Eerste tentoonstelling Art Quilt Groep Oost.

Art Quilt Groep Oost

Een aantal jaren geleden is een klein groepje begonnen onder de naam Art Quilt Groep Oost maandelijks bijeen te komen en een techniek uit te spitten. De groep is ondertussen groter geworden en de plannen ook. Vorig jaar besloten we om te gaan werken aan de hand van een thema en als stok achter de deur wilden we gaan exposeren aan het eind van het seizoen. We hebben begeleiding ingeschakeld die ons op weg kon helpen om dat doel te bereiken. We kozen voor het thema Inca en zochten het internet af naar plaatjes en tekst om kennis op te doen.

flyer Art Quilt Groep Oost

Nationale Textiel en Vezelmanifestatie 2017

Er is heel veel te vinden over de Inca’s, iedereen kan hier zijn/haar inspiratie uithalen. Daar is het afgelopen seizoen hard aan gewerkt, met als gevolg een breed scala aan werk. We kozen ervoor om ons bij een tentoonstelling aan te sluiten.
Dit is de Nationale Textiel- en Vezelmanifestatie geworden in de Grote Kerk te Doesburg op 30 september 2017. Deze manifestatie is 2 jaarlijks en zeer interessant voor Art Quilters.

Flyer Art Quilt Groep Oost 2

Het Arsenaal

Tijdens onze zoektocht vonden  we ook nog een andere plek  www.hetarsenaal1309. Hier komt vanaf 4 september t/m eind oktober ander individueel werk van ons te hangen. Het wordt voor de groep een spannende tijd, werk wordt verzameld, moet opgehangen worden, moet weer opgehaald worden en ondertussen zijn we ook nieuwsgierig naar de reacties.

Wij hopen op veel bezoekers op beide locaties en zijn voorlopig nog wel even druk met de organisatie en het afwerken van onze werken. Het was een leerzaam seizoen en het smaakt naar meer. Kom dus naar het mooie Gelderland!

Verslag Regiodag Maasbracht gehouden op 21 april 2017

José Wijshoff, onze regiovertegenwoordiger, begon de dag met een welkomstwoordje en een powerpoint presentatie over Japans vouwwerk en patchwork.

Alles ter voorbereiding op het werkje van de dag, een variatie op de cathedralwindow. Iedere deelnemer kreeg een zakje met lapjes (en een paar paaseitjes) en kon een vierkant met vier windows maken.
Een aantal deelnemers was zo enthousiast dat zij bij de stand van Marij uit Beek meteen meer stof kochten voor een groter project . Er  werden onderling lapjes geruild of restanten voor extra blokken verzameld.

regiodag Maasbracht april 2017

Boekenbeurs

Tussen de bedrijven door was er gelegenheid om te snuffelen bij de boekenverkoop.
Iedere deelnemer kon tot een maximum van vijf, oude of minder geliefde patchworkboeken te koop aanbieden. Dit bleek een groot succes, aan het einde van de dag waren de meeste boeken verkocht. Dit bewijst weer eens, dat wat voor de een oude koek is, voor een ander ‘oh wat leuk’ kan zijn.

 

Show and Tell

Chris en José presenteerden in de middag de show en tell. Er waren mooie quilts te bewonderen. Enkele deelnemers en introducés waren voor de eerste keer op de regiodag en ook zij lieten iets van hun werk zien. Dat voorbeeld verdient navolging! Een van de bezoekers toonde een zeer complexe en mooi uitgevoerde quilt, die we waarschijnlijk zullen terugzien op de landelijke tentoonstelling.

Al met al een levendige en inspirerende bijeenkomst !

Houd de website in de gaten voor gegevens over de  volgende regiodag!

geschreven door Paulien van Hulten

De blik verruimen op het voorjaarssymposium van de Textielcommissie

Zo eens in de maand neem ik een dag om iets leuks te doen op het gebied van textiel.
Een tentoonstelling bezoeken, een workshop volgen of iets dergelijks. Op 18 mei ben ik naar het voorjaarssymposium van de Textielcommissie geweest.

 

 

De Textielcommissie organiseert twee keer per jaar een textielsymposium (voorheen ’textieldag’). Tijdens deze symposia worden specifieke onderwerpen onder de loep genomen. De dagen hebben een interdisciplinaire aanpak waaraan restauratoren, (kunst)historici, natuurwetenschappers en technici een bijdrage leveren in de vorm van een lezing. Ieder symposium heeft een eigen thema, waar vakspecialisten hun licht op laten schijnen.
Dit keer was het thema Kunst en Textiel. Het leuke van zo’n dag is dat er allerlei onderwerpen en invalshoeken aan bod komen waar je normaal gesproken niet mee in aanraking komt.

 

Het programma

 

Het programma van het voorjaarssymposium van de Textielcommissie bestond uit een aantal lezingen o.a. over tentoonstellingen in het verleden in twee grote musea, waar Moderne kunst en Textielkunst naast elkaar getoond werden. Beeldende kunst en textielkunst waren lange tijd gescheiden circuits. Hoewel in de jaren ‘60 de emancipatie van textiel als volwaardig medium plaatsvond, bleven kunstenaars die vanuit de Fiber Arts werk maakten eerder in de marge.
De vraag is nu of dat heden ten dage anders is.
Eén van de deelnemers aan de dag merkte op waarom kunstenaars die met Textiel werken zichzelf in een hokje plaatsen door de term Textielkunstenaar te gebruiken, en niet gewoon Kunstenaar. Veel stof tot nadenken dus.

 

De lezingen

 

Er was een heel persoonlijke lezing van Wilma Kuil over het werk van Anna Verweij en de invloed daarvan op haar eigen werk. Deze lezing sprak mij enorm aan.
Wilma Kuil heeft haar atelier vlak bij mij in Vlaardingen en ik ben een paar keer met een open dag daar geweest. Ik heb haar werk al sinds mijn opleiding gevolgd, maar wist niets over deze invloed.

 

Docenten van 2 Academies voor Beeldende Kunsten ( KABK en GRA ) spraken over veranderende tendensen op textielafdelingen van de Nederlandse academies. Officieel zijn het opleidingen tot ontwerper voor toegepaste kunst, bv voor stoffen en andere halffabricaten voor de textielindustrie. Beide docenten zien een tendens naar meer autonoom beeldend  werken. Opvallend is weer dat hier een duidelijke golfbeweging is waar te nemen: in de tijd dat ik mijn opleiding deed (zo’n 40 jaar geleden) moest alles autonoom en monumentaal zijn en was het eigenlijk not done om toegepaste kunst te maken.

 

Een heel interessante lezing was die van Lydia Beerkens van St. Restauratie Atelier Limburg. Over de afwegingen die worden gemaakt bij de restauratie van textiel materialen in de moderne kunst. Zij liet twee voorbeelden zien. Steeds uitgaande van de intentie van de kunstenaar wordt besloten of beschadigingen geretoucheerd worden of dat hele onderdelen helemaal vervangen worden door nieuw gemaakte. Heel interessant! Je moet er toch ook niet aan denken dat iemand even een nieuwe Nachtwacht schildert!

 

Kunstenaar Tanja Smeets vertelde over haar werk Liquid garden, waarvoor ze ook onderzoek heeft gedaan in het Textiellab van het Textielmuseum.
Haar werk is nog te zien in het Textielmuseum t/m 28 mei en in museum Woerden t/m 28 mei.

 

Heel leuk waren korte flitspresentaties van jonge beeldende kunstenaars waar textiel op een heel andere manier aan de orde kwam.

Bart Hess met een videopresentatie.

Lulu Cuyvers met een voordracht ondersteund door foto’s van een ruimte met kantpatronen op de grond uitgestrooid met poeder.

Alya Hessy met een performance op muziek  met een grote bol rode draad.

 

 

Textiel Biënnale

 

Als kers op de taart een bezoek aan de Textiel Biënnale in Museum Rijswijk.
Deze tentoonstelling is nog te zien tot oktober.

 

Al met al een prachtige dag met veel indrukken en veel om over na te denken.

 

En wat is er dan heerlijker om na zo’n dag weer lekker met je eigen lapjes aan de slag te gaan? Niets toch!

 

Marijke van Welzen

Mysterie Quiltnieuws deel 1 : Eindsprintje trekken….

Als je de foto’s ziet van de mysterie-quilt uit Quiltnieuws nr 131 denk je: ja daar ga ik aan beginnen! Maar voor het zo ver is moeten er van allerlei andere dingen gebeuren. Ik zag al allerlei mooi foto’s voorbij komen op Facebook in de speciale mysteriegroep en het begon enorm te kriebelen.

 

mysterie deel 1

Dingen die eerst “moeten” gebeuren

Neem bijvoorbeeld het aanmelden van een quilt voor de Algemene Tentoonstelling in Alkmaar. Dat moest voor 7 mei gebeuren en dan moet je wel een quilt ongeveer klaar hebben en mooie foto’s maken.  Allemaal dingen die in de weg stonden van deel 1 van de Mysterie. Dan natuurlijk alle projecten waar ik mee bezig was en waar ik eerst “iets” mee moest doen voordat ik aan de mysterie mocht beginnen.

 

 

 

Maar nu was het de hoogste tijd voor de mysterie

 

Maar nu was het de hoogste tijd om de eerste 3 randen te gaan maken. Stofjes zijn resten van mijn Dear Jane, bijna allemaal Kaffe Fasset stoffen. We zullen zien wat het wordt, maar kleurrijk wordt het zeker!

 

eerste 3 randen klaar

 

Binnenkort ligt het nieuwe nummer van Quiltnieuws weer in de brievenbus!! Joepie! Ben nu gelukkig helemaal klaar voor deel 2 van de mysterie. Dat moet wel wachten tot ik terug ben van vakantie. Moeilijk, maar vooruit, eerst op vakantie dan maar ….

Rose-Anne

Ik dacht: doe eens een raster …

In mijn vorige blogje heb ik uitvoerig beschreven hoe mijn to do lijstje eruit zag om tot een AFFO te komen met de Little Sparrow quilt (patroon van Susan Smith). Niet lang na publicatie van dat blogje kreeg ik de bestelde nietjes binnen voor de micro stitch. Ik dacht lekker snel te kunnen starten met item 1 van de lijst: dubbelen van de quilt. Zoals mij te doen gebruikelijk rolde ik alle ingrediënten op latten, nadat ik de lengte van mijn tafel wat had uitgebreid met een strijkplank zodat ik genoeg ruimte had.
Alle drie de lagen rolden lekker makkelijk en mooi glad om de latten. Ik strijk ze tussendoor met m’n handen ook altijd glad om eventuele plooitjes bij het oprollen te voorkomen. En helemaal aan het eind van de top realiseerde ik mij ineens waarom dat zo lekker makkelijk ging… Ik had de achterkantjes bij de applicaties nog niet weggeknipt.

Opgerolde top

Lekker glad zonder weggeknipte achterkantjes…

Jeetje! Had ik mij daar even ernstig verkeken met het to do lijstje. Het hele quilten had ik zolang al voor mij uitgeschoven dat ik die stap handig over het hoofd had gezien. Ik wacht meestal met het uitknippen tot een moment waarop ik weet dat er weinig meer met de blokken of quilt gesleept hoeft te worden. Maar om nou te wachten tot de top opgerold om z’n lat was, dat was ook weer niet de bedoeling. Dus afrollen weer. En op m’n gemakje (niets haastig of ‘even’ willen doen wanneer je met een schaar je top te lijf gaat) de applicaties open geknipt.  Vervolgens vol goede moed weer de lat erbij gepakt en oprollen maar: eindelijk tijd om nu wel te gaan sandwichen. Je kunt op de foto’s in dit bericht klikken om een grotere versie te zien.

Sandwichen

Tafel is net breed genoeg zo

Quilt patroon

Ondertussen heb ik ruim de tijd gehad om na te denken over hoe ik deze quilt zou gaan doorstikken. Er zijn inmiddels al een paar voorbeelden op internet voorbij gekomen van andere mensen die deze quilt ook gemaakt hebben. Daar zag ik variaties met een overall patroon, echo quilten om de applicaties heen of deels gerasterd.
Voor het middenstuk had ik al snel bedacht dat ik daar de vierkante blokjes in-the-ditch wilde stikken. Voor de zonneblokjes werd het om het middelste rondje heen en in-the-ditch om de wybertjes. De slinger om het middenstuk heb ik ook aan binnen en buitenkant in-the-ditch gedaan. Leverde wel een hoop draadjes op om af te hechten. Mijn machine heeft geen automatische afhechtfunctie, maar die tijd is het mij wel waard.

Blokken rasteren

Voor de applicatieblokken heb ik mij laten inspireren door een voorbeeld van Heleni van Til (zie hier haar blog). Zij had de 2 grote blokken boven en onder gerasterd. En dat vind ik mooi! Ik heb Heleni’s quilt ook in het echies mogen bewonderen tijdens een open dag bij Quilt it & Dotty. Daar heb ik Heleni gevraagd hoe ze dat had gedaan met de onderbrekingen van de applicaties: werk je alle draadjes weg, of knip je ze gewoon door? Heleni vertelde daar dat haar naaimachine wel zo’n automatische afhechtfunctie heeft, dus al die stop- en startpunten waren voor haar niet zo’n probleem.

Na rijp beraad heb ik de knoop doorgehakt om alle applicatieblokken te rasteren. Al die tijd die je kwijt bent aan het regelen van die afhechtpunten zie je niks meer van wanneer de quilt eenmaal aan de muur hangt. Maar het eindresultaat met het raster heb je wel jaren plezier van.

Quiltlineaal en lineaal voetje

Vlak voor ik begon aan het quilten van de Little Sparrow was ik in Rijswijk op de Patchwork en Quiltdagen beurs geweest. Op internet had ik al diverse filmpjes bekeken van weer een nieuwe techniek. Op de beurs zag ik nu ook live demonstraties van het quilten met een lineaal en speciaal voetje op je naaimachine om je te helpen langs allerlei vormen te quilten.
Het rasteren van de quilt had ik kunnen doen met het boventransport voetje bij de machine. Maar rondom de applicaties zal ik steeds moeten stoppen/starten. Ook zie ik wel problemen om die grote lap steeds recht door de machine te sturen. Dus wil ik liever free motion quilten. Een lineaal met bijpassend voetje zou dan wel fijn zijn. Na wat oefenen op een proeflapje met het sturen van de quilt met de lineaal ben ik aan de slag gegaan.

Groot of klein raster?

Eerst heb ik om alle applicaties gestikt – niet in-the-ditch, maar op zo’n 1/8 inch afstand om een betere grens te markeren met het rasterwerk. Op een los A4tje heb ik eerst wat voorbeeld rasters getekend op 1 en 1,5 inch om te kijken op welke afstand ik de lijnen zou doen. Er zitten best kleine blaadjes en andere onderdelen in de applicatie blokken. Ik vond een raster van 1 inch er het mooist uitzien, maar realiseerde mij ook gelijk dat dat een hoop extra werk zou zijn. In het kader van ‘het kost toch al veel tijd’ heb ik die overweging naast mij neergelegd.
Vervolgens heb ik een paar hulplijnen met een sewline potlood getrokken, zodat ik een eerste houvast zou hebben om de lineaal langs te leggen. En vervolgens: quilten maar!

Lineaal erbij en rasteren maar

Om goed met de lineaal te kunnen werken leg ik hem neer aan de linkerkant van de naald. Dus heb ik het liefst de voorgaande lijnen ook links zitten om de lineal op te leggen. Om die reden werk ik de blokken af tegen de klok in. Ik ben in het midden onderin gestart en schuif steeds linksom verder de blokken af.

‘Fluff and stuff’

Voor al die mensen die zich afvragen hoe je dat nou doet, een grote quilt met je gewone naaimachine doorquilten even wat foto’s.

quilt in de machine

De quilt gedrapeerd over mijn werkoppervlak

De beste tip die ik ooit gekregen heb was in een video van Ann Petersen: ‘make sure you fluff and stuff your quilt. Of te wel: zorg dat je je quilt af en toe even goed los maakt van allerlei randen rondom je naaioppervlak (‘fluff’) en prop (‘stuff’) ‘m zo in de arm of harp van je machine dat je een mooi plat oppervlak overhoudt waar je gaat quilten.

quilt aanzicht in machine

Fluff and stuff om goed bij het midden te komen

Dat zonnetje bij de naald is het midden van deze quilt. Je ziet dat ik zo nog genoeg ruimte heb om de quilt goed plat te hebben bij het stuk dat je aan het naaien bent. Om zeker te weten dat ik de quilt soepel kan rond bewegen, hou ik regelmatig in de gaten dat hij bij de randen van de quilttafel los ligt. Het is zo voor elkaar dat door de druk van mijn armen of bovenlijf de quilt zich vouwt om de randen van mijn quilttafel en zo vast raakt. Door regelmatig een ‘fluff and stuff’ check te doen, voorkom ik dat ik tijdens het quilten uitschiet. Als een hoekje vast zit kun je niet de beweging met de quilt maken die nodig is.

Is het nog ver, Grote Smurf?

Och arme, wat gaat er inderdaad een hoop tijd zitten in het doorquilten op deze manier. Net als bij de grote Flowerbasket Medallion quilt hou ik ook nu weer de uren bij die in het doorstikken gaan zitten.

Leeg spoeltje bij raster

Fijn, zo’n leeg spoeltje een paar centimeter voor het einde van een lijn

Ik zit nu op 57 uur. In die tijd heb ik het hele middenstuk gequilt, en iets meer dan de helft van de applicatieblokken. Tijdens de bee van vorige week zaterdag heb ik een dag draadjes weggewerkt. Ik werk tijdens het quilten ook al een hoop draadjes weg. Rondom de applicaties doe ik steeds een paar start en stopsteekjes op de plaats, zodat ik daar de spandraaden over de applicaties heen kan wegknippen. Voor die eerste blokken heb ik meer dan 4 uur draadjes zitten knippen. Hmmm, gelukkig was het ondertussen ook heel gezellig op de bee, dus is het zo voorbij gevlogen.

 

Kijk, zo ziet het eruit ondertussen, met het midden en de rechterhelft gequilt. Hopelijk kan ik jullie bij het volgende blogje weer een AFFO laten zien.

Little Sparrow met raster - voortgang

Work in progress

Hoe gaat het met jullie projecten? Nog mooie AFFO’s die er bijna aan zitten te komen? Of hebben jullie nog goede tips met rasteren op de machine? Ik lees graag jullie reacties ?

Lieve quiltgroeten,
Marjolein den Boer

Een quilt voor de Algemene Tentoonstelling en meer in de agenda!?

Al enige jaren staat er in mijn agenda de uiterste datum om een quilt aan te melden voor de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde.

En…… raden jullie het al! Het lukt me niet. In eerste instantie omdat ik het heel spannend vind om iets voor een tentoonstelling aan te melden. Is mijn werk wel netjes genoeg? Is de techniek wel de moeite waard om te laten zien op zo’n tentoonstelling? Kan ik iets met het thema wat elk jaar wordt gegeven? En heb ik wel voldoende tijd om de quilt af te kunnen maken? Kortom, durf ik wel! Ja, dit jaar durf ik wel, maar door allerlei omstandigheden is de quilt niet af gekomen en doe ik dit jaar dus (weer) niet mee. Maar volgend jaar……….och, ik zie wel.

Ik ga zeer zeker kijken in de Grote kerk te Alkmaar klik voor meer info. Ik weet van veel leden dat die in spanning zitten te wachten!? Op dit moment, donderdag 11 mei , buigt de selectiecommissie zich over heel veel foto’s.  Daarna krijgen de geselecteerden bericht of hun quilt te zien zal zijn van 6 tot en met 10 september.

Deze quilt zal zeker te zien zijn.

En welke quilts zullen er straks in deze mooie kerk nog meer te zien zijn!?

 

Wat staat er nog meer in de agenda?

Als beursbouwer van het Quiltersgilde heb ik deze maand geen activiteit. En als blogger lees je nu mijn quebbeltje. Maar mijn derde activiteit is vanaf dit jaar dat ik ook het een en ander voor de Quiltexpresse ga doen en ben ik dus wel een beetje betrokken bij de Algemene Tentoonstelling van dit jaar. Samen met Marjon Hoftijzer ga ik er voor zorgen dat alle geselecteerde quilts naar Alkmaar komen. In een volgende quebbel zal ik daar meer over vertellen.

 

* In het Historich Museum “De Tien Malen” te Putten kun je kennis maken met de Quiltcultuur.

* In Scherpenzeel hangen Art-Quilts te bewonderen.

* Op 27 en 28 mei de Textielbazaar te Waalre.

* En vanaf morgen staat er VAKANTIE in mijn agenda. Ik ga ons “kemperke” inpakken om een paar dagen rond te toeren. En wie weet komen we wel (toevallig) langs een tentoonstelling of quiltwinkel om een kijkje te gaan nemen!

 

 

Het belangrijkste wat in elke agenda zou moeten staan is wel genieten van die dingen die op je pad komen.

Waar genieten jullie van?

En voor de leden die een quilt hebben aangemeld voor de Algemene Tentoonstelling! Ik hoop dat er een deze dagen een positief bericht op de mat valt dat de quilt mag  “hangen”  in Alkmaar.

 

Hartelijke groet van Quebbel, Maria Teeuwe-Holtslag.

Gastblogger Janneke Stuut stelt zich voor: ben ik wel een quilter?

Toen ik een poosje geleden door het Quiltersgilde werd gevraagd als gastblogger was ik wel even verrast. Een blog schrijven voor het Quiltersgilde? Ik voel me namelijk geen quiltster. In ieder geval geen quilt quiltster. Ik quilt wel, dat zeker.

 

Transparantie; een vrije manier van quilten.

 

Mozaïek quilt, gemaakt tijdens een workshop bij Marjon Hoftijzer

 

Maar met enige regelmaat een quilt maken doe ik niet. Regelmatig naar tentoonstellingen gaan doe ik dan weer wel. Ik kan daar dan ook met grote fascinatie staan kijken naar al die geweldige werkstukken. De handgemaakte, vaak traditionele quilts trekken dan ook mijn aandacht. En kijkend naar zo’n quilt, die steekje voor steekje met de hand is gemaakt bedenk ik dan vol waardering: wat een werk, wat een doorzetting vermogen om steeds weer verder te gaan.

 

Zelf ben ik meer van machinaal.

Dat is al begonnen toen ik kennis maakte met de breimachine. De mogelijkheden die een breimachine biedt heb ik grondig onderzocht. Zo uitgebreid dat ik jaren les gegeven heb. Helaas is de breimachine nu niet meer zo populair. Toch gebruik ik hem zelf nog zeer regelmatig.

 

Machinaal breiwerk gecombineerd met kleding maken en machinaal borduren.

 

Een naaimachine heb ik al zolang ik me kan herinneren. Begonnen op die van mijn moeder en al gauw zelf in het bezit van zo’n fijn apparaat. Kleding maken doe ik nog steeds. Maar toen kwam daar het patroon tekenen op de computer voorbij: inderdaad, ik was verkocht! Maar niet alleen kleding patronen teken ik met het tekensysteem. Ook voor quiltpatronen en applicaties gebruik ik het tekensysteem.

 

Dan het borduren!

Vele borduurwerken in kruissteek heb ik gemaakt maar na de komst van de borduurmachine…

Natuurlijk speelt hierin mee dat ik bij het tijdschrift StitchatHome betrokken ben geraakt. Een tijdschrift voor machinaal borduren, en waar je mee omgaat wordt je mee besmet.

 

En daar is nu de snijplotter nog bij gekomen. Wat een mogelijkheden biedt dat ding! Stof snijden, de meest lastige en kleine vormen en applicaties worden feilloos gesneden, stempels maken, sjablonen en nog veel meer. Als kers op de taart werd ik ook nog gevraagd voor de hoofdredactie voor het nieuwe tijdschrift PlotatHome. Hoe fijn kun je het hebben. Maar dit heeft ook een keerzijde, mijn eigen creatief bezig zijn is door het opstarten van het tijdschrift wel een beetje in de verdrukking geraakt.

 

Wat is nu mijn passie, mijn creatief bezig zijn? Waar is het quilten?

Waar ik me het allerliefst mee bezig houdt is kleding maken met toevoegingen (zoals ik het zelf noem). Gewoon een kledingstuk maken vind ik saai. Maar de toevoegingen maken het leuk. Quilt elementen toevoegen.

 

Geïnspireerd op Sue Spargo

 

Of van een patroontje van internet een snijbestand maken en met de snijplotter snijden. Daarna met de borduurmachine vast zetten en een saaie bloes wat op vrolijken.

 

 

 

Voor nu heb ik besloten weer meer tijd voor mezelf vrij te maken. Diverse technieken van quilten gebruiken in kleding. En misschien kan ik in een volgende blog hiervan al een deel van de kleding laten zien!

 

Janneke Stuut

Ontmoeting met patchwork kunstenaar Tei Huagie in Accra

Alweer bijna een jaar geleden kwam ik oog in oog te staan met een meters-lang patchwork waarop repen Afrikaanse stof in evenwijdige banen waren genaaid. Het hing als kunst-installatie aan de buitenkant van een gebouw tijdens een straatfestival in de allerarmste wijk van Accra, Jamestown. Ik vond deze vorm van patchwork heel intrigerend. Het doek was duidelijk in vakken opgedeeld en met verschillende kleuren stof opgevuld in diverse richtingen. De kunstenaar zelf zat op de stoep aan de overkant van de straat te kijken hoe het publiek erop reageerde en toen ik hem aansprak stelde hij zich voor als Tei Huagie. Zijn werk noemt hij Cloth-on-Cloth (Stof-op-Stof).

 

Meters-lang patchwork

Artist Alliance Gallery in Accra

Een paar weken geleden kwam ik zijn werk opnieuw tegen, nu bij de ‘Artist Alliance Gallery’, een kunstenaars collectief waar vooral schilders hun werk kunnen etaleren. Tei Huagie maakt van zijn patchwork niet alleen kunstwerken maar ook mode!

Mode gemaakt uit Cloth-on-Cloth stof

Het gebouw van de Artist Alliance Gallery staat aan de kust. Als je er rondloopt hoor je door de open ramen de zee, voel je af en toe de zeebries en vraag je je af of alle voorwerpen die daar tentoongesteld worden niet te lijden hebben van de zilte zeelucht.

Een 3 verdiepingen hoog patchwork

 

Patchwork aan de muur

Tei Huagie

Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en zocht contact met deze stofkunstenaar. Een week later stond ik in zijn studio en hadden we een heel leuk gesprek. Hij liet alles zien waar hij mee bezig was. Omdat er bijna elke dag stroomuitval is en zijn naaimachine het dan niet doet, heeft hij zich ook toegelegd op schilderen en vervaardigt hij  voorwerpen uit restanten van golfplaat.

 

Tei Huagie met een jurk uit zijn collectie

De kledingstukken zijn, doordat ze uit twee lagen stof bestaan, best wel warm voor deze tropische omgeving. Toch heeft hij regelmatig bestellingen vanuit binnen- en buitenland.

 

Stroken stof met de naaimachine appliqueren

Een nieuw werkstuk in wording

Het was heel inspirerend om met Tei Huagie ervaringen uit te wisselen over het werken met Afrikaanse stoffen. Wie weet wat er nog uit deze ontmoeting gaat voortkomen. Heel misschien een workshop? Dat zou heel erg leuk zijn!

 

Groetjes, Hilde Hoogwaerts vanuit Accra, Ghana

Algemene ledenvergadering Quiltersgilde in Nijkerk en Vliscofeestje

Afgelopen donderdag was het weer tijd voor de jaarlijkse Algemene ledenvergadering Quiltersgilde in Nijkerk. De belangstelling was groot en dat kwam natuurlijk ook omdat er een aantrekkelijk middagprogramma werd aangeboden.

Algemene ledenvergadering in goede sfeer

 

De serieuze vergaderochtend verliep vlot en in goede sfeer. Het is fijn om te merken dat de werkzaamheden van het bestuur wat betreft onder andere de begroting en het beleidsplan zo veel positieve reacties losmaken.  Gerda Hoogland werd herbenoemd en de kascommissie werd in de bloemetjes gezet. Een verrassing voor Inge van Koningsveld, die op haar verjaardag nog een extra cadeau kreeg in de vorm van de zilveren patch. Deze wordt uitgedeeld aan vrijwilligers die zich een aantal jaren inzetten voor onze vereniging.

 

Jane en Mia worden in de bloemetjes gezet

 

 

uitreiking zilveren patch

 

 

gezellige lunch, tijd om bij te praten met vele bekenden

 

Vlisco feestje

 

Het middagprogramma stond in het teken van Vlisco. Voor velen een bekend begrip, stoffen in felle kleuren met grote print.

Mien Boerekamp kwam met haar schare aan ‘Leontiens’ een presentatie houden over deze bijzondere stoffen. Zij deelde haar kennis over de geschiedenis van het in Helmond gevestigde bedrijf en toonde haar collectie aan bijzondere lappen en quilts.

Lijfspreuk van Mien

“Als je een onuitputtelijke voorraad hebt, kun je keuzes maken”.

 

Dit moet de lijfspeuk van Mien zijn. Ze heeft een grote hoeveelheid Vlisco stoffen in haar kast liggen, dat hebben we allemaal wel begrepen na donderdagmiddag……..

 

Mien en de  ‘Leontiens’ jullie hebben ons een geweldige middag bezorgd!!

 

Inge Schoonderwoerd bedankt Mien Boerekamp voor haar prachtige verhaal

 

de ‘Leontiens’ in actie

 

quilt van Vlisco stoffen gemaakt dor Mien Boerekamp

 

Vlisco quilt in frisse kleuren

 

Ben je geïnteresseerd in meer Vlisco verhalen klik hier.

 

 

Rose-Anne de Haan

Regiodag west-Gelderland organiseren.

Voor het Quiltersgilde ben ik ook regiovertegenwoordiger, de taak van een regiovertegenwoordiger is het organiseren van (een) regiodag(en). Jacqueline Arts en ik vertegenwoordigen de regio west-Gelderland.

 

In de voorbereidingen is al een werkje geselecteerd, een datum afgesproken met de zaal, een winkel gevraagd, stof gekocht voor het werkje, tekst voor in het Quiltnieuws aangeleverd zodat ieder zich op kan geven voor deze dag, stof gesneden en pakketjes gemaakt. Kortom: een heleboel werk wordt vooraf gedaan. Bij het aanmelden gaat nog veel mis, sommigen betalen en vergeten zich op te geven of er wordt opgegeven met de meisjesnaam en betaald met de naam van de man op de rekening, altijd ‘leuke’ puzzels.

 

Dan is het zo ver

 

En dan eindelijk breekt de dag aan dat de regiodag kan beginnen. Rond 8 uur zijn wij aanwezig, het winkeltje arriveert iets later of is al bezig uit te laden en begint met de opbouw. De zaal is nog leeg en zonder sfeer!!

 

Plakjes cake verdelen over de schotels.

 

En dan ineens is de ‘rust’ voorbij, de eerste bezoekers komen binnen, melden zich aan, ontvangen koffiebonnen, zoeken een plek. Wij hadden dit jaar dubbel feest, de regio bestaat 30 jaar en wij zijn al 5 jaar regiovertegenwoordiger, dus de dag verloopt even anders.

 

 

Eerst de Show and Tell, een vast onderdeel, maar o zo leuk. Wat komt er dit jaar weer uit de tassen, waar is met veel ijver aan gewerkt? De één heeft een hele grote sprei en een dame van boven de 80 komt een heel klein quiltje laten zien, want groot hoeft niet meer, die tijd is geweest. Fijn dat alles mogelijk is, de grote quilt is nooit beter dan de kleine en allebei ontvangen ze applaus. Wat wil je nog meer!

 

 

Dan het werkje, ineens is het muisstil geworden! Iedereen is zichtbaar ingespannen aan het werk, uitleg wordt gevraagd en geboden.

 

 

Na de lunch kwam het ‘feest’-programma, Klazien Hoomans gaf haar Trunkshow. Vijf grote tassen met quilts waren al op het podium gezet. Quilt voor quilt kwam eruit en ging over de bok, zodat ze goed zichtbaar waren. En Klazien……die vertelt met veel enthousiasme en geniet van de reacties uit de zaal. Dan komt er weer een einde aan een leuke dag. Contacten zijn weer gelegd, onderhouden, ieder gaat weer huiswaarts. De winkel brengt zijn koopwaar weer naar de auto, wij ruimen op en drinken nog even wat om de dag door te spreken en gaan ook huiswaarts.

 

Daarna begint voor ons de afsluiting, de rekening moet opgemaakt worden, een bericht geschreven voor het Quiltnieuws. Even rust en dan beginnen we weer aan volgend jaar te denken. Het is zo leuk om onze leden een leuke dag te geven, voor sommigen is het één van de weinige uitjes.

 

Aart Schinkel