Terugblik op ons

Jubileumjaar 2023

 

Tijdens het afgelopen jubileumjaar was het voor mij als verantwoordelijke voor de PR drukker dan normaal. Voor de jubileumdagen moesten flyers ontworpen en gedrukt worden. En er werden aparte persberichten naar de lokale kranten en omroepen gestuurd. Dit resulteerde in zeven succesvolle jubileumdagen verspreid door het hele land. De bezoekers waren enthousiast en vroegen of ze volgend jaar weer konden komen! Wie weet wat er voor volgend jaar op het programma staat, maar we nemen de positieve reacties zeker mee in onze brainstorm over de activiteiten voor 2024.


Natuurlijk organiseerde we ook weer een Algemene Tentoonstelling. Ook hiervoor moest een flyer voor ontworpen worden. De Algemene Tentoonstelling is altijd een evenement waar ik veel aandacht aan besteed. Door het schrijven van blogberichten vragen we er aandacht voor op de sociale media. En door al onze adverteerders worden flyers meegestuurd en gegeven aan hun klanten waarop alle informatie over de verschillende tentoonstellingen en activiteiten staat. Die adverteerders zijn belangrijk voor ons om de tentoonstelling onder een zo breed mogelijk publiek aan te kondigen.

Ik kijk terug op een succesvol jubileumjaar waarin we veel nieuwe leden zich hebben aangesloten bij het Quiltersgilde. Ook heb ik dit jaar weer veel leden gesproken en ontmoet en dat geeft alle hoop op een mooi en inspirerend 2024.

Rose-Anne de Haan


Website

In 2023 vierde het Quiltersgilde haar 40-jarig bestaan, een mijlpaal die niemand is ontgaan! 😊 Het jubileum werd gevierd met diverse evenementen, waaronder de Steekproeverij, de Jubileumdagen en de Algemene Tentoonstelling.
Deze pagina op onze website bevat een overzicht van deze en andere recente activiteiten die we organiseerden.

 

 

Aan het einde van 2023 kijk ik met veel voldoening terug op al deze bijzondere evenementen, die mede dankzij onze website tot stand zijn gekomen. We konden via de website makkelijk en snel informatie delen over al onze activiteiten. Men kon zich inschrijven voor bijvoorbeeld de Steekproeverij of voor een high tea tijdens de jubileumdagen.

Dit jaar hebben we een kaart toegevoegd aan de agenda , zodat iedereen nu snel kan zien waar in Nederland allerhande quilt-gerelateerde evenementen plaatsvinden. In de blogberichten gaven onze bloggers een inkijkje in hun quilt belevenissen en lieten ze de meest prachtige quilts zien. Hierbij wil ik van de gelegenheid gebruik maken om onze vaste bloggers en gastbloggers heel hartelijk te bedanken voor hun bijdragen!

Sylvia Jansen

 



Quiltnieuws

In het afgelopen jaar is het magazine voor onze leden, voor jou, door de redactie met veel zorg samengesteld. Iedere keer proberen we voor elk wat wils te schrijven. Portretten van verschillende quilters te weten: Mieke Hendriksen, Marijke Schippers, Lia Meiborg en Marijke van Welzen. Inspiratie door quilts te laten zien die gemaakt zijn door leden: quilts voor de kinderkamer en van jelly rolls en ook altijd veel moois op het Prikbord. Een mysterie weer dit jaar en grote en kleinere werkjes om gelijk aan te beginnen.

 

 

Binnen de redactie zijn een aantal veranderingen geweest dit jaar: Gert van Raalten en Margie Broens zijn erbij gekomen en Tineke Nauta heeft afscheid genomen. Iets waarvan ik hoop dat de overigen niet gaan doen, met name Gerda de Jong en Gemma Versluys die al 12 jaar in de redactie plaatsnemen.  Nee ik ga er vanuit dat we ook in 2024 weer vier prachtige exemplaren van Quiltnieuws aan je voor kunnen schotelen; aan het maartnummer wordt al hard gewerkt.
Voor elk wat wils, altijd in de hoop dat de lezer, jij dus, er altijd iets uit kunt halen dat je aanspreekt of inspireert om mooie dingen te maken.

 

Marjolein den Oudsten

 

BLAUW

In de hoofdrol

Een expositie die me zo inspireert dat ik vandaag al wil beginnen met uitwerken van mijn ideeën is de expositie B.L.A.U.W. in het Museum Bussemakershuis in Borne. De expositie is verlengd tot 15 februari 2024 en een bezoek is echt aan te raden.  

De expositie B.L.A.U.W. is een tentoonstelling over de toepassingen en mogelijkheden van blauwdrukken en blauwverven (zie: https://www.museumbussemakerhuis.nl/event/blauwdrukken/). Deze expositie liet mijn textielbloed stromen. Tijdens de hartelijke ontvangst door een gastvrouw werden we gewezen op interessante plekken, filmpjes én kregen we de tip om ook de kelder en de zolder te bekijken. Het ambachtelijke en arbeidsintensieve werken met de blauwdruk vereist vakmanschap dat in Nederland nauwelijks meer wordt beoefend. De blauwdruktechniek is gelukkig opgenomen op de UNESCO-lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed. De historie wordt met foto’s, kleding, film en techniek op een heel aantrekkelijke manier gepresenteerd. De ambachtelijke stappen van het indigoverven, het handmatige werken, katoen en linnen, de streek, het is prachtig dit alles zo samen te zien. Met toestemming van het museum plaats ik dit bericht en de foto’s.   

 


Dit expositiebezoek deed bij mij een persoonlijk deurtje open en ik wist het zeker, 2024 kleurt bij mij BLAUW. Het riep direct herinneringen op aan het indigoverven thuis, de blauwdrukdoek als vakantiesouvenir, het linnen-weven. De kleur blauw is favoriet in mijn kleding, in mijn quiltwerk. De Hollandse blauwe luchten en de zee, blauw inspireert mij.
 

Indigo verven

Het indigoverven heb ik zelf gebruikt voor wolverven, afbindtechnieken, batikken en traditioneel patchwork. Google eens Indigo Poeder, Textielverf indigo, Jacquard Tie/Dye Indigo Kit, Javana Tie Dye Batik textielverf. Je ziet waar je materialen, passend bij wat jij wil, kunt kopen. In het Bussemakershuis realiseerde ik me nog eens hoe arbeidsintensief dit beroep is. Als blauwdrukker met een eigen blauwververij en blauwdrukkerij had je een bestaan hier in Nederland. Door de hoofd- en omslagdoeken uit de streekdracht die er te zien waren besefte ik dat indigo ook hier ‘roots’ heeft. Niet alleen in de batik uit Indonesië.  

 

 

Mijn eerste ervaring met indigoverven was het verven van hand-gesponnen wol voor een weefwerk dat mijn moeder voor mij maakte in de jaren ‘80. De hand-gesponnen wol, ja ook door mij gesponnen, hebben we samen in het oude kinderbadje met indigo geverfd. Het weefpatroon heet Monnikbelt. Monk´s Belt Blocks: A Handweaver´s Pattern Book, Marguerite Porter Davison. Het was echt monnikenwerk om de kleuren en diktes wol te verwerken. Deze puzzel heb je binnen het patchwork ook. 

 

 

Seminoule

Ooit kreeg ik de opdracht om de techniek seminoule uit te werken. Daarvoor koos ik één lap waarin de tinten blauw van donker naar licht vervagen. Ik begreep maar niet hoe het werkte. Weigerde om zoveel stof als afval weg te snijden. Mooi gemaakt, maar geen seminoule was de reactie. Nu begrijp ik de techniek en wil ik het goed uitvoeren in blauw. 

 

 

Spijkerbroeken

Natuurlijk wil ik ook iets met spijkerbroeken, van diepdonker naar vaalblauw. In 2012 bezocht ik de expositie Bluejeans in het Centraal Museum in Utrecht https://www.centraalmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/blue-jeans-350-jaar-spijkergoed. Modecurator Ninke Bloemberg  schreef hierover. Dit kun je lezen op: https://fashionunited.nl/v1/leads/het-centraal-museum-kleurt-blauw/201211232330.  De opzet van de expositie die zij goed beschrijft was oprecht een ervaring die me is bijgebleven. De historie van mijn geliefde spijkerbroek bracht mij op ideeën om… eens een keer wat mee te doen.  

 

 

Heb ik aan één jaar genoeg? Indigoverven, blauwe streekdrachtstoffen, afbindtechnieken als shiboru, bargello in blauw,  Seminoule, batikken, blauwe bloemen, werken met spijkerstof, Shasiko, Delfts Blauw in mijn quilt, cyanotype, de watercolourtechniek met zelf geverfde stoffen of verf óp stof. Mijn blauwe deurtje is nu geopend. Geen houden meer aan. In 2024 staat BLAUW bij mijn quiltwerk in de hoofdrol.  

Joke van de Kracht 

 

 

 

 

Kerstkadootje nodig?

Geef een lidmaatschap cadeau

Zoek je nog een kerstkadootje? Een jaar lidmaatschap van het Quiltersgilde is een feestelijk cadeau om weg te geven aan een zus, dochter, moeder, vriend of vriendin met Kerst.  Nieuwe leden ontvangen een speciale ledendoos met allerlei extra informatie en een paar gezellige extraatjes. Via deze link kun je een cadeaulidmaatschap aanmelden. Hieronder zie je zo maar een greep uit de covers van ons prachtige, informatieve magazine. Maar het lidmaatschap biedt meer. We organiseren speciale Meet&Greetdagen, regiodagen en tentoonstellingen. Onze uitgebreide bibliotheek is een aanrader voor elke quilter. Kijk maar eens op de website wat het lidmaatschap inhoudt.

 

Binnen zitten en je niet vervelen

Daar zijn quilters en in het algemeen creatieve mensen goed in. Ze kunnen zich bezighouden met van alles en nog wat. Zien altijd weer nieuwe projecten aan de horizon. Heerlijk toch? Eens je hele stapel quiltnieuws doorbladeren op zoek naar een klein werkje voor tussendoor. Of ga de komende dagen maar eens zoeken op onze site als je naar ideeën voor een volgend project op zoek bent. Als je de zoekterm ‘kerst’ intypt rechtsboven op onze homepage (zie foto) dan komen er talloze blogverhalen naar boven. Wie weet zit er iets tussen voor je. Of je laat even alle kerststress verdwijnen door gewoon mooie plaatjes of een filmpje te kijken op ons YouTube kanaal.

Fijne feestdagen

Wij wensen iedereen fijne feestdagen en hopelijk tussendoor genoeg tijd om een paar steekjes te zetten. En in de commentaren kun je misschien een foto van jouw Kerstquilt of  Kerstkaart plaatsen? Kunnen we allemaal meegenieten.

 

 

Rose-Anne de Haan

Alles uit de kast

Nadenken over ontwerp voor tentoonstelling in de Elzas

Begin december kon je je bij het Quiltersgilde inschrijven voor het maken van een quilt voor een tentoonstelling in de Elzas volgend jaar.
Eigenlijk heb ik op het moment helemaal geen tijd om een quilt te maken, maar dat weerhoudt me er niet van om er toch over na te denken.

Na een paar dagen vond ik dat het in elk geval geen kwaad kon om weer eens stof te gaan bedrukken met allerlei verschillende attributen. Gewoon een beetje “spelen” en dan maar kijken wat er van komt. Wel -of geen quilt, dat zien we wel. In m’n voorraad lag nog mooie witte katoen die daar heel geschikt voor was. Daarvan heb ik een flink aantal stukken gescheurd van ongeveer 25 bij 45 cm. Alles gestreken en op een stapel op de met plastic afgedekte tafel.

Ik gebruik voor monoprinten en stempelen graag AKUA intaglio, een soort dikke inkt. In dit geval Paynes Grey, dat is een donkergrijze kleur en minder hard dan echt zwart. Het droogt snel op papier, redelijk goed op natuurlijke stoffen en nauwelijks of niet op kunststof. Je kunt ook acryl-of textielverf gebruiken, maar ik vind dit prettiger werken. Het is heel zuinig in gebruik en in veel kleuren verkrijgbaar.
Ik rol de inkt voor het stempelen met een rubber roller uit op een plexiglas plaat (hiervoor kun je ook een plastic insteekhoesje gebruiken of bv. een stuk doorzichtig tafelzeil). Het droogt niet op deze ondergrond.
Het uitrollen kan ook met een (schuim)verfroller, maar dat kost veel meer inkt en het meeste gaat in de roller zitten wat er moeilijk tot niet meer uit te spoelen is.

Uit m’n doos met stempels heb ik er een aantal gekozen en ook de behangrollers uit Hongarije, die ik pas heb gekregen, komen nu goed van pas. Alles ligt klaar voor gebruik.
Op de foto kun je zien dat er ook zelfgemaakte stempels tussen liggen en b.v. een metalen pannenspons, een verlopen museumkaart en een stuk natuurspons. Je kunt eigenlijk alles gebruiken waarmee je een afdruk kunt maken.

Aan het werk

Als de plaat met inkt is ingerold leg ik een witte lap op een rechthoekige ondergrond van stevig foam wat enigszins meegeeft als je er op duwt. Dat is prettiger bij het stempelen dan een harde ondergrond. Je kunt hier ook een dikke handdoek o.i.d. voor gebruiken. De museumkaart zet ik met de lange kant in de verf op de plaat en maak er vervolgens een afdruk mee op de stof. Dat kun je net zo vaak herhalen als je wilt. En natuurlijk kun je afwisselen met de korte kant van de kaart. Mij spreekt het ongelijke resultaat van het printen erg aan.

 

Omdat het lapje nog wel wat meer patroon kon hebben is er daarna ook nog gestempeld met de pannenspons en een klein stukje van een lang rubberen stempel.

 

Op foto 8 en 9 zie je nog twee verschillende voorbeelden van het stempelen. Foto 9 laat zien wat er ontstaat als je de kaart met verf over de stof trekt. Over het schuurblokje,  foto 10, heb ik breed dubbelzijdig tape geplakt en daarna stukken touw. Op die manier kun je verschillende stempels maken met spullen die je in huis hebt. Denk b.v. aan het opplakken van rijstkorrels. Zo’n blokje kun je ook aan twee kanten beplakken.

 

Het resultaat van de eerste dag

Na zo’n anderhalf uur had ik al een leuke stapel lapjes geprint, meestal met gebruik van meerdere stempels per lapje. Het lapje rechtsonder is alleen met het stukje natuurspons geprint.
Simpel met een heel mooi effect.

De volgende dag

De dag daarna ben ik doorgegaan met afdrukken maken, maar op een iets andere manier.
Als eerste heb ik de witte lap nu over een rubbing plate gelegd. Een kunststof plaat met een bepaald reliëf. De harde roller die eerst is gebruikt om de inkt uit te rollen wordt daarna met de inkt erop gebruikt om over de lap te rollen op de plaats waar de reliëfplaat onder ligt.
Dit is een andere manier om een patroon op stof over te brengen. Hier kun je voor een soortgelijk resultaat ook een stempel onder de stof leggen of iets anders met reliëf.

In een doos in de kast liggen mooie stencils/sjablonen. Een aantal zijn heel bruikbaar om afdrukken mee te maken.
Ik leg hiervoor het sjabloon in de inkt op de plexiglas plaat en ga er met de roller overheen
Dat betekent dat er aan beide kanten van het sjabloon inkt zit. Als je het dan op de stof legt en je vouwt de andere kant van de stof eroverheen heb je twee afdrukken.

Met een ander stencil heb ik hetzelfde gedaan, maar hier is het effect heel anders omdat het stencil maar minimale openingen heeft in verhouding tot de vorige. Ook hier vind ik het zachte, onvoorspelbare van de afdrukken heel mooi.

Ooit heb ik van verfrollers printrollers gemaakt. Met het lijmpistool heb ik daarvoor lijnen aangebracht op 2 schuimrollers. Even laten uitharden en je kunt patronen rollen. Eigenlijk hetzelfde als met de eerder genoemde behangrollers. Omdat ik ze in de kast ook tegenkwam leek het me een goed idee om ze dan ook maar te gebruiken en het resultaat was best geslaagd.

Alles weer in de kast

Zo zijn er na een aantal uren printen best mooie lappen ontstaan. Ik moet nog over een ontwerp nadenken, maar misschien dat er toch wel een quilt uit voortkomt. Nu eerst maar alles schoonmaken en terug in de kast zetten.

 

Marjolein van der Eijk

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Liesbeth

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we iets meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Marjolein van der Eijk, heeft het stokje doorgegeven aan:

Liesbeth Wessels

 

 

Hallo allemaal, mijn naam is Liesbeth Wessels. Ik woon in het achterste stukje van ons land in de Achterhoek, in een dorpje dat Vragender heet.

De functie(s) bij het Quiltersgilde

Ik ben actief als lid van de ArtQuilt Commissie. Samen met 2 andere vrouwen zorgen wij voor de maandelijkse nieuwsbrief “Artquilten in Beeld”. Wij (de commissie) houdt van actie, we zijn dus altijd op zoek naar een leuke activiteit voor de leden. Zoals een jaarlijkse Meet&Greet voor de Artquilters met iedere keer weer een andere onderwerp. En dat valt soms niet mee, omdat de groep artquilters groot is en er zowel heel ervaren mensen in zitten als beginners. En wij willen er voor allemaal zijn. Voor ieder wat wils.

Ik schrijf ook regelmatig een blogverhaal voor artquilters, en heel soms iets voor in Quiltnieuws.

Maar nu ben ik even het drukst met het project “Van Tekst naar Textiel”. Een uitdaging voor alle quilters. Met dit project hebben 104 leden meegedaan en nu stimuleren wij de mensen een quilt te maken die dan kan hangen op de Patchwork & Quiltdagen in Rijswijk in april 2024.

Ik vind het leuk om mensen enthousiast te krijgen voor nieuwe dingen. Nieuwe materialen, een nieuwe techniek, een uitdaging. Pak de kansen om te spelen, uit te proberen. Doe eens gek. En geniet van wat je doet. Het doen is voor mij vaak belangrijker dan het resultaat, het ervaren telt.

Ondertussen heb ik veel weetjes verzameld en ik vind het heel leuk om die te delen, dat doe ik dan in de verhalen die ik schrijf . En een paar keer per jaar geef ik een workshop hier in de buurt. Quilten is delen.

 

 

Liesbeth als quilter

Ik heb niet zo zeer een favoriete quilter of een favoriet boek. Ik heb wel een favoriet materiaal. Ik houd erg van lutradur. De doorzichtigheid, dat  bijna kwetsbare dat vind ik heel mooi. Ook verf ik graag, ik verf bijna al mijn stoffen zelf.

Ik leen regelmatig een artquilt boek in de bibliotheek en houd dan echt van mixed media boeken, ik zag er in de laatste Quiltnieuws ook weer 2 langs komen.

Op dit moment heb ik 2 artquiltprojecten onder handen: een quilt met allerlei roestlappen en een quilt rondom het thema blauw. Maar ik heb begrepen dat er ook weer een Quiltersgilde uitdaging aan komt, iets met een lapje dat je dan krijgt…. Dus zullen het wel 3 quilts worden. Een streefdatum is dan wel fijn, een stok achter de deur.

Zoals de meeste Artquilters ben ik als traditionele quilter begonnen en kom ik eigenlijk uit de stal van Marin in Westendorp. Mijn omkeerpunt was een twisted log cabin cursus. Daarbij ontdekte ik hoe leuk het is je eigen ontwerp te maken. En omdat ik toen de juiste kleuren blauw niet kon vinden ben ik zelf mijn lapjes gaan verven. Toen was het hek van de dam…

 

Vogelkoppen mandala

 

Ik volgde de cursus Quilten Speciaal en dat opende een nieuwe wereld waarin ik nog steeds ontdekkingen doe en nog iedere keer nieuwe dingen leer.

Nog een hobby of eigenlijk another way of living:

Wij reizen veel en op deze trips ben ik altijd op zoek naar iets wat me raakt. We maken veel foto’s, die weer een inspiratie zijn voor een nieuwe artquilt. Maar soms duurt dat wel even. De reis en de ervaring moet eerst zakken, een beetje verwerkt worden.

Als jullie dit lezen ben ik weer op weg naar Marokko, om in de winter ook van de zon te kunnen  genieten, en van de mensen en het land. In maart zijn we weer terug.

 

 

Als we reizen, ben ik dus even niet beschikbaar. MAAR ik probeer dit jaar een groep vrouwen die met textiel werken in Marokko te bezoeken (als dat lukt lees je dat wel in een blogbericht).

Ik geef het stokje door aan Henriette Balten.

Liesbeth Wessels

 

Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk

 

Zoekend naar inspiratie …

struikel ik over streepjes

Een van de leukste dingen is het beginnen met een nieuwe quilt. Dat kan  natuurlijk met een patroon in de kleuren van de ontwerper of met die van jezelf. Je kunt meedoen met een Challenge of werken naar een thema, kortom keus genoeg, misschien wel teveel.

Bij modern quilten wordt meestal uitgegaan van een eigen ontwerp. Ik ben vorig jaar bezig geweest met het stikken van smalle strookjes dus zuiver stikken en steeds smaller. Het kostte mij best veel oefening om goed zuiver te stikken om rechte reepjes van 1 cm én deze goed te strijken. Daarna begint het uitproberen met de verschillende afmetingen, de verschillende kleuren en alle variaties daarop. Voor mij is dit het leukste gedeelte: welk effect heeft smal geel met breed blauw, en wat gebeurt er andersom? Doorsnijden en weer aan elkaar naaien, verschuiven?
Ik ben er wel even zoet mee.

Streepjes, Edith Oostdijk

Michael James

Een ander uitgangspunt voor een ontwerp is het bekijken van quilts van andere quilters. Bij het onderzoeken van werken met strips heb ik altijd al gekeken naar de vroege werken van  Michael James. Hij begon dagenlang lange strips te snijden in diverse kleuren en die aan elkaar te stikken. Daarna dit te versnijden en weer op diverse manieren aan elkaar te naaien. Zeker voor die tijd, de tachtiger en negentiger jaren, was het revolutionair.

Bridget Riley

 

Om nog even verder te zoeken naar inspiratie met strips, strepen of strips kom ik al snel bij kunstenaars die in de zestiger jaren schilderden in de stroming “Op Art”.

 



Dit was een manier van abstract schilderen waar een vorm van beweging in zat. Bijna altijd in zwartwit, je werd er een beetje zeeziek van. Maar technisch goed om te zetten in een quilt. Een van de grote kunstenaars in deze stroming was Bridget Riley. Zij heeft zich verder ontwikkeld in een wat rustiger moderne stijl die veelal opgebouwd was uit strips, aan te raden om te bekijken voor quilters.

 

 

En dan  is er nog de inspiratie te vinden  in kleur, in vorm, in materiaal en …
Kortom, we hebben altijd tijd tekort.

 

Edith Oostdijk

 

Wat is maximalisme?

Maximalisme in Modern Quilten

 

Hè? Wat? Bedoel je Minimalisme?  Nee, Maximalisme. Nooit van gehoord!!

Zo zou een gesprek over Modern Quilten kunnen gaan. Maximalisme is het nieuwste kenmerk, dat recentelijk toegevoegd is aan het reeds bekende lijstje.

Ik ben er best verbaasd over en begrijp er eigenlijk helemaal niets van. Maar als ik er even over nadenk en de quilts bekijk, die hieronder kunnen vallen dan begrijp ik het wel en heb ik er ook best wel veel gezien.

 

Irene Roderick

 

Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Zit er bij het MQG een aantal quilters bij elkaar, die bedenken dat het tijd is voor iets nieuws en bedenken ze dan Maximalisme? Nee, zo gaat het helemaal niet. Het is een ontwikkeling, die al een tijdje gaande is en die op een gegeven moment opvalt. En als genoeg mensen er over praten en er over nadenken, dan krijgt het op den duur een beschrijving en een naam.

 

Irene Roderick 2

 

Maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld?

In tegenstelling tot het minimalisme, waar je met zo min mogelijk iets probeert uit te drukken, wordt bij maximalisme veel gebruikt en meer en dan nog een beetje meer. Meer kleur, meer patroon, meer structuur, meer differentiatie meer stofkeuze en dat bij elkaar en naast elkaar. Het is uitbundig, overvloedig, ‘over the top’, overdreven, luidruchtig en complex.

 

Maria Shell

 

En het is natuurlijk niet nieuw. In de kunst kennen we de Barok periode en de Rococo.

 

Barokke kerk interieur

Periodes waarin vooral kerken, gebouwen en interieur uitgedost werden met heel veel beelden, engeltjes, krullen, kleur, structuur en beweging. En de natuur, natuurlijk. Kijk maar eens naar natuurlijk grasland, een boslandschap of rivier bedding en je ziet een veelheid aan vormen, kleuren en structuren. (al moeten we daar tegenwoordig vreselijk zuinig op zijn of er naarstig naar zoeken). En zoals alles, is ook deze ontwikkeling een reactie op wat er in de omgeving gebeurt.

 

Giant Nested Curves, Marina Brito de Campos

 

Als ik naar mijn eigen quilts kijk, merk ik wel maximalistische trekjes. Ik hou daar wel van. Dat bonte, kleurrijke, textuurrijke van al die stofjes bij elkaar. Vooral het project waar ik momenteel aan werk, zou best wel eens een maximalistisch etiketje kunnen krijgen.

 

Jennifer Candon

 

Op de website van het MQG geeft Irene Roderick, in beeld en geluid, een uitgebreide uiteenzetting over Maximalisme. Zij maakt maximalistische quilts en heeft voor deze dia presentatie ook een maximalistische vormgeving gekozen. Erg leuk!

Iedereen, die lid is van Quiltersgilde MQG kan op de link klikken, even inloggen en de diapresentatie bekijken. Wel in het Engels. Maar ook prima te volgen als je vindt dat je Engels niet 100% is.

 

Maria Shell 2

 

Een van haar opvallende observaties is, dat de meeste quilts, die op Quiltcon worden tentoongesteld, gemaakt zijn met effen stoffen. Terwijl de winkels er omheen voornamelijk bedrukte en soms heel druk bedrukte stoffen verkopen.

Zij hoopt, dat op den duur, ook quilts met meer bedrukte stoffen een kans krijgen op de tentoonstelling.

 

Jennifer Candon 2

 

Al met al een leuke ontwikkeling, waar we met z’n allen weer heerlijk over van mening kunnen verschillen.

 

Marina Brito de Campos, quilter!
Geen moderne quilter!
Slechts liefhebber!

 

Zie ook het eerdere bericht over Maximalisme van Monica van Leent-Bergkamp: klik hier

Goede voornemens?

Daar heb ik niet zo veel mee

Goede voornemens vind ik zo gezocht. Ik neem me het hele jaar door van alles voor. En soms lukt dat, andere keren niet. Wat ik graag doe is mezelf uitdagen en dat is niet gebonden aan de start van een nieuw jaar. Hoe is dat bij jullie?

Goede voornemens maak je het hele jaar door

Meedoen aan tentoonstellingen van het Quiltersgilde is een van de uitdagingen die ik altijd aanneem. Zeker de Tentoonstelling van Miniatuurquilts vind ik goed ’te doen’. Het formaat is behapbaar en als het onverhoopt een beetje misgaat dan is er tijd genoeg om een nieuwe versie te maken. Ook gebruik ik wel eens een blok van een workshop waarvan ik zie dat dat geen grote quilttop gaat worden. Dan recycle ik dat blok tot een klein quiltje. Recyclen vind ik heel bevredigend en bovendien is het iets van deze tijd. Al ga ik niet gauw met oude overhemden en kleding aan de slag. Maar gebruik maken van blokken uit mijn lappenkast, geeft mij voldoening.

Hierboven zie je mijn miniatuurquiltje gemaakt van blokken die samen een Zeeuwse knoop moesten worden. Een workshop gevolgd bij de Quilterie, waar de verschillende delen al een tijd in een doos zaten. De doos ging mee naar een quiltweekend en daar kwam dit quiltje tot stand. De witte cirkels zijn van freezerpapier. Die gebruik ik om er mooie cirkels langs te stikken tijdens het doorquilten. Ik moet het quiltje nog aanmelden. Jij kunt ook je quiltje via deze link aanmelden.

 

Balanceeract van Betty Schaap

De Miniatuurquiltjes gaan ook op reis

Volgend jaar zijn we weer te gast in de Broodfabriek in Rijswijk tijdens de Patchwork&Quiltdagen van 11 tot en met 13 april. Daar hangen dan hopelijk een groot aantal miniatuurquiltjes. En deze quiltjes nemen we ook mee naar de Duitse Patchworkdagen in Moers. Hier lees je daarover meer.

Naast de Tentoonstelling van Miniatuurquilts zal er van alles te zien zijn in Rijswijk

De werkstukken ‘van Tekst naar Textiel’ zullen er hangen. Hier lees je een blogbericht van Joke van der Kracht over haar ‘van Tekst naar Textiel’ project.
Het tentoon stellen van Memoryquilts werd de vorige keren zeer gewaardeerd door de bezoekers. Alle reden om dat deze keer te herhalen. En er zal een aantal quilts van Marieke Dijkers te zien zijn. Zij was een van de grondleggers van onze vereniging.

In de komende maanden vertellen we jullie meer over de verschillende tentoonstellingen. Houd onze website in de gaten!

Wil je meehelpen in Rijswijk aan de make&take tafel? Meld je aan via roseanne.dehaan@quiltersgilde.nl

Op zoek naar inspiratie?

Hier lees je het verslag van de Tentoonstelling van Miniatuurquilts van 2023. Er staan enkele filmpjes op ons YouTube kanaal van vorig jaar. Trouwens sowieso leuk om eens te kijken naar alle filmpjes die daar inmiddels staan. Een goede manier om inspiratie op te doen.

Rose-Anne de Haan

2e webmaster’s 1e blogbericht

Oefenen in het plaatsen van blog berichten

Nou, hier zit ik dan achter mijn computer op een zaterdagmiddag in Eibergen. Na onlangs instructie gehad te hebben van Sylvia ga ik als 2e webmaster oefenen in het plaatsen van blogberichten. Sylvia gaf aan dat ik maar gewoon moest beginnen met iets over mezelf te vertellen en daar een blogbericht van te maken.

Ik, Riny Zeijpveld, ben sinds kort begonnen als 2e webmaster en ga Sylvia assisteren bij het plaatsen van de blog-berichten, formulieren en het bijhouden van de website. Ik heb mijzelf onlangs aangemeld naar aanleiding van de vacature in quiltnieuws.
Mijn man en ik zijn in augustus van Lochem naar Eibergen verhuisd en al het vrijwilligers werk dat ik in Lochem deed is overgedragen aan nieuwe mensen. Dit is een fijn gevoel. Nu kan ik weer een nieuwe start maken en zelf uitzoeken wat ik graag wil gaan doen. Het eerste wat op mijn pad kwam was de vacature voor 2e webmaster. Omdat ik het leuk vind om met de computer bezig te zijn, website’s te onderhouden en van alles uit te proberen, leek me dat wel wat. Ook vind ik al jaren quilten, met alles wat daarbij hoort leuk. Daarom in deze blog serie van mij, mijn weg door quiltland (voor velen misschien een bekende route).

Quiltachtergrond

In 1992 zijn mijn zusje en ik naar een quiltcursus in Almen geweest om eens te proeven aan het quilten. We hadden het toen nog nooit gedaan, maar in de Ariadnes van toen kwam het steeds vaker ter sprake en we waren er nieuwsgierig naar. “Annie” mijn zusje en ik zijn al van klein kind af door onze moeder besmet met het handwerkvirus. Op 4 jarige leeftijd konden we breien en haken, daarna leerden we van oude stofjes poppenkleertjes maken. We hadden de beschikking over draadjes, lapjes, knopen en kralen. Alles mochten we gebruiken. We zijn geen van beiden naar de kleuterschool geweest, maar thuis hebben we zeker heel veel geprutst. Alleen het knippen heb ik nooit onder de knie gekregen en precies werken ook niet helaas.

Quiltcursus in Almen

Omdat ik nogal van het bewaren, ben heb ik de eerste patroontjes en instructies over kleurenleer allemaal nog netjes in een klapper zitten. Het eerste werkstuk was een hartjes quilt. Helaas is het quiltje versleten maar het patroon en de beschrijving heb ik nog.

We leerden op de cursus hoe we mallen moesten maken. Door het patroon op millimeterpapier uit te tekenen en te snijden, dit op op vellen paternoplaat of dik plastic (dit waren volgens mij röntgenfolievellen) te plakken. Daarna deze mallen weer uit snijden en aan de achterkant te voorzien van strookjes schuurpapier, zodat het malletje niet zou verschuiven op de stof. De draadrichting werd op het malletje aangegeven en er moest nog naadtoeslag bijgetekend worden op de stof.

Toen we de bovenkant klaar hadden werd ons geleerd hoe we de top, tussenlaag en de onderkant moesten samen voegen en doorquilten. Ook de instructie van de door-quiltles zat nog in mijn map.

Na het eerste werkstuk gingen voor een groter werkstuk. Een verzameling van verschillende blokken. Ook daarvan kwam ik in mijn klapper de blokken en malletjes nog tegen. Op een gegeven moment vond ik het tekenen van blokken zo leuk dat ik “een beetje” doorsloeg en het tekenen en kleuren nog leuker vond dan het maken van de blokken. Ook omdat ik erg veel moeite had om de hoekjes netjes te krijgen.

Ook de quilt met de 9 blokken is afgekomen. Met een nette randafwerking en een ophangstrook aan de achterkant. Mijn vader, die ook graag bezig was heeft een mooie lat heeft gezaagd om door de ophangstrook te steken.

Tot zover mijn eerste stapjes in quiltland, een volgende keer een vervolg op de route.

Riny Zeijpveld

 

 

 

 

De Jane Austen quilt; een drietal voorbeelden

In de algemene nieuwsbrief van deze maand stond een bericht over de expositie van quiltgroep De Lingelappers in Gorinchem. Het beeldmerk van deze expositie is een prachtige Jane Austen quilt.

 

In deze algemene nieuwsbrief is de commissie Traditioneel quilten dieper ingegaan op het werk van Jane Austen. In dit bericht hebben we de lezers gevraagd of zij al eens een Jane Austen quilt hebben gemaakt en of zij hiervan een foto met ons willen delen. Al snel ontvingen wij hier een drietal reacties op. Wij hebben de maaksters gevraagd om meer informatie over hun quilt met ons te delen.

Titia

Titia Tebben is een liefhebster van geschiedenis en in het bijzonder van de boeken van Jane Austen. Haar quilt heeft zij in de 1e helft van 2015 gemaakt naar een patroon uit het boek “Primarily Quilts” van Di Ford-Hall. Zij gebruikte hiervoor stofjes uit haar eigen voorraad en speelde met de kleuren om te zien hoe ze op elkaar inwerken. Omdat ze geen voorkeur heeft voor bruin en roze zijn deze kleuren niet in haar quilt opgenomen. In 5 maanden tijd maakte zij de top en heeft zij deze met behulp van een houten longarm frame op haar eigen naaimachine doorgequilt. Het is een prachtige quilt geworden waar met plezier naar gekeken kan worden.

 

Sylvia

Sylvia Jansen had op een beurs een charm pack met stofjes van ca 12,5 x 12,5 cm gekocht, geïnspireerd op William Morris. William Morris was een ontwerper en heeft bekendheid verworven als de geestelijke vader van de Arts-and-Craftsbeweging. Sylvia wilde het patroon van deze stofjes goed laten uitkomen en kwam na een zoektocht uit op de ruiten in de Jane Austen quilt. De stoffen inspireerden haar tot het maken een een boodschappentas. Uit elk lapje van de charm pack kon een mooie ruit geknipt worden. Van de restjes heeft zij kleinere ruitjes gemaakt die zij voor de boven- en onderrand gebruikte. Met de witte stof uit haar lapjesvoorraad en de donkergroene canvas katoen van de markt completeerde zij in 2021 haar boodschappentas. Omdat dit geen groot project is geweest was de tas op redelijk korte termijn klaar.

Carla

Carla Lekkerkerker bezocht enkele jaren geleden het Jane Austen Museum in Chawton in Engeland. Zij werd geïnspireerd door de originele quilt die Jane samen met haar moeder en zus heeft gemaakt. In het museum kocht zij het patroon en ging er thuis mee aan de slag. Het middenstuk is een reproductie van het origineel, opgevuld met extra bloemen. Voor de wybers gebruikte zij uitsluitend rozenstoffen. Maar voor de rand heeft zij naast rozenstoffen ook andere stofjes gebruikt. De rand bestaat maar liefst uit 1.250 stukjes. Elk diamantje zit er 2x in. De randen links en rechts en onder en boven zijn ten opzichte van elkaar zo’n 90% gespiegeld. Zij heeft geen vulling gebruikt maar alleen een achterkant toegepast omdat het origineel ook een coverlet is. 2 à 3 jaar nadat Carla haar quilt klaar had, is zij terug gegaan naar het Jane Austen Museum om haar quilt naast het origineel te fotograferen. En zie hier het resultaat.


Tot slot

De commissie Traditioneel Quilten wil graag allerlei onderwerpen onder de aandacht brengen aan de hand van jouw verhalen, ervaringen en foto’s. Deze Jane Austen blog is de eerste van hopelijk velen die in samenwerking met enkele van onze leden is geschreven. In elke nieuwsbrief zullen we een oproep plaatsen. Schroom niet om daarop te reageren en je verhaal over jouw quilt te vertellen.

Heb je je nog niet aangemeld voor de Nieuwsbrief Algemeen? Klik dan op deze link en meld je alsnog aan. Je ontvangt de eerstvolgende nieuwsbrief in je mailbox.

Wij wensen je veel leesplezier en nog meer inspiratie.

Joke, Mieke, Sylvia en Yvonne