Quiltfestival Noord-Groningen 2023

Verslag van een mooi, warm festival

Het afgelopen weekend hebben tientallen quilters genoten van het prachtige weer in combinatie met prachtige textiele werkstukken. Elke twee jaar is het weer een feestje. Deze keer was het extra feest. Rob en Marjan Ruitenberg kregen uit handen van de burgemeester een koninklijke onderscheiding opgespeld!

 

De prijswinnaars

Behalve de koninklijke lintjes werden ook de prijzen van de wedstrijd donderdag avond uitgereikt.

Eerste prijs ging naar Corrie Smit voor haar werk met de titel ‘Verbonden’.

Tweede prijs was voor Claudia Scheja met ‘With Each Other’.

Derde prijswinnaar was Corinne Zambeek van Hasselt voor het werk ‘Bladeren in een Herfstzonnetje’.

Van harte gefeliciteerd met jullie prijs!

Kamperen en fietsen

Vanuit de camping in Winsum ben ik per fiets de dorpjes afgegaan. En af en toe een treinritje om te zorgen dat ik alle locaties die ik wilde zien binnen de twee dagen kon bezoeken.

Op vrijdag stond ik namelijk in de hal met de ‘onuitspreekbare naam’ bezoekers te wijzen op de voordelen van het lidmaatschap van het Quiltersgilde. Er lagen oude Quiltnieuwsen die meegenomen mochten worden. Alle flyers over onze komende Algemene Tentoonstelling, modern- en art quilten en de voordelen van het lid worden werden gretig in de tas gestopt. Leuke gesprekken gevoerd en heel veel bekenden gesproken.

Een kopje koffie met appeltaart gehaald. En daarnaast moet je ook wat met je handen doen vind ik. Dus werkte ik aan mijn Moderne Round Robin die op de Algemene Tentoonstelling komt te hangen. Ik heb nieuwe naalden met een ‘lasso’. Die werken perfect voor big stitch met dikker garen. De naalden komen uit Duitsland. Kijk maar eens op de website www.lassonadel.de 

 

Op zoek naar moderne quilts

Ik dacht altijd dat Quiltfestival Noord-Groningen erg ‘arterig’ is. Maar het is juist heel afwisselend! Mijn smaak en interesse is in de tussenliggende jaren (ik ben er 6 jaar geleden geweest) waarschijnlijk ook veranderd. Veel dingen die ik vroeger echt TE veel art vond, kan ik nu beter waarderen. De quiltwereld is constant in beweging en dat is spannend.

Nieuw voor mij was Monika Huelsenbusch. Ik vind haar werk prachtig en het is een heel bescheiden vrouw. Leuk met haar gebabbeld. Je kunt haar vinden op Instagram Instagram account

 

Ontmoeting met Nienke de Lange

Als ik Nienke tegenkom gaat het al heel gauw over het Textiel Platform, Textiel Festival en STIDOC. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel goed naar haar tentoongestelde quilts heb gekeken, want een enthousiast gesprek duurde wat lang. En daar kwam mijn wederhelft vragen hoeveel kerken ik voor vandaag nog op de planning had staan……

Ons gesprek ging hoofdzakelijk over de communities, voor iedereen die van textiel houdt en voor alle ‘soorten’ quilters:

De communities van Textiel Platform zijn ongeveer twee maanden geleden van start gegaan. Via deze communities kun je inspirerende dingen delen en vragen stellen om van elkaar te leren.

En voor liefhebbers van Pinterest: Textiel platform heeft nu ook een pinterest account

Doei Nienke! Hop hop, gauw weer op de fiets naar het volgende mooie kerkje!

 

Ontmoetingen met Jo Huijsman-Nammensma en Elfriede Grooten

Als eerste kwamen we op zaterdag langs het kerkje van Jo. Wat een prachtig geheel haar jute zakken als ‘jaarkalender’. Voor elke maand een andere vorm, kleur en detail. Van Jo hebben we een ledenportret gemaakt waarin ze uitlegt hoe belangrijk het lidmaatschap van het Quiltersgilde voor haar is. Op ons YouTube kanaal is haar portret te zien. Op de terugweg naar de camping op zondag ben ik ook nog even bij Elfriede binnengelopen. Ik vind haar echt een goed voorbeeld van een moderne quilter. Zij is als vrijwilliger bij het Quiltersgilde een keer in de schijnwerpers gezet. Lees het verhaal hier  en daar zie je ook meer van haar werk.

 

Dit was de laatste keer dat dit Quiltfestival in deze vorm gehouden werd. Ben benieuwd naar het vervolg!

 

Rose-Anne de Haan

Mijn Quilt-avontuur

Hoe het begon

Nagenietend van de quiltreis naar Nantes, realiseer ik me dat dingen soms wonderlijk kunnen lopen. In mei 2022 bezocht ik in de St. Joriskerk te Amersfoort een quilt-tentoonstelling die was georganiseerd door Petra Prins en het quilttijdschrift Quiltmania.

Bij de ingang raakte ik aan de praat met een voor mij onbekende dame en lieten we elkaar onze laatst gemaakte quilts zien op de telefoontjes. Tot mijn gesprekspartner, na het zien van mijn laatste quilt iemand erbij riep en zei: ‘Dit moet je even zien!’. Die persoon zei: ‘Ja, die is heel mooi! Vind je het goed om hem aan Carol te laten zien?’ Ik was wat verbaasd en werd naar Carol gebracht, die verderop in de kerk stond. Ook Carol vond de quilt erg mooi en zei dat ze hem wilde publiceren in Quiltmania.

Het volgende jaar zou de grote beurs ‘Pour l’Amour du Fil’ in Nantes als hoofdthema Nederland hebben en daar zou mijn Smuigerquilt, want daarom ging het, goed bij passen. Ik was overdonderd en wist niet goed wat te zeggen. Carol produceerde veel tekst zoals prachtige quilt, publicatie, contract, het blijft jouw quilt, emailadres. Ik gaf haar mijn emailadres en zweefde verder over de tentoonstelling met de gedachte dat ik een groot compliment had gekregen, of de quilt nu gepubliceerd werd of niet.

 

Smuigerquilt

De quilt heet Smuigerquilt, een naam die mogelijk vragen oproept. Sinds 12 jaar woon ik als verknochte Amsterdammer in de Zaanstreek. In deze streek zijn er, in verband met de bodemgesteldheid, veel houten huizen. Deze houten huizen hebben een stenen schoorsteen met boven de open haard, een betegelde schoorsteenmantel. Wanneer het haardvuur brandt, worden de tegels warm en verspreiden hun warmte zo in de kamer. Zo’n betegelde schouw wordt in de Zaanstreek Smuiger genoemd.

 

Het patroon in Quiltmania

Een paar weken na het gesprek met Carol in Amersfoort, kreeg ik een email uit Frankrijk met de vraag of Quiltmania mijn quilt mocht publiceren en hoe een en ander in zijn werk zou gaan. Eerst kreeg ik een contract met alle voorwaarden, afspraken en regelingen. Vervolgens rende ik naar de slaapkamer om de quilt van het bed halen, hem uit te kloppen en gauw in een doos te doen zodat hij schoon zou blijven. Het contract gelezen, getekend en teruggestuurd.

Tot november was het een hele tijd stil. Er volgde nu veel emailoverleg met een redactrice van Quiltmania omdat zij een patroon zou maken van mijn quilt. Dit was voor mij bijzonder. Ik had mijn quilt ontworpen in EQ8 en zelf op de machine gemaakt. Nu moest dit zodanig verwerkt worden dat voor anderen duidelijk was wat de bedoeling was, welke maten en technieken nodig waren om de quilt te maken – iets waar ik nooit over had nagedacht. Dit bleek nogal een klus te zijn, voornamelijk in verband met de maten.

In januari kwam de pakketbezorger aan de deur om de quilt op te halen en naar Frankrijk te brengen. Ondertussen had ik me aangemeld bij de busreis van het Quiltersgilde naar Frankrijk. Quiltmania vroeg nog om een foto van mij en had nog wat vragen. En toen in maart, een plof in de brievenbus. Daar was de editie van Quiltmania met mijn quilt erin. Hij staat er werkelijk prachtig in. Het is een wat wonderlijke en onwezenlijke ervaring: de quilt die je gemaakt hebt als patroon in een blad te zien.

 


Naar Nantes

De reis naar Nantes was een avontuur. Van tevoren had ik een aantal mogelijkheden om naar Nantes te reizen bekeken en daarbij ook de plattegrond en de plaats van de tentoonstelling bestudeerd. Uiteindelijk leek me de bus van het Quiltersgilde de meest praktische optie. Om vanuit Koog aan de Zaan om 8 uur ’s morgens op station Utrecht te zijn is voor mij, als avondmens, geen pretje. Echtgenoot bracht me naar het station, de trein was op tijd, dus om 8 uur zat ik in de bus, waar ik de eerstvolgende uren heb zitten slapen.

De reis ging sneller dan verwacht en de volgende dag kwamen we rond 15 uur in het hotel in hartje Nantes aan. Ik ken Nantes van 45 jaar geleden als een wat slaperige, verwaarloosde provinciestad en wist niet wat ik zag. Klein Manhattan aan de Loire. Ik besloot om die middag de kathedraal en het kasteel te bezoeken. Liep wat richting een groot plein om me te oriënteren. Op dat plein stopte, tot mijn verbazing, een tram, die ging richting Beaujoire. Die naam herkende ik, daar was de ‘Pour L’Amour du Fil’ tentoonstelling. Na wat informatie ingewonnen te hebben, gauw een kaartje gekocht en op de tram gesprongen richting Beaujoire.

Ik vind het heerlijk om alleen in een vreemde stad te reizen en zo wat couleur locale mee te pikken. Aangekomen bij de tentoonstelling mocht ik gratis naar binnen vanwege Happy Hour. Snel doorgelopen om te zien waar en vooral hoe mijn quilt erbij zou hangen. Na enig zoeken kwam ik op de Nederlandse afdeling van Quiltmania en daar hing hij op een prachtige, prominente plek. Ik liep naast mijn schoenen van trots. Merkwaardig om vreemden jouw quilt te zien bestuderen en met telefoontjes detailopnamen te zien maken. Dan zien ze meteen wat er allemaal mis mee is. Maar nee, ik kreeg niets dan lof. Kortom: deze ervaring is een zalfje voor de ziel.

De tentoonstelling

De volgende dag was de spanning eraf en kon ik in alle rust al het moois op deze tentoonstelling zien. Hoewel ik niet zo’n beursmens ben, vond ik deze show toch heel bijzonder. Alles werd met veel zorg en smaak gepresenteerd. Overal waren gezellige zitjes geplaatst, waardoor het een heel prettige sfeer kreeg. Er waren werkelijk prachtige quilts te zien en een dag was eigenlijk te weinig om alles goed in je op te nemen. Ook bij de stalletjes waren bijzondere zaken te koop zoals antieke tops en blokken waarvan ik de verleiding niet heb kunnen weerstaan. Zo kwam ik na vier dagen weer uitgeput maar dolenthousiast thuis, een fantastische ervaring rijker.

Titia Tebben

Pronkrol van Marian Meijerink

Gezelligheid en kennismaken

Jubileumdagen in Hoorn en Westendorp

Het is juni en de zon straalt volop. We moesten er even op wachten maar nu zullen we het weten ook. De figuurlijke zon straalt tijdens de jubileumdagen die we organiseren in het kader van het 40-jarig jubileum van het Quiltersgilde. Hoorn en Westendorp waren afgelopen weken aan de beurt en ook daar was het weer een gezellige boel. Veel gesprekken en waardering van leden uit het land maar ook nieuwe ontmoetingen met bekenden en onbekenden. Gesprekken over het mooie ambacht van patchwork & quilten. Voor de een een leuke bezigheid, voor de ander een houvast in het dagelijks bestaan, een bron van inkomsten of een manier om om te gaan met voor- en tegenslag.

 

Kijken, ontmoeten en steekjes zetten

De aanloop

Het begint eigenlijk al een dag tevoren. Voorafgaand aan de bestuursvergadering van 1 juni in Nijkerk laden we alle materialen en de dozen met quiltjes in de auto; het past allemaal maar net. Dan is het vroeg opstaan de volgende dag zodat we om 8 uur op locatie zijn. De eerste vrijwilligers komen al snel en samen laden we de spullen uit de auto. De taken zijn verdeeld, de schermen worden in elkaar gezet en samen bekijken we de beste opstelling in de ruimte. Als de schermen staan kunnen de quiltjes worden bevestigd.

 


Quiltgroepen uit de omgeving

Een van de doelen van deze dagen is om ook lokale quiltgroepen een podium te geven. De interesse is groot, mensen willen kennis maken en vragen of ze lid kunnen worden. Er kunnen vragen gesteld worden, probleempjes opgelost en vriendschappen ontstaan of worden weer opgepakt. Een van de ‘vaste’ gasten is Verdanda, een stichting die zich inzet om quilts te maken voor wie een beetje extra steun nodig is. Je vindt hier meer informatie over hun werk en hoe je kan bijdragen of een quilt kan aanvragen.

 


High Tea en Make & Take

Alle activiteiten van de jubileumdagen zijn vrij toegankelijk. Je hoeft je niet in te schrijven, je mag even langs komen of de hele dag blijven. Je kan aanschuiven aan een van de tafels voor uitleg, een gezellig gesprek of om een van de werkjes te maken. We hebben pakketjes gemaakt voor een naaldenmapje met borduurwerk, een molentje en een patchworkblok. Voor elk wat wils. De kosten voor dit alles zijn voor rekening van het jarige Quiltersgilde. Wie jarig is trakteert en dit is ons ‘taartje’ bij de koffie. Op alle locaties is horeca aanwezig om de kop koffie of thee er zelf bij te kopen. En heb je zin in meer dan kan je inschrijven voor de high tea (de link vind je hier). Zowel in Hoorn als in Westendorp werd daar gretig gebruik van gemaakt. De deelnemers lieten het zich goed smaken en onderwijl werden er heel wat quiltverhalen uitgewisseld.

 


De volgende dagen staan op de planning voor Dordrecht, Bunschoten, Goes en Waalre. Wil je nog meedoen kom dan spontaan langs of geef je op voor de high tea (klik). Wie weet, heb je dan net zo’n gezellige dag als wij hadden en sluit je je net als Camille (op de foto met toestemming) aan bij onze fijne vereniging.

 

Inge van Koningsveld

 

Wat is de potentiële rol van quilten in een duurzame toekomst?

Duurzame quilts op de Algemene Tentoonstelling (ATT)

Dit is de vraag die mij al een paar jaar bezig houdt. Sterker nog, ik heb er zelfs een onderneming omheen gestart waarmee ik mensen inspireer en leer om zelf duurzame quilts te maken, genaamd Kick Ass Quilts!

Toen mij dus gevraagd werd om een bijdrage te leveren aan de Algemene tentoonstelling met mijn ‘duurzame quilts’ zei ik meteen “JA!”.

Vervolgens heb ik een tijd nagedacht over wat ik wilde laten zien op de tentoonstelling. Uiteindelijk ben ik uit gekomen op tien quilts. Elke quilt zegt op z’n eigen manier iets over het thema duurzaamheid en mijn visie daarin. Samen vertellen ze het complete plaatje van hoe ik denk dat quilten kan bijdragen aan een mooie, welkome en duurzame wereld waar iedereen zich thuis in voelt!

Alle quilts zijn gemaakt van ‘gered textiel’, dat wil zeggen oude overhemden, kleding, beddengoed, tafelkleden, gedoneerde stofjes, fleecedekens, gordijnen, zakdoeken, stropdassen etc. Een deel van het materiaal komt van donaties, een deel komt van de Restore kringloop in Ede en een deel is uit het Upcyclecentrum in Almere, waar ik een werkplek heb.

De verhaallijn achter de tentoonstelling quilts

In dit blogbericht licht ik een tipje van de sluier op van wat ik ga doen. Hopelijk genoeg om jullie als lezer te inspireren om eind augustus zelf te komen kijken.

Deel 1: Vertrouwen scheppen

Allereerst een quilt om te laten zien dat we allemaal ons best doen. En dat falen onmogelijk is. Geïnspireerd door een gedicht uit de biografie van mijn geliefde Maarten van Roozendaal:

Ik dacht ik moet mijn vuisten ballen
Iemand zei: Open je hand

Ik dacht ik val door de mand
Iemand zei: er is geen mand

-Jan Foudraine, Wie is van Hout

Deel 2: De kernwaarden in duurzaamheid

Daarna volgen er 4 quilts die de kernwaarden van duurzaamheid symboliseren. Want duurzaamheid is veel meer dan zorg dragen voor de planeet. Voor mij is het een holistische kijk op het leven dat gaat over jezelf, je gemeenschap en de planeet.

Dit heb ik samengebracht in 4 kernwaarden: Plezier, mindfulness, verbinding en milieubewustzijn.

Dit breng ik tot uiting in 4 quilts. Twee daarvan zijn zeer speciaal: eentje uit Uganda gemaakt door de Duurzaam Quilten groep daar, en eentje is gemaakt door mijn lieve moeder, een van mijn actiefste vrijwilligers in het Krachtdeken project waar ik al over geschreven heb ik het Quiltersgilde blad.

Je kan hier meer lezen over het quilt project in Uganda

 

 

Deel 3: 4 elementen voor een gezond, zinvol en plezierig leven

Duurzaam leven komt vanuit mensen en gaat automatisch als iedereen het gevoel heeft dat ze een plezierig, zinvol leven hebben in verbinding met anderen. Dus voor een duurzame toekomst is het belangrijk te focussen op wat een ieder nodig heeft om gelukkig te zijn.

De volgende 4 quilts gaan daar over. Hiervoor basseer ik me op 4 elementen die de basis van een gezond leven zijn die ik ooit ergens gelezen heb: Liefde, zelfrespect, geborgenheid en veiligheid.

Gezondheid en een fijn leven is voor mij ook gekoppeld aan de natuur. Dus elke behoefte is door natuurelementen weergegeven.



Deel 4: Hoe maak je het makkelijk voor iedereen om mee te doen?

Tot slotte kun jij als bezoeker meedoen aan de tentoonstelling! Ik heb een blanco quilt gemaakt waarop ik iedereen uitnodig om hun eigen bijdrage aan te spelden.

Want een duurzame toekomst voor iedereen zal ontstaan als iedereen op z’n eigen manier een steentje (of blokje) bijdraagt!

Aan het eind van de tentoonstelling worden de blokken gebruikt om quilts te maken voor het Krachtdeken project. Met dat project maken we met vrijwilligers quilts om weg te geven aan jongeren (tussen de 18 – 30 jaar) die wel wat kracht en moed kunnen gebruiken! Het Krachtdeken project is mijn manier om quilters een manier te geven om met hun ambacht iets moois te doen voor iemand anders!

Je kunt me altijd e-mailen voor meer informatie: krachtdekens@kickassquilts.nl

Conclusie: wie komt mijn duurzaamheidsverhaal bewonderen in Nijkerk?

Ik kijk er naar uit om deze serie in het echt te zien en te horen wat andere mensen er van vinden! Ik kijk er ook naar uit om samen met jullie het jubileum van het Quiltersgilde te vieren.

En om het jubileum te gebruiken als gelegenheid om het samen te hebben over hoe ons prachtig ambacht van het quilten een rol kan spelen in een duurzame toekomst waar iedereen een fijn leven kan hebben!

Wie komt er kijken?

Rianne Doller

Mijn bloemeninspiratie: de roos

Geurende rozen staan mijn hele leven al ergens in mijn  tuin. De New Dawn groeide vroeger tegen het ouderlijk huis en later bij de entree van mijn eerste eigen huisje. Nu zit een van de rozenbogen vol met de Rosa ´New Dawn´. Want deze klimroos met zachtroze tot witte rozen en een lange bloeitijd van juni tot oktober is mijn favoriete roos. Die zachte tinten, de kleurschakeringen waar ik zo gek op ben, die kon ik verwerken met een lap stof die er al een poosje lag. Ooit vroeg ik rozenstofjes op mijn verjaardag. Daar kwamen leuke reacties op én ik kreeg verrassende stoffen!

Water-colour-quilt

Eén lap sprong voor mij uit de stapel gekregen rozenstofjes. Zacht blauwe en oranje roosjes in een dunne, wat holle stof. Geen echte patchworkstof. Wat kan ik daarmee? De kleurschakering deed me denken aan een aquarel. Zo werd de keus voor de techniek voor mij duidelijk. Dit is een stof voor een water-colour-quilt.

Ooit heb ik uit één lap blauwe stof, waarin de kleuren van licht naar donker liepen, een quilt gemaakt. Dat wil ik nu ook doen. Alleen maar die ene wat bijzondere lap met blauworanje kleurige roosjes gebruiken. Allereerst onderzoek ik de mogelijkheden van de stof.

Op onderzoek met de gekregen rozenstof

Waar te beginnen? Ik zit vol vragen. Hoeveel kleuren zitten erin? Hoeveel verschillende roosjes? Zijn er combinaties te maken van roosjes of takjes, zodat je een vormverandering ziet? Hoevéél kleurcombinaties kan ik maken? Is de stof wel goed te verwerken? Hoe dan? Welke stof kan erbij? Wíl ik er een stof bij? Hoe werkt de water-colour-techniek in stof? Wat ik wil maken krijg ik snel helder.

Het wordt een kussen voor een oud stoeltje. Mijn telefoonstoeltje uit de tijd dat er nog geen mobiel of computer tot onze beschikking was. Bellen met een vaste telefoon kon alleen op die ene plek. Uren heb ik in dat stoeltje doorgebracht. Daar mag wel iets nieuws én iets moois in.

Welke techniek ?

Ik hoop een grote krans vol rozen uit die ene lap stof te halen in de water-colour-techniek. In oude Quiltnieuws edities, Magic Patchwork en diverse andere Quiltbladen zoek ik naar voorbeelden en uitleg van de werkwijze. Ik zoek ook altijd via Google. Dit keer naar afbeeldingen van water colour quilts.

Kleuronderzoek

Met de vorm en kleur van de roosjes zijn een aantal combinaties te maken. Ik zoek kleurcombinaties die sprekend zijn, wat extra lastig is door de zachte tinten. Zo ontstaat uit vier dezelfde vierkantjes een oranje krans met roosjes. Ik zie dat ik ook randen kan leggen in blauw en oranje.

Vorm

Het formaat van het vierkantje laat ik afhangen van de gemiddelde grootte van de roosjes. Ik maak een kijkvenstertje met 0,8cm. naad. Binnen het rapport op de stof zijn een aantal combinaties in kleur en vorm mogelijk. Binnen het vierkante formaat wil ik de vorm van een bloemenkrans leggen.

Het verwerken

De stof is inderdaad erg hol. Ik strijk de vierkantjes, met naadtoeslag geknipt, op freezer paper. Dat kan natuurlijk ook op Vliesofix. Nu kan ik puzzelen met de kleurcombinaties. Rijen vierkantjes leggen, spelden op piepschuim. Daarna rij voor rij aaneen zetten. Door de freezer paper blijf ik grip houden op de dunne kwetsbare stof.

Voor de zitting van het stoeltje en de achterkant van het kussen vind ik een stuk ribfluweel op de markt in exact dezelfde kleur als de blauwe roosjes.

 

De kleuren komen nu mooi uit. Het aantal kleurcombinaties en randen die te leggen zijn bepalen het formaat van het kussen. In de stoel zie ik dat het resultaat precies goed van formaat is.

Het is een puzzel, uitgaan van die ene lap stof, dan de techniek kiezen en dán pas bedenken wat je gaat maken. Je kunt het ook zien als een avontuur. Waar ga je naar toe? Waar kom je uit? Het is een leuke ervaring  om de stof leidend te laten zijn in een ontwerp. Ik hoop dat mijn verhaal je uitdaagt om ook eens de stof als uitgangspunt te nemen. Veel puzzelplezier!

 

Joke van de Kracht.

 

Bron:

  • Google; afbeeldingen watercolourquilts. Je ziet dan ook titels van boeken over deze techniek die je kunt lenen in de Quiltersgilde Bibliotheek.
  • Een eigen verzameling Quiltbladen met voorbeelden rondom de water-colour techniek.
  • Watercolour Quilts. Pat Miaxner Magaret & Donna Ingram Slusser 1993.
  • Quiltnieuws 45-aug. 1995-pag. 29; Tien jaar Quilten in ‘de Langstraat’. Werkbeschrijving van een bloemenquiltje gemaakt door de Quiltgroep ’de Langstraat’ uit Drunen-Elshout. Echt jaren, ik ben al lang lid, lag dit opengeslagen op dit patroon in de kast. De wens om ooit eens ‘zoiets’ te maken is uitgekomen. De Quiltnieuwsbladen, ik bewaar ze allemaal.

Gastexpositie Memoryquilts

Tijdens de Algemene Tentoonstelling

Zo langzamerhand begint onze Algemene Tentoonstelling steeds meer vorm te krijgen. De selectiecommissie, bestaande uit Gert van Raalten, Inge Schoonderwoerd en Suze Termaat heeft op 10 mei alle ingezonden thema- en algemene quilts bekeken en beoordeeld.

 

 

Marjolein van der Eijk en Harry Roelands zijn daarna aan de slag gegaan om te bepalen van welke quilts een kaart wordt gemaakt.

 

 

Indeling

We hebben een indeling gemaakt van de hallen in Hart van Holland (hoe alle quilts gaan hangen blijft nog even een verrassing). Nu zijn we druk bezig met het inventariseren waar de quilts eind juli/begin augustus worden ingeleverd, zodat de Quiltexpresse kan zorgen dat deze allemaal op tijd in Nijkerk zijn.

Niet alleen de Algemene en Themaquilts gaan mee met de Quiltexpresse, ook de quilts van een aantal gastexposities zoals de wedstrijdinzendingen, de quilts van de Moderne quiltgroepen en de Round Robin-groepen.

De Memoryquilts

En ook de Memoryquilts gaan mee. Omdat deze dit jaar voor het eerst worden opgehangen hierbij wat achtergrondinformatie over deze gastexpositie. Bij de Algemene Tentoonstelling van 2022 in de Broodfabriek in Rijswijk, hebben we 3 quilts geëxposeerd van medewerkers die kort daarvoor waren overleden. Met daarbij een korte tekst van de nabestaanden. Wij vonden dit toen een mooi eerbetoon en in de voorbereidingen voor onze jubileumtentoonstelling van dit jaar besloten wij om daaraan in 2023 een vervolg te geven. Deze keer niet alleen voor overleden medewerkers maar voor alle leden die tussen 1 mei 2022 en 1 mei 2023 zijn overleden. Alle nabestaanden van leden die in die periode zijn overleden, hebben de vraag gekregen of zij het een mooi idee zouden vinden als er een quilt van hun vrouw/moeder geëxposeerd zou worden. De antwoorden waren hartverwarmend. Niet iedereen kon of wilde aan dit initiatief meedoen, maar van velen kregen wij heel positieve reacties. En zo hangen er op de Algemene Tentoonstelling 20 quilts ter nagedachtenis aan evenzovele leden die altijd heel veel plezier hebben beleefd aan het quilten en ook aan het lidmaatschap van het Quiltersgilde. Een mooi eerbetoon!

We nodigen iedereen dan ook van harte uit om deze Memoryquilts en alle andere prachtige inzendingen te komen bewonderen.

Praktische informatie

Nog even wat praktische informatie. De Algemene Tentoonstelling 2023 wordt van woensdag 23 t/m zaterdag 26 augustus gehouden in Hart van Holland, Berencamperweg 12, 3861 MC Nijkerk en is iedere dag geopend van 10.00-17.00 uur.

Toegangsprijzen:

Voor leden:

  • E-ticket € 10
  • Aan de kassa € 11
  • Passe-partout € 25

Voor niet-leden:

  • E-ticket € 13
  • Aan de kassa € 14
  • Passe-partout € 32,50

Graag tot ziens tijdens onze jubileumtentoonstelling!

De Tentoonstellingscommissie,
Jannie, Gerda, Dyonne en Ineke

 

Beeldmerk quilt ATT Margriet Kloppers

Quilt National ’23 in de Dairy Barn Arts Center in Athens, Ohio

Vorige week was ik erbij: bij de opening en award ceremonie van Quilt National ’23 in de Dairy Barn Arts Center in Athens, Ohio. Het was een geweldige ervaring om samen met tal van bekende quilters hierbij aanwezig te mogen zijn. HIER is het verhaal van mijn quilt die voor deze quilt show is geselecteerd.

 

Award ceremonie en Best of Show

Het is alweer de 45ste keer dat deze biënnale van moderne art quilts word georganiseerd. De jury, bestaande uit Dr. Carolyn Mazloomi, Irene L Roderick en Chiaki Dosho, had uit 674 inzendingen 81 kunstwerken geselecteerd, waaronder ook die van mij. Tijdens de openings ceremonie werden verschillende prijzen uitgereikt: Best of Show, Award of Excellence (vakmanschap), Most Innovative use of Material Award, Emerging (opkomend) Artist Award, Best International Artist Award (not me), Outstanding Machine Pieced Quilt Award, Handwork Award, SAQA Award, Juror’s Award, Persistence Pays Award (de aanhouder wint).

Best of Show Mary Mattimoe

Deze quilt ‘Not Enough Time‘ kreeg de prijs Best of Show. In de ‘artist statement’, het verhaal achter deze quilt, vertelt dat Mary samen met Krissie Carter en Wanda Walters werkte bij de openbare bibliotheek in de stad waar ze toen woonde. Terwijl deze vrouwen aan het werk waren werden ze doodgeschoten door een 16-jarige. De quilt vormt een aanklacht tegen de overheid omdat ze sindsdien niets gedaan hebben om dit soort geweld te voorkomen. De quilt is op canvas gespannen en Mary heeft de uitleenkaartjes, die op dat moment in de lades van hun bureautafels lagen, verwerkt.

Mary Mattimoe is opgegroeid in Roswell, Georgia, waar ik ruim 30 jaar geleden in een quiltwinkeltje heb leren patchen en quilten.

Andere quilts in deze show

Klik op de foto’s voor een close-up en voor de naam van de quilter en de quilt.

 

 

Pilar Donoso ken ik nog uit Santiago, Chili. Zij heeft daar een quiltwinkel waar ik af en toe stof kocht in de tijd dat ik daar woonde. Haar quilt illustreert haar gevoelens over wat haar zus is overkomen nadat zij overleed aan kanker.

 

 

Een catalogus van alle art quilts

Dit is slechts een kleine selectie van de foto’s die ik heb gemaakt. Van elke editie van Quilt National is een prachtige catalogus uitgegeven, zo ook deze keer. Alle kunstenaars kregen dit boekwerk met op elke pagina een foto van één quilt. Met een aantal heb ik handtekeningen kunnen uitwisselen, geplaatst bij hun eigen werk. De catalogus is te koop bij  The Dairy Barn Arts Center.

Groepsfoto met bijna alle deelnemende kunstenaars

Mijn quilt Summer Garden is tijdens de opening aangekocht door een privé verzamelaar. Maar eerst blijft deze tentoonstelling te bezichtigen tot 11 september en daarna gaat de hele selectie voor de duur van 2 jaar op tour langs verschillende musea en tentoonstellingen. Hopelijk kom ik mijn quilt dan nog een keertje tegen!

Groetjes, Hilde Hoogwaerts

Een verfhappening: t-shirts verven

Mijn vier kleinkinderen (2 van 10 en 2 van 12) willen weer graag een eigen t-shirt verven. Ze vinden het juist leuk om het samen te doen. Een soort neven-nichten dag. We plannen het op vrijdag na Hemelvaart dan zijn de kleine neefjes (van 3 en bijna 1 jaar) er ook bij. Een gezellige happening die nog completer wordt met de lekkere dunne flensjes van opa Wim.

Om dit te realiseren heb ik  witte katoenen (basis) t-shirts gekocht in de passende maten. Op You Tube had ik ooit dat prachtige filmpje gezien van Nienke de Lange over Geode’s verven. Bekijk het maar, dan wil je ook beginnen.
You Tube filmpje van Nienke de Lange
Gelukkig heb ik alle basis kleuren procion klaar staan. Dus kan het feest beginnen.

Voor de kinderen vereenvoudig ik dit tot het maken van torentjes. Plooien maken is voor hen al een nieuw begrip. Ze proberen het op de voorgestelde manier te doen. Extra lesje over de mastworp (een knoop waarmee je het touwtje vasttrekt) wordt ook meegenomen. Ze gaan aan het werk. Een torentje in het voorpand, iets bij de mouwen. En minstens 2 torentjes op het achterpand. Aantrekken is een rekbaar begrip, dat zie je ook terug in de resultaten.

Ieder kiest de eigen kleuren. Floor kiest voor groen, turquoise en blauw. Jonas van bijna 3 doet wat Floor doet.

De andere jongens gaan hun eigen gang, veel geklets maar dan zijn er toch 2 t-shirts met “torentjes”. Ook zij kiezen voor groen en blauw, en ze vinden de kleuren van Floor mooi, dus turquoise mag er ook bij. Daan wil middenblauw, Ties wil donkerblauw.

 

De kinderen druppelen met een pipet het helgroen en het turquoise op hun shirt. Zo bepalen ze hoeveel ze van welke kleur willen. De een is voorzichtig, de ander heel royaal met groen. Ieder kind heeft een eigen (yoghurt) beker waar het t-shirt inzit.

Doutze (10 jaar) heeft een heel eigen keuze, paars, paars en paars. Dat brengen we in overleg terug tot lichtpaars (roze is niet bespreekbaar) en donkerpaars. Floor had nog een t-shirt meegebracht waar een lelijke bruine vlek in zit van een knoopje dat afgegeven heeft. Dat wil ze ook in het paarse bad; maar zij kiest voor roodpaars.

Als de torentjes gekleurd zijn, gieten we samen de donkere kleur onderin de yoghurtbeker en zetten de bekers weg in de zon.

Tussendoor worden de vissen en schildpadden gevoerd, wordt er toneel gespeeld en gedonderjaagd. De twee oudste kinderen helpen opa in de keuken bij het klaar maken van het pannekoekbeslag en Ties blijkt een meester te zijn in het opgooien van pannekoeken.

 

Als iedereen naar huis is, maak ik snel de overige verf op. Twee lappen van 1 meter bij 1.50 gaan in een bakkie. (Tray dying) Ze worden erin geplooid en in gefrutseld. Bij de een gaat er groen en turquoise in en in de andere bak, rood en paars en blauw. De volgende dag heb ik twee prachtige lappen.

Ik ben dol op verven. En doe het graag op warme dagen. Waarom op warme dagen verven ?

  • Omdat verf sneller droogt en beter hecht bij temperaturen boven de 25 graden (dit geldt voor procion, en gelijksoortige verven).
  • Je kunt het heerlijk buiten doen in de open lucht, geen last van rotzooi in huis!!
  • Omdat het leuk is om te doen, juist ook met je (klein)kinderen.

Dus gebruik het mooie zomerweer en plan je eigen verfhappening.

Liesbeth Wessels

Quiltnieuws 156

Nog even en hij ligt in de brievenbus of op de deurmat, Quiltnieuws nummer 156. Wat staat er allemaal in?
Hier wordt een tipje van de sluier opgelicht.

Portret

Een uitgebreid portret van onze bijdrager Lia Meiborg. Hierin kun je ook een aantal vroege werken zien die door haar gemaakt zijn. Haar visie op textiel is voornamelijk dat je het moet kunnen zien en vooral voelen. Haar bijdrage achterin ons magazine gaat over katten op het dak …

Kinderquilts deel 2

Met schitterende, originele en hopelijk inspirerende voorbeelden gemaakt door onze leden. Op de boerderij, met konijntjes in de ruimte of op safari, ik denk dat de kinderen met al deze quilts blij waren.

Bibliotheek & Nils

De nieuwste aanwinsten staan vermeld, waaronder een boek met nóg meer ideeën voor kinderquilts. En heeft u ook de nieuwe regels voor het lenen gelezen?
Over kinderquilts gesproken, even verder staat een schitterende quilt in met Nils Holgersson. Deze quilt is ontworpen door Ans Schipper die deze vroeger ooit gemaakt had. Het patroon staat nu in Quiltnieuws met een uitgebreide beschrijving van Marlies van Huijgevoort.

Prikbord

Mooie schotse stoffen voor een quilt op Prikbord.  2 quilts gemaakt naar aanleiding van de mysterie van 2022, beide heel kleurrijk. Mocht je zelf eens een foto willen insturen, lees dan goed hoe je dat het beste kunt doen: onderaan bladzijde 21.

Kleine en grotere projecten

Gerda de Jong heeft een aantal prachtige quilt as you go etuis gemaakt. Goed te doen en zeer de moeite waard. Ook haar bloemenonderzetters zijn leuk én praktisch.
Naast deel 2 van onze mysterie geschreven en gemaakt door Gemma Versluys heeft zij ook een quiltje in zwart, wit en bont gemaakt en beschreven.

Gastschrijvers

Naast Lia Meiborg als vaste gastschrijver hebben deze keer Cindy Vissering en Gert van Raalten geschreven over resp. een temperatuurquilt en improv quilten. Beide zeer interessant en kleurrijk.
Paulien Slutter heeft samen met Jeannette Evers geschreven over Lutrador.

Wat staat er nog meer in?

Harry Roelands heeft alle miniquilts van de Miniquilttentoonstelling gefotografeerd en een aantal staan nu in Quiltnieuws. De schitterende quilt van Colorminds die te zien was in Rijswijk afgelopen april, is gefotografeerd en nu te zien in dit nummer. In het verhaal achter de quilt schuilt deze keer een vraag aan alle lezers.
Nieuws uit het bestuur en hoe maak je ook alweer een hoes voor je quilt? En we mogen Janneke de Vries-Bodzinga weer feliciteren met een nieuwe prijs voor haar quilt Typhoon. Zo origineel en zeer verdiend.

 

Veel kijk- en leesplezier.

Marjolein den Oudsten

van Tekst naar Textiel en keuze’s maken

Ada Geurts heeft meegedaan in een pilot. Welke stappen kun je doorlopen in het proces voordat je een quilt gaat maken ?
In 2022 is er een proefproject (een pilot) geweest geweest, rondom het uitwerken van een idee voor een quilt. Maar dan vanuit een zelfgekozen tekst. In 2023 krijgt dit een vervolg. Op de Algemene Tentoonstelling wordt dit uitgelegd. In de tussentijd lichten we een tip van de sluier op in een aantal blogberichten. Het eerste blogbericht is van Ada Geurts.

Van Tekst naar Textiel

Meedoen met een pilot, dat wilde ik wel. De vraag werd gesteld op de Meet&GreetArt dag (2022) in Nijkerk. Samen met een artquiltcollega gaf ik mij op.

Na een introductie en kennismaking met alle deelnemers via teams/zoom gingen we van start.

Jaren geleden heb ik zelf een gedicht gemaakt over een moeilijke periode in mijn leven. In het gedicht verwoordde ik mijn gevoel en emotie, maar ook hoe die periode later een plek in mijn leven heeft gekregen. Al heel lang heb ik de wens om dat gedicht, die woorden om te zetten in beeld. En hoe mooi is dan nu de gelegenheid om dat te doen. Dus het was voor mij snel duidelijk dat ik deze tekst voor de pilot ging gebruiken.

We gingen gestructureerd aan de slag.

Vanuit Joke/Liesbeth kregen we elke week een mail met daarin achtergrondinformatie en vragen. De informatie en vragen die bijv. bij stap 1. hoorden gingen met name over hoe kom je tot de keuze van welke tekst je gaat gebruiken voor jouw project. De vragen zetten je aan om dieper na te denken over het “waarom” van jouw keuze. De antwoorden op de vragen zette je op papier en stuurde je naar je quiltmaatje. Zij las de antwoorden en gaf feedback en stuurde die terug. Door zo met elkaar te communiceren kon je een weloverwogen keuze maken en kreeg je steeds meer feeling met jouw gekozen tekst.

Enthousiast als ik ben ging ik van start. Hoe mooi en interessant is het om dat hele proces voorafgaand aan het daadwerkelijk aan de slag gaan met stofjes, naald en draad te doormaken, doorleven, doorvoelen. Met anderen die ik niet ken (en zij mij ook niet) en dus een andere manier van werken hebben, samen aan de slag te gaan om tot een mooi eindresultaat te komen. En doordat je alleen contact hebt via de mail kun je aan de slag in je eigen huis, je eigen werkruimte welke jou vertrouwd is. Want ja, met mijn gekozen tekst stelde ik mij kwetsbaar op. Het was een zeer persoonlijke tekst en hoe daar door anderen op gereageerd zal worden kan moeilijk zijn. Maar mijn wil om de tekst om te zetten in beeld was groot, dus ik ging de uitdaging aan.

Gaandeweg merkte ik dat ik toch wel weer een moeilijk onderwerp gekozen had. Het vraagt tijd om hiermee bezig te zijn, na te denken, gedachten onder woorden te brengen. Nog meer nadenken over de tekst waar ik al zoveel over nagedacht had. Had ik dan de verkeerde tekst genomen? Moest ik opnieuw iets uit gaan kiezen? Nee, dat wilde ik niet. Het zal mij toch lukken om van de tekst een mooie artquilt te maken. Dus doorzetten. Het werken met de toegestuurde informatie werkte prettig, gestructureerd.

Maar, naast het hebben van deze fantastische hobbyuitdaging moest er ook gewerkt worden. En ook dat vraagt tijd. Er moest een balans gevonden worden. Dat bleek voor mij op dat moment niet goed mogelijk en de wijzer sloeg uit naar werk. De pilot kwam stil te liggen bij mij. Wel bleef ik de mails met de informatie lezen en wanneer ik even een rustig moment had maakte ik de volgende stap. Helaas niet binnen de tijd die gepland was voor de pilot. En dit was ook een van mijn feedbackpunten die ik tijdens de evaluatie aangegeven heb: maak de tijd tussen de mails iets langer zodat er niet teveel druk op het project gelegd wordt door de deelnemers. Tenminste, door mij.

En wat betekent dat nu voor mij?

Deze pilot krijgt een vervolg. Iedereen kan straks meedoen met deze fantastische uitdaging. Een uitdaging om een tekst via verschillende stappen om te gaan zetten in beeld. Ontdekken dat het proces voor de start van het daadwerkelijk maken van je quilt een heel interessant proces is waar je veel van leert en een mooie ontwikkeling is. Ik kan alleen maar zeggen: “Ga die uitdaging aan!”

Dat ik mijn tekst van het gedicht niet in de gestelde tijd heb kunnen omzetten in beeld wil niet zeggen dat het mislukt is. De wens en de wil om dat te doen is er nog steeds. En met de stappen en de informatie van de pilot die ik bij de hand heb ga ik verder aan de slag. Het beeld komt dichterbij en wordt duidelijker. Materialen zijn al verzameld en liggen klaar om verwerkt te worden. Dus wie weet zien jullie straks mijn artquilt ergens voorbij komen. En dan weet je: het is haar gelukt.

Ada Geurts