Samen quilten

Quiltgroep en quiltbee

Gisteren had ik het geluk uitgenodigd te zijn voor de opening van een tentoonstelling ter gelegenheid van 30 jaar Lingelappers. Voor wie hen niet kent, het is een groep van circa 60 vrouwen die allen in of rondom Gorinchem wonen. Zij komen maandelijks bijeen om samen te quilten, hun werk te tonen en bespreken en zich zo samen verder te ontwikkelen. Omdat we binnen het bestuur van het Quiltersgilde al eens gesproken hebben over informatie over de opzet van quiltgroepen of een quiltbee nam ik de gelegenheid te baat om aan Ingrid van Tuijl, voorzitter van de Lingelappers, te vragen naar tips voor het starten van een quiltgroep.

De opzet van een groep of bee

De belangrijkste tip die ik kreeg was ‘maak vooraf goede afspraken met elkaar’. Bespreek vooraf bijvoorbeeld de volgende zaken:

  • wanneer, waar en hoe vaak kom je bij elkaar;
  • wat is het doel / de verwachting van de bijeenkomsten;
  • welke tijden spreken we af;
  • hoe regelen we het met koffie/thee en evt. iets voor erbij;
  • gaan we met thema’s werken of is iedereen vrij om te doen wat hij/zij wil;
  • moet je verplicht aanwezig zijn;
  • hoe betalen we (indien van toepassing) een locatie;
  • betaal je alleen als je aanwezig bent of voor een bepaalde periode;
  • maken we een spaarpotje voor een gezamenlijk uitje of workshop;
  • wie beheert de financiën en wie maakt afspraken met de locatie/lesgevers e.d.;
  • komen we bij elkaar om te quilten of werken we samen naar een bepaald doel, bijvoorbeeld een tentoonstelling.

Dit zijn voorbeelden van onderwerpen waarover je met elkaar van gedachten kan wisselen als je besluit een groep of een bee te starten. Voor een kleine, informele groep zal dit anders uitwerken dan voor een professionele groep die ook tentoonstellingen wil organiseren. In dat laatste geval is het verstandig een bestuur te benoemen met een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

Een checklist

Bovenstaande is slechts een greep uit de onderwerpen die je als startende groep of bee kunt bespreken. Het Quiltersgilde wil graag een (uitgebreide) checklist met tips op haar website plaatsen die quilters kunnen gebruiken. Daarom vragen we onze lezers om ons te helpen door ervaringen te delen. Hoe regel jij het met je groep, heb je bijvoorbeeld tips om een locatie te vinden of deelnemers te werven? Reageer op dit bericht of stuur een e-mail aan voorzitter@quiltersgilde.nl dan maken wij er een mooi document van.

En ben je nieuwsgierig naar de tentoonstelling van 30 jaar Lingelappers? Alle informatie vind je in de agenda op de website klik

Ben je niet in de gelegenheid om naar Gorinchem te gaan dan kan je het verslag van deze tentoonstelling door Gert van Raalten vinden in Quiltnieuws december.

Inge van Koningsveld

 

 

 

 

Restverwerking met HST’s

Restverwerking met Half Square Triangles = halve vierkant driehoeken

Hoi hier ben ik weer, Gerie.

Een hele tijd geleden heb ik het gehad over het berekenen en snijden van HST’s (Half Square Triangles, halve vierkant driehoeken). Ik gebruik deze HST’s ook voor mijn restverwerking. Daarmee bedoel ik, lapjes die ik overhoud van projecten, lapjes die ik krijg maar die niet echt in de projecten passen waar ik op dat moment mee bezig ben, of lapjes waarvan ik weet dat die nooit gaan passen in projecten waar ik mee bezig ben. Je kent ze wel. Ik snijd dat soort lapjes in vierkanten van 15cm bij 15cm, 10cm bij 10cm of repen van diverse breedtes wanneer ik er geen vierkanten van 10cmx10cm meer uit kan halen. De repen gebruik ik voor stringquilts, daar heb ik het ook al ooit eerder over gehad.

HST’s

Maar terug naar de HST’s. Bij elk gekleurd vierkantje snijd ik ook een wit vierkantje, van diverse witte lappen. Niet alleen verschillend van motiefje, maar ook verschillend in witheid. Ik leg een wit lapje op een gekleurd lapje, teken een diagonaal op het witte lapje en naai aan beide zijden van die lijn een naadtoeslag. Ik snijd de aan elkaar genaaide vierkantjes door over de getekende lijn, vouw ze open en voilà, een vierkant bestaande uit een witte driehoek en een gekleurde driehoek. (Als je nu denkt, waar heb je het allemaal over, zou het handig kunnen zijn om je te verdiepen in HST’s, bijvoorbeeld bij één van mijn eerdere blogs over HST’s. Natuurlijk is er op internet en in boeken nog veel meer informatie over HST’s te vinden.

 

 

Nooit allemaal even groot

Aangezien de HST’s om de een of andere reden nooit allemaal precies even groot zijn, snijd ik ze op maat, de 10cmx10cm in vierkantjes van 3,5” (inch), de 15cmx15cm in vierkantjes van 5,5” (inch). Ik doe dat laatste in inches, omdat mijn inch-linalen vierkant zijn met een duidelijke lijn op de diagonaal. Dat is gemakkelijker dan de 45◦ lijn op een rechthoekige liniaal, vind ik. Een handig hulpmiddel voor HST’s is ook de Bloc-Loc, een speciale liniaal voor het op maat maken van HST’s.

Puzzelen

Daarna komt het leukste stukje, puzzelen met al die vierkantjes. Je kunt ze in allerlei variaties aan elkaar naaien, zoals onder meer: kriskras, in banen met licht en donker afgewisseld, in een stervorm, alles dezelfde richting in en nog veel meer, echt keileuk. Ik heb gekozen voor een quilt van banen wit en gekleurd afwisselend om elkaar heen [foto001], een 1-richtingsquilt [foto002] en placemats van schuine banen [foto003]. Ik krijg op deze manier wat quiltwerk af, mijn voorraad lapjes wordt kleiner (zie ik overigens nog niks van) en ik gooi niks weg, dus is het een soort van duurzaam. Schouderklopje voor mezelf.

Ik heb nu allerlei kleuren door elkaar gebruikt, voor een echte scrappylook, maar je kunt natuurlijk ook kleuren bij elkaar uitzoeken, heel erg mooi.

Dit was het voor nu, tot de volgende keer.

 

Gerie Lammers

Gered door een quilt

Het Panguitch quilt walk park

Vorig jaar waren wij op vakantie in Amerika. We maakten daar met een gehuurde auto een prachtige tocht door het Noordwesten van het land, van Salt Lake City naar Yellowstone, van Yellowstone naar de Grand Canyon en vandaar weer terug naar Salt Lake City. Op de terugweg naar Salt Lake City overnachtten we in een dorpje genaamd Panguitch, gelegen in Utah. We keken een beetje rond wat er in het dorpje te doen was. Er was een quiltwinkel, maar die was gesloten op zaterdagavond en de volgende dag – zondag – ook. Terwijl we een beetje rondliepen, ontdekten we ineens het Quilt walk park.

 

 

Het verhaal

Het quilt walk park vertelt over een gebeurtenis in de geschiedenis van het dorpje Panguitch. Hieronder hun verhaal in het kort, gebaseerd op deze website. 

In 1863 kwam de eerste groep pioniers vanuit Parowan naar Panguitch. Er werden gewassen geplant, maar het seizoen was kort en de oogst mislukte. De winter van 1864-1865 was heel koud en er lag veel sneeuw. Zeven mannelijke pioniers wilden nieuwe voedsel voorraden halen, maar de dichtstbijzijnde plek was was ofwel honderdvijftig mijl (ongeveer 240 kilometer) naar het noorden in Gunnison, ofwel veertig mijl (ongeveer 64 kilometer) naar het westen over de moeilijke Bear Valley Road in Parowan. De pioniers gingen op weg naar Parowan.  Ze moesten echter al snel hun ossenwagens achter laten en ze gingen te voet verder. Ze kwamen echter ook te voet vast te zitten in de diepe sneeuw. Toen besloten ze om om hulp te bidden. Ze knielden op een quilt om te bidden en bemerkten toen dat ze op die manier niet in de sneeuw wegzakten. Een oplossing was gevonden! De mannen voltooiden hun reis door een quilt over de sneeuw te leggen, er overheen te lopen, de quilt weer op te pakken en verderop weer neer te leggen. Zo bereikten ze Parowan en konden ze voedsel inslaan. De terugweg deden ze op dezelfde manier. Zo werden ze de “Panguitch quilt walkers” en konden ze de nederzetting redden van de honger.

Het quilt walk park

Het quilt walk park herdenkt deze gebeurtenis. Er staat een beeld van een pionier met een quilt en er hangt een plakkaat met het verhaal van de gebeurtenis.


De quilt die het beeld in de handen heeft, is prachtig gemaakt, je kunt er de ninepatch en de log cabin goed in herkennen. HIER is een link naar een website waar je de quilt beter kunt bewonderen (even naar beneden scrollen op de site).

 

 

 

 

 

 

 


In het prachtige park staan bankjes. Elk bankje gedenkt één van de zeven pioniers.

 

 

Elk jaar wordt deze Panguitch quilt walk herdacht met een Panguitch quilt walk festival en een quilt walk (wandeling). Of je dan ook een quilt moet meenemen om overheen te lopen, dat weet ik niet…

Het enige minpuntje van het verhaal vind ik eigenlijk dat er geen woord wordt besteed aan de prachtige quilts en de – ongetwijfeld – vrouwen die deze quilts hebben gemaakt. Zonder de zeven pioniers zouden de voorraden de nederzetting niet hebben bereikt, maar zonder de quilts (en de vrouwen die ze maakten) ook niet…

Sylvia Jansen

 

Kom je ook?

De regiodagen komen eraan

September is alweer 11 dagen oud en ondanks de zomerse temperaturen komt de herfst in zicht.

Dat betekent dat de regiodagen eraan komen. Dit najaar in 12 regio’s.

Gezellige bijeenkomsten waarvoor de betreffende regiovertegenwoordigers weer hard aan het werk zijn om een leuke dag te organiseren.

Een Show and Tell is een vast onderdeel, maar ook een kleine workshop en een lezing of andere informatieve activiteit staan steevast op het programma. Ook is er altijd een quiltwinkel aanwezig.

 

 

Hoeveel deelnemers komen er?

Het is voor de regiovertegenwoordigers belangrijk dat ze weten op hoeveel deelnemers ze kunnen rekenen. Dit o.a. in verband met de aanschaf van materialen voor de workshop.

Mede hierom vragen we deelnemers zich tijdig aan te melden. Dit kan via de website www.quiltersgilde.nl/watwedoen/regiodagen

Na aanmelding is het belangrijk binnen één week te betalen. De inschrijving is pas een feit na tijdige betaling van het verschuldigde bedrag. Als er niet is betaald vervalt na een week de inschrijving.

En…alleen betalen is misschien goed bedoeld, maar niet voldoende want dan wordt het zoeken wie degene is die een bedrag heeft overgemaakt. Dus eerst aanmelden!

Nieuw is ook dat bij afzeggen geen geld meer wordt teruggegeven, dat is immers al meegenomen in de geplande uitgaven. Het workshoppakketje dat voor je is gemaakt wordt óf door iemand anders voor je meegenomen óf blijft voor je beschikbaar tot op de eerstvolgende regiodag. Dan kun je het zelf meenemen.

Als er minder dan 30 aanmeldingen zijn voor een regiodag is het niet haalbaar om een leuke dag met inhoud te organiseren en kan de dag daarom niet doorgaan. Uiteraard wordt het betaalde bedrag dan aan je geretourneerd.

De regiodagen worden in principe voor de leden van het Quiltersgilde georganiseerd. Niet-leden zijn van harte welkom om een keer een regiodag mee te maken. Voor deelname aan daarop volgende regiodagen is een lidmaatschap noodzakelijk.

Medewerkersdag 22 september

Tijdens de medewerkersdag op 22 september a.s. wordt van meerdere regiovertegenwoordigers afscheid genomen. Zij hebben aangegeven te willen stoppen met deze taak. Dat betekent dat er voor een aantal regio’s nieuwe regiovertegenwoordigers moesten worden gezocht.

Gelukkig is dat meestal ook gelukt en zijn de meeste regio’s weer voorzien van dames die de uitdaging aan willen gaan. Heel fijn!

Om verschillende redenen zijn de regio’s Zeeland en Noord-Brabant- west samengevoegd. Deze “nieuwe” regio heet voortaan Zuid-West en ook daarvoor zijn 2 enthousiaste regiovertegenwoordigers gevonden. Zij organiseren hun eerste regiodag in Goes in het voorjaar van 2024.

We zijn nog wel op zoek naar 2 regiovertegenwoordigers in Friesland en een collega voor de huidige regiovertegenwoordiger in Drenthe. Als het je aanspreekt horen we dat graag!

Tot slot wensen we alle deelnemers gezellige – en inspirerende regiodagen toe!

Marjolein van der Eijk

Groot(s) en kleurrijk

Enkele weken geleden kreeg ik een tip over de tentoonstelling ”Proud To Be Soft” in museum MOYA in Oosterhout. (Home – MOYA | Museum Of Young Art)

Barbara Broekman vult daar een voormalige fabrieksruimte met monumentaal textielwerk. Haar naam was me bekend, maar ik kon me niet herinneren ooit bewust werk van haar te hebben gezien. Een goede reden om te gaan kijken.

Ik was er ’s morgens vlak na openingstijd en op dat moment de enige bezoeker. Bij binnenkomst was ik meteen onder de indruk van de hoeveelheid, de kleuren en de grootte van de werken.

 

 

Je kon erover lopen, er in- en ervoor staan en je hoofd moest soms ver achterover om ook het werk boven je te kunnen zien. Wat een afmetingen, enorm!

Dichterbij de verschillende werken kon ik, los van de tapijten, ruwweg 3 verschillende technieken ontdekken waar Barbara gebruik van maakt:

Borduurwerk

 

Bij deze panelen wordt je van een afstand op het verkeerde been gezet. Het lijkt geweven, maar als je dichterbij komt is het met de hand geborduurd.

 

 

Een aantal grote afbeeldingen (meer dan 1,5 m in het vierkant) bestonden uitsluitend uit borduurwerk in kettingsteek. Dit is daarvan een voorbeeld.

 

Op deze detailfoto kun je het borduurwerk van dichtbij zien.

Fotoprint op textiel met borduurwerk

Grote afbeeldingen, o.a. geïnspireerd op de schilderijen van Rubens, zijn geprint op textiel en daarna zijn applicaties en/of borduurwerk met de hand toegevoegd.

 

 

Weven

De weefsels zijn vaak van groot formaat en daardoor – en door de uitgebeelde onderwerpen zeer indrukwekkend.

Veel indruk maakte “Open Monden”, een muur vullend werk bestaande uit geweven afbeeldingen van vrouwen uit reclames met daaroverheen teksten bij wijze van aanklacht tegen het gebruik van dit soort bijna pornografische foto’s om je waar aan de man te brengen. Dit werk wordt nog sterker door de begeleidende korte film die is gemaakt door de dochter van Barbara waarin moeder en dochter het onderwerp samen bespreken.

 

 

 


Wat mij ook erg aansprak was een metershoge muur, aan alle zijden volgehangen met vierkante stukken handwerk uit vele culturen van over de hele wereld.

 

 

Al met al een indrukwekkende tentoonstelling waar veel te zien is.
Nog te zien tot en met 24 september.

Marjolein van der Eijk

Lijkt het je leuk

om een poppenhuisquilt te maken?

Hallo, ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Piet, maar ik ben een vrouw.  Ik ben vernoemd naar mijn overgrootmoeder Pietje, vandaar.

Ik ben nu 4 jaar aan het quilten. Ik heb een basis sampler quilt gemaakt en ik vind het nog steeds heel leuk om te doen. Inmiddels heb ik ook wat kleinere projecten gemaakt, zoals een baby quilt voor mijn nichtje. Een toilettas voor mezelf. En wat cadeautjes om weg te geven.

In mei was in ik in Londen en precies in dat weekend was er een beurs, The Kensington Dollhouse festival. Ik ging daar naar toe, omdat ik het al vaak op Facebook voorbij had zien komen en het nu eindelijk daar was.

En wat zag ik? Poppenhuis quilts! Er stond een stand van Miniature Needlework Society. Ik zag quilts van hexagonnetjes, log cabin en een dronkenmanspad.

Maar ook simpelere quilts van vierkantjes. Die heb ik gemaakt. Voor nu ben ik tevreden, hoewel ik denk dat ik de naadjes open had moeten strijken in plaats van naar 1 kant.

 

 

Op internet zijn veel voorbeelden te vinden, er zijn echt prachtige quiltjes bij.

Ik ben met een tweede quilt begonnen, maar ik heb ook nog ’’grote’’ projecten liggen. Deze keuze stress is jullie waarschijnlijk niet onbekend.

En nu komt mijn vraag, in Quiltnieuws staan vaak oproepen voor groepen. Zou het leuk zijn om een groep voor schaal 1:12 te beginnen? Ik weet hier nog zo weinig van, ik zou best tips en tricks willen delen.

Ik woon in het midden van het land en ik wil eventueel ook wel iets organiseren. Bij interesse, mail naar: webmaster@quiltersgilde.nl

 

Groetjes, Piet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tentoonstelling van miniatuurquilts

Nog even over de Algemene Tentoonstelling

 

Wat hebben we mooie dagen beleefd in Nijkerk op de Algemene Tentoonstelling. Het aantal bezoekers stelde ietwat teleur maar de reacties en prachtige werken die er hingen waren een feest dat ons 40-jarig jubileumjaar de moeite meer dan waard maakte. Toch is het voor ons organisatoren een raadsel waarom er zo weinig leden (nog geen 2.000 dit keer) de moeite nemen om te komen. Dat kan heel veel redenen hebben die we graag zouden horen. Daarmee kunnen we ons voordeel doen voor de toekomst. Leeftijd en immobiliteit spelen uiteraard een rol maar wellicht zijn er andere redenen die kunnen leiden tot aanpassingen waarmee het weer een feest voor alle leden wordt. Aarzel niet om dit te delen, dat kan rechtstreeks via een e-mail aan voorzitter@quiltersgilde.nl Alvast dank voor het meedenken en delen.

 

Tijd voor de kleintjes

Hingen er op de Algemene Tentoonstelling vooral grote werken, nu is het tijd om aan de kleintjes te denken. Op 11, 12 en 13 april is het Quiltersgilde weer te gast bij de Patchwork en Quiltdagen in de Broodfabriek te Rijswijk waar wij de tentoonstelling van miniatuurquilts mogen inrichten. De quiltjes met een maximale omtrek van 200 cm hebben dit jaar als thema BALANS meegekregen. Er mogen per lid maximaal 3 quiltjes worden ingestuurd zowel binnen het thema als algemeen. Er vindt, in tegenstelling tot de Algemene Tentoonstelling, geen selectie plaats. Alle ingestuurde werken komen dus te hangen. Het inschrijfformulier vindt je op de website van het Quiltersgilde. We zijn benieuwd hoe jullie het thema gaan interpreteren.

 

 

Een andere kleine uitdaging

Tijdens de bijeenkomst van de European Quilt Association (EQA) in Birmingham begin augustus is ook gesproken over een nieuwe uitdaging. Het thema van 2023 was Flower Power en wat was dat een bonte expositie, vol van kleur en niet te missen voor de bezoekers. Ook daar heel veel interesse, belangstelling en complimenten. Op dit moment zijn de quiltjes op reis door Europa. Te beginnen in Ierland en Griekenland, Finland en België hebben de data al vastgelegd. In Nederland zullen de quiltjes te zien zijn in 2025 dus tot dan moeten we het doen met de foto’s. In 2024 is het thema Vogels, officieel Imagine a bird. Omdat de EQA in 2024 35 jaar bestaat hebben we besloten het formaat vast te stellen op 35 x 35 cm, een vierkant quiltje dus. Flora versus fauna en rond versus vierkant. Zo maken de thema’s van 2023 en 2024 een mooi geheel. Het thema kan je vrij interpreteren waarbij je een bestaande vogel als uitgangspunt neemt of er een verzint. Ook woordspelingen als Bird of paradise of vrije vogel (wat zich lastig laat vertalen) kan een inspiratie zijn. Een andere voorwaarde is dat je een stukje emerald (groen) toevoegt omdat deze kleur internationaal staat voor een 35-jarig jubileum. Het inschrijfformulier voor deze uitdaging vind je binnenkort op de website van het Quiltersgilde.

We zien uit naar jullie interpretaties van de thema’s.

Inge van Koningsveld

 

Stegeman’s Textiel

Vervolg op folklorestoffen artikel in de nieuwsbrief

Naar aanleiding van de algemene Nieuwsbrief met daarin een stukje over folklorestoffen kregen we een mail van Alie van Stegeman’s Textiel. Zij betreurde dat de winkel, als adverteerder, in deze nieuwsbrief niet is genoemd. Dat is onzorgvuldig van ons en daarvoor onze welgemeende excuses. We boden Alie aan om een blogverhaal te schrijven om hun winkel met mooie folklorestoffen eens extra in de picture te zetten. Hieronder kun je het verhaal van Stegeman’s Textiel lezen.

 

Folklorestoffen van Stegeman’s Textiel

Zijn jullie al eens in Rouveen geweest? Rouveen ligt in de gemeente Staphorst en als je dat zegt dan weet iedereen wel waar het is. Onze winkel ligt precies in het midden van het dorp, vanaf beide afritten is het nog 4 kilometer.

Net als in Staphorst werd in Rouveen ook veel klederdracht gedragen. En daar door hebben we nog altijd veel klederdrachtstoffen in de winkel. We kijken altijd in de collecties of er nog iets is wat ook mooi is voor een kraplap (dat is het gebloemde hesje).

Veel quilts worden ook gemaakt van folklorestoffen, het zijn fijne stoffen om mee te quilten en ze blijven ook lang mooi en mensen herkennen ze soms nog omdat hun moeder of oma deze soorten ook had.

Er is ook een best wel grote collectie tweedehands klederdracht. Vooral omslagdoeken, kraplappen en blauwdruk hoofddoeken zijn mooi om iets van te maken. Ook voor kleding, tassen, kussens en andere creatieve ideeën worden deze gebruikt.

Verder verkopen we ook mutsenkant, gewoon kant en gebloemd band wat nu weer veel gebruikt wordt als flower bag strap oftewel een hengsel aan je tas of telefoon. Super makkelijk om zelf te maken. En veel jeansjasjes worden ook weer met bandjes versierd.

Er zijn er ook nog veel ouderwetse stoffen zoals zwart laken (wollen stof) Tibé, linnen, ruiten en strepen, witte flanel en molton.

Gewoon eens een keer komen kijken bij Stegeman’s Textiel of anders in de webshop op www.stegemanstextiel.nl

Tot ziens in de winkel,

Alie en Mattie Stegeman

 

 

Patroon tekenen met potlood en lineaal

Lekker ouderwets

“Hoe maak jij toch jouw patronen voor de quilts?”, dat is een vraag die ik vaak krijg. Gewoon, lekker ouderwets, met potlood en lineaal op een groot vel papier A1 formaat. De gum maakt overuren totdat ik het gewenste patroon getekend heb. Dit geeft mij de mogelijkheid op ware grootte te zien wat het uiteindelijke lijnenspel gaat worden. Voor dit patroon hoefde ik maar een-achtste van het patroon te tekenen omdat dit zich in totaal 8 keer zal herhalen tot een totale quilt van 2×2 meter. Met behulp van Freezer paper breng ik de onderdelen van het patroon over op de stof.

 

Patroon getekend op papier met Freezer paper mallen erop bevestigd

Stofjes uitzoeken

Voor deze laatste quilt was de stofkeuze best een lastige, voor de 5 hoofdkleuren wilde ik een donkere en een lichte variant met ook nog een kleurverloop. Omdat ik met nogal bonte stoffen werk, was het best zoeken naar de juiste combinatie. Terwijl ik de eerste stroken stof ging snijden was ik er nog steeds niet zeker van of dit het was waar ik naar op zoek was. Dan is het werken met een ontwerp muur (design wall) van een quilt tussenvoering tegen een hele lege muur ideaal! Eenmaal goedgekeurd zijn alle onderdelen aan elkaar genaaid. Geweldig hoe door het kleurgebruik een optisch relief effect ontstaat!

 

Can you do the Fandango?*

Deze quilt heb ik in de ditch gequilt. Ik heb heel lang getwijfeld of ik een overall quilt design zou toepassen maar volgens mij heeft dat bij gebruik van deze kleurijke stof geen meerwaarde. De bies heb ik omgeslagen naar de achterkant, zie foto. Terwijl ik met deze quilt bezig was dacht ik na over welke naam ik deze quilt zou geven, ik wilde iets met Fan doen maar er kwam niets naar boven. Toen ik deze vraag stelde op Instagram kwamen de leukste namen voorbij zoals: Summer Fire, Starlight, the Big Bang, Fireworks, Spectrum, Singing in the Sun, Caleidoflower, Magic Candy Wand, Lollipop City, Sweet Skyscrapers, Fanfold, Fantasia en….. Fandango! Dat is-em! Fandango is een variatie op de Flamengo en past helemaal bij deze quilt!

De ophang sleuf zit erop en deze quilt is net op tijd klaar voor mijn show tijdens de European Patchwork Meeting & Textile Arts in het oude kerkje van Liépvre in de Elzas volgende week!

 

Zie ik je daar?

Groetjes, Hilde Hoogwaerts

*Can you do the Fandango? komt uit de tekst van Bohemian Rhapsody van Queen

de rozetten

GASTVRIJHEID; de winnaars

Gastvrij is iedereen ontvangen in het Hart van Holland op de Jubileumtentoonstelling van het Quiltersgilde. Zij bestaat 40 jaar en dat feestje is gevierd. Er was veel te zien, te doen en te koop.

Er is een wedstrijd uitgeschreven voor alle soorten quilts rondom het onderwerp GASTVRIJHEID.

Twintig inzendingen  hebben we ontvangen en die zijn zeer grondig door een vakjury bekeken en becommentarieerd. Iedere inzender heeft al een compliment verdiend omdat men de uitdaging aandurft en zich daarbij kwetsbaar opstelt.
Zonder deelnemers is er geen wedstrijd. De jury heeft dan ook geen rood potlood, maar wil vooral positief stimuleren om door te blijven gaan, en de eigen mogelijkheden te ontwikkelen. Iedere deelnemer heeft in duidelijke woorden een reactie van de jury ontvangen.

De jury bestond uit: Mirjam Pet-Jacobs (voorzitter van de jury), Esther Frenzel en Nienke de Lange. Het Quiltersgilde is heel blij met de positieve manier waarop deze 3 vakvrouwen gejureerd hebben.

de jury

van links naar rechts: Esther Frenzel, Mirjam Pet en Nienke de Lang

En dan nu de winnaars

Maaike Dekker met het werk Hoe gastvrij zijn we?

Maaike Dekker, prijswinnaar verwerking van het thema en de visuele impact

De prijs voor verwerking van het Thema  en de Visuele impact. Dit werk gaat over vluchtelingen, maar met een lieflijke uitstraling door het gebruik van prachtige stofcombinaties in zachte kleuren en veel eenvoudig handstikwerk. Uitnodigend, totdat je beter gaat kijken en ziet wat de geborduurde figuren uitstralen: uitgeputheid, verslagenheid en onzekerheid. Er worden handen naar hen uitgestoken, zijn ze wel te vertrouwen? Het jongetje vooraan lijkt te twijfelen. Wat zijn de abstracte vormen links en rechts? Zijn het huizen? Dit alles is omgeven door een dubbele border als een kader, een raam, afstand scheppend, wij zijn toeschouwers. Dit werk nodigt uit en stoot af, zeer intrigerend, je blijft er naar kijken.

detail Maaike Dekker

 

Lia Meiborg met het werk Geef hem een stoel

Lia Meiborg met de prijs voor originaliteit

De prijs voor Originaliteit is gevallen op een werk dat een heel andere sfeer toont. Een van ‘welkom, je mag erbij horen’. Alles is op beheerste wijze toegepast. De verstarring van een persoon in beweging geeft spanning. De warme kleuren, de combinatie van technieken en niet-textiele materialen, de contrasten tussen harde en zachte texturen en randen, de teksten – ook op bekende theelabeltjes-, de koorden als ruimtelijke details, zorgen voor een bijzondere ontdekkingstocht. Het geheel is zeer overtuigend.

Henriët Bovenkerk met het werk Hoe gastvrij is Nederland?

Henriët Bovenkerk met een prijs voor kleurgebruik en compositie

De prijs voor Kleur en Compositie gaat naar een werk waarvan het sobere en subtiele kleurgebruik bijzonder goed past bij de keuze van de thema uitwerking: ‘vluchtelingen’. Je voelt een beklemmende en onzekere sfeer. Waar komen deze mensen vandaan? Waarom lopen ze naar het donker? Is het daar wel gastvrij? De maakster heeft op een knappe manier met zachte materialen harde aspecten kunnen uitbeelden. De handborduursels lijken wel gerepareerde wonden! En kleine details, zoals lichte contouren rond de figuren, wijzen op een soort tijdelijke status. Alles klopt bij dit werk.

Winnaar publieksprijs

Na de jurybeoordeling heeft het publiek vier dagen lang mogen kiezen.
Zij hebben Jeannette van der Linde met haar werk Par l’Amour aangewezen als winnaar van de publieksprijs. De woorden die de mensen daarbij gebruikten waren: perfect, wat een techniek, het prachtige kleurgebruik, het contrast tussen de ruwe boom en de fijne achtergrond, hoe doet ze dat?

Jeannette van der Linde met de publieksprijs

Alle  andere wedstrijd-inzendingen worden later getoond.

Het aantal inzendingen

Het aantal inzendingen was deze keer wat lager dan de vorige keer.Wij willen een wedstrijd toegankelijk maken voor meer quilters. Als je een idee hoe we dat kunnen doen, graag. Laat het ons weten

Liesbeth Wessels