Brainstorm bestuur

Donderdag 1 februari 2024

Het bestuur,  inclusief de aspirant bestuursleden, kwam bijeen voor een brainstormsessie. Een sessie in het teken van het beleidsplan 2024 – 2026 met als thema’s zichtbaarheid, betrokkenheid en verbondenheid.

Met deze thema’s op het netvlies is gebrainstormd over twee onderwerpen, zijnde

  • Nieuwe ledendagen
  • Algemene tentoonstelling

Nieuwe ledendagen

Wij zijn enorm blij met de aanwas van nieuwe leden. Immers, zonder leden geen vereniging. Het is van groot belang zichtbaar te zijn en de leden zich verbonden en betrokken te laten voelen. Het lidmaatschap biedt veel meer dan alleen een abonnement op Quiltnieuws.

Voor nieuwe leden kan bijvoorbeeld de website best een zoekplaatje zijn. Weet iedereen van het bestaan van de ledenpagina? Dat je via de ledenpagina op de website toegang hebt tot een zeer uitgebreide bibliotheek vol met quiltboeken? Je patronen uit het Quiltnieuws kunt opzoeken? En je kunt aanmelden voor de drie nieuwsbrieven die maandelijks verschijnen? Een voor algemeen/traditioneel, een voor modern en een voor art quilten. Dat je het Quiltersgilde kunt volgen op Facebook en Instagram waardoor je ook weet dat er een nieuw blogberichtje op de website staat? Het ontvangen van een mooi welkomstgeschenk met informatie is onvoldoende.

Wij hebben ons gebogen over de vragen hoe, waar, wanneer en wie gaan deze nieuwe ledendagen vormgeven. Dit leverde een volgeplakt filpovervel op.

De beslissing is genomen.  Los van de regiodagen, worden er (kosteloze) interactieve en kleinschalige nieuwe ledenmiddagen georganiseerd. De nieuwe leden ontvangen hiervoor een persoonlijke uitnodiging. We gaan proberen deze middagen plaats te laten vinden in de omgeving waar de nieuwe leden woonachtig zijn.

Een en ander wordt verder uitgewerkt. En heb je tussentijds vragen of ideeën, niet aarzelen en mail ons.

Wordt vervolgd.

Algemene tentoonstelling

Het aantal bezoekers aan de tentoonstelling viel wat tegen. Jammer.  Zeker gezien het hoge niveau van de tentoongestelde quilts. Hierdoor was de tentoonstelling niet kostendekkend. Uit de enquete blijkt dat een algemene tentoonstelling zeer gewenst is. Wij buigen ons dan ook over nieuwe lokatie mogelijkheden voor een algemene tentoonstelling in 2025. Het blijft een tentoonstelling voor, en gemaakt door de leden. En natuurlijk zijn ook niet leden van harte welkom.

Er is hard nagedacht over een thema en de eerste ideeën zijn er.

Via ons YouTube kanaal kun je nog terugblikken op de tentoonstelling van augustus 2023.

Wordt vervolgd.

Regiodagen

Tussen 4 maart en 11 april vinden de voorjaars regiodagen plaats. Nog niet aangemeld? Dat kan via deze link.

Komende beurzen in april en mei

Op de volgende beurzen zijn wij aanwezig. Wij ontmoeten u daar graag.

De Patchwork & Quiltdagen in Rijswijk op donderdag 11, vrijdag 12 en zaterdag 13 april 2024

Kom je ook kijken naar de miniatuurquilts in Moers van 10 tot 12 mei 2024?

 

 

 

Fluisterquilt

Ken je dit fenomeen?

 

Het is net als dat spelletje waarbij je een zin toegefluisterd krijgt, en die dan weer door moet fluisteren aan de volgende in de kring. Aan het einde komt er iets heel anders uit dan waar je mee begon. Met fluisterquilts maken alle deelnemers een eerste quiltje en geven dit dan door aan de volgende.  De tweede maakt hierop een reactie, een vervolg. Voordat het naar de derde gaat, wordt het eerste quiltje ingepakt, zodat de derde alleen reageert op het tweede quiltje. En zo verder.

 

Levensboom
Cindy Vissering

 

Klein formaat

Met de art-bee Tegendraads in Leiden, waar ik een tijdje aan heb deelgenomen en nu helaas vanwege tijdgebrek weer afscheid van heb genomen, hebben we vorig jaar fluisterquilts gemaakt met een vastgelegd formaat van 20×20 cm. Wat een leuk formaat is dat! Net groot genoeg om echt wel iets te maken en klein genoeg dat je er geen weken mee aan het werk bent.

 

Fluisterquilts voor Gonneke gemaakt door Gonneke, Cindy, Mineke, Kamla, Marijke en Cobi

 

Verrassing

We hadden verder geen voorwaarden vastgelegd anders dan het formaat, zodat iedereen vrij met een vervolg reactie aan de slag kon gaan. Voor mijn eerste quiltje had ik al een goed idee, geïnspireerd door de levensboom van de Oostenrijkse schilder Gustav Klimt. Ik zag al een hele rij interpretaties van levensbomen voor me …
Maar ja, dat werd het natuurlijk niet! Dat is het leuke van dit soort projecten, dat je onverwachte resultaten terug krijgt.

 

Fluisterquilts voor Cindy gemaakt door Cindy, Kamla, Gonneke, Mineke, Cobi en Marijke

 

Hoe heb ik het gedaan?

Ik maakte de boom door twee stofjes op elkaar te leggen en aan de achterkant door te stikken over een stuk theezakjespapier heen waarop ik de omtrek van de boom in spiegelbeeld had getekend. Daarna verwijderde ik het theezakjespapier en knipte het bovenste (zwarte) stofje weg zodat de gouden stam tevoorschijn kwam. Accenten aanbrengen met kleine stukjes stof en doorquilten.

 

 

Doorsturen naar elkaar

Het verrassende aan dit project vond ik elke keer weer wat ik als vervolg op de vorige zou gaan maken. Sommige keren ging dit heel makkelijk, andere keren wat lastiger en liet ik ze tot het laatste moment liggen. We hadden een ingewikkeld schema gemaakt, zodat we steeds een quiltje van iemand anders kregen, anders zou je steeds op dezelfde persoon moeten reageren dus dit maakte het extra gevarieerd. Tip is wel om dit vooraf heel goed op elke serie aan te geven, want er ging hier en daar wel eens wat mis, maar op het einde kwam alles goed bij elkaar en had iedereen bijgedragen aan elke serie.

 

Fluisterquilts voor Kamla gemaakt door Kamla, Mineke, Marijke, Cobi, Cindy en Gonneke

 

Deelnemers

Deelnemers aan deze Fluisterquilts van Tegendraads waren: Marijke Loonstra, Kamla van Beelen, Cobi Wittekoek, Minneke Destellirer, Gonneke Leverland en ondergetekende.

 

Fluisterquilts voor Mineke gemaakt door: Mineke, Cobi, Marijke, Gonneke, Kamla en Cindy

 

Fluisterquilts voor Marijke gemaakt door Marijke, Gonneke, Cobi, Mineke, Kamla en Cindy

 

Cindy Vissering

Van een workshop naar een hexagonnen quilt

Miniquilttentoonstelling 2016

Daar ging ik voorjaar 2016 met de trein naar Dalfsen. Een lekker dagje uit met als reisdoel de miniquilt tentoonstelling van het Quiltersgilde. Fijn, er waren workshops, dus iets te leren! Want zo’n hele dag reizen en alleen de tentoonstelling leek ons wat mager. Wij, mijn zus en ik, hadden ons opgegeven voor de hexagonnen workshop van Marjo Bonnier. Het was een gezellige en leerzame bijeenkomst. Goed voorbereid, vrolijke stofjes, handige tips. Hoe doe je dat nu met die kartonnetjes: wel of niet plakken van de stof of met wat steken vastzetten; maak je ze zelf, of koop je ze… enfin genoeg geleerd. Het resulteerde niet alleen in een fraai naaldenmapje, waar ik nog steeds lol van heb, het stak me ook aan dat hexagonnen virus.

Leuke oefening een naaldenmapje.

Het hexagonnen virus

Een ideale bezigheid om die hoeveelheid aan reststofjes te verwerken tot vrolijke bloemen; het is een leuk klusje voor onderweg in de trein, of als je elders bent. Gestaag groeit mijn voorraad bloemen. Maar ja, vraag je je dan af, hoeveel heb je er nodig voor iets aardigs en wat kan/ zal ik ervan maken?
Je ziet op enig moment niets anders dan hexagonnen quilts als je op Facebook of internet kijkt en even googelt op wat er zoal kan. Quilts waarin de bloemen zijn verwerkt in rechte lijnen boven elkaar in één kleursfeer of verlopend. Natuurlijk ook grote en kleine hexagonnen. Zoals bij ieder patroon genoeg keuze.

Voor de maat had ik al snel een keuze gemaakt en een handige tang gekocht die van dun karton hexjes van 0,5 inch stanste. Dus ook dun karton verzamelen, want ik had inmiddels wel door dat je best veel hexagonnen nodig had voor een beetje quilt.
Mijn bloemen waren inmiddels in een oud beschuitblik beland en mijn bezoek werd vergast met de vraag hoe zou jij dat oplossen?  Verschillende mensen gingen dan aan de slag met het herschikken en schuiven van die bloemen. Mooie resultaten gaf dat en een goed gesprek onder het genot van thee of koffie.
Maar uiteindelijk maak je toch zelf de keuze en groeide ik steeds meer naar het idee van een mand met bloemen. Al doende begon ik bloemen te schikken van donker naar licht. Het moest in een wat losser verband. Dat past beter bij me. Dus kocht ik groen en blauwe stof om de ruimte tussen de bloemen mee te vullen.

Zie hierboven een kleurenschikking van mijn bezoek

De eerste beginselen van een meer definitieve schikking

En al snel werden de eerste bloemen en tussen kleuren aan elkaar gestikt. Dat idee van die mand heb ik verlaten toen bleek dat ik de bruine tinten van een mand niet in mijn schema van in elkaar zetten had opgenomen. Ik had er ook nog geen ‘hexjes’ voor gemaakt. Een bloemenweide is ook goed leek me.

 


Gestaag werd er gestikt, maar op enig moment staakte het werk, steeds de eettafel leeghalen om die fleece met hexagonnen neer te leggen… , nu even niet was het dan. Daarnaast kregen andere projecten prioriteit, dat zal jullie niet onbekend in de oren klinken.

Onafgemaakte projecten afronden “de Hexagonnen quilt”

Uiteindelijk dit voorjaar, bij het voornemen toch maar eens wat van die oude projecten af te ronden, na zeker twee jaar stilstand, ook deze quilt maar weer opgepakt. Je kijkt dan weer even met een frisse blik naar het voorliggende resultaat. Dat betekende eerst wat uithalen, teveel van dezelfde tussen kleur! Daarna ieder moment van even rusten toch weer wat hexjes en bloemen aan elkaar zetten. De aanmoediging van mijn buren, die af en toe naar dat monnikenwerk kwamen kijken, scheelde ook om door te zetten. Natuurlijk er ook nog wat bloemen bij maken want ik had kleurige restjes stof gehad en dat paste er nog prima bij.

Inmiddels dacht ik ook na hoe ik nu die rand zou afwerken. Uiteindelijk met advies van mijn zus en zwager de stroken van de groen en blauwe vul- kleuren gebruikt voor de rand. De suggestie om her en der wat losse ‘hexjes’ op die rand te appliqueren wuifde ik eerst weg als ‘werkverschaffing’. Onzin natuurlijk, na 257 bloemen en ca. 2457 hexagonnen kunnen die paar in de rand er natuurlijk ook nog wel bij.

Tijdens het quiltfestival in Groningen het aanbod van een maatje, uit mijn quiltgroep,  gebruikt om de kartonnetjes eruit te pulken. Ook geen sinecure. De tip die ik kort daarvoor had gehad “zorg dat er een ponsgaatje in het kartonnetje zit,” kwam voor deze quilt te laat.

De regiodag afgelopen najaar in Swifterbant, was de stok achter de deur voor het doorquilten en de bies. De losse hexjes op de rand heb ik er voor die dag nog maar even opgespeld. Na ruim zes jaar is dit project afgerond en hangt er nu een fraaie quilt aan mijn kast; iedere ochtend genieten als ik op sta.

Het eindresultaat

In mijn Moderne quiltgroep, de Moqing Birds, even stil gestaan bij de vraag kan dit een moderne quilt zijn? Wat denken jullie?

Christine Paris

Het hart de juiste plaats?

Hart van Holland als locatie

 

Eind augustus van het afgelopen jaar organiseerden we de Algemene tentoonstelling met werk van onze leden in een andere locatie dan anders. Niet in een kerk gelegen in een sfeervolle binnenstad maar in ons ‘eigen’ Nijkerk in de evenementen locatie Hart van Holland. Gelegen midden in het land, gladde vloeren, veel ruimte voor alle tentoonstellingen en activiteiten, dichtbij het kantoor waarmee de Quiltexpresse veel makkelijker te regelen was, kortom het leek een goede keuze. Of dat ook zo was wilden we graag van onze leden en bezoekers weten. Om die reden werd in het decembernummer een enquête opgenomen in ons verenigingsblad Quiltnieuws met vragen over deze locatie én de opzet van de tentoonstelling.

De uitkomsten

De belangrijkste uitkomsten van de vragenlijst is als volgt:

De meeste bezoekers kwamen per auto;

Er is weinig interesse in een georganiseerde busreis;

Hart van Holland is een fijne locatie voor zo’n 60% van de bezoekers, de rest mist de sfeer van een kerk, de stad en de afstand vanaf een station;

De sfeer is wel belangrijk maar hoeft niet persé een kerk te zijn;

De meeste bezoekers hebben alle onderdelen bezocht;

Een gefilmde lezing en informatie op papier (meer info over de quilts, uitgebreidere tekst erbij) wordt op prijs gesteld;

De aanwezigheid van andere textielverenigingen werd gewaardeerd door het merendeel van de bezoekers;

Demonstraties door de winkeliers zijn nauwelijks gemist;

De make & taketafel wordt positief ervaren;

Catering is belangrijk en was in Hart van Holland ondermaats;

Over het algemeen vond men dat er voldoende winkels waren;

Er is een extreem hoge waardering voor de tentoonstelling op zich, hoge kwaliteit van het getoonde werk en de quilts. Veel superlatieven, men heeft genoten van het gebodene;

De sfeer van een stad werd gemist (winkelroute, er even uit kunnen en dan weer terug komen);

De verbindingen met het OV naar Nijkerk zijn een drempel om te komen evenals de afstand vanaf het station.

Wat willen de leden?

We hebben onze leden gevraagd hoe ze het de afgelopen keer vonden. We hebben nog niet gevraagd welke ideeën er leven voor een volgende keer. Dat de bereikbaarheid goed moet zijn, het werk van leden centraal staat en de sfeer én de catering belangrijk zijn hebben we begrepen. Maar is er meer dat jullie ons kunnen vertellen? Denk met ons mee en deel je ideeën. Vooruitlopend op de Algemene Ledenvergadering op 20 april doen we een oproep. Als je in de gelegenheid bent op zaterdag 20 april aanwezig te zijn kom dan vooral naar Nijkerk. Niet alleen willen we input voor een volgende Algemene Tentoonstelling maar ook horen we graag andere ideeën hoe we een levendige vereniging kunnen blijven waar je graag lid van bent. Laat je mening en invloed gelden door mee te praten en denken. Tijdens deze dag zullen we onder ervaren begeleiding met elkaar in gesprek gaan over ideeën en wensen van de leden. Hoe houden we de zaak in beweging, wat zou jij graag willen dat we voor onze leden organiseren en hoe? Laat je talent zien en denk met ons mee. Immers, samen zijn we het Quiltersgilde, laten we daar dan ook samen kleur aan geven!

Inge van Koningsveld

 

Weefquilt

Een eervolle opdracht

Van een vriendin van mijn zus kreeg ik vorig jaar een vraag:
“Kun jij met de weefproeven van mijn overleden moeder iets moois maken als herinnering aan haar levenslange toewijding aan het weefgetouw?”
Ik zei ja. Iets voor iemand maken, zeker met een emotionele lading geeft een extra dimensie aan je werk.Er kwam een tas vol weefproeven, een paar stevige droogdoeken en een grote paarse lap uit Guatemala. De proeven waren keurig ingeplakt tussen wit kartonnen passepartouts en op de randen stonden vaak weefinstructies, ingetekend op fijn ruitjespapier. De grote doeken hadden een prachtig bruin/wit patroon en een etiket:

Handgeweven
Stien van Kruyssen

Hoe begin je zoiets?

Eerste vereiste: recht doen aan de kwaliteit, variëteit en structuur van de weefsels. Het quiltpatroon moet daaraan ondergeschikt zijn. Daarnaast heb ik nogal geworsteld met het geschikt maken van die kleine lapjes voor een quilt. Het papier was zo stevig vastgeplakt dat ik het alleen maar los kon knippen en dan rafelen de randen heel snel: omzomen, op katoen naaien met een bandje ertussen, van alles geprobeerd.

 

 

De simpelste en meest effectieve oplossing bleek een randje enkelzijdig plakvlies aan de achterkant. Voor het patroon kwam ik al gauw uit bij een van mijn Amish boeken en vond deze ‘Star quilt”.

Daarna experimenteren met blokken maken en kleuren schikken. Ik werk met een aantekenboek.

 

Ik koos voor heel donkerblauwe stof voor de biezen en drie kleuren batik voor de sterren: oranje, goudgeel en paars/roze. De grote doeken werden het middenstuk en de randen. De weefinstructies moesten ook een plek krijgen: ik kopieerde ze op zijde en ze werden gerangschikt op het bruin/witte vlakken.

 

Toen de hele quilt klaar was, bleek het hoogteverschil tussen de dikke weefproeven en het katoen ertussen nogal groot. Van een oude flanellen kussensloop knipte ik repen om ertussen te leggen. Met een niet te dikke tussenvulling en de achterkant van de Guatemalalap werd het een echte quilt. Ik heb hem alleen ‘in de ditch’ doorgestikt om de weefpatronen niet te verstoren.

Op een quilt hoort natuurlijk een etiket.

 

De twee dochters van Stien waren er heel blij mee. Hij komt om de beurt bij hun te hangen.

Hanneke Lammers-Wolters

Glas-in-lood quilts

In onze Nieuwstip in de Nieuwsbrief van 31 januari jl. bespraken we de Glas-in-Lood quilts. We deden daarin een oproep om jouw Glas-in-Lood quilt met ons te delen. Hier kregen we meerdere leuke reacties op die we je niet willen onthouden.

Ans

Ans Tuinman maakte onderstaand quiltje. Haar broer – Ton Tuinman – schildert en dat triggerde Ans om een glas-in-lood quiltje van één van zijn schilderijen te maken. Zij heeft dit quiltje gemaakt van grunge stofjes en het meet 40×40 cm. Wat is het geweldig als de één de ander uitdaagt om het gemaakte te vertalen in stofjes. De Glas-in-Lood techniek leent zich daar heel goed voor.

 

Glas-in-Lood - foto Ans Tuinman

Glas-in-Lood – foto Ans Tuinman

 

Meta

Meta Bax heeft in het verleden een workshop Tiffany gevolgd bij Lies Bos in Enschede. Na deze workshop maakte zij haar “Paradijsvogel”.  Ze vond het een hele uitdaging! Ze schrijft dat ze trots is op het resultaat en dat mag je met recht zijn, Meta. Dit is een heel mooie, kleurige en keurige quilt geworden waar je met plezier naar blijft kijken.

 

Glas-in-Lood - foto Meta Bax - Paradijsvogel

Glas-in-Lood – foto Meta Bax – Paradijsvogel

 

Leintje

Leintje van Belzen zag op een kunstroute een glas-in-lood raamhanger van een vlinder die uit haar cocon kruipt. Helaas bleek deze raamhanger al te zijn verkocht. Leintje houdt ervan met verschillende technieken te werken en ging op zoek naar een voorbeeld om de raamhanger na te maken van stof. Dit is het resultaat geworden van haar quilt die zij “ Papilon” heeft genoemd. Voor Leintje heeft deze quilt een mooie en warme herinnering aan haar vader. Haar vader bracht haar spelenderwijs de liefde voor de natuur bij. In 2011 was zij met deze quilt bezig toen haar vader overleed.

 

Glas-in-lood Leintje van Belzen

Glas-in-lood Leintje van Belzen

 

Ida

Ida Berens volgende in 2019 een glas-in-lood workshop bij Laura Strating in Amersfoort. Nadat ze zich deze techniek eigen had gemaakt, heeft zij een schilderij van de bekende Amersfoortse kunstenaar Toon Tieland (1919 – 2006) vertaald in Glas-in-Lood. Zij koos voor het schilderij met de boerderij in de weilanden en de prachtige bloemenvelden. Ida stuurde de foto van het schilderij mee en haar vertaling ervan in glas-in-lood. Met dank aan de cursus van Laura. Zij is  tevreden met het resultaat, en met recht Ida. Je hebt jouw interpretatie van dit schilderij waarheidsgetrouw in de Glas-in-Lood techniek omgezet.

 


Marianne

Marianne van Miltenburg maakte in 2011 bijgaande glas-in-lood quilt. Het ontwerp staat voor “Moeder met 2 kinderen”. Helaas weet Marianne niet meer of zij voor het maken van deze quilt een workshop heeft gevolgd of dat zij het voorbeeld uit een boek heeft gehaald. Het is dan ook al meer dan 10 jaar geleden dat zij deze quilt maakte. Met een prachtig en lief resultaat.

 

Glas-in-Lood - Marianne van Miltenburg

Glas-in-Lood – Marianne van Miltenburg

 

Freemerika

Freemerika Hofstra maakte in 2012 deze quilt van klaprozen. Haar school lag buiten het dorp waar zij in Friesland woonde. De weg ernaartoe ging langs bermen met de prachtige rode klaprozen waar zij tijdens het fietsen zo van genoot .  Freemerika maakte deze quilt met behulp van een gratis patroon van stained glass. Voor de klaprozen en bladeren gebruikte zij batik stofjes op een achtergrond van ecru wat zij nog had liggen. De rand bedacht zij zelf waar zij eveneens batik toepaste. De quilt meet 90×73 cm. Met deze quilt heeft Freemerika voor zichzelf een hele mooie herinnering aan haar jeugd vertaald in een quilt die er wezen mag.

 

Glas-in-Lood - foto Freemerika Hofstra - klaprozen

Glas-in-Lood – foto Freemerika Hofstra – klaprozen

 

De Witte Pimpernel

Onlangs was  Yvonne bij quiltwinkel De Witte Pimpernel in Oene waar onderstaande 2 Glas-in-Lood quiltjes hingen. Met toestemming heeft zij er foto’s van mogen maken. Wat een mooie en kleurrijke mogelijkheden zijn er met de Glas-in-Lood techniek te maken. Als je zelf nog niet bekend bent met de werkwijze van deze techniek en je bent geïnteresseerd dan is het een aanrader om een cursus of workshop bij jouw quiltwinkel te volgen.

 

 


Wij hopen je met deze voorbeelden weer aan het breinborrelen (is geen goed Nederlands woord maar wij denken dat je begrijpt wat wij bedoelen) te hebben gebracht. Veel inspiratie gewenst!

Yvonne, Joke en Sylvia

 

Quiltnieuws 159



Waarover kun je lezen?

 

Gerda de Jong woont in het Noorden van ons land, op het Hogeland. Daar is een plaats die Kleine Huisjes heet. En dat is nu precies wat Gerda voorstelt in het Tussendoortje: Tiny Houses. Alleen was dat dorpje  niet haar inspiratiebron.

Ook heeft Gerda voor Project Q een kussen gemaakt met tulpen in een vaas, zo heerlijk voorjaarsachtig. Dit artikel kun je lezen na het hoofdartikel over kussens. Marlies van Huijgevoort heeft zoveel kussens ontvangen van onze lezers: dan heb je helemaal zin om het kussen van Gerda te maken.

Iets heel anders is het artikel van Liesbeth Wessels over roesten, ook zeer interessant. Liesbeth haar quilt staat op de voorkant van Quiltnieuws deze keer: inspiratie uit Marokko.

 

 

Reizen, quiltgroep en naaiende kinderen

Een quilter op reis en wat hij/zij tegenkomt aan inspiratie. Je kunt het verhaal van Elfriede Grooten hierover lezen; ik ga nog niet verklappen waar ze naar toe liep.

Quiltgroep ‘Out of the Box’ stelt zich aan je voor. Ze leerden elkaar kennen in De Lakenquilters en wilden naast die fijne groep, iets meer uitdaging en gingen aan de slag.

Jannie de Breuk is bezig geweest met haar kleinzoons en allen waren trots op het resultaat.

 

Art quilten en ook oude én nieuwe quilts

Onze vaste gastredacteur Lia Meiborg schrijft in Ontstaan over een Prinsesje naar aanleiding van jaren plezier in De Efteling. De gebroeders Grimm hielpen ook een handje met de inspiratie.

In de rubriek ‘Zo kan het ook’ is Tineke Nauta even terug als gastredacteur. Ze geeft een wat ouder patroon weer nieuw glans in heftige kleuren.

Dit jaar een andere Mysterie! Margie Broens heeft voor jullie een prachtige mysterie ontworpen; hoe groot die precies zal worden is nog niet bekend, maar je kunt alvast aan de slag.

 

 


Nog meer

Er staat natuurlijk nog veel meer in waar je over geïnformeerd zoals de data van de regiodagen van komend voorjaar. Of artikelen waar je inspiratie van krijgt zoals de kaarten van Nellie Bal, de tas van Gert of het landschap van Paulien.

Kortom voor elk wat wils.
Misschien is Quiltnieuws al op de mat gevallen?
Zo niet dan zal dat snel wél zo zijn.

 

Marjolein den Oudsten

 

Van tekst naar textiel

In gesprek met

Rivka de Jonge, een jonge quilter die nog niet zo lang lid is van het Quiltersgilde vertelt over dit project. De verrassing met wie je gaat samenwerken, het bespreken van wat je wil maken, veel ligt buiten de comfortzone van Rivka, een intuïtief werkend quilter.

Nieuwsgierig zijn naar het project

Je hebt je opgegeven voor dit project. Wat was voor jou de trigger om mee te doen? Wat trok jou aan?

“Ik ben nog niet zo lang lid van het Quiltgilde. Sowieso maakte ik mijn allereerste quilt pas in januari 2023. De oproep voor dit project zag al een paar keer voorbij komen en ineens dacht ik ‘waarom ook niet?’. Als creatieveling werk ik altijd behoorlijk alleen en doe ik wat ik graag wil. Zo schilder en teken ik bijvoorbeeld veel en daar overleg ik nooit met iemand anders over. In dit project sprak het me aan dat je aan iemand gekoppeld zou worden om zo van gedachten te wisselen over het ontwerpproces. Daar was ik wel nieuwsgierig naar!”

 


De werkwijze van het project

In dit project deel je je gedachten rondom het ontwerpen met een ander en werk je erg stap voor stap. Hoe heb je dit ervaren?

“Dat was enorm wennen! Ik werk altijd heel improviserend en intuïtief en vooral alléén. Dit was voor mij echt een andere manier van werken. Dat zat ‘m vooral in dat ik van te voren moest uitdenken wat ik zou willen maken en dat op papier zetten. Dat dan ook nog met iemand bespreken was flink buiten mijn comfortzone.

Hoewel de vragen heel helder waren, vond ik het moeilijk om de stappen te volgen zonder dat ik meteen met mijn handen aan de slag kon. Het was voor mij wel makkelijk en leuk om feedback te geven op de ideeën van mijn maatje. Ik vond het ook interessant om haar feedback te lezen. Dat inspireerde me dan toch om nog even verder te denken.”

Weerstand

“Een paar keer voelde ik zoveel weerstand dat ik wilde stoppen. Normaal laat ik mijn handen het werk doen en dan zie ik waar het heen gaat, ik hou van die vrijheid. Nu vond ik dat ik me moest houden aan wat ik van tevoren had opgeschreven en daardoor blokkeerde mijn maak-proces. Door het contact met mijn maatje werd ik gemotiveerd om toch door te zetten. Via appjes laten we aan elkaar zien hoever we zijn en dat werkt heel stimulerend!”


Intuitief quilten

Iedere deelnemer brengt zijn of haar eigen ervaringen en kennis mee. Wil je wat meer vertellen van jouw eigen quiltervaringen?

“Ik quilt pas sinds januari 2023. Ik ben altijd heel creatief geweest en zie mijzelf vooral als autodidact hoewel ik wel een jaar op de kunstacademie heb gezeten. Ik zie ergens wat, en dan probeer ik het ook. Ik kreeg al op jonge leeftijd een naaimachine van mijn moeder. Met veel logisch nadenken en goed kijken, leerde ik kleding maken. Ik werk ook veel met wol en gaf ook brei-les tot Corona alles stil legde. Ik hou van het gevoel van stof en draad in mijn handen, maar textiel was voor mij altijd heel functioneel. Quilten kwam dan ook niet in mij op als kunstvorm. ”

Invloeden van buitenaf

Per toeval stuitte ik op Heidi Parkes, een Amerikaanse die quilten gebruikt om verhalen te vertellen. Al improviserend uit zij zichzelf op een quilttop, als een soort dagboek. Ik voelde aan dat dit wel iets zou kunnen zijn voor mij en volgde een online cursus. Het bleek ontzettend bij mij te passen! Het voelde zo natuurlijk, zo logisch! Er kwam van alles samen en dat is heel tof. Creatieve expressie gebruik ik om het leven te verwerken en mijn verhalen te vertellen. Nu kan ik dat dus ook met stof, naald en draad. Met de hand quilten is voor mij echt een meditatief proces. Zo zijn mijn quilts veel meer dan een mooi stofje en gaaf patroontje. Het is echt een stuk uit mijn dagboek, als het ware. In dit project, aan de hand van de tekst ‘The way out is in’ van Thich Nhat Hanh, onderzoek ik bijvoorbeeld mijn vraagstukken rondom werk en wat ik écht wil in het leven”.

 


Quilts vol verhalen

“Ik zie mezelf meer als textielkunstenaar dan als quilter maar misschien is dat ook wel vanwege mijn ietwat ouderwetse associatie met quilten. Ik voel niet dat ik daartussen pas. Gelukkig zijn er veel quilters die dat beeld doorbreken. Zo ben ik lid van de community van de Amerikaanse Zak Foster. Hij onderzoekt bijvoorbeeld via quilts zijn voorouders en hun rol in de slavernij en werkt veel met tekst. Zijn werk zit vol verhalen en onderzoek. Ik vind dat heel verfrissend en heel anders dan het traditionele idee dat ik heb van patchworkquilts.

Ik deel al mijn creatieve uitingen op mijn Instagram @rivkadejonge. Daar staan vooral tekeningen op, maar ik deel langzaam aan meer quiltwerk. Ik wil graag laten zien dat quilten ook iets anders kan zijn dan stofjes in een strak patroon snijden en aan elkaar naaien. Ik hoop dat ik daarmee andere (jongere) mensen kan inspireren om het ook eens te proberen.”

 

achterkant met strakke naad

Rivka de Jonge

Rivka werkt intuïtief en we kunnen zien dat naai-technische kennis haar niet ontbreekt. De opzet van het project en het samenwerken tijdens ontwerpen was niet gebruikelijk voor haar. Toch heeft het haar gemotiveerd en gestimuleerd om door te gaan.

Quilters hebben heel verschillende teksten gebruikt om door samenwerking ieder een eigen quilt te maken. Zeer verschillende quilts zijn hierdoor ontstaan in alle richtingen:  art, modern, traditioneel, intuïtief, rechthoekig, vierkant en rond, heel breed of heel klein.

Tijdens de expositie van al deze quilts op de Patchwork en Quiltdagen van 11 tot en met 13 april 2024 in Rijswijk zal naast de quilt de gebruikte tekst en het persoonlijke verhaal voor iedere bezoeker te lezen zijn. Ook kunnen bezoekers in gesprek met deelneemsters over het project.

Kom je kijken?

 

Van Tekst naar Textiel

In gesprek met …

In dit vierde gesprek met deelnemers aan het project ‘van Tekst naar Textiel’ schrijft Joke Visch haar eigen verhaal.
Haar eerdere werk en haar ervaringen met dit project, beschrijft zij aan de hand van een drietal vragen die ik (Joke van de Kracht)  haar stelde.

Het werk van een art-quilter

Je hebt je opgegeven als art quilter. Kun je wat vertellen over je werk?

“In eerste instantie maakte ik voornamelijk traditionele quilts. Vanaf 2008 kwam er steeds meer de behoefte om de dingen die in mijn hart leven te laten zien in een quilt. Daar ben ik toen mee aan de slag gegaan onder leiding van Marjon Hoftijzer.

Als basis gebruik ik meestal katoenen stoffen, die ik vaak zelf geverfd heb. Daarnaast maak ik ook gebruik van andere materialen, zoals Tyvek, diverse soorten polyestervliezen, tule, angelina vezels en organza. Op deze manier is het mogelijk een mooie gelaagdheid in textiel aan te brengen. Tekst is een belangrijk onderdeel van mijn quilts, het geeft voor mij een extra dimensie aan het geheel. Soms stempel ik de letters, maar meestal naai ik ze op de quilt.

 

 

 

De laatste jaren heb ik onder andere gewerkt met het thema “Dementie”. Hierover heb ik inmiddels een serie gemaakt en heb daarin mijn persoonlijke emoties verwerkt.  Verder is mijn dagelijks leven de inspiratiebron voor mijn quilts, dat kan gaan over de natuur, vakantie of geloof. ”

 

 

Gekoppeld worden aan een onbekende quilter: Lies van der Velde

Lies heeft in het tweede blogverhaal haar ervaringen gedeeld, dat kun je hier nog eens lezen.

Het was jouw keus om aan een onbekende quilter gekoppeld te worden. Dat werd een traditioneel quilter. Hoe was dit voor jou ten opzichte van je eigen werkroutine? Hoe heb je het meekijken ervaren?

“Het was erg leuk om met iemand te werken die je niet kent en die een traditionele quilter is. Ik herkende de worsteling met het materiaal, het te veel willen. We hebben via de mail gecommuniceerd en elkaar nog niet ontmoet. Mijn eigen werkroutine moest ik door dit project wel loslaten want ik moest een voorbeeld maken. Dat is niet zo mijn ding, vaak groeit een quilt onder mijn handen. Het met elkaar meekijken was leuk, vooral het nadenken over beelden bij de tekst. Lies had een goede suggestie bij mijn tekst en die heb ik overgenomen: de vlieger. De materialen en werkwijze waren voor Lies wel eens een bron van vragen. Ik heb gewerkt met een thermoprint, eco-printen en in wateroplosbaar vlies.”

 

 

Een terugblik op het project

Zoals in elk gesprek sluit ik af met de vraag hoe je terugkijkt op dit project.

“Ik heb het als heel plezierig ervaren. Leuk om met iemand die je niet kent iets te delen over teksten die duidelijk een persoonlijke lading hebben. Je moet elkaar daarvoor beter leren kennen en dat gebeurde door de vragen die we kregen vanuit de organisatie. Daarna zijn we beiden aan de slag gegaan vanuit een heel andere achtergrond. De eerste weken was best veel, maar geleidelijk ontstond er een mooi werkstuk. Ik hoop dat ik Lies ga ontmoeten tijdens de tentoonstelling om elkaars werk in het echt te bewonderen.”

 

 

Deze gesprekkenserie lichten een tipje van de sluier op over het project ‘van Tekst naar Textiel’. De deelnemers delen niet alleen in deze blogberichten hun ervaringen. Ook tijdens het exposeren zullen er dagelijks deelnemers aanwezig zijn die met de bezoekers in gesprek gaan. Naast de quilt zal de gebruikte tekst en het persoonlijke verhaal te lezen zijn.

Tijdens de Patchwork & Quiltdagen van 11 tot en met 13 april 2021 in de Broodfabriek in Rijswijk zijn de quilts uit dit project te zien.

Kom je kijken?

 

Joke van de Kracht

Het project ”Van Tekst naar Textiel’

In gesprek met …

 

In het derde blog van de serie vertellen Diana van de Berg en Erica Blom over hun ervaringen met het project  ‘van Tekst naar Textiel’. De twee quilters kenden elkaar niet en juist daardoor werd de samenwerking een bijzondere ervaring . Zij vertellen over hun persoonlijke insteek bij het werken met tekst. Hierbij maken zij heel duidelijk hun eigen keuzes.

Samenwerken, terwijl je elkaar niet kent

Het werd al gauw duidelijk dat elkaar niet kennen geen belemmering was om samen te werken. Het werd zelfs als een waardevolle aanvulling ervaren, een nieuwe manier van het proces van komen tot een quilt. Het zorgde ook voor een open blik, zonder gestuurd te worden doordat je iets van elkaar wist. De ideeën borrelden en door het delen van deze gedachten over de uitvoering kwamen beiden toch tot een eigen concept.

 

Het werken met tekst

Diana vond haar tekst, een  gedicht, op een gevel ergens in de wijk. Ze liep er vaak langs en vroeg toestemming van de dichteres om een deel van het gedicht te gebruiken in haar quilt. Bovendien gebruikte zij de afbeelding van een spel om de tekst te vertalen naar een beeld. Daarvoor is ook toestemming gevraagd van de spelletjesmaker Ravensburger. Dat spel is ook de naam van haar bedrijf. Dat alles was reden voor haar om heel figuratief te werken zodat de quilt voor iedereen leesbaar is.

 

 

Erica koos juist voor het verwerken van een combinatie van inspiratie en gevoel/emotie die de tekst bij haar opriep. Haar tekst komt niet letterlijk in de quilt. Een keuze die volgens haar mede voortkomt uit haar dyslexie, waardoor je anders met tekst omgaat. Ook de feedback van Diana en het elkaar prikkelen leidde tot nieuwe inzichten en tips voor het ontwerp en het technisch verwerken.

 

 

Terugkijkend op het project

Nu nog in de technische probeerfase heeft Erica ervaren dat het haar ruimte geeft om te werken zonder ’traditioneel’ patroon. Het gaf haar ook de bevestiging dat beslissingen in het quilten hand in hand met haar gevoel, haar de meeste voldoening geven. “Dit proces heeft ervoor gezorgd dat ik naast lef tonen en techniek ontwikkelen (appliqueren) mijzelf ook weer beter heb leren kennen.” Ook Diana werkt stap voor stap naar de eindfase toe die ze deelt met Erica. “Er is niemand in mijn omgeving met wie ik dit project kan delen, vanwege de specifieke manier waarop we bezig zijn. Ik word blij van dit project en kan erover blijven praten.”

 

 

Tijdens de Patchwork& Quiltdagen van 11 tot en met 13 april 2024 in de broodfabriek in Rijswijk zullen de quilts vanuit dit project te zien zijn. De gebruikte tekst en het persoonlijke verhaal is te lezen naast de quilt. Bezoekers kunnen in gesprek met deelneemsters. Kom je kijken?