De Patchwork en Quiltdagen 2025 waren weer top , als vanouds.

Blogbericht door Marijke van Welzen

Deze keer hebben mijn man en ik geholpen met het ophangen van de Round Bobbins van de European Quilt Association ( EQA ). Alle bobbins waren hier, meer dan 350! Het was super koud en stevig doorwerken, maar het resultaat is echt mooi geworden. Swiss Suz, het brein achter de Round Bobbin expositie

Seamus O’ Comanssy

Op donderdag ben ik naar de beurs geweest. Deze keer had ik een extra bezoeker meegenomen: Seamus O’ Comanssy. Een pop, gemaakt door de Ierse Owen Kelly. Deze pop maakt alle reizen die Owen zelf niet meer kan maken. Seamus heeft zijn eigen facebook pagina, waar hij verslag doet van zijn reizen.

Tentoonstelling van Ruud Kugel

Toen ik de aankondigingen zag van de P& Q dagen, was ik echt geïntrigeerd door de aankondiging van de tentoonstelling van Ruud Kugel. Asian Art Kites. Ik dacht dat de vliegers van papier waren en beschilderd.
Tot mijn verrassing waren ze van stof! Gemaakt met de mola techniek, waarbij steeds een laag stof wordt weggeknipt. Fantastisch !
Iedere vlieger is ook nog eens geïnspireerd door Japans sprookjes, sagen of legenden.
Zoals jullie misschien weten ben ik dol op sprookjes en verhalen en laat mij daar ook graag door inspireren.

 

Ik heb het boek van Ruud gekocht en kwam het verhaal tegen van de Crane Wife. Hoe bijzonder dat mijn mantel “Once in a Blue Moon “ daar ook op geïnspireerd is!

Een van mijn recente mantels is “ The Rose garden “ met heel veel schedels en natuurlijk veel rozen.

Op facebook las ik dat Gert van Raalten ook met een dergelijk thema bezig was. Aangezien ik nog wat van de stof over had, heb ik hem een paar stukjes gestuurd.
Ik ben dol op dat soort ‘Toevalligheden’ ( Serendipity)

Tanja van Zijtveld

Op de P&Q dagen kwam ik ook Tanja van Zijtveld tegen met een prachtig zelfgemaakt jasje aan. Tanja heeft een paar jaar geleden een workshop bij mij gevolgd “Jasje met een verhaal”

Denk je nu : ik zou ook wel eens aan een jasje willen werken? Ik geef daar graag 2-daagse workshops in “Jasje met een verhaal “.
De volgende staat gepland op 16 en 17 mei 2025 bij Cordi Atelier, Groningen.

De Kunst van het Quilten: Meerdere Projecten of Eén per Keer?

Door: Saskia den Hartog

Quilten is een kunstvorm die al eeuwenlang wordt beoefend en al vele generaties wordt doorgegeven. En vele nieuwe quilters heeft geïnspireerd. En of je nu een doorgewinterde quilter bent of net begint, je hebt vast wel gemerkt dat er verschillende benaderingen zijn om aan quiltprojecten te werken. Er zijn quilters die ervan houden om meerdere projecten tegelijkertijd onder handen te hebben, terwijl anderen liever één project voltooien voordat ze aan een nieuw avontuur beginnen. Beide benaderingen hebben hun eigen unieke voordelen en uitdagingen.

De Meerdere Projecten Quilter

Voor veel quilters is het werken aan meerdere projecten tegelijkertijd een manier om hun creativiteit levendig te houden. Het kan verfrissend zijn om van het ene project naar het andere te springen, vooral als je even vastzit of inspiratie nodig hebt. Door aan verschillende projecten te werken, kun je je vaardigheden verrijken en nieuwe technieken uitproberen zonder je te vervelen.

Een ander voordeel van deze aanpak is dat je altijd iets hebt om op terug te vallen. Als je even geen zin hebt in een bepaald project, kun je eenvoudig overschakelen naar een ander. Dit kan helpen om de motivatie hoog te houden en voorkomt dat je vastloopt in een creatieve sleur. Bovendien kan het werken aan meerdere projecten tegelijkertijd je helpen om je tijd efficiënter te beheren. Je hebt dan projecten die handig zijn om mee te nemen op vakantie, of terwijl je ergens op moet wachten. En je kan projecten roteren, omdat het ene al in de quilt fase zit, en met een ander project ben je nog aan het puzzelen met welke stoffen je gaat werken. Ik (Saskia) ben een ‘meerdere projecten quilter’. En ik maak altijd aan het begin van het jaar een overzichtje in een fotocollage om te zien wat mijn verschillende projecten zijn.

 

 

De Eén Project per Keer Quilter

Aan de andere kant zijn er quilters die de voorkeur geven aan het voltooien van één project voordat ze aan een nieuw beginnen. Deze benadering kan een gevoel van voldoening en prestatie geven, omdat je je volledig kunt concentreren op één taak en deze tot in de puntjes kunt uitvoeren. Het voltooien van een project kan een enorme boost geven aan je zelfvertrouwen en je motiveren om door te gaan naar het volgende.

Het werken aan één project per keer kan ook helpen om de kwaliteit van je werk te verbeteren. Door je volledig te richten op één stuk, kun je aandacht besteden aan de kleinste details en ervoor zorgen dat elk steekje perfect is. Dit kan vooral belangrijk zijn als je werkt aan een complex of gedetailleerd patroon.

De Balans Vinden

Of je nu de voorkeur geeft aan het werken aan meerdere projecten tegelijkertijd of één project per keer, het belangrijkste is dat je een aanpak vindt die bij jou past. Quilten is een persoonlijke en creatieve uitlaatklep, en er is geen juiste of verkeerde manier om het te benaderen. Het kan zelfs nuttig zijn om beide methoden uit te proberen en te zien welke het beste werkt voor jou en je levensstijl.

Sommige quilters ontdekken dat een hybride benadering het beste werkt. Ze kunnen bijvoorbeeld één groot project hebben waar ze zich op richten, terwijl ze tegelijkertijd kleinere, snellere projecten hebben om aan te werken wanneer ze behoefte hebben aan een verandering van tempo. Dit kan helpen om de voordelen van beide benaderingen te combineren en een gevoel van evenwicht te creëren.

Tot slot

Ik ben zoals gezegd, iemand van meerdere projecten. En heb ze in alle fases liggen. Net gestart, of alleen maar de stofjes bij elkaar gezocht. Maar ik heb ook altijd wel een quilt onderhanden om te quilten. En zoals al beschreven, ik moet ook altijd een ‘mobiel’ project hebben, die ik mee kan nemen onderweg of op vakantie. In mijn telefoon heb ik een ’taken’ app waarop ik overzicht kan houden van alle projecten waar ik mee bezig ben.

 

Ik ken ook quilters die mijn stapel van projecten maar chaos vinden of er onrustig van worden. Zij maken eerst een quilt van A tot Z af en gaan dan verder met een nieuwe quilt. Goed dat er zoveel verschil en verscheidenheid is, het belangrijkste is uiteindelijk dat je geniet van het proces. Quilten is een prachtige manier om je creativiteit uit te drukken en iets unieks en persoonlijks te creëren. Er is geen juiste of verkeerde manier om te quilten. Het gaat erom wat voor jou werkt en wat jou gelukkig maakt.

Veel quiltplezier!

 

 

Patchwork & Quiltdagen 13, 14 en 15 februari 2025

Door: Conny Dienske

Quiltersgilde op de Patchwork & Quiltdagen

Wat een geweldige beurs! We hebben enorm genoten. Als Quiltersgilde mochten we tijdens de Patchwork & Quiltdagen de Patriazaal in de Broodfabriek in Rijswijk vullen – en dat hebben we geweten! Alle Bobbins kregen een mooie plek, net als de quilts van Connected in Red, Imagine a Bird en de Nederlandse Flower Power quilts.

Een enorme dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt. Er is keihard gewerkt, en de tentoonstellingscommissie heeft er ontzettend veel tijd in gestoken. Maar het resultaat was overweldigend!

Natuurlijk mogen we de andere tentoonstellingen en alle standhouders niet vergeten. Het was een feest om over het beursterrein te slenteren – overal was iets moois te zien! De standhouders hebben enorm hun best gedaan, en veel bezoekers liepen rond met goedgevulde tassen. Er was zoveel te bewonderen dat je ogen tekortkwam, ook bij de andere tentoonstellingen. Stuk voor stuk waren ze in één woord geweldig!”

Maar deze beurs zit er weer op. Voor het Quiltersgilde is de volgende beurs de TexHanda in Den Bosch, op 11, 12 en 13 september. Daar zal de tentoonstelling Rhapsody te zien zijn – iets om naar uit te kijken! Maar eerst mogen we genieten van de lente en de zomer.

Onderstaand een impressie van de verschillende tentoonstellingen. Kijk ook het fimpje gemaakt door onze ‘huisfotograaf’ Harry Roelands tijdens het opbouwen op woensdag.

Onderstaand per tentoonstelling een paar foto’s en korte toelichting.

Bobbins

In 2024 vierde het Zwitserse Quiltersgilde zijn 35-jarig bestaan met een bijzonder project! Leden van de European Quilt Association (EQA) konden een bobbin (klos) kopen. Het was de bedoeling 35 thematische vierkantjes te maken van 10 x 10 cm, die volgens een bepaalde volgorde aan de klos werden bevestigd. In Nederland was het enthousiasme groot: meer dan 150 bobbins gingen naar Zwitserland! De andere deelnemende landen zijn Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Noorwegen, Polen, Zweden, Oostenrijk, Letland, Canada, België en Denemarken.

De bobbins werden eerst tentoongesteld op de Algemene Tentoonstelling van het Zwitserse Quiltersgilde en gingen daarna op tournee. Na Zwitserland volgden Italië (Genua), Frankrijk (Elzas) en nu Nederland, waar alle 368 bobbins te zien waren. Vervolgens reizen ze verder naar Spanje (Granada), Italië (Verona) en Oekraïne (Kiev).

 

Connected in Red

Van 12 tot en met 15 september 2024 werd in Saint-Marie-Aux-Mines en omliggende dorpjes in de Elzas voor de 29ste keer een Europese Quiltbijeenkomst gehouden. De EQA is een associatie van quiltverenigingen in 20 Europese landen. Jaarlijks komen vertegenwoordigers van de quiltersverenigingen bijeen. Zij wisselen onder meer van gedachten over gezamenlijke Europese tentoonstellingen met een thema. Leden krijgen hierdoor de kans internationaal te exposeren.

Het Nederlandse Quiltersgilde was dit keer uitgenodigd een expositie te houden. Onze bijdrage was de tentoonstelling van quilts gemaakt voor Connected in Red. De leden die mee wilden doen kregen in januari 2024 een fat quarter van dezelfde rode stof toegestuurd. Voorwaarde was dat er een quilt werd gemaakt van 80 x 100 cm en dat een stukje van de stof werd verwerkt op de voorkant van de quilt. Er zijn 70 quilts gemaakt. In de Elzas was slechts plaats voor 56 quilts. Tijdens de handwerkbeurs in Groningen in november 2024 was de volledige tentoonstelling voor het eerst te zien in Nederland en nu dus alle 70 tijdens de Patchwork & Quiltdagen.

 

 

Imagine a bird

De EQA uitdaging voor 2024 had het thema vogels. In het kader van het 35 jarig bestaan van EQA is gekozen voor een maat van 35 x 35 cm en in de quilt moest een stukje emerald groen worden verwerkt. Deze kleur staat internationaal voor een 35-jarig jubileum. Het thema was vrij te interpreteren waarbij een bestaande vogel als uitgangspunt kon worden genomen maar ook een denkbeeldige, geheel of gedeeltelijk afgebeeld, alleen of in een groep. Een thema dat de Europese quilters aansprak en bijna 500 quilters namen de uitdaging aan, waarvan 62 Nederlandse.

Ook deze quilts gingen op rondreis door Europa. Gestart in de Elzas in september 2024, door naar België, Finland en Duitsland. Gezien het grote aantal werden er twee collecties van gemaakt. De collectie met daarin alle Nederlandse inzendingen was nu in Rijswijk te bewonderen.

 

 

Flower Power

De EQA uitdaging van 2023 had het thema Flower Power. Een thema met veel variatie om uit te putten. De typische flower power periode of de veelzijdige kracht van bloemen kan op vele manieren worden weergegeven.

De vorm van de quiltjes moest rond zijn met een diameter van minimaal 25 cm en maximaal 40 cm. Alle technieken en materialen waren vrij rekening houdend met het feit dat ze op rondreis zouden gaan en dus met elkaar verpakt worden en in dozen verstuurd. De quiltjes zijn inmiddels tentoongesteld in België, Finland, Hongarije, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Spanje, Griekenland en nu waren de Nederlandse inzendingen te zien in Rijswijk.

 

Het Quiltersgilde

De make & take tafel was een groot succes; veel bezoekers maakten enthousiast een klein handwerkje. Ook de infostand werd druk bezocht en veel leuke, gezellige gesprekken vonden plaats.  De mooie kaarten vonden gretig aftrek. Was je op zoek naar een speciale kaart die op de beurs was uitverkocht? Tijdens de regiodagen zijn er ook kaarten te koop, dus vergeet dan niet even te kijken.

En last but not least – we zijn ontzettend blij dat we meer dan 70 nieuwe leden mochten verwelkomen!

En toen was het alweer zaterdagavond 17 uur

Het einde van een prachtig evenement. Om precies 17.00 uur klonk de omroep: ‘Het beursfeest zit erop!’ Tijd om aan de slag te gaan. De tentoonstellingen werden afgebroken, de make & take tafel opgeruimd en de infostand leeggehaald.

 

Prikbord Quiltnieuws 162 vervolg

In elke editie van Quiltnieuws worden prachtige foto’s en korte berichtjes geplaatst van leden die trots hun quilts laten zien. Het is altijd een feest om je mooie creaties met anderen te delen! Om de verbinding tussen de website en Quiltnieuws te versterken, presenteren we deze schitterende werkstukken nu ook in een blogbericht. De redactie van Quiltnieuws heeft de inzenders gevraagd om een blogbericht te schrijven over de achtergrond en het ontstaan van hun quilt. We hebben nu meerdere aanvullende blogjes ontvangen over het ontstaan of informatie over de werkstukken. (eerder blog over het Prikbord)

Ella van Groeningen

Deze quiltbol is gemaakt door Ella van Groeningen. Ze vond ‘m moeilijk te maken, maar het is toch gelukt. De quilt is 72×72 cm.

Ella gaf ons nog aanvullende informatie:

Ongeveer 40jaar geleden werd ik lid van het Quiltersgilde en heb ik 15 jaar les gegeven. Toen was mijn naam nog Ella Doorenbos.
Nu maak ik, buiten een paar uitspattingen na, alleen nog quilts voor de Regenboog-organisatie, die quilts uitdeelt aan zieke kinderen, in ziekenhuizen in heel Nederland.

Ella stuurde ook een paar foto’s van quilts die inmiddels al zijn weggegeven.

 

Joke Rediker

Kreeg inspiratie door de prachtige boomstammen uit de natuur.

Joke stuurde ons aanvullende informatie over een zeer geslaagd verfproject voor de stoffen van de quilt.

Klik hier voor de link naar informatie over het verfproject. Ook is er nog een artikel over de lapjesruil. Klik hier.  In beide artikelen wordt beschreven hoe het is ontstaan en gemaakt.

Janke Abma-van der Valk

Stuurde de redactie van Quiltnieuws haar foto van de quilt “Vos”, en schreef voor dit blogbericht onderstaande aanvulling.

Bij het zien van de puzzel ‘Fox’ schoot direct door mijn hoofd: daar zou ik wel een quilt van willen maken. De puzzel werd gekocht en is de inspiratie geweest voor de quilt. Nadat de puzzel was gemaakt heb ik de omtrek overgenomen. Deze is vergroot tot A3 formaat. Als eerste heb ik daarna de ogen en neus een plek gegeven. Daarna kwam het intekenen van de manen. Nadat de tekening naar mijn zin was kon het stof zoeken beginnen.

Mijn plan was om de hele tekening uit te knippen, maar dat werd al snel een chaos. Steeds dus kleine delen patroon uitknippen (in symmetrie links en rechts), deze op Steam-a-seam overnemen, uitknippen en op stof leggen.
Daarna de delen uit stof knippen en op de zwarte ondergrond leggen. De omtrek van de vos heb ik eerst met wit stofkrijt op de zwarte ondergrond getekend om houvast te hebben aan het patroon. Als een deel naar mijn zin was heb ik dit vast gestreken. Zo is de vos stukje voor stukje opgebouwd.

De ogen zijn uit meerdere lagen gemaakt en met de hand vastgezet en gequilt.

Nadat alle delen vast gestreken waren is de vos met zwart garen free-Motion gequilt.

Het was voor mij een nieuwe manier van werken aan een quilt. Een hele uitdaging maar blij met het resultaat. Extra leuk om te lezen dat de quilt is opgenomen in de rubriek Prikbord van Quiltnieuws 162.

Wil je ook een blogbericht insturen met aanvullende informatie of achtergrond over de quilt? Klik dan hier!
Via het formulier kun je eenvoudig een bericht maken en insturen. Op deze pagina’s lees je ook hoe je foto’s kunt meesturen en vind je handige tips en trucs om een geweldig blogbericht te schrijven. We kijken uit naar jouw inzending!

Quilten met plooien

Blogbericht geschreven door Ella Loos.

Golven, wapperen, rimpelen, kreukelen, rekken, vouwen, draperen, etc. Een van de eigenschappen van textiel waar ik van hou, en die me het afgelopen jaar erg is gaan fascineren is de beweeglijkheid ervan. Het zal met mijn dansachtergrond te maken hebben. Danseres Louie Fuller maakte kunst met bewegend textiel en werd er wereldberoemd mee. Wie is niet dol op de levendige creaties van Iris van Herpen? En, in alle bescheidenheid, mijn eerste plaatjes in AI waren ook dansende lappen. Maar we dragen allemaal kleding, en maken en gebruiken textiele voorwerpen die beweging moet toestaan. Hoe zit het dan met beweging in quilts?

Plisseren is een kunst

Van beweging kom je al snel op plooien. Mijn belangstelling bracht me naar de workshop Plisseren kun je leren bij de Kantfabriek in Horst. Prachtig geplisseerde stoffen werden getoond. Zelf leerde je de kartonnen mallen vouwen, waarin je het satijn legt, dat je vervolgens met strijkijzer in de stof stoomt. Ingewikkeld, hard handwerk, prachtig en dan?

Experimenten

Ik begon zelf te spelen met plooien. Een paar van mijn experimentjes:
1. Kan ik het satijn ook simpelweg in een prop papier plooien en stoomstrijken? Wat als ik het dan op een kaartje vast stik met free motion?

2. Wat gebeurt er met een printpatroon van een stof als ik het systematisch plooi? En met dat plooiwerk als ik het dan platstoom?

3. Kan ik plooien gebruiken om een artquiltje te verlevendigen?

4. Wat als ik heel vrij, los plooiwerk drapeer, opvul, en combineer met platte stofdelen?

Golven

Het thema Oceaan in de Artquiltgroep De Valkeniers in Ede, waaraan ik deelneem, leende zich uitstekend voor een ‘woelige’ vormgeving. In plaats van te patchen of appliqueren, heb ik de losse lappen ‘op hun plaats, in de vorm gerimpeld’. In detail levert het leuke structuren op. Let op: deze quilt is nog niet af! 😊

 

Manipulatie

Voorbeelden van dit soort en nog veel meer plooitechnieken vind je volop op Internet. Daar leer ik ook dat er een verschil is tussen textielmanipulatie, en textieloppervlaktemanipulatie. Bij de eerste werk je met de textiel zelf, zoals met plooien, vouwen, knopen, scheuren. Bij de tweede voeg je iets aan het oppervlak toe, zoals met verven, borduurwerk, appliqueren, etc. De vorm en beweeglijkheid van plooien wordt, voor zover ik heb kunnen ontdekken, bepaald door hoe gestructureerd en vast, of hoe ongestructureerd en los bevestigd ze gemaakt worden.

Plooien afstoffen

Er zijn meer dan genoeg ‘traditionele’ technieken, die de moeite waard zijn om te leren kennen en af te stoffen: smocken, ruches, franjes, inzetplooien, shibori binden, textielorigami, enz. Plooien is voor mij een manier om beweging te creëren en suggereren, niet alleen in 2d maar ook 3d. Ze geven textuur en diepte, en hebben daarmee ook een effect op hoe het aanvoelt. Ik heb de indruk dat plooien veel in mode en textielkunst worden gebruikt, maar niet zo vaak in (traditionele) quilts. Zijn ze te combineren met quilten? Ik kan me best met een geplooid gequilt dekentje op de bank voorstellen…

Quilten is plooien

Als ik de plooien-encyclopedie van Colette Wolff ‘The art of Manipulating Fabric’ bekijk, wordt quilten overigens als een vorm van plooien gezien. En het is natuurlijk zo dat met het doorstikken, en technieken als trapunto die mooie extra dimensie aangebracht wordt. Ik ben echter benieuwd naar wat er allemaal nog ‘bovenop’ met de stof zelf gedaan kan worden, waar ligt de grens tussen een vormeloos wapperende lap en een mooi geplooide quilt?

Challenge

Eerst maar eens met die plooitechnieken aan de slag. Mijn uitdaging dit jaar gaat zijn om een Samplerquilt met 12 blokken met verschillende plooitechnieken te maken aan de hand van “The art of Manipulating Fabric’ van Colette Wolff. Hier kun je enkele online demonstraties van de technieken uit haar boek zien. En kijk trouwens vooral ook de plooikunst af bij de ontzettend leuke en leerzame Didsbury Art Studio.

In toekomstige blogs zal ik mijn resultaten delen. Hieronder een eerste blok-leukerdje:

Doe je mee?

Ik zou het heel leuk vinden, als je meedoet! Of verzin je eigen plooien challenge, of je nu een artquilt, moderne, of traditionele quilt maakt. En alle kennis of ervaring, en voorbeelden die jij hebt, zijn ook van harte welkom. Hieronder reageren kan!

(En het is natuurlijk ook leuk om zelf een bericht te maken met foto’s van je ideeën en vorderingen. Hierbij de link voor het insturen van een blogbericht: Blogberichten insturen)

Regiovergaderdag

Jaarlijks overleg regiovertegenwoordigers

door Marjolein van der Eijk

Afgelopen zaterdag 8 februari kwamen regiovertegenwoordigers en bestuursleden naar de Schakel in Nijkerk voor overleg. Ook de tweede webmaster Riny Zeijpveld en Joke Bouter als administrator van de Idealbetalingen waren aanwezig. Tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst maken de regiovertegenwoordigers kennis met hun nieuwe collega’s en wisselen we ervaringen en ideeën uit met elkaar. Zowel binnen het bestuur als onder de regiovertegenwoordigers waren een aantal mensen geveld door de griep maar ondanks dat was met 30 personen de zaal toch gezellig vol.

De onderwerpen

Na een welkomstwoord en een kleine toevoeging aan de agenda kon het overleg beginnen met het voorstelrondje.
Zowel de regio Zuid-West [een samenvoeging van Zeeland en Noord-Brabant West] als de regio Friesland hebben nieuwe regiovertegenwoordigers die met enthousiasme bezig zijn met de voorbereidingen voor hun eerste regiodag dit voorjaar. De andere aanwezigen draaien al wat langer mee en met elkaar zorgen zij verspreid over het land voor leuke dagen voor leden en niet-leden.

Nieuw beleid rond niet-leden

De aanwezigheid van niet-leden op regiodagen was één van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest.
Er is unaniem besloten dat niet-leden voortaan altijd welkom zijn op de regiodagen tegen de bekende meerprijs van € 5.- [voorjaar 2025 klik hier]. De regiovertegenwoordigers gaan deze aanwezigen op de regiodagen uitnodigen om lid van het Quiltersgilde te worden en voor dit doel hebben zij bij vertrek een aantal inschrijfformulieren voor nieuwe leden en kennismakingspresentjes meegenomen.

Sluitingsdatum aanmelding regiodagen

Voor alle regiodagen geldt een sluitingsdatum voor aanmelding. Deze wordt zowel in Quiltnieuws als op de website per regio aangegeven. Een aantal regio’s hebben te maken met een maximum aantal deelnemers vanwege de grootte van de zaal. Voor die regio’s wordt de aanmelding automatisch gesloten als het maximum is bereikt. Wie zich daarna toch nog wil opgeven kan contact opnemen met de betreffende regiovertegenwoordigers.
Bij de meeste regio’s speelt dit niet maar de sluitingsdatum blijft ook daar belangrijk omdat het zowel voor de uitbater van de zaal als voor de regiovertegenwoordiger op tijd duidelijk moet zijn op hoeveel deelnemers gerekend kan worden i.v.m. het aantal lunches en te maken pakketjes voor de workshop.

Automatische betaling bij aanmelding

In het afgelopen jaar is een pilot gestart met het automatisch betalen bij aanmelding voor een regiodag. Hieraan hebben meerdere regio’s deelgenomen en het heeft heel goed gewerkt. Er is daarom besloten om dit met ingang van de regiodagen in het najaar van 2025 voor alle regio’s in te stellen. Dat betekent dat je bij aanmelding voor een regiodag op de website meteen via Ideal kunt betalen. Joke Bouter verwerkt dit en zorgt daarna dat de aanmeldingen bij de juiste regiovertegenwoordigers terecht komen. Dit scheelt voor de regiovertegenwoordigers veel administratie. Tijd die ze beter kunnen besteden aan het organiseren van een leuke dag en het voorbereiden van de werkjes.
Voor leden die omgaan met de computer lastig vinden blijft het altijd mogelijk om zich per post aan te melden bij de betreffende regiovertegenwoordiger. Zij neemt dan verder contact op.

Aanwezigheid bestuursleden op de regiodagen

Het is een goede gewoonte dat tijdens een regiodag een bestuurslid aanwezig is. In het afgelopen jaar is gebleken dat dit door de volle agenda’s van de bestuursleden niet altijd meer haalbaar is. In overleg is nu besloten dat we als bestuursleden waar mogelijk proberen aanwezig te zijn maar dat dit niet altijd lukt. Als bestuur zorgen we wel voor het z.g. bestuursbulletin met mededelingen die voor leden interessant zijn. Dat bulletin ligt tijdens de regiodagen ter inzage op de tafels óf het wordt voorgelezen door één van de regiovertegenwoordigers.
Als er vanuit de leden vragen zijn voor bestuursleden kunnen die natuurlijk altijd via de regiovertegenwoordigers of direct [zie de colofon in Quiltnieuws] gesteld worden.

Aanbevelingen Commissie Dynamiek

Door de Commissie Dynamiek zijn zes aanbevelingen geformuleerd om het Quiltersgilde toekomstbestendig te maken. Eén daarvan is het veranderen van de structuur van de vereniging van ‘Top Down’ naar ‘Bottum Up’.
Dit is redelijk abstract maar het komt er op neer dat de huidige organisatie van de vereniging bestaat uit zeven bestuursleden die de beleidslijnen uitzetten zoals vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering [hier aanmelden]. Voor de uitvoering zorgen commissies met specifieke taken, een grote groep regiovertegenwoordigers, een aantal vaste medewerkers en incidentele vrijwilligers. Alles wordt van ‘bovenaf’ aangestuurd.
Als we het Quiltersgilde als vereniging willen behouden en verjongen is er een andere insteek nodig. Betrokkenheid van de leden is daarbij onmisbaar. Dit kun je o.a. bereiken door leden meer verantwoordelijkheden te geven en proberen jongeren enthousiast te maken voor onze mooie hobby. Omdat de regiovertegenwoordigers het dichtst bij de leden staan was ook dit een belangrijk onderwerp op deze regiovergaderdag.
Eén van de ideeën die door de aanwezigen werd geopperd is dat de regiovertegenwoordigers periodiek de namen en e-mailadressen krijgen van nieuwe leden in hun regio zodat ze daar een uitnodiging voor de regiodag naartoe kunnen sturen. We gaan onderzoeken of dat mogelijk is.
Verder was een grote meerderheid van de aanwezigen bereid om mee te denken over o.a. onderlinge samenwerking bij de organisatie van nieuwe ledenmiddagen. Wordt vervolgd!

Middagprogramma

Na de lunch is er altijd een kleine workshop die is voorbereid door de regiovertegenwoordigers van één regio, deze keer was dat Noord-Holland Noord. Janine van Dijk en Yolanda Coevert hadden voor een duidelijke beschrijving en een stofpakketje gezorgd zodat we aan de slag konden met het maken van een Japans tasje. Yolanda loodste ons door het vouwwerk heen. Het was na afloop van de bijeenkomst niet bij iedereen helemaal klaar maar daar was het enthousiasme niet minder om.

Inspiratie

Alle regio’s hadden het ‘werkje’ van hun laatste regiodag meegebracht om elkaar te inspireren en daar zaten weer heel leuke ideeën bij. Tenslotte ging iedereen naar huis met een doos met nieuwe kaarten voor de verkoop op de aanstaande regiodagen.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst!

Een quiltpuzzel en een puzzelquilt

Blogbericht geschreven door: Corrie de Jong

De Quiltpuzzel

Hij -of zij- ligt weer achter ons: de decembermaand. Het was een grijze toestand, ideaal weer om lekker te quilten!
De Sint bracht mij een quiltpuzzel, dat had ik hem wel ingefluisterd, en voor de zekerheid ook de link doorgestuurd waarmee de puzzel besteld kon worden, hij is tenslotte ook de jongste niet meer. Heerlijk puzzelen, 1000 stukjes. Het hield me uit de slaap, want nog even een paar stukjes aanleggen loopt vaak uit. Wat erg leuk was: je herkent de quiltblokken op de puzzel, omdat je ze ooit zelf maakte of gezien hebt. Het betrof traditionele blokken, gemaakt door grijze dames met katten in de werkruimte: herkenbaar! Binnen de week was de puzzel klaar.

Het algoritme van de sociale media heeft het goed begrepen: deze vrouw houdt van quilten! Ik krijg dus steeds allerlei quiltnieuwtjes en quiltfoto’s voorgeschoteld.
Zo dook er steeds een kattenkop op: felgekleurd en aansprekend.

Mijn voorraad zijde gebruiken, hoe pak ik dat aan

Al een tijd wil ik iets maken van mijn voorraad zijde, het idee was twee kussentjes op de geërfde stoelen in de logeerkamer. Er liggen nu saaie blauwe kussentjes op, van een soort prikkerig neptweed. De zijdevoorraad bestaat uit originele Thaise zijde, 20 jaar geleden van mijn schoonouders gekregen, en gebruikt voor galajurken van mijn dochters, blauw en paars. 4 zijden stropdassen, zodanig felgekleurd dat ze ongedragen zijn, van dezelfde schoonouders. Een goudgele zijden blouse, zelden gedragen want toch net mijn kleur niet, en nog wat krijgertjes.

Het patroonpapier er maar eens bij gepakt, de foto vergroot, de lichtbak erbij, voor je het weet is een tafel van 2.40 lang, te klein.
Na passen en meten, tekenen en gummen heb ik een kussentje ontworpen met de kattenkop erop.
want: de logeerkamer is het domein van Jannes en Jonas, die slapen graag op een 2 persoons box-spring.

Tja, en dan met zijde aan het werk: glad, glibberig, rafelend…. waar begin ik aan! Dit vraagt om een ondergrond: paperpiecing.

Ik heb nog een grote voorraad theezakjespapier, maar nul ervaring met paperpiecing. (die kleine log-cabins tel ik even niet mee). Dus een quiltvriendin geraadpleegd, die me weer wijst op een te downloaden boekje van Maaike Bakker. Ik ben te ongeduldig om het helemaal te lezen en besluit de kat in vier stukken te verdelen, en zelf een werkvolgorde te bedenken. Met vallen en opstaan puzzel ik de kattenkop in elkaar , ook dit weer ten koste van wat nachtrust. Na nieuwjaar naaide ik de 4 delen aan elkaar en ziedaar…

Nu nog de omgeving, om het kussen passend te maken, en dan heb ik het eerste product van 2025 klaar! ( ja, oké, doorquilten, vullen , lusjes eraan…).

 

Wat ligt het soms dicht bij elkaar: puzzelen en quilten.

De moderne winter

Door: Christine Paris

Mijn serie seizoenen quilts ontstond na de laatste midweek van het Quiltersgilde. Daar maakte ik op basis van een borduurpatroon een pixelquilt van een zonnebloem. Het idee, een serie over de seizoenen was ontstaan.

Voor de oproep in de nieuwsbrief traditioneel voorbeelden van Seizoen quilts in te sturen, was ik te laat. Maar die blog geeft al een leuk beeld wat er zoal rond het thema seizoen is gemaakt. Wil je het nog even terug lezen wat daar geoogst werd, zie hier de link, https://www.quiltersgilde.nl/seizoen-quilts/ .

Die zonnebloem van mij is nog lang niet af, eigenlijk een beetje groot uitgevallen (onaf 80 x 80 cm) en daardoor meer werk om te verwerken. De herfst heb ik al wel af, in een kleiner formaat van 50 x 60 cm. Dit vormde de basismaat voor de andere seizoenen.

Vorig jaar winter heb ik mijn winter quiltje gemaakt. Ook nu een plant als verbeelding voor het seizoen, de hulst. Sommigen vinden het een saaie plant, jaarrond groen met glanzend blad. Maar in najaar en wintertijd gekleurd met die rode bessen, dan zit er genoeg kleur aan. Nu in januari zijn al veel van de bessen opgegeten door de vogels. Het is ook echt een plant met betekenis in de donkere decembermaand. Of het nu het oude geloof is dat deze bladhoudende boom garandeert dat er ook weer voorjaar komt, of als symbool van het doornenkruis voor Christus. Genoeg betekenis om er dan volop van te genieten.

Het eenvoudige ontwerp van het net was ook de basis voor mijn minimalistische quilt.


Omdat witte of crèmekleurige achtergronden bij mij niet favoriet zijn, heb ik daarvoor meer de echte kleur van de mooie winter luchten met zonopkomst of ondergang genomen. Daar geniet ik altijd zo van in deze tijd van het jaar. Bijgaand de foto die ik op mijn wandeling door de wijk, januari 2024, maakte van een mooie ondergaande zon, de vele kleuren blauwgrijs en die mooie vlakken oranje, genoeg kleur ook in december en januari.

 


In mijn voorraad Grunge stoffen had ik gelukkig enige bijpassende kleuren voor de grijsblauwe achtergrond. De bladeren heb ik voor een deel met mooie kerststof opgelost. De bessen zijn op de ondergrondblokjes geappliqueerd, eigenlijk had ik ze nog iets kunnen opvullen, maar dat heb ik niet gedaan. Voor de zonsondergang heb ik even zitten dubben, maar toch in een bescheiden vorm ingevoegd, met een oranje streepje en verschillende kleuren blauw.

 


Uiteindelijk heb ik de figuur in een groter vlak geplaats, de zogenaamde negatieve ruimte zoals we dat bij de moderne quilts noemen. Het doorquilten heb ik eenvoudig gehouden, rechte lijnen in het verlengde van de bladeren en/ of de lucht.

 


De quilt hangt nu aan mijn muur, passend bij het seizoen.

 

Meet and Greet Traditioneel

Door: Joke, Saskia, Elly en Janine, Commissie Traditioneel quilten

En dan is het opeens eind januari. We waren al een poos met de voorbereidingen bezig. Daardoor maak je je ook een voorstelling over hoe de dag zal gaan. Voor ons ook gelijk de eerste echte kennismaking met het nieuwe lid van de Commissie Traditioneel, Saskia. En we hadden er zin in.

De dag ervoor konden we nog twee deelnemers die op de reservelijst stonden, blij maken met hun plekje. De zieken wensen we natuurlijk van harte beterschap en we hopen dat jullie er volgend jaar wel bij kunnen zijn. 😊

Hannie Hennink van Quiltwinkel Marin uit Westendorp nam ons mee door de geschiedenis van de Blokken van de Maand die zij de afgelopen jaren zelf heeft ontworpen. We konden ze allemaal ook in het echt bekijken, van de eerste tot en met de laatste. De meest succesvolle was de BOM met het vogeltje Juultje, die zij in 2018 ontwierp. Af of zelfs nog niet eens af. Hannie wist nooit vooraf hoe het volgende blok zou worden. In de loop van de maand ontstond vanzelf het idee. Een geruststelling voor ieder, je hoeft het niet allemaal vooruit uit te denken.

 


Daarna mocht iedereen aan het werk. De start was een blok met een deur, omringd door kleinere blokjes van verschillend formaat en vormgeving. Naar eigen keuze. De patronen werden bijgeleverd.

Zo kon het worden: Maar je maakt het zoals jij het zelf wil.

Er zat een blokje bij dat bestaat uit 5 vierkante, gevouwen lapjes van 7,5cm. Priegelwerk! Dat verdiende uitleg. Stap voor stap leidde Hannie ons door dit proces. De eerlijkheid gebied dat wij, voorafgaand aan deze dag, dit blokje al zelf geoefend hadden. En, zoals jullie weten: als je thuis op je gemak in eigen tijd en zonder afleiding werkt, is het maken van dit blokje makkelijker dan dat het vandaag bleek te zijn. De gedetailleerde uitleg bleek hard nodig te zijn en daar was Hannie met de voorbeelden goed op voorbereid. Bij iedere tafel volgde extra uitleg en regelmatig zag je een opgestoken hand als roep om advies of check of het wel goed was gegaan.

 


He, he, tijd voor de lunch. Een ruim gevuld buffet waar we van mochten pakken. Daar waren we wel aan toe. Ook tijd voor de winkel, de quilts van dichtbij bekijken en lekker kletsen met elkaar.

‘s Middags begonnen we met de show-and-tell. Een aantal deelnemers hadden één of meerdere quilts meegenomen om te laten zien. Vaak een Bom, maar niet altijd. Zo leuk altijd om het verhaal achter de quilts te horen. Van verstopte blokjes, omdat er nog 1 blokje bij moest om het jaar vol te maken en om dat ene blokje dat het totaalformaat dwars zat. Tot elke dag een hartje in Coronatijd, en een droomdekentje in wording. Een mooie diversiteit ontvouwde zich aan onze ogen.

 


En dan weer aan het werk met het blok. Hannie stelde zich in een hoekje op en gaf daar persoonlijk les over de manieren van appliqueren en borduren op stof. En ze had het druk! In het startblok vandaag zat ook een blokje met tekst boven de voordeur. Drie teksten werden als voorbeeld gegeven.

 


Er lag ook een vel papier om passende teksten die je zelf mooi vond, op te schrijven en zo anderen op een idee te brengen. Met al deze mogelijkheden kan je zelf ook blokken ontwerpen, de basis was gelegd. Hiermee hebben wij vast je eigen creativiteit een stimulans gegeven, je kan meer dan je denkt.

Wij hopen van harte dat jullie een leuke, gezellige en misschien zelfs leerzame dag hebben gehad. We hebben tips gegeven voor het vervolg met het gemaakte blok van vandaag als startpunt. Bijvoorbeeld een seizoenquiltje of een twaalfmaandenquilt, alles is mogelijk. We hopen dat er grote of kleine quilts uit ontstaan en dat jullie ons daar een foto van willen sturen.

Omdat het voor ons een nieuwe locatie was en de eerste keer dat we deze dag organiseerden, hebben we een enquête opgesteld die middels een QRcode ter plekke via de telefoon ingevuld kon worden. Daaruit bleek dat de locatie en de catering een ruime voldoende kreeg. Ook kwamen er ideeën voor volgende Meet & Greets. Daar zijn we ook heel blij mee.

Fijn dat jullie er waren!

 

 

Lekker achter de naaimachine met scraps

Trouwe lezers van eerdere blogs hebben het mij al vaak horen zeggen: ik ben groot fan van soms gewoon even lekker achter elkaar blokken in elkaar zetten achter de naaimachine. Lekker in een ketting achter elkaar doornaaien, soms alleen scraps, anders wat blokken voorbereid op diverse boards naast de machine. Bijna blind kunnen pakken en zonder te spelden onder de machine en – zoef – door! Ik werk op dit moment ook weer aan een quilt waar dat kan.

Eigen mysterie

De quilt is een eigen ontwerp dat ik nog niet kan laten zien. Mijn eigen mysterie quilt, als het ware. Wat ik mij niet super goed had gerealiseerd voor ik aan dat project begon was dat het schrijven van blogjes terwijl je aan een geheim project werkt best, eh, ‘uitdagend’? kan zijn. Als ik natuurlijk slim was geweest, had ik ervoor gezorgd dat ik nog bezig zou blijven met ook andere projecten zodat ik daar foto’s van zou kunnen laten zien. Maar je voelt ‘m al aankomen… Ik ben vol in m’n mysterie gesprongen.

Terry Rowland scraps project

Na wat nadenken heb ik toch een mooie ingang gevonden om jullie alvast mee te nemen in mijn reis. En dat is via het blok dat de basis is voor de quilt: een 3” blok van scraps. In 2022 heeft de Canadese Terry Rowland een Scrap Challenge online gedaan met deze 3” blokken met een schitterend kleurverloop. Even een screenshot van Terry in haar video waar ze de basis van het blok uitlegt.

Terry Rowland 3 inch block layout with scraps

Haar advies is vooral om niet te gaan zitten rekenen, maar met wat ruimere maten te werken en daarna je blok op 3 ½ “ te snijden (zodat het in de quilt op 3” komt). En ook dat die stip in het midden geen vaste afmeting hoeft te hebben. Gebruik je restjes, en kijk hoe je uitkomt. Hieronder de complete uitleg van Terry’s project. Alles wat je nodig hebt om een flinke stapel scraps tot iets moois te verwerken.

In die eerste video laat Terry ook zien hoe ze werkt met strookjes van 4”, zodat ze dan later kan wegsnijden wat ze niet nodig heeft. En ook hoe ze van allerlei restjes wat blokken samenstelt.

Scraps of nieuwe lapjes?

Terry heeft een schitterend effect bereikt met het kleurverloop in de blokken van haar scraps. Maar hoe doe je dat als je een andere variatie in je restjes hebt? Niet zo’n mooie regenboog maar misschien alleen blauwe of rood en crème restjes? Mocht je niet starten met scraps, maar met een fat eight of een vierkant van 25cm, dan kan ik je adviseren om eerst een strook van 4” van je stof te snijden (minimaal 4”x 5”). Daar kun je dan je zijkanten en middenstukken uit halen zonder veel stof te verspillen.
snijdiagram met grotere 4" strook

Zoef – achter de machine

Uit eigen ervaring kan ik je inmiddels vertellen dat het heerlijk naait. Ik heb inmiddels een systeem waar ik een stapel blokjes voorbereid in setjes van de losse onderdelen en die naast de machine op rij klaarleg. Strijkijzertje en een wolmat erbij om de naadjes te strijken en ik ben uren zoet. Kan ik dan helemaal niks laten zien van m’n project? Nou, ok dan. Eén foto van een stapeltje dat klaar lag om in elkaar gezet te worden…

gebundelde scraps voor blokjes

klaar om in elkaar te zetten

Voel nu ook een soort druk om verwachtingen bij te stellen voor mijn eigen mysterie project. Het gaat niet zo’n quilt worden als die van Terry! Maar ik werk wel met dat blok.

Zelf aan de slag?

Heb je zelf nog wat bakken met restjes en begint het te kriebelen met de informatie van Terry Rowland’s project? Ik kan het enorm aanbevelen. Het blijft trouwens magisch hoe je allerlei stof kunt gebruiken voor blokken en dan ziet dat je stapel restjes ongewijzigd lijkt. Probeer ‘es een paar blokken om te kijken of je er blij van wordt, zou ik zeggen. Hieronder de links naar de andere 2 video’s die Terry heeft gemaakt over haar project. Video 2 gaat over het uitleggen van de blokjes. Terry gebruikt daar een flanellen tafelkleed voor, zodat ze het project eenvoudig kan oprollen. Ook vertelt ze meer over hoe ze de kleuren in elkaar over laat lopen en tips.

Video 3 gaat over het aan elkaar zetten van de blokjes:

Erg leuk om te zien hoe het kleurverloop en geheel in de quilt bij elkaar komt.

Hebben jullie een favoriete manier voor het verwerken van scraps? Of heb ik je aan een idee geholpen? Ik ben benieuwd. En ik ga gauw weer door met m’n blokjes.

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer