Een haan uit Californië

Op bezoek in de Elzas

Het begon allemaal met mijn zoektocht naar een leuke vogel voor de ‘Imagine a Bird’ uitdaging van de EQA. Ik kwam een ontwerp tegen dat mij erg aansprak en vroeg toestemming aan de ontwerper uit Californië. Die gaf mij groen licht met het verzoek om een foto te sturen als de quilt klaar was. Zo heb ik mijn eerste ‘rooster’ gemaakt. Hij hing mooi tussen de 520 andere vogels tijdens het Carrefour du Patchwork Europeen in Val d’Argent. De hele verzameling was zeer indrukwekkend!

Connected in Red

Toen mijn eerste haan goed gelukt was kwam de oproep voor de tentoonstelling met het rode lapje. Zou het mogelijk zijn om de haan in groter formaat te maken? Nogmaals vroeg ik Adam G. of ik zijn ontwerp mocht gebruiken, maar dan in 80×100 centimeter. Ik hoorde in mijn omgeving nog wel quilters zeggen dat ze het overdreven vonden om nog een keer permissie te vragen. Maar ik vind dat de normaalste zaak van de wereld. Je gebruikt iets wat een ander bedacht heeft, dan vraag je of je dat mag. Punt, geen discussie.

De achtergrond heb ik eerste helemaal gepatcht en gequilt. Daarna met flisofix de delen van de haan erop geplakt en rondom vastgestikt.

Tijdens de show in de Elzas had mijn ‘Rooster 2.0’ heel veel belangstelling. Ik ging haast naast mijn schoenen lopen!

 

Veel gedaan en gezien

Samen met Hilde heb ik veel gedaan en gezien de afgelopen editie van het festival in de Elzas. Een wandeling door de bossen in de regen, lekkere taartjes gegeten in Selestat, workshop van Ina Statescu, stadswandeling door de dahliatuin. Hieronder een impressie van onze activiteiten.

 

Volgend jaar weer!

Het appartement is al weer geboekt voor volgend jaar.

Maandag was geen goede dag om de was weg te werken….

Rose-Anne de Haan

Riemke Jansen

Quilten als therapie

door Riemke Jansen

Via de Facebook groep Artquilten in Beeld kregen we contact met Riemke Jansen, ik las haar verhaal en heb haar gevraagd om een blog te schrijven. Dit is haar verhaal:

Met mijn handen dingen doen geeft me rust.

Van mijn grote schat kreeg ik op een dag het prachtig boek “Terra Ultima” van Raoul Deleo. Juist in een periode dat het mij allemaal even niet wou lukken. Ik ben verstrikt geraakt in de toeslagenaffaire.
En nog steeds is dat zo.

Riemke Jansen, het inspiratieboek

Een fantasie wereld

Weinig woorden maar schitterende afbeeldingen.  Een fantasiewereld van dieren die zich mengen tot nieuwe dieren.  Vaak nog mooiere dieren. Verliefd bladerde ik regelmatig door dit boek. En mijmerde erbij weg.

Het gaf me rust en afleiding in mijn hoofd.

Op een dag bedacht ik me dit wil ik op mijn muur hebben. Het zoekplaatje van de voorkant waar in een vredige wereld, vrolijke fantasiedieren tot leven komen.

Ik pakte mijn tablet en begon aan de hand van de voorkant van het boek een patroon te tekenen.

Ik printte het uit op posterformaat en tekende het op een lap witte stof.

Vele uurtje ging ik er mee aan het werk. Stukje voor stukje zocht ik de goede kleur stof knipte en plakte ik en langzaam ontstond de top. Het boek en het maken van de quilt gaven mij de ruimte en de rust om door te gaan.  Het project heeft ruim een jaar geduurd vooral door de vele kleine details.

Mijn vriendin was mijn steun en toeverlaat. Er waren vele positieve momenten door over kleuren en vormen te praten. Haar stuurde ik regelmatig appjes met foto’s ” klopt dit stukje?” “kloppen de kleuren?” Dit waren heerlijke fijne gesprekjes die me zo goed deden en afleiden van de andere pijn.

Nog een half jaar duurde het doorquilten. Soms ging het voluit, andere momenten lag het stil, maar uiteindelijk was die klaar.

het doorquilten kan beginnen

En het lukte me om trots op mezelf te mogen zijn, maar daarnaast was er ook een leegte.
Gelukkig is deze leegte gevuld door een van kinderen; die prachtig tekent en mij een uitdaging gaf om haar getekende draak om te gaan zetten in een nieuwe quilt. Dus die ligt nu op de tafel en samen zijn we aan het kijken als we (hij tekent) een ontwerp kunnen maken voor de nieuwe wedstrijd van het Quiltersgilde.

Riemke Jansen

De toeslagenaffaire

Na jarenlang verstrikt te zijn in de strijd met de belastingdienst en andere overheden kwam eindelijk de erkenning (toeslagenaffaire) en hoopte ik de weg naar volledig herstel te vinden. Door alle gedoe was lezen geen optie meer, mijn ogen lazen maar mijn hoofd nam de woorden niet meer op.

De gedachte dat herstellen moeilijker is dan vechten tegen de bierkaai is nooit in mij opgekomen.

Ondanks alle erkenning van de landelijke overheid, was het lastig om erkenning in de praktijk te krijgen. Er volgden vele frustraties.

In de Tubantia heeft een artikel gestaan over mijn verhaal .https://archive.is/C8jfi

Ondertussen gaat het herstel proces met elkaar door met de ontspanning van het quilten en zo komen we er wel. En er staat weer een nieuw quilt om aan te werken.

Een link vind ik leuk naar mijn blog. https://stofjes.blogspot.com/

😂

 

Het Quiltersgilde op de TexHanda in ‘s-Hertogenbosch

De Miniatuurquilt tentoonstelling

Vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 september was het Quiltersgilde aanwezig met de tentoonstelling van Miniatuurquilts en de infostand op de TexHanda (Textiel en handwerkdagen) in ‘s-Hertogenbosch. Het was de laatste mogelijkheid de Miniatuurquilts in het echt te bewonderen nadat ze eerst te zien waren op de Patchwork & Quiltdagen in Rijswijk en op de Patchworktage in Moers (Duitsland). Nu gaan ze allemaal terug naar de makers.

De organisatie bood ons de mogelijkheid om op woensdag ‘op te bouwen’. Daar hebben we graag gebruik van gemaakt. We waren een van de weinigen die van deze mogelijkheid gebruik maakten en hadden alle ruimte. De volgeladen auto’s konden tot letterlijk voor de tentoonstellingswand en infostand gereden worden. Ideaal.

 

 

De nieuwe tentoonstellingscommissie, Nelleke Meinders en Edith Verdegaal liepen er tegen aan dat de stalen bovenrand van de tentoonstellingswand, die bestond uit hangend zwart doek, te breed was voor de haken. Gelukkig was de organisator behulpzaam met haken waaraan de ‘eigen’ haken bevestigd konden worden maar dat duurde wel even. Geduld is een schone zaak. Dat is lastig als je wilt doorpakken. Toen de haken er waren konden ze als een speer aan het werk. Om 17 uur moest de klus geklaard zijn want dan sloot de hal. Het is gelukt, niet helemaal zoals graag gewild maar dat kon niet anders. Natuurlijk hingen op de beursdagen de kaartjes met de namen van de makers bij elke quilt. Chapeau dames! Op naar de tentoonstelling Connected in Red tijdens de Handwerkbeurs in Groningen 14 tot en met 16 november (Martini Plaza).

De beursdagen

De dagen zijn voorbij gevlogen. De make en take tafel is alle drie de dagen vrijwel volledig bezet geweest. Ongekend. Heel erg leuk. De eerste twee dagen wilde iedereen een vouwwerkje maken en de laatste dag was ook het naaldenboekje in trek.

Ook de infostand had niet te klagen over belangstelling. Leuke gesprekken, ook veel beginnende quilters en waar we natuurlijk altijd heel blij van worden: 23 nieuwe leden kunnen verwelkomen!

 

En dan is het ineens zondagmiddag 17 uur

Het zit er op. We kijken terug op heel geslaagde dagen. Enorm veel dank aan iedereen die heeft meegeholpen. Jullie inzet en steun maken echt het verschil.

Babyquilt

Door: Gré van Schuylenburg

Idee

Mijn dochter was zwanger van haar derde kind en vroeg of ik een ledikantquilt voor de baby wilde maken.  Deze babyquilt moest wel passen bij het behang en in roze/rood tinten toen we wisten dat het een meisje was. Ik besloot dat het een applicatie werkstuk zou worden. Ik ging in EQ8 tekenen en het idee van het behang gaf niet het resultaat waar we blij van werden. Na heel wat sparren met mijn dochter besloten we dat het dierentuin dieren zouden worden. De vijf dieren van het behang zouden er zeker in komen.

Ontwerp

Ik zette plaatjes en foto’s op de imageworktable, deed de eerste bewerking en kon daarna op de worktable een applique of pieced & applique tekening maken. Een applique tekening is in iedere gewenste maat te zetten (onafhankelijk van de blokmaat) en een pieced & applique tekening is alleen als blok te vergroten of verkleinen. Ik vroeg mijn man welk dier hij er ook echt bij wilde hebben en zonder aarzeling zei hij stokpaardje. Uiteindelijk werd dit mijn werktekening. Mijn dochter vond dit een goed ontwerp.

 

Het maken

Ik printte de afbeeldingen in de juiste maat in spiegelafbeelding uit. Ik trok het over op Seam2seam papier. Ik knipte het grof uit. Plakte het op de achterkant van de stof en knipte het precies uit. Ik kon de diertjes met de verschillende onderdelen weer opbouwen en vastnaaien. Dit deed ik met de naaimachine. Kleine festonsteek. Ik ontdekte wel dat ik alcohol en/of de super universele naaimachinenaald moest gebruiken anders kwam er plaksel aan de naald en brak de draad.

De zebra was de grootste uitdaging. De zwarte strepen heb ik eerst op een witte ondergrond genaaid. Wel in de outline van de zebra. Daarna pas de hele zebra op seam a seam geplakt, uitgeknipt en opgenaaid. Uiteindelijk waren de 15 afbeeldingen klaar.

 

De blokken worden een geheel

Ik maakte een mal op de gewenste blokmaat met naad en haalde er in het midden een vierkant uit om de afbeelding goed te kunnen centreren. Ik sneed overtollige stof weg. Nu kon ik gemakkelijk de stroken met de naaimachine met ¼ inch naaien. Dit was een geweldig hulpmiddel. Ik naaide eerst drie blokken aan elkaar en daarna de rijen van drie. Tot slot de twee borders.

Quilten

Dit vind ik altijd een uitdaging om uit te vinden wat ik passend vind bij deze quilt. De quilt heeft een poos op het logeerbed gelegen en als ik dan mijn oefeningen daar deed dacht ik intussen na over de mogelijkheden. Ik bedacht me dat ik ook niet persé heel fijn quiltwerk hoef te doen. Pas als ik tevreden met het idee ben ga ik aan de slag. Ik heb om alle dieren gequilt en op alle kruispunten heb ik een cirkel van hartjes genaaid. Dit is een bestaande mal die ik met de frixtionpen over kon nemen op de quilt. Ik teken de lijnen en ga daarna meteen (freemotion) naaien. Tot slot strijken en de frixtionlijnen zijn verdwenen.

Het label

Na het quilten de label maken en erop naaien. Op het label komt de naam van de quilt en geef ik ook een persoonlijke bemoediging uit de Bijbel en/of liedbundel Opwekking voor de baby. De bies er omheen en ik was een week voor de bevalling klaar.

In de vroege ochtend van 16 juni ging ik naar het gezin. Mijn dochter ging naar het ziekenhuis en ik paste op de oudste twee kinderen. Nadat we hoorden dat de baby geboren was, borduurde ik de datum en naam op het label en naaide het op de quilt. Toen moeder en dochter een paar uur later thuis waren kon ik de quilt geven en kon de kraamvrouw en de grote zus en grote broer de quilt bewonderen. (Vanwege privacy alleen een foto zonder personen.)

 

Als je het ontwerp en en de uitwerking vergelijkt dan zie je dat ik nog wat veranderingen toegepast heb.

 


Dit was mijn eerste machinale applicatie quilt. Ik ben er heel erg blij mee. Ik sta weer vol bewondering naar eigen kunde en werk te kijken.

 

Hartelijke groeten,

Gré van Schuylenburg
Zie ook ander werk van mij op fb Quiltvreugde

 

Het project ‘Rhapsody’

Een vooruitblik vanuit Modern, Art en Traditioneel quilten

Het idee

Het quiltproject ‘Rhapsody’ is ontstaan in Rijswijk tijdens de Patchwork en Quiltdagen toen letterlijk een prachtige quilt van Marieke Dijkers, één van de oprichtsters van het Quiltersgilde, van de muur viel. Die quilt, daar is wat mee te doen! De zoektocht naar oude patronen, geheel vanuit een driehoek of vierkant, begon. De motivatie om met dit project alle quilters te bereiken is groot.



De ‘typisch Hollandse ‘ quilt

De oorsprong van de’ typisch Hollandse’ quilt en de quilt van Marieke Dijkers vind je op de website van het Quiltersgilde onder het kopje Traditioneel quilten. De traditionele insteek voor dit project kan een uitdaging zijn, want niet iedere quilter werkt zo. Maar wel “elke quilter geniet van hetzelfde spelletje” namelijk quilten! In dit project willen we, ondanks de traditionele insteek, alles zo inrichten dat iedere quilter er een uitdaging in kan vinden.

 


De historie

De basis van een quilt, verschillende stukjes stof aan elkaar zetten en daarmee een top maken, is het uitgangspunt. Typerend aan antieke quilts is de basisvorm van een driehoek of vierkant en het spelen met kleuren. Wat is er mogelijk als je alleen met driehoeken of vierkanten werkt? Wat kan er met die eenvoudige vorm en het licht/donker effect dat in elk uitgezocht patroon zit? Dat spreekt jou misschien aan, dit puzzelen. Maar mogelijk is voor jou de historie van een patroon de reden om juist met dát patroon te werken.

 


Persoonlijk tintje

Uit zuinigheid werden vroeger restanten stof aan elkaar gezet. Dit essentiële aspect van die eerste Hollandse quilts is onderdeel van de “opdracht”. Tegenwoordig is hergebruik nogal een dingetje. Ook al gooi je kleding weg, het wordt hopelijk zorgvuldig gerecycled. In dit project krijgt het gebruik van iets van je eigen kleding of het gebruiken van restanten van vorige quiltprojecten een speciale plek. Je werk krijgt een persoonlijk tintje. Het is daardoor voor jou te koppelen aan een herinnering, aan vroegere tijden.

 


Werken op jouw eigen manier

Tot zover zijn dit (kleurgebruik, vormgebruik en hergebruik) vrij algemene onderdelen waar iedere quilter wel iets mee kan. Voor het verwerken van kleur en vorm met de aspecten van de Rhapsody “opdracht” is er veel mogelijk. Specifieke Art-, Moderne en Traditionele verwerkingsmogelijkheden zijn ingebracht door de drie commissies. Gedurende het Rhapsody project worden tips gegeven vanuit zowel een Art, Moderne als Traditionele invalshoek. Juist om ervoor te zorgen dat iedere quilter wel een tip kan vinden om te gebruiken. Het is een uitdaging om als (art-)quilter te onderzoeken in hoeverre je een antiek patroon met (Art) technieken kunt uitvoeren. Bewerk bijvoorbeeld zelf allerlei stoffen voor je de driehoek of vierkant voor je je patroon gaat snijden.

 

 

Gebruik als (moderne) quilter moderne stoffen en kleuren. Bouw je negatieve ruimte uit in dezelfde vorm. Werk als (traditionele) quilter eens met de achterkant van je quilt. Laat de naden meespreken als in een ragtime quilt of chenille. Of geniet als quilter oprecht van het maken van het patroon zoals het is. Naden recht, puntjes exact, kleurgebruik passend.

Quilten is samen nog leuker

Voor quiltcontact tussen alle deelnemers is vanzelfsprekend ook ruimte gemaakt. Dat is ook de reden waarom je je als Bee of textielgroep op kunt geven. Of kunt vragen om een quiltmaatje. Wij zien aan de aanmeldingen die binnenkomen, dat dit ook wordt gedaan. Na de digitale startweek met informatiemails in begin oktober, kom je op verschillende manieren in contact met ons en elkaar. Via rhapsody@quiltersgilde.nl, via een maandelijkse feedbackmail van oktober tot en met februari 2025, door blogverhalen, artikelen in Quiltnieuws en via een besloten groep waar ook onderling contact mogelijk is.

Je kunt nog meedoen. Krijg je zin om met dit quiltproject mee te doen? Je kunt je nog aanmelden tot en met 23 september 2024 via Quiltproject Rhapsody – Quiltersgilde.
Heb je nog vragen, twijfel je, aarzel dan niet en zoek contact met ons via rhapsody@quiltersgilde.nl

De organisatie van dit quiltproject ‘Rhapsody’ is in handen van Joke van de Kracht, Janine van Dijk en Sylvia Jansen (Commissie Traditioneel quilten).

 

 

Nieuwe tentoonstellingscommissie

Wat gaat de nieuwe tentoonstellingscommissie doen?

Waarschijnlijk is het bij een aantal al bekend maar er is een nieuwe tentoonstellingscommissie die bestaat uit; Nelleke Meinders en Edith Verdegaal.

Edith

In deze blog zal ik e.e.a. over mijzelf, Edith, vertellen. Ik ben al jaren met Nelleke bevriend. Zijn op allerlei gebied creatief geweest en hebben ongeveer 10 jaar geleden het quilten en aanverwanten ontdekt. In december met werken gestopt na jaren in de kinderopvang actief te zijn geweest. Dus nu meer tijd voor hobby’s. Ben nog steeds op ontdekkingstocht op quilters-gebied, ik vind zo veel leuk. Doe ook geregeld verschillende workshops. De vraag om samen met Nelleke de nieuwe tentoonstellingscommissie te worden kwam op een goed moment.

Vanaf april-mei zijn wij bij de tentoonstellingscommissie betrokken. Moeten nog een hoop ontdekken over het reilen en zeilen binnen het Quiltersgilde, maar al doende lukt het ons. Ook hopen wij snel met eenieder kennis te maken. Misschien al wel bij de eerste tentoonstelling die wij mogen inrichten. Namelijk de tentoonstelling van de miniatuurquilts in Den Bosch op 13, 14 en 15 september.

 

In een volgende blog zal Nelleke zichzelf voorstellen.

Thematentoonstelling Noord Zuid

Voor het jaar 2025 zijn er ook weer een aantal toonstellingen ingepland maar wij willen jullie specifiek wijzen op de thematentoonstelling Noord Zuid in oktober 2025 in Groningen.

 

Het inschrijfformulier hiervoor staat nu al op de website.  Info thematentoonstelling Noord Zuid

Doe vooral mee en als je quilt al klaar is stuur dan een foto mee. Wie weet komt jouw quilt dan als beeldmerk in de media.

 

Groet en tot ziens,

Edith Verdegaal

New York Beauty Blok

Een stukje geschiedenis en tips om een beauty blok in elkaar te zetten

Het is vast wel herkenbaar dat je enthousiast aan een quiltproject begint, maar dat na zoveel blokken de interesse een beetje wegzakt… En dat telkens wanneer je aan een ander project begint, in je achterhoofd die on-affe quilt nog om aandacht vraagt, dat je je soms een soort van schuldig voelt, omdat je niet dat ene project eerst afmaakt…

Start van dit project

Ik (Cindy Vissering) quilt nog niet zo lang – ik begon nét op tijd om tijdens Corona thuiszitten niet al te erg te vinden – en heb daarom nog geen projecten van jáaren geleden liggen. De New York Beauty quilt is bedoeld voor mijn bonus-zoon en de eerste kant met een gedicht was al af eind 2021. De New York Beauty kant (ik houd van dubbelzijdige quilts) ben ik aansluitend gestart. Maar het heeft nu meer dan een jaar stilgelegen en wil ik nu graag snel afmaken – nog 10 blokken te gaan op moment van schrijven.

Wat is een New York Beauty blok

Voor jullie ben ik even in de quilt geschiedenis gedoken. Het New York Beauty Blok was al rond 1830 bekend, maar dan onder verschillende andere namen. In 1930 besloot een uitgever het blok nieuw leven in te blazen door het als ‘nieuw blok’ uit te geven met een nieuwe naam: New York Beauty. Het is een verzamelnaam voor een blok met banen in een kwart cirkel waarbij er punten vanaf de ene cirkellijn naar buiten steken. In de oudere quilts lopen er rechte banen met punten tussen de blokken door voor een soort lattenstructuur.

Inspiratie

In nieuwere varianten blijft alleen het kwart cirkel blok over, maar dan in vele varianten qua grootte van de punten en aantal banen met punten. Waren de oudere quilts gemaakt in beperkt kleurenpallet, de nieuwere vormen brachten een spektakel aan kleur. Ouder quilts nemen een herhalend blok, nieuwere quilts gebruiken juist de verschillende varianten door elkaar.

Er zijn allerlei varianten met meerdere banen met punten, of zelfs allerlei varianten met flying geese, diamanten, zigzag etc. mogelijk. De oorspronkelijke basis, de ‘kroon’ doet denken aan de hoofdtooi van het vrijheidsbeeld, nabij New York, en de kroon van het Chrysler gebouw, dat in 1930 werd opgeleverd, vandaar de naam. En deze naam bleef hangen.

Moeilijkheidsgraad

Ik lees in de geschiedenis dat dit het ‘meest uitdagende quiltblok’ is. Ik vermoed dat dit is omdat men toen nog geen foundation paper piecing gebruikte… Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden te vinden. Cinco de Mayo van Karen K. Stone was het patroon waar ik in eerste instantie voor viel, ook daarvan las ik toen – relatief kort quiltend – dat het een lastig patroon is.

Zij introduceerde de techniek van foundation paper piecing  oor dit blok. Met die techniek ben ik ook met het blok aan het werk, en daardoor wordt het relatief eenvoudig om de puntjes netjes te houden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor ‘New York Beauty Sampler’ van Cinzia White (zie foto 2), omdat ik het centrum stuk zo mooi vind. Maar mijn quilt heeft een brede rand waarin soms een halve cirkel doorheen steekt met twee blokken, dat zijn dan extra blokken bovenop het patroon.

Varianten

Er zijn heel veel varianten te vinden en leuk om mijn Pinterest bord, dat ik jaren geleden maakte nog eens te bekijken waarin voor mij nu inmiddels bekende namen tussen zitten.
Met blokken uit de ‘Cinco de Mayo’ ontwierp ik een ‘wandelquilt’ waarbij de kwartcirkels een route vormen en ertussen ruimte is voor landschappen die we zijn tegen gekomen op onze wandelvakanties. Maar of ik die quilt nog ooit ga maken, weet ik niet. Inmiddels ben ik met andere soorten quilts bezig en heb ik ook mijn eigen improv New York Beauty blokken gemaakt voor de startblokken van mijn eerste Round Robin in 2021.

Tips

Om terug te komen op de titel – de tips. Na het maken van zo’n 54 New York Beauty blokken heb ik het aardig in de vingers. Ik sta versteld van hoe wobbelig de eerste blokken eruit kwamen en dat er in de meest recente blokken bijna geen vervorming in de stof zelf meer zit. Hierbij wat tips:

1. Een groep die regelmatig vraagt naar je voortgang, of meedoen aan een quilt-a long of blok-van-de-maand maakt dat je op koers blijft (geldt voor elke quilt). Ik heb dat voor mezelf georganiseerd door een quilt-a-long te organiseren in de facebook groep van het patroon de New York Beauty Sampler, daardoor had ik wel meer werk om de blokken uit te zoeken etc., maar ik ging dat eerste jaar samen met anderen als een speer!

2. Advies om langs de rechte kanten van het blok een naadtoeslag over te houden van een ½ inch in plaats van een ¼ inch. Dus ook de rechte uiteinden van de met foundation paper piecing gemaakte banden. Omdat het blok de neiging heeft tot vervormen, geeft dit je de ruimte om tot de juiste maat bij te kunnen snijden.

3. Een masker aanbrengen op je vierkante liniaal, waarbij de kleine kwart cirkel en het achtergrondstuk met de grootste boog gemarkeerd zijn. Deze maten zijn bij elk blok (vaak zo in een NYB quilt) gelijk en zo kun je het blok bijsnijden dat dit zo goed mogelijk aansluit. En tegelijkertijd kun je erop letten dat de punten aan de zijkant nog ¼ inch naadtoeslag hebben, zodat de punt niet in de naad verdwijnt.

4. Snij de naadtoeslag per gebogen patroondeel exact, want zo kun je de boogdelen goed op elkaar spelden. Ik teken de naadtoeslag op het patroon met een 1/2 inch koperen schijfje met een gat voor je potlood, daarmee kan ik de bocht goed volgen op een constante 1/4 inch.

5. Speld de gebogen delen voor het naaien aan elkaar voor een precieze aansluiting. Ik maak een vouw in het midden en op een kwart van de boog en leg deze markering op elkaar en speld dan de tussengelegen booggedeeltes. Wanneer er punten bij elkaar komen op de naad, dan speld ik elke punt.

6. Het uiteinde van een boog staat altijd loodrecht op de blokrand, het laatste stukje naaien (de 1/2 inch naadtoeslag) is een rechte naad. Dat betekent ook met het spelden dat beide rechte blokranden van de bogen die je op elkaar moet zetten exact bovenop elkaar liggen. Ik zet hiervoor een extra speld verder van de naad af. Dit voorkomt vervormingen van het blok.

7. Bij bogen wordt vaak aanbevolen om met de bolle kant onder te naaien, omdat je dan zicht hebt op eventuele plooien die je wilt voorkomen. Voor de New York Beauty geef ik de voorkeur om te naaien met de punten strook bovenop, want dan kun je de naad eventueel een beetje verschuiven om een punt niet af te stompen.

Dat was het weer voor nu. Ik ga verder met de laatste 10 en dan kan ik ze gaan arrangeren en aan elkaar naaien, daar zie ik al naar uit!

Groet,

Cindy Vissering

 

Mijn ontwerp ontdekkingsreis voor Carrefour Europeen du Patchwork

Door: Karin Musch

De uitdaging

Het Quiltersgilde is uitgenodigd om in september 2024 tijdens de European Patchwork Meeting in de Elzas in Frankrijk een tentoonstelling in te richten. Op 1 december 2023 geef ik mij op voor deze Carrefour Européen du Patchwork. Vol goede moed schuif ik achter mijn laptop om een ontwerp te maken met mijn ontwerp software. Nu ben ik nog niet zo handig hierin, maar met een hoop geklik en opnieuw beginnen, rolt er dan toch na enkele weken een ontwerp uit. Maar ja, welke kleuren ga ik gebruiken, want we weten nog niet welke kleur de fat quarter is die je in het ontwerp moet gebruiken.

Rood…

Stilletjes hoop ik dat het geen rood is, want dat is echt niet mijn kleur! Eind december 2023 komt het verlossende mailtje met de link naar de kleur van de fat quarter, oh help het is ROOD!!! De moed zinkt me wel even in de schoenen, maar goed opgeven is geen optie. En een klaproos is ook rood en die vind ik wel mooi, dus ik zal het ermee moeten doen. Maar ja, paars vind ik een mooie kleur en die moet er toch echt in. Eigenlijk wil ik de stof die nog in mijn kast ligt, gekregen van mijn zoon en schoondochter voor de Kerst, in mijn ontwerp gebruiken. Maar ik schijn altijd net iets tekort te komen en de quiltwinkel waar ze de stof gekocht hebben, is helaas permanent gesloten. Op de stof staat natuurlijk net niet welk merk, etc., het is. Nu kan ik blijven klikken en schuiven met de kleuren in het ontwerp, dus ga ik maar gewoon beginnen en zie wel waar het schip strandt. Dus, alle sjablonen uitprinten, insealen, uitknippen.

 

 

De 4 blokken van het midden patroon van de quilt op Vlieseline L11 tekenen. Stof uitknippen en op de hand aan elkaar naaien.

 

 

Nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar….., het rood komt wel mooi naar voren en de sashing erom heen kan mooi in het rood gemaakt worden. Zoals ik al eerder zei, kom ik altijd net iets te kort, dus is het geen verrassing dat de borders ook passen en meten worden. Het oorspronkelijke patroon is al tig keer gewijzigd, maar het patchwork vordert gestaag.

Het quilten

En ja, daar is dan de dag dat de top klaar is. Nu moet ik echt naar mijn favoriete quiltwinkel in Eemnes. Gelukkig is dat bij mij vandaan maar een kort ritje. Gauw naar huis met een mooie, jawel, paarse, achterkant stof en een mooie stof voor de bies en garen. En natuurlijk nog enkele andere benodigdheden, want ik was nu toch in de quiltwinkel! Gauw de lunch nuttigen en dan het patchwork/tussenvulling/achterkant sandwichen. Dit doe ik het liefst met een rijgdraad, even gedachten op nul en gaan.

De quilt is nu klaar om op de hand door te quilten en, ja, daar loop ik tegen het volgende probleem aan. Wat ga ik nu gebruiken om het patroon op de top te tekenen? De stof is te donker om een frixionpen te gebruiken, want dan blijven er witte strepen bij het wegstrijken over. De witte variant is ook geen optie na het testen op een proefstukje. Als ik de quilt zou wassen, zou ik wash away gebruiken en daar het patroon op tekenen. Maar voor een quilt voor een tentoonstelling is dit niet handig. Uiteindelijk het patroon en de borders met wit krijt op de quilt getekend en hierover heen gequilt. Na het doorquilten de bies eraan gemaakt, een tunnel bovenaan de quilt en een mooi label (op het ontwerp programma) gemaakt voor de quilt en hoes volgens de richtlijnen op de site van het quiltersgilde.  De quilt, bies voor het latje, label en hoes zijn ruim op tijd klaar!

 

Tot slot

Is de quilt perfect? Nee. Heb ik veel geleerd? Ja Was het leuk om te doen? Ja Doe ik een volgende keer weer mee? Ja  Maar, nu ga ik eerst weer eens een quilt maken die binnen mijn comfort zone ligt, alhoewel, deze comfort zone is weer ruimer geworden en een uitdaging ga ik niet uit de weg! Veel quilt groetjes en als jij meedoet met deze of een andere uitdaging veel quilt plezier!

 

Een groepsproject met niet-quilters

Quilt voor babyshower

Na de quilt voor de Elzas-tentoonstelling wacht me een heel andere uitdaging. Mijn dochter en ik organiseren een babyshower voor mijn schoondochter. We willen dan met de groep iets moois maken dat de jonge moeder als cadeau mee naar huis krijgt. Omdat ik nu eenmaal van stofjes houd denk ik meteen aan een quilt: een speelkleed. Maar hoe doe je dat in zo’n korte tijd en met een groep die grotendeels weinig of geen ervaring heeft met naald en draad?
Uiteindelijk heeft iedereen tijdens de babyshower één blok gemaakt, die ik later tot een quilt heb verwerkt. Door de heel persoonlijke blokken is het echt een gezamenlijk product geworden. Het leek me leuk om te delen hoe we dit gedaan hebben.

Voorbereiding

Samen met mijn dochter zoek ik leuke stofjes bij elkaar.

Uit mijn voorraad zoeken we er nog een aantal bijpassende lapjes bij. Het kleurenpalet dat zo ontstaat moet er voor gaan zorgen dat de quilt één geheel wordt, ook als de blokken erg gaan verschillen. We gaan werken met Vliesofix, waarmee je zonder naaien leuke applicaties op de blokken kunt maken. Via de whats-appgroep laat ik alvast zien wat we gaan doen.

Naaien is niet nodig. Knippen en plakken (of in dit geval strijken) is genoeg om een leuk blok te maken.
Mijn dochter en ik bedenken de lay out en de basis voor de quilt: blokken, sashings en border. De blokken worden 10 inch, de uiteindelijke quilt zal ongeveer 1.20 meter in het vierkant worden.

De blokken gaan we tijdens de babyshower invullen. Het hart in het midden is bedoeld voor de namen van alle maaksters.

Uitvoering

En dan is het zover.
8 vrouwen werken ieder aan hun eigen blok. Alles mag, als je het maar doet met de aangeboden lapjes. Maar dat zijn meer dan 20 kleuren en patroontjes, dus keus genoeg. Het is leuk om te zien dat iedereen het anders aanpakt. De een gaat eerst tekenen, de ander begint meteen met knippen of zoekt via de telefoon eerst nog inspiratie op het internet.

En langzaamaan ontstaan er 8 heel verschillende voorstellingen. Ieder met een eigen verhaal. Intussen is het ook heel gezellig. Iedereen heeft het naar zijn zin en is enthousiast over de activiteit.
Als iedereen klaar is plakken we de gemaakte blokken op mijn ontwerpmuur, waar ik de sashings en borders al eerder opgeplakt heb. En zo zien we meteen hoe ons werk van deze middag er uit zal gaan zien.

Afwerking

Het nadeel van deze aanpak is dat het cadeau voor de jonge moeder (de quilt) niet meteen mee naar huis kan. De dag na de party begin ik met de verdere verwerking. Ik zet de applicaties definitief vast met de naaimachine, met een festonsteek. Ik zet de top in elkaar en quilt hem door. Dat gaat snel, omdat ik gekozen heb voor een eenvoudig patroon (in the ditch en hier en daar langs de applicaties). Omdat ik rekening heb gehouden met deze klus kan ik het speelkleed een week na de party al overhandigen aan de nieuwe moeder in spé. Ik sluit af met een foto van het eindresultaat. De jonge moeder (en ook vader) zijn er blij mee.

Christa van Oorsouw

Nog een nieuw lid in de Artquiltcommissie

Conny de Pree stelt zich voor

De cursus mixed media, die ik bij de DIY Textile school in Amsterdam heb gevolgd, droeg bij aan mijn durf om creatief aan de slag te gaan met textiel. Mixed mediatechnieken komen ook goed van pas bij art quilten, zoals foto transfer op stof, stempelen en collages maken op stof.

De ene techniek zit beter in mijn vingers dan de andere, maar ik oefen een voor mij moeilijke techniek als die belangrijk is voor een project. Al doende leer ik goed bij.

Na de basiscursus quilten ging ik vol enthousiasme het geleerde combineren met mixed mediatechnieken. Mijn eerste project was een vierluik met 2 skateboards in de hoofdrol: een skateboard belandt in een vuilnisbak maar werkt zich daaruit (foto 1). Belaging door een ander skateboard pakt ongunstig uit voor de belager (foto 2).

 

Het project Van Tekst naar Textiel was op mijn lijf geschreven. In mijn hele (ook werkzame) leven stonden teksten, het schrijven en bewerken ervan centraal. Voor dit project schreef ik een haiku. De ‘vertaling’ naar textiel was moeilijker. Mijn duo-maatje heeft me fijn daarbij geholpen.

Een bloesemregen

Licht tussen het jonge blad

De oude tak kwijnt

 

Bloesemregen

Conny de Pree

De samenwerking met een vriendin die veel ervaring heeft en die al vaak mooie quilts tentoon heeft gesteld ervaar ik als verrijkend. Haar vaardigheden en mijn ideeën (maar minder goede uitwerking in textiel) vullen elkaar goed aan. We werken aan projecten die in toekomst vast wel getoond kunnen worden. We hebben een drieluik gemaakt met bloesems van een Magnolia .

 

Mijn toetreding tot de Art quilt commissie ga ik met heel veel enthousiasme tegemoet.