Een verfhappening: t-shirts verven

Mijn vier kleinkinderen (2 van 10 en 2 van 12) willen weer graag een eigen t-shirt verven. Ze vinden het juist leuk om het samen te doen. Een soort neven-nichten dag. We plannen het op vrijdag na Hemelvaart dan zijn de kleine neefjes (van 3 en bijna 1 jaar) er ook bij. Een gezellige happening die nog completer wordt met de lekkere dunne flensjes van opa Wim.

Om dit te realiseren heb ik  witte katoenen (basis) t-shirts gekocht in de passende maten. Op You Tube had ik ooit dat prachtige filmpje gezien van Nienke de Lange over Geode’s verven. Bekijk het maar, dan wil je ook beginnen.
You Tube filmpje van Nienke de Lange
Gelukkig heb ik alle basis kleuren procion klaar staan. Dus kan het feest beginnen.

Voor de kinderen vereenvoudig ik dit tot het maken van torentjes. Plooien maken is voor hen al een nieuw begrip. Ze proberen het op de voorgestelde manier te doen. Extra lesje over de mastworp (een knoop waarmee je het touwtje vasttrekt) wordt ook meegenomen. Ze gaan aan het werk. Een torentje in het voorpand, iets bij de mouwen. En minstens 2 torentjes op het achterpand. Aantrekken is een rekbaar begrip, dat zie je ook terug in de resultaten.

Ieder kiest de eigen kleuren. Floor kiest voor groen, turquoise en blauw. Jonas van bijna 3 doet wat Floor doet.

De andere jongens gaan hun eigen gang, veel geklets maar dan zijn er toch 2 t-shirts met “torentjes”. Ook zij kiezen voor groen en blauw, en ze vinden de kleuren van Floor mooi, dus turquoise mag er ook bij. Daan wil middenblauw, Ties wil donkerblauw.

 

De kinderen druppelen met een pipet het helgroen en het turquoise op hun shirt. Zo bepalen ze hoeveel ze van welke kleur willen. De een is voorzichtig, de ander heel royaal met groen. Ieder kind heeft een eigen (yoghurt) beker waar het t-shirt inzit.

Doutze (10 jaar) heeft een heel eigen keuze, paars, paars en paars. Dat brengen we in overleg terug tot lichtpaars (roze is niet bespreekbaar) en donkerpaars. Floor had nog een t-shirt meegebracht waar een lelijke bruine vlek in zit van een knoopje dat afgegeven heeft. Dat wil ze ook in het paarse bad; maar zij kiest voor roodpaars.

Als de torentjes gekleurd zijn, gieten we samen de donkere kleur onderin de yoghurtbeker en zetten de bekers weg in de zon.

Tussendoor worden de vissen en schildpadden gevoerd, wordt er toneel gespeeld en gedonderjaagd. De twee oudste kinderen helpen opa in de keuken bij het klaar maken van het pannekoekbeslag en Ties blijkt een meester te zijn in het opgooien van pannekoeken.

 

Als iedereen naar huis is, maak ik snel de overige verf op. Twee lappen van 1 meter bij 1.50 gaan in een bakkie. (Tray dying) Ze worden erin geplooid en in gefrutseld. Bij de een gaat er groen en turquoise in en in de andere bak, rood en paars en blauw. De volgende dag heb ik twee prachtige lappen.

Ik ben dol op verven. En doe het graag op warme dagen. Waarom op warme dagen verven ?

  • Omdat verf sneller droogt en beter hecht bij temperaturen boven de 25 graden (dit geldt voor procion, en gelijksoortige verven).
  • Je kunt het heerlijk buiten doen in de open lucht, geen last van rotzooi in huis!!
  • Omdat het leuk is om te doen, juist ook met je (klein)kinderen.

Dus gebruik het mooie zomerweer en plan je eigen verfhappening.

Liesbeth Wessels

Quiltnieuws 156

Nog even en hij ligt in de brievenbus of op de deurmat, Quiltnieuws nummer 156. Wat staat er allemaal in?
Hier wordt een tipje van de sluier opgelicht.

Portret

Een uitgebreid portret van onze bijdrager Lia Meiborg. Hierin kun je ook een aantal vroege werken zien die door haar gemaakt zijn. Haar visie op textiel is voornamelijk dat je het moet kunnen zien en vooral voelen. Haar bijdrage achterin ons magazine gaat over katten op het dak …

Kinderquilts deel 2

Met schitterende, originele en hopelijk inspirerende voorbeelden gemaakt door onze leden. Op de boerderij, met konijntjes in de ruimte of op safari, ik denk dat de kinderen met al deze quilts blij waren.

Bibliotheek & Nils

De nieuwste aanwinsten staan vermeld, waaronder een boek met nóg meer ideeën voor kinderquilts. En heeft u ook de nieuwe regels voor het lenen gelezen?
Over kinderquilts gesproken, even verder staat een schitterende quilt in met Nils Holgersson. Deze quilt is ontworpen door Ans Schipper die deze vroeger ooit gemaakt had. Het patroon staat nu in Quiltnieuws met een uitgebreide beschrijving van Marlies van Huijgevoort.

Prikbord

Mooie schotse stoffen voor een quilt op Prikbord.  2 quilts gemaakt naar aanleiding van de mysterie van 2022, beide heel kleurrijk. Mocht je zelf eens een foto willen insturen, lees dan goed hoe je dat het beste kunt doen: onderaan bladzijde 21.

Kleine en grotere projecten

Gerda de Jong heeft een aantal prachtige quilt as you go etuis gemaakt. Goed te doen en zeer de moeite waard. Ook haar bloemenonderzetters zijn leuk én praktisch.
Naast deel 2 van onze mysterie geschreven en gemaakt door Gemma Versluys heeft zij ook een quiltje in zwart, wit en bont gemaakt en beschreven.

Gastschrijvers

Naast Lia Meiborg als vaste gastschrijver hebben deze keer Cindy Vissering en Gert van Raalten geschreven over resp. een temperatuurquilt en improv quilten. Beide zeer interessant en kleurrijk.
Paulien Slutter heeft samen met Jeannette Evers geschreven over Lutrador.

Wat staat er nog meer in?

Harry Roelands heeft alle miniquilts van de Miniquilttentoonstelling gefotografeerd en een aantal staan nu in Quiltnieuws. De schitterende quilt van Colorminds die te zien was in Rijswijk afgelopen april, is gefotografeerd en nu te zien in dit nummer. In het verhaal achter de quilt schuilt deze keer een vraag aan alle lezers.
Nieuws uit het bestuur en hoe maak je ook alweer een hoes voor je quilt? En we mogen Janneke de Vries-Bodzinga weer feliciteren met een nieuwe prijs voor haar quilt Typhoon. Zo origineel en zeer verdiend.

 

Veel kijk- en leesplezier.

Marjolein den Oudsten

van Tekst naar Textiel en keuze’s maken

Ada Geurts heeft meegedaan in een pilot. Welke stappen kun je doorlopen in het proces voordat je een quilt gaat maken ?
In 2022 is er een proefproject (een pilot) geweest geweest, rondom het uitwerken van een idee voor een quilt. Maar dan vanuit een zelfgekozen tekst. In 2023 krijgt dit een vervolg. Op de Algemene Tentoonstelling wordt dit uitgelegd. In de tussentijd lichten we een tip van de sluier op in een aantal blogberichten. Het eerste blogbericht is van Ada Geurts.

Van Tekst naar Textiel

Meedoen met een pilot, dat wilde ik wel. De vraag werd gesteld op de Meet&GreetArt dag (2022) in Nijkerk. Samen met een artquiltcollega gaf ik mij op.

Na een introductie en kennismaking met alle deelnemers via teams/zoom gingen we van start.

Jaren geleden heb ik zelf een gedicht gemaakt over een moeilijke periode in mijn leven. In het gedicht verwoordde ik mijn gevoel en emotie, maar ook hoe die periode later een plek in mijn leven heeft gekregen. Al heel lang heb ik de wens om dat gedicht, die woorden om te zetten in beeld. En hoe mooi is dan nu de gelegenheid om dat te doen. Dus het was voor mij snel duidelijk dat ik deze tekst voor de pilot ging gebruiken.

We gingen gestructureerd aan de slag.

Vanuit Joke/Liesbeth kregen we elke week een mail met daarin achtergrondinformatie en vragen. De informatie en vragen die bijv. bij stap 1. hoorden gingen met name over hoe kom je tot de keuze van welke tekst je gaat gebruiken voor jouw project. De vragen zetten je aan om dieper na te denken over het “waarom” van jouw keuze. De antwoorden op de vragen zette je op papier en stuurde je naar je quiltmaatje. Zij las de antwoorden en gaf feedback en stuurde die terug. Door zo met elkaar te communiceren kon je een weloverwogen keuze maken en kreeg je steeds meer feeling met jouw gekozen tekst.

Enthousiast als ik ben ging ik van start. Hoe mooi en interessant is het om dat hele proces voorafgaand aan het daadwerkelijk aan de slag gaan met stofjes, naald en draad te doormaken, doorleven, doorvoelen. Met anderen die ik niet ken (en zij mij ook niet) en dus een andere manier van werken hebben, samen aan de slag te gaan om tot een mooi eindresultaat te komen. En doordat je alleen contact hebt via de mail kun je aan de slag in je eigen huis, je eigen werkruimte welke jou vertrouwd is. Want ja, met mijn gekozen tekst stelde ik mij kwetsbaar op. Het was een zeer persoonlijke tekst en hoe daar door anderen op gereageerd zal worden kan moeilijk zijn. Maar mijn wil om de tekst om te zetten in beeld was groot, dus ik ging de uitdaging aan.

Gaandeweg merkte ik dat ik toch wel weer een moeilijk onderwerp gekozen had. Het vraagt tijd om hiermee bezig te zijn, na te denken, gedachten onder woorden te brengen. Nog meer nadenken over de tekst waar ik al zoveel over nagedacht had. Had ik dan de verkeerde tekst genomen? Moest ik opnieuw iets uit gaan kiezen? Nee, dat wilde ik niet. Het zal mij toch lukken om van de tekst een mooie artquilt te maken. Dus doorzetten. Het werken met de toegestuurde informatie werkte prettig, gestructureerd.

Maar, naast het hebben van deze fantastische hobbyuitdaging moest er ook gewerkt worden. En ook dat vraagt tijd. Er moest een balans gevonden worden. Dat bleek voor mij op dat moment niet goed mogelijk en de wijzer sloeg uit naar werk. De pilot kwam stil te liggen bij mij. Wel bleef ik de mails met de informatie lezen en wanneer ik even een rustig moment had maakte ik de volgende stap. Helaas niet binnen de tijd die gepland was voor de pilot. En dit was ook een van mijn feedbackpunten die ik tijdens de evaluatie aangegeven heb: maak de tijd tussen de mails iets langer zodat er niet teveel druk op het project gelegd wordt door de deelnemers. Tenminste, door mij.

En wat betekent dat nu voor mij?

Deze pilot krijgt een vervolg. Iedereen kan straks meedoen met deze fantastische uitdaging. Een uitdaging om een tekst via verschillende stappen om te gaan zetten in beeld. Ontdekken dat het proces voor de start van het daadwerkelijk maken van je quilt een heel interessant proces is waar je veel van leert en een mooie ontwikkeling is. Ik kan alleen maar zeggen: “Ga die uitdaging aan!”

Dat ik mijn tekst van het gedicht niet in de gestelde tijd heb kunnen omzetten in beeld wil niet zeggen dat het mislukt is. De wens en de wil om dat te doen is er nog steeds. En met de stappen en de informatie van de pilot die ik bij de hand heb ga ik verder aan de slag. Het beeld komt dichterbij en wordt duidelijker. Materialen zijn al verzameld en liggen klaar om verwerkt te worden. Dus wie weet zien jullie straks mijn artquilt ergens voorbij komen. En dan weet je: het is haar gelukt.

Ada Geurts

Sterren

Na de zomervakantie 2022 startten wij in augustus weer met onze Quiltbee Dronten. Dan gaan we bedenken welk patroon of techniek we gaan uitwerken.
Dit keer Sterren. Jeltje Kramer werkte alles weer keurig uit en vertelde hoe wij te werk kunnen gaan.

 

 

Een leuk patroon, wat er ingewikkeld uitziet. Het patroon moet een blok vormen en de Sterren vallen in elkaar. Inderdaad is het goed opletten welke stukjes stof er aan elkaar genaaid moeten worden. Ook ik nam mij voor om een wat grotere quilt van dit patroon te maken, maar….. wat viel het tegen. Alle stukjes stof uitleggen op een flanel (of designwand), want je moet overzicht houden. Dan blok voor blok naaien. Maar ik ben algauw afgestapt van een grote quilt, want het was best goed uitkijken hoe je een blok ging vormen.

 

 

 

Besloten om met veel witte restjes stof te gaan werken. Overigens alle kleuren komen ook uit mijn bak met restjes stof.

 

 

Quiltgenootje Annie van Gaalen heeft er grote quilt van gemaakt.

 

Dit is uiteindelijk mijn quiltje geworden. De maat was precies goed om aan te melden voor de Tentoonstelling van Miniatuurquilts in Rijswijk.

 

 

Hartelijke quiltgroetjes,
Jannie de Breuk

 

De wielen van de bus, gaan rond en rond……..! (zingt mijn kleinzoon van 2!)

Pour l’Amour du Fil

Een bezoek aan de quilttentoonstelling in Nantes in Frankrijk stond al een aantal jaren op mijn lijstje, maar was door verschillende omstandigheden er nog niet van gekomen. Dit keer moest het er toch maar eens van komen en toen ik las dat Nederland gastland was, was ik helemaal zeker. Ik begon ergens vorig jaar aan de planning. Vliegen? Met de trein? Zeker niet met de auto. Vond ik niet prettig in mijn eentje. En waar zou ik gaan logeren? Hmmm.

En zomaar plotseling ‘viel’ er een berichtje in mijn mailbox. Ine de Boer organiseerde op verzoek van het Quiltersgilde een busreis naar Nantes. Ok. Klaar was de planning en hup direct een mailtje gestuurd. Leuk, gezellig. Met z’n allen in de bus naar Frankrijk. Jammer genoeg kan er tegenwoordig, vanwege de wet op de privacy, geen deelnemerslijst meer naar de reizigers worden gestuurd en zo wist ik, op 1 persoon na, totaal niet wie mijn medereizigers zouden zijn. Quilters in elk geval!

 

 

Woensdagmorgen 19 april werd ik door een vriendin naar Utrecht gebracht en daar stond een gerieflijk bus te wachten. In de bus bekende gezichten. Sommige deelnemers kende ik, dat was leuk. Sommigen alleen van gezicht, sommigen alleen van naam. En al gauw werd het gezellig.

 

De reis verliep voorspoedig

De reis verliep voorspoedig, het weer was goed en de chauffeur, Herman, had een prettige manier van rijden. Ine voorzag ons in België en in Noord-Frankrijk van enige informatie over bezienswaardigheden onderweg.

We hadden op haar aanraden zelf de lunch meegebracht en dat was verstandig, want tijdens de ‘pitstop’ konden we het rustig aan doen. Er was vrij weinig ‘gezonds’ aan te schaffen.  We arriveerden vroeg in de middag in Maisons-Laffitte, een voorstad van Parijs, op de linkeroever van de Seine. Niet te verwarren met Chateau Lafite, een wijn chateau van de familie Rothschild op een totaal andere plek in Frankrijk. Nadat we ons in de kamers hadden geïnstalleerd, hebben we de rest van de middag heerlijk in het zonnetje in de ruime tuin van het hotel gezeten.

 

 

Het was verrukkelijk weer en de natuur was duidelijk een stuk verder dan bij ons. We zaten onder een bloeiende kastanjeboom gezellig te kletsen en elkaar beter te leren kennen. Dit ging tijdens het gezamenlijk diner vrolijk verder.

Aankomst in Nantes

De volgende morgen reden we verder naar Nantes, waar we halverwege de middag aankwamen. Het hotel lag in het centrum van de stad in een autovrije buurt. Herman had zich goed voorbereid en wist precies hoe hij moest rijden om uit te komen bij een smalle straat, waar een paaltje stond dat d.m.v. een code in de grond zou verdwijnen. En jawel, dat lukte en hij zette ons voor het hotel af. Klasse! De groep waaierde uit over het hotel en de stad.

 

Ik heb de rest van de middag op een terras doorgebracht. Heerlijk in de zon. Daar was een grote fontein en gezellige drukte. Ik vond het grappig om te zien, hoe een aantal jonge Franse mama’s heel strategisch met hun rug naar de fontein gingen zitten. Hun, redelijk jonge, kinderen gingen natuurlijk bij de fontein spelen en werden, hoe kan het anders, drijfnat en kregen vervolgens standjes van hun moeders, die niet op hen gelet hadden.  Ik moest er erg om lachen en de kindertjes trokken zich er weinig van aan en gingen door met rondrennen en elkaar nat spatten.

 

Titia kon niet wachten

Een van de leden van de bee in Diemen, waar ik maandelijks naar toe ga, was ook mee: Titia Tebben. Een van haar quilts, de Smuigler quilt, stond met patroon en al in de Quiltmania en hing op de tentoonstelling in Nantes. Zij was direct na aankomst in Nantes, al met de tram naar de tentoonstelling gegaan. En vertelde daar natuurlijk over.

 

We zijn samen gaan eten in het restaurant tegenover het hotel. Restaurant L’Entrecote. Er zaten al aardig wat mensen, dus dat zag er goed uit en wij konden direct aan tafel. Een vriendelijke garçon bracht ons de kaart, waar maar 1 ding op stond en natuurlijk vele soorten wijn en andere drank.

We waren behoorlijk verbaasd en vroegen ons af waar de rest van de kaart was, maar die was er niet en toen wij ons eten kregen, faux filet en pommes allumettes, (dunne Franse frietjes) viel ons op dat iedereen hetzelfde at! Dit restaurant serveert maar 1 gerecht! Is daar heel erg beroemd om en er staan dagelijks lange rijen voor de deur. Reserveren kan niet, wie het eerst komt, kan erin en wij hebben gewoon vreselijke mazzel gehad!! Toen wij om tien uur de deur uitliepen, stonden er nog mensen in de rij! We hebben overigens heerlijk gegeten en een hele gezellige avond gehad.

 

Eindelijk naar de tentoonstelling

De volgende dag gingen we dan eindelijk naar de tentoonstelling. Het was heel leuk. We moesten in de hal even op kaartjes wachten en werden uiteindelijk door mevrouw Carol Veillon herself, de uitgever van de Quiltmania, bij de deur begroet. We liepen in een lange stoet naar binnen. Erg feestelijk.

 

De hal zag er gezellig uit. Erg ‘Hollands’. De verschillende tentoonstellingen waren in aparte ‘salons’ ingedeeld en wat ik echt heel erg mooi vond waren de gekleurde wanden, waar de quilts prachtig op uitkwamen.

 

Bij de ingang van elke salon werd met mooie grote letters aangegeven wat er te zien was. Nederland, Frankrijk, Australië. Prachtige quilts.

De Fransen kunnen er wat van en ook de Australische quilts waren zo mooi. Ik heb nog even een gezellig praatje met Susan Smith, Australische quiltster, gemaakt. Zij is zo ongelooflijk aardig en benaderbaar. Ik heb 2 quilts van haar gemaakt. Voor mijn kleindochter en voor mijn achternichtje en ik ben net begonnen aan de mysterie uit de Quiltmania, die van haar hand is.

Het was erg leuk om Nederlandse quilts zo bij elkaar te zien. Dat gebeurt natuurlijk niet zo vaak en vooral de antieke quilt van het Quiltersgilde hing er formidabel.

De tentoonstelling van de Nederlandse moderne quilts

En dan natuurlijk de tentoonstelling van Nederlandse moderne quilts. Rose-Anne stond ter begroeting bij de ingang. Heel gezellig. De moderne quilts waren stuk voor stuk prachtig en ik had al horen fluisteren dat mijn quilt er ook mooi hing. Ik was heel benieuwd. Het is de 2e keer dat een grote quilt van mij op een tentoonstelling hing en dan ook nog in het buitenland!!

Het was leuk mijn quilt daar te zien, maar ook de andere quilts hingen schitterend.

Tegenover de Nederlandse afdeling stond Hilde Hoogwaerts met de prachtige stoffen waar zij quilts van maakt. Zij had een eigen tentoonstelling. En daar heb ik enorm genoten van de superbe manier waarop zij die kleurrijke stoffen gebruikt en de kleuren combineert.

Lunchen was ook een belevenis

Ik wilde graag eten en daarbij zitten. En ontmoette bij de deur een groepje medereizigers, die hetzelfde plan hadden. We vonden het restaurant, dat er mooi en gezellig uitzag en ontdekten in de rij voor de kassa dat we voor enorme keuzes stonden. We moesten vooraf afrekenen en kiezen uit systeem 1,2 of 3.

Wat die systemen inhielden behoefde enige studie en overleg.

1. Een voorgerecht + toetje en kaas. Buffet stijl

2. Hetzelfde met een warm gerecht erbij. Buffet stijl en het warme gerecht werd gebracht.

3. Een warm gerecht (werd gebracht)  met toetje en kaas.

Drankje? Geen drankje? Hmmm. En dat natuurlijk allemaal in rap Frans. Gelukkig stond het ook nog op een postertje en zo konden we onze keuze maken. En de verschillende bedragen afrekenen, want elk systeem kostte een ander bedrag en de drankjes waren apart. Lang leven de euro, die het allemaal wat eenvoudiger maakt. Als we het in francs hadden moeten afrekenen, was de rij achter ons vast langer geworden. Het eten was heerlijk, het bedienend personeel erg vriendelijk en vooral ook heel erg vrolijk. Het gezelschap, dames uit de omgeving van Woerden, heel aangenaam.

 

Tegen half 5 verzamelden we ons bij de uitgang om terug te gaan naar het hotel. Onze benen een paar centimeter korter en onze portemonnees een paar euro’s lichter!

 

Blij dat we weer voor de deur werden afgezet!

Leuke reisgenoten die je overal tegenkomt

Het leuke van zo’n busreis is dat je regelmatig reisgenoten tegenkomt. Titia en ik wilden ’s avonds in de buurt wat gaan eten, maar we hadden buiten de waard gerekend. Om 18.30 uur in Frankrijk gaan eten is een onmogelijkheid. Al wandelend ontdekten we dat de restaurants pas om 19.30 uur opengingen en niet van zins waren om ons alvast binnen te laten. Dus wilden we even bij Starbucks een kopje koffie drinken om de tijd te doden. Maar die gingen al na 2 minuten dicht en zodoende stonden we onverrichte zake weer op straat.

En daar ontmoetten wij een gezellig clubje dames, die onderweg waren naar een restaurant, waar ze de vorige avond zo heerlijk hadden gegeten, dat ze zelfs voor vanavond hadden gereserveerd. En wij mochten ons bij hen aansluiten. Onderweg kwamen we langs de Hema. Nooit geweten dat er Hema’s zijn in Frankrijk. Titia wipte even naar binnen om te kijken of ze hetzelfde verkopen als bij ons. En jawel!

 

Het restaurant, Le Cochon, qui fume, vond het geen enkel probleem dat we met 5 waren i.p.v. 3. We hebben heerlijk gegeten en een hele gezellige avond gehad. Ze hadden ook nog leuke kunst aan de muur!

 

De volgende ochtend stond Herman weer met de bus voor de deur en konden alle koffers weer in de laadruimte. We reden weer.

Nantes is een moderne stad aan de rivier de Loire. Er staan vele grote gebouwen en over de rivier zijn moderne bruggen gebouwd.

Tussenstop in Chartres

We zetten koers naar Chartres alwaar we omstreeks half 1 aankwamen. De hele middag hadden we de tijd aan onszelf. We gingen lunchen bij een crêperie en natuurlijk troffen we daar een gezellig groepje medereizigers.

Na de lunch wandelden we naar de kathedraal.

Wat een prachtig gebouw. Voor de deur stond een bruiloftstoet en eventjes was ik bang dat de kathedraal gesloten zou zijn voor ons. Maar wel nee. We werden d.m.v. een bord vriendelijk verzocht de privacy van het bruidspaar te respecteren en geen foto’s te maken. Tuurlijk, dat deden we en zo kon het bruidspaar, heel privé, ten overstaan van honderden toeristen hun huwelijksmis vieren. Toch wel heel bijzonder.

 

Het blauw van de ramen is schitterend en al konden we door een stellage het mooiste raam niet zien, het was toch erg mooi. Op de vloer van de kathedraal ligt een groot labyrint. Dat is niet ongewoon. Er zijn meer kathedralen in Frankrijk waar een labyrint te vinden is, maar die in Chartres is het grootste en beroemdste. We konden het niet in zijn geheel zien, vanwege de stoelen, die er stonden. Maar in het winkeltje waren afbeeldingen ervan te zien.

En ook in de hal van het hotel hing een afbeelding.

De kathedraal is wereld beroemd en er zijn mensen, die hun hele leven besteden aan het bestuderen ervan.

Bezoek aan de oude stad

Na het bezoek aan de kathedraal hebben we een tocht gemaakt met een treintje door de oude stad.

Het was een hele leuke tocht door hele smalle straatjes en over veel bruggetjes over de rivier de Eure.

Er staan veel oude gebouwen direct aan het water en veel van de huizen hadden een was plaats direct vanuit het huis aan de rivier. Erg leuk om te zien. Er waren vroeger ook een aantal openbare wasplaatsen aan de rivier.

 

Het was een mooie tocht, maar het treintje reed af en toe behoorlijk hard en hobbelde zo erg dat we er de slappe lach van kregen. We werden helemaal door elkaar geschud en hebben het uitgebulderd van het lachen.

We hebben de middag met het groepje gezellige Noord-Hollandse dames in een restaurantje met een drankje doorgebracht. Er was veel te vertellen.

De avond werd besloten met een gezamenlijk diner met de hele groep. Er was weer veel te bepraten met nieuwe disgenoten. Echt heel erg leuk.

Richting Nederland

De volgende morgen vertrokken we richting Nederland. De busreis verliep ook nu weer vrij vlot.

 

En iedereen had het erover dat we de vorige dag zoveel geluk hebben gehad met het zonnige weer. Want het heeft een groot deel van de terugreis pijpenstelen geregend.

Het was een hele leuke reis. Prima verzorgd door Ine de Boer, die binnenkort, na 30 jaar reizen organiseren, welverdiend met pensioen gaat.

 

Hartelijke groet, Marina Brito de Campos

Zelf patronen tekenen en ontwerpen

Deel 2: Quiltassistant

In mijn vorige blog heb ik over mijn ervaringen met blokken tekenen op ruitjes papier gehad. Als ik een andere afmeting wilde, dan moest ik het blok echt opnieuw tekenen. Dat vond ik niet zo fijn. Was er geen betere optie? Zo kwam ik op de gratis versie van Quiltassistant (QA). [Eventueel HIER te downloaden] Ik heb het gedownload en ook de beschrijving uitgeprint. Dit is een quilttekenprogramma in het Nederlands.

 

 

Mijn blokkengalerij

Ik heb alle dieren uit ‘A Quilters Ark’ getekend en opgeslagen in QA. Foto van de geit zoals het in het boek staat. Leuk vind ik dat er af en toe elementen zijn die buiten de blokken op de sashings (tussenbanen) komen. Getekend in bijvoorbeeld 15×15, kan ik het formaat aanpassen en uitprinten in bijvoorbeeld 25x25cm. Je kunt de patronen als mallen afdrukken. De naadtoeslagen kun je instellen. Je kunt ook voor Paper Piecing (PP) patronen maken. Het kan opgedeeld worden in verschillende secties en dan uitprinten. Ik heb de geit verdeeld in de secties zoals in het boek aangegeven werd. Daarna heb ik de logeerdeken ‘creatief gelapt’ gemaakt. Ik heb alle blokken in 25x25cm getekend. Ik heb bestaande blokken getekend of aangepast en ook eigen creaties. Mijn blokkengalerij groeide.

 

 

 

 

Rozen

Als mijn kleinkinderen 4 jaar worden, krijgen ze een dekenquilt van me. Iedere quilt wil ik rond de 150/225 cm afmeting hebben én bij iedere quilt een of andere uitdaging. De eerste 2 quilts zijn nog op ruitjespapier getekend. De 3e kleindochter is gek op giraffen. De keuze viel op de giraf van Violet Craft. De afmeting was te klein. Voor de buitenrand heb ik op papier heel wat verschillende opties bedacht en getekend. Ik tekende 8 verschillende rozen. (Haar naam betekend roos.) Ik tekende 1 roos en sloeg hem op. Vervolgens verbouwde ik de roos en sloeg hem als nr 2 op. Door positie en maat werd maat 3x aangepast. Dit was heel wat gemakkelijker tekenen en veranderen dan op ruitjespapier. Ik had bij dit patroon de opgegeven hoeveelheid stof gekocht. Dit was wel erg ruim. De gehele quilt heb ik er mee kunnen maken.

 


Voertuigen

Mijn oudste kleinzoon kreeg een olifanten quilt (ook Violet Craft) en deze moest ook groter . Ik zocht voertuigen passend bij een Safari. Boven de olifanten 4 vliegende- en op de grond vier rijdende voertuigen. Deze 8 heb ik van plaatjes of foto’s of aangepast getekend. Voor PP print ik mallen uit om het onderdeeltje uit stof te knippen en ik print het in PP uit om daarop te naaien. (Helaas is het vooraanzicht van het vliegtuig niet op de foto gekomen en de veewagen 2 keer. )

 

 


Diepte effect

Voor de 4e kleindochter ontwierp ik het patroon voor de quilt direct in Quiltassistent. Ik wilde er een diepte effect in krijgen en in elk blok een afbeelding van een paard. Dit krijg je door met donkere en lichtere stofjes te werken. Daarbij ook rekening houden met de kleurenwens van mijn kleindochter. Ik gebruikte in de volgorde van de kleuren de kleurencirkel. Ik zag met diepte-effect meestal de blokken op de punt staan. Voor de paardenplaatjes moest ik wel rechtopstaande blokken bedenken. Dus combineerde ik het ene met het andere idee. Omdat het plaatjes in verschillende grootte waren tekende ik 3 soorten blokken van 25×25 met schuine hoeken. Vervolgens tekende ik de gehele quilt in een blok op (schaal 1 cm = 5 cm) en verdeelde de verschillende blokken gelijkmatig. Daarna kleurde ik het met QA in. Zo had ik een mooi overzicht. Vervolgens heb ik de quilt met de hand in stof uitgewerkt.

 

 


Beperkingen met QA

Wat ik jammer vond in QA was dat je alleen het blok zelf kon tekenen en uitprinten. Door hetzelfde blok te vermenigvuldigen kun je een nieuw effect krijgen zoals ik pas later ontdekte met de quilt van mijn oudste kleindochter. Bij het samenvoegen van de blokken zag ik een cirkel in het midden ontstaan. Je kunt dus nooit een hele quilt tekenen of draaien of omklappen. Wat je getekend hebt, is het resultaat. Wil je meer of net iets anders? Dan een nieuw blok tekenen of de gewijzigde vorm als nieuw blok opslaan.

Op zoek

Met het uitprinten van de blokken las ik steeds dat je de afbeelding ook kunt exporteren naar een vectorafbeelding en Electric Quilt programma. Ik onderzocht wat EQ (Electric quilt) was. Het bood heel wat mogelijkheden? Het leek me echt super. Ik hikte tegen de prijs aan. Ruim € 249,- . Was dit het voor mij wel waard? Ik ging door met handmatig tekenen en Quiltassistant gebruiken. En toch bleef het wel in mijn hoofd rondzoomen. Volgende keer deel 3.

 

 

Gré van Schuylenburg

Sinds kort heb ik een speciale facebookpagina: Quiltvreugde

 

 

Mijn bloemeninspiratie

De kerstster in het voorjaar

De kerstster of poinsetta is een plant die van oorsprong voorkomt in Mexico en veel wordt gekweekt om haar sierwaarde. In de Benelux wordt de kersster voornamelijk verkocht in de kersttijd. De soortaanduiding ‘pulcherrima’ betekent in het Nederlands ‘de schoonste’.

 

 

Waarom inspireert die kerstster mij nu in het voorjaar? Allereerst door de vele wandelingen die ik maakte met mijn dochter en kleinkinderen. Met de opdracht ‘Wat groeit en bloeit daar’ plukten ze steeds een andere bloem of grasje. Heel veel ‘wild’-geplukte boeketjes kreeg ik na onze wandelingen. Ooit heb ik een klein vaasje speciaal hiervoor gekocht op een rommelmarkt in Lille. Maar soms kreeg ik een handvol ‘wild-‘geplukte bloemetjes met een wel erg kort steeltje. De oplossing om die bloemetjes ook in een vaasje te kunnen zetten, bedacht ik op een Regiodag, al weer vele jaren geleden. Het Regiodag-´werkje´ van die dag was een patroontje van een kerstter. Dáárom schrijf ik nu over de kerstster in het voorjaar.

 

 

Het kerstster patroontje

Tijdens die Regiodag gingen 100 quilters aan het werk met het kerstster-patroontje. Een erg leuk werkje met een prachtig resultaat. Ware het niet dat ik graag mijn ‘persoonlijke touch’ aan een patroon geef. Zo ontstond mijn idee voor een bloemenvaasjesquilt. Voor die allermooiste ‘wild’ pluk boeketjes. Mijn persoonlijke touch; de sterpunt niet diagonaal maar verticaal plaatsen, andere kleuren gebruiken en een bloemenstekertje in de punt plaatsen.

Het patroon van de Regiodag ligt gesneden op de mat.

 

 

1. De basis is een vierkant van 20×20 cm voor de ondergrond. Snij diagonaal door.
2. Het tweede vierkant van 20×20 cm is voor de stervorm. Deze vouw je 2x. Eerst in een driehoek vouwen. Daarna leg je de lange punten op elkaar voor de tweede vouw. Let op: deze tweede vouw er niet strak in strijken.
3. Op de ene helft van de driehoek leg je de 2x gevouwen driehoek met de open zijden langs de diagonaallijn. Daarop leg je de andere helft van de driehoek. Je stikt door 6 lagen stof. Let op: leg de onderkant van het gevouwen ‘patatzakje’, de punt, 1 cm uit de kant.
4. Vouw de bovenste driehoek terug en strijk de naad. Keer om en vouw de andere kant terug en strijk de naad. Nu heb je tussen de twee driehoeken een `patatzakje`. Deze vouw je open en plat.
5. Dit herhaal je vier keer. Naai dan de vier vierkanten aan elkaar. Je kunt de punt van de ster naar binnen of naar buiten laten wijzen.

Tot zover het patroon van de Regiodag. De herkomst van het patroon heb ik niet kunnen achterhalen.

Mijn aanpassingen

Mijn aanpassingen van het ster-patroon zijn verwerkt in het zwart-roze-blauwe quiltje.

 

 

– Het vierkant niet diagonaal doorsnijden, maar halveren. Het diagonaal gevouwen ‘patatzakje’ met de open zijden verticaal langs de lange zijde leggen. De andere helft van het vierkant erop leggen en de zijde stikken. Je stikt door zes lagen. Daardoor verdwijnt wel de stervorm. Je krijgt er vier ‘vaasjes’ voor terug.
– De stofjes aanpassen. I.p.v. kerststofjes andere kleurcombinaties kiezen.
– Het aantal punten is aan te passen. Je kunt het ook bij één vaasje laten.
– Niet alleen langs de buitenranden, maar ook in de rechte naden waar geen vaasje zit kleine patatzakjes plaatsen. De patatzakjes in afmeting laten variëren, 10×10 cm. 5×5 cm.

Dit patroon biedt veel mogelijkheden om te spelen met de vormen. De bloemenstekertjes zijn er in verschillend formaat. Soms past een smal glaasje ook.
Een rozerood quiltje met één vaasje waarin een roos past of heel stoer een quiltje van een zwarte bandana met één vaasje voor een oranje gerbera kan een verrassend cadeautje zijn.
Ik hoop dat het patroon jullie op veel ideeën brengt en plezier geeft.

Bron: Het patroon van ‘het werkje van de dag’ van een Regiodag.

Joke van de Kracht

 

Moderne quilts in Nantes

In eerdere blogberichten over de tentoonstelling Pour l’Amour du Fil in Nantes heb je kunnen lezen over de reis er naartoe en over de antieke quilts die meekwamen. Alle filmpjes die in die berichten staan, geven een goede indruk van de tentoonstelling.
Alleen is er geen moderne quilt te bekennen!

Nederland als gast

Nederland was te gast en dat betekende dat er een speciale ruimte was ingedeeld met prachtige quilts: antieke quilts, quilts van Jantje Kupers-de Roo van prachtig beddengoed, een hoekje met Jip en Janneke quilts, een Nederlandse Baltimore en nog meer prachtige traditionele quilts.

 

 

Moderne quilts

Kety de Kwaasteniet had het briljante idee om in Nantes ook moderne quilts uit Nederland te laten zien. Ze nam dit op met Rose-Anne de Haan en het een en ander werd geregeld. Kety vroeg het DutchMQG wie er quilts wilden aanbieden voor de tentoonstelling. Binnen het Quiltersgilde werden moderne quiltgroepen uitgenodigd om hun werk ten toon te stellen. Aangezien er slechts 30 quilts mochten hangen werd een selectie gedaan door Kety, Rose-Anne en ondergetekende.

 

Onder de indruk

We hoefden de quilts niet zelf op te hangen, dat werd door ons gedaan. Van te voren hadden we foto’s gestuurd van de geselecteerde quilts waardoor sommige op een lila achtergrond kwamen te hangen en andere op een witte achtergrond.
2 quilts werden de ‘binnenkomers’ : de linker is gemaakt door Mathilde Lohuis, de rechter door Petra Meulenberg. De quilt van Mathilde maakte op de meeste bezoekers zo’n indruk dat ik wel durf te stellen dat dit één van de meest gefotografeerde quilts van de tentoonstelling was.

 

De reactie van ontzettend veel Franse mensen, meest vrouwelijke quilters, was dat ze onder de indruk waren: de overweldigende kleuren, de onregelmatigheden, waarmee Improv bedoeld werd, en het schitterende quiltwerk in de meeste quilts. Van hen begreep ik dat modern quilten in Frankrijk eigenlijk niet voorkomt; traditioneel quilten is de norm.

 

Modern quiltzaadje geplant

De kijkers kwamen uit alle hoeken van Frankrijk en daarbuiten, bv een Noors echtpaar dat mij vertelde dat ze ieder jaar naar Pour l’Amour du Fil kwamen. Amerikanen, Belgen, Duitsers, Hongaren, dus ook quilters uit heel de wereld.
Terugkijkend hoop ik dat er een modern quiltzaadje is achtergebleven in Frankrijk dat verder zal gaan groeien. De mogelijkheid om zelf een Modern Quilt Guild in het leven te roepen, heb ik met een aantal mensen besproken en ik hoop dat er de komende jaren één in het leven zal worden geroepen in Frankrijk.

Tot slot nog een filmpje waarop alle moderne quilts te zien zijn.

 

Eerdere blogberichten over Pour l’Amour du Fil vind je hier:

Op naar Nantes – Quiltersgilde

Op reis met onze antieke – Quiltersgilde 

 

Marjolein den Oudsten

Verder met de Twisted Logcabin

In mijn vorige blogje (hier) vertelde ik over de Twisted Logcabin quilt die ik heb ontworpen en waar ik met veel enthousiasme aan ben begonnen. Ik voorspelde toen al dat ik nog zeker 100 uur naaiplezier voor de boeg had. De afgelopen weken heb ik rustig verder gewerkt en inmiddels heb ik 30 van de 63 blokken af.

Alvast wat aan elkaar

Nu ik al zo’n lekker stapeltje blokken af heb werd het ook de moeite om alvast wat aan elkaar te zetten. Daar zitten allemaal voordelen aan. De grotere vlakken zijn makkelijker te hanteren op mijn provisorische designwall. Het wordt ook beter zichtbaar hoe de blokken in elkaar overlopen. Daarbij kan ik nu ook alvast beginnen met het verwijderen van de eerste papieren achtergrondjes.
twisted logcabin blokken op design wall

Ontwerp verder aangepast

Ik had vorige keer al iets laten zien over hoe ik een ontwerp had gemaakt en het idee over kleurenverdeling was gaan aanpassen. Daar ben ik nog wat verder meegegaan en een printje helpt nu met plannen, stoffen kiezen en bijhouden welk ondergrondje al geprint klaarligt en welk blok genaaid is.

Ontwerp Twisted Logcabin van Marjolein den Boer in blauw, rood en creme

trouw kruisjes zetten in de blokken die af zijn ;-)

Stoffen genummerd

Om makkelijk aan te geven welke stof ik voor een blok nodig heb werk ik nu ook met een overzichtje van alle stoffen. Ze hebben nu nummers gekregen. Daarmee kan ik op mijn designwall per blok aangeven welke lichte of donkere kleur waar komt.

overzicht met gebruikte stoffen

keuze uit 17 lapjes, of 18 als je wit ook meetelt

Malletjes

Bij het voorbereiden van de stof per blok gebruik ik deze handleiding om snel te kunnen zien of een onderdeel groot genoeg is om te kunnen gebruiken. Ik werk met jellyrolls, dus stroken van 2,5 inch breed. Met alles wat ik zo afsnij hou ik weer smallere stukken over die ik dan weer kan gebruiken bij een kleinere maat. Maar soms zijn die stroken dan net te smal of net te kort. Met dit overzicht kan ik heel snel zien of een lapje het wel of niet gaat halen.

Foundation piecing malletjes

allemaal malletjes…

Niet sneller, wel beter

Nu ik met blok 31 bezig ben kan ik inmiddels wel zeggen dat ik het optimale tempo en ritme heb gevonden. Het kost ongeveer 2 uur en 20 minuten om een blok te naaien. Sneller zou misschien kunnen, maar dan is het risico op fouten veel groter en het plezier een stuk minder. In het begin heb ik vrij regelmatig dezelfde fout herhaald die ik dan steeds weer moest uithalen. Ik maak nog steeds weleens een fout, maar het is veel minder geworden en ik zie het veel sneller. Dat betekent dat ik minder hoef uit te halen om iets te corrigeren. Met alle oefening ben ik dus niet heel veel sneller geworden, maar wel beter.

Genieten

Terwijl de quilt zo langzaam groeit krijg ik ook steeds vaker een voorproefje van het eindresultaat met de twisted logcabin. Wanneer er licht op de blokken valt krijg je hele mooie schaduwen en is het waaier effect mooi zichtbaar. Dat roept ook gelijk al weer vragen op over hoe ik het straks ga doorquilten, maar nu geniet ik al intens van wat er onder mijn handen groeit.

Twisted logcabin blokken met licht en schaduwen

diepte effect komt mooi in beeld

Gauw weer verder met de rest van de blokken!

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

“Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan..”

Enige tijd geleden zag ik op internet de online cursus Sculptural Embroidery voorbij komen.

Een zes weken durende weg naar machinaal borduren op niveau.

De docent zal bij velen bekend zijn: Meredith Woolnough uit Australië.

www.meredithwoolnough.com.au

Zij maakt prachtig werk o.a. geïnspireerd op koralen.

Het begin

Haar inleidende video over de inhoud van de cursus trok me over de streep en ik heb me aangemeld.

De benodigdhedenlijst had voor mij geen verrassingen dus op de eerste maandag kon ik probleemloos beginnen.

Meredith had verschillende video’s klaarstaan met onderwerpen als: het schoonmaken/smeren van je machine, welke naalden en welk garen je het beste kunt gebruiken, de stand van je klos garen op de machine enz. enz. Veel wist ik al wel maar er zaten toch ook weer nieuwe weetjes bij.

Er werd afgetrapt met een oefening op een lap katoen, gespannen in een borduurring.

Dit was vooral bedoeld om de spanning van je machine te leren instellen en eventuele andere problemen te ondervinden en op te lossen.

Mijn ervaring met vrij machinaal quilten en machinaal borduren zorgde voor een vliegende start. Dat gaf moed en ik vroeg me even af of ik voor niets had ingeschreven …

Soluvlies

In de tweede les ging het “echte werk” beginnen. Aan de slag met Soluvlies.

Soluvlies is een oplosbaar materiaal waar je je borduurwerk op stikt.  Als het borduren klaar is los je het vlies op in water en houd je het borduurwerk over.

Het was de bedoeling dat je proefjes ging stikken met b.v. rondjes of rechte lijnen die elkaar steeds kruisen om het verband in het werk te houden. Want waar het niet aan- of over elkaar gestikt zit valt het tijdens het wegspoelen van het vlies uit elkaar en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Tijdens Quilten Speciaal had ik op die manier al eens een schaaltje gemaakt.

 

Om er voor mezelf wat uitdaging in te houden koos ik daarom voor het maken van blaadjes met gevarieerde invulling en een multicolor garen. Tijdens het uitspoelen bleef het zoals ik het had bedoeld dus ook dat leek ik redelijk onder controle te hebben. Ik heb het blaadje na het uitspoelen licht gekruld laten drogen. Best leuk gelukt.

 

 

Dan wordt je overmoedig..

Omdat het allemaal zo lekker ging kreeg ik zin om iets te borduren wat ook echt iets wordt. Hier komt ook mijn weerstand tegen proefjes om de hoek kijken…

Ik zocht een patroon uit en trok het over op Soluvlies. Het leek me heel geschikt voor een nieuw “schaaltje”.

Ik realiseerde me goed dat ik moest opletten dat de stiksels elkaar goed raakten en stikte daarom steeds 3 of 4 keer over dezelfde lijn.

Toen het hele patroon was gestikt heb ik het geheel tegen het licht gehouden (tip van de juf) en ik was tevreden, het zag er goed uit. Uitspoelen dus.

 

 

Met dit resultaat:

 

 

Oeps!! Iets was er toch niet helemaal goed gegaan. Ik ga ervan uit dat ik er in de loop van de cursus achter kom wat er anders moet maar op dit moment kan ik het niet bedenken.

Misschien beter om eerst te doen wat de juf had gezegd, rondjes die elkaar raken.

Dat is wel gelukt.

 

 

Er zijn nog 4 lessen te gaan, wordt vervolgd!

 

Marjolein van der Eijk