. De werkstukken die ik onderhanden heb, verschillen qua formaat namelijk van fibermails, quiltjes op A4-formaat, tot een praktisch speelkleed voor een baby.

 

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen?

Mijn favoriete quilt is een quilt ik gemaakt heb voor de expositie van de Duikvluchtgroepen in het museum van Bellingwolde. Het werk van Hundertwasser was mijn inspiratiebron. Met mijn man ben ik speciaal voor de quilt naar Wenen gegaan om daar zelf foto’s te maken. Sinds kort hangt deze quilt in onze huiskamer.

 

 

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen?

Ik doe mee aan de EQA-uitdaging Flower Power en ik maak daarvoor een ronde quilt. Daarnaast doe ik mee met de Round Bobbin Challenge van het Zwitserse Quiltersgilde.

 

Wat vind je het leukst om te doen als het om patchwork/quilten gaat?

Alle facetten vind ik leuk, het ontwerp, het leren van nieuwe technieken, het patchen, het quilten. De ideeën komen sneller tot stand dan de uitwerking. Soms kies ik er bewust voor om een bepaald ontwerp niet daadwerkelijk in stof te maken. Het ontwerpproces heeft dan al voldoening gegeven.

 

 

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Jannie de Breuk

 

Jeanette, hartelijk dank voor het inkijkje dat je ons hebt geboden in jouw activiteiten voor het Quiltersgilde en je eigen activiteiten als quilter!

Midden in een Quilt Bubbel

Ja hoor, ik zit weer midden in Quilt Bubbel! Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat ben ik er mee bezig. Als ik er niet met mijn handen mee bezig ben, dan is het wel zowat het enige waar ik aan kan denken. Zelfs ’s nachts droom ik erover!

Nieuwe kleur selectie

Het blijft maar rondzoemen

Midden in die Quilt Bubbel zoemt de twijfel steeds rond: is die ene kleur wel op de goede plek? Is het niet te zoet? Hoe kan ik er rust in aanbrengen? Overheerst een bepaalde kleur niet teveel, of verstrekt het juist het patroon? Het patroon waar ik nu mee aan de gang ben gegaan is van Victoria Findlay Wolfe en heet Star Storm. Door het patroon 4 keer te maken en een bepaalde hoek steeds in het midden te laten uitkomen, ontstaat er weer een nieuwe stervorm.

Deze quilt is bedoeld voor de Pour l’Amour du Fil quiltshow in Nantes. Maar ja, dan moet ik echt nog wel even vaart maken want over 4 weken is het zover!

Een eerste poging

Zuurstok kleuren

Na twee keer de blokken uit elkaar en weer opnieuw in elkaar te hebben gezet, geloof ik dat deze kleuren combinatie het beste is. Er zitten veel roze tinten in en dat is best wel buiten mijn comfort zone, maar ook heel leuk om mee te werken. Het lijkt wel een zuurstokken parade! Met behulp van de app Picframe kan ik zien hoe de quilt er uit zou komen te zien als ik alle blokken op deze manier maak en steeds een kwart slag draai. Het blijft een benadering omdat de quilt er in het echt toch iets anders uitziet dan op de foto.

Nog even aanpoten

Ondertussen zoemt het door in mijn Quilt Bubbel. Als deze quilt klaar is moet ik pakketjes klaarmaken voor de workshops die ik daar ga geven. Ook dat is best tijdrovend werk. Heb ik wel genoeg quilts om daar te laten zien?! Soms denk ik stiekem dat ik blij zal zijn als alles weer achter de rug is, dan kan ik die quilt bubbel even van mij afschudden! Maar ach, ik geniet ook best wel van deze creatieve bubbel: het dwingt mij keuzes te maken totdat ik tevreden ben met het resultaat. En dat voelt goed. Als er uiteindelijk toch iets niet op tijd af is dan is dat ook weer niet het einde van de wereld!

Hoe is het met de laatste quilt afgelopen?

Oh ja, die ene quilt waar ik de vorige keer over schreef? Die heb ik Baroque in Blue gedoopt en hangt nu bij de stoffen fabrikant in de showroom/winkel. Deze quilt zal straks ook te zien zijn op de Quit tentoonstelling in Nantes!

Groetjes, Hilde Hoogwaerts

Mijn bloemeninspiratie

De Tulp

Al die kleine voorjaarsbolletjes in het najaar gepoot, komen op dit moment uit. Het voorjaar is in aantocht. Mijn tuin staat vol sneeuwklokjes. Ik geniet ervan.

 

Inspiratie

Inspiratie

De tulp is echter mijn favoriete voorjaarsbloem. “Duizend gele, duizend rode, wensen jou het allermooiste. Wat mijn mond niet zeggen kan, zeggen tulpen uit Amsterdam”. Dit lied kent iedereen. Een bos tulpen krijgen, maakt mij altijd blij. Natuurlijk verzamel ik tulppatronen, net zoals patronen rondom kerst, kippen, harten!  Het is heerlijk om inspiratie te halen uit boeken, muziek of musea. Kijk eens bij de Hortus Botanicus in Leiden voor een online-bollenrondleiding; de tulp en de Hortus met Carla Teune. Of lees op de site van het Nationaal Maritiem Museum het artikel over de Tulpenkoorts tijdens de Zeventiende eeuw geschreven door Marleen Manneke. Inspiratie vind je overal. Een passende techniek vinden om je beeld te verwerken, kost wat meer tijd bij mij. Technieken waarmee je (voorjaars-)bloemen kunt verwerken zijn er gelukkig genoeg. Paper-piecing, werken in 3D met vouwtechnieken, applicatie, stencilling. Een quiltpatroon moet me aanspreken door de historie of de techniek als ik het echt ga maken.    

 

Een tulppatroon met geschiedenis

 

Een tulppatroon met geschiedenis.

 

De Tulpenquilt uit 1900 sprak mij enorm aan door haar geschiedenis, maar ook door de gebruikte techniek.

In het patroon van die quilt uit 1900, in het bezit van Nacy Ray (String Tulip, 65×75 inch, omstreeks 1900; Dallas Texas, quiltster onbekend), wordt een stof gemaakt van ‘strings’. Uit deze stof worden tulpbladen gesneden en op een ondergrond d.m.v. applicatie bevestigd. (Quiltmania nr. 76-2010, Tulpenquilt uit 1900). In een tijd van stof schaarste, zoals toen rond 1900, was quilten een hele kunst. Heel logisch dat zelfs het kleinste reepje stof, de ´string´, nog werd gebruikt.  Nu wordt stringquilten in het kader van restverwerking of hergebruik ingezet.

 

 

Het stringquilten, het maken van een nieuwe stof uit restjes, is een oude techniek. In The Historic Carson House heeft, in 2008, een Quilt Collection gehangen met een aantal quilts (van vóór 1900) in deze techniek, gemaakt door slaven. Kijk de video! (www.blueridgeheritage.com/video/carson-house-quilts) In smalle strookjes katoen, zijde en wollen stoffen, ‘scrap- material’, werden berichten in quiltblokken verwerkt. Men dacht toen dat de slaven die de quilts maakten niet konden lezen en schrijven. De letters in Vai Syliabary (een Afrikaans alfabet) waarschuwden voor gevaar. Zo kon men elkaar ‘ondergronds’ waarschuwen in die oorlogstijd door een quilt op te hangen.

Een tulppatroon in een leuke techniek

Als je een soepele ondergrond gebruikt, kun je machinaal ‘stringquilten’. De ondergrond kan dan blijven zitten. De ‘strings’ kun je verwerken in vierkanten, diagonalen, cirkels, driehoeken, diamantvormen etc. Lees de blog van Gerie Lammers geplaatst op 16-09-2022: ‘Stringquilten’.

Uit de nieuwe ‘string ’lap kun je ook goed vormen halen om te appliqueren. Bloemen, bomen, vlinders, dieren appliqueer je dan op een ondergrond. De stofjes hoeven niet precies bij elkaar te passen in kleur of kwaliteit. Diversiteit geeft charme. Primaire-rood, secundaire-oranje en tertiaire- zalmkleuren kunnen goed samen in een ‘nieuwe’ lap. Het maken van een nieuwe stof met restjes of oude stof recyclen spreekt mij erg aan.

 

 

Mijn roze tulpenquilt

Voor het tulpenpatroon uit 1900 heb ik overal vandaan roze met witte stofjes gezocht en gekregen. Alleen de ondergrond heb ik gekocht. Uit de ‘strings’ lapjes knip je de tulpbladen. Deze appliqueer je op de ondergrond. Het linker en rechterblad hebben, in het originele patroon, elk een eigen ‘string-patroon’. Dit vaste patroon heb ik losgelaten. Ik heb eerst een aantal stringlapjes gemaakt zo groot als een blad. De restanten, na het uitknippen van het blad, heb ik weer opnieuw aaneen gezet én gebruikt. Het middenblad is effen. Dat brengt rust in het ontwerp. Een hele klus, maar zo leuk om te doen. Nu nog afmaken.

 

 

 

Gebruikte bronnen:

Joke van de Kracht

 

Het organiseren van een regiodag

Klaar!

Zo, dat zit er weer op. We kijken elkaar aan, moe, maar ook wel voldaan. De regiodag is goed verlopen. Goede opkomst, er hing een gezellige sfeer. De winkel verkocht goed.

De workshop die we aangeboden hebben, ging alleen niet iedereen makkelijk af. Het is altijd een beetje zoeken voor ons. Je wilt quiltsters niet onderschatten, maar ook niet overschatten. Voor sommigen was het deze keer net te lastig, terwijl een ander er fluitend doorheen ging.

De regiodag

De dag bestaat uit een paar vaste onderdelen: ochtend workshop, show-and-tell, kleine middagworkshop (we zakken na de lunch immers even in) en tussen 3 en half vier sluiten we af.

De show-and-tell is altijd leuk. Je ziet op de foto hieronder dat er een aantal quilts opgehangen zijn. Ieder die een quilt mee heeft (niet altijd opgehangen, want we hebben daar niet zoveel plek voor) mag hem laten zien en er over vertellen. Steeds weer blijkt dat het verhaal over de quilt, de quilt zelf mooier/leuker maakt. Want als je hoort over bijvoorbeeld de gebruikte stoffen, de aanleiding voor het maken ervan, de bestemming of de moeilijkheden en twijfels, dan is er altijd meer waardering.

 

 

De volgende keer

Deze dag zat er weer op. We gaan naar huis. Moe? Ja natuurlijk, maar ook wel voldaan.

In je hoofd begin je al snel weer te denken aan de volgende regiodag. Wat zullen we doen? Een techniek aanbieden of gewoon alleen iets leuks? Welke winkel gaan we vragen? Er komen allerlei ideeën naar boven en die bespreken we met elkaar. Soms denken we nog even door over een ontstaan idee m.b.t. de haalbaarheid bijvoorbeeld. Andere ideeën vegen we soms zo van tafel.

En dan?

Dan nemen we een besluit wat we gaan maken. Het is inmiddels rond voor begin april. De aanmeldingen beginnen binnen te komen Spannend ook wel, want voor hoeveel bezoekers moeten we inkopen, werkbeschrijvingen maken? Hoe lang kunnen we die beslissing uitstellen?

Ook tijd voor de begroting. Wat moeten we betalen voor de stof? Wat is er, naast de vaste kosten als zaalhuur en geluidsinstallatie, nog meer nodig? Is er nog geld voor een koekje bij de koffie?

We zoeken een winkel uit de lijst van adverteerders in Quiltnieuws en vragen of ze willen komen. Bij die winkel kopen we ook altijd de stoffen die we nodig hebben voor de workshop. Een leuk klusje. In overleg met de winkeleigenaar kiezen we de stoffen uit. Soms wordt die gelijk op maat gesneden, een andere keer doen we dat thuis.

We gaan ondertussen het werkje zelf vast maken, even oefenen. Bedenken waar de moeilijkheden liggen waarbij we waarschijnlijk zullen moeten gaan helpen. Na ons oefenen maken we een paar voorbeelden om te laten zien. En tegen de tijd dat de dag nadert, maken we die ook nog een keer met de stof die we dan uitdelen.

En nu?

Onze regiodag is op 1 april. Tegen de tijd dat je dit leest hebben we met een quiltwinkel afgesproken, de stofjes uitgezocht en voorbeelden zijn in de maak. We hebben onze eigen taken weer verdeeld, de financiën zijn in kaart gebracht. We verheugen ons weer op de dag. Ja, oke, natuurlijk ook met wat gezonde spanning.

En jij?

Heb je je al aangemeld? Fijn! Welkom, bij welke regiodag dan ook. Of heb je nog nooit een regiodag meegemaakt? Dat is dan jammer. Dan mis je de gezelligheid van allemaal quiltsters bij elkaar. Je ziet ook niet wat anderen allemaal hebben gemaakt.

Soms herken je iemand die je kende zonder te weten van elkaars hobby. Je maakt soms iets dat je zelf nooit geprobeerd zou hebben. We werken wel altijd met de hand. Soms is het werkje te lastig, niet jouw ding en leg je het weg. Dat mag ook. Dan hopen we wel dat je een gezellige dag gehad hebt en misschien nog een leuke inkoop hebt gedaan bij de winkel.

Oh je bent geen lid? Weet dan dat je je 1x mag aanmelden als introducee!

Tot ziens! (op 1 april?)

Janine van Dijk
regio NHN

Zelf tekenen en ontwerpen: deel 1 Handmatig tekenen

Nu ik een vaste blogger word, kwamen er allerlei ideeën in me op dat ik wel zou willen delen met jullie. Ik moest een keuze maken en het leek me leuk om te beginnen met een serie over mijn ontwikkeling in het zelf tekenen en ontwerpen van blokken.

Hoe mijn hobby begon

9 Jaar geleden wilde ik eens wat anders dan (de verplichtingen) rond werk, studie en kerk. We waren net verhuisd naar een nieuwe plaats en ik wilde door iets te gaan doen mensen in mijn Twente leren kennen. Zo kwam ik in Oldenzaal bij een cursus voor beginners.  €50,- voor 6 lessen. (hihi) Dat was te doen dacht ik en ik schreef me in. Daar maakte ik kennis met voorgedrukte patronen die we op schuurpapier plakten om het verschuiven te minimaliseren. Het 1e blok was een Ohio star. Omdat we allemaal onze eigen stofjes gebruikten, zag ik de variaties door het gebruik van lapjes. Dat deed ik ook met mijn eigen stofjes.

Opbouw van een blok

Ik leerde dat blokken terug te voeren is op bijv. four-, nine,- zeven patch Grids. Ik plakte de informatie in een schriftje en maakte er notities bij.  Hierdoor werd ook de onderzoeker in mij geprikkeld. Welke basis kon ik in elk blok herkennen? Van de 1e cursus maakte ik een tuinstoelhoes. Heel praktisch want ik heb moeite met heel veel zetels en zo altijd een geschikte stoel bij me. Ik kreeg de smaak te pakken (of besmet met het quiltvirus? 😉) en ging naar de 2e cursus ronde vormen.


De kerstster

Voor de cursus had ik meteen een doel: een kerstkleed maken. Dit was iets wat ik al jaren wilde, een mooi eigen gemaakt kerstkleed op tafel. Niet alleen blokken met ronden vormen ook een eerste kennismaking met applicaties.

Ik moest ook dealen met de afmeting. In plaats van een tafelloper moest ik daarom een heel kleed maken. Ik appliqueerde het hartje op een proeflapje, maar voor het kerstkleed printte ik een paar kleurplaten uit en verwerkte die in het kleed.

In de rand wilde ik een mooie uitgebreide ster, maar ja dat was te moeilijk voor deze cursus. Te moeilijk? Kon ik dit zelf niet oplossen? Ik ging op zoek naar het raster achter de ster die ik vond op internet. Het was een hele zoektocht. Eureka! Ik vond een raster van 10×10 vakken. Op ruitjes papier tekende ik de ster en vervolgens kon ik de mallen maken. Ik was super blij dat het me gelukt was. In 2015 stond het verhaal in Quiltnieuws.

 

 

Zelf  blokken tekenen

Ik kocht het boek 500 quiltmotieven en ging op zoek naar het ‘raster’ achter elk blok. Deze blokken kon ik zelf tekenen op ruitjes papier. Ik kocht ruitjes A4 papier en ontdekte later dat je  via het internet ook papier  in verschillende variaties kunt uitprinten. Zo heb ik heel wat pannenlappen voor allerlei verjaardagen en andere gedenkdagen gemaakt.

 

Met de 365 dagen quilt heb ik alle motieven in een schrift getekend. Dit kon ik wel een keer ergens gebruiken, maar alles in 1 quilt verwerken zoals zovele anderen, nee dat was niets voor mij. Wel heb ik blokken ervan in mijn ‘Zonnebloemquilt’ verwerkt.

Zonnebloemquilt

Ik ben gek op zonnebloemen en daarom moest ik echt een zonnebloemquilt ontwerpen. Voor deze quilt heb ik eerst een raster op een groot vel gemaakt met vakjes van 3 inch. (Op papier waren dit de hokjes van 4x½ cm Dit leek mij het gemakkelijkste om uiteindelijk tot een geheel te komen. Ik heb blokken in verschillende afmetingen gemaakt. Ook verschillende technieken. Er zijn gehaakte, geborduurde, applicaties en patchwork blokken. Het moest altijd 3 inch of een meervoud er van zijn. Toen ik heel wat blokken af had, ben ik met kleine stukjes op een A3 vel gaan passen en meten en uitrekeningen wat ik nog toe moest voegen. Een heel gepuzzel en mijn zonnnebloemquilt ligt op bed.

 

 

Boxkleed

Voor mijn 2e  kleinkind heb ik een boxkleed gemaakt. Hiervoor gebruikte ik het boek van ‘A quilters ark’ en ook plaatjes van internet. Dit was de  Foundation Paper Piecing een goed vervolg op de logcabin methode uit de 1e cursus.  Ik tekende blokken van 15×15 cm en de boerderij en schuur de dieren uit het boek op ruitjes papier. Van internet plukte ik ook wat plaatjes en tekende deze in mijn gewenste afmetingen. Boerderij en schuur moesten echt groter. Het was een hele uitdaging en ook heel leerzaam. Al dat tekenen, gummen, aanpassen en al die papieren en niet meer kunnen gebruiken in een ander formaat vond ik een heel gedoe. Ik zocht naar andere manieren. Daarover de volgende keer meer.

 

 

Baltimore quilt

Ik wilde meer over appliqueren leren en ging de Baltimore cursus doen. In 5 blokken leerden we verschillende technieken. We kregen meer patronen aangeboden, maar ik hield het bij 5 die voor de cursus geschikt waren.  Daarna heb ik verschillende afbeeldingen/foto’s gezocht die bij mijn levensverhaal pasten. Voor ik de boot maakte vond ik nog een restantje stof van mijn trouwjurk. Die verwerkte ik in de zeilen. Met deze drie cursussen heb ik een mooie brede basis gelegd. Natuurlijk is er altijd wel wat bij te leren.

 

Tijdens deze cursus kreeg ik een ongeluk en daardoor heb ik blijvende schade in onder andere mijn rechter pols. Ik moest aanpassen. Ik ging op zoek naar manieren om het tekenen te vergemakkelijken. Daarover de volgende keer meer.

Gré van Schuylenburg

10.000 steken

Opnieuw begonnen met mijn quilt hobby

Een half jaar geleden kreeg ik wat meer vrije tijd, dus pakte ik mijn quilt hobby van 10 jaar geleden maar weer eens op. Nu heb ik niet zo veel vrije tijd meer.

Actief

Tijdens corona heb ik me met best wel lekker in mijn eentje met haken, borduren en handquilten beziggehouden, maar toen het weer kon, ging het kriebelen. Ik dacht dat ik zelf wat zou moeten organiseren, maar gelukkig dacht ik aan het Quiltersgilde waar ik me voor een groep aanmeldde. En toen ging het snel. Quilten en textiele werkvormen in alle soorten en maten. Tijdschriften, boeken, bibliotheken, festivals, tentoonstellingen, beurzen, gespecialiseerde winkels, workshops, docenten, internationale samenwerking en uitwisseling, wedstrijden, internet-activiteiten, de Bee’s en Meet’s en Greet’s enz. De quilttraditie is springlevend! Ik heb groot respect gekregen voor alles wat al die (merendeels) vrouwen (veelal vrijwillig) voor en met elkaar organiseren, en samen doen!

Groepen

Ik begon in twee quiltgroepen tegelijk, in de MoqingBirds, de Moderne Quilt groep in Arnhem, en de onlangs gestarte Art Quilt groep aldaar. De eerste bestaat 5 jaar, en is een grote groep actieve, creatieve, ervaren, gezellige vrouwen, die heel graag delen en inspireren, wat een geluk. In sneltreinvaart hebben we ons al met tesselations, kawandi, gemstones, cirkels en blokvervormen beziggehouden. En we doen gezamenlijk mee met de Tentoonstelling van Miniatuurquilts op 13 tot en met 15 april 2023 in de Broodfabriek in Rijswijk.

 

Artificiële Intelligentie (AI)

Ik zie blogs waarin gedemonstreerd wordt hoe een computer-beeldbewerkingsprogramma gebruikt wordt bij het ontwerpen van een quilt. Wat ik leuk vind om te vermelden is dat ik experimenteer met Artificiële Intelligentie (AI). Via het online platform Midjourney, voer ik woorden, teksten en ontwerp-opdrachten in, waarna de AI een beeld produceert. Het is interactief spelen met verbeelding. Als ik een thema of idee voor een quiltontwerp heb voer ik mijn associaties in, en kijk waar de AI dan mee komt, waarop ik weer kan reageren, enz. Ik zoek dan naar iets wat ik kan gebruiken in een quilt. Bij het thema Dans uit de ArtQuiltgroep ben ik er zo mee aan het stoeien:

Voor meer uitleg over deze beeldbewerking kijk op YouTube voor een startuitleg.

Beproeving

De grootste uitdaging is nu wel die miniquilt. Ik loop tegen ontelbaar veel dingen aan. Nu toch maar echt eens precies leren werken, want ja, ook een eerste tentoonstelling, he! En ophouden ruzie te maken met mijn naaimachine. Dus. Hoe naai je een y-seam, is het wel een y-seam, nee, toch niet. Een quarter-of-an-inch met tape op je naaimachine, het werkt! Maakt een millimeter nou echt zoveel verschil, oh, JA! Dat trucje met al die samenkomende naden met de hand, hoe zou je dat op de machine doen? Die draadspanning is om gek van te worden, oh, ik kan de bobbin schoonmaken? Wat werkt wel om je aangekoekte strijkijzer schoon te krijgen? Een stijltang gebruiken om naden te persen? Nee, toch maar geen rekstof! Wel of niet een afhechtsteekje bij het quilten, oh, het komt al los. En binden? En tunnel en etiket?

 

10.000 dingen! Een Chinese dichter zei dat als we 10.000 dingen als een geheel hebben ervaren, we klaar zijn. Ik heb in razend tempo veel geleerd, maar vast nog 9999 te gaan!

 

Ella Loos

 

Zoek jij een moderne quilt groep? Stuur een mail aan marijke.nieuwenhuijsen@quiltersgilde.nl

Zoek jij een art quilt groep? Stuur een mail aan cora.piena@quiltersgilde.nl

Tentoonstelling van miniatuurquilts en algemene tentoonstelling

Tentoonstelling van Miniatuurquilts

De eerste tentoonstelling die het Quiltersgilde dit jaar organiseert komt al dichterbij! Tijdens de Patchwork- en Quiltdagen in de Broodfabriek in Rijswijk op 13, 14 en 15 april aanstaande kun je niet alleen genieten van allerlei exposities, meedoen aan workshops en snuffelen in de winkeltjes, maar ook kun je de quilts bewonderen die onze leden hebben ingestuurd voor de tentoonstelling van Miniatuurquilts. Op de website van de Patchwork- en Quiltdagen Patchwork & Quiltdagen 13, 14 & 15 april 2023 | De Broodfabriek (patchworkenquilt.nl)  vind je hierover alle informatie.

 

‘Robijnen Symbiose’ gemaakt door Marian Meijerink

 

Gerda heeft alle aanmeldingen op een rijtje gezet en binnenkort zal de postbode haar de quiltjes komen bezorgen. Voor ons als tentoonstellingscommissie wordt het echt een verrassing wat er in de enveloppen zit, want bij de aanmelding hoefde er geen foto meegestuurd te worden. Maar dat is helemaal geen probleem, op 12 april zijn we in de Broodfabriek om te zorgen dat alle ingestuurde quilts mooi komen te hangen.

Ook de welkomstpakketjes die nieuwe leden krijgen als ze zich tijdens deze dagen bij de stand van het Quiltersgilde aanmelden zijn al gemaakt, dus wat ons betreft zijn we er klaar voor. We zien je graag bij onze stand om even een praatje te maken!

Algemene Tentoonstelling

Ook de voorbereidingen voor de Algemene Tentoonstelling van 23-26 augustus in Nijkerk zijn in volle gang. Van de quilts voor de Algemene Tentoonstelling wordt bij de aanmelding wel een foto meegestuurd en die foto hebben we ook echt nodig.

In de eerste plaats voor de selectie. Een onafhankelijke selectiecommissie bestaande uit drie personen beslist welke quilts op de tentoonstelling komen te hangen. Daarbij wordt rekening gehouden met een diversiteit van quilts zoals traditioneel, eigentijds, art en modern. De selectie gebeurt op basis van de foto’s en is anoniem.

Verder gebruiken we de foto’s om van de geselecteerde quilts een afdruk op schaal te maken. We gaan dan op grote vellen papier de afdrukken neerleggen om te bekijken hoe we de quilts het mooist tot hun recht kunnen laten komen. Maar zover is het nog niet, we verwachten nog heel wat aanmeldingen en gaan ervan uit dat de selectiecommissie nog een zware taak krijgt!

 

‘Singulariteit’, gemaakt door Margriet Kloppers

 

Als je al besloten hebt welke quilt je wilt aanmelden voor de Algemene Tentoonstelling en deze quilt al af is kun je deze nu al aanmelden. Dat is voor ons erg prettig, dan kunnen we de werkzaamheden een beetje spreiden. Maak er een goede foto van (minimaal 1MB) en stuur deze mee met het digitale aanmeldingsformulier Aanmelding ATT – Quiltersgilde. Voor het maken van het label en de hoes heb je nog even tijd. Kijk vooral op de website naar de tips hoe je een goede hoes en label maakt.

Vrijwilligers

Natuurlijk kunnen we nog steeds hulp gebruiken tijdens de Algemene Tentoonstelling. Heb je belangstelling, stuur dan een mailtje naar ttcie@quiltersgilde.nl. Wij nemen dan contact met je op.

Wij hebben er zin in!  De tentoonstellingscommissie

 

Twisted Logcabin – goed voor uren naaiplezier

In januari heb ik de top afgemaakt voor de quilt waar ik in mijn vorige blog over schreef. Ik had nog even geen zin om ‘m door te quilten en zo kwam er zomaar weer ruimte vrij om aan een nieuwe quilt te beginnen. Jippie!! Ik wil al een tijd iets doen met een twisted logcabin. Werd wat lastig zoeken naar ideeën omdat ik eerst niet eens meer op de naam kon komen van het blok. Na heerlijk rondneuzen op internet ben ik achter EQ8 gekropen om eens te kijken wat ik daar tevoorschijn kon toveren. Heel wat geklik later kwam het eerste ontwerp eruit.

ontwerp concept twisted logcabin - Marjolein den Boer

Eerste probeersel voor een ontwerp

Voor de stof had ik al wat jelly rolls in gedachten uit mijn stash. Twee roomwitte voor de achtergrond en twee rood/blauw rolls uit een serie van RK Studio.

Twisted logcabin – versie 1

Bij het printen van het eerste foundation piecing blok had ik nog even een ‘duh’-momentje. Ik had een blokmaat gekozen die niet op een A4 past. Dus die verkleind van 8 naar 7 inch. Ik vond het standaard twisting logcabin blok uit EQ8 best een groot leeg middenvlak hebben. Dus tekende ik er nog 2 kleine vierkanten bij. Dat werd het eerste proefblok:

De eerste aanpassingen

Dat was erg leuk om te doen, maar gaf wel een paar dingen om over na te denken. Om te beginnen: ik had vijf uur nodig gehad om het in elkaar te zetten (yep, echt: 5 uur!!). Hoe vaker je het doet, hoe sneller je natuurlijk wordt, maar wat versimpelen is misschien ook handig. Eenmaal in elkaar gezet vond ik die extra getekende naadjes toch overbodig. Het werd een wat raar boogje en vooral veel gefriemel met 8 extra naadjes. Het tweede blok maakte ik met het oorspronkelijke middenstuk. Zo ging ik terug van 45 naar 37 vakjes per blok. Het tweede blok was in iets minder dan 3 uur klaar.

twee twisted cabin blokken in rood, blauw, wit en crème kleuren

deze vind ik leuker dan het eerste blok

ontwerp Twisted Logcabin quilt door Marjolein den Boer in rood/wit/blauw

Dit gaat ‘m worden

Iets anders dat opviel was dat de massief gekleurde blauwe/rode vlakken een groot deel van het effect van het blok wegnemen. Die tweede variant heb ik met om en om stoffen gewerkt en dat geeft veel meer effect en speelsheid. Dus heb ik het ontwerp voor de quilt wat verder aangepast naar dit:

Handigheidjes

de mise en place

Inmiddels heb ik 13 blokken af en kom ik weer in een lekker ritme. Ik weet voor ieder van de 37 stukken hoe lang het stukje stof moet zijn om goed te passen. Voor ik aan een blok begin zorg ik dat ik stroken van de juiste lengte heb klaarliggen en zo kan pakken. Dat scheelt zo’n 20 minuten per blok met zoeken, passen en meten.

In het begin bleef ik ook maar proberen om te kleine flubbertjes stof te gebruiken. Misschien past dit net, of dit net – kostte steeds een paar minuten extra voor ik iets vastnaaide. En als je dat een keer of 10 bij een blok doet loopt die tijd aardig op. Ik heb overigens een paar jaar geleden ook al eens wat handigheidjes beschreven voor foundation piecing. Nieuwsgierig? Hier kun je ’t teruglezen.

Wat dommigheidjes

Tja, het gaat niet alleen maar steeds makkelijker. Ik ben ook steeds handiger met het tornmesje. De dommigheid zit er in dat ik te lang achter elkaar doorga in de avond. Er zit een soort ritme in de handeling van het vouwen/snijden/passen/naaien en opnieuw vouwen/snijden/passen/naaien. Onder je handen zie je zo’n blok groeien en diepte krijgen en dan vind ik het lastig om te stoppen. En wat later op de avond komt het nog wel eens voor dat ik een verkeerde kleur lapje pak of een getal oversla met vastnaaien. En dan moet het weer losgepeuterd.

Uuuuuren naaiplezier

Ik heb de blokken een beetje provisorisch op een kleine designwall geprikt. Geen zin om de grote designwall op te zetten, maar ik wil wel zien hoe de kleurvlekken van de verschillende rode, blauwe, grijze en crème lapjes door de quilt gaan bewegen. Is nog niet ‘foto-waardig’. Hopelijk iets om bij volgende blogje te laten zien.

Ik heb nog iets van 50 blokken te gaan. Dat is zeker 100 uur achter de naaimachine. En dan heb ik het nog niet over het verwijderen van de papieren ondergrond als alles in elkaar zit. De audioboeken van Harry Potter (voorgelezen door Stephen Fry – heerlijke stem) vormen een uitstekende achtergrond bij de naaimachine. Ik hoef mij voorlopig niet te vervelen!

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Mysterie quilt Quiltnieuws, oeps foutje

Fout in het eerste deel van de mysterie 2023

In de nieuwe Quiltnieuws die binnenkort bij de leden op de mat valt, is door enige miscommunicatie iets fout gegaan. Daarom dit berichtje.

In deel 1 van de Mysterie is een fout geslopen: bij blok C staan geen maten vermeld. Je begint met 4 vierkantjes van 1,5” x 1,5”. Deze naai je tot een 4-patch van 2,5” x 2,5”.

Dan passen ze goed in de mysterie.

Onze excuses voor deze vergissing.

De Round Bobbin Challenge

De uitdaging

Toen ik hoorde van deze uitdaging werd ik gelijk enthousiast. 35 kleine werkjes van 10 x 10 cm met een vastgesteld thema. Dat thema is een uitdaging op zich en kleine werkjes maken, vind ik ook heel leuk. Dat heeft heel andere mogelijkheden dan een groot werkstuk.

De basis voor alle stukjes zijn een paar hand geverfde lappen katoen. Ik heb in verhouding weinig Procion MX textielverf gebruikt, om een aquarel effect te krijgen.

 

 

Omdat er veel stiksels in de vierkantjes als ondergrond wil maken, heb ik een kleine sandwich gemaakt met een dunne 55 grams batting.

 

 

Ik ga proberen in alle vierkantjes bomen of een deel van een boom of struik te laten voorkomen. Daarnaast probeer ik er geen materialen ervoor te kopen. Ik heb al zeer veel jaren van alles verzameld en met veel verschillende materialen geëxperimenteerd.

Alle tekeningen van bomen e.d. heb ik zelfgemaakt. Het zijn soms onderdelen van kaarten die ik getekend heb of basis tekeningen voor een ontwerp van een werkstuk of nu speciaal voor een blokje getekend.

Papier

Het thema van het eerste blokje is papier. Hiervoor heb ik een print genomen van bewerkte zelfgemaakte foto waar ik verder wat bomen in getekend heb met een fineliner.

 

 

Ik heb het papier eerst bewerkt met acryl medium, dat maakt dat er een soort plastic laagje over het papier komt en het papier sterker wordt. Neem wel matte acrylmedium, anders glimt het zo.
Daarna heb ik 3 delen uit het papier gescheurd en plaats gegeven op de stof. Met (echte = zuurvrij) Pritt het papier op de stof geplakt en laten drogen.

 

 

Daarna eerst de achtergrond doorgestikt en tot slot de bomen over de andere stiksels heen gestikt. Dit alles uit de vrije hand. In de bomen zijn de steken niet even groot, zoals je meestal wilt hebben, maar dit geeft nu een beter effect.

 

 

Daarna heb ik met hele kleine steekjes het blokje drie keer rond gestikt om alle andere steken te fixeren. Hierna het kort na het stiksel afgesneden op 10 x 10 cm.

Alle stukjes voor de rol worden bevestigd op Colback, dat is een Lutrador soort. Omdat het natuurlijk een lange strook is van 12 cm breed, heb ik die zolang opgerold om een lege toiletpapier rol. Ik denk dat het zo wat gemakkelijker te hanteren is.

 

 

Marjon Hoftijzer