Gastvrijheid; Par l’amour

De ijsvogels

Een serie berichten over prijswinnaars van de wedstrijd “Gastvrijheid”. Hoe komen zij tot hun idee en ontwerp. En hoe bijzonder om te lezen hoe zij te werk zijn gegaan. Echt niet alles gaat vanzelf. Hier het verhaal van Jeannette van der Linde. Zij won de publieksprijs, gekozen door bezoekers van de Algemene Tentoonstelling in Nijkerk. 

Het thema “Gastvrijheid” vond ik best wel lastig. Mijn eerste idee was iets over vluchtelingen omdat het actueel is. Maar dat heeft vaak een hele negatieve lading door problemen, honger, oorlog enz., die meestal meer in de aandacht staan dan het aspect gastvrijheid.

Omdat ik mijn werk ook graag in de kamer hang en ik van nature een positief ingesteld mens ben wilde ik er toch een andere, positieve draai aangeven.

Mijn man kwam met het idee van de ijsvogels en dat sprak me erg aan. Dit beeld appelleert aan mijn gevoel van gastvrijheid: welkom, warmte, genegenheid, kleurrijk en universeel. Je wordt welkom geheten om samen iets te delen en dat gebeurt in alle culturen, bij alle leeftijden en ook bij de dieren.

Deze mannetjes-ijsvogel nodigt het vrouwtje uit om in zijn domein te komen, ze mag er zelfs langere tijd blijven als ze dat wil. Voor mij is dat het toppunt van gastvrijheid! Helaas was de jury het hier niet mee eens en was juist mijn invulling van het thema een punt dat minder punten opleverde.

Werken in  3-Dimensionaal

Ik wilde graag 3D werken en koos ervoor om het werk op een raam te zetten zodat ik er dingen op kon monteren zonder dat ze gingen hangen. De achtergrond was een probleem: ik had een basis gemaakt met Inktense potloden en die uitgeveegd met water. Helaas zat bijna alle kleur in het papier waarop mijn stof te drogen lag en niet in de stof zelf. Ik heb geprobeerd om met olieverf daaroverheen te verven met helaas hetzelfde resultaat: een fletse achtergrond. Toen toch maar weer met de Inktense potloden verder gewerkt maar nu gelmedium gebruikt in plaats van water om de kleuren te activeren. Het resultaat is een hele volle kleur die is versterkt door het patroon door te stikken met verschillende kleuren garens.

basisfoto voor de quilt

 

 

De boomstam is gemaakt van geplooide gordijnstoffen en met de naaimachine vastgezet in diverse steken.

detail boomstam

De ijsvogels zijn gemaakt van 2 kleuren stof: een zelf geverfde blauwe- en een oranje stof en daarmee zijn de basisvormen gemaakt. De twee basisvormen zijn intensief bewerkt met threadpainting in 22 kleuren garens. Je werkt van donker naar licht en bouwt de kleur in tinten op. Doordat de vogels naar buiten toe sterker zijn gestikt gaan ze opbollen. Nadat ik de vogels had uitgesneden zijn ze op hun plek vastgezet door ze langs de randen vast te stikken met de naaimachine. Ze zijn gevuld met een synthetische vulling voor knuffels.

 

Het visje

Het visje is gemaakt van 2 lagen zilver-skai waar een motief van schubben op is genaaid. Het oog is een paillet. Met de achterkanten naar binnen en een vulling van Fiberfill zijn de lagen aan elkaar gezet. Door de vis een slag te draaien lijkt hij wel te bewegen. Als laatste heb ik een aantal kralen geregen aan een draad om de vis er vers gevangen uit te laten zien, ook weer een uiting van gastvrijheid.

Al met al ben ik zelf tevreden over het eindresultaat en ik was blij verrast dat het publiek mijn werk als beste heeft beoordeeld!

.

Jeannette van der Linde

In de nieuwsbrief “Artquilten in Beeld”, septe6 omber 2023  kun je het verhaal van Henriët  Bovenkerk lezen.
Woensdag 27 september was er het verhaal van Lia Meiborg.
Vrijdag 6 oktober was het verhaal van Maaike Bakker te lezen.

 

Modern quilten in beweging …

Kunnen wij meebewegen?

 

Het is alweer even geleden dat op de site van het Modern Quilt Guild de prijswinnaars bekend gemaakt werden van de quilts die hadden meegedaan met de uitdaging ‘Make a Difference Challenge’. Deze uitdaging had natuurbehoud in het middelpunt en er kon gestemd worden op de ingezonden quilts.
Hier kun je de winnaars nogmaals zien.

 

 

Prachtige ontworpen quilts, stuk voor stuk, ik zelf kijk en geniet van alle 10 de prijswinnaars.
Van de alle prijzen die er te winnen waren gingen een aantal naar quilts met een duidelijke afbeelding van een plant of dier, dus zeer figuratief waren. Ik was verbaasd! We hadden toch richtlijnen afgesproken wat een quilt Modern maakt?

 

 

Wij zijn ooit gestart met richtlijnen zoals:

  • het gebruik van opvallende kleuren en prints
  • veel contrast of juist heel weinig
  • grote vlakken met effen kleuren
  • abstract ontwerp
  • geïmproviseerd patchwork
  • minimalistische ontwerp
  • gebruik van negatieve ruimte
  • grafische vormen
  • a-symmetrische patronen
  • eigen ontwerp
  • vergroting van klassieke quiltpatronen
  • geen rand

Onlangs is hier nog een nieuwe richtlijnen bij gekomen en dat is Maximalisme. Hier en ook hier kun je daar meer over lezen of zien, maar je moet wel inloggen.
Waar ik rekening mee moet houden, is dat dit richtlijnen zijn.
Wat ik nog steeds zie, zijn: een eigen ontwerp, gebruik van heldere kleuren, ‘negative space’ oftewel veel open ruimte om te quilten, ‘improv’ (geïmproviseerd patchwork) en hergebruik van traditionele blokken.

Zo zijn er een aantal moderne quilters die hun eigen stijl hebben gevonden en zeer herkenbaar zijn. Zoals Steph Skardal, Martina Ludwig, Audrey Esarey en Carolyn Friedlander. Allen qua ontwerpen en de laatste ook vanwege haar moderne stoffen.

 

Zo zijn er natuurlijk altijd mensen die de grenzen verkennen en zo de groep verder brengen. Alleen moet dat nieuwe soms even wennen …
En dat gebeurt in alle quiltrichtingen: zowel traditioneel en art, ook daar zullen grijze gebieden zijn.  Ook daar zijn richtingen die door de één gewaardeerd worden en door de ander met een kritische blik worden bekeken.

“Zoveel hoofden, Zoveel zinnen”, zou mijn moeder gezegd hebben, wat maakt dat er voor elk wat wils is. Dat maakt het meebewegen weer een stuk makkelijker!

 

Voor diegene die het moderne quilten eens willen proberen; Ga eens kijken bij quiltgroep bij jou in de buurt. Er zijn altijd wel medestanders te vinden die je op weg kunnen helpen. Neem hiertoe contact op met mij, Marijke Nieuwenhuijsen: marijke.nieuwenhuijsen@quiltersgilde.nl

 

Marijke Nieuwenhuijsen
& Marjolein den Oudsten

 

Door een technische storing was het niet mogelijk de juiste afbeelden te plaatsen, dus hebben wij zoveel mogelijk links ingevoegd.

Alles blauw wat de klok slaat

blauw als thema…

Ik heb me deze maand aan kunnen sluiten bij het Veelzijde-g Collectief. En zij hebben de kleur Blauw dit jaar als thema. Die kleur is dus dit jaar heel bepalend voor mij. Ik ben begonnen met alle lapjes blauw die ik heb te verzamelen.

Maar daar kan nog meer bij. Maandag 16 oktober hebben we indigo geverfd. Ik had nog nooit het indigovat zelf klaar gemaakt. Wel eens eerder meegedaan en een lapje in de indigo gedoopt bij een ervaren indigo en ecoverver.
Daarom wilde ik indigo  gaan verven en gelukkig vond ik twee medestanders. Twee artquilters die met de Beegroep in Winterswijk meedoen, hebben ook thema Blauw bij hun Artquiltgroep.  Zij komen in Beekbergen bij elkaar.

Wat maakt blauw zo boeiend ?

Blauw is de kleur van het vertrouwen, een stabiele kleur. Het heeft een kalmerende werking. Met de kans dat het saai wordt…..
Maar als je dat weet, kun je daar wat aan doen. Een tegenkleur, een extra accent.

Blauw is voor mij in eerste instantie de kleur van het water en de lucht. Het is een kleur die ik graag draag. Mijn kleinzoon zegt: “Oma is blauw, Opa is groen…..” Ik heb ooit al eens van alles over de kleur blauw verzameld op een pinterest bord

Citaten:

Joen Wolfrom spreekt in haar boek “Kleurgebruik voor quilters” over Zalige blauwen. “Over het algemeen is blauw een kleur van vrede en hoop. In een blauwe omgeving vermindert de spierspanning, daalt de bloeddruk en vertragen de ademhaling en de hartslag”

Marijke Eering en Marjanne Huising in het boek “Kleurenpracht met kruidenkracht” schrijven over het verven met indigo  : Indigo verbindt je met hemelse inzichten. Ze geeft je duidelijkheid over jouw kracht en macht. Starend naar de sterrenhemel, kom je tot reflectie “

Color Harmony Workbook is een prachtig boek met kleurencombinaties

Oefeningen in blauw

De week van de herfstvakantie was een drukke week; het begon met de dag indigo verven. Op woensdag bij de Beegroep in Winterswijk meegedaan met een oefening in borduren op soluvlies in combinatie met lutradur. Een workshop die beschreven staat in “Patchwork Professional” 03/2008, een workshop van Mirjam Pet-Jacobs. Ik heb de grenzen opgezocht in het kantachtig werken. Je ziet dan dat het vierkantje niet goed vierkant is, na het uitspoelen.

Op donderdag het tweede deel van de workshop Roesten. Roestlappen combineren prachtig met blauw.

En als klap op de vuurpijl, in het weekend bij Cordi in Groningen een workshop Tyvek en Lutradur gevolgd van Isabelle Wiessler. Ik had me voorgenomen daar vooral met blauw en groen te werken. Allemaal als oefening voor het thema “Blauw”. Twee dagen hard werken, maar het was genieten met volle teugen…..

Kijk maar mee. Geniet van de foto’s.

 

Tot gauw ….

Liesbeth Wessels

 

Helpende handen

Hulp gevraagd

Zoals veel mensen weten, ben ik lid van het Quiltersgilde. In de nieuwsbrief die zij regelmatig sturen, stond een oproep om te helpen. Na het helpen bij de tentoonstelling leek het me leuk om weer mee te doen.

Deze keer was de hulp nodig op het kantoor van de vereniging. Met een groepje enthousiaste dames gingen we aan de slag. Stof snijden, dozen vouwen, goodiebags vullen, pakketjes voor workshops maken. Er stond van alles voor ons klaar.

 

 

Acht leden hadden zich aangemeld, er waren ook twee bestuursleden en na een korte uitleg met een kopje thee gingen we aan de slag. Er is heel, heel veel gesneden.

 


Mooie blauwe stofjes snijden!

 

 

Wat was het gezellig om samen aan de slag te gaan. Na drie uur waren we klaar. Het was een leuke middag en ik heb me alweer aangemeld voor de volgende keer.

Deze quilt vond ik wel passend bij deze dag:

 

 

Mieke Schabbing

Dit blogbericht is eerder verschenen op de website van Mieke: miekequilt

 

 

 

 

Tentoonstelling van Miniatuurquilts 2024

Het beeldmerk quilt is gekozen

Tijdens de bestuursvergadering van 5 oktober heeft het bestuur in samenspraak met de tentoonstellingscommissie een keuze gemaakt uit de ingezonden quiltjes met het thema BALANS. De keuze is gevallen op het quiltje van Betty Schaap met als titel ‘balanceeract’. Het is een duidelijke uitwerking van het thema.

Wat is er allemaal te zien in april

Natuurlijk zullen alle miniatuur quiltjes die worden aangemeld tentoongesteld worden. Zijn jullie al bezig? Alle informatie over afmetingen, thema, uiterste aanmeld datum staan allemaal op onze website. We zien graag veel miniatuur quiltjes binnen het thema, daarnaast kun je ook iets insturen buiten het thema. Graag allerlei soorten quilts: traditioneel, art of modern. Laat je creativiteit stromen!

Maar er is meer te zien. Er zullen werkstukken van het project ‘Tekst tot Textiel’ te zien zijn, quilts van Marieke Dijkers en een aantal Memory quilts. Dus reden genoeg om de data van de Patchwork en Quiltdagen alvast in je agenda te zetten. In 2024 vinden ze plaats van 11, 12 en 13 april in de Broodfabriek in Rijswijk.

Er is nog meer

Naast de gezellige winkeltjes en andere exposities, is er natuurlijk ook weer de informatiestand van het Quiltersgilde waar je met al je vragen, tips en opmerkingen terecht kunt. Wij horen graag van onze leden en niet-leden wat wij voor quilters kunnen betekenen.
Natuurlijk kun je ook lid worden van onze mooie vereniging, mocht je dat nog niet zijn. Door lid te worden maak je het de vereniging mogelijk om activiteiten te blijven organiseren.

Er zal ook een Make&Take tafel zijn. Die was tijdens onze jubileumdagen een groot succes. Er zijn ontelbare molentjes gemaakt door de bezoekers. Daarom gaan we weer wat kleine werkjes voorbereiden. We bieden jou, als bezoeker, elke dag iets anders aan.

 

 

Graag tot ziens in Rijswijk!

Rose-Anne de Haan

Mijn inspiratie uit… tekst

De spokenword performance: ‘The Hill we Climb’. Amanda Gorman

Aanleiding

Tijdens de inauguratie van President Joe Biden op 20 januari 2021 droeg Amanda Gorman haar spokenword performance ‘The Hill we Climb’ voor. Als 1e National Youth Poet Laurated was zij hiervoor uitgenodigd. Haar manier van voordragen en haar verschijning maakten diepe indruk op de wereld. Zo ook op mij.

Het inspireerde mij tot het maken van quilts naar aanleiding van tekst die me raakt. Uitgaan van taal om te komen tot een quiltontwerp was op dat moment nieuw voor mij. Geen stofjes of patroon, maar een gedicht, popsong, chanson, kinderlied of spokenword performance als inspiratie gebruiken voor een quiltontwerp. Werken met een persoonlijke connectie, een plan en tijd nemen voor het werkproces, zijn uitdagingen voor mij. ‘The Hill we Climb’ van Amanda Gorman werd zo mijn eerste quilt n.a.v. tekst. Het is augustus 2021 als ik met deze tekst aan het werk ga.

Achtergrondinformatie

De spokenword performance is een voordracht van literatuur die wordt gesproken, gedeclameerd of ge-zinzegd. Poëzie, storytelling en rap worden gecombineerd. Het uiterlijk, de manier van spreken én bewegen versterken de woorden.

Amanda Gorman gebruikt ook haar verschijning (stem, lichaam, kleding en kleurgebruik) om de uitdrukkingskracht van haar woorden te versterken. Mode geeft taal een uitgesproken visuele ethiek. Zoals Amanda Gorman zelf zegt: “Als ik op het podium sta, denk ik niet alleen aan mijn kleding, maar aan wat mijn ‘Wakanda For ever’ T-shirt en gele rok zegt over mijn identiteit als dichter”.

Tijdens haar voordracht op 20 januari 2021 presenteerde zij zich als ‘a picture of optimism’ in een power outfit met een ‘illuminating yellow’ jas en daaronder een zwartleren broek met witte blouse. In haar haren droeg ze een prachtig rood Prada-diadeem. Op laarzen met stevige blokhak declameerde ze ‘The Hill we Climb’. Zelfs de gouden ring met gekooide vogel die ze droeg, als knipoog naar Maya Angelou, was bewust gekozen: “Ik weef mijn eigen soort symboliek in mijn outfit”.

Naast uitdrukkingskracht wil ze ook daadkracht uitstralen in haar spokenword performances. Ze schreef in 2020 een gedicht over de klimaatcrisis: “Ik wil niet alleen werken spreken, ik wil ze omzetten in realiteiten en actie”.  Zij blijft inspireren, schrijven, performen en literatuurprijzen winnen, ook in 2022. Zij zet zich in om de geletterdheid te bevorderen.

Ook Kamela Harris gebruikte kleur om zeggingskracht uit te stralen. Tijdens haar overwinningsspeech droeg zij een wit pak, waarmee zij alle vrouwen die meer dan een eeuw geleden streden om stemrecht te krijgen en te behouden, eerde. De kleur wit werd symbool van de suffragette-beweging.

Tijdens de inauguratieceremonie van Joe Biden droeg Kamela Harris echter paars, evenals Michelle Obama. Paars is een mix van blauw en rood, de kleuren van de Democratische en Republikeinse Partijen. De kleuren van de Amerikaanse suffragette-beweging zijn paars, wit en groen. Zo zat de hele inauguratie-plechtigheid vol symboliek en kleurrijke statements.

De spokenwordperformance ´The Hill We Climb´ en het symbolisch kleurgebruik wil ik combineren.

De bronnen die ik gebruikte voor bovenstaande informatie zijn de moeite waard om te lezen.

https://www.thezoereport.com/culture/amanda-gorman-style-best-outfits 
https://en.wikipedia.org/wiki/National_Youth_Poet_Laureate
https://en.wikipedia.org/wiki/National_American_Woman_Suffrage_Association
https://etsy.com/nl/listing/966244596/1
https://www.trouw.nl/buitenland/de-betekenis-van-het-witte-pak-van-kamala-harris~b2f7e5e6/

Schema

Ik orden al mijn keuzes in een schema: In één oogopslag

Mijn tekst; Spokenword performance: ‘The Hill we Climb’. Amanda Gorman. 20 januari 2021.

Woord: hill, climb, light, see, bee

Beeld: bergen verzetten, beklimmen, overwinnen

Thema: vrouwenrechten, verantwoordelijkheid nemen, je uitspreken

Kleur: rood, geel, wit, zwart, paars, wit, groen

Sfeer: expressief, krachtig, maar wel in evenwicht

Vorm: geometrisch, treden beklimmen, hoogte/diepte, herhaling

Textuur: glad, strak, regelmaat, evenwicht

Techniek: traditioneel patchwork, de snijtechniek ‘Hidden Wells’

Verwoording van mijn inspiratie

Uit alle achtergrondinformatie haal ik mijn ideeën. ‘The Hill we Climb’ van Amanda Gorman raakte mij. En door het (her)lezen ontdek ik de symboliek, kleur, beweging en herhaling die haar gedicht zo krachtig maken. Ik ontdek een verborgen bron.

Ik wil de betekenisvolle kleuren van haar optreden opnemen in mijn ontwerp. De uitdrukkingskracht van het geel, wit, zwart en rood van haar kleding, maar ook het statement van paars, wit en groen van de Amerikaanse suffragette-beweging.

Ik plaats mijn keuzes in het schema ‘in één oogopslag´. Zo groeit het ontwerp in woorden.

Nu zet ik de stap van woorden naar daden. Ik kies stoffen en de techniek. In zeven kleuren en de techniek, ‘Hidden Wells’, de verborgen bron, wil ik kleur, beweging en herhaling in één keer te verwerken.

De kleuren samen zijn wel erg expressief. Door een bewuste kleurvolgorde komt hierin evenwicht. Ik hoop dat door herhaling en schikking een krachtig patroon ontstaat. De smalle rechte stroken zorgen voor een optisch effect. De hoogte en diepte van een trap of van een hoge berg en een diep dal.

Het diagonaal doorsnijden en het verschuiven van de blokken zorgen voor een aantal opties waarbij ik blijf kiezen voor rust en evenwicht. Ik bundel de koele en warme kleuren. Vier blokken in koele kleuren vormen één groot blok. Vier blokken in warme kleuren vormen het andere grote blok. Het uiteindelijke formaat van de quilt wordt bepaald door het aantal herhalingen van deze blokken.

Ik bereik wat ik wil. Met mijn verbeeldingskracht zie ik koele groen-paarse bergen en hete oranjerode vulkanen ontstaan. Bergen om te verzetten, te beklimmen en te overwinnen. Ik zie ‘The Hills we Climb’ in mijn quilt. “Zo weef ik haar eigen symboliek in mijn quilt”.

Verwerking van mijn inspiratie in de snijtechniek ‘Hidden Wells’

De snij-techniek ‘Hidden Wells’.

De volgorde en het effect van de zeven kleuren bepalen m.b.v. een spiegeltje. Ik naai ze aaneen tot één blok.

 

Een tweede blok, in dezelfde kleurvolgorde, draai ik een kwartslag en leg deze met de goede kant op het eerste blok.  Deze twee vierkanten, op elkaar liggend, stik ik rondom dicht. Daarná snij ik het dichtgenaaide dubbele blok diagonaal, x , door. Ik vouw elk blok open en verwonder me!

 

De mogelijkheden om met deze vier blokken nieuwe patronen te leggen geeft veel puzzelplezier. Ik zoek een helder en krachtig patroon, maar ook rust en evenwicht.

 

Het aantal herhalingen én de hoeveelheid stof die ik heb gekocht bepalen het formaat van de quilt. De winkel is er helaas niet meer.

 

Achtergrondinformatie over de gebruikte techniek 

Mary Ellen Hopkins (1932-2013) schreef Verborgen Putten in 1989. Ze ontwikkelde deze techniek in 1989 voor haar Hidden Wells Quilt. Quiltblok Verborgen Putten, Zelfstudie. https://conniekresin.com/quilt-block-hidden-wells 

Hidden Wells is een patroon dat in 3, 4, 5 en 7 banen gemaakt kan worden. Uitleg is te vinden op YouTube, zoekterm: ‘Hidden Wells quiltblock tutorials’.

Deze snij-techniek ‘Hidden Wells’ heb ik eerst in een eenvoudige vorm, vier banen met licht-donkere stofjes, uitgeprobeerd. Daarbij vroeg ik me af: wat doet lichte/donkere stof in een blok? Wat doet het diagonaal doorsnijden? Wat is het effect van herhaling? Dit hielp mij om de techniek te begrijpen. De proefversies heb ik verwerkt tot een kussen.

 

 


In oktober 2023 is het project “van Tekst naar Textiel” , dat uit dit idee is ontstaan in samenwerking met Liesbeth Wessels, van start gegaan. Een honderdtal quiltsters gaat op ontdekkingsreis door hun eigen persoonlijke tekst om zo van een quiltontwerp tot een quilt te komen.

Joke van de Kracht

 

Een nieuwe eend in de bijt

Uitbreiding redactie

Binnen de redactie hebben een aantal wijzigingen plaatsgevonden.
Gerda de Jong en Gemma Versluys zitten het langst in de redactie; in 2013 zijn zij gezamenlijk aangetreden. Nog iedere keer zijn Marlies en ik blij met alle ideeën die ze aangeven.
Marlies, onze eindredacteur, die bergen werk verzet, is ook al geruime tijd lid, nl 9 jaar.
Harry en Yvon, ons fotografen-team, hebben dit jaar hun zilveren Patch ontvangen.
Die krijg je nadat jij je 5 jaar als vrijwilliger hebt ingezet voor het Quiltersgilde. Paulien krijgt deze over 2 jaar. Tineke Nauta is nu 1 jaar lid geweest en neemt met het decembernummer afscheid om persoonlijke redenen; ik hoop dat ze nog eens voor ons kan schrijven.
Gert van Raalten is dit voorjaar toegetreden tot de redactie. Bij velen van jullie is hij bekend. Of het nu is vanwege zijn Show & Tells of vanwege zijn aanwezigheid op social media als ‘realmenstitch’, van zijn verhalen genieten we allemaal.

Margie Broens!

Een nu is er wéér een nieuwe eend in de bijt die velen van u zullen kennen: Margie Broens, net als Gerda ook uit het Noorden van het land. Margie heeft de opleiding Kostuum Couture gedaan en heeft 30 jaar lang prachtige creaties gemaakt voor de toneelwereld. Door een blessure heeft ze deze baan vaarwel moeten zeggen. Al snel kwam het quilten op haar pad, met name appliqué. Haar eerste quilt was ‘Leanne’s House’ waarin veel appliqué te vinden is.

 

Leanne’s House

St Marie aux Mines

In 2016 ging ze met 4 quiltvriendinnen naar Sainte Marie aux Mines, wat een openbaring was haar. Voor het eerst realiseerde zij zich, dat wanneer je 3 dimensionale patronen kan maken voor kostuums, de overstap naar 2 dimensionale patronen voor quilts eigenlijk maar heel klein was. Thuis gekomen is ze gelijk aan het ontwerpen geslagen en de stapel prachtige quilts groeit gestaag.

 

Margie Broens met een aantal van haar quilts

Quiltnieuws deze december

Voor het decembernummer van Quiltnieuws heeft Margie een kerstquiltje bedacht, dat qua afmeting en eenvoud nog wel te maken is voor kerst 2023. De naam is ‘Santa’s Pooch’, vertaald ‘Het hondje van de kerstman’. Het is een teckel een heel populair hondje ook bij quilters.

Kirsten Velthuis


Het  duurt nog even voordat Quiltnieuws in je brievenbus valt, eerst moet het nog naar de drukker.
Dat het daar zo goed als foutloos arriveert, daar zorgt ook onze nieuwe corrector, Kirsten Velthuis, voor.
Goed nalezen van het blad zodat het foutloos op je mat komt, daar gaan we voor!

Marjolein den Oudsten

Terugblik op de Carrefour Patchwork Meeting in de Elzas

Het is alweer een paar weken geleden dat ik samen met Rose-Anne de Haan in de Elzas was voor de Carrefour Patchwork Meeting. Dus hoog tijd voor een terugblik op een heerlijke week, dit keer met weinig woorden maar wel veel plaatjes.

Echt een aanrader!

Mocht je nog nooit deze tentoonstelling bezocht hebben, dan is het echt een aanrader! Deze keer waren er 16 locaties, verspreid over 5 dorpjes, waar quilts waren te bewonderen. Onderling verbonden met een fietspad zonder al teveel hoogteverschil, of bereikbaar met een shuttle bus. Natuurlijk kun je er ook met de auto rondrijden.

Wat ik heel bijzonder vond is dat de lokale bevolking nauw betrokken is met allerlei hand en spandiensten, zoals licht techneuten, scholieren die bij de ingang van vele tentoonstellingen de kaartjes controle doen, de carnavalsvereniging die de catering verzorgt, en ga zo maar door. Het is een goed draaiende organisatie!

Fly away with me

De kerk in Lièpvre mocht ik helemaal alleen gebruiken voor mijn eigen quilts. Dat was echt zo fijn! Daardoor kwamen mijn grote quilts heel mooi tot hun recht. Dit filmpje hieronder geeft een beeld hoe een wandeling door deze kerk eruit zag. Het laatste fragment is dat ik met alle quilts weer naar buiten kom, nou ja, bijna alle quilts. Als ik de beelden weer terug zie komt dat gevoel van blijheid weer helemaal terug! Voor meer foto’s en dergelijke kijk dan op mijn Instagram account.

 

Groetjes, Hilde Hoogwaerts

Sainte Marie aux Mines 2023

Aankondiging

Carrefour Européen du Patchwork

Een hele mond vol, in de wandelgangen beter bekend als Sainte-Marie-aux -Mines.
De geweldige quiltshow in de Elzas. Dit jaar had ik daar zelfs een solo tentoonstelling.

Aan zo’n tentoonstelling gaat heel veel voorbereiding vooraf en een enorme papierwinkel.
Op Maandag 11 september zijn we gearriveerd met de auto bomvol spullen.
Ik vind het altijd prettig om redelijk op mijn gemak in te richten.  Dus dat hebben we al op dinsdag gedaan.


Ik had een prachtige locatie, Maison des Oeuvres in Sainte-Croix-aux-Mines,  waarvan ik al een plattegrond had ontvangen en zelfs videobeelden, zodat ik thuis al een plan kon maken  wat ik waar wilde hebben in de tentoonstellingsruimte.De organisatie had gezorgd voor de paspoppen en speciale verlichting.
Echt ongekend goed georganiseerd!

 


Op donderdag  begon het festival. WOW.
Vier dagen lang een feest van blije bezoekers. Ik gloei nog na van alle complimenten!
Bezoekers uit Frankrijk , maar ook heel veel uit allerlei andere landen.  Bussen uit België en Denemarken enz. enz. Op een gegeven moment wist ik echt niet meer welke taal ik sprak…

 


Een klein nadeel is dat ik zelf nauwelijks iets van de andere tentoonstellingen heb kunnen zien.
Zelfs niet de tentoonstelling van 20Perspectives in Sainte-Marie-aux -Mines, waar ook een quilt van mij hing.

 


Ik ben natuurlijk wel even gaan kijken bij Hilde Hoogwaerts, de andere Nederlandse exposant.

 

en Hilde kwam op bezoek bij mij

 

Als je nog nooit bent geweest is het zeker de moeite waard om een keer te gaan.
De volgende editie is Carrefour Européen du Patchwork / European Patchwork Meeting van 12 tot 15 september 2024.

 

 

Marijke van Welzen

Na een lange zomer

Weer Art-Almere

Het was inderdaad weer even geleden dat wij bij elkaar kwamen. De reden hiervoor: er werd door Europa getoerd en van Sant Marie en de prachtige quilts daar genoten.

Deze keer had ik bedacht om een Altered Book te gaan maken, gewoon wat herinneringen van de vakantie en andere leuke momenten op te slaan in iets ouds. Bij de kringloop wat oude boeken gevonden die een enorm bedrag kosten (6 voor E 1,75) dus dan voel je je niet schuldig. Tenminste ik niet, want die boeken waren een beetje apart van inhoud.

We gingen aan de scheur, de eerste 2 bladzijden niet. Dan met drie pagina’s een bepaalde vouw bedenken. De volgende drie aan elkaar plakken op de laatste van de eerste drie, lekker stevig met knutsellijm. Dan de volgende 4 eruit scheuren. Dan weer 3 om te vouwen, drie aan elkaar plakken en 4 eruit scheuren. Ik kwam erachter dat het lekker is en dat je agressie er bladzijde voor bladzijde bij oplost.

 


Tas

Afgelopen zomer diverse projecten gedaan, zoals het maken van een schoudertas voor op de fiets, of als ik met krukken op pad ga. Uit mijn kast diverse zwarte/witte stoffen gegrepen en daar een eigen jelly rol van gemaakt. De tas is uitstekend geworden en nr. 10 die ik op deze manier gemaakt heb.

 


Van tekst naar Textiel

Even heb ik getwijfeld, zou ik dit willen, zou ik dit doen, zou ik dit kunnen?

Toch de stoute schoenen maar aangetrokken en mijzelf aangemeld. Voor 2 Zoom-avonden aangemeld, en de eerste ging bij mij mis. Gelukkig hadden Liesbeth en Joke het organiseren van dit project in stevige handen en mijn meedoen met Zoom is goed verlopen!

Afgelopen weken al wel alle mail gekregen en het werd al snel duidelijk dat ik samen met een duo partner een zoektocht door teksten en gevoelens zou gaan maken.

Wat betekent die tekst voor mij?

Ik ga op onderzoek uit. En er zal in woord en beeld gegraven worden in mijn project. Daarbij zal ik de reactie meenemen van mijn duo partner. Ondertussen ben ik ook gaan zoeken naar wat er auteursrechtelijk nodig is.

 

 

Of dit een hele volle map met aantekeningen en schetsen wordt, ik hoop het.

 

Mia de Vos