Net niet de juiste kleur stof in huis…..

Je hebt een lichte stof, die je donkerder wilt maken of je hebt een donkere stof die je lichter wilt maken. Je kunt opnieuw gaan verven, maar misschien kun je ook door kleine veranderingen de kleur veranderen ?

Maar hoe doe je dat dan. Hoe kun je de kleur veranderen. Een aantal oplossingen heb ik onder elkaar gezet met foto’s erbij.

Met stift of marker 

Met een Poscastift kun je op de stof tekenen. Door kleine motieven te maken, een streepje, een stipje zorg je dat de kleur van de stof anders wordt. Lichte kleuren Posca stift kunnen ook op donkere stof aangebracht worden.

Je kunt met een Permanent marker lijnen of kleine motieven maken, die ook zorgen dat de kleur verandert. Deze permanent markers zijn in verschillende kleuren te koop, bijvoorbeeld van het merk Micron, een Identipen, of Edding. Zelf gebruik ik een zwarte permanent marker regelmatig om extra perspectief op mijn quilt te zetten, een extra schaduwlijntje.

Met in wateroplosbaar krijt of inktens potloden

Je pakt een inktens potlood of een krijtje (kan ook een neocolor II- in wateroplosbaar krijt zijn). Hiermee kleur je over dat gedeelte heen dat je donkerder of lichter wilt maken. Er moet er dan nog wel  vocht overheen, als je daarvoor Textielmedium gebruikt wordt de quilt op die plek niet zo nat (dit is natuurlijk van belang als het betreffende lapje al ergens ingenaaid is). De stof verander je door het zetten van stipjes, streepjes, een sjabloon gebruiken…….
Voor een uitgebreide beschrijving kun je hier verder lezen.
Na drogen strijken voor fixatie.

Met acrylverf of inkt en een sjabloon of stempel

Acrylinkt is heel vloeibaar, als je het mengt met een bindmiddel ligt het meer op de stof. Zoals hier inkt vermengd met scheerschuim (kan ook met haargel). Dan kun je er goed mee stempelen of sjabloneren. Of met je vingers of kwast een bepaald stuk stof bestrijken met dit mengsel. Luchtig overbrengen.

Je kunt een stof bestempelen met de gewenste kleur. Kleine stempels zijn eenvoudig te maken met een aardappel of een gummetje. UItknippen uit rubber en op een houtje plakken.
Een bloem uit freezer paper knippen en de rest op de stof strijken ter bescherming.
Na drogen het schuim wegvegen en het lapje strijken voor fixatie.

Met een paintstick

Je kunt een stof van kleur veranderen door plaatselijk te sjabloneren met een paintstick. Dit is een combinatie van was, pigment en lijnolie, en heeft het uiterlijk van olieverf.
Meestal heeft de buitenkant van de stick een vliesje, dat je er eerst af moet halen. Dan rasp je iets van het krijt af en met een tamponeerkwast breng je dat over op je stof. Kan met en zonder sjabloon.  Heeft een langere droogtijd nodig en moet na een aantal dagen aan de achterkant gestreken worden ter fixatie.

  

 

Ook met andere acrylverven is dit mogelijk. Er is tegenwoordig ook reliefverf te koop. Leuk voor accenten.

 

Een vlak een andere kleur geven

Je zoekt een doorkijk stofje zoals tule, kant, organza of een dunne lutradur om over de plek te leggen die je donkerder wilt maken. Tule, organza, en dunne lutradur kun je goed eenvoudig en niet zichtbaar vast zetten met mistyfuse. Open kant kun je met kleine steekjes vastnaaien.

Een lichte kleur stof kun je ook donkerder kleuren met thee, koffie of wijn.

 

Kleur en structuurverandering door draad

Borduursteken lenen zich goed om een vlak van kleur te doen veranderen. Kleine steekjes in een bepaald ritme of juist onregelmatig kunnen de kleur heel goed veranderen.

Naaien (free motion naaiwerk) met een afwijkende kleur zorgt ook dat een lichte kleur verandert van kleur, zoals een donkere blauwe kleur lichter wordt door er met grijs of wit overheen te naaien.

 Ook op donkere stof 

Maar op donkere stof kun je ook werken met discharge pasta. Een soort van bleekmiddel, maar dan een die niet in de stof vreet..
Niet met chloor, dat dringt te veel in de stof en het proces van bleken is dan moeilijker te stoppen. Met discharge pasta kun je een klein motief op de stof aanbrengen (tamponeren of anders), de kleur zal op die plek lichter worden. Discharge pasta moet goed drogen en wordt werkzaam door het te strijken met stoom net boven de stof.

Maar veel van de hierboven geschreven middelen kun je ook uitproberen op een donkere stof.

Veel plezier met doen van deze proefjes.

Liesbeth Wessels

 

De handen van het Quiltersgilde

Vele handen maken licht werk

 

Een uitdrukking die maar al te waar is, zoals veel clichés dat zijn. En er zijn veel handen in onze vereniging! Toch komt een groot deel van de vele werkzaamheden neer op een heel klein deel van de schouders. En die beginnen een beetje in te zakken. Reden om onze leden eens te laten weten dat ze altijd iets kunnen bijdragen. Grote of kleine karweitjes, het zijn er veel, bijvoorbeeld:

  • stoffen snijden voor verschillende gelegenheden;
  • helpen tijdens de Algemene tentoonstelling en Tentoonstelling van miniatuurquilts als inleveradres, hulp bij opbouwen, gastvrouw zijn enz.;
  • organiseren van welkomstdagen voor nieuwe (en niet zo nieuwe) leden;
  • iets insturen, een artikel, idee, patroon, foto voor ons verenigingsblad Quiltnieuws;
  • regiovertegenwoordiger worden of de regiovertegenwoordigers ondersteunen in de voorbereiding of tijdens de regiodagen;
  • een dagje (of dagdeel) in de infostand van het Quiltersgilde staan tijdens beurzen;
  • deelnemen in een van de commissies die het bestuur ondersteunen;
  • een top doorquilten voor het goede doel;
  • enz., enz.

Grote en kleine karweitjes

Er is een groot verschil in de werkzaamheden die we binnen de vereniging te doen hebben. Voor grote taken zoals een bestuursfunctie moet je tijd, kennis, vaardigheden en vooral motivatie hebben. De termijn voor een bestuursfunctie is 3 jaar en daarna kan je al dan niet herbenoemd worden tijdens de Algemene Ledenvergadering. En uiteraard worden potentiële bestuursleden eerst een tijdje ingewerkt als aspirant-bestuurslid waarna ze een gemotiveerde keuze kunnen maken om zich wel of niet verkiesbaar te stellen.

Maar ook leden die ons een dagje helpen als we op een beurs in de regio vertegenwoordigd zijn is een hele grote luxe die de druk op steeds dezelfde schouders wegneemt. Heb je een nieuw boek over patchwork en quilten gekregen of gekocht en vind je dat iedere quilter dat zou moeten weten, schrijf er een blog over of geef de tip door aan de bibliotheek. Het lijkt klein en simpel maar het maakt onze vereniging interessant en levendig.

Redactie Quiltnieuws

En wat dacht je van ons prachtige verenigingsblad Quiltnieuws? Daar zit een groep van vrijwilligers achter die elk kwartaal weer een goed gevuld blad aan ons presenteert. Wil je daar eens een bijdrage aan leveren ben je van harte welkom! redactie@quiltersgilde.nl

Regiovertegenwoordiger

Een andere kernfunctie is die van regiovertegenwoordiger. Deze teams zijn de spil in de regio en organiseren een of tweemaal per jaar een leuke dag voor onze leden. Ook zij kunnen de steun van iedereen gebruiken door een leuk idee aan te reiken voor een lezing, een werkje of kom zelf eens je verhaal vertellen over die geweldige quiltreis die je hebt gemaakt. En natuurlijk een quilt meenemen voor de show en tell waarbij je ook iets vertelt over je inspiratie, het patroon of is het een eigen ontwerp, waarom je de quilt gemaakt hebt en voor wie, hoelang je erover deed, of je het moeilijk vond of dat het juist een makkelijk werkje is voor tussendoor of voor beginners, welke stoffen je gebruikt hebt, enz. Als je dat vooraf bedenkt en misschien zelfs op papier zet, is het een stuk makkelijker dan wanneer je er ‘spontaan’ iets over moet vertellen. Voor meer informatie over de rol van regiovertegenwoordigers marjolein.vandereijk@quiltersgilde.nl

Website

Ook onze digitale aanwezigheid op de website en sociale media kan achter de schermen dringend wat extra handen gebruiken. Blogberichten plaatsen, zorgen dat je je kunt opgeven voor de regiodagen, de links naar onze nieuwsbrieven en blogberichten die op Facebook geplaatst worden. Onzichtbare handen zijn daar dagelijks mee bezig. Voor meer informatie sylvia.jansen@quiltersgilde.nl

Jouw helpende hand

Op de website van het Quiltersgilde hebben we een aantal vacatures vermeld. Maar er zijn uiteraard nog veel meer ‘klusjes’ die niet zo groot zijn dat er een vacature voor komt. Een eenmalige bijdrage of iets meer structureel. Denk er eens over na, praat erover met je quiltgroep. Wat kan jij, kunnen jullie bijdragen? Heb je een leuk idee, een tip, feedback, laat het ons weten. Bij je regiovertegenwoordiger, per e-mail of als we elkaar ontmoeten op een van de evenementen in het land. De telefoonnummers en e-mailadressen vind je in ieder geval in Quiltnieuws en op de website. We rekenen op onze leden, het Quiltersgilde zijn we samen.

 

Inge van Koningsveld en Rose-Anne de Haan

 

Een nagenietende quilter

Lang opgewacht, op verheugd en in een razend tempo is het Quiltfestival Noord Groningen voorbij gevlogen. 

Terugblik 

In oktober 2018 word ik door de organisatie van het Quiltfestival Noord Groningen uitgenodigd om in 2020 te exposeren. Het coronavirus gooit helaas roet in het eten.  Eindelijk hebben heel veel textielliefhebbers het afgelopen weekend  kunnen genieten van quilts in de meest ruime zin van het woord.

Voorbereiding

Mijn  ‘Verhalend landschap’ wacht al heel lang op Groningen. De voorbereiding beperkt zich tot het huren van een huisje en het ontwerpen en laten drukken van nieuwe visitekaartjes. 

Om vooral niet gestrest te zijn begin ik maandag met het  verzamelen van wat ik mee wil nemen.  Dinsdag pak ik mijn autootje  vol en de rest gaat in de auto van mijn lief. 

Woensdagmiddag ga ik richting Noord Groningen.  Het huisje bij het dorpje Zeerijp vinden is even een ding. Via een heel smal weggetje kom ik op een boerenerf en daar staat ergens het huisje, maar waar?????   Na wat rondjes over het erf zie ik achter een paar enorme aardappelkisten een weggetje en Yes daar aan het eind vind ik het chaletje. Waar ik al een beetje bang voor was wordt werkelijkheid, ik heb ruzie met de code van het sleutelkastje.  Na heel vaak proberen  blijft de sleutel onbereikbaar.  Ik besluit op zoek te gaan naar de verhuurder en hoe ik ook zoek, roep en uiteindelijk in de keuken sta, er is niemand te vinden. Na een sms’je verschijnt gelukkig de boerin. Na een super leuk gesprek neem ik mijn intrek en maak ik er in mijn eentje een rustige avond van in de middle of nowhere.

It giet oan

Donderdagmorgen om 10.00 uur is de ontvangst van de exposanten in de Roakeldaishal in Warffum. Na de  kennismaking met de organisatie en de exposanten  ontvangen wij de benodigde informatie en ga ik richting het kerkje van Eppenhuizen. Ook daar word ik zeer gastvrij ontvangen en kan ik beginnen met het uitpakken van de auto. Ondertussen arriveert ook mijn lief en mijn vriendin en na een middagje doorwerken staat de expositie. 

Vrijdagmorgen zorg ik dat ik ruim op tijd in het kerkje ben. Dat is maar goed ook, want klokslag tien uur melden de eerste bezoekers zich. 

De hele dag is het een komen en gaan van belangstellenden en dat gaat drie dagen lang door.  Vele bekenden, onbekenden, familie en vrienden . De voorzitter van het STIDOC , Nienke de Lange maakt natuurlijk van de gelegenheid gebruik en promoot  het Textielplatform , het online platform van de acht samenwerkende textielorganisaties in Nederland.  

Zeer vereerd ben ik met het bezoek van Henk Lijding, auteur van het boek Art quilts in Nederland. Nadat mijn allereerste artquilt wel mocht hangen op de Algemene tentoonstelling van het Quiltersgilde, maar niet in de categorie altquilts heeft dit boek mij op weg geholpen.

De meest opvallende zaken

Wat mij het meest opvalt  deze dagen:

Vrijwel alle bezoekers zijn ontzettend  geïnteresseerd en aardig.  Vrouwen en  mannen vinden het leuk om met de exposant een praatje te maken.  Inmiddels weet ik veel over de geschiedenis van de jutezak, maar vooral de oudere plattelanders vertellen mij verhalen. 

Het wijdse Groningse landschap blijft mij verwonderen en echt waar, deze geboren en getogen Friezin is  een beetje verliefd  op Groningen.

De gemeenschapszin van de bewoners van de kleine dorpjes is werkelijk indrukwekkend. Omdat het kerkje in Eppenhuizen aardbevingsbestendig wordt gemaakt zijn er bouwvakkers aan het werk. Speciaal voor dit weekend wordt het opgeruimd en brandschoon aan mij opgeleverd. De beheerder van het kerkje die mij ontvangt en de sleutel overdraagt,  de vriendelijke kosteres die regelmatig het toilet controleert en de lieve gastvrouw die mij ontzorgt maakt het weekende volmaakt.  Leuk  is de jongeman die op zaterdagmiddag om klokslag 12.00 uur het weekend inluidt.  (klik  hieronder voor het filmpje)

 

De organisatie van het Quiltfestival is geweldig en de exposanten worden met behulp van de vele vrijwilligers  in de watten gelegd. .Alle dagen een lunchpakket en ik mag in het kerkje gebruik maken van de koffie en thee. Aan het einde van de werkelijk prachtige dagen gaat mijn vriendin verder met haar fietsvakantie, neem ik afscheid van de lieve mensen in Eppenhuizen en drink nog een glaasje water na het opruimen van het kerkje. De volgende dag zit ik thuis met de beentjes op tafel na te genieten en probeer ik alle indrukken te ordenen.

Hoe nu verder

Het voelt voor mij een beetje als het hoogtepunt is bereikt en hoe ga ik nu verder? Exposeren in galeries  is heel leuk, maar het ontmoeten van al die textielliefhebbers is echt de kers op de taart. Ik ga er de komende zomer rustig over nadenken en ach, waar de ene deur gesloten wordt, gaat ergens anders wel weer een deurtje open.

Ik wens jullie allemaal een hele fijne zomer

hartelijke quiltgroet,

Jo Huijsman

Quiltfestival Noord-Groningen 2023

Verslag van een mooi, warm festival

Het afgelopen weekend hebben tientallen quilters genoten van het prachtige weer in combinatie met prachtige textiele werkstukken. Elke twee jaar is het weer een feestje. Deze keer was het extra feest. Rob en Marjan Ruitenberg kregen uit handen van de burgemeester een koninklijke onderscheiding opgespeld!

 

De prijswinnaars

Behalve de koninklijke lintjes werden ook de prijzen van de wedstrijd donderdag avond uitgereikt.

Eerste prijs ging naar Corrie Smit voor haar werk met de titel ‘Verbonden’.

Tweede prijs was voor Claudia Scheja met ‘With Each Other’.

Derde prijswinnaar was Corinne Zambeek van Hasselt voor het werk ‘Bladeren in een Herfstzonnetje’.

Van harte gefeliciteerd met jullie prijs!

Kamperen en fietsen

Vanuit de camping in Winsum ben ik per fiets de dorpjes afgegaan. En af en toe een treinritje om te zorgen dat ik alle locaties die ik wilde zien binnen de twee dagen kon bezoeken.

Op vrijdag stond ik namelijk in de hal met de ‘onuitspreekbare naam’ bezoekers te wijzen op de voordelen van het lidmaatschap van het Quiltersgilde. Er lagen oude Quiltnieuwsen die meegenomen mochten worden. Alle flyers over onze komende Algemene Tentoonstelling, modern- en art quilten en de voordelen van het lid worden werden gretig in de tas gestopt. Leuke gesprekken gevoerd en heel veel bekenden gesproken.

Een kopje koffie met appeltaart gehaald. En daarnaast moet je ook wat met je handen doen vind ik. Dus werkte ik aan mijn Moderne Round Robin die op de Algemene Tentoonstelling komt te hangen. Ik heb nieuwe naalden met een ‘lasso’. Die werken perfect voor big stitch met dikker garen. De naalden komen uit Duitsland. Kijk maar eens op de website www.lassonadel.de 

 

Op zoek naar moderne quilts

Ik dacht altijd dat Quiltfestival Noord-Groningen erg ‘arterig’ is. Maar het is juist heel afwisselend! Mijn smaak en interesse is in de tussenliggende jaren (ik ben er 6 jaar geleden geweest) waarschijnlijk ook veranderd. Veel dingen die ik vroeger echt TE veel art vond, kan ik nu beter waarderen. De quiltwereld is constant in beweging en dat is spannend.

Nieuw voor mij was Monika Huelsenbusch. Ik vind haar werk prachtig en het is een heel bescheiden vrouw. Leuk met haar gebabbeld. Je kunt haar vinden op Instagram Instagram account

 

Ontmoeting met Nienke de Lange

Als ik Nienke tegenkom gaat het al heel gauw over het Textiel Platform, Textiel Festival en STIDOC. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel goed naar haar tentoongestelde quilts heb gekeken, want een enthousiast gesprek duurde wat lang. En daar kwam mijn wederhelft vragen hoeveel kerken ik voor vandaag nog op de planning had staan……

Ons gesprek ging hoofdzakelijk over de communities, voor iedereen die van textiel houdt en voor alle ‘soorten’ quilters:

De communities van Textiel Platform zijn ongeveer twee maanden geleden van start gegaan. Via deze communities kun je inspirerende dingen delen en vragen stellen om van elkaar te leren.

En voor liefhebbers van Pinterest: Textiel platform heeft nu ook een pinterest account

Doei Nienke! Hop hop, gauw weer op de fiets naar het volgende mooie kerkje!

 

Ontmoetingen met Jo Huijsman-Nammensma en Elfriede Grooten

Als eerste kwamen we op zaterdag langs het kerkje van Jo. Wat een prachtig geheel haar jute zakken als ‘jaarkalender’. Voor elke maand een andere vorm, kleur en detail. Van Jo hebben we een ledenportret gemaakt waarin ze uitlegt hoe belangrijk het lidmaatschap van het Quiltersgilde voor haar is. Op ons YouTube kanaal is haar portret te zien. Op de terugweg naar de camping op zondag ben ik ook nog even bij Elfriede binnengelopen. Ik vind haar echt een goed voorbeeld van een moderne quilter. Zij is als vrijwilliger bij het Quiltersgilde een keer in de schijnwerpers gezet. Lees het verhaal hier  en daar zie je ook meer van haar werk.

 

Dit was de laatste keer dat dit Quiltfestival in deze vorm gehouden werd. Ben benieuwd naar het vervolg!

 

Rose-Anne de Haan

Mijn Quilt-avontuur

Hoe het begon

Nagenietend van de quiltreis naar Nantes, realiseer ik me dat dingen soms wonderlijk kunnen lopen. In mei 2022 bezocht ik in de St. Joriskerk te Amersfoort een quilt-tentoonstelling die was georganiseerd door Petra Prins en het quilttijdschrift Quiltmania.

Bij de ingang raakte ik aan de praat met een voor mij onbekende dame en lieten we elkaar onze laatst gemaakte quilts zien op de telefoontjes. Tot mijn gesprekspartner, na het zien van mijn laatste quilt iemand erbij riep en zei: ‘Dit moet je even zien!’. Die persoon zei: ‘Ja, die is heel mooi! Vind je het goed om hem aan Carol te laten zien?’ Ik was wat verbaasd en werd naar Carol gebracht, die verderop in de kerk stond. Ook Carol vond de quilt erg mooi en zei dat ze hem wilde publiceren in Quiltmania.

Het volgende jaar zou de grote beurs ‘Pour l’Amour du Fil’ in Nantes als hoofdthema Nederland hebben en daar zou mijn Smuigerquilt, want daarom ging het, goed bij passen. Ik was overdonderd en wist niet goed wat te zeggen. Carol produceerde veel tekst zoals prachtige quilt, publicatie, contract, het blijft jouw quilt, emailadres. Ik gaf haar mijn emailadres en zweefde verder over de tentoonstelling met de gedachte dat ik een groot compliment had gekregen, of de quilt nu gepubliceerd werd of niet.

 

Smuigerquilt

De quilt heet Smuigerquilt, een naam die mogelijk vragen oproept. Sinds 12 jaar woon ik als verknochte Amsterdammer in de Zaanstreek. In deze streek zijn er, in verband met de bodemgesteldheid, veel houten huizen. Deze houten huizen hebben een stenen schoorsteen met boven de open haard, een betegelde schoorsteenmantel. Wanneer het haardvuur brandt, worden de tegels warm en verspreiden hun warmte zo in de kamer. Zo’n betegelde schouw wordt in de Zaanstreek Smuiger genoemd.

 

Het patroon in Quiltmania

Een paar weken na het gesprek met Carol in Amersfoort, kreeg ik een email uit Frankrijk met de vraag of Quiltmania mijn quilt mocht publiceren en hoe een en ander in zijn werk zou gaan. Eerst kreeg ik een contract met alle voorwaarden, afspraken en regelingen. Vervolgens rende ik naar de slaapkamer om de quilt van het bed halen, hem uit te kloppen en gauw in een doos te doen zodat hij schoon zou blijven. Het contract gelezen, getekend en teruggestuurd.

Tot november was het een hele tijd stil. Er volgde nu veel emailoverleg met een redactrice van Quiltmania omdat zij een patroon zou maken van mijn quilt. Dit was voor mij bijzonder. Ik had mijn quilt ontworpen in EQ8 en zelf op de machine gemaakt. Nu moest dit zodanig verwerkt worden dat voor anderen duidelijk was wat de bedoeling was, welke maten en technieken nodig waren om de quilt te maken – iets waar ik nooit over had nagedacht. Dit bleek nogal een klus te zijn, voornamelijk in verband met de maten.

In januari kwam de pakketbezorger aan de deur om de quilt op te halen en naar Frankrijk te brengen. Ondertussen had ik me aangemeld bij de busreis van het Quiltersgilde naar Frankrijk. Quiltmania vroeg nog om een foto van mij en had nog wat vragen. En toen in maart, een plof in de brievenbus. Daar was de editie van Quiltmania met mijn quilt erin. Hij staat er werkelijk prachtig in. Het is een wat wonderlijke en onwezenlijke ervaring: de quilt die je gemaakt hebt als patroon in een blad te zien.

 


Naar Nantes

De reis naar Nantes was een avontuur. Van tevoren had ik een aantal mogelijkheden om naar Nantes te reizen bekeken en daarbij ook de plattegrond en de plaats van de tentoonstelling bestudeerd. Uiteindelijk leek me de bus van het Quiltersgilde de meest praktische optie. Om vanuit Koog aan de Zaan om 8 uur ’s morgens op station Utrecht te zijn is voor mij, als avondmens, geen pretje. Echtgenoot bracht me naar het station, de trein was op tijd, dus om 8 uur zat ik in de bus, waar ik de eerstvolgende uren heb zitten slapen.

De reis ging sneller dan verwacht en de volgende dag kwamen we rond 15 uur in het hotel in hartje Nantes aan. Ik ken Nantes van 45 jaar geleden als een wat slaperige, verwaarloosde provinciestad en wist niet wat ik zag. Klein Manhattan aan de Loire. Ik besloot om die middag de kathedraal en het kasteel te bezoeken. Liep wat richting een groot plein om me te oriënteren. Op dat plein stopte, tot mijn verbazing, een tram, die ging richting Beaujoire. Die naam herkende ik, daar was de ‘Pour L’Amour du Fil’ tentoonstelling. Na wat informatie ingewonnen te hebben, gauw een kaartje gekocht en op de tram gesprongen richting Beaujoire.

Ik vind het heerlijk om alleen in een vreemde stad te reizen en zo wat couleur locale mee te pikken. Aangekomen bij de tentoonstelling mocht ik gratis naar binnen vanwege Happy Hour. Snel doorgelopen om te zien waar en vooral hoe mijn quilt erbij zou hangen. Na enig zoeken kwam ik op de Nederlandse afdeling van Quiltmania en daar hing hij op een prachtige, prominente plek. Ik liep naast mijn schoenen van trots. Merkwaardig om vreemden jouw quilt te zien bestuderen en met telefoontjes detailopnamen te zien maken. Dan zien ze meteen wat er allemaal mis mee is. Maar nee, ik kreeg niets dan lof. Kortom: deze ervaring is een zalfje voor de ziel.

De tentoonstelling

De volgende dag was de spanning eraf en kon ik in alle rust al het moois op deze tentoonstelling zien. Hoewel ik niet zo’n beursmens ben, vond ik deze show toch heel bijzonder. Alles werd met veel zorg en smaak gepresenteerd. Overal waren gezellige zitjes geplaatst, waardoor het een heel prettige sfeer kreeg. Er waren werkelijk prachtige quilts te zien en een dag was eigenlijk te weinig om alles goed in je op te nemen. Ook bij de stalletjes waren bijzondere zaken te koop zoals antieke tops en blokken waarvan ik de verleiding niet heb kunnen weerstaan. Zo kwam ik na vier dagen weer uitgeput maar dolenthousiast thuis, een fantastische ervaring rijker.

Titia Tebben

Gezelligheid en kennismaken

Jubileumdagen in Hoorn en Westendorp

Het is juni en de zon straalt volop. We moesten er even op wachten maar nu zullen we het weten ook. De figuurlijke zon straalt tijdens de jubileumdagen die we organiseren in het kader van het 40-jarig jubileum van het Quiltersgilde. Hoorn en Westendorp waren afgelopen weken aan de beurt en ook daar was het weer een gezellige boel. Veel gesprekken en waardering van leden uit het land maar ook nieuwe ontmoetingen met bekenden en onbekenden. Gesprekken over het mooie ambacht van patchwork & quilten. Voor de een een leuke bezigheid, voor de ander een houvast in het dagelijks bestaan, een bron van inkomsten of een manier om om te gaan met voor- en tegenslag.

 

Kijken, ontmoeten en steekjes zetten

De aanloop

Het begint eigenlijk al een dag tevoren. Voorafgaand aan de bestuursvergadering van 1 juni in Nijkerk laden we alle materialen en de dozen met quiltjes in de auto; het past allemaal maar net. Dan is het vroeg opstaan de volgende dag zodat we om 8 uur op locatie zijn. De eerste vrijwilligers komen al snel en samen laden we de spullen uit de auto. De taken zijn verdeeld, de schermen worden in elkaar gezet en samen bekijken we de beste opstelling in de ruimte. Als de schermen staan kunnen de quiltjes worden bevestigd.

 


Quiltgroepen uit de omgeving

Een van de doelen van deze dagen is om ook lokale quiltgroepen een podium te geven. De interesse is groot, mensen willen kennis maken en vragen of ze lid kunnen worden. Er kunnen vragen gesteld worden, probleempjes opgelost en vriendschappen ontstaan of worden weer opgepakt. Een van de ‘vaste’ gasten is Verdanda, een stichting die zich inzet om quilts te maken voor wie een beetje extra steun nodig is. Je vindt hier meer informatie over hun werk en hoe je kan bijdragen of een quilt kan aanvragen.

 


High Tea en Make & Take

Alle activiteiten van de jubileumdagen zijn vrij toegankelijk. Je hoeft je niet in te schrijven, je mag even langs komen of de hele dag blijven. Je kan aanschuiven aan een van de tafels voor uitleg, een gezellig gesprek of om een van de werkjes te maken. We hebben pakketjes gemaakt voor een naaldenmapje met borduurwerk, een molentje en een patchworkblok. Voor elk wat wils. De kosten voor dit alles zijn voor rekening van het jarige Quiltersgilde. Wie jarig is trakteert en dit is ons ’taartje’ bij de koffie. Op alle locaties is horeca aanwezig om de kop koffie of thee er zelf bij te kopen. En heb je zin in meer dan kan je inschrijven voor de high tea (de link vind je hier). Zowel in Hoorn als in Westendorp werd daar gretig gebruik van gemaakt. De deelnemers lieten het zich goed smaken en onderwijl werden er heel wat quiltverhalen uitgewisseld.

 


De volgende dagen staan op de planning voor Dordrecht, Bunschoten, Goes en Waalre. Wil je nog meedoen kom dan spontaan langs of geef je op voor de high tea (klik). Wie weet, heb je dan net zo’n gezellige dag als wij hadden en sluit je je net als Camille (op de foto met toestemming) aan bij onze fijne vereniging.

 

Inge van Koningsveld

 

Wat is de potentiële rol van quilten in een duurzame toekomst?

Duurzame quilts op de Algemene Tentoonstelling (ATT)

Dit is de vraag die mij al een paar jaar bezig houdt. Sterker nog, ik heb er zelfs een onderneming omheen gestart waarmee ik mensen inspireer en leer om zelf duurzame quilts te maken, genaamd Kick Ass Quilts!

Toen mij dus gevraagd werd om een bijdrage te leveren aan de Algemene tentoonstelling met mijn ‘duurzame quilts’ zei ik meteen “JA!”.

Vervolgens heb ik een tijd nagedacht over wat ik wilde laten zien op de tentoonstelling. Uiteindelijk ben ik uit gekomen op tien quilts. Elke quilt zegt op z’n eigen manier iets over het thema duurzaamheid en mijn visie daarin. Samen vertellen ze het complete plaatje van hoe ik denk dat quilten kan bijdragen aan een mooie, welkome en duurzame wereld waar iedereen zich thuis in voelt!

Alle quilts zijn gemaakt van ‘gered textiel’, dat wil zeggen oude overhemden, kleding, beddengoed, tafelkleden, gedoneerde stofjes, fleecedekens, gordijnen, zakdoeken, stropdassen etc. Een deel van het materiaal komt van donaties, een deel komt van de Restore kringloop in Ede en een deel is uit het Upcyclecentrum in Almere, waar ik een werkplek heb.

De verhaallijn achter de tentoonstelling quilts

In dit blogbericht licht ik een tipje van de sluier op van wat ik ga doen. Hopelijk genoeg om jullie als lezer te inspireren om eind augustus zelf te komen kijken.

Deel 1: Vertrouwen scheppen

Allereerst een quilt om te laten zien dat we allemaal ons best doen. En dat falen onmogelijk is. Geïnspireerd door een gedicht uit de biografie van mijn geliefde Maarten van Roozendaal:

Ik dacht ik moet mijn vuisten ballen
Iemand zei: Open je hand

Ik dacht ik val door de mand
Iemand zei: er is geen mand

-Jan Foudraine, Wie is van Hout

Deel 2: De kernwaarden in duurzaamheid

Daarna volgen er 4 quilts die de kernwaarden van duurzaamheid symboliseren. Want duurzaamheid is veel meer dan zorg dragen voor de planeet. Voor mij is het een holistische kijk op het leven dat gaat over jezelf, je gemeenschap en de planeet.

Dit heb ik samengebracht in 4 kernwaarden: Plezier, mindfulness, verbinding en milieubewustzijn.

Dit breng ik tot uiting in 4 quilts. Twee daarvan zijn zeer speciaal: eentje uit Uganda gemaakt door de Duurzaam Quilten groep daar, en eentje is gemaakt door mijn lieve moeder, een van mijn actiefste vrijwilligers in het Krachtdeken project waar ik al over geschreven heb ik het Quiltersgilde blad.

Je kan hier meer lezen over het quilt project in Uganda

 

 

Deel 3: 4 elementen voor een gezond, zinvol en plezierig leven

Duurzaam leven komt vanuit mensen en gaat automatisch als iedereen het gevoel heeft dat ze een plezierig, zinvol leven hebben in verbinding met anderen. Dus voor een duurzame toekomst is het belangrijk te focussen op wat een ieder nodig heeft om gelukkig te zijn.

De volgende 4 quilts gaan daar over. Hiervoor basseer ik me op 4 elementen die de basis van een gezond leven zijn die ik ooit ergens gelezen heb: Liefde, zelfrespect, geborgenheid en veiligheid.

Gezondheid en een fijn leven is voor mij ook gekoppeld aan de natuur. Dus elke behoefte is door natuurelementen weergegeven.



Deel 4: Hoe maak je het makkelijk voor iedereen om mee te doen?

Tot slotte kun jij als bezoeker meedoen aan de tentoonstelling! Ik heb een blanco quilt gemaakt waarop ik iedereen uitnodig om hun eigen bijdrage aan te spelden.

Want een duurzame toekomst voor iedereen zal ontstaan als iedereen op z’n eigen manier een steentje (of blokje) bijdraagt!

Aan het eind van de tentoonstelling worden de blokken gebruikt om quilts te maken voor het Krachtdeken project. Met dat project maken we met vrijwilligers quilts om weg te geven aan jongeren (tussen de 18 – 30 jaar) die wel wat kracht en moed kunnen gebruiken! Het Krachtdeken project is mijn manier om quilters een manier te geven om met hun ambacht iets moois te doen voor iemand anders!

Je kunt me altijd e-mailen voor meer informatie: krachtdekens@kickassquilts.nl

Conclusie: wie komt mijn duurzaamheidsverhaal bewonderen in Nijkerk?

Ik kijk er naar uit om deze serie in het echt te zien en te horen wat andere mensen er van vinden! Ik kijk er ook naar uit om samen met jullie het jubileum van het Quiltersgilde te vieren.

En om het jubileum te gebruiken als gelegenheid om het samen te hebben over hoe ons prachtig ambacht van het quilten een rol kan spelen in een duurzame toekomst waar iedereen een fijn leven kan hebben!

Wie komt er kijken?

Rianne Doller

Mijn bloemeninspiratie: de roos

Geurende rozen staan mijn hele leven al ergens in mijn  tuin. De New Dawn groeide vroeger tegen het ouderlijk huis en later bij de entree van mijn eerste eigen huisje. Nu zit een van de rozenbogen vol met de Rosa ´New Dawn´. Want deze klimroos met zachtroze tot witte rozen en een lange bloeitijd van juni tot oktober is mijn favoriete roos. Die zachte tinten, de kleurschakeringen waar ik zo gek op ben, die kon ik verwerken met een lap stof die er al een poosje lag. Ooit vroeg ik rozenstofjes op mijn verjaardag. Daar kwamen leuke reacties op én ik kreeg verrassende stoffen!

Water-colour-quilt

Eén lap sprong voor mij uit de stapel gekregen rozenstofjes. Zacht blauwe en oranje roosjes in een dunne, wat holle stof. Geen echte patchworkstof. Wat kan ik daarmee? De kleurschakering deed me denken aan een aquarel. Zo werd de keus voor de techniek voor mij duidelijk. Dit is een stof voor een water-colour-quilt.

Ooit heb ik uit één lap blauwe stof, waarin de kleuren van licht naar donker liepen, een quilt gemaakt. Dat wil ik nu ook doen. Alleen maar die ene wat bijzondere lap met blauworanje kleurige roosjes gebruiken. Allereerst onderzoek ik de mogelijkheden van de stof.

Op onderzoek met de gekregen rozenstof

Waar te beginnen? Ik zit vol vragen. Hoeveel kleuren zitten erin? Hoeveel verschillende roosjes? Zijn er combinaties te maken van roosjes of takjes, zodat je een vormverandering ziet? Hoevéél kleurcombinaties kan ik maken? Is de stof wel goed te verwerken? Hoe dan? Welke stof kan erbij? Wíl ik er een stof bij? Hoe werkt de water-colour-techniek in stof? Wat ik wil maken krijg ik snel helder.

Het wordt een kussen voor een oud stoeltje. Mijn telefoonstoeltje uit de tijd dat er nog geen mobiel of computer tot onze beschikking was. Bellen met een vaste telefoon kon alleen op die ene plek. Uren heb ik in dat stoeltje doorgebracht. Daar mag wel iets nieuws én iets moois in.

Welke techniek ?

Ik hoop een grote krans vol rozen uit die ene lap stof te halen in de water-colour-techniek. In oude Quiltnieuws edities, Magic Patchwork en diverse andere Quiltbladen zoek ik naar voorbeelden en uitleg van de werkwijze. Ik zoek ook altijd via Google. Dit keer naar afbeeldingen van water colour quilts.

Kleuronderzoek

Met de vorm en kleur van de roosjes zijn een aantal combinaties te maken. Ik zoek kleurcombinaties die sprekend zijn, wat extra lastig is door de zachte tinten. Zo ontstaat uit vier dezelfde vierkantjes een oranje krans met roosjes. Ik zie dat ik ook randen kan leggen in blauw en oranje.

Vorm

Het formaat van het vierkantje laat ik afhangen van de gemiddelde grootte van de roosjes. Ik maak een kijkvenstertje met 0,8cm. naad. Binnen het rapport op de stof zijn een aantal combinaties in kleur en vorm mogelijk. Binnen het vierkante formaat wil ik de vorm van een bloemenkrans leggen.

Het verwerken

De stof is inderdaad erg hol. Ik strijk de vierkantjes, met naadtoeslag geknipt, op freezer paper. Dat kan natuurlijk ook op Vliesofix. Nu kan ik puzzelen met de kleurcombinaties. Rijen vierkantjes leggen, spelden op piepschuim. Daarna rij voor rij aaneen zetten. Door de freezer paper blijf ik grip houden op de dunne kwetsbare stof.

Voor de zitting van het stoeltje en de achterkant van het kussen vind ik een stuk ribfluweel op de markt in exact dezelfde kleur als de blauwe roosjes.

 

De kleuren komen nu mooi uit. Het aantal kleurcombinaties en randen die te leggen zijn bepalen het formaat van het kussen. In de stoel zie ik dat het resultaat precies goed van formaat is.

Het is een puzzel, uitgaan van die ene lap stof, dan de techniek kiezen en dán pas bedenken wat je gaat maken. Je kunt het ook zien als een avontuur. Waar ga je naar toe? Waar kom je uit? Het is een leuke ervaring  om de stof leidend te laten zijn in een ontwerp. Ik hoop dat mijn verhaal je uitdaagt om ook eens de stof als uitgangspunt te nemen. Veel puzzelplezier!

 

Joke van de Kracht.

 

Bron:

  • Google; afbeeldingen watercolourquilts. Je ziet dan ook titels van boeken over deze techniek die je kunt lenen in de Quiltersgilde Bibliotheek.
  • Een eigen verzameling Quiltbladen met voorbeelden rondom de water-colour techniek.
  • Watercolour Quilts. Pat Miaxner Magaret & Donna Ingram Slusser 1993.
  • Quiltnieuws 45-aug. 1995-pag. 29; Tien jaar Quilten in ‘de Langstraat’. Werkbeschrijving van een bloemenquiltje gemaakt door de Quiltgroep ’de Langstraat’ uit Drunen-Elshout. Echt jaren, ik ben al lang lid, lag dit opengeslagen op dit patroon in de kast. De wens om ooit eens ‘zoiets’ te maken is uitgekomen. De Quiltnieuwsbladen, ik bewaar ze allemaal.

Gastexpositie Memoryquilts

Tijdens de Algemene Tentoonstelling

Zo langzamerhand begint onze Algemene Tentoonstelling steeds meer vorm te krijgen. De selectiecommissie, bestaande uit Gert van Raalten, Inge Schoonderwoerd en Suze Termaat heeft op 10 mei alle ingezonden thema- en algemene quilts bekeken en beoordeeld.

 

 

Marjolein van der Eijk en Harry Roelands zijn daarna aan de slag gegaan om te bepalen van welke quilts een kaart wordt gemaakt.

 

 

Indeling

We hebben een indeling gemaakt van de hallen in Hart van Holland (hoe alle quilts gaan hangen blijft nog even een verrassing). Nu zijn we druk bezig met het inventariseren waar de quilts eind juli/begin augustus worden ingeleverd, zodat de Quiltexpresse kan zorgen dat deze allemaal op tijd in Nijkerk zijn.

Niet alleen de Algemene en Themaquilts gaan mee met de Quiltexpresse, ook de quilts van een aantal gastexposities zoals de wedstrijdinzendingen, de quilts van de Moderne quiltgroepen en de Round Robin-groepen.

De Memoryquilts

En ook de Memoryquilts gaan mee. Omdat deze dit jaar voor het eerst worden opgehangen hierbij wat achtergrondinformatie over deze gastexpositie. Bij de Algemene Tentoonstelling van 2022 in de Broodfabriek in Rijswijk, hebben we 3 quilts geëxposeerd van medewerkers die kort daarvoor waren overleden. Met daarbij een korte tekst van de nabestaanden. Wij vonden dit toen een mooi eerbetoon en in de voorbereidingen voor onze jubileumtentoonstelling van dit jaar besloten wij om daaraan in 2023 een vervolg te geven. Deze keer niet alleen voor overleden medewerkers maar voor alle leden die tussen 1 mei 2022 en 1 mei 2023 zijn overleden. Alle nabestaanden van leden die in die periode zijn overleden, hebben de vraag gekregen of zij het een mooi idee zouden vinden als er een quilt van hun vrouw/moeder geëxposeerd zou worden. De antwoorden waren hartverwarmend. Niet iedereen kon of wilde aan dit initiatief meedoen, maar van velen kregen wij heel positieve reacties. En zo hangen er op de Algemene Tentoonstelling 20 quilts ter nagedachtenis aan evenzovele leden die altijd heel veel plezier hebben beleefd aan het quilten en ook aan het lidmaatschap van het Quiltersgilde. Een mooi eerbetoon!

We nodigen iedereen dan ook van harte uit om deze Memoryquilts en alle andere prachtige inzendingen te komen bewonderen.

Praktische informatie

Nog even wat praktische informatie. De Algemene Tentoonstelling 2023 wordt van woensdag 23 t/m zaterdag 26 augustus gehouden in Hart van Holland, Berencamperweg 12, 3861 MC Nijkerk en is iedere dag geopend van 10.00-17.00 uur.

Toegangsprijzen:

Voor leden:

  • E-ticket € 10
  • Aan de kassa € 11
  • Passe-partout € 25

Voor niet-leden:

  • E-ticket € 13
  • Aan de kassa € 14
  • Passe-partout € 32,50

Graag tot ziens tijdens onze jubileumtentoonstelling!

De Tentoonstellingscommissie,
Jannie, Gerda, Dyonne en Ineke

 

Beeldmerk quilt ATT Margriet Kloppers

Quilt National ’23 in de Dairy Barn Arts Center in Athens, Ohio

Vorige week was ik erbij: bij de opening en award ceremonie van Quilt National ’23 in de Dairy Barn Arts Center in Athens, Ohio. Het was een geweldige ervaring om samen met tal van bekende quilters hierbij aanwezig te mogen zijn. HIER is het verhaal van mijn quilt die voor deze quilt show is geselecteerd.

 

Award ceremonie en Best of Show

Het is alweer de 45ste keer dat deze biënnale van moderne art quilts word georganiseerd. De jury, bestaande uit Dr. Carolyn Mazloomi, Irene L Roderick en Chiaki Dosho, had uit 674 inzendingen 81 kunstwerken geselecteerd, waaronder ook die van mij. Tijdens de openings ceremonie werden verschillende prijzen uitgereikt: Best of Show, Award of Excellence (vakmanschap), Most Innovative use of Material Award, Emerging (opkomend) Artist Award, Best International Artist Award (not me), Outstanding Machine Pieced Quilt Award, Handwork Award, SAQA Award, Juror’s Award, Persistence Pays Award (de aanhouder wint).

Best of Show Mary Mattimoe

Deze quilt ‘Not Enough Time‘ kreeg de prijs Best of Show. In de ‘artist statement’, het verhaal achter deze quilt, vertelt dat Mary samen met Krissie Carter en Wanda Walters werkte bij de openbare bibliotheek in de stad waar ze toen woonde. Terwijl deze vrouwen aan het werk waren werden ze doodgeschoten door een 16-jarige. De quilt vormt een aanklacht tegen de overheid omdat ze sindsdien niets gedaan hebben om dit soort geweld te voorkomen. De quilt is op canvas gespannen en Mary heeft de uitleenkaartjes, die op dat moment in de lades van hun bureautafels lagen, verwerkt.

Mary Mattimoe is opgegroeid in Roswell, Georgia, waar ik ruim 30 jaar geleden in een quiltwinkeltje heb leren patchen en quilten.

Andere quilts in deze show

Klik op de foto’s voor een close-up en voor de naam van de quilter en de quilt.

 

 

Pilar Donoso ken ik nog uit Santiago, Chili. Zij heeft daar een quiltwinkel waar ik af en toe stof kocht in de tijd dat ik daar woonde. Haar quilt illustreert haar gevoelens over wat haar zus is overkomen nadat zij overleed aan kanker.

 

 

Een catalogus van alle art quilts

Dit is slechts een kleine selectie van de foto’s die ik heb gemaakt. Van elke editie van Quilt National is een prachtige catalogus uitgegeven, zo ook deze keer. Alle kunstenaars kregen dit boekwerk met op elke pagina een foto van één quilt. Met een aantal heb ik handtekeningen kunnen uitwisselen, geplaatst bij hun eigen werk. De catalogus is te koop bij  The Dairy Barn Arts Center.

Groepsfoto met bijna alle deelnemende kunstenaars

Mijn quilt Summer Garden is tijdens de opening aangekocht door een privé verzamelaar. Maar eerst blijft deze tentoonstelling te bezichtigen tot 11 september en daarna gaat de hele selectie voor de duur van 2 jaar op tour langs verschillende musea en tentoonstellingen. Hopelijk kom ik mijn quilt dan nog een keertje tegen!

Groetjes, Hilde Hoogwaerts