Sampler quilt

Nieuwsbrief

In de vorige algemene nieuwsbrief schreven we over de sampler. Heb je die gemist en wil je nog even teruglezen, klik dan HIER. Misschien krijg je de nieuwsbrief nog niet en wil je hem wel? Klik dan HIER. Je blijft dan van alle activiteiten op de hoogte.

Sampler quilt

Door de nieuwstip in de algemene nieuwsbrief kwamen een aantal leuke, spontane reacties binnen. We vermelden ze graag hier.

Jenny Slurink – De Farmer’s wife sampler quilt

Jenny Slurink schreef dat ze de Farmer’s wife sampler quilt maakte in de coronatijd, toen het leven stil stond. Verdrietig genoeg was ze pas weduwe geworden en dat maakte die periode extra moeilijk. Geen verjaardagen, geen kleinkinderen zien, met een mondkapje naar de winkel. We herkennen dat allemaal nog wel. Maar wel tijd genoeg om met lapjes aan de gang te gaan. Tijd genoeg om een grote quilt te maken. De stofjes konden immers gelukkig online worden besteld.

 

Jenny Slurink – De Farmer’s wife sampler quilt

 

Deze quilt is als quilt-as-you-go gemaakt zodat je niet zo’n grote lap hebt om te quilten. Jenny heeft veel geleerd bij het maken van deze sampler, geduld gekregen en innerlijke rust. Thuis zijn kan ook fijn zijn. Nu kan ze iemand blij maken met deze quilt. In bruikleen! Want afstand doen van deze quilt gaat haar aan het hart. Het is een mirakel geworden.

 

Jenny Slurink – De Farmer’s wife sampler quilt

 

Yvonne Schut – Herfst sampler quilt

Yvonne Schut schreef dat ze in 1996 een samplercursus heeft gevolgd. Per les leerde ze zelf een blok tekenen en uitvoeren. Letten op recht van draad, kleur keuze, balans in je werk vinden, enz. Alles werd uitgebreid besproken. Na 2 weken kon elkaars werk worden bewonderd. Dat maakt werken aan een sampler ook zo leuk. Omdat iedereen andere kleuren gebruikt, krijg je toch hele verschillende quilts. Voor Yvonne was het in elk geval ook een leerzaam proces. Ze zag met stof en kleur die ze zelf niet zou kiezen toch mooie quilts ontstaan.

 

Yvonne Schut – Herfst sampler quilt

De blokken zijn 32×32 cm en de quilt is 160×160 cm. Hij was klaar in 1998. Eén blok maakte ze met de naaimachine (pine-apple) de anderen met de hand. Het quiltwerk is ook met de hand gedaan. Kijk eens naar de detailfoto van het quiltwerk?

 

Yvonne Schut – Herfst sampler quilt

Dat motief komt uit het boek “Patronen voor quilten en sjabloneren” van Maud Von Bergh-Arnoldus. Yvonne had zich niet gerealiseerd dat door de rondingen in het patroon ze steeds de quilt moest draaien. Na 140 blaadjes en 72 eikeltjes had ze eelt op haar vingers. Een goede tip van haar om daar rekening mee te houden. Wat een geduld heeft ze gehad! Maar het werd een mooie quilt die – geheel terecht – op de Algemene Tentoonstelling in 1998 mocht hangen.

 

Tot slot

Bedankt Jenny en Yvonne, dat jullie je verhaal met andere quilters willen delen!

De commissie Traditioneel Quilten: Yvonne, Sylvia, Joke en Janine

 

Gluren bij de buren

Moers, deel 2

Na lang twijfelen, ging ik op 10 mei toch op weg naar Moers. “Zou het de moeite waard zijn?” en “Is het niet vreselijk druk onderweg?” waren gedachten die vooraf weerhielden. De eerste dag van de ‘Patchworktagen’ van onze zusterorganisatie. Door het hemelvaartweekend was het niet druk onderweg en was ik in 1 ½ uur ter plaatse.
Ik begon braaf bij de aangegeven locatie 1, een educatief centrum met bibliotheek. Daar viel ik meteen met mijn neus in de boter, de hal was gevuld met een grote collectie quilts van Claudia Scheja. Een enorme diversiteit aan werk dat ook zeer intensief was doorgequilt, kijk zelf maar.
Together (links) en Seasons (rechts)



 

Marble Track, Claudia Scheja

Even zo indrukwekkend vond ik die collectie vliegers die daar in die ruimte hingen. Peter Schmidt heeft die vliegers volgens mij met de Pojagi techniek gemaakt. Bij mij kriebelde het in iedere geval, om die techniek, ooit op een regio dag in Flevoland verkend, nu toch echt eens verder uit te gaan proberen. Het leek mij een goed doel voor die oude regenboogparaplu die nog ergens op mijn zolder moet liggen. Al die deelnemers van de workshop van 11 mei in Horst, kunnen zich met dit voorbeeld wel gaan uitleven.


Eén van de vliegers van Peter Schmidt



De collectie samplers in de kerk, had geïnspireerd kunnen zijn door het glas in lood van het gebouw.
Op de volgende locatie trof ik een mooie serie van een digitale quiltgroep, ‘Moderne Dreiecke’ die de driehoek als uitgangspunt hadden genomen. Die driehoekjes werden verwerkt in een serie quiltjes van divers formaat. Iedere deelnemer had een eigen serie gemaakt en alle of enkele van de aangegeven formaten gebruikt. Het was klein maar fijn werken geworden.
Hoe zou dat bij ons werken een digitale quiltgroep? Het deed mij een beetje denken aan de coronatijd toen mijn Bee, de Moqing Birds, ook een aantal keren digitaal het wel en wee en werk afstemde. (Nog) niet mijn ding, maar in een groot land als Duitsland en een vereniging met zo’n 6.000 leden misschien wel een manier om diverse thema’s met elkaar op te pakken. Meer is te lezen over deze groepen op hun site: Online-Gruppen | Patchwork Gilde Deutschland e.V.





Op de wandeling door het park van de oude vestingwerken, kwam ik quilters tegen die me meteen even uitlegden hoe ik handiger naar die muziekschool kon lopen. En toen ik later terug wandelde naar een andere locatie in de stad vroeg iemand me ‘lohnt es, die Strecke?’ ik vond dat wel mooi uitgedrukt en het was de tocht naar die uithoek van de muziekschool zeker waard!
Ik was niet de enige die vanuit Nederland deze tentoonstelling ging bekijken en kwam onderweg nog een bekende tegen. Natuurlijk even wetenswaardigheden uitwisselen. Ik was dan ook niet zeker of ik mijn laatste locatie (no.3 op de kaart) zou gaan bekijken. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Wat hing daar een mooie serie quilts van de Gröbenzeller Quiltgruppe uit de buurt van München met als thema de Alpen. Indrukwekkend hoe die groep op basis van foto’s van enkele fotografen deze serie heeft gemaakt. Met Monica Modersitzki van deze groep even over de aanleiding en de uitwerking van hun expositie gehad. Het is een groep van 20 dames, die als ik hun website leest al heel wat ondernomen hebben. De aanleiding om foto’s van anderen te gebruiken was dat de deelneemsters op leeftijd zijn en niet meer zo ver reizen, laat staan de bergen in kunnen trekken. Ze vond het jammer dat het moeilijk was jonge aanwas bij de groep te krijgen. Klinkt helaas bekend. Wil je meer over hen lezen, kijk dan even op: Unsere Gruppe – groebenzeller-quiltgruppe.de





Ook de quilts die daar hingen geïnspireerd op ansichtkaarten mochten er wezen. Ik vond het een leuk uitgangspunt voor het maken van een werkstuk. In het ene geval was de kaart onderdeel geworden van de quilt, zoals bij deze met de kat van Elke Ulrich. In het andere geval hing de kaart naast de quilt.

 

 



Mijn twijfel om te gaan, verdampte direct al bij de eerste locatie. Het was gemoedelijk; er was veel moois te zien; de ‘Kaffee und Kuchen’ onderweg waren lekker. Ik had voldoende energie om én alle locaties wandelend te bezoeken én weer terug naar huis te rijden. Naast al die inspiratie die je op doet gaf me dat weer een Kick!
De dames die ons Quiltersgilde vertegenwoordigden, hadden meteen al veel aanloop en daardoor, voor hen spijtig, niet zelf al dit moois kunnen zien. Hulde voor hun inzet.

Christine Paris

Het Nederlandse Quiltersgilde te gast

op de Duitse ‘Patchworktagen’
deel 1

 

Van 10 tot en met 12 mei waren we als Nederlands Quiltersgilde te gast op de Duitse ‘Patchworktagen’ in Moers,  Duitsland. Het Duitse Patchworkgilde had een quiltevenement georganiseerd verspreid over meerdere locaties in en rondom het centrum van Moers, onder de rook van Duisburg.
We hadden ruimte gekregen voor een stand en de tentoonstelling van Miniatuurquilts in de Hermann Runge Hoch Schule. Op de begane grond waren de winkels te vinden, op de 1e verdieping deelden wij de ruimte met anderen waaronder het Duitse Kidsquilts.

 

 

 

Tentoonstelling

We hadden de 88 miniatuurquilts meegenomen, die ook in Rijswijk op de tentoonstelling in de Broodfabriek hadden gehangen. Helaas was er niet genoeg ruimte om alle quilts op te kunnen hangen. We hebben ons best gedaan om er een aantrekkelijke en vrolijk gekleurde tentoonstelling van te maken.

 

 

Opening

Na de opbouw waren we donderdagavond uitgenodigd voor de officiële opening van de Duitse ‘Patchworktage’. Op het plein van de Volks Hoch Schule werden we verwelkomd met muziek en een drankje. De loco burgemeester opende formeel het evenement en er werden door het Duitse gildecertificaten uitgereikt aan deelnemers. Tot onze verrassing kregen wij als Nederlands Quiltersgilde als eerste het certificaat uitgereikt.


De beursdagen

Op vrijdag, de eerste dag van het evenement, was het gezellig druk met veel positieve reacties op onze tentoonstelling. We ontmoetten belangstellenden uit Duitsland en België, hadden leuke gesprekjes en verkochten een aantal van de Meoribakjes die we hadden meegenomen. Tot ons plezier waren er ook leden uit Nederland naar Moers gekomen die even gedag kwamen zeggen en een praatje kwamen maken.

Ook op zaterdag werd de beurs goed bezocht en konden we een paar nieuwe leden inschrijven.

Tot onze verbazing liep de verkoop van onze ansichtkaarten deze dagen helemaal niet. Naar later bleek kwam dat door het formaat. In Duitsland moet een kaart een bepaalde maat hebben. Als dat niet klopt wordt de porto verdubbeld. Dat maakte onze kaarten moeilijk verkoopbaar. Je moet het maar weten…

Ons pinapparaat hebben we niet gebruikt. In Duitsland is ‘mit karte zahlen’ niet gangbaar. Dat wisten we gelukkig wel van te voren zodat we met voldoende wisselgeld van huis waren gegaan.

 

Gastvrijheid

De gastvrijheid van het Duitse Patchworkgilde was hartverwarmend. Steeds kwam er iemand van het bestuur langs om te vragen of alles nog goed ging en op zondag werden we zelfs uitgenodigd voor de lunch, samen met één andere gast.  Omdat er dan niemand in de stand zou zijn was er een Quilt ‘angel’ geregeld die de honneurs een uurtje voor ons waarnam. Onderweg lopend naar onze lunch, zagen we nog een prachtig bespoten/beschilderde muur.

Op zondag was het net als in Nederland, Moederdag én heel erg warm. Dat bij elkaar maakte waarschijnlijk dat het aantal bezoekers tegenviel.

Heel jammer voor de organisatie want er was veel te zien op de verschillende locaties. Zelf hebben we niet veel locaties kunnen bezoken, behalve die naast ons, in de hal van een andere school. Hier zagen we quilts van Claudia Scheja en één van de vele mooie vliegers die heel hoog hingen.

 

 

We kijken terug op een aantal mooie dagen met veel complimenten voor de miniatuurquilts, een goede sfeer, vijf nieuwe leden en heel veel enthousiaste quilters!

 

Marjolein van der Eijk, Inge van Koningsveld, Marjolein den Oudsten en Yvonne van der Sluijs

Garen vol verbeelding

 


In mijn (Cindy Vissering) vorige blog vertelde ik van de fluisterquilts met extra aandacht voor het maken van de eerste quilt uit mijn eigen serie.

Vandaag wil ik een andere quilt er uit lichten, die ik voor iemand anders maakte met de techniek ‘yarn couching’, Dat lijkt op schilderen met dikker garen. Ik weet eigenlijk niet wat de Nederlandse term hiervoor is en een (letterlijke?) vertaling gaf mij: ‘garen bekleding’, wat natuurlijk wel een treffende omschrijving is, omdat je met het garen je stof, je figuur bekleedt.

 


 

Inspiratie

 

Ik volg op Instagram Bethanne Nemesh (@bethanne.whitearbor) die bijzondere quilts maakt met machinaal doorquilten uit de vrije hand (ja, die term had ik al in het Nederlands onthouden). Later zal ik daar eens meer over vertellen, want ik volgde een ontzettend leuke cursus bij haar. Zij maakt ook hele mooie werkstukken met yarn couching, vooral dieren of planten op de achterkant van een jas. Zoek haar zeker eens op voor inspiratie en kleine instructiefilmpjes.

Het ‘bekleden met garen’ leek mij superleuk om eens te gaan proberen, maar ja daar heb je dan een speciaal naaivoetje voor nodig, dat ervoor zorgt dat het dikkere garen (of ‘wol’) precies onder de naald doorgevoerd wordt, zodat het goed vast komt te zitten. Ik schafte zo’n setje aan, maar kwam er later achter dat een 1/4 inchvoetje (met dus een gat ipv een sleuf voor de naald) op ‘standje rulervoet’ en wat meer aandacht voor het doorvoeren van het garen, het ook goed mogelijk is. Het garen kun je over je machine leiden met kokertjes karton aan je machine geplakt.

 



Eerste test

Ik wilde deze techniek heel graag verder ontdekken. Voordat ik aan deze quilt begon voor iemand uit de Art Bee, had ik het ‘yarn couching’ eerst geprobeerd op een ander project. Hier alleen de tak tussen de bladeren door. Voorzichtig heen en een stukje terug – ja zo gaat dat in het begin…

Ik gebruik doorzichtig naaigaren en met de speciale voet hoef ik er maar één keer langs om het dikkere garen gelijk goed vast te zetten. In principe gebruik je met die voet de instellingen voor het vrij uit de hand naaien, zodat je elke gewenste kant op kunt bewegen. Bij wat meer wilde bewegingen kan het wel zo zijn dat het dikkere garen niet helemaal vast komt te zitten, dan ga je, nadat je het  garen afgeknipt hebt, er nog een keer overheen met het doorzichtige naaigaren, tot alles op zijn plek blijft zitten.

 

Bloemknoppen – laag voor laag

Voor wat meer reliëf naai je meerdere keren over je figuur heen, totdat het garen voldoende vulling geeft aan je figuur. Ik begon voor deze Magnolia bloemen met perzik-roze garen en ging er daarna met wit overheen. Achteraf had ik best wat meer of dikker mogen werken met het perzik-roze, want in de uiteindelijke bloem is er weinig van terug te zien. Dat zijn zo van die dingen waar je na enige ervaring achter komt. Bij meerdere lagen begin je dus met de ‘onderkleur’ wat je ook wel met schilderen doet. Alleen de laatste laag wordt van de uiteindelijke kleur die je in gedachten hebt. Een andere onderkleur maakt de figuur levendiger, echter. De onderkleur kan een tintje lichter of donkerder zijn, maar ook net een andere tint. Kijk msar eens heel goed naar het echte object; welke ondertoon zie je daar? Gebruik die dan eens als onderkleur en je zult verbaasd staan van het resultaat. Let erop dat de onderkleur bijna, maar niet helemaal verdwijnt onder de uiteindelijke tint. Het moet niet duidelijk zijn, maar een beetje doorschemeren, dat geeft het mooiste resultaat.

 

Fluisterquilt schema

Belofte maakt schuld, ik beloofde in een reactie op een vraag van iemand op het vorige blog, dat ik een schema zou delen hoe je de volgorde van fluisterquilts zo kunt maken dat je steeds ná een ander komt, maar uiteindelijk toch een quiltje voor iedereen uit de groep hebt gemaakt. Het principe dat de volgorde eerst naar de eerstvolgende op de lijst gaat, dan slaat het één iemand over. Met twee overslaan red je dat niet met zes personen. Maak dan een stap terug en sla dan twee over. Als laatste moet je dan weer een stap terug.

 

 

Dus uiteindelijk maak je twee keer een quilt aansluitend op eenzelfde iemand. Maar het is een stuk afwisselender dan steeds na dezelfde persoon je volgende fluisterquilt te maken.

En met het fluisterquilt is deze blog ook weer mooi rond. Tot de volgende keer!

 

Cindy Vissering

 

 

Pojagi of Bojagi betekent het inpakken van geluk

Afgelopen zaterdag 11 mei 2024 heeft de Art Quilt Commissie voor het eerst een nieuwe vorm van een Meet&Greet gehouden. Deze keer niet in Nijkerk maar in Horst. En niet met twee workshops maar met een workshop en een bezoek aan een Museum met een hele mooie tentoonstelling.

We wilden dit eens proberen omdat er regelmatig geluiden blijven komen uit de hoeken van het land dat mensen altijd zo ver moeten reizen. Dus dachten we: laten we gewoon eens naar Limburg gaan want er is iets leuks te doen. Een volgende keer kun je dan misschien naar het Noorden. Natuurlijk blijft de bestaande opzet ook altijd een goed alternatief.

Dus gingen we met de groep naar Museum de Kantfabriek in Horst waar we een workshop Pojagi kregen van Mariëlle Huijsmans, de tentoonstelling ‘Hoezo’ geen vrouwen in de kunst?’ bezochten en een rondleiding kregen door de geschiedenis van de Kantfabriek.

Lezing Pojagi

Want de Meet&Greet dag is vooraf gegaan door een digitale lezing. Deze lezing is gevolgd door 122 mensen in 2 sessies. Een avond in maart en de herhaling in april. Deze lezing ging over de geschiedenis van de Pojagi en over de ontwikkeling van het naaien van inpakdoeken naar de toepassing in het Artquilten, zoals Mariëlle doet.

De workshop Pojagi

Nou daar hebben we allemaal echt veel geleerd! Het was ook best doorwerken want Mariëlle had een heel programma voor ons. Ze zei daarover: “ik wil jullie graag zoveel leren dat je er echt zelf mee aan de slag kunt. Niet alleen maar een eerste stapje. Je moet het in je volgende quilt kunnen gebruiken als je dat wilt!”. En dat betekende eerst de naadjes leren maken. Dan het bewerken van grotere stukken stof met naadjes. En tenslotte hoe je het resultaat verwerkt in een quilt met de bekende drie laagjes. Ze had het slim aangepakt. Voor alle stappen kreeg je een bladzijde met de instructies in stappen en daar kon je dan een proefje van elke stap onder plakken. Dus aan het eind had je een instructieboekje met je eigen voorbeelden gemaakt. Lekker voor als je het na een paar weken nog eens terug wilt kijken!

We hebben allemaal hard gewerkt in de workshop! Eigenlijk hadden we er best een beetje meer tijd voor uit mogen trekken dan de twee uur die we altijd doen. Dat nemen we mee voor een volgende keer! Maar het is echt waar: we kunnen het nu toepassen. Liesbeth zei al dat ze het heel goed had kunnen gebruiken in de Marrokko-quilt die ze net heeft afgemaakt!

Rondleiding en tentoonstelling

We kregen ook een rondleiding door het Kantfabriek-gedeelte van het Museum. Daar is een expositie over de geschiedenis van de machinale kantklosserij in Limburg en het proces van het maken van industriële kant. Er staan nog allerlei machines die je kunt zien werken en tegenwoordig zijn er weer mensen die het ambacht leren en dan zelf nieuwe ontwerpen gaan maken. Het is een leuk stukje geschiedenis van de streek en van het ambacht van het kantklossen in het industriële tijdperk.

De tentoonstelling over vrouwen in de (textiel)kunst was echt prachtig.

alle 50 deelnemers

Niet alleen de quilts (waaronder eentje van Mariëlle met uiteraard Pojagi erin!) maar ook de werken vanuit andere textiele disciplines waren erg mooi en inspirerend.

 

P.S.: en natuurlijk hebben we ook Limburgse vlaai gegeten!

Pieternel Hol en Liesbeth Wessels

 

Algemene tentoonstelling of Thema tentoonstelling, doe je mee?

Algemene tentoonstelling

In het jubileumjaar 2023 was er in het Hart van Holland in Nijkerk de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde.

Een groot evenement waar velen van hebben genoten.

Dit evenement is binnen het bestuur geëvalueerd en er is ook een enquête geweest onder de leden waarin zij konden aangeven welke plus- minpunten er waren.

Alles bij elkaar is de conclusie getrokken dat we dit niet om het jaar kunnen organiseren omdat het aantal bezoekers toch onvoldoende is om de kosten te dekken. Dat betekent dat zo’n groot evenement alleen nog in jubileumjaren georganiseerd gaat worden.

 

Beeldmerk quilt ATT 2023 Margriet Kloppers

Thema tentoonstellingen

Om toch tentoonstellingen te organiseren waarvoor leden quilts kunnen insturen gaan we elke 2 jaar thema tentoonstellingen houden en als locatie sluiten we aan bij bestaande textielevenementen als de Patchwork-en Quiltdagen in Rijswijk, de Handwerkbeurs in Groningen en/of Houten en de Textiel en Handwerkdagen in Den Bosch.

 

Tussenliggende jaren

In de tussenliggende jaren zal er een tentoonstelling van Miniatuurquilts zijn waarmee we zo mogelijk ook verschillende locaties aandoen.

Daarmee proberen we tegemoet te komen aan de wens van veel leden om activiteiten meer verspreid door het land te organiseren.

Dit jaar wordt de tentoonstelling van Miniatuurquilts in september in Den Bosch opgebouwd tijdens de Textiel en Handwerkdagen en zullen alle “Elzas” quilts te zien zijn in november in Groningen tijdens de Handwerkbeurs.

Beeldmerk Miniatuurquilts 2024 Betty Schaap

 

De tentoonstelling “Connected in Red”(Elzas quilts) zal in april 2025 ook te zien zijn in Rijswijk.

Het ziet er naar uit dat alle Bobbins uit Zwitserland, inclusief de Nederlandse, daar ook opgehangen worden! Een spektakel wat je niet mag missen!

Thema tentoonstelling Handwerkbeurs Groningen november 2025

Voor eind  2025 ( Handwerkbeurs Groningen) wordt een nieuw thema uitgeschreven: 

Noord en Zuid

 

Omdat we te gast zijn in Groningen is de tentoonstellingsruimte niet onbeperkt en hanteren we voor de quilts een vaste maat van 80 cm breed en 120 cm lang.

Alle technieken zijn toegestaan maar de quilt moet opgerold kunnen worden.

We nodigen je uit om mee te doen en als je quilt vóór 1 januari 2025 klaar is kun je alvast een foto insturen. Uit die inzendingen wordt de beeldmerkquilt gekozen die gedurende 2025 in alle publicaties te zien zal zijn.

Binnenkort komt de mogelijkheid je aan te melden op de website maar je kunt alvast over een ontwerp gaan nadenken!

Tentoonstellingscommissie

In dit blog bericht stellen Nelleke en Edith zich voor. Zij vormen samen de nieuwe Tentoonstellingscommissie en zullen de organisatie en administratie van deze tentoonstelling voor hun rekening nemen. 

Wordt vervolgd!

Marjolein van der Eijk

Nelleke Meinders en Edith Verdegaal

De oproep voor nieuwe leden voor de tentoonstellingscommissie triggerde mij om daarover na te gaan denken en nu mag ik mij aan jullie voorstellen als nieuw commissielid.

Mijn naam is Nelleke Meinders, sinds twee jaar gestopt met werken maar nu bijna drukker dan in mijn werkzame leven. Veel quilten, voornamelijk modern quilten en bij voorkeur alles met de machine, maar ik heb ook nog wel tijd voor mijn andere creatieve hobby’s. 

Ik woon in Sassenheim, 200 meter bij Edith (het andere nieuwe commissielid) vandaan en ben natuurlijk lid van het Quiltersgilde. Het bezoeken van tentoonstellingen vind ik heel interessant en leerzaam en heel leuk dat ik nu samen met Edith ga meewerken aan het tot stand komen van mooie tentoonstellingen met en over quilts in alle vormen en maten.

Ik ben Edith Verdegaal, vriendin van Nelleke. Samen zijn wij al jaren creatief, op allerlei gebied.

De laatste jaren vooral op quiltgebied. Diverse workshops gedaan. Vooralsnog traditioneel quilten met moderne stoffen. Wil mijn blik verruimen richting quilt-art/ modern quilten.

Samen met Nelleke zijn wij de nieuwe TTcie en ik kijk er naar uit om samen met andere Quiltersgilde leden mooie tentoonstellingen te maken.

Scheur – Gescheurd

Werken volgens een thema

 

De uitdaging die we met elkaar hadden bedacht in quiltgroep MeMo was afgelopen najaar ‘gescheurd’ of ‘scheur’ of ‘verscheurd’ met de afspraak dat oranje stof erin verwerkt zou worden.

Een heel lastig thema vond ik dat en het vergde nogal wat denkwerk. Het moet even in mijn brein gaan zitten en dan gaat het na- en overdenken  beginnen. Het leuke is dat ik dan in mijn omgeving telkens iets van een ‘scheur’ zie. Dit geeft veel inspiratie en meteen de gedachte van hoe kun je dit in stof uitdrukken.

Internet

Eerst maar op internet gekeken bij Google afbeeldingen en daarna op Pinterest.
Zomaar wat plaatjes verzameld. Gescheurde krant of als je in de natuur kijkt gescheurde bomen.

 



Bibliotheek Quiltersgilde

Eigenlijk verval je gauw in een art-achtig ontwerp en dat is niet de bedoeling. Het moet Modern zijn. Wel had ik in mijn hoofd om met improv aan het werk te gaan. Maar hoe ga je dan beginnen, vroeg ik mij af.

Ik leen regelmatig boeken van de bibliotheek van het Quiltersgilde. Zo deze keer het boek ‘Inspiring Improv’ van Nicholas Ball. Deze schrijver werd al vaker genoemd in de quiltgroep.

Wat een leuk boek met goede uitleg hoe je begint om improv te werken. Zelf vind ik het wel eng om improv te gaan werken, omdat ik vooral symmetrie of regelmaat in mijn ontwerpen wil.

Een goede oefening dus om buiten mijn comfortzone te gaan werken.

Nicholas Ball haalt zijn inspiratie veelal uit de natuur. Ik kwam op een bladzijde van een boomstam en dat was het, want ik had al een plaatje verzameld van een doorgezaagde boomstam en daar zaten scheuren in. Zijn techniek goed gelezen van hoe hij te werk ging. In mijn schetsboek een ontwerp gemaakt.

 

Bruin en Groen

Een aantal jaren geleden ben ik lid geweest van de Grunge stoffenclub van Quiltkompas. Zo ben ik dus aan bruinachtige en groentinten van Grunge gekomen. Bruin is een kleur die ik niet gauw zal gebruiken, maar het onderwerp was een grote uitdaging dus waarom dan ook eens kleuren gebruiken die ik meestal links laat liggen?

 

 

De verschillende bruine en groene tinten bij elkaar gezocht en daar ben ik repen van gaan snijden met verschillende breedten.
Het middenstuk heb ik gekozen van een beige Grunge en deze kleur wordt ook de achtergrondstof.

 

 

Naaien

Ja en toen maar gaan naaien en had ik weer keuzestress van welke kleur ik bij welke kleur zou gaan naaien. Uiteindelijk kon ik die gedachte losgelaten en heb toen maar gewoon reep voor reep opgepakt en ben gaan naaien. Ik begon het toch wel leuk te vinden.

 

 

Uiteindelijk vond ik de ‘boomstronk’ de goede maat hebben. Daarna ben ik verder gegaan met de achtergrondstof. Een deel ook in repen gesneden en aangevuld met stukken stof, net zolang totdat de top de juiste afmeting had.

 

Oranje stof

Ongelijke repen gesneden van de oranje stof en deze over de hele top verdeeld als een soort bliksemschicht.
Met een festonsteek heb ik de oranje stof op de top geappliqueerd.

 

 

Quilten

Het middenstuk heb ik in bogen gequilt tot ik bij de beige stof kwam. Toen wist ik het even niet meer.

Goed nadenken en met een quiltvriendin samen gespard hoe ik de beige achtergrondstof zou door quilten. Met beige garen rechte lijnen, voetje breed genaaid,  maar na 5 baantjes vond ik het toch wel wat saai. Uiteindelijk aan weerszijde van het beige garen ben ik bruin garen gaan gebruiken. Daarna weer beige garen en daarna groen. Dat haalde de quilt helemaal op. De boven- en onderkant bobbelde nogal dus heb ik deze gespannen op een stuk piepschuim bekleed met flanel. Met spelden goed vast gezet en wat nat gesproeid  en een nachtje laten drogen.
Allemaal om wat ruimte weg te werken.

 

 

Eindresultaat

Al zijn het niet mijn kleuren, toch vind ik de quilt mooi geworden.

 

 

Quiltgroetjes

Jannie de Breuk

 

 

Workshop Carolina Oneto

in Rijswijk

 

Wie is Carolina Oneto?

In november 2022 mocht ik voor het eerst kennismaken met het werk van de van oorsprong Chileense quiltster Carolina Oneto. Ik was toen aanwezig als bezoeker op het QuiltFestival in Houston (Texas, USA) en was gelijk overweldigd door het kleurgebruik van Carolina. Zij werkt voornamelijk met zorgvuldig op elkaar afgestemde effen stoffen en haar werk is volledig improv. We raakten aan de praat en besloten aan het einde van het gesprek elkaar te volgen via Instagram.

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik las dat zij in april 2023 voor het werk van haar man in Amsterdam zou zijn, in dezelfde tijd dat de Patchwork en Quiltdagen 2023 in Rijswijk gehouden werden. Na diverse tips hierover (van mij o.a.) besloot Carolina naar deze beurs te komen kijken. Ik werkte destijds zelf in een verkoopstand op deze beurs, en zo gebeurde het dat Carolina helemaal vanuit Zuid-Amerika ineens bij ons in de stand en dus op de beurs stond als bezoeker. Een heel leuk en hartelijk weerzien van beide zijden.

Sindsdien is de naamsbekendheid van Carolina alleen nog maar gegroeid, en ik was dan ook erg blij toen ik hoorde dat Carolina te gast zou zijn op de Patchwork en Quiltdagen 2024 in Rijswijk, met zowel een tentoonstelling van haar quilts, maar ook om meerdere workshops te verzorgen.

Daar wilde ik natuurlijk bij zijn, dus zodra de inschrijving voor de workshops van start ging, zat ik klaar achter de computer. Ik kon mij gelukkig inschrijven voor de workshop ‘Curves and Transparencies’ op de zaterdagmiddag.

 

De quilts van Carolina

Afgelopen april was het dan eindelijk zover en kon ik op vrijdag eerst genieten van de mooie quilts van Carolina op de tentoonstelling. Vol bewondering heb ik haar quilts van dichtbij kunnen bekijken, en zo nog beter een indruk gekregen van haar kleurgebruik, haar organische improv manier van werken, maar ook zeker haar quiltwerk. Veelal op de machine gequilt, maar ook regelmatig worden er met de hand siersteken toegevoegd.

De zaterdag erna was het dan zover: om 13:00 startte de workshop. De organisatie had hiervoor een mooie ruimte gereserveerd, waar Carolina alle dagen haar workshops kon verzorgen. Achter elkaar kwamen de deelnemers binnen, allemaal even gespannen en benieuwd wat er ging komen. De ruimte stond vol met voor iedere deelnemer een stoel en grote tafel, met daarop een Janome naaimachine en genoeg werkruimte op de tafel.  We hadden van tevoren een lijstje gekregen met welke materialen en stoffen we mee dienden te nemen, dus iedereen begon alvast zijn/haar tas leeg te pakken en het werkstation in te richten.

Analoog kleurenpalet?

Stipt om 13.00 uur heette Carolina ons allemaal welkom en gelijk werd al duidelijk dat zij erg duidelijk uitleg kan geven over haar technieken. Zij begon met een uitleg over het gebruik van de kleurencirkel en met name wat een analoog kleurenpalet is. Dit zijn kleuren die naast elkaar liggen op de kleurencirkel. Het doel van deze workshop is dat je leert hoe kleuren reageren wanneer deze als het ware over elkaar heen gelegd worden. Met verf kun je deze kleuren mengen, maar met stoffen moet je zelf bepalen wat die nieuwe ‘overlappende’ kleur is. Erg leerzaam om te zien hoe dit precies werkt.

 

Aan het werk

Na deze theorie, was het tijd om de handen uit de mouwen te steken. Op een royaal stuk freezerpaper gingen we uit de losse hand een aantal kromme lijnen tekenen en alle onderdelen werden voorzien van een nummer. De door onszelf meegebrachte stoffen werden beoordeeld door Carolina en deze gingen we vervolgens eerst los bovenop onze tekening leggen, om zo de juiste positie te bepalen. Belangrijk hierbij was, om goed op te letten waar 2 kleuren elkaar overlappen en om daar dan dus een goede tussenkleur te plaatsen. Dat was nog best een uitdaging, maar dit ging bij iedereen uiteindelijk prima.

Daarna werd de tekening in stukken geknipt, en konden we het freezerpaper op de juiste kleur stof gaan strijken. Er stonden vier strijkijzers ter beschikking voor de deelnemers en mocht je toch even moeten wachten: de koffie/thee/water en koeken stonden klaar om genuttigd te worden.

 

De puntjes op de i

Carolina deed ons voor hoe je deze rondingen keurig met een rolmes en liniaal kunt snijden met een extra ¼ inch naadtoeslag eraan, dat scheelt weer aftekenen.

Hierna leerden we hoe we de onderdelen in segmenten aan elkaar konden naaien en ook hoe het naaien van ronde vormen op de machine gaat. Na deze uitleg snorden al vrij snel op alle tafels de naaimachines en al vlot zaten de eerste onderdelen aan elkaar.

De workshop duurde tot 17:00 uur, dus vier uur totaal en het mooie hieraan was dat dit ruim voldoende was om je werkstuk klaar te krijgen.

 

 

Zo goed als iedereen had aan het einde dan ook een kleine quilttop gereed en onder applaus van de andere deelnemers liet iedereen trots zijn/haar resultaat zien.

Een zeer geslaagde en leerzame workshop!

 

Gert van Raalten

Meet & Greet Traditioneel 27 mei a.s

Kunnen we jou verwelkomen?

 

Op maandag 27 mei 2024 in ‘De Schakel’ in Nijkerk is het weer zover. De landelijke Meet & Greet Traditioneel staat dan op de agenda. Het programma bevat als vanouds een dagdeel met een doe-activiteit en een dagdeel met een lezing met Show and Tell. En tijdens de heerlijke lunch is er tijd om bekende en onbekende quilters te ontmoeten. De invulling is een verrassing voor de één, herkenbaar voor de ander.

Een Meet & Greet bezoeken is net even anders dan naar een Regiodag gaan. Je ontmoet er quilters uit het hele land. Je hoopt door de doe-opdracht op ideeën te komen, maar ook dat het gezellig is.

 


 

De lezing van Laura Strating-Janssens over het leven van de Amish waar zij  quilts laat zien, die gemaakt zijn door Amish is een ervaring. In deze patronen zijn de kleuren bewust gekozen om ontwerpen te creëren die een sterke compositie hebben, gebaseerd op geordende geometrische vormen. Iets waar niet alleen de traditionele quilter maar ook de moderne quilter veel uit kan halen. Bovendien gebruikt Laura haar eigen quilts om te vertellen over de gebruikte technieken. Heel praktisch, vanuit haar eigen ervaringen. Ook al heb je veel gelezen en gezien in romans en documentaires over het leven van de Amish, er is iedere keer wel iets dat in het oog springt. De manier van leven in eenvoud die zo simpel lijkt, maar het niet is. De eenvoudige patronen, effen stoffen, de bijzondere kleurcombinaties.


 

Quiltboeken over de Amish zijn goed te vinden. Bekijk o.a. ‘Amish Quiltpatterns’ door Rachel T. Pellman of ‘Amish Quiltmaker’ of ‘From Small Project to Full Sized Quilts’ door Bettina Havig. Heb je ooit al eens een Amish quilt of pop gemaakt, neem deze dan mee en deel je ervaringen met ons.

Maria Broers, de lesgeefster van Miracle Quilts in Utrecht, verzorgt de opdracht van deze dag; de mal voor het patroontje zelf maken, de vorm op de stof overnemen en dan de blokjes combineren tot een nieuw patroon. Het klinkt als een simpel ‘werkje’. Maar is niet elk begin van een patroon hetzelfde? Malletje, stof snijden en aan elkaar zetten?

Het is een verrassing en een uitdaging wat dit gaat worden. Natuurlijk kun je gaan puzzelen welk patroontje het kan zijn. Tumbling Blocks of stervormen? Je kunt het ook laten gebeuren, gewoon beginnen en ontspannen bezig gaan met patroon en stof. Ga de uitdaging aan om hetzelfde blok in verschillende kleurcombinaties en legvormen om te toveren tot een mooie quilt. Dat je er veel kanten mee op kunt is zeker. Dit eenvoudige principe krijgt binnenkort een vervolg vanuit de Commissie Traditioneel Quilten. Volg daarvoor het nieuws op de website en doe nu alvast lekker mee.


 

Laat jij je verrassen en inspireren? Vind je het leuk om mee te doen en kun je op maandag 27 mei? Schrijf je dan in met behulp van onderstaand formulier. Dit is inclusief de lezing, het stofpakketje voor de workshop en een goed verzorgde lunch. Bovendien is Miracle Quilts aanwezig met de winkel om je stoffen en quiltbenodigdheden aan te vullen.

De inschrijving is na ontvangst van de betaling definitief. Er is plaats voor 60 deelnemers.

We hopen jullie te ontmoeten op maandag 27 mei in Nijkerk.

Graag tot ziens!

De commissie Traditioneel Quilten: Janine van Dijk, Sylvia Jansen, Joke van de Kracht en Yvonne van der Sluijs.

Inschrijven kun je je hier (klik).

Salamanders van Escher

De uitdaging

Tijdens een regiodag zag ik een quilt van Agnes Bruinenberg-Quist. Het prikkelde mij om dit te gaan tekenen in EQ8. Dit lukte niet goed. Ik kreeg van Agnes het patroon. (Design van Kay Parker)

Ik wilde het echt wel in eigen afmetingen kunnen creëren en de rand zo laten lopen dat er geen gedeeltelijke salamanders op de rand kwamen. Wat ik het mooiste vond. Dit was een flink proces. Ik ben er maanden mee bezig geweest. Daardoor leerde ik EQ8 ook beter kennen. Het basispatroon is een hexagon. Van de helft maak je weer driehoeken en de kunst is om de lijnen goed te laten doorlopen. In EQ8 kun je alleen vierkanten of rechthoekblok maken. Dit vormde een extra uitdaging. Met wat creatieve aanpassingen lukte het.

Aanpassen en tot een quilt komen

Daarom bedacht ik een basisblok met drie salamanders en kon dat verwerken om tot een quilt te komen.

Echter in het overzicht liepen de lijnen alleen niet mooi door (zie linkse foto). Wel kreeg ik daardoor een beeld van het geheel en kon ik goed de afmetingen van het basishexagon bepalen.

De eerste blokken

In overleg met mijn dochter koos ik de stof en ging aan de slag. Daarvoor gebruikte ik  theezakjes papier en tekende daar de patronen op over. Ik heb de top met de hand genaaid (veel tijdens de vakantie in Denemarken) en de naden plat rollen met de roller werkte erg prettig. Ik had amper een strijkbout nodig.

De buitenrand

De zij-, boven- en onderkant vormde een flinke uitdaging. Ik printte de hele quilt uit en nummerde iedere halve hexagon. Per nummer kon ik zien welk stukje de achtergrondstof moest zijn. Het bleef tellen en opletten. Ik werkte in banen van beneden naar boven. Ik heb er een paar foutjes in gemaakt. Zoals mijn man dan zegt; ‘geeft niets, dan heb je twee keer plezier van een lapjes’ . Uiteindelijk was de top klaar.

Quilten

Toen kon ik de quilt dubbelen en quilten. Dit heb ik op de naaimachine gedaan. Ik heb op de salamanders rug- en koplijnen genaaid en met een patrooninstelling van mijn Juki naaimachine kon ik ook oogjes aan de salamanders geven. Daarna om alle salamanders heen genaaid en de buitenrand zoals het me uitkwam. Tot slot kreeg de quilt een label.

Het cadeau

Op 16 april was de grote dag dat onze kleindochter 4 jaar werd. Ze was heel blij met de quilt. Ze miste wel oortjes. Daar bedacht ze wat op, dat zijn de puntjes op de koprand. Ze ging slapen met de panda die de andere oma voor haar maakte in haar armen en de quilt over zich heen, dromend over de volgende dag dat ze ook naar de basisschool mocht.

Hartelijke groeten en tot de volgende keer,

Gré van Schuylenburg
Zie ook mijn fb quiltvreugde