Een modern blok gebruiken voor een QUILT.

Een basis-blok bewerken

Soms spreekt een blok mij aan vanwege de eenvoudige lijnen. Strak, Minimalistisch.

Ik ga dan het eens even in EQ8 uitproberen wat de uitwerking kan zijn wanneer ik het in een quiltontwerp toepas. Dit gewoon voor de lol eigenlijk, geen idee of ik dit ooit in stof zal gaan uitvoeren. Het blok “Good Luck”is er zo ééntje. Alleen de naam al……


Eerst maar eens de blokken in een eenvoudige quilt plaatsen, ik heb er een sashing tussen gezet.

Doordat het een eenvoudig blok is lijkt het wel modern, maar als je rekening wilt houden met de richtlijnen voor een moderne quilt zou ik de blokken niet op deze manier gebruiken maar er meer mee spelen waardoor er meer lege ruimte zal ontstaan , A-symetrisch plaatsen.

Door 9”en 6” blokken met elkaar te combineren krijg je ook een heel ander beeld, ook heb ik de blokken zo geplaatst dat er doorlopende lijnen worden gevormd. Dit doe ik gewoon om te kijken wat er gebeurd als…….
Ook de lege ruimte spreekt mij aan, de volgende stap is om het om te zetten van kleur naar stof. In EQ8 kan ik hiervoor de functie “randomize” gebruiken.

 

De kleuren aanpassen

Ik vind de kleuren nog niet optimaal dus ga zelf spelen met de stoffen. Ik probeer ook de vlakken die aan elkaar gekoppeld zijn om schuine lijnen te krijgen met een andere kleur in te vullen.

Ik ben er nu veel meer tevreden over. Ga me nog wel even verdiepen in het doorquilten.


Ik heb een all-over patroon gekozen, de kleur is hier afstekend gekozen om het beter te tonen. Ik zal in het doorquilten voor een kleur kiezen die wegvalt in de ondergrond.

Dit zal uiteindelijk de quilt gaan worden.

Het blijft een puzzletocht , welke stoffen welke plaatsing , wel een binding of niet. Deze uiteindelijke keuzes maak ik meestal gaandeweg het proces van quiltontwerp. Dat maakt het werken met EQ8 ook zo speels en is voor mij een prettige manier van de beelden in mijn hoofd uit te werken.

Groeten

Marijke Nieuwenhuijsen

Rood is de kleur

Connected in red

Het Quiltersgilde is uitgenodigd om in september tijdens de European Patchwork Meeting in de Elzas in Frankrijk een tentoonstelling in te richten.

Onze leden zijn uitgedaagd om daarvoor een quilt te maken. Als je je aanmeldde kreeg je een rood lapje wat aan de voorkant van je quilt verwerkt moest worden. De rode kleur verwijst naar ons logo. We hebben deze uitdaging de naam Connected in red meegegeven als symbool dat de vereniging Quiltersgilde ons met elkaar verbindt.

Half juni zijn via een beperkte Quiltexpresse 70 quilts ingeleverd. Ik mocht ze vanuit Nijkerk mee naar huis nemen en ze lagen hoog opgestapeld op tafel.

 

Onze fotograaf, Harry Roelands heeft ze vervolgens bij mij opgehaald om ze thuis te kunnen fotograferen.

 

Selecteren voor de Elzas

Inmiddels is die klus geklaard en zijn de foto’s anoniem aan de selectiecommissie gestuurd.

De commissieleden Marjolein den Oudsten, Gert van Raalten en Gemma Versluys zijn achter de schermen hard aan het werk. Op basis van de foto’s kiezen zij de quilts die meegaan naar de Elzas.

In de Elzas kunnen we in elk geval 40, maar misschien 50 quilts ophangen. Dat is op dit moment nog niet duidelijk.

Het betekent voor de selectiecommissie dat ze 50 quilts uitzoeken die bij elkaar een mooie afspiegeling van de creativiteit van onze leden laat zien met zo mogelijk een evenwichtige verdeling van Traditionele- , Moderne- en Art quilts.

Alle inzenders krijgen na de selectie bericht of hun quilt mee gaat naar Frankrijk óf voor het eerst te zien zal zijn tijdens de Handwerkbeurs in Groningen in november van dit jaar. Daar worden alle inzendingen tentoongesteld.

Als dat gebeurd is worden de teksten vertaald die bij de quilts komen te hangen. Die informatie moet eind juni, samen met de namen van de quilts en hun makers in Frankrijk worden aangeleverd.

Nieuwe kaarten

Van de 70 ingeleverde quilts wordt ook nog een nieuwe serie kaarten gemaakt.

Samen met Inge van Koningsveld en Harry Roelands zoek ik 24 quilts uit die geschikt zijn om een mooie kaart van te maken. Daarvan gaat natuurlijk ook  een bericht naar de makers en vervolgens worden detailfoto’s gemaakt en een bestand in gereedheid gebracht voor de drukkerij.

Het is even spitsuur maar eind juni moet het allemaal klaar zijn. Ik kan alvast verklappen dat er weer heel veel moois is ingeleverd. De selectiecommissie heeft een pittige klus!

 

Marjolein van der Eijk

Hoe lang duurt het om een quilt te maken?

 

Deze vraag heb je vast ook weleens gehad.
Mensen die niet quilten hebben vaak geen idee hoeveel werk het is. Soms denken ze dat je een quilt in een middagje kunt maken, maar wij quilters weten natuurlijk wel beter!

 

Hoe maak jij jouw quilt?

Natuurlijk hangt het ook heel erg af van welke techniek je gebruikt. Als je alles met de hand doet gaat er meestal veel meer tijd in zitten dan wanneer je de naaimachine gebruikt. Al kunnen handquilters dan weer makkelijker momentjes tussendoor vinden om hun handwerkje erbij te pakken.

Zelf werk ik meestal met de naaimachine en onder de koffie ga ik niet achter de naaimachine zitten, maar een handquilter kan wel even een paar steekjes zetten onder het koffiedrinken.

 

Marlies achter de naaimachine

Wat voor (soort) patroon gebruik je?

Het hangt er natuurlijk ook helemaal van af wat voor quilt je maakt. In principe kan het natuurlijk heel snel. Je naait twee lappen stof met een quiltvulling ertussen aan elkaar en je zet er een afwerkbies omheen. Klaar is je quilt! Dat zou zelfs nog wel in een middagje kunnen. Maar ja, als je een quilt wilt maken die iets interessanter is dan dat, kost het toch echt meer tijd.

Meestal is het zo dat hoe groter de quilt en hoe ingewikkelder het patroon, hoe langer je er over doet. Applicaties zijn vaak bewerkelijk, zeker als ze met de hand worden gemaakt. Maar ook patchworkpatronen kunnen erg veel werk zijn.

 

 

afbeelding van Pinterest

Afwisseling

Hoeveel tijd kost het dan om een quilt te maken?
Veel wat grotere quilts kosten al met al wel een jaar voor ze helemaal af zijn. Sommige handquilters doen zelfs meerdere jaren over één quilt. Dat zijn dan natuurlijk ook echte bijzondere erfstukken die jaren in de familie kunnen blijven.

Dat het lang duurt voor veel quilts af zijn, komt natuurlijk ook een beetje doordat veel quilters vaak aan veel verschillende projecten tegelijk werken. We houden van afwisseling en een jaar lang alleen maar aan dezelfde quilt werken kan dan een beetje saai worden. Dus hoewel het wel een jaar kan duren voor een quilt af komt, kunnen er zomaar drie of meer quilts per jaar afgemaakt worden.

 

 

eindresultaat

 

Rustig aan of in Turbo stand?

Laat je hier niet door ontmoedigen als je net begint met quilten. Het hoeft echt niet zo lang te duren allemaal. Het heeft ook te maken met hoeveel tijd je hebt om in je quilt te steken natuurlijk. Er bestaan fanatiekelingen die heel veel quilttijd hebben en bijna elke maand een quilt afmaken en er bestaan veel quilters die het heerlijk vinden om het  rustig aan te doen.

Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd. Hoe lang doe jij er gemiddeld over om een quilt te maken?
Plaats hieronder je reactie zodat we het van elkaar kunnen zien.

 

Marlies de  Vries

 

 

Een samenwerking rondom ‘Storm at sea’

Zon, wind en regen, op dit moment kom je van alles tegen. Zelfs storm op zee. Voor de traditionele quilter is ‘Storm at sea’ een patroon met veel effect, zowel in lijn als in kleur.

Een uitdaging…

die ik nu aanga, omdat ik van alles wil verwerken rondom ‘Blauw’. Het patroon kwam op mijn lijstje door de vele zomers die we aan de Nederlandse en Franse kust hebben doorgebracht. Elke zee heeft een andere kleur. De Noordzee, de Atlantische Oceaan of de Middellandse zee. De naam van het patroon komt van de golvende lijnen die je erin ziet, hoewel alle naden echt recht zijn. Dat wordt een uitdaging voor mij. Ik ontdek dat het effect van kleurgebruik onderzoeken zinvol is, zelfs een must.

 

Want de zee… is niet altijd blauw

Kunstmuseum Den Haag heeft een online weergave van de expositie ‘Aan Zee’. Deze expositie heeft gelopen van 14 juli tot 18 november 2018. Maar de online weergave is zeker nog de moeite van het bekijken waard. Zeker als je de uitdaging van andere kleurcombinaties zoekt. Schilders als Jan Toorop, Piet Mondriaan, Jacoba van Heemskerck en Ferdinand Hart Nibbrig lossen hun problemen met licht en kleur op hun eigen wijze op. Want de zee… is niet altijd blauw.

https://www.kunstmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/aan-zee

La Grande Bleue was een tentoonstelling in het SingerMuseum in Laren die liep van 12-09-2023 t/m 07-01-2024. La Grande Bleue vertelde het verhaal van het grote verlangen naar en de aantrekkingskracht van het intense blauw van de Middellandse Zee. Hier kun je meer informatie vinden over deze tentoonstelling: https://www.museumkijker.nl/la-grande-bleue-schilders-van-de-mediterranee-in-singer-laren-dromen-en-tragedies/

Inspiratiebronnen, stoffen en materialen genoeg om met dit patroon aan de slag te gaan. Grunge-, uni- of batikstoffen of zelf verven van stof het kan allemaal. Wil je toch meer mogelijkheden van dit patroon zien, Google dan ‘afbeeldingen van quilt storm at sea’. Zoek de manier die het meest bij je past, met malletjes, in foundation piecing of je gaat zelf aan het tekenen.

Kopen of zelf tekenen

Je kunt het ‘Storm at sea’- patroon met bijbehorende mallen in plexiglas kopen in twee maten 10”en 12”. Ook is er een set stempels te koop met alle onderdelen voor het maken van het blok.

Het zelf tekenen zag ik bij Erika Stek die een ‘storm at sea’-detail in haar quilt “New Foundlander“ verwerkte. Haar uitleg en toepassen in de quilt heeft mij geholpen om de stap te zetten om zelf te gaan tekenen.

 

 


Erika Stek: ”Voor mijn quilt Newfoundlander was ik op zoek naar een manier hoe ik water kon uitbeelden. Het patroon ‘Storm op zee’ leek me hiervoor uitermate geschikt. Maar welke maat moest mijn blok hebben, zodat het een geheel ging vormen met de rest van de quilt. Ruitjes papier en tekenen maar. Dit papier telt gemakkelijk d.m.v. de blokjes.

 

 

Ik maakte een proef tekening van de blokken van 15x15cm, dit was te groot voor m’n ontwerp, dus opnieuw 10x10cm. Dit formaat is nog gemakkelijk te naaien. Het tekenen van blokken vind ik leuk en uitdagend. Het idee in mij hoofd krijgt op papier vorm en kan uiteindelijk in stof uitgewerkt worden.”

 

 


Praktische uitleg is te vinden via Google, tutorials en boeken;

Google; Tutorial storm at sea two ways. Foundation piecing. Demonstratie van twee manieren om dit blok te maken. Je kunt hierna echt zelf aan de slag.

 

https://scrapdash.com/quilt-tutorial-storm-at-sea-quilt-block/   Dit is een goede uitleg waarin ook veel over historie wordt geschreven en veel tips worden gegeven. Ook over de opbouw van de randen.

https://binnenstebuitenboel.wordpress.com/2015/04/09/nieuw-project-storm-at-sea/ Iemand die ermee werkt. Dit laat zien dat je eerst moet weten wat de kleuren doen.

Boek;  ‘A new light on storm at sea quilts’ Wendy Matson.

Erika Stek en Joke van de Kracht

 

Exposeren over de grens

EQA

Alle leden van het Quiltersgilde hebben de mogelijkheid om internationaal te exposeren. De Europese quiltersverenigingen werken daartoe samen binnen de EQA. Dit staat voor European Quilt Association. Onderling wisselen we onze verenigingsbladen uit, inspireren en informeren elkaar, doen gezamenlijke projecten, hebben een jaarlijkse uitdaging (challenge) en komen jaarlijks bijeen om de plannen voor het jaar daarna te bespreken. Tot dit jaar was de plaats voor de jaarvergadering het Festival of Quilts in Birmingham. Door de vele problemen, onder meer door Brexit,  stond deze locatie onder druk en is besloten naar een andere mogelijkheid te zoeken. Dankzij de inspanningen van met name het Franse Quiltersgilde met ondersteuning van het Zwitserse en onze voorzitter Elina van het Letlandse Quiltersgilde, is dat gelukt. Van 12 tot en met 14 september dit jaar zijn wij met de EQA aanwezig op de Europese Patchwork Meeting (EPM) in de Elzas. En uiteraard nemen we Nederlandse quilts mee om daar te exposeren. Niet alleen de quilts van de Quiltersgilde uitdaging ‘Connected in red’ maar ook ook die van de EQA uitdaging ‘Imagine a bird’. Als de samenwerking van beide kanten bevalt wordt EPM in de Elzas de nieuwe thuisbasis voor de EQA.

Elina, voorzitter EQA bij twee van haar quilts

 

Imagine a bird challenge

Na het succes van de ‘Flower Power’ uitdaging, moesten we op zoek naar een nieuw aansprekend thema voor 2024. Dat werd ‘Imagine a bird’. Na de flora nu een thema uit de fauna. In Nederland hebben zich meer dan 60 mensen aangemeld om mee te doen. We hebben al heel wat prachtige foto’s ontvangen en de stapel ingeleverde quiltjes groeit gestaag. De deelnemers hebben allemaal bericht gekregen met het verzoek uiterlijk medio juni hun quiltjes op te sturen. Samen met de quiltjes van de andere verenigingen worden de bijna 500 quiltjes voor de eerste keer tentoon gesteld tijdens de EPM in de Elzas. Daarna gaan de quiltjes op rondreis door Europa. Als eerste gaan ze in oktober naar België, in april naar Finland en in mei/juni naar Duitsland. Gezien het grote aantal worden er twee collecties van gemaakt. In 2025 zal het Quiltersgilde in ieder geval een van de collecties van 13 tot en met 15 februari tentoon stellen tijdens de Patchwork & Quiltdagen in Rijswijk https://www.quiltersgilde.nl/agenda/rijswijk-de-broodfabriek-patchwork-en-quiltdagen/

Flower Power uitdaging

Ik noemde ze al, de quiltjes van de Flower Power challenge. Die zijn al op een aantal plaatsten in Europa te zien geweest. In 2023 in Ierland, Hongarije en België. In 2024 waren ze in Spanje en onlangs in Duitsland op de Algemene Tentoonstelling in Moers. Daarna zijn de quiltjes naar Frankrijk verstuurd waar ze in juni te zien zijn en in oktober worden ze in Oostenrijk verwacht. Nederland staat voor 2025 op de lijst om de quiltjes te mogen ontvangen. De periode en locatie zijn op dit moment nog niet bekend.

 

De Zwitserse Round Bobbin

In 2024 bestond het Zwitserse Quiltersgilde 35 jaar. Ter gelegenheid daarvan werd een project gestart waarbij leden van de EQA een bobbin (klos) konden bestellen. De bedoeling was om 35 themavierkantjes te maken van 10 x 10 cm en die volgens een bepaalde volgorde aan de bobbin te bevestigen. In Nederland was het enthousiasme voor deelname groot, we hebben meer dan 150 bobbins naar Zwitserland gestuurd, de een nog mooier dan de andere. Heel veel interpretaties van de thema’s met vaak een bovenliggend thema (bijvoorbeeld huisjes, bootjes, dieren, kleur enz.). Met veel succes werden ze allemaal op de Algemene Tentoonstelling van het Zwitserse Quiltersgilde tentoon gesteld. Zelfs de president was aanwezig bij de opening. Daarna zijn de bobbins op rondreis, eerst door Zwitserland, op dit moment in Italië (Genua), in september tijdens de EPM in de Elzas en in februari 2025 naar Nederland! Tijdens de Patchwork & Quiltdagen van 13 tot en met 15 februari 2025!! Zet deze datum dus alvast in de agenda en ga op zoek naar de bobbin van jezelf, je groep of een quiltvriendin. En anders zal het vast een feest van kleuren zijn om te bekijken. Via Facebook kan je de bobbins volgen in een openbare groep klik

Een nieuwe uitdaging

Naast EPM is de EQA nog een andere samenwerking aangegaan, te weten met Abilmente, Vicenza, Italië. In februari 2025 is de EQA uitgenodigd om per land twee quilts tentoon te stellen met het thema Legende. Deze quilts zullen gejureerd worden en er is een prijs aan verbonden. Iedereen die lid is van het Quiltersgilde kan zich aanmelden om mee te doen. Een aanmeldingsformulier vind je op de website klik. Een foto van het werk moet 31 november klaar zijn waarna de selectie plaats vindt welke twee quilts Nederland zullen vertegenwoordigen.

In september bedenken we weer een nieuwe EQA-uitdaging. Heb je ideeën, laat het dan weten via een berichtje aan voorzitter@quiltersgilde.nl

Inge van Koningsveld

 

Open je deuren en maak verbinding!

Diana Vandeberg was angel tijdens de tentoonstelling van Tekst naar Textiel in de Broodfabriek in Rijswijk.
We kwamen aan de praat en zij vertelde dat haar quilt nog een nasleep krijgt. Eigenlijk is nasleep een verkeerd woord. De quilt is het begin van een nieuw project. Op verzoek schrijft zij hierover het volgende:

De quilt van Diana Vandeberg

De tekst van Merel Morre “als ik open”, die ik gebruikt heb voor dit project zette mij telkens weer aan het denken als ik er langsfietste. Zo’n prachtige, duidelijke, heldere, begrijpelijke tekst, die precies aangeeft waar het om gaat in de stad, in een dorp, in een straat. Open je deuren en maak verbinding!

Dit heb ik geprobeerd uit te beelden met mijn quilt en als ik naar de reacties om heen luister, ben ik daarin geslaagd.
Wekenlang heb ik er aan gewerkt, vaak in de nachtelijke uurtjes, omringd door de stilte van de nacht.

 

Welkom in mijn stad

Nu is het project klaar, de tentoonstelling afgebroken en mijn quilt hangt weer thuis, maar…. Ik weet dat ik er meer mee wil doen.

Een nieuw begin

In het dagelijks leven run ik een kleinschalige kinderopvang waar ik onder andere handwerkles geef aan kleuters en scholieren (vanaf 4 jaar zitten ze achter de naaimachine), geef ik creatieve begeleiding aan pgb-cliënten en ontmoeten vrouwen elkaar bij mij aan de Tafel van Diana om samen te handwerken. Ik heb vaardigheid in veel technieken, ik heb veel kennis en kan iedereen helpen en stimuleren om iets anders, of iets nieuws te leren.

Ik wil mensen, -jong en oud en van diverse nationaliteiten- samenbrengen om een project te gaan uitvoeren: leren naaien, elkaar ontmoeten, deuren in de stad te openen en verbinding te maken, om van elkaar te leren.

Verbindingsproject
Maak je stad

Het zou helemaal mooi zijn als hieruit weer nieuwe initiatieven ontstaan, zoals een Bee, een kookclub, leesclub, spelletjesclub, et cetera.
Mijn doel is in ieder geval om mensen te laten samenwerken, ze enthousiast te maken voor quilten, ze te laten ervaren dat het geen saai en duf gebeuren is en dat je het kunt leren ook al denk je van niet.

Samen ons eigen huis haar verhaal laten vertellen, want…

Mijn stad blijkt

Als ik open

De jouwe

De hunne…….

De uitvoering van deze gedachte staat inmiddels in grote lijnen op papier. Een locatie om het uit te voeren is er bijna. Het plan moet gelanceerd worden om mensen enthousiast te krijgen hiervoor. Ik moet op zoek naar sponsors voor materialen zodat ik dit project laagdrempelig kan aanbieden aan jong en oud.

Diana Vandeberg

Een eerder blogverhaal over haar quilt is hier te lezen.

Winkel Donderdag: Sugaridoo & BERNINA

Sugaridoo & BERNINA Quilt Along – Between the Lines

 

 

 

Doe jij ook mee? De “Between the Lines” quilt along van Sugaridoo en BERNINA gaat op 6 juni van start! Samen met quilters van over de hele wereld een quilt maken en verschillende technieken leren – hoe leuk is dat! Op 6 juni start Irene van Sugaridoo met patroon 1/9 en een video met duidelijke uitleg. Je kunt natuurlijk ook later instappen. Maar als je samen met Irene en andere quilters het tijdschema aanhoudt, maak je kans op fantastische prijzen! Kijk voor meer informatie HIER op de BERNINA blog.

 

Social Media

Op onze social media posten we ook regelmatig informatie over de quilt along.

IG: https://www.instagram.com/bernina.benelux/

FB: https://www.facebook.com/Berninabenelux/

 

Geertje Kamminga

Teamleader Marketing & Education BERNINA Benelux

De Wondere Wereld van

Art Quilts

 

Mijn ervaring met art is toen ik mee deed met  Quilten Speciaal in 2006. Deze opleiding van het Quiltersgilde was voor mij een kennismaking om anders te gaan denken. Uit je comfortzone komen was en is de onderliggende gedachte: leren om met anderen samen te werken, samen kritisch kijken naar de opdrachten. Er ging een hele nieuwe wereld voor mij open.

Nu jaren later ben ik nog steeds blij dat ik eraan mee heb gedaan.  Wat ik eraan over heb gehouden is bijvoorbeeld om een mindmap maken als ik een idee heb en daar mee te spelen. Soms lukt het om het anders te doen dan wat ik normaal gesproken deed. Ik heb bewondering  voor de mensen die een ruime fantasie hebben om van een idee een prachtig ontwerp te maken.  Had ik dat lef maar! Wel maakte ik o.a. een lijnenspel.

 

Vierluik Lijnenspel, Mia de Vos

 

Zo kan ik genieten van het werk van de groep Colorminds. Als ik lees wat een bijzondere tentoonstelling zij hadden in BRNO, tja dan ben ik jaloers om hun combinatie van het ontwerp en de kleuren die zij zelf maken.

Een bijzondere quilter is Hannie de Beer, die ik bewonder om haar ongekende mooie ontwerpen die zij maakt. Op haar blog staan telkens kleine pareltjes, ook haar doordachte ontwerpen die te voor schijn komen op het blog van de Artbooksisters. (klik)

 

Dagboekje Hannie de Beer

 

 

Via De-Stoffige Dagboeken heb ik Helene Hendriks ontdekt en op vragen hoe zij haar werk omschrijft zegt ze “filisme” dat zij zelf creëerde. Het is een samenvatting van krijt, verf en draadjes waar ze prachtige kleine kunstlandschapjes maakt, die zij tegenkomt in de natuur. Ze heeft ook haar eigen site, klik hier.

 

landschap van Helene Hendriks

 

 

Suze Termaat (klik) ook een textielkunstenaar, niet alleen met stof maar ook met andere materialen waar ze mee weeft, verft en zo creëert tot bijzondere en opvallende werken.

 

Suze Termaat

 

En toen zag ik Neuro Art op Pinterest, werken van Barbara Erkson en Mary Gibson.  Of ik daar zelf wat mee zou doen, ik denk het niet.

 

 

 

Een ander idee voor art zijn de ATC, de kleine kaartjes waar ik met veel plezier aan mee doe. Ik maak er drie en ik krijg er die voor terug. Soms is er een bijzondere bij en soms gewoon leuk om te krijgen.

 

 

 

Kijk en geniet op de sites

groeten

Mia

 

 

 

Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Annemieke

We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we iets meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Paulien Slutter, heeft het stokje doorgegeven aan:

Annemieke Polman

Annemieke Polman portret


De functie(s) bij het Quiltersgilde

We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Annemieke voor het Quiltersgilde doet.

Wat is je functie als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Ik ben regiovertegenwoordiger van de regio Gelderland-Oost samen met Paulien Slutter

Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde?

Ik ben 8 jaar geleden gevraagd op een regiodag om het stokje over te nemen van de toen zittende regiovertegenwoordigers.

Kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde?

We organiseren de regiodag en helpen op de beurzen en tentoonstellingen.

Wat vind jij het leukste aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Ik vind vooral de omgang met de mensen erg leuk. Het verzinnen van werkjes, het organiseren van een leuke dag en het overbrengen van onze kennis maakt dat ik het met veel plezier doe. Op de foto hieronder een werkje van een regiodag, Gelderland-Oost

 

Annemieke Polman Regiodag, Gelderland oost


Wat vind jij het minst leuke aspect van jouw vrijwilligerswerk?

Het administratieve werk.

 

Annemieke als quilter

We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Annemieke zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.

Heb je een favoriete Quilt?

Nee heb ik eigenlijk niet. Ik vind heel veel mooi om naar te kijken en vind het leuk om verschillende ideeën en technieken op te doen en te gebruiken in mijn eigen quilts. Hieronder een foto van een kaleidoscoop quilt.

 

Annemieke Polman Kaleidoscoop quilt


Wat is je favoriete quiltboek?

Daar kan ik geen keuze uit maken. Ik heb zo veel boeken dat overal wel wat leuks in staat. Ik kijk altijd wel heel erg uit naar het nieuwe Quiltnieuws.

Passen de quilts die je zelf maakt binnen een bepaald genre? Welk genre?

Ik heb zo veel uitgeprobeerd dat mijn quilts niet echt binnen een bepaald genre vallen. Wel komt de klassieke en moderne stijl het meest terug.

Aan hoeveel projecten werk je tegelijkertijd?

Heel erg veel. Ik ben naast mijn werk als vrijwilliger bij de Quiltersgilde ook altijd druk voor Regenboog droomdekentjes. Hieronder een voorbeeld van een droomdekentje.

 

Annemieke Polman Droomdekentje

 

Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets meer over vertellen?

Dat was de 365 dagen quilt in 2016. Deze quilt heb ik gemaakt in een lastige periode, toch heb ik elke een dag een blokje gemaakt en was de top van de quilt 31 december af. In deze quilt is terug te zien dat ook de meest ervaren quilters soms hun dag niet hebben.

Welke quilt ben je op dit moment aan het maken? Kun je daar iets meer over vertellen?

De Round Robin2. Deze heb ik net terug gekregen en moet nog afgewerkt worden. Het leuke aan deze quilt is dat ik zelf een begin heb gemaakt en deze rond ik gestuurd naar 4 andere. Iedereen doet een bijdrage aan dezelfde quilt en ik blij met het resultaat.

Wat vind je het leukst om te doen als het om patchwork/quilten gaat?

Paperpiecing. Hierbij kan ik eindeloos variëren en deze verwerkt ik ook vaak in de droomdekentjes.

 



Als je onbeperkt tijd en geld zou hebben, wat zou je dan het liefste willen doen of willen maken als het om patchwork en quilt gaat?

Ik denk dat ik niks anders zou doen. Misschien nog meer droomdekentjes maken. Kortom ik vind het erg leuk om deze vrijwillige functie te mogen bekleden en hoop dit nog vele jaren te mogen doen en ik kijk weer uit naar de volgende regiodag.

Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?

Lydia de Mooij, regiovertegenwoordigster van de regio Gelderland-West

 

Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten en 18) Gerda de Jong, 19 Paulien Slutter.

Satsuma – deel 1

Meedoen aan project van Modern Quilt Guild

Hoi, daar ben ik weer, Gerie.
Aangezien ik tegenwoordig in de commissie Modern zit, besloot ik mee te doen met de Satsumaquilt van het Amerikaanse Modern Quilt Guild. Uiteraard wel in mijn eigen kleurkeuze. Ik heb nog nooit meegedaan met iets van het Modern Quilt Guild, dus dit is wel een goede gelegenheid. En ik moet zeggen, het valt helemaal niet tegen, het is erg leuk en er komt ruim voldoende informatie bij. Zelfs als je Engels niet zo goed is, kun je het met de tekeningen in het patroon en de video’s die je per mail ontvangt, prima volgen. Het patroon blijft sowieso langere tijd beschikbaar, dus als je graag die quilt zou willen maken, kun je gewoon bij hun site inloggen, als je tenminste lid bent van het Modern Quilt Guild. Via het quiltersgilde kun je voor een paar euro ook lid worden van het Modern Quilt Guild, hartstikke handig.

Start van het project

Maar goed, zoals gewoonlijk startte ik te laat. Ik ging pas stof kopen toen de Sewalong (samen naaien) net was begonnen.

Daarna had ik niet meteen tijd om te gaan tekenen en knippen maar eindelijk kon ik ook aan de gang. Malletjes van het uitgeprinte patroon overgetrokken op de paternoplaat. Ik maak mijn paternomallen altijd zonder naadtoeslag, dan kan ik later zelf nog bepalen hoe breed ik mijn naadtoeslag wil en of de naadtoeslag in inches of centimeters gaat zijn.

Fout 2 😊

Met die scherpe puntjes van het holle hoek malletje, is dat niet handig. Fout 2, is je misschien opgevallen, wat was fout 1 dan? Nou, bij het uitgeprinte patroon staat op de pagina met de mallen een controlevierkantje, om te controleren of je printer een inch ook wel precies even groot als een inch uitprint. Nadat ik al een heleboel patroondelen op de stof had getekend

controleerde ik mijn vierkante inch. Bleek mijn printer het dus net iets kleiner uitgeprint te hebben. Op zich geen probleem, want dan zijn al mijn malletjes wat kleiner, en dan past het nog steeds. Maar niet met de vierkanten die je zonder malletjes knipt. Dus moest ik uitrekenen wat mijn printafwijking was. Dat kon ik dan weer controleren aan de hand van het eerste blokje dat ik zou maken. Dus ik gauw aan de slag, haast haast. Één hol hoekje aan een ovaal genaaid.

Fout 3 😁

Blijk ik het hoeklapje ondersteboven te hebben genaaid.

Uithalen en opnieuw aan elkaar maken.

Strijken en meteen het tweede hoeklapje eraan.

Ik heb goed op de kleur gelet, alles goed, hup snel door met nog een aantal kleine blokjes om het eerste grote blok te kunnen maken. Maar eerst natuurlijk de kleine blokjes op maat snijden.

Oepsie, fout 4 😒

Dat had per hoeklapje gemoeten, niet pas als ze er al beide aanzitten. Gelukkig heb ik nog 48 kleine blokjes te gaan, nog gelegenheid zat om de rest zonder fouten te doen. Het eerste grote blok is in ieder geval af.

 

Niet perfect maar ach. Als ik aan het eind nog voldoende stof overheb, maak ik het misschien wel opnieuw.

Morgen komt deel 6 alweer binnen. Ik ga gauw verder werken, hopelijk zonder fouten, en dan kan ik jullie ergens in juni de top laten zien.

Tot dan, groetjes,
Gerie Lammers