Terugblik jubileumdagen

Naar de regio’s toe

Vanaf april tot afgelopen vrijdag en zaterdag hebben we door het hele land op zeven verschillende locaties jubileumdagen gevierd. Het waren stuk voor stuk gezellige verjaardagsfeestjes. We mochten gemiddeld honderdvijftig bezoekers per locatie ontvangen. Er zijn veel molentjes en naaldenmapjes gemaakt aan de ‘make&take’ tafel. En het was leuk om te zien dat groepjes vriendinnen samen van de high tea kwamen genieten. De laatste locatie afgelopen weekend was De Pracht in Waalre. Dit werd een ‘prachtige’ afsluiting van de reeks jubileumdagen.

 

Zichtbaarheid als speerpunt

Wat we geleerd hebben van deze dagen is dat onze leden het erg waarderen dat we naar ze toe komen. De locale quiltbee’s kunnen zich presenteren en vinden weer nieuwe leden. En ook het onderlinge contact tussen de verschillende quiltbee’s levert nieuwe ideeën en waardevolle contacten op bleek in Waalre. Omdat het reizen naar de tentoonstellingen voor sommige leden niet meer mogelijk is, brengen we de tentoonstelling en gezelligheid op deze manier naar de leden toe. We kregen veel positieve reacties. Zo worden we zichtbaarder in de regio’s en dat is goed voor onze bekendheid als grootste textielvereniging in Nederland!

 

Waalre als prachtig sluitstuk

Naast de quiltjes van de Tentoonstelling van Miniatuurquilts waren er in De Pracht in Waalre maar liefst vier quiltbee’s uit de omgeving aanwezig. De muren hingen vol met hun quilts en op de tafels lagen nog meer prachtexemplaren om te bewonderen. De Stiching Verdanda was op beide dagen aanwezig en kreeg veel belangstelling. Ook de winkel de Quilt Puzzel uit Eindhoven had het lekker druk. Er zijn weer heel veel molentjes en naaldenmapjes gemaakt aan de make&take tafel. Jong en oud namen plaats, soms waren er stoelen te kort!

Ook de ’tree of connection’ kreeg veel aandacht. Gesprekken over en weer tussen onbekenden en bekenden ontstonden tijdens het borduren van blaadjes, bloemetjes en takjes.

 

Dit moeten jullie vaker doen

Enkele opmerkingen van de bezoekers in Waalre: “Volgend jaar weer?” “Wat een leuk initiatief, goed idee om dit te organiseren!” “Ik kom de volgende keer zeker weer!” “Fijn zo’n kleinschalige tentoonstelling. Net genoeg om te zien, anders wordt het te veel om te behappen.”

Kortom, er is zeker behoefte aan dit soort ongedwongen, kleinschalige bijeenkomsten voor quilters.

Bedankt

Aan het succes van alle edities van de jubileumdagen hebben onze vrijwilligers door het hele land bijgedragen. Het opbouwen, de uitleg bij de make&take tafel en het bijhouden van het aantal bezoekers en nog veel meer hadden we niet zonder jullie kunnen doen!

Voor de editie in Waalre waren de vrijwilligers van De Pracht onmisbaar. Hun enthousiasme, behulpzaamheid was grenzeloos. En de High Tea was geweldig goed verzorgd! Hartelijk dank voor de geweldige gastvrijheid tijdens deze twee dagen.

Hieronder een fotoverslag van de twee jubileumdagen in De Pracht in Waalre.

Onze vrijwilligers 

De ’tree of connection’

 

Make&Take tafel

 

 

Quiltwinkel de Quilt Puzzel

 

Verdanda en cafe

 

Quiltbee’s: De Cultestickers, De Rainbowquilters, De Grensquilters en De Bezige Bees

 

High Tea en vrijwilligers de Pracht

 

Rose-Anne de Haan

Tips om quilten aan te prijzen!

Tips om mensen te vertellen over de schoonheid van quilten

 


Ik heb mijzelf als missie gesteld om de ‘Magie van Quilten’ te verspreiden, zoals ik het zelf noem. Dit omdat ik wil dat meer mensen begrijpen hoe waardevol het ambacht is en hoeveel vreugde, rust en verbinding quilten je kan brengen. Ook wil ik graag dat iedereen gebruik kan maken van de warmte van een quilt. Dit allemaal doe ik via het het Krachtdekens project en door het geven van workshops aan niet-quilters.
https://kickassquilts.nl/krachtdekens/

Echter, ik loop er vaak tegenaan dat er veel voordelen over quilten bestaat. Het zou saai zijn, te moeilijk, te suf, te duur of mensen hebben überhaupt geen idee wat het is. Uiteindelijk ben ik bij 3 punten invalshoeken uitgekomen die werken om mensen uit te leggen wat quilten is en de waarde daarvan.

 

Graag deel ik dat zodat jullie aanvullingen kunnen geven vanuit je eigen ervaring. Ook kun je deze invalshoeken gebruiken als je weer eens een niet-begrijpende vriend of familielid wil uitleggen waarom quilten zo belangrijk voor je is.

Studenten

Invalshoek 1: Quilten als ambacht

 

Quilten is een ambacht, en ambachten trekken de aandacht. Veel mensen zijn namelijk gefascineerd met het idee dat ze dingen zelf kunnen maken. Dat is 1 reden waarom ik zo van quilten hou: zelf mooie dingen kunnen maken van oude stof!

Als ik mensen vertel dat ze door het quilten zelf een deken kunnen maken, of een knuffel, of een tas, of een vlaggenlijn of of …. krijg ik de aandacht. Veelal is het dan secundair welke techniek daarvoor nodig is.

Daarom focus ik veel van mijn teksten en filmpjes op wat mensen met de quilt technieken kunnen maken. Dat spreekt meer tot de verbeelding. Quilt technieken komen namelijk heel veel voor in het dagelijks leven. Denk aan het gebruik van appliqué in mode, quilten in het gebruik van slaapzakken en dekbedden en het zichtbaar herstellen van kleding. Onderstaande foto is een voorbeeld van modeshow ‘Next in Fashion’ winnaar Nigel die alle quilt technieken gebruikt voor mode.

 

 

Invalshoek 2: Quilten voor rust

 

Quilten is een tool voor rust en mindfulness. Veel mensen zijn tegenwoordig op zoek naar een manier om te ontspannen. Een deel van die mensen is geïnteresseerd in mindfulness en meditatie, maar vindt het moeilijk om stil te zitten. Ik heb zelf ook onrustige benen en handen…

Quilten, zeker met de hand, is een fijne manier om toch te mediteren en tot rust te komen. Door de bewegingen met je handen komen je gedachten tot rust en kunnen spanningen wegvloeien. En zien dat je werk mooi resultaat oplevert, geeft veel voldoening. Deze combinatie is voor mij altijd erg helend en fijn om mee tot rust te komen.

 

Foto: Esther Meijer

Invalshoek 3: Quilten als design

 

Quilten is topdesign. Dat realiseerde ik mij nog eens tijdens de Algemene Tentoonstelling een paar maanden geleden. Ik zat daar met mijn tentoonstelling over Duurzaam Quilten en ik heb de hele tijd uitgekeken naar een prachtige serie van Moderne quilts.

 

 

Ik had  mijn familie en vrienden uitgenodigd om naar mijn tentoonstelling te komen kijken.  Geen van hen was bekend met quilten. Stuk voor stuk waren ze onder de indruk van het ontwerp en de verscheidenheid van de quilts op de tentoonstelling! En bijna allemaal hadden ze een lijstje met favoriete quilts die ze zo in hun huis zouden ophangen.

Dus, wil je mensen overtuigen van de waarde van quilten: laat ze een quilt zien! Of leen een van je topstukken uit, zodat mensen zelf kunnen ervaren hoe prachtig een quilt een huis verfraait.

 

Conclusie: samen het goede woord van Quilten verspreiden

 

Ik zet mijn missie door om de magie van quilten te verspreiden! Het is een ambacht waar we met z’n allen trots op mogen zijn. En het is tijd dat iedereen dat ziet. Nog te vaak krijg ik verbazing over me heen als ik mensen vertelt dat mijn grote passie en liefde het quilten is.

 

Heb je nog ideeën hoe we de magie van het quilten kunnen verspreiden? Of ideeën voor een vierde handige invalshoek? Laat het vooral weten in de reacties en dan neem ik je tips mee de volgende keer als ik voor het quilten de barricades of het podium op ga!

Rianne Doller

 

Round Robin Modern 2

Round Robin, de tweede ronde

Afgelopen maandag is de start geweest van Round Robin Modern 2. Wat kunnen de 55 personen die zich via het formulier op de website van het  Quiltersgilde hebben aangemeld verwachten?

De Round Robin Modern 2 bestaat uit 5 ronden voor een groep van 5 personen (er zijn in totaal 11 groepen).Iedere deelnemer stuurt de top/quilt steeds door aan dezelfde persoon.
Bijvoorbeeld quilter 1 stuurt steeds het werkstuk op naar quilter 5. Zo leveren alle quilters uit een groep een bijdrage aan iedere quilt. Aan het eind ontvang je je eigen quilt terug en kun je deze afmaken. Om je eindresultaat of een ‘sneak peak’ (een tipje van de sluier) te laten zien, gebruik dan ook #QuiltersgildeRR2.

 

Hoe gaat het in z’n werk?

Ronde 1: iedereen maakt een begin-blok van 12,5 x 12,5 inch inclusief naad en dat biedt de volgende quilter(s) houvast om op door te gaan. Je stuurt je blok door aan de volgende deelnemer uit je groep.

Ronde 2: iedereen maakt de eerste rand van 4,5 inch inclusief naad en stuurt de top weer door naar de volgende.

Ronde 3: iedereen maakt de tweede rand van 4,5 inch inclusief naad, stuurt de top weer door naar de volgende.

Ronde 4: iedereen maakt aan 2 zijden een volgende rand van 6,5 inch inclusief naad (je beslist zelf of je de twee tegenoverliggende of de twee aanliggende zijden kiest) en opnieuw stuur je de top door.

Ronde 5:  iedereen maakt de laatste 2 zijden van 6,5 inch inclusief naad en stuurt de top weer naar de volgende.

Uiterlijk 11 mei 2024 heeft iedereen weer de eigen top terug om de quilt af te maken.

 

Namens de werkgroep Modern Quilten wens ik alle deelnemers succes en plezier met deze Round Robin2. We zijn erg nieuwsgierig naar de eindresultaten en deel ze indien mogelijk op Instagram of de MQG facebook pagina van het Quiltersgilde met de volgende vermelding: #QuiltersgildeRR2

 

Jeanette Broer

Digitale catalogus

Het eerste filmpje staat op ons YouTube kanaal

Vaak kregen we tijdens de afgelopen Algemene Tentoonstelling de vraag waarom er geen catalogus te koop was. Dat heeft verschillende redenen. De foto’s die aangeleverd werden bij de aanmeldingen moesten bewerkt worden. Dit is een tijdrovende zaak en moet door een professioneel iemand gebeuren. En soms waren de foto’s niet voldoende op niveau te krijgen.  Bij het laten drukken maak je een gok van hoeveel verkopen we er? En uiteindelijk hielden we er altijd veel over. Die gingen dan de papiercontainer in.

Beeldmerk quilt ATT Margriet Kloppers

Digitaal

We hebben gelukkig een oplossing gevonden. Onze fotograaf Harry Roelands fotografeert tijdens onze eigen tentoonstellingen altijd al de quilts die er hangen. Dat fotoarchief zetten we om in een filmpje dat op ons YouTube kanaal komt te staan. Het voordeel is dat we er dan ook wat extra informatie bij kunnen zetten. En het eerste filmpje van de afgelopen Algemene Tentoonstelling staat er inmiddels op!

Wil je altijd op de eerste rij?

Dat kan. Als je je abonneert op ons YouTube kanaal kun je aangeven dat je een melding wil krijgen als er een nieuw filmpje geplaatst is. Zo ben je altijd op de hoogte en zit je op de eerste rij.

Veel kijkplezier!

Rose-Anne de Haan

Welcoming? Hoe gastvrij zijn wij?

Een serie berichten over prijswinnaars van de wedstrijd “Gastvrijheid”. Hoe komen zij tot hun idee en ontwerp. En hoe bijzonder om te lezen dat zij helemaal niet dachten een prijs te gaan winnen. Hier het verhaal van Maaike Dekker. 

Meedoen aan de wedstrijd Gastvrijheid was een uitdaging voor me en wat een verassing was het om de prijs te krijgen voor Verwerking van het Thema en Visuele Impact. Graag vertel ik jullie hoe ik ben gekomen tot mijn quilt “Welcoming?” (Hoe gastvrij zijn wij?).

Nadat ik een Dear Jane quilt had gemaakt, voelde ik de behoefte om vrijer te gaan werken. Ik wilde niet meer een vastgelegd patroon volgen. Zo ben ik op zoek gegaan naar cursussen waarbij ik nieuwe technieken leerde. Ik volgde cursussen bij Galerie Ganzerik (Eke Krug) , Hawar & Zijdelings (Cherilyn Martin). Dat was heel inspirerend en ik probeerde van alles uit. De experimenten verdwenen in een kastje en ik deed daar verder niet veel mee.
In 2021 volgde ik de onlinelezing van Marjolein van der Stoep georganiseerd door de Quiltersgilde. Haar kunstjaartraject leek me interessant omdat ik me daarin meer zou richten op het werk dan de techniek. De cursus begon in november 2022. Er werd gesproken over deelname aan een wedstrijd of kunstroute om zo werk aan anderen te tonen en feedback te krijgen.

Welcoming? Hoe Gastvrijheid zijn we?

Meedoen aan een wedstrijd en je nek uitsteken

Toen ik de uitnodiging las voor de wedstrijd van de Quiltersgilde met thema “gastvrijheid” heb ik besloten mijn nek uit te steken en me op te geven. Ik vond het erg spannend, ik heb nooit eerder meegedaan aan een wedstrijd, wat zouden anderen van mijn werk vinden? De belangrijkste reden om mee te doen was de uitdaging en natuurlijk de feedback van een deskundige jury.

Hoe ik ben begonnen

Toen ik een foto zag van een groep dansers van het Nederlands Danstheater, was dat het begin van mijn quilt. De dansers staken allemaal hun armen uit. Ik ben begonnen met het borduren van de dansers. Vervolgens ging ik me afvragen waar die armen zich naar uitstrekten, toen kwam het beeld van een kind bij me op. Dat was de tweede stap. Tijdens het borduren ging ik me afvragen hoe gastvrij ben ik/zijn wij eigenlijk. Gastvrijheid is in Nederland een belangrijk thema maar zijn we wel zo gastvrij? Wij hebben zelf een vakantie door Iran gereisd, daar hebben we ongekende gastvrijheid ervaren. We werden regelmatig bij vreemden uitgenodigd om te komen eten, het waren hele bijzondere ontmoetingen. Veel van de vluchtelingen die naar Nederland komen, zijn afkomstig uit culturen waar vreemden met open armen worden ontvangen. De Nederlandse gastvrijheid is anders. Dat contrast bleef door mijn hoofd spoken.

Mijn quilt is organisch ontstaan. Ik had vooraf geen beeld hoe het eruit zou moeten zien. Het groeide onder mijn handen en alle keuzes zijn intuïtief gemaakt. Ik had wel besloten dat ik alleen stoffen en materialen mocht gebruiken die ik al in huis had.
Werken binnen het kader van de wedstrijdeisen heeft voor mij goed gewerkt. Het heeft me uit mijn comfortzone gehaald, door te werken met een vastgesteld thema en vooraf bepaalde afmetingen. Het is mijn eerste artquilt geworden en er dan ook nog een prijs mee winnen is echt geweldig.

Het was erg leuk om het werk van de andere deelnemers op de tentoonstelling te zien en hoe gevarieerd de uitkomsten waren. Na de prijsuitreiking was het fijn om met de juryleden te spreken en te horen wat zijn in mijn werk zagen. Heel bemoedigend allemaal.

Maaike Dekker

In de nieuwsbrief “Artquilten in Beeld”, september 2023 kun je het verhaal van Henriët  Bovenkerk lezen. 
Woensdag 27 september was er het verhaal van Lia Meiborg.

Het is niet alles goud wat er blinkt….

Ik ben opgegroeid met een moeder en twee tantes die vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw borduurden en naaiden voor de Rooms Katholieke kerk. Al vrij jong mocht ik mee borduren aan doeken voor een altaar of keek ik toe hoe er aan kazuifels (een overkleed voor priesters dat tijdens een kerkelijke viering wordt gedragen) gewerkt werd. Wat een pracht en praal!

 

 

Kerkbandjes

De tantes hadden behoorlijk wat kerkelijke goudgerande bandjes, goud en zilver garen, enz. in huis. Toen de laatste tante in 2004 overleed en wij met alle tien de neven en nichten het huis gingen opruimen, kwam er een hele koffer met kerkbandjes tevoorschijn. En je begrijpt het al: niemand wilde het hebben en zo heb ik me erover ontfermd! In de loop der jaren keek ik er af en toe eens in maar wist niet wat ik ermee moest en kon doen.

 

 

Going round in circles

Dit voorjaar gaf Herma de Ruiter na de Algemene Ledenvergadering van het Quiltersgilde een leuke uitleg van haar project ‘Going round in circles’ (hier kun je het blogbericht lezen). Een ondergrondje van 10×10 cm, wat kleine lapjes die je ook op het formaat 10×10 cm erop speldt. Een beetje over elkaar op de randen, knoop in het midden erop naaien. En daarna met een iets dikkere mooie draad rondom de knoop in kleine steekjes rond naaien. Het zag er zo leuk uit…. En óók nog iets met knópen….Het zaadje was geplant!

Een paar weken later vond ik in de lappenkast een grote lap oranje zijde: dáár wilde ik iets mee gaan doen. De koffer met kerkbandjes ging weer eens open en…opeens wist ik het: waarom zou je niet ‘going round in circles’ met een kant en klaar lapje en bandjes er op naaien kunnen doen…?

 

En dus de oranje stof in lapjes van 10×10 cm gesneden. Resten fiberfill versneden in stukken van 10×10 cm. De kisten met knopen-op-kleur een voor een omgekieperd en knopen gezocht. Bijpassend garen uit de garenlade (en zelfs in de kringloop) gezocht en gevonden. Het feest kon beginnen!

 

 

Stukje fiberfill, oranje lapje er boven op, kerkbandjes er in een kruis (hoe toepasselijk) opgeregen, knoop in het midden en naaien maar.

 

 

 

Ik vond en vind het meditatief en bijna verslavend. Het is genieten van alles wat blinkt. Alhoewel ik me al naaiend realiseerde dat in de Rooms Katholieke kerk niet alles goud was wat er blonk….!

Geen idee nog wat het gaat worden en hoe groot. Waarschijnlijk ga ik door tot alle bandjes op zijn….

Ans Kouwe-Ickenroth

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Greetje

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we ongeveer een jaar geleden begonnen met een nieuw thema, namelijk: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan.

Rose-Anne heeft het stokje doorgegeven aan:

Greetje Hein

 

Tijdens de tentoonstelling in Noord Groningen namens Fifteen-by-Fifteen

Tijdens de tentoonstelling in Noord Groningen namens Fifteen-by-Fifteen


De functie(s) bij het Quiltersgilde

Bij het Quiltersgilde ben ik samen met Marijke Nieuwenhuijsen regiovertegenwoordigster van Flevoland. We organiseren 2x per jaar een regiodag op vrijdag en zaterdag, dus 4 dagen per jaar. We hebben in 2012 het stokje overgenomen van Martha de Vos en Jeltje Kramer. Beide dames hebben dit 25 jaar gedaan, voor ons dus flinke schoenen om te vullen.

Het organiseren van regiodagen is elke keer weer een leuke uitdaging. We proberen een zo gevarieerd aanbod van “werkjes” te bedenken en hopen zo dat het voor iedereen, beginner en gevorderde, een interessante dag wordt. We zijn ons er van bewust dat we het niet elke keer iedereen naar de zin kunnen maken, maar wanneer we aan het eind van de dag als “bruidspaar” bij de uitgang staan en iedereen bedankt ons voor de leuke dag, gaan wij met een voldaan gevoel naar huis. Vaak hebben we dan al weer een idee voor de volgende editie.

 

M’n eerste echte favoriet, ook gebruikt als logo.

M’n eerste echte favoriet, ook gebruikt als logo.

 

Greetje als quilter

Ik heb geen favoriete quilter; eigenlijk ben ik zelf ook niet in een hokje te plaatsen. Ik vind alles leuk: van traditioneel (maar dan wel in moderne kleuren), via eigentijds, naar art en modern. Het aantal projecten waar ik zelf mee bezig ben is dan ook ontelbaar. Ik vind het een luxe om naar een willekeurige stapel te gaan en daar een project van te nemen om aan verder te werken. Ik zeg altijd dat ik beter ben in beginnen dan in het afmaken. Telkens neem ik me voor om eerst een quilt af te maken, maar steeds komt er iets wat wel even tussendoor kan.

 

Het voorbeeld van een van mijn favoriete cursussen.

 

Tijdens de 26 jaar dat ik bij Hobby-Time in Zeewolde werkte, kwam ik op veel verschillende beurzen en tentoonstellingen met diverse technieken en stromingen in aanraking. Alles heeft z’n charme en eigenlijk heeft niks mijn echte voorkeur. Het contact met mensen in de winkel en tijdens de tentoonstellingen was echt geweldig. Even uitleggen hoe iets in elkaar zit of wat bij elkaar past, zodat iemand weer verder kan, is echt mijn ding. Jarenlang heb ik ook bij veel quiltwinkels les gegeven, vooral in eigentijdse technieken; later ook in rulerwork.

 

Een moderne quilt met veel rulerwork.

 

Ik ben lid van de internationale groep “Fifteen-by-Fifteen” en van MeMo, de moderne quiltgroep in Meppel. Voor beide groepen zijn de deadlines wel een beetje heilig. Gelukkig werkt het goed voor mij om die deadline te hebben; onder druk komt er veel klaar. Voor Fifteen-by-Fifteen moet er elke 2 maanden een quiltje gemaakt worden van 15” in het vierkant met een vooraf bepaald thema. Voor MeMo komen we 4 keer per jaar bij elkaar en maken daar ook allemaal een quilt met een thema, maar dan echt modern uitgevoerd. Mijn liefde voor rulerwork komt daar goed van pas.

 

Nog een voorbeeld van rulerwork.

 

 

Deze mandala is nog onderweg met de EQA collectie.

 

Op het gebied van traditioneel quilten ben ik helemaal verslingerd aan quiltstempels. Ik ben 1 van de “schuldigen” van de quiltstempels die Hobby-Time op de markt heeft gebracht. Gelukkig zag Agnes, mijn toenmalige werkgever, mijn enthousiasme en is ze de uitdaging aangegaan om de stempels op de markt te brengen. Ik heb diverse bakjes met gestempelde en geknipte lapjes staan om ’s avonds of onderweg heerlijk met de hand aan elkaar te naaien.

 

Gemaakt met een stempel van allemaal restjes.

 

Naast mijn naaimachine hangt een lijstje met de maten die gehanteerd worden bij de Stichting Regenboogboom. Veel van wat ik nu maak doe ik volgens die maten, zodat de quilts die ik niet zelf wil houden aan deze stichting of aan Stichting Verdanda kunnen worden gedoneerd. Op deze manier hoop ik ooit van mijn oneindige voorraad stofjes af te komen, maar eigenlijk heb ik die hoop al opgegeven.

Graag geef ik het stokje door aan Marjolein van der Eijk.

 

Greetje Hein

 

Het ontstaan van de quilt ‘Gastvrijheid in balans’

De beschrijving

De beschrijving voor de tentoonstelling moest in 20 woorden. Dit was bijna het allermoeilijkste voor mij. Uiteindelijk was ik tevreden met:

Geven basisbehoeften.
(On)mogelijkheden en beperkingen wederzijds respecteren.
(Christelijke) bewogenheid, ontspanning, vreugde.
Bloemen symbool allerlei emoties.
Herstellen, bijstaan, ondersteunen naar zelfstandigheid

In dit blogbericht heb ik gelukkig meer vrijheid en kan ik het verhaal achter deze quilt uitgebreider vertellen.

Brainstorm

Voor mijn 65e verjaardag kreeg ik 9 bij elkaar passende lapjes stof. Goed voor een nieuw project. Maar wat? De volgende dag kwam de info over de wedstrijd. Dit sprak mij aan.

Het werd voor mij een reis zoals we als gezin zelf gastvrij waren/willen zijn in ons eigen huis en leefruimte.

In de brainstormfase heb ik met verschillende mensen uit verschillende groepen over dit onderwerp gesproken. Vooral de ‘open deur’, ‘kop koffie’ werd regelmatig genoemd. Ook dachten we met elkaar na over hoe ik dit in beelden zou kunnen ‘vangen’. Gastvrijheid betekent emotioneel ook heel wat voor de gever en ontvanger. Ik zocht de symbolische betekenis van bloemen en welke dieren daar gebruik van maken.

Met het voorbeeld waarmee het Quiltergilde het thema introduceerde dacht ik dat ik met al mijn ideeën en mijn verhalende inslag prima zat.
Pas veel later kwam ik er achter dat de beschrijving in max 20 woorden mocht.

Traditionele indeling

Ik zat te mijmeren op hoe ik dit alles kon uitwerken. Ik keek weer naar mijn Baltimore quilt (Cursus Lies Bos aangevuld met eigen ontwerpen). Ineens zag ik dat ik al mijn ideeën in deze basisvorm kwijt kon. De quilt moest tussen de 300 en 400 cm worden.
De gekregen stoffen zijn allemaal vrolijke kleuren. Dat vind ik ook het hoofdthema in gastvrijheid. Het moet leiden tot vreugde voor de gever en ontvanger.
Ik tekende op A4-tje blokken van 20×20 cm en maakte een eerste opzet.

Lavendel in lavendelzakje

Betekenis lavendel: Evenwicht, toewijding. Vriendschappelijke liefde. Bewondering en schoonheid. Subtiele geuren scherpt de intuïtie aan. Een liefelijke geur verspreiden.
Maakt verbinding tussen ziel, geest en lichaam. Laven en troosten.
Voor welke dieren is lavendel een gastheer? Vlinder, hommels en bijen eten van de bloemen.
Gastheer voor ons? Lavendel in zakjes voor in de kledingkast. Zaadjes verwerkt in bijvoorbeeld thee of zeep. Ik denk ook aan de heerlijke geur die de bloemen verspreiden (als je ze aanraakt) dat is genieten.

Met dit in gedachten heb ik de lavendel uitgewerkt. Ik heb hiervoor 550 kraaltjes gebruikt. De steeltjes steken uit een lavendelzakje. Er zit ook zaad in. De dieren heb ik erbij geborduurd. Voor de keuze van de kleuren voor borduurwerk etc. heb ik steeds de ‘vissenstof’ als basis gehouden.

 

Anthurium

De betekenis van de anthurium was meteen helder dat dit passend was: gastvrijheid!!!

In mijn zoektocht om het te tekenen ontdekte ik dat buiten de bekende kleuren de anthurium ook in o.a. blauw en groen voorkomt. In gastvrijheid is diversiteit en onverwachte dingen zeker aanwezig. Ik heb de bladeren als losse bladeren genaaid met de naaimachine en ze later in de vorm gevouwen en opgenaaid. Tja en hoe ga je de stampers vormgeven? Ik kwam uiteindelijk op de ‘pijpenragers’ chenilledraad. Dit kon ik mooi vormen en gaf het gewenste effect.

 

Klaproos, korenbloem en gipskruid

Dit las ik op internet ‘De klaproos ook wel papaver genoemd staat symbool voor troost, maar ook voor de dodenherdenking. De klaproos dankt deze symboliek aan de slagvelden in Noord-Frankrijk die na de Eerste Wereldoorlog rood kleurde van de klaprozen.’

Korenbloem: leven en vruchtbaarheid.
Gipskruid: Gypsophila=Philos=vriend, standvastigheid (trouw), vriendschap.

Zoals ik gastvrijheid de afgelopen jaren ervaren heb zijn alle de emoties die ik in de blok tot uitdrukking breng min of meer bij onze gast(en). Als gezin hebben we heel wat (onbekende) mensen voor een dag, paar dagen,of  maanden opgevangen.

 

Zonnebloem

Ik houd van zonnebloemen. Vooral door de veelzijdige betekenis en de vrolijke kleur. Ook zonnebloemen ze groeien en bloeien in heel wat variaties. In deze quilt alleen een zonnebloem in volle bloei en 1 als zaadproductie. Ik heb de stelen in elkaar verstrengeld om de betekenis te benadrukken.

Vriendschap, levenslust, warmte, bewondering, geven om iemand op te vrolijken

Draait naar het licht (mens die naar God beweegt)

Bloemen voor hommels, bijen en vlinders

Zaad is als voedsel voor mens en dier. Eekhoorns, vogels, olie voor onze voeding.

Vooral de eekhoorn was een hele uitdaging om die met borduurwerk vorm te geven.

 

Stenenbrug en schommel

We hebben heel wat meegemaakt op het gebied van gastvrijheid. Gastvrijheid voor mij is niet: alles uit je handen laten vallen en alles voor je gast over hebben. Dan wordt het gastgezin een ‘deurmat’ waar de gast overheen kan lopen en naar believen zijn voeten aan af kan vegen of met moddervoeten door lopen.

Het is geven en ontvangen. Van beide kanten. Rekening houden met elkaars mogelijkheden en beperkingen. Dan kun je een stenenboog bouwen die in balans is en blijft staan zoals deze stenen boog.

Het is geven en ontvangen. Als je een steen eruit haalt stort de stenenbrug in. Elke steen is nodig.
Pas als de ‘brug’ gebouwd is kun je de schommel eraan hangen en met plezier en voldoening gastvrij zijn.

Het woord ‘PRET’ op de rug is een ‘ezelsbruggetje’ uit mijn revalidatie (Pauze/plannen, Rust, Een ding tegelijk, Tijd nemen). Als ik hier rekening mee houd, kan ik veel meer in mijn dagelijks leven (en ook als gastvrouw).

De zon is voor mij het symbool van Gods licht, warmte en aanwezigheid.

 

Bankje in het bos

Zoals ik al eerder zei ging ik ook op onderzoek in de Bijbel. Dat is mijn richtsnoer voor geloof en leven. Ik kwam bij het verhaal van de zussen Martha en Maria. (Luca2 10:38-42). De zussen hebben Jezus bij hen thuis uitgenodigd. Martha is druk bezig met zorgen en Maria zit bij Jezus zit dicht bij Hem en luistert en hoort (nieuwe) dingen. Maria haar gedrag wordt geprezen als Martha haar beklag doet over het gedrag van haar zus. Wat ik uit deze geschiedenis leer is dat het (ver)zorgende van Martha niet verkeerd is, maar dat er in gastvrijheid ook een tijd is van bij elkaar zijn. Gedachten met elkaar delen, tot nieuwe inzichten komen, stil worden en van elkaars aanwezigheid te genieten. Hierover nadenkend zag ik de foto van mijn man en mij met twee van onze kleinkinderen. Op deze foto zie en voel ik dit. We zitten tijdens een vakantie op een bankje in het bos. We genieten van elkaar en genieten van bos en omgeving.

Vanwege de gekregen lapjes werd het een herfsttafereel. Ik vond het moeilijk om iets te maken waar we naar konden kijken. Het moest in het herfsttafereel passen en uitvoerbaar zijn. Uiteindelijk bleek dit mogelijk met schaapjes. Onze (klein)kinderen herkenden direct de foto toen het blok nog maar half klaar was. Mijn kleindochter ging uit haar dak toen ze de schaapjes ontdekte. Dat zijn haar lievelingsdieren.

 

Huis

Gastvrijheid is een opendeur. Je bent welkom. Op een dag belde Ruurd bij ons aan. Hij was een pelgrim en liep biddend door Nederland. Of hij bij ons mocht slapen en het weekend verblijven? Hij was welkom.  Hij is verschillende keren (ook in onze nieuwe woonplaats) bij ons geweest. We wasten zijn kleding, gaven eten en deelden ons leven met elkaar. Ik heb het huis in molatechniek, met variatie er op en open deur, uitgewerkt. De rugzak is als rugzak gemaakt en daarna opgenaaid.

 

Bad en waslijn

In de Bijbel in Mattheus 25 lezen we over de werken van barmhartigheid. Ik denk dat barmhartigheid en gastvrijheid veel overeenkomsten hebben. Het gaat om eten en drinken geven, naakten kleding, vreemdelingen onderdak geven, zieken verzorgen, gevangenen bezoeken en later is daar doden begraven bij gekomen. Ze zijn bekend geworden als de zeven werken van barmhartigheid. De meeste werken herken je ook op een of andere wijze in deze quilt.

Bij het kleding wassen kwamen bij mijn dochters herinneringen op van onaangename geuren in de badkamer of de kleding die na het wassen nog steeds niet erg fris rook. Dit herinnert mij eraan dat gastvrijheid ook offers vraagt.

Het schuim van het bad is een haaksteek en de sliert daarna opgenaaid. De kleding is apart genaaid. Ik vind losse elementen op een quilt extra leuk. De kleding is met knijpertjes (wel kwetsbaar) op de waslijn gezet.

 

Keuken en aan tafel

Bij gastvrijheid hoort eten en drinken. Je bent welkom aan tafel. Ik heb twee tekeningen van internet gebruikt en daar een eigen tekening van gemaakt. Ik heb een donkere persoon toegevoegd als symbool voor ‘iedereen is welkom ongeacht achtergrond, cultuur of identiteit’.

Met je gasten aan tafel. Jouw maaltijden delen of van de gast leren om op een andere manier maaltijden te bereiden. Nieuwe gerechten uit proberen. Aan tafel zitten en je innerlijk met elkaar delen. Samen lachen en huilen.

De bovenkastjes hebben open deurtjes en ook de theedoek hangt los. De klok staat op de tijd dat ik de klok geborduurd heb.

 

Welkom zoals je bent

‘Welkom zoals je bent!’ is de slogan van de Mozaïek gemeenten. Ze zeggen daarbij: ‘We geloven dat Jezus van je houdt. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt, wat jouw verhaal ook is. Je bent welkom zoals je bent’.  Voor mij betekent dit: Je mag (bij God) komen zoals je vandaag bent met al je plussen en minnen. Ik vind dit ook fundamenteel in gastvrijheid.

Voor de vorm van de letters had ik een bepaald beeld. Ik wist niet hoe ik dit kon tekenen, tot ik een tekst van Eline zag. Deze vorm zocht ik. Eline de letters van deze tekst voor me getekend. Ik heb het verder uitgewerkt en voor de tekst op de onderkant vond aanvullende letters bij Graffiti alfabet op internet.

 

Vandaag vis geven, morgen leren vissen

Er is een Chinees spreekwoord dat luidt: Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven. Dit gezegde wordt ook in (variaties) in ontwikkelingshulp en de zending gebruikt.

Het is super dat je vandaag iemand helpt en in levensonderhoud voorziet, maar als je hem leert en op weg helpt om in eigen levensonderhoud te voorzien dan is hij (levens)lang geholpen.

Met dit in gedachten heb ik de onderste tekst gemaakt: ‘vandaag vis geven, morgen leren vissen’.

Het is ondersteunen, begeleiden, wegen zoeken en helpen waar nodig is op alle levensgebieden.

Ik denk hierbij aan verschillende mensen die we geholpen hebben. In het bijzonder denk ik hierbij aan het gezin van Jane. Voor haar huwelijk was Jane ernstig getraumatiseerd en dit werkte door in haar gezin. Lange tijd hebben we hen meerdere dagen in de week opgevangen en geholpen. De crisis stopte en het gezin kwam heel goed op de rails. Vandaag is Jane een internationaal spreekster en voorvechtster voor vrouwen na misbruik en vrouwenhandel en prostitutie.

De hengels van de vissers hebben dobbers en er gaat een vissnoer naar vissen in de sashings. De vissers hebben dus echt vissen gevangen!!!

 

Quilten en afwerking

Rond de blokken, de boven- en onderkant en de bies heb ik drie verschillende stofjes gebruikt. Ik vind een biesje om een blok een betere overgang naar de kleuren in de sashing.

Het quilten heb ik met de hand gedaan. Bij iedere blok of sashing bedacht ik ‘wat past bij dit blok’. Zo heb ik in de keuken en badkamer een verschil tussen vloer en muur willen creëren.

Het bad ging wat bollen en met wat druk wordt het ingedeukt. Dus ik heb de quilt aan de achterkant een gaatje gemaakt en het gevuld met fiberfill en weer dichtgenaaid. Dit ziet er nog beter uit.

De sasings heb ik uiteindelijk met wat golfbewegingen gemaakt. Nu lijken de vissen in de sashings in het water te zwemmen.

Tot slot een tunnel op de achterkant gemaakt en de bies eromheen genaaid.

 

Beschrijvingen jury (samenvatting)

Vrolijke invulling van het thema, de bloemen afgewisseld met tafereeltjes maken het een mooie wereld, bijna feestelijk. Je voelt het plezier van het maken. Alle details laten de toewijding van de maker zien, echt prachtig!!!

Zeer verhalend -> laat de beschouwer interpreteren en roept gesprekken op tussen de leden van het publiek. Positieve boodschap. Roept op tot aanraken. Voegt de tekst iets toe aan gastvrijheid? (de ondertitel tekst)

Technieken goed gebruikt en boeiend om naar te kijken.

Een jurylid vond de achtergrondstof iets te druk. Een andere vond de achtergrond buitengewoon passend, maar door alle kleuren zo krachtig dat het de liefelijkheid van de tafereeltjes ondermijnt.

Achtergrondstof past goed bij de grote, net zoals de rimpeling door het handquilten in de sashing. (stroken).

Het bleek ook dat ik de enige die het gewaagd had om het thema in een traditioneel quilt uit te werken.

Nu je de geschiedenis over het ontstaan van deze quilt gelezen hebt, wat is nu jouw reactie?

 

Gré van Schuylenburg

Je kunt meer van me lezen op Facebook Quiltvreugde

 

Lees hier het eerder verschenen verslag van de wedstrijd met als thema ‘Gastvrijheid’

Geef hem een stoel

Een serie berichten over prijswinnaars van de wedstrijd “Gastvrijheid”. Hoe komen zij tot hun idee en ontwerp. En hoe bijzonder om te lezen dat zij helemaal niet dachten een prijs te gaan winnen. Hier het verhaal van Lia Meiborg, zij kreeg de prijs voor originaliteit.

Een juryrapport

De juryleden bij de wedstrijd ‘Gastvrijheid’ vonden het een grote eer om werk van anderen  te mogen beoordelen. Mij lijkt het een hels karwei. Ikzelf doe het geregeld met vriendinnen en heb dan ook een duidelijke eigen mening, maar zou die toch niet in het ‘echie’ willen delen. Bovendien moet je je kritiek ook nog verhullen in positiviteit, omdat de maakster/maker er wel zijn hele hart en ziel in gelegd heeft. Ik weet dan ook dat sommigen de beoordelingen niet in nabijheid van anderen willen openen. Ikzelf heb de afgelopen jaren er wel een hoop van geleerd.

Het bovenste deel van zo’n beoordelingsbriefje is meestal goed, het onderste deel altijd minder. En ik denk dat de ‘quilter’-jury daar wel gelijk in heeft. Ik ben helemaal geen quiltster, alhoewel ik daar wel iets van probeer te leren. Mij gaat het om het beeld, niet de techniek. Meestal bekijk ik ook het werk van de juryleden en weet dan vaak vooraf waar ze op zullen letten. Maar eigenlijk is hun mening ook maar een mening en maakt het mij niet uit wat ze er van vinden. Als ik er maar gelukkig van ben geworden tijdens het maakproces.
Wat ik wel heel goed vond van deze jury is dat ze het onderscheid tussen traditioneel, art en modern quilten hebben laten varen en hebben veranderd in verwerking thema, originaliteit en kleurgebruik. Daardoor konden ze ook anders en beter kijken. Dat merk ik aan hun opmerkingen en zelfs vragen:  Waarom een zonnetje?, Waarom tekst? Waarom een zwarte achtergrond? Waarom dat felle rode leder? Waarom de mensen op de achtergrond niet wat kleiner? Is verwelkomen niet een betere titel dan gastvrijheid?
Behalve die laatste vraag ben ik met al het andere eens, omdat ik daar ook flink heb zitten ‘ploeteren’.

Hoe ik begin

Van te voren ontstaat er een vaag idee, die ik tijdens het maken uitwerk. Het liefst werk ik met een soort van collagetechniek. Niet een plaatje wat al duidelijk is en dan helemaal plat quilten, maar delen waarmee ik kan schuiven en over elkaar kan leggen.
Ik ben begonnen met theezakjes en labeltjes plakken m.b.v. Mod podge. Het werd een fragiel geheel wat ik verstevigde door het op een zwarte lap te leggen. Gewoon omdat die voorhandig was en het beste zou passen met de zelf geverfde lappen waar ik de figuren uit zou knippen, dacht ik. Daarna ben ik allerlei mensen die op een terrasje zaten gaan uitknippen. Verschillend van grootte zodat ik diepte kon creëren. Maar het geval wilde dat de voorste persoon veel te groot werd. Die ben ik hierna gaan gebruiken voor werk in N. Groningen, wat ik na dit kleed heb gemaakt. De achterste personen waren kleiner, maar kon die alleen kwijt op krukken en statafels, waardoor ze weer groter lijken.

Rood leer en letters

Het leek nu wel op een terras, maar alles was grauwig, ook door die zwarte lap. En vooral als je met een wedstrijd mee doet is kleur belangrijk. Dus toen heb ik dat leder erbij gebruikt. Knalrood. Dit was nauwelijks te knippen. De details probeerde ik met stof, later lint en tenslotte koord op te lossen. Toch vond ik het niet zonnig genoeg en heb er tenslotte een zonnetje bij gezet. Daar had ik als juf een hekel aan, omdat alle kinderen altijd zonnetjes tekenden. Ik heb andere oplossingen en elementen geprobeerd, maar kwam bij deze ook zelf geverfde stof telkens terug. Tenslotte heb ik de tekst  erin geborduurd, omdat ik vind dat letters ook beeld kunnen vormen. En ik gebruik teksten vaak om iets te suggereren. Bv. in dit werkstuk ,gekeuvel, gekeuvel …..Ook omdat ik het een geinig woord vind.

Al met al moest ik mezelf geregeld bedwingen om niet teveel te willen. Dat is vaak de grootste valkuil.

 

En…ik had na N. Groningen niet het idee om met dit werkstuk wat te winnen. Was ook niet eens aanwezig.  We zaten in Beaune heerlijk te dineren. Met een fles Nuits st. Georges, toen bleek dat dat wel zo was. Manlief wilde nog die nacht naar huis rijden, zodat ik op tijd aanwezig kon zijn. Maar dat vond ik een idiote gedachte. Temeer omdat ik me opgelaten voel tijdens zo’n prijsuitreiking. Blij ben ik natuurlijk wel.

Lia Meiborg

In de nieuwsbrief “Artquilten in Beeld”, september 2023 kun je het verhaal van Henriet  Bovenkerk lezen en  vrijdag 6 oktober komt het verhaal van Maaike Dekker.

 

 

Laatste oproep miniatuurquilt

Insturen beeldmerk miniatuurquilt

Het is bijna 1 oktober en dan sluit de termijn om je miniatuurquilt in te sturen om in aanmerking te komen voor het beeldmerk. Dit betekent dat als jouw quilt verkozen wordt, dan wordt deze gebruikt op de flyers voor deze tentoonstelling. Hoe leuk is dat!
Het thema BALANS spreekt veel quilters aan hebben we gehoord; je kunt er ook zo ontzettend veel kanten mee uit. En dan geldt voor alle stromingen onder de quilters: Modern, Art of Traditioneel.
We zijn benieuwd hoe jij het thema gaan interpreteren.

 


 

Hoe & wat?

Mocht je nog niet begonnen zijn, dan heb je nog tot zondag de tijd om een foto van je quilt aan te leveren.  Je miniatuurquilt heeft een maximale omtrek van 200 cm met als thema BALANS.
Het inschrijfformulier om je quilt aan te melden, vind je hier.
Nogmaals, de datum om je quilt in te zenden voor het beeldmerk is 1 oktober.
De verwachtingen zijn hoog gespannen……
Ben je al begonnen?

 

 

Donderdag 5 oktober

Op donderdag 5 oktober tijdens de bestuursvergadering gaan we de keuze maken. We zoeken altijd naar een beeld dat zich goed leent voor de foto. En het moet ook zo veel mogelijk quilters aanspreken. Kortom een ‘mooie allemansvriend’. Ben jij de maakster van de beeldmerkquilt voor de Tentoonstelling van Miniatuurquilts 2024? Laat het ons weten!
Aanmelden kan via deze link.

 

 

Rijswijk, Broodfabriek

We mogen weer als gast deelnemen aan de Patchwork en Quiltdagen in de Broodfabriek in Rijswijk. Daar zijn we inmiddels een vaste gastdeelnemer. Naast de miniatuurquilts komen er ook nog wat andere quilts te hangen. Maar daarover later meer.

Eerst maar eens zorgen dat er zo veel mogelijk miniatuurquilts komen te hangen!  Voor ‘gewone’ inzendingen heb je nog de tijd tot 1 maart 2024.

Dames en heren: werk aan de winkel!

Rose-Anne de Haan en Marjolein den Oudsten