Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Marjolein

Onze vrijwilligers

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we ongeveer een jaar geleden begonnen met een nieuw thema, namelijk: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein.

Greetje heeft het stokje doorgegeven aan:

Marjolein van der Eijk

 

 

De functie(s) bij het Quiltersgilde

Sinds 4 jaar ben ik bestuurslid van het Quiltersgilde. In Quiltnieuws stond een vacature voor een Regiocoördinator en ik heb daarop gesolliciteerd. Helaas had ik een valse start want al snel kwam Corona en waren er geen regiodagen meer. Alles was anders dan anders. Maar inmiddels draaien de regiodagen gelukkig weer zoals vanouds en heb ik m’n draai erin gevonden.

Mijn andere taak binnen het bestuur is het laten drukken- en het beheer van de kaarten. Dit jaar, voor de ATT, heb ik dat voor het eerst zelf gedaan. Best een grote verantwoordelijkheid want het gaat om veel geld, maar het is gelukt. Gelukkig had ik een goede hulp aan Harry Roelands, de fotograaf. Ook ben ik binnen het bestuur contactpersoon voor de Art Quilt commissie.

Het leukste van dit vrijwilligerswerk vind ik het contact met andere quilters. Ongemerkt leer je snel heel veel nieuwe mensen kennen en we delen allemaal dezelfde passie. Het is helaas niet altijd mogelijk om het iedereen naar de zin te maken maar dat hoort erbij.

Marjolein als quilter

Inmiddels quilt ik zelf al meer dan 30 jaar. Net als de meesten ben ik traditioneel begonnen en heb ik patchwork dekens gemaakt voor gebruik op verschillende bedden.

 

Detail “Première” mijn eerste quilt

 

Mijn interesse voor verschillende materialen en technieken groeide en mijn quilts werden kleiner, minder traditioneel van patroon en meestal machinaal gestikt en gequilt.

 

 

Zes jaar, dat zijn 3 tentoonstellingen, heb ik deel uitgemaakt van de groep “de Torenquilters”. Een heel inspirerende groep waar prachtige quilts volgens een bepaald thema werden gemaakt voor een tentoonstelling in de toren van Goedereede.

 

“Is er nog post?”

 

Meer dan 15 jaar heb ik in de Quilt-Bee in Dordrecht gewerkt. Eerst in de winkel en later ook als docent. Daar heb ik veel verschillende cursussen gegeven van de “Basiscursus” met de hand tot het werken met niet traditionele materialen. Een heel leuke tijd met enthousiaste cursisten die ik nog regelmatig ergens tegenkom.

 

“Tulpen en Tegels” een ontwerp voor de cursus “Patchwork met de naaimachine”

 

Voor mijn gevoel was ik zelf ook nog lang niet uitgeleerd en ik heb me aangemeld voor Quilten Speciaal, een tweejarige cursus van het Quiltersgilde onder leiding van verschillende docenten en kunstenaars. Dat was heel waardevol.

 

“Tribal Dance” Eindwerkstuk Quilten Speciaal 13″ (foto: Harry Roelands)

 

Uit de deelnemers aan deze cursus is de groep “teQStiel” voortgekomen waar ik nog steeds met veel plezier deel van uitmaak. In deze groep proberen we elkaar te motiveren en ons werk naar “een hoger plan” te tillen.

Sinds een aantal jaren ben ook ik lid van SAQA, de internationale Art Quilt organisatie. Zij schrijven meerdere thema’s per jaar uit waarvoor je een quilt kunt maken. Er vindt altijd een selectie plaats en ik ben er trots op dat inmiddels 3 van mijn werkstukken voor verschillende rondreizende tentoonstellingen zijn geselecteerd. De laatst geselecteerde was voor het eerst te zien in St. Marie aux Mines afgelopen september en vorige maand in Italië in de tentoonstelling “Minimalism”. Deze quilt is geïnspireerd op het werk van Jan Schoonhoven, één van mijn favoriete kunstenaars. Ik heb de lijnen gestikt met een tweelingnaald en de stof is een katoen/satijn wat door de glans een mooie schaduwwerking geeft naast de lijnen.

 

 


Op dit moment ben ik bezig met het maken van verschillende proefjes van machinaal borduurwerk op Soluvlies. Een onderzoek om te kijken wat er wel- en niet mee kan.

 

 

Naast mijn werk voor het Quiltersgilde ben ik eigenlijk altijd bezig met textiel, hetzij met m’n handen of in m’n hoofd. Het blijft een onuitputtelijke bron van mogelijkheden en plezier!

Ik geef graag het stokje door aan Liesbeth Wessels

Marjolein van der Eijk

 

 

Moderne Round Robin

Quiltgroepje

Hallo, daar ben ik weer, Gerie. Net als zovelen van jullie zit ik bij verschillende quiltgroepjes. Eén daarvan is een modern quiltgroepje. We zijn met zijn vijven en we proberen met elkaar uit te vogelen wat een quilt nou eigenlijk modern maakt. Want er zijn wel richtlijnen, maar die spreken elkaar ook vaak tegen. Het Quiltersgilde organiseerde een Moderne Round Robin, maar niet iedereen in ons groepje wilde daar aan mee doen. Het idee om te werken aan een quilt voor iemand anders, die misschien beter zou kunnen quilten, zorgde voor teveel stress. Dus besloten wij om met elkaar een moderne Round Robin te doen. Van de vijf wilden er vier meedoen. Zo gezegd, zo gedaan. We maakten wat afspraken zoals het formaat van het beginblok en dat we niet gingen appliqueren. We gingen elk aan de slag en nu, 5 maanden later, hebben we vier quilttops. Vorige week was onze grote onthulling.

Gerie’s top

 

Dit is mijn beginblok. Ik ben momenteel nogal met improv (improvisatie) bezig, dus heb ik een groter en twee kleinere improvkruizen gemaakt. Improv wil onder meer zeggen dat je geen vooropgezet plan hebt, hoe je quilt eruit komt te zien. Je begint gewoon te snijden/knippen en aan elkaar te naaien. Helemaal zonder plan is ook niet nodig. Van deze techniek kun je een hele quilt maken, allemaal improvplussen, groter, dikker, kleiner, dunner, recht, scheef. Dan heb je een globaal plan van aanpak, maar geen plan voor de hele top. Toen mijn blok in elkaar zat, bedacht ik me dat het misschien leuker was geweest om 1 kleinere plus om te draaien, voor een betere verdeling over het blok. Ach ja, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik vind dat veel negatieve ruimte (het wit, in dit geval) een quilt een moderne look geeft. Met mijn beginblok wilde ik meegeven: veel negatieve ruimte, improv, lijnen, kruizen, paars, wit en turquoise. Anny, die mijn blok als eerste ontving, wist niet meteen wat ze met al die negatieve ruimte moest doen.

 

Ze heeft doorgewerkt met het wit, paars, improv en lijnen. Ze heeft er flying geese/chevrons en hoeken aan toegevoegd. De kruisen en het turquoise zijn weggevallen.

Daarna kwam Ellen. Zij zette het wit/paars door en bracht het turquoise weer terug. Ze wilde de lijnen doortrekken en heeft er meer improvlijnen aan toegevoegd, alsmede een beetje blauw. Ook de negatieve ruimte heeft ze in 1 hoek doorgezet. Een andere mogelijkheid was geweest, om de lijnen solitair door te trekken en in de nu negatieve hoek, 1 blokje improvlijnen te maken. Daarna kwam Ans aan de beurt. Ans heeft de lijnen doorgezet, met het wit en paars. Het turquoise is soepel overgegaan naar groen. De herhaling van de hoekblokken met een logcabin vanuit een hoek in plaats vanuit het centrum geeft ook een moderne sfeer.

De top van Ans

 

 

Het beginblok van Ans, met drie blokken van mij. Het beginblok van Ans was een disappearing pinwheel maar haar compositie lijkt ook erg op een churndash. Het leek mij leuk, om van haar beginblok, de verhoudingen aan te passen. Als je het beginblok bekijkt als een basis9patch, heb ik de eerste rij horizontaal en verticaal verkleind, de tweede rij horizontaal en verticaal hetzelfde gelaten en de derde rij horizontaal en verticaal vergroot. (Als je meer wilt weten over deze techniek: Tip: Het boek Wild van Quilt, door Chea Goossen). Ik heb uit het beginblok de kleuren oranje en groen geselecteerd. Want ik wilde geen saaie lichte achtergrondkleur. Ik had 1 blok gemaakt en aan het beginblok gezet, maar dat vond ik toch wat weinig. Dus maakte ik nog een keer hetzelfde blok en het blok met de kleuren omgedraaid. In mijn hoofd leek het wel leuk, maar toen ik het geheel zag, werd ik er toch niet echt vrolijk van. Dit is duidelijk een voorbeeld waarom de meeste quilttops een saaie, lichte achtergrondkleur hebben. Helaas had ik geen tijd meer om iets nieuws te maken, het was inleverdag. Gelukkig kwamen er na mij nog twee mensen, die het misschien weer leuker konden maken.

Dit is het (voorlopige) eindresultaat van de quilttop van Ans. Na mij kwam Anny weer aan de beurt, die het blokpatroon losliet en doorging met hoeken en de kleur oranje. Zij haalde blauw uit het beginblok omhoog en voegde een zwarte tussenrand toe, die een scheiding aanbracht tussen de eerste twee delen en het derde deel. Daarna kwam Ellen, die doorging met de kleuren zwart en oranje. Zij ging verder met de rechthoeken uit het beginblok en voegde een kop en een kont toe aan het geheel, door onder en boven een zwarte rand aan te brengen.

Over deze top hebben we lang gedebatteerd, hoe we de invloed van mijn toevoeging kunnen verbeteren. Er zijn diverse opties de revue gepasseerd, zoals: * de delen 3 en 4 invoegen in het midden van de delen 1 en 2, horizontaal. * De delen 3 en 4 invoegen in het midden van de delen 1 en 2, verticaal. * Het blok rechtsboven eruit halen en vervangen door een herhaling van het beginblok. Het verwijderde blok kan dan dienst gaan doen als label. * De bovenste twee blokken van deel 2 doorsnijden en het afgesneden gedeelte onderaan eraan naaien.

Mogelijkheden te over, wordt vervolgd.

Ellen’s top

 

De derde ronde. De top voor Ellen. Zij was begonnen met de letters L,O,V,E in wit en groen. Ans werkte door met blokjes en gebruikte de kleur groen als verbinding tussen de blokjes. Ze voegde hartjes als symbool voor de liefde toe, alsmede de kleuren oranje en rood. Ik wilde eigenlijk geen blokjes maken, omdat dat mijns inziens niet zo modern is, maar ik vond geen mooi alternatief. Dus de blokjes ook doorgezet, met het groen als verbinding. Als nieuwe toevoeging wilde ik rozen als symbool toevoegen. Plan A was improv rozenblaadjes snijden, maar door het kleine formaat kreeg ik dit niet voor elkaar. De curves waren te groot. Dus heb ik uiteindelijk gekozen voor improv irisquilten. In dit geval een soort logcabin met een driehoekje als basis. Daarna kwam Anny weer, die koos voor alle vier eerder gebruikte kleuren, doorzetten van letters (LOVE) is…. (vind ik een hele leuke vondst), en toevoeging van lijnen en chevrons. De chevrons kun je ook zien als braids, visgraat of vlecht.

Anny’s top

 

En de laatste ronde. De top voor Anny. Anny is begonnen met een blok waarbij ze ook de beginverhoudingen heeft aangepast. Haar vorm in het blok wordt van de linkeronderhoek naar rechtsboven steeds groter. Ze gebruikte diverse groentinten in verschillende grunchestoffen. Ze heeft ook kleurverloop van donker naar licht. Daarna kwam Ellen. Zij ging door met de kleur groen en voegde blauw, oranje en rood toe. Zij werkte juist van licht naar donker maar bleef wel de oorspronkelijke vorm vergroten.

Toen kwam Ans. Zij brak met alles door er een zwartwit kader van vingerhoedjes (of tumblers) omheen te maken. Een heel mooi geheel, maar de top was eigenlijk nog niet af. Ik moest er ook nog een stuk aan toevoegen. Daar heb ik een hele tijd over nagedacht wat ik er mee moest, tot ik besloot het voorbeeld van Ellen te volgen. Ik bleef in de kleuren groen en rood, behield de vorm en werkte van licht naar donker. Vanwege de keuze voor grunchestoffen door Anny (en Ans) ging ik weer terug naar de grungestoffen.

Tot slot

Uiteindelijk vind ik de tops van Anny en van mij het meest modern. Misschien doordat ons beginblok al een modernere inslag had. Ik ben heel benieuwd wat Ans nog gaat doen met haar top. Ook Ellen heeft aangegeven nog wat te willen toevoegen aan haar top. Er zijn mensen die vinden dat je niks mag veranderen aan een Round Robin top. Dat mogen zij vinden. Er zijn ook mensen die vinden dat je wel wat mag veranderen aan een Round Robin top. Dat mogen zij ook vinden.

We hebben alle vier met veel plezier aan deze tops gewerkt en we hebben er veel van geleerd. Dat is voor ons het belangrijkste.  Tot de volgende keer.

Gerie Lammers

Van een Euler pad naar een kleedje voor de kat

Top voor de ATT

Afgelopen juli was ik nog druk aan het werk om mijn top te quilten voor de Algemene tentoonstelling. Ik quilt meestal met de hand. Maar deze top is best wel groot en op de hand quilten zou me nog wel een jaar of wat kosten. Daarom besloot ik om deze top op de naaimachine te quilten. Ik was gewoon lekker voor me uit een beetje aan het quilten op mijn naaimachine, de naden aan het doorstikken. Tot ik bij een blok kwam waarbij ik even de quiltweg kwijt raakte. Hoe kon ik dit blok zo quilten,  dat ik elke naad maar 1 keer naaide en dat ik niet hoefde af te hechten?

 

 

Ik probeerde het een keer op papier, maar daar had ik geen geduld voor. Ik ging er maar gewoon voor. Maar ik moest wel drie keer aan- en afhechten voordat het mij lukte om alle naden van het blok te quilten. Nu heb ik weinig ervaring met quilten op de naaimachine. Dus het kan zijn dat mijn verhaal over een Euler pad allang bij jullie bekend is en/of op een handiger manier op te lossen is. Maar dit is mijn verhaal.

Euler pad

Mijn partner is wiskundige en het leek me voor hem een leuke uitdaging om dit eens op te lossen. Hoe kun je dit blok nou quilten met als eisen dat er maar 1 keer aan- en afgehecht mag worden en dat elke naad precies 1 keer gestikt wordt? Hij krabde even op zijn hoofd en vroeg toen: “een Euler pad dus”? Nu had ik daar nog nooit van gehoord, maar het leek me in ieder geval leuk dat dit probleem een naam had.

Ik heb het even opgezocht op internet. Daar vind je op wikipedia de volgende tekst:

De wiskundige Leonhard Euler heeft zich onder meer beziggehouden met het probleem van de zeven bruggen van Koningsbergen. Dit probleem komt neer op de vraag of het mogelijk is in een samenhangende graaf, zoals bij de zeven bruggen, een wandeling te vinden waarin alle zijden één keer voorkomen. Zo’n wandeling heet een eulerwandeling. Het is ook de vraag dat een dergelijke wandeling bestaat zodat deze begint en eindigt in dezelfde knoop, dat heet een eulercykel.

Precies wat ik zocht dus! En als de “wandeling” op mijn quilt nu ook nog eens op hetzelfde punt uitkomt als waar het begint, dan kan ik zonder aan- en af te hechten twee van die blokken quilten!

Maar voordat mijn partner aan een oplossing kon werken, moesten eerst de “knopen” geteld worden. Een knoop is een punt waar de lijnen, in dit geval dus de naden, samenkomen. Er is alleen maar een oplossing als het aantal lijnen bij iedere knoop even is. Er mag geen “knoop” zijn waarbij het aantal naden oneven is, maar er is een uitzondering: er mogen er wel precies 2 zijn met het aantal naden oneven. En in zo’n knoop waar een oneven aantal lijnen samenkomt, moet je de wandeling dan wel beginnen en eindigen.

Dus tellen maar…. Gelukkig bleek dit geen probleem te zijn, allemaal even “knopen”. Hieronder het pad zoals mijn vriend dat voor mij uitgetekend heeft. Ik volgde de aangegeven lijnen van 1 naar 30 en het werkte perfect!

 

 

Ik had nog zo’n blok, in de hoeken, en daar kon gelukkig ook een Euler pad voor gemaakt worden. Bij de punten B (van Begin) en E (van Eind) zijn er 5 naden, dus in deze punten moet je beginnen dan wel eindigen.

 

 

Dit is het eindresultaat. De foto is gemaakt door onze fotograaf, Harry Roelands. Het ontwerp is gebaseerd op de Bathwick quilt van Karen Styles. Ik heb hier en daar wat weggelaten en wat extra applicaties en borduursel toegevoegd.

 

 

Kleedje voor de kat

En hoe zit het nou met dat kleedje voor de kat?

Na het maken van mijn quilt had ik nog allerlei restjes over. Ik heb daar voor de kat een leuk kleedje van gemaakt (zonder Euler pad). En het wordt op prijs gesteld door mevrouw ….

 

 

Sylvia Jansen

Allemaal in Quiltnieuws

Portret, mysterie en nog meer

Morgen gaat Quiltnieuws 158 naar de drukker en dan ontvang je het exemplaar in december. Wat staat erin?
Zoveel pagina’s foto’s van de Algemene Tentoonstelling van Quilts van afgelopen augustus. Ze staan allemaal al op onze pagina in YouTube: klik hier
Ook een portret van een quilter die een speciale positie inneemt tussen alle andere. Zij maakt alleen hele speciale textiele werken. En onlangs heeft ze zelf ook hier een blog geplaatst.

 

Mysterie 2023

Het laatste deel van de mysterie van 2023, gemaakt door Gemma Versluys en Marjolein den Oudsten. Hoe gaan alle stukjes in elkaar passen en hoe ziet het er dan uit? Misschien heb je al eens geprobeerd om het in elkaar te laten passen, maar er komen nog wat stukjes bij. Nog even wachten dus.

 


Wat nog meer?

Een interview met een internationale quilter, Project Q van Gerda de Jong met een mooi tasje of etuitje.
Lia Meiborg heeft weer een artikel geschreven waar ik écht om moest lachen, jij hopelijk ook!
Gert van Raalten legt uit hoe hij een moderne quilt heeft gemaakt, zodanig dat jij deze ook kan maken. De tentoonstelling van de Lingelappers is geopend door en in ons ledenblad in beeld gebracht door dezelfde Gert van Raalten.
Alweer vijf jaar bestaan de Moderne Mockingbirds en de redactieleden hebben weer een eenvoudig cadeautje bedacht in verschillende uitvoeringen. Ook een tentoonstellingsagenda staat erin. Kijk altijd voor de meest recente versie op onze website: klik hier.

Nog een maandje en dan ligt het in de bus of op de mat!

 

Marjolein den Oudsten

Een drukke quilter

Brrrrrr, het is een week  dat ik nauwelijks aan de lapjes en draadjes toekom. Ondanks de vele  leuke dingen heb ik dan altijd een beetje een ‘wat jammer’ gevoel. Waarschijnlijk is dit voor heel veel lezers herkenbaar.

Iedere dag een halfuurtje 

Tijdens de opleiding Quilten Speciaal leerden wij dat je elke dag even een halfuurtje tijd moet maken voor je textiele werk. Het klinkt zo eenvoudig, maar het zit er deze week  echt niet in.

Maandag heb ik mijn werk  opgeruimd na een expositie in de Teresiakerk in Apeldoorn met mijn kunstcollectief Diversity. Het is altijd toch weer een klusje waar ik even mee bezig ben. Het was een mooi ingericht expositie en ondanks de onverwarmde kerk  en een gesloopt altaar  hebben wij er samen met de bezoekers een feestje van gemaakt met schilderen, borduren en muziek van onze ‘huis’ muzikant.

Ook een  feestje is dat mijn vriendin een aantal dagen gezellig bij ons logeert met woensdag  een super gezellige Fryslân Boppe dag met de andere Friese / Groningse meisjes (en jongens). De  logeerkamer lag nog vol met de zomerkleding, dus moest ik mook nog even flink met de strijkbout aan de slag voor een gastvrije ontvangst. 

Donderdag is de dag van de weefles met dit keer nog enig voorbereidend huiswerk. Een weefbrief en bindingstekening is voor mij na ruim anderhalf jaar weefles nog steeds een hersenkrakers klus.  

En dan nog een presentatie maken over creativiteit voor mijn groep teQStiel. Het is een terugblik op de door het Quiltersgilde georganiseerde tweejarige opleiding Quilten Speciaal en dan met name wat het voor mij heeft betekend en wat voor invloed het heeft gehad op mijn textiele ontwikkeling.  Ook is het mijn beurt om iets lekkers voor bij de koffie mee te nemen. Nog een weekje te vroeg, maar ik vind gevuld speculaas wel passend bij het wisselvallige weer.

En dan zijn er natuurlijk de gewone terugkerende huishoudelijke klusjes. Ze hebben geen naam, maar vreten tijd. 

Natuurlijk is de conclusie van het hele geweeklaag  dat ik weer  eens een slechte planning heb en ik ben bang dat ik het ook niet meer ga leren.

Quilter tussen de wevers

Met die titel heb Ik een  verhaaltje geschreven voor het textielplatform. Het is een verhaaltje over toch wel enige vergelijking tussen quilters en wevers. 

Vind je het leuk om het verhaaltje te lezen  klik dan hier . Overigens is het reuze interessant om regelmatig even heel kijkje te nemen op het  Textielplatform. Er staan tips over exposities, workshops en allerlei andere wetenswaardigheden over textiel.

Dit was een week uit het leven van een quilter. Gelukkig zijn de komende weken een stuk rustiger en kan ik mij weer in mijn passie onderdompelen.

Eén hartelijke groet en tot in 2024. 

Jo Huijsman

Sfeervolle kersttijd

De wintertijd is afgelopen weekend ingegaan. We gaan de donkere dagen voor Kerst tegemoet.

Er zijn kerstliefhebbers die de kerstboom al vóór sinterklaasavond hebben staan, compleet met sfeerverlichting, kerstversierselen en engelenhaar. Hoe leuk is het dan om je huis nog sfeervoller te maken met een mooi kerstquiltje. Een tafelloper, sierkussen of een kleed om de voet van de boom voor de cadeautjes dragen ook bij aan een sfeervolle kerstinrichting. Of een warme quilt om met een beker warme chocolade met slagroom lekker onder weg te kruipen.

Is je belangstelling gewekt met deze introductie? Gaat het kriebelen om aan de slag te gaan? In Quiltnieuws nr. 157 wordt in de rubriek “Nieuw in de bibliotheek” het boek Christmas Quilting: 8 Timeless Projects genoemd.

 


In dit boek zijn diverse patronen te vinden in de technieken traditionele blokpatronen, applicatie en paper piecing. Voor ieder wat wils. Je kunt het boek lenen uit onze bibliotheek maar het is ook online te bestellen. Het is een Engelstalige uitgave en bevat 8 inspirerende patronen met beschrijving. Een tip: blader voor Nederlandse patronen en beschrijvingen eens door ons eigen blad Quiltnieuws of andere quilttijdschriften die in het najaar uitkomen.

Vredesduif

Op dit moment is het onrustig in de wereld. In de zomermaanden zijn vele hectaren over de hele wereld verwoest door branden, overstromingen en aardverschuivingen. Helaas zijn er oorlogen waardoor veel mensen een veilig heenkomen moeten zoeken in een ander land.

Kerst staat voor vrede. Een quiltje maken van een vredesduif kan in deze periode heilzaam werken. Om zelf bewust met het leed in de wereld en de wens voor vrede om te gaan. Als je googelt op “Love-the-Dove-Pattern” dan vind je voorbeelden mét patroon om je te inspireren.

 


Meer ideeën

Een ‘glas-in-lood’-quilt met een kerst- of bijbelse voorstelling of een kerststal is ook leuk om te maken. Als je googelt op Kerststalquilts of Bijbelquilts zijn er heel veel ideeën en mogelijkheden te vinden.
Misschien heb je nog oude exemplaren van “Creatief met Patchwork”. Jaarlijks was er een uitgave met kerstpatronen. De “Quiltmania” zal ongetwijfeld aandacht aan de decembermaand besteden. Oude(re) quilttijdschriften en -boeken zijn mogelijk te vinden in de kringloopwinkels.

En wat let je om zelf een ontwerp te maken? In het ‘Patchwork Patronenboek’ van Karin Pieterse vind je bij de nine-patch blokken het “Easy Star”-patroon, de “Pointed Star” en “Another Star”, alle drie redelijk eenvoudig te maken. Wil je meer uitdaging kijk dan bij 8-hoekindeling de “Challenge Star” en de “Crossed Star” of bij ronde vormen naar de “Hexagon Star”.

Wil je nog meer inspiratie opdoen voordat je aan de slag gaat? In december 2021 is er door het Quiltersgilde ook aandacht aan de kerstquilt gegeven. Wil je deze blog nog eens nalezen? Klik op deze link: https://www.quiltersgilde.nl/kerstquilts/

Naar aanleiding van de blog in 2021 zijn 2 Youtube filmpjes gemaakt die je met deze linkjes kunt bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=rJtE9UQZxu4&list=PLlr6Pl2fP9UdYx3jt7i1o54cCIRY-6cER
https://www.youtube.com/watch?v=_wVo8ah-EmQ

En denk ook eens aan de Kerst mysterie “Winterse taferelen”, gepubliceerd in de vier nummers van Quiltnieuws 2018.


Ik neig er bijna naar om een boodschappenlijstje voor je samen te stellen. Cacaopoeder en melk voor de beker warme chocola (weet je dat een schepje ‘boerenjongens’ daar heel lekker in is?), glühwein voor rond de borreltijd met een schaaltje zelf te kraken walnoten, naar de kringloop om naar boeken en tijdschriften te zoeken en natuurlijk even langs de favoriete quiltwinkel voor het aaien en uitzoeken van kerstlapjes voor je kerstproject. Ik wens je alvast veel voorpret en daarna een sfeervolle decembermaand.

Yvonne van der Sluijs

 

Zomaar een regiodag in Swifterbant

Soms ben je voor een regiodag al heel lang van te voren op zoek naar een workshop die je de leden van het Quiltersgilde aan wilt bieden en soms loop je er zomaar tegen aan.

Weerribbenfestival 2022

Op het Weerribbenfestival in 2022 was ik erop uit getrokken om met de fiets, het was een prachtige dag, de route langs alle exposanten te gaan rijden. In het kerkje van Oldemarkt viel ik met mijn neus in de spreekwoordelijke boter. Prachtige collages zag ik daar van koeien in de wei, het marktplein van Steenwijk, kortom kunst van bij mij om de hoek.

Ik had al wel eens gehoord van een tentoonstelling in Rijswijk waar de Britse kunstenaar Ian Berry zijn kunnen tentoonspreidde, maar wie had deze schilderijen, met voor mij zo’n bekende omgeving, dan toch gemaakt?

Marrie Bel

Ik ging maar eens op zoek naar Marrie Bel! Van het Quiltersgilde had ze nog nooit gehoord, een workshop nog niet gegeven, maar voor ons wilde ze het wel eens gaan uitproberen. Dus we hebben overlegd, telefoonnummers uitgewisseld, enz. We hebben elkaar goed leren kennen. Greetje Hein en ik gingen eerst maar eens een (proef)workshop volgen in Meppel. Tja, zo komen we nog eens ergens voor alle voorbereidingen.

 

 

Spijkerbroeken

De bezoekers van onze regiodagen werden in maart  2023 door ons gewaarschuwd. Ga alvast maar oude, versleten spijkerbroeken sparen!!! Wat daar verder mee gebeuren ging, was ook voor ons nog een verrassing. Het werd al snel 27 en 28 oktober 2023, de data van onze regiodagen.

 

 

Veel ruimte hebben we nodig om spijkergoed en materialen uit te spreiden. Met 70 dames past het precies in de Steiger, onze vertrouwde locatie.

 

 

Ook de winkel is er: Ineke Schotanus met Quiltkompas. Dus laat de dag maar snel beginnen. Iedereen krijgt van ons een kopie van het te maken werkstuk en krijgen we van Marrie uitleg over de werkwijze.

 

 

En we mogen het origineel van Marrie bewonderen.

 

 

Al vrij snel zijn de eerste vensters zichtbaar, wat een leuke resultaten zien we verschijnen. De bezoekers hebben er zin in.

 

 

Na de lunch gaat iedereen weer snel verder nadat Marrie de uitleg van de struiken, bomen en bloemen heeft gegeven; dit moet toch ook geprobeerd worden.

 

 

Wat wij deze dag gemaakt hebben heeft hele mooie resultaten gegeven. Als we de collages van Marrie goed bestuderen zien we wel dat er nog heel veel uren geoefend moet worden.

 

 

Voor diegene die nieuwsgierig is geworden en haar werk in het echt wil gaan bekijken: ze exposeert op dit moment in het Stedelijk Museum in Meppel, nog tot 14 januari 2024.

Greetje en ik kunnen weer terugkijken op 2 drukke, maar o zo gezellige dagen met leuke, hartelijke gesprekken bij de Show en Tell.

Hopelijk gaan jullie thuis nog even fanatiek aan de slag en zijn de vensters weer te zien op onze volgende regiodagen in Swifterbant.

Graag tot ziens op 15 en 16 maart 2024,

Marijke Nieuwenhuijsen

Gastvrijheid; Par l’amour

De ijsvogels

Een serie berichten over prijswinnaars van de wedstrijd “Gastvrijheid”. Hoe komen zij tot hun idee en ontwerp. En hoe bijzonder om te lezen hoe zij te werk zijn gegaan. Echt niet alles gaat vanzelf. Hier het verhaal van Jeannette van der Linde. Zij won de publieksprijs, gekozen door bezoekers van de Algemene Tentoonstelling in Nijkerk. 

Het thema “Gastvrijheid” vond ik best wel lastig. Mijn eerste idee was iets over vluchtelingen omdat het actueel is. Maar dat heeft vaak een hele negatieve lading door problemen, honger, oorlog enz., die meestal meer in de aandacht staan dan het aspect gastvrijheid.

Omdat ik mijn werk ook graag in de kamer hang en ik van nature een positief ingesteld mens ben wilde ik er toch een andere, positieve draai aangeven.

Mijn man kwam met het idee van de ijsvogels en dat sprak me erg aan. Dit beeld appelleert aan mijn gevoel van gastvrijheid: welkom, warmte, genegenheid, kleurrijk en universeel. Je wordt welkom geheten om samen iets te delen en dat gebeurt in alle culturen, bij alle leeftijden en ook bij de dieren.

Deze mannetjes-ijsvogel nodigt het vrouwtje uit om in zijn domein te komen, ze mag er zelfs langere tijd blijven als ze dat wil. Voor mij is dat het toppunt van gastvrijheid! Helaas was de jury het hier niet mee eens en was juist mijn invulling van het thema een punt dat minder punten opleverde.

Werken in  3-Dimensionaal

Ik wilde graag 3D werken en koos ervoor om het werk op een raam te zetten zodat ik er dingen op kon monteren zonder dat ze gingen hangen. De achtergrond was een probleem: ik had een basis gemaakt met Inktense potloden en die uitgeveegd met water. Helaas zat bijna alle kleur in het papier waarop mijn stof te drogen lag en niet in de stof zelf. Ik heb geprobeerd om met olieverf daaroverheen te verven met helaas hetzelfde resultaat: een fletse achtergrond. Toen toch maar weer met de Inktense potloden verder gewerkt maar nu gelmedium gebruikt in plaats van water om de kleuren te activeren. Het resultaat is een hele volle kleur die is versterkt door het patroon door te stikken met verschillende kleuren garens.

basisfoto voor de quilt

 

 

De boomstam is gemaakt van geplooide gordijnstoffen en met de naaimachine vastgezet in diverse steken.

detail boomstam

De ijsvogels zijn gemaakt van 2 kleuren stof: een zelf geverfde blauwe- en een oranje stof en daarmee zijn de basisvormen gemaakt. De twee basisvormen zijn intensief bewerkt met threadpainting in 22 kleuren garens. Je werkt van donker naar licht en bouwt de kleur in tinten op. Doordat de vogels naar buiten toe sterker zijn gestikt gaan ze opbollen. Nadat ik de vogels had uitgesneden zijn ze op hun plek vastgezet door ze langs de randen vast te stikken met de naaimachine. Ze zijn gevuld met een synthetische vulling voor knuffels.

 

Het visje

Het visje is gemaakt van 2 lagen zilver-skai waar een motief van schubben op is genaaid. Het oog is een paillet. Met de achterkanten naar binnen en een vulling van Fiberfill zijn de lagen aan elkaar gezet. Door de vis een slag te draaien lijkt hij wel te bewegen. Als laatste heb ik een aantal kralen geregen aan een draad om de vis er vers gevangen uit te laten zien, ook weer een uiting van gastvrijheid.

Al met al ben ik zelf tevreden over het eindresultaat en ik was blij verrast dat het publiek mijn werk als beste heeft beoordeeld!

.

Jeannette van der Linde

In de nieuwsbrief “Artquilten in Beeld”, septe6 omber 2023  kun je het verhaal van Henriët  Bovenkerk lezen.
Woensdag 27 september was er het verhaal van Lia Meiborg.
Vrijdag 6 oktober was het verhaal van Maaike Bakker te lezen.

 

Modern quilten in beweging …

Kunnen wij meebewegen?

 

Het is alweer even geleden dat op de site van het Modern Quilt Guild de prijswinnaars bekend gemaakt werden van de quilts die hadden meegedaan met de uitdaging ‘Make a Difference Challenge’. Deze uitdaging had natuurbehoud in het middelpunt en er kon gestemd worden op de ingezonden quilts.
Hier kun je de winnaars nogmaals zien.

 

 

Prachtige ontworpen quilts, stuk voor stuk, ik zelf kijk en geniet van alle 10 de prijswinnaars.
Van de alle prijzen die er te winnen waren gingen een aantal naar quilts met een duidelijke afbeelding van een plant of dier, dus zeer figuratief waren. Ik was verbaasd! We hadden toch richtlijnen afgesproken wat een quilt Modern maakt?

 

 

Wij zijn ooit gestart met richtlijnen zoals:

  • het gebruik van opvallende kleuren en prints
  • veel contrast of juist heel weinig
  • grote vlakken met effen kleuren
  • abstract ontwerp
  • geïmproviseerd patchwork
  • minimalistische ontwerp
  • gebruik van negatieve ruimte
  • grafische vormen
  • a-symmetrische patronen
  • eigen ontwerp
  • vergroting van klassieke quiltpatronen
  • geen rand

Onlangs is hier nog een nieuwe richtlijnen bij gekomen en dat is Maximalisme. Hier en ook hier kun je daar meer over lezen of zien, maar je moet wel inloggen.
Waar ik rekening mee moet houden, is dat dit richtlijnen zijn.
Wat ik nog steeds zie, zijn: een eigen ontwerp, gebruik van heldere kleuren, ‘negative space’ oftewel veel open ruimte om te quilten, ‘improv’ (geïmproviseerd patchwork) en hergebruik van traditionele blokken.

Zo zijn er een aantal moderne quilters die hun eigen stijl hebben gevonden en zeer herkenbaar zijn. Zoals Steph Skardal, Martina Ludwig, Audrey Esarey en Carolyn Friedlander. Allen qua ontwerpen en de laatste ook vanwege haar moderne stoffen.

 

Zo zijn er natuurlijk altijd mensen die de grenzen verkennen en zo de groep verder brengen. Alleen moet dat nieuwe soms even wennen …
En dat gebeurt in alle quiltrichtingen: zowel traditioneel en art, ook daar zullen grijze gebieden zijn.  Ook daar zijn richtingen die door de één gewaardeerd worden en door de ander met een kritische blik worden bekeken.

“Zoveel hoofden, Zoveel zinnen”, zou mijn moeder gezegd hebben, wat maakt dat er voor elk wat wils is. Dat maakt het meebewegen weer een stuk makkelijker!

 

Voor diegene die het moderne quilten eens willen proberen; Ga eens kijken bij quiltgroep bij jou in de buurt. Er zijn altijd wel medestanders te vinden die je op weg kunnen helpen. Neem hiertoe contact op met mij, Marijke Nieuwenhuijsen: marijke.nieuwenhuijsen@quiltersgilde.nl

 

Marijke Nieuwenhuijsen
& Marjolein den Oudsten

 

Door een technische storing was het niet mogelijk de juiste afbeelden te plaatsen, dus hebben wij zoveel mogelijk links ingevoegd.

Alles blauw wat de klok slaat

blauw als thema…

Ik heb me deze maand aan kunnen sluiten bij het Veelzijde-g Collectief. En zij hebben de kleur Blauw dit jaar als thema. Die kleur is dus dit jaar heel bepalend voor mij. Ik ben begonnen met alle lapjes blauw die ik heb te verzamelen.

Maar daar kan nog meer bij. Maandag 16 oktober hebben we indigo geverfd. Ik had nog nooit het indigovat zelf klaar gemaakt. Wel eens eerder meegedaan en een lapje in de indigo gedoopt bij een ervaren indigo en ecoverver.
Daarom wilde ik indigo  gaan verven en gelukkig vond ik twee medestanders. Twee artquilters die met de Beegroep in Winterswijk meedoen, hebben ook thema Blauw bij hun Artquiltgroep.  Zij komen in Beekbergen bij elkaar.

Wat maakt blauw zo boeiend ?

Blauw is de kleur van het vertrouwen, een stabiele kleur. Het heeft een kalmerende werking. Met de kans dat het saai wordt…..
Maar als je dat weet, kun je daar wat aan doen. Een tegenkleur, een extra accent.

Blauw is voor mij in eerste instantie de kleur van het water en de lucht. Het is een kleur die ik graag draag. Mijn kleinzoon zegt: “Oma is blauw, Opa is groen…..” Ik heb ooit al eens van alles over de kleur blauw verzameld op een pinterest bord

Citaten:

Joen Wolfrom spreekt in haar boek “Kleurgebruik voor quilters” over Zalige blauwen. “Over het algemeen is blauw een kleur van vrede en hoop. In een blauwe omgeving vermindert de spierspanning, daalt de bloeddruk en vertragen de ademhaling en de hartslag”

Marijke Eering en Marjanne Huising in het boek “Kleurenpracht met kruidenkracht” schrijven over het verven met indigo  : Indigo verbindt je met hemelse inzichten. Ze geeft je duidelijkheid over jouw kracht en macht. Starend naar de sterrenhemel, kom je tot reflectie “

Color Harmony Workbook is een prachtig boek met kleurencombinaties

Oefeningen in blauw

De week van de herfstvakantie was een drukke week; het begon met de dag indigo verven. Op woensdag bij de Beegroep in Winterswijk meegedaan met een oefening in borduren op soluvlies in combinatie met lutradur. Een workshop die beschreven staat in “Patchwork Professional” 03/2008, een workshop van Mirjam Pet-Jacobs. Ik heb de grenzen opgezocht in het kantachtig werken. Je ziet dan dat het vierkantje niet goed vierkant is, na het uitspoelen.

Op donderdag het tweede deel van de workshop Roesten. Roestlappen combineren prachtig met blauw.

En als klap op de vuurpijl, in het weekend bij Cordi in Groningen een workshop Tyvek en Lutradur gevolgd van Isabelle Wiessler. Ik had me voorgenomen daar vooral met blauw en groen te werken. Allemaal als oefening voor het thema “Blauw”. Twee dagen hard werken, maar het was genieten met volle teugen…..

Kijk maar mee. Geniet van de foto’s.

 

Tot gauw ….

Liesbeth Wessels