Digitale catalogus

Het eerste filmpje staat op ons YouTube kanaal

Vaak kregen we tijdens de afgelopen Algemene Tentoonstelling de vraag waarom er geen catalogus te koop was. Dat heeft verschillende redenen. De foto’s die aangeleverd werden bij de aanmeldingen moesten bewerkt worden. Dit is een tijdrovende zaak en moet door een professioneel iemand gebeuren. En soms waren de foto’s niet voldoende op niveau te krijgen.  Bij het laten drukken maak je een gok van hoeveel verkopen we er? En uiteindelijk hielden we er altijd veel over. Die gingen dan de papiercontainer in.

Beeldmerk quilt ATT Margriet Kloppers

Digitaal

We hebben gelukkig een oplossing gevonden. Onze fotograaf Harry Roelands fotografeert tijdens onze eigen tentoonstellingen altijd al de quilts die er hangen. Dat fotoarchief zetten we om in een filmpje dat op ons YouTube kanaal komt te staan. Het voordeel is dat we er dan ook wat extra informatie bij kunnen zetten. En het eerste filmpje van de afgelopen Algemene Tentoonstelling staat er inmiddels op!

Wil je altijd op de eerste rij?

Dat kan. Als je je abonneert op ons YouTube kanaal kun je aangeven dat je een melding wil krijgen als er een nieuw filmpje geplaatst is. Zo ben je altijd op de hoogte en zit je op de eerste rij.

Veel kijkplezier!

Rose-Anne de Haan

detail Maaike Dekker

Welcoming? Hoe gastvrij zijn wij?

Een serie berichten over prijswinnaars van de wedstrijd “Gastvrijheid”. Hoe komen zij tot hun idee en ontwerp. En hoe bijzonder om te lezen dat zij helemaal niet dachten een prijs te gaan winnen. Hier het verhaal van Maaike Dekker. 

Meedoen aan de wedstrijd Gastvrijheid was een uitdaging voor me en wat een verassing was het om de prijs te krijgen voor Verwerking van het Thema en Visuele Impact. Graag vertel ik jullie hoe ik ben gekomen tot mijn quilt “Welcoming?” (Hoe gastvrij zijn wij?).

Nadat ik een Dear Jane quilt had gemaakt, voelde ik de behoefte om vrijer te gaan werken. Ik wilde niet meer een vastgelegd patroon volgen. Zo ben ik op zoek gegaan naar cursussen waarbij ik nieuwe technieken leerde. Ik volgde cursussen bij Galerie Ganzerik (Eke Krug) , Hawar & Zijdelings (Cherilyn Martin). Dat was heel inspirerend en ik probeerde van alles uit. De experimenten verdwenen in een kastje en ik deed daar verder niet veel mee.
In 2021 volgde ik de onlinelezing van Marjolein van der Stoep georganiseerd door de Quiltersgilde. Haar kunstjaartraject leek me interessant omdat ik me daarin meer zou richten op het werk dan de techniek. De cursus begon in november 2022. Er werd gesproken over deelname aan een wedstrijd of kunstroute om zo werk aan anderen te tonen en feedback te krijgen.

Welcoming? Hoe Gastvrijheid zijn we?

Meedoen aan een wedstrijd en je nek uitsteken

Toen ik de uitnodiging las voor de wedstrijd van de Quiltersgilde met thema “gastvrijheid” heb ik besloten mijn nek uit te steken en me op te geven. Ik vond het erg spannend, ik heb nooit eerder meegedaan aan een wedstrijd, wat zouden anderen van mijn werk vinden? De belangrijkste reden om mee te doen was de uitdaging en natuurlijk de feedback van een deskundige jury.

Hoe ik ben begonnen

Toen ik een foto zag van een groep dansers van het Nederlands Danstheater, was dat het begin van mijn quilt. De dansers staken allemaal hun armen uit. Ik ben begonnen met het borduren van de dansers. Vervolgens ging ik me afvragen waar die armen zich naar uitstrekten, toen kwam het beeld van een kind bij me op. Dat was de tweede stap. Tijdens het borduren ging ik me afvragen hoe gastvrij ben ik/zijn wij eigenlijk. Gastvrijheid is in Nederland een belangrijk thema maar zijn we wel zo gastvrij? Wij hebben zelf een vakantie door Iran gereisd, daar hebben we ongekende gastvrijheid ervaren. We werden regelmatig bij vreemden uitgenodigd om te komen eten, het waren hele bijzondere ontmoetingen. Veel van de vluchtelingen die naar Nederland komen, zijn afkomstig uit culturen waar vreemden met open armen worden ontvangen. De Nederlandse gastvrijheid is anders. Dat contrast bleef door mijn hoofd spoken.

Mijn quilt is organisch ontstaan. Ik had vooraf geen beeld hoe het eruit zou moeten zien. Het groeide onder mijn handen en alle keuzes zijn intuïtief gemaakt. Ik had wel besloten dat ik alleen stoffen en materialen mocht gebruiken die ik al in huis had.
Werken binnen het kader van de wedstrijdeisen heeft voor mij goed gewerkt. Het heeft me uit mijn comfortzone gehaald, door te werken met een vastgesteld thema en vooraf bepaalde afmetingen. Het is mijn eerste artquilt geworden en er dan ook nog een prijs mee winnen is echt geweldig.

Het was erg leuk om het werk van de andere deelnemers op de tentoonstelling te zien en hoe gevarieerd de uitkomsten waren. Na de prijsuitreiking was het fijn om met de juryleden te spreken en te horen wat zijn in mijn werk zagen. Heel bemoedigend allemaal.

Maaike Dekker

In de nieuwsbrief “Artquilten in Beeld”, september 2023 kun je het verhaal van Henriët  Bovenkerk lezen. 
Woensdag 27 september was er het verhaal van Lia Meiborg.

Het is niet alles goud wat er blinkt….

Ik ben opgegroeid met een moeder en twee tantes die vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw borduurden en naaiden voor de Rooms Katholieke kerk. Al vrij jong mocht ik mee borduren aan doeken voor een altaar of keek ik toe hoe er aan kazuifels (een overkleed voor priesters dat tijdens een kerkelijke viering wordt gedragen) gewerkt werd. Wat een pracht en praal!

 

 

Kerkbandjes

De tantes hadden behoorlijk wat kerkelijke goudgerande bandjes, goud en zilver garen, enz. in huis. Toen de laatste tante in 2004 overleed en wij met alle tien de neven en nichten het huis gingen opruimen, kwam er een hele koffer met kerkbandjes tevoorschijn. En je begrijpt het al: niemand wilde het hebben en zo heb ik me erover ontfermd! In de loop der jaren keek ik er af en toe eens in maar wist niet wat ik ermee moest en kon doen.

 

 

Going round in circles

Dit voorjaar gaf Herma de Ruiter na de Algemene Ledenvergadering van het Quiltersgilde een leuke uitleg van haar project ‘Going round in circles’ (hier kun je het blogbericht lezen). Een ondergrondje van 10×10 cm, wat kleine lapjes die je ook op het formaat 10×10 cm erop speldt. Een beetje over elkaar op de randen, knoop in het midden erop naaien. En daarna met een iets dikkere mooie draad rondom de knoop in kleine steekjes rond naaien. Het zag er zo leuk uit…. En óók nog iets met knópen….Het zaadje was geplant!

Een paar weken later vond ik in de lappenkast een grote lap oranje zijde: dáár wilde ik iets mee gaan doen. De koffer met kerkbandjes ging weer eens open en…opeens wist ik het: waarom zou je niet ‘going round in circles’ met een kant en klaar lapje en bandjes er op naaien kunnen doen…?

 

En dus de oranje stof in lapjes van 10×10 cm gesneden. Resten fiberfill versneden in stukken van 10×10 cm. De kisten met knopen-op-kleur een voor een omgekieperd en knopen gezocht. Bijpassend garen uit de garenlade (en zelfs in de kringloop) gezocht en gevonden. Het feest kon beginnen!

 

 

Stukje fiberfill, oranje lapje er boven op, kerkbandjes er in een kruis (hoe toepasselijk) opgeregen, knoop in het midden en naaien maar.

 

 

 

Ik vond en vind het meditatief en bijna verslavend. Het is genieten van alles wat blinkt. Alhoewel ik me al naaiend realiseerde dat in de Rooms Katholieke kerk niet alles goud was wat er blonk….!

Geen idee nog wat het gaat worden en hoe groot. Waarschijnlijk ga ik door tot alle bandjes op zijn….

Ans Kouwe-Ickenroth

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Greetje

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we ongeveer een jaar geleden begonnen met een nieuw thema, namelijk: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan.

Rose-Anne heeft het stokje doorgegeven aan:

Greetje Hein

 

Tijdens de tentoonstelling in Noord Groningen namens Fifteen-by-Fifteen

Tijdens de tentoonstelling in Noord Groningen namens Fifteen-by-Fifteen


De functie(s) bij het Quiltersgilde

Bij het Quiltersgilde ben ik samen met Marijke Nieuwenhuijsen regiovertegenwoordigster van Flevoland. We organiseren 2x per jaar een regiodag op vrijdag en zaterdag, dus 4 dagen per jaar. We hebben in 2012 het stokje overgenomen van Martha de Vos en Jeltje Kramer. Beide dames hebben dit 25 jaar gedaan, voor ons dus flinke schoenen om te vullen.

Het organiseren van regiodagen is elke keer weer een leuke uitdaging. We proberen een zo gevarieerd aanbod van “werkjes” te bedenken en hopen zo dat het voor iedereen, beginner en gevorderde, een interessante dag wordt. We zijn ons er van bewust dat we het niet elke keer iedereen naar de zin kunnen maken, maar wanneer we aan het eind van de dag als “bruidspaar” bij de uitgang staan en iedereen bedankt ons voor de leuke dag, gaan wij met een voldaan gevoel naar huis. Vaak hebben we dan al weer een idee voor de volgende editie.

 

M’n eerste echte favoriet, ook gebruikt als logo.

M’n eerste echte favoriet, ook gebruikt als logo.

 

Greetje als quilter

Ik heb geen favoriete quilter; eigenlijk ben ik zelf ook niet in een hokje te plaatsen. Ik vind alles leuk: van traditioneel (maar dan wel in moderne kleuren), via eigentijds, naar art en modern. Het aantal projecten waar ik zelf mee bezig ben is dan ook ontelbaar. Ik vind het een luxe om naar een willekeurige stapel te gaan en daar een project van te nemen om aan verder te werken. Ik zeg altijd dat ik beter ben in beginnen dan in het afmaken. Telkens neem ik me voor om eerst een quilt af te maken, maar steeds komt er iets wat wel even tussendoor kan.

 

Het voorbeeld van een van mijn favoriete cursussen.

 

Tijdens de 26 jaar dat ik bij Hobby-Time in Zeewolde werkte, kwam ik op veel verschillende beurzen en tentoonstellingen met diverse technieken en stromingen in aanraking. Alles heeft z’n charme en eigenlijk heeft niks mijn echte voorkeur. Het contact met mensen in de winkel en tijdens de tentoonstellingen was echt geweldig. Even uitleggen hoe iets in elkaar zit of wat bij elkaar past, zodat iemand weer verder kan, is echt mijn ding. Jarenlang heb ik ook bij veel quiltwinkels les gegeven, vooral in eigentijdse technieken; later ook in rulerwork.

 

Een moderne quilt met veel rulerwork.

 

Ik ben lid van de internationale groep “Fifteen-by-Fifteen” en van MeMo, de moderne quiltgroep in Meppel. Voor beide groepen zijn de deadlines wel een beetje heilig. Gelukkig werkt het goed voor mij om die deadline te hebben; onder druk komt er veel klaar. Voor Fifteen-by-Fifteen moet er elke 2 maanden een quiltje gemaakt worden van 15” in het vierkant met een vooraf bepaald thema. Voor MeMo komen we 4 keer per jaar bij elkaar en maken daar ook allemaal een quilt met een thema, maar dan echt modern uitgevoerd. Mijn liefde voor rulerwork komt daar goed van pas.

 

Nog een voorbeeld van rulerwork.

 

 

Deze mandala is nog onderweg met de EQA collectie.

 

Op het gebied van traditioneel quilten ben ik helemaal verslingerd aan quiltstempels. Ik ben 1 van de “schuldigen” van de quiltstempels die Hobby-Time op de markt heeft gebracht. Gelukkig zag Agnes, mijn toenmalige werkgever, mijn enthousiasme en is ze de uitdaging aangegaan om de stempels op de markt te brengen. Ik heb diverse bakjes met gestempelde en geknipte lapjes staan om ’s avonds of onderweg heerlijk met de hand aan elkaar te naaien.

 

Gemaakt met een stempel van allemaal restjes.

 

Naast mijn naaimachine hangt een lijstje met de maten die gehanteerd worden bij de Stichting Regenboogboom. Veel van wat ik nu maak doe ik volgens die maten, zodat de quilts die ik niet zelf wil houden aan deze stichting of aan Stichting Verdanda kunnen worden gedoneerd. Op deze manier hoop ik ooit van mijn oneindige voorraad stofjes af te komen, maar eigenlijk heb ik die hoop al opgegeven.

Graag geef ik het stokje door aan Marjolein van der Eijk.

 

Greetje Hein

 

Het ontstaan van de quilt ‘Gastvrijheid in balans’

De beschrijving

De beschrijving voor de tentoonstelling moest in 20 woorden. Dit was bijna het allermoeilijkste voor mij. Uiteindelijk was ik tevreden met:

Geven basisbehoeften.
(On)mogelijkheden en beperkingen wederzijds respecteren.
(Christelijke) bewogenheid, ontspanning, vreugde.
Bloemen symbool allerlei emoties.
Herstellen, bijstaan, ondersteunen naar zelfstandigheid

In dit blogbericht heb ik gelukkig meer vrijheid en kan ik het verhaal achter deze quilt uitgebreider vertellen.

Brainstorm

Voor mijn 65e verjaardag kreeg ik 9 bij elkaar passende lapjes stof. Goed voor een nieuw project. Maar wat? De volgende dag kwam de info over de wedstrijd. Dit sprak mij aan.

Het werd voor mij een reis zoals we als gezin zelf gastvrij waren/willen zijn in ons eigen huis en leefruimte.

In de brainstormfase heb ik met verschillende mensen uit verschillende groepen over dit onderwerp gesproken. Vooral de ‘open deur’, ‘kop koffie’ werd regelmatig genoemd. Ook dachten we met elkaar na over hoe ik dit in beelden zou kunnen ‘vangen’. Gastvrijheid betekent emotioneel ook heel wat voor de gever en ontvanger. Ik zocht de symbolische betekenis van bloemen en welke dieren daar gebruik van maken.

Met het voorbeeld waarmee het Quiltergilde het thema introduceerde dacht ik dat ik met al mijn ideeën en mijn verhalende inslag prima zat.
Pas veel later kwam ik er achter dat de beschrijving in max 20 woorden mocht.

Traditionele indeling

Ik zat te mijmeren op hoe ik dit alles kon uitwerken. Ik keek weer naar mijn Baltimore quilt (Cursus Lies Bos aangevuld met eigen ontwerpen). Ineens zag ik dat ik al mijn ideeën in deze basisvorm kwijt kon. De quilt moest tussen de 300 en 400 cm worden.
De gekregen stoffen zijn allemaal vrolijke kleuren. Dat vind ik ook het hoofdthema in gastvrijheid. Het moet leiden tot vreugde voor de gever en ontvanger.
Ik tekende op A4-tje blokken van 20×20 cm en maakte een eerste opzet.

Lavendel in lavendelzakje

Betekenis lavendel: Evenwicht, toewijding. Vriendschappelijke liefde. Bewondering en schoonheid. Subtiele geuren scherpt de intuïtie aan. Een liefelijke geur verspreiden.
Maakt verbinding tussen ziel, geest en lichaam. Laven en troosten.
Voor welke dieren is lavendel een gastheer? Vlinder, hommels en bijen eten van de bloemen.
Gastheer voor ons? Lavendel in zakjes voor in de kledingkast. Zaadjes verwerkt in bijvoorbeeld thee of zeep. Ik denk ook aan de heerlijke geur die de bloemen verspreiden (als je ze aanraakt) dat is genieten.

Met dit in gedachten heb ik de lavendel uitgewerkt. Ik heb hiervoor 550 kraaltjes gebruikt. De steeltjes steken uit een lavendelzakje. Er zit ook zaad in. De dieren heb ik erbij geborduurd. Voor de keuze van de kleuren voor borduurwerk etc. heb ik steeds de ‘vissenstof’ als basis gehouden.

 

Anthurium

De betekenis van de anthurium was meteen helder dat dit passend was: gastvrijheid!!!

In mijn zoektocht om het te tekenen ontdekte ik dat buiten de bekende kleuren de anthurium ook in o.a. blauw en groen voorkomt. In gastvrijheid is diversiteit en onverwachte dingen zeker aanwezig. Ik heb de bladeren als losse bladeren genaaid met de naaimachine en ze later in de vorm gevouwen en opgenaaid. Tja en hoe ga je de stampers vormgeven? Ik kwam uiteindelijk op de ‘pijpenragers’ chenilledraad. Dit kon ik mooi vormen en gaf het gewenste effect.

 

Klaproos, korenbloem en gipskruid

Dit las ik op internet ‘De klaproos ook wel papaver genoemd staat symbool voor troost, maar ook voor de dodenherdenking. De klaproos dankt deze symboliek aan de slagvelden in Noord-Frankrijk die na de Eerste Wereldoorlog rood kleurde van de klaprozen.’

Korenbloem: leven en vruchtbaarheid.
Gipskruid: Gypsophila=Philos=vriend, standvastigheid (trouw), vriendschap.

Zoals ik gastvrijheid de afgelopen jaren ervaren heb zijn alle de emoties die ik in de blok tot uitdrukking breng min of meer bij onze gast(en). Als gezin hebben we heel wat (onbekende) mensen voor een dag, paar dagen,of  maanden opgevangen.

 

Zonnebloem

Ik houd van zonnebloemen. Vooral door de veelzijdige betekenis en de vrolijke kleur. Ook zonnebloemen ze groeien en bloeien in heel wat variaties. In deze quilt alleen een zonnebloem in volle bloei en 1 als zaadproductie. Ik heb de stelen in elkaar verstrengeld om de betekenis te benadrukken.

Vriendschap, levenslust, warmte, bewondering, geven om iemand op te vrolijken

Draait naar het licht (mens die naar God beweegt)

Bloemen voor hommels, bijen en vlinders

Zaad is als voedsel voor mens en dier. Eekhoorns, vogels, olie voor onze voeding.

Vooral de eekhoorn was een hele uitdaging om die met borduurwerk vorm te geven.

 

Stenenbrug en schommel

We hebben heel wat meegemaakt op het gebied van gastvrijheid. Gastvrijheid voor mij is niet: alles uit je handen laten vallen en alles voor je gast over hebben. Dan wordt het gastgezin een ‘deurmat’ waar de gast overheen kan lopen en naar believen zijn voeten aan af kan vegen of met moddervoeten door lopen.

Het is geven en ontvangen. Van beide kanten. Rekening houden met elkaars mogelijkheden en beperkingen. Dan kun je een stenenboog bouwen die in balans is en blijft staan zoals deze stenen boog.

Het is geven en ontvangen. Als je een steen eruit haalt stort de stenenbrug in. Elke steen is nodig.
Pas als de ‘brug’ gebouwd is kun je de schommel eraan hangen en met plezier en voldoening gastvrij zijn.

Het woord ‘PRET’ op de rug is een ‘ezelsbruggetje’ uit mijn revalidatie (Pauze/plannen, Rust, Een ding tegelijk, Tijd nemen). Als ik hier rekening mee houd, kan ik veel meer in mijn dagelijks leven (en ook als gastvrouw).

De zon is voor mij het symbool van Gods licht, warmte en aanwezigheid.

 

Bankje in het bos

Zoals ik al eerder zei ging ik ook op onderzoek in de Bijbel. Dat is mijn richtsnoer voor geloof en leven. Ik kwam bij het verhaal van de zussen Martha en Maria. (Luca2 10:38-42). De zussen hebben Jezus bij hen thuis uitgenodigd. Martha is druk bezig met zorgen en Maria zit bij Jezus zit dicht bij Hem en luistert en hoort (nieuwe) dingen. Maria haar gedrag wordt geprezen als Martha haar beklag doet over het gedrag van haar zus. Wat ik uit deze geschiedenis leer is dat het (ver)zorgende van Martha niet verkeerd is, maar dat er in gastvrijheid ook een tijd is van bij elkaar zijn. Gedachten met elkaar delen, tot nieuwe inzichten komen, stil worden en van elkaars aanwezigheid te genieten. Hierover nadenkend zag ik de foto van mijn man en mij met twee van onze kleinkinderen. Op deze foto zie en voel ik dit. We zitten tijdens een vakantie op een bankje in het bos. We genieten van elkaar en genieten van bos en omgeving.

Vanwege de gekregen lapjes werd het een herfsttafereel. Ik vond het moeilijk om iets te maken waar we naar konden kijken. Het moest in het herfsttafereel passen en uitvoerbaar zijn. Uiteindelijk bleek dit mogelijk met schaapjes. Onze (klein)kinderen herkenden direct de foto toen het blok nog maar half klaar was. Mijn kleindochter ging uit haar dak toen ze de schaapjes ontdekte. Dat zijn haar lievelingsdieren.

 

Huis

Gastvrijheid is een opendeur. Je bent welkom. Op een dag belde Ruurd bij ons aan. Hij was een pelgrim en liep biddend door Nederland. Of hij bij ons mocht slapen en het weekend verblijven? Hij was welkom.  Hij is verschillende keren (ook in onze nieuwe woonplaats) bij ons geweest. We wasten zijn kleding, gaven eten en deelden ons leven met elkaar. Ik heb het huis in molatechniek, met variatie er op en open deur, uitgewerkt. De rugzak is als rugzak gemaakt en daarna opgenaaid.

 

Bad en waslijn

In de Bijbel in Mattheus 25 lezen we over de werken van barmhartigheid. Ik denk dat barmhartigheid en gastvrijheid veel overeenkomsten hebben. Het gaat om eten en drinken geven, naakten kleding, vreemdelingen onderdak geven, zieken verzorgen, gevangenen bezoeken en later is daar doden begraven bij gekomen. Ze zijn bekend geworden als de zeven werken van barmhartigheid. De meeste werken herken je ook op een of andere wijze in deze quilt.

Bij het kleding wassen kwamen bij mijn dochters herinneringen op van onaangename geuren in de badkamer of de kleding die na het wassen nog steeds niet erg fris rook. Dit herinnert mij eraan dat gastvrijheid ook offers vraagt.

Het schuim van het bad is een haaksteek en de sliert daarna opgenaaid. De kleding is apart genaaid. Ik vind losse elementen op een quilt extra leuk. De kleding is met knijpertjes (wel kwetsbaar) op de waslijn gezet.

 

Keuken en aan tafel

Bij gastvrijheid hoort eten en drinken. Je bent welkom aan tafel. Ik heb twee tekeningen van internet gebruikt en daar een eigen tekening van gemaakt. Ik heb een donkere persoon toegevoegd als symbool voor ‘iedereen is welkom ongeacht achtergrond, cultuur of identiteit’.

Met je gasten aan tafel. Jouw maaltijden delen of van de gast leren om op een andere manier maaltijden te bereiden. Nieuwe gerechten uit proberen. Aan tafel zitten en je innerlijk met elkaar delen. Samen lachen en huilen.

De bovenkastjes hebben open deurtjes en ook de theedoek hangt los. De klok staat op de tijd dat ik de klok geborduurd heb.

 

Welkom zoals je bent

‘Welkom zoals je bent!’ is de slogan van de Mozaïek gemeenten. Ze zeggen daarbij: ‘We geloven dat Jezus van je houdt. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt, wat jouw verhaal ook is. Je bent welkom zoals je bent’.  Voor mij betekent dit: Je mag (bij God) komen zoals je vandaag bent met al je plussen en minnen. Ik vind dit ook fundamenteel in gastvrijheid.

Voor de vorm van de letters had ik een bepaald beeld. Ik wist niet hoe ik dit kon tekenen, tot ik een tekst van Eline zag. Deze vorm zocht ik. Eline de letters van deze tekst voor me getekend. Ik heb het verder uitgewerkt en voor de tekst op de onderkant vond aanvullende letters bij Graffiti alfabet op internet.

 

Vandaag vis geven, morgen leren vissen

Er is een Chinees spreekwoord dat luidt: Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven. Dit gezegde wordt ook in (variaties) in ontwikkelingshulp en de zending gebruikt.

Het is super dat je vandaag iemand helpt en in levensonderhoud voorziet, maar als je hem leert en op weg helpt om in eigen levensonderhoud te voorzien dan is hij (levens)lang geholpen.

Met dit in gedachten heb ik de onderste tekst gemaakt: ‘vandaag vis geven, morgen leren vissen’.

Het is ondersteunen, begeleiden, wegen zoeken en helpen waar nodig is op alle levensgebieden.

Ik denk hierbij aan verschillende mensen die we geholpen hebben. In het bijzonder denk ik hierbij aan het gezin van Jane. Voor haar huwelijk was Jane ernstig getraumatiseerd en dit werkte door in haar gezin. Lange tijd hebben we hen meerdere dagen in de week opgevangen en geholpen. De crisis stopte en het gezin kwam heel goed op de rails. Vandaag is Jane een internationaal spreekster en voorvechtster voor vrouwen na misbruik en vrouwenhandel en prostitutie.

De hengels van de vissers hebben dobbers en er gaat een vissnoer naar vissen in de sashings. De vissers hebben dus echt vissen gevangen!!!

 

Quilten en afwerking

Rond de blokken, de boven- en onderkant en de bies heb ik drie verschillende stofjes gebruikt. Ik vind een biesje om een blok een betere overgang naar de kleuren in de sashing.

Het quilten heb ik met de hand gedaan. Bij iedere blok of sashing bedacht ik ‘wat past bij dit blok’. Zo heb ik in de keuken en badkamer een verschil tussen vloer en muur willen creëren.

Het bad ging wat bollen en met wat druk wordt het ingedeukt. Dus ik heb de quilt aan de achterkant een gaatje gemaakt en het gevuld met fiberfill en weer dichtgenaaid. Dit ziet er nog beter uit.

De sasings heb ik uiteindelijk met wat golfbewegingen gemaakt. Nu lijken de vissen in de sashings in het water te zwemmen.

Tot slot een tunnel op de achterkant gemaakt en de bies eromheen genaaid.

 

Beschrijvingen jury (samenvatting)

Vrolijke invulling van het thema, de bloemen afgewisseld met tafereeltjes maken het een mooie wereld, bijna feestelijk. Je voelt het plezier van het maken. Alle details laten de toewijding van de maker zien, echt prachtig!!!

Zeer verhalend -> laat de beschouwer interpreteren en roept gesprekken op tussen de leden van het publiek. Positieve boodschap. Roept op tot aanraken. Voegt de tekst iets toe aan gastvrijheid? (de ondertitel tekst)

Technieken goed gebruikt en boeiend om naar te kijken.

Een jurylid vond de achtergrondstof iets te druk. Een andere vond de achtergrond buitengewoon passend, maar door alle kleuren zo krachtig dat het de liefelijkheid van de tafereeltjes ondermijnt.

Achtergrondstof past goed bij de grote, net zoals de rimpeling door het handquilten in de sashing. (stroken).

Het bleek ook dat ik de enige die het gewaagd had om het thema in een traditioneel quilt uit te werken.

Nu je de geschiedenis over het ontstaan van deze quilt gelezen hebt, wat is nu jouw reactie?

 

Gré van Schuylenburg

Je kunt meer van me lezen op Facebook Quiltvreugde

 

Lees hier het eerder verschenen verslag van de wedstrijd met als thema ‘Gastvrijheid’

Geef hem een stoel

Een serie berichten over prijswinnaars van de wedstrijd “Gastvrijheid”. Hoe komen zij tot hun idee en ontwerp. En hoe bijzonder om te lezen dat zij helemaal niet dachten een prijs te gaan winnen. Hier het verhaal van Lia Meiborg, zij kreeg de prijs voor originaliteit.

Een juryrapport

De juryleden bij de wedstrijd ‘Gastvrijheid’ vonden het een grote eer om werk van anderen  te mogen beoordelen. Mij lijkt het een hels karwei. Ikzelf doe het geregeld met vriendinnen en heb dan ook een duidelijke eigen mening, maar zou die toch niet in het ‘echie’ willen delen. Bovendien moet je je kritiek ook nog verhullen in positiviteit, omdat de maakster/maker er wel zijn hele hart en ziel in gelegd heeft. Ik weet dan ook dat sommigen de beoordelingen niet in nabijheid van anderen willen openen. Ikzelf heb de afgelopen jaren er wel een hoop van geleerd.

Het bovenste deel van zo’n beoordelingsbriefje is meestal goed, het onderste deel altijd minder. En ik denk dat de ‘quilter’-jury daar wel gelijk in heeft. Ik ben helemaal geen quiltster, alhoewel ik daar wel iets van probeer te leren. Mij gaat het om het beeld, niet de techniek. Meestal bekijk ik ook het werk van de juryleden en weet dan vaak vooraf waar ze op zullen letten. Maar eigenlijk is hun mening ook maar een mening en maakt het mij niet uit wat ze er van vinden. Als ik er maar gelukkig van ben geworden tijdens het maakproces.
Wat ik wel heel goed vond van deze jury is dat ze het onderscheid tussen traditioneel, art en modern quilten hebben laten varen en hebben veranderd in verwerking thema, originaliteit en kleurgebruik. Daardoor konden ze ook anders en beter kijken. Dat merk ik aan hun opmerkingen en zelfs vragen:  Waarom een zonnetje?, Waarom tekst? Waarom een zwarte achtergrond? Waarom dat felle rode leder? Waarom de mensen op de achtergrond niet wat kleiner? Is verwelkomen niet een betere titel dan gastvrijheid?
Behalve die laatste vraag ben ik met al het andere eens, omdat ik daar ook flink heb zitten ‘ploeteren’.

Hoe ik begin

Van te voren ontstaat er een vaag idee, die ik tijdens het maken uitwerk. Het liefst werk ik met een soort van collagetechniek. Niet een plaatje wat al duidelijk is en dan helemaal plat quilten, maar delen waarmee ik kan schuiven en over elkaar kan leggen.
Ik ben begonnen met theezakjes en labeltjes plakken m.b.v. Mod podge. Het werd een fragiel geheel wat ik verstevigde door het op een zwarte lap te leggen. Gewoon omdat die voorhandig was en het beste zou passen met de zelf geverfde lappen waar ik de figuren uit zou knippen, dacht ik. Daarna ben ik allerlei mensen die op een terrasje zaten gaan uitknippen. Verschillend van grootte zodat ik diepte kon creëren. Maar het geval wilde dat de voorste persoon veel te groot werd. Die ben ik hierna gaan gebruiken voor werk in N. Groningen, wat ik na dit kleed heb gemaakt. De achterste personen waren kleiner, maar kon die alleen kwijt op krukken en statafels, waardoor ze weer groter lijken.

Rood leer en letters

Het leek nu wel op een terras, maar alles was grauwig, ook door die zwarte lap. En vooral als je met een wedstrijd mee doet is kleur belangrijk. Dus toen heb ik dat leder erbij gebruikt. Knalrood. Dit was nauwelijks te knippen. De details probeerde ik met stof, later lint en tenslotte koord op te lossen. Toch vond ik het niet zonnig genoeg en heb er tenslotte een zonnetje bij gezet. Daar had ik als juf een hekel aan, omdat alle kinderen altijd zonnetjes tekenden. Ik heb andere oplossingen en elementen geprobeerd, maar kwam bij deze ook zelf geverfde stof telkens terug. Tenslotte heb ik de tekst  erin geborduurd, omdat ik vind dat letters ook beeld kunnen vormen. En ik gebruik teksten vaak om iets te suggereren. Bv. in dit werkstuk ,gekeuvel, gekeuvel …..Ook omdat ik het een geinig woord vind.

Al met al moest ik mezelf geregeld bedwingen om niet teveel te willen. Dat is vaak de grootste valkuil.

 

En…ik had na N. Groningen niet het idee om met dit werkstuk wat te winnen. Was ook niet eens aanwezig.  We zaten in Beaune heerlijk te dineren. Met een fles Nuits st. Georges, toen bleek dat dat wel zo was. Manlief wilde nog die nacht naar huis rijden, zodat ik op tijd aanwezig kon zijn. Maar dat vond ik een idiote gedachte. Temeer omdat ik me opgelaten voel tijdens zo’n prijsuitreiking. Blij ben ik natuurlijk wel.

Lia Meiborg

In de nieuwsbrief “Artquilten in Beeld”, september 2023 kun je het verhaal van Henriet  Bovenkerk lezen en  vrijdag 6 oktober komt het verhaal van Maaike Dekker.

 

 

Laatste oproep miniatuurquilt

Insturen beeldmerk miniatuurquilt

Het is bijna 1 oktober en dan sluit de termijn om je miniatuurquilt in te sturen om in aanmerking te komen voor het beeldmerk. Dit betekent dat als jouw quilt verkozen wordt, dan wordt deze gebruikt op de flyers voor deze tentoonstelling. Hoe leuk is dat!
Het thema BALANS spreekt veel quilters aan hebben we gehoord; je kunt er ook zo ontzettend veel kanten mee uit. En dan geldt voor alle stromingen onder de quilters: Modern, Art of Traditioneel.
We zijn benieuwd hoe jij het thema gaan interpreteren.

 


 

Hoe & wat?

Mocht je nog niet begonnen zijn, dan heb je nog tot zondag de tijd om een foto van je quilt aan te leveren.  Je miniatuurquilt heeft een maximale omtrek van 200 cm met als thema BALANS.
Het inschrijfformulier om je quilt aan te melden, vind je hier.
Nogmaals, de datum om je quilt in te zenden voor het beeldmerk is 1 oktober.
De verwachtingen zijn hoog gespannen……
Ben je al begonnen?

 

 

Donderdag 5 oktober

Op donderdag 5 oktober tijdens de bestuursvergadering gaan we de keuze maken. We zoeken altijd naar een beeld dat zich goed leent voor de foto. En het moet ook zo veel mogelijk quilters aanspreken. Kortom een ‘mooie allemansvriend’. Ben jij de maakster van de beeldmerkquilt voor de Tentoonstelling van Miniatuurquilts 2024? Laat het ons weten!
Aanmelden kan via deze link.

 

 

Rijswijk, Broodfabriek

We mogen weer als gast deelnemen aan de Patchwork en Quiltdagen in de Broodfabriek in Rijswijk. Daar zijn we inmiddels een vaste gastdeelnemer. Naast de miniatuurquilts komen er ook nog wat andere quilts te hangen. Maar daarover later meer.

Eerst maar eens zorgen dat er zo veel mogelijk miniatuurquilts komen te hangen!  Voor ‘gewone’ inzendingen heb je nog de tijd tot 1 maart 2024.

Dames en heren: werk aan de winkel!

Rose-Anne de Haan en Marjolein den Oudsten

Lekker doorgewerkt – AFFO

Ik moet alweer heel hard mijn best doen om terug te denken aan de zomervakantie. Helemaal nu de herfst zo lekker aan het binnen hobbelen is. Om die open periode van drie weken vakantie slim te besteden had ik een lijstje gemaakt met to-dootjes (zie hier). En daar is heel veel van afgevinkt. Ik doe even een ‘in vogelvlucht’ met hier en daar een AFFO .

Even aanpoten

Het weer was in mijn vrije weken niet fantastisch. Veel regen en koude avonden. Ik heb weinig op mijn balkon gezeten, maar het is wel gelukt om nieuwe vlonders neer te leggen en om wat nieuwe bloempotten en plantjes te kiezen. Toen het eindelijk een keer droog en net aan warm genoeg was om buiten te zitten (onder een quilt) heb ik gauw een fotootje gemaakt. Inmiddels heb ik er al veel meer uurtjes doorgebracht en genoten van de lampjes (swirls!) en geurende lavendel.

balkon bij dag en nacht

Quiltpatroon bij nacht op het balkon

Cultuur

Ik had mij verkeken op hoe makkelijk ik naar het Van Gogh museum kon gaan – die was tijdens mijn vakantie volledig volgeboekt. Er bleven genoeg alternatieven over gelukkig. Zo vond ik de Escher tentoonstelling in het Kunstmuseum fantastisch en kreeg ik allerlei ideeën voor quilts die ik later kan uitwerken. En ik moest hard lachen bij een voorstelling van de Parade waar de kunst van het nietsdoen centraal stond in een voorstelling van Pieter Post. Bij zijn circustent hingen een paar mooie borden. Erg toepasselijk aan het begin van een vakantie…

Parade 2023 - Pieter Post

Niets doen is hard werken …

Dubbelen

Het is gelukt om de grote Down the Rabbit Hole quilt van Sarah Fielke te dubbelen. Dit was de eerste keer dat ik optimaal gebruik kon maken van mijn 3.20m lange tafel voor het sandwichen van zo’n grote quilt. Dat maakte het echt een stuk eenvoudiger. Ik zal niet zeggen dat het een klusje van niets was. Maar, veel minder spannend dan bij eerdere quilts op kortere tafels – dat wel. Nu de zomerse temperaturen afgezwakt zijn zal ik binnenkort ook beginnen met het doorquilten. Daar moet het vooral niet te warm voor zijn.
dubbelen van de Down the Rabbit Hole quilt - patroon van Sarah Fielke

Vlaggetjes slinger AFFO

Wat ontzettend leuk was om te maken, was de vlaggetjes slinger. Ik liep al heel lang met het idee om een slinger te maken en toen ik eenmaal begon in de vakantie, had ik al snel een lekkere stapel vlaggetjes liggen. Ik heb eerst uitgerekend hoe hoog ik de vlaggetjes wilde hebben (ongeveer 20cm). Toen heb ik stroken stof gemaakt van restjes om op 20cm uit te komen. Goede kanten op elkaar gelegd en met een lineaal de vorm van de vlaggetjes gesneden. Zo kon ik ze achter elkaar met de machine naaien zonder veel spelden of passen en meten.

Ik heb een kleermakers trucje gebruikt om de puntjes makkelijk te kunnen keren, door een draadje mee te naaien bij de laatste steek in de punt (bijv. zoals in dit filmpje). Dat scheelde een hoop tijd en zag er ook wel grappig uit met zo’n hele stapel.

Vlaggetjes slinger in de maak - met keerdraadje voor de punt

Hier zie je de draadjes om te keren nog zitten

Toen ik ze ging vaststikken aan de slinger zelf heb ik mij uitgeleefd met het bandapparaat van mijn naaimachine. Was even een puzzel om alles de eerste keer goed te krijgen, maar daarna vloog ik er echt doorheen. Het is een slinger van ca 10 meter geworden. Dat leek mij lang genoeg. Bij een gezellig tuinfeest met familie merkte ik echter dat die 10 meter ook weer zo op is bij wat heen en weer geslinger. Dus reden genoeg om er binnenkort nog eentje te maken.

vlaggetjesslinger AFFO

Iets meer dan 50 vlaggetjes

Tasjes, mapjes AFFO

Ik heb mij ook helemaal uitgeleefd met het maken van een paar tasjes en mapjes etc. Ik ben begonnen met een project bag van ByAnnie. Daar kun je makkelijk een applicatieblok in kwijt met alle losse delen zonder iets kwijt te raken. Met het vinyl kun je ook eenvoudig zien wat er in zit. Je ziet het op de foto niet goed, maar de witte stof zit binnen achter een stuk vinyl.

byAnnie project bag in de maak

Alles verzameld en voorbereid voor de byAnnie project bag

AFFO byAnnie Project Bag 2.0

een AFFO Project Bag 2.0 van ByAnnie

Na die eerste AFFO ben ik verder gegaan met een ander patroon van Annie, de Catch All Caddy. Leuk om in elkaar te zetten. De stoffen had ik gevonden tijdens een vakantiebezoekje aan Zeeland en speciaal gekocht met dit patroon in gedachten. En toch moest ik even slikken voordat ik het mes in de o zo aaibare stof zette. Zo maf dat we de lapjes die we het mooist vinden liever niet gebruiken en in de kast laten liggen. Ben super blij dat ik ze dit keer gewoon gebruikt heb.

AFFO byAnnie Catch all Caddy, Aneela Hoey boxy clear pouch en twice as nice pouch

Catch all Caddy van ByAnnie, en Boxy clear pouch en Twice as nice pouch van Aneela Hoey

Zoals je ziet kreeg ik de smaak te pakken met de tasjes en heb ik ook twee ritstasjes gemaakt. Ik kon in de winkel niet kiezen tussen de patronen, dus heb ik ze allebei genomen. En dus ook allebei gemaakt. De patronen van die kleine tasjes zijn van Aneela Hoey. Zij heeft weer andere constructie methodes dan Annie Unrein (van byAnnie), dus het was weer even puzzelen om alles netjes in de binding te freubelen.

Lekker doorgewerkt

Jullie zien het – ik heb echt lekker doorgewerkt deze periode. En dan heb ik nog niet eens alles laten zien. We hadden natuurlijk ook nog de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde waar ik mijn ogen heb uitgekeken naar al het moois dat daar hing. Fantastisch om te zien wat iedereen had gemaakt. Ik kijk enorm uit naar de komende seizoenswisseling, iets lagere temperaturen en lekker druilerig weer. Ik kan er altijd heerlijk bij quilten en heb ‘voor de gezellig’ ook maar weer een sjaal op de breipennen gezet. Kom maar door met die herfst!

Worden jullie productiever bij minder weer, of doet de zon voor jullie juist wonderen? Hoe het ook zij, ik wens jullie weer veel quiltplezier dit seizoen.

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Baby Baby My Baby Baby

Met twee zwangere nichtjes heb je als quiltster werk aan de winkel. Ik vind beertjes en konijntjes schattig, maar ik wilde liever eens iets strak moderns voor baby’s proberen. Mijn plan was snel geboren, het resultaat was een verrassing.

Aanhaken

Enkele maanden later lees ik in Quiltnieuws nr.156 juni 2023 een special over Quilts voor de kinderkamer. En nog wat later een oproep voor het project Van Tekst naar Textiel. Mijn speelkleedjes zijn inmiddels af. Voor de eerste ben ik dus te laat, voor de tweede te vroeg. Dan maar aan beide activiteiten meedoen via deze blog. Over aanhaken gesproken; dit babydekentje had ik al eens gemaakt, dus ik heb er weer zin in.

 

 

Modern, fel en negative space

Veel felle kleuren zijn goed voor de ontwikkeling van kinderen, heb ik ooit gehoord. En inmiddels ben ik na een jaartje bij de moderne quiltgroep MoQingBirds in Arnhem, gefascineerd door ‘negative space’, dus dat moet er ook in. “Wat vinden jullie ervan?” vraag ik her en der rond als mijn ontwerp klaar is. ”Leuk!” is de reactie, voldoende startsein om het echt te gaan maken. Dit is het plan:

 

My Oh My

Iets met namen leek me bij het ontwerpen wel wat, maar hoe de baby’s gingen heten wist ik natuurlijk nog niet. Een andere tekst dan maar. Mijn inspiratie begint op internet. Ik zoek quilts of blokken waar tekst in verwerkt is. Frappant hoe in het ontwerpproces kwartjes kunnen vallen, waarbij je ineens zeker weet hoe je verder wilt. Bold and beautiful en toch speels, precies wat ik zoek:

 

https://quiltycat-quiltycat.blogspot.com/2012/04/ta-dah.html

 

Ondertussen ben ik verder aan het broeien over de tekst, want wat moet het nou worden? Iets over baby’s? It’s a boy. It’s a girl, weet ik nog niet. It’s a baby? Iets wat je ertegen zegt? Tudiekudiekudie? Iets uit een kinderliedje? Daar was laatst een meisje Loos… Iets uit een liedje? Er zingt al de hele tijd in mijn hoofd: Oh my baby, baby (I want You) van Elvis Costello. Niet bepaald een babyliedje maar het gaat hem toch wel worden, hoewel de Oh later weer verdwijnt, want als je ‘My Oh My’ leest is het ook weer niet goed.

Tekst en lettertypen

En dan ga ik alle ingrediënten door elkaar knutselen in Electric Quilt, heerlijk spelen met kleuren, blokken, layouts, en je eigen letters ontwerpen:

 

 

 

 

 

En dan komt het frappante moment in het ontwerpproces dat je helemaal niet meer weet wat je wilt, en dat je, zoals een ervaren quiltster mij gelukkig eens adviseerde, gewoon maar moet gaan kiezen.

Aan de slag

Nadat de keuze gemaakt is, is het in elkaar zetten niet al te ingewikkeld. Dus maak ik vrij snel ook al de tweede. Ik vermoed dat een traditionelere stofkeuze wel gewaardeerd wordt door een van mijn nichtjes, en ik ben zelf ook wel benieuwd hoe dat in een modern ontwerp uitpakt, dus maak ik ze in verschillende stoffen.

 

 

 

 

 

Huh?

Pas als ik de quilts gemaakt heb, en ze weer her en der ga laten zien, begint me op te vallen dat niemand op de tekst reageert, terwijl dat toch een vrij essentieel onderdeel is. Ik vraag er dus naar. Dat had ik eerder moeten doen. “Huh? Wat staat er?” Blijkbaar zie je het pas als je het weet! Daar had ik nou geen moment aan gedacht bij het ontwerpen.

Typografie

Het project van Tekst naar Textiel zal waarschijnlijk laten zien dat je tekst op heel veel manieren kunt verbeelden en omzetten naar textiel. Voor mij is echter met dit babyprojectje mijn interesse ontstaan in de letterlijke omzetting, in de vraag hoe je visueel creatieve, aantrekkelijke, maar ook leesbare typografie in textiel maakt. Ondanks het ‘foutje’ word ik toch wel vrolijk van mijn tweeling-quilts, en wie weet leren mijn twee baby-achterneefjes er wel heel creatief door lezen!

 


Ella Loos

 

 

Van Tekst naar Textiel

Van Tekst naar Textiel was erbij

Over gesprekken en ontmoetingen

Wat hebben we genoten van de vier dagen op de Algemene Tentoonstelling.
Wij stonden daar om het nieuwe project “van Tekst naar Textiel” van het Quiltersgilde te promoten. Om op te vallen en meteen een gesprek te hebben hadden we schorten gemaakt met teksten op ons lijf geschreven.

van Tekst naar Textiel. schorten waarop het project in woorden is samengevat

We hebben veel mensen gesproken en veel ideeën uitgewisseld. Zo’n ontmoeting levert altijd mooie en interessante gesprekken op. De mensen kwamen af op de quilts die er te zien waren. Bij iedere quilt hing de gekozen tekst en werd uitgelegd hoe de maakster aan het werk gegaan was.

veel vragen, veel gesprekken van Tekst naar Textiel

Deelnemers van het proefproject kregen vragen

Juist de deelnemers van het proefproject kunnen goed vertellen uit eigen ervaring en mensen stimuleren om mee te gaan doen. Iedere dag was er een deelnemer die met de mensen in gesprek ging. Dank je wel Marleen, Clasien, Jeannette en Nelleke.
Veel mensen gingen met de flyer naar huis, om er nog even over na te denken…..

Deze vragen en opmerkingen  werden gehoord:

“Het lijkt me zo leuk om met een onbekende te sparren. Daar ben ik eigenlijk wel heel erg aan toe, de inbreng van een onbekende.”
“Wij geven ons samen op. Wij gaan dit samen doen. Wij kennen elkaar goed. Dat is fijn. “

Joke in gesprek

 

Zo kan ieder een eigen keuze maken, er zijn ook deelnemers van het proefproject die nog een keer meedoen met een ander maatje en met een ander gedicht.

Oh, eerst even nadenken

“Oh,…eerst nadenken en schrijven/mailen naar elkaar en later pas proefjes maken? Dat wordt wel een uitdaging! Ik werk altijd heel intuïtief, maar wat lijkt me dat leuk!”
Meer tijd in de voorbereiding kan betekenen dat je in het werkproces sneller weet wat je gaat kiezen, voor keuze’s kom je altijd te staan.

“Ik heb er al over gelezen. Waar kan ik me opgeven?”
Gelukkig hadden we een QR code staan, hebben jullie die opgeslagen op je telefoon?

 

“Wij gaan dit samen doen. Maar wat als we er nou niet uitkomen? “ In de eerste week maak je contact-afspraken met je quiltmaatje. En in die week is er een zoommeeting met uitleg en een vragenmoment. Dan hoor je daar ook meer over. En als het niet lukt, bel je even met een van ons.

 

“Ik heb dit nog nooit zo gedaan. Kan ik dat wel? Een ander adviseren?” Iedereen kan met een ander praten over een tekst. Dat is het startpunt. Daar heb je geen speciale quiltervaring voor nodig.  Dat doe je ook in een les of in een groep. Daar zeg je vast ook wel eens “dat kun je toch ook zo doen, waarom kies je voor die manier”

Wanneer moet het klaar zijn ?

Dat bepaal je zelf. Het project loopt van tekst tot en met het ontwerp. Daarna start jouw werkproces. Het is natuurlijk fijn als er uiteindelijk een quilt uit de hoge hoed komt. Maar ook in het proefproject, was  quilt 1  al voor het nagesprek klaar en de quilt 2 daarnaast is tijdens de Algemene Tentoonstelling afgemaakt en hing aan onze tafel. Je hebt het dus zelf in de hand. En wat zijn de regels dan? Verder zijn er geen regels over kleur, grootte of zo.

 

Een nieuw project?


Ja zeker, je kunt je opgeven tot en met 20 september. En dat kan hier(link).
We starten op 2 oktober.

Van tekst naar textiel, zoiets als van “Dikkertje Dap zat op de trap” tot een quilt.

Dag giraf, zegt Dikkertje Dap

Moeilijk of te makkelijk? De kunst is om erachter te komen waarom jij juist die tekst wilt gaan gebruiken. Wat spreekt jou aan in de tekst, de giraf of Dikkertje Dap of gaat het om het zitten op de trap. Misschien wel om de vlekken van de giraffe

En dat ga je samen doen met een maatje, twee aan twee. Ieder maakt een eigen quilt, naar aanleiding van een eigen-gekozen tekst.

‘Zoek niet te ver
Je verwonderen over het gewoonste
het spelen van licht, het strelen van de wind,
de openhartigheid van een bloem,
het gezoem van een bij.”

(gedicht van Hans Bouman uit de bundel : Zien wat je droomt)

Joke van de Kracht en Liesbeth Wessels