Dazzling New York Beauty Sampler

Auteur: Cindy Vissering

Een tijdje geleden vertelde ik van de New York Beauty Sampler die ik aan het maken was in zwart-wit met een blauw accent [link naar dat blog]. Inmiddels is de top af en ik werd gevraagd om die nog eens te showen. Nou ja, wat is er leuker dan een mijlpaal te laten zien?

                                   

Foto links: Het fascinerende centrum van dit patroon
Foto rechts:
Het patroon van Dazzling New York Beauty Sampler

Uitdagend patroon

De quilttop is af, naar patroon van Cinzia White – ‘Dazzling New York Beauty Sampler’ (geen link, want ik zie dat deze inmiddels in verschillende NL shops verkrijgbaar is, en ook de Quiltersgilde bibliotheek heeft ‘m). Ik koos dit patroon van New York Beauty omdat ik het centrum van de quilt zo fascinerend vind.
Cinzia is een ontwerper die fijne, maar soms ook uitdagende patronen maakt. Alles is foundation paper piecing en de onderdelen worden daarna met ronde naden aan elkaar gezet. Voor sommige patroondelen is de techniek van ‘sub-delen’ gebruikt: op die manier kun je een boog in één keer met foundation paper piecing maken, waarbij je soms al aan elkaar gezette stukjes stof in één keer toevoegt aan het foundation patroon.


De NYB quilttop helemaal af

Sew Along

Om mezelf te motiveren om snel voortgang te boeken, heb ik voor Cinzia in haar Facebook groep een sew along georganiseerd in 2022 (de bestanden zijn nog in die groep te vinden). Ik deelde de blokken in qua thema: enkelvoudig, matching points, lijnen, diamanten en dergelijke. Van makkelijk naar steeds ingewikkelder, met in maand 11 de centrum blokken. Op die manier had ik zelf al drie kwart in dat eerste jaar af! Toen raakte ik gefascineerd door andere projecten en lag het project een jaar stil, tot ik het in 2024 weer opnam en afgemaakt heb. Fijn weer een top af!

Quilt met een boodschap

In mijn eerdere blog vertelde ik over deze quilt die ik aan het maken was voor mijn bonus zoon (24) die in 2020 in een ontwenningskliniek is geweest om van de drugs af te komen. Ik maakte toen voor hem eerst de andere zijde quilttop voor deze quilt met een gedicht en zelf ontworpen letters. Ik weet de oorsprong van het gedicht niet meer, helaas. Omdat een aantal van jullie aangaven hiernaar nieuwsgierig te zijn, hierbij ook een afbeelding van die andere zijde.

 Betekenisvol gedicht als andere zijde

Ik zocht voor die zijde zwart-wit stofjes met patronen van dingen die hij leuk vindt: vuurwerk, katten, koffie. Voor de New York Beauty zijde had ik nog meer variatie in stoffen nodig en lukte dat niet meer helemaal.

Vuurwerk

Vuurwerk was ook mijn inspiratie voor de invulling van de New York Beauty blokken. De kwart ronde blokken met stroken met punten kun je door stofkeuze juist de ronding of juist de punten accenturen. Mijn ontwerp idee met de zwart-witte stof en de punten was om een soort vuurwerk, explosies te maken, waarbij links onderin het nog meer compact is en rond, en meer naar de rechter boven hoek als flinke uitschieters bedoeld was. Omdat ik blok voor blok maakte, en geen design muur waar ik dat wat ik al gemaakt had kon hangen, is de uitvoering daarvan minder duidelijk dan ik in het begin voor ogen had.

Foto links:Rronde vorm in midden en buitenring
Foto rechts: Punten accentueren in midden en buitenring

Uitwerking

In de uitwerking heb ik daarom voor de ronde vormen de achtergrond stof hetzelfde genomen als de stof voor de punten in de grootste kwart cirkel. Voor de echt ronde heb ik bedacht dat ik van de vier kwarten die samen een cirkel vormen, de midden kwart cirkel er in eerste instantie uit laat en deze via de inzet cirkel techniek er als een gehele cirkel in gemaakt heb.


Ronde vorm in midden accentueren door het midden er als hele cirkel per vier blokken in te zetten.

 

Ik had een hele planning gemaakt met welke blokken het meest geschikt waren voor een rond centrum en/of een ronde buitenring ten opzichte van het accentueren van de punten. Op basis daarvan heb ik de blokken ingepland en gemaakt. Uiteindelijk heb ik toen ik alles neergelegd heb nog eens goed de balans bekeken en wat geschoven met blokken.

Doorquilten

Het is een hele grote quilt, dus ik zie wel een beetje op tegen het te gaan doorquilten, dat ik zelf wil gaan doen op mijn eigen ‘gewone’ machine. Maar doel is om het dit jaar af te maken voor zijn 25e verjaardag (december). Een mooi voornemen voor dit jaar!

 

Rhapsody: deelnemers vertellen

Door: Anneke Visser en Monica Sanders in samenwerking met de commissie traditioneel



Aan het project Rhapsody kon je ook deelnemen als Quiltgroep. In een eerdere blog schreef Quiltgroep Zoutelande hierover haar ervaringen. (De quiltgroep Zoutelande aan het werk met het project Rhapsody – Quiltersgilde). De samenwerking die ook bij Monica en Anneke al jarenlang bestaat, zorgt ervoor dat zij elkaar opvangen bij hindernissen, elkaar stimuleren en vooral veel samen quilten. Zij schrijven zelf hierover het volgende:

Hoe het zo kwam van interesse hebben in handwerken in de breedste zin tot besmet raken met het Quiltvirus

“Wij zijn Monica Sanders en Anneke Visser uit Stede Broec. Sinds 1989 zijn wij collega’s. En sinds nog langer geïnteresseerd in handwerken in de breedste zin van het woord. In de jaren ‘90 benaderde een derde collega ons met de vraag of we mee wilden doen met een quiltcursus. We hebben die cursus gevolgd en raakten besmet met het quiltvirus. Vele cursussen volgden, modern en traditioneel. Bij ons groepje haakten meer vriendinnen uit Stede Broec aan, die we zelf les gingen geven. Op basis van verzoeken tot hulp (of gewoon als we het gezellig vinden) komen we samen. Monica is nog 100% werkzaam; Anneke inmiddels 15 jaar met pensioen. Laatstgenoemde maakt veel traditioneel werk, vooral voor de Regenboogboom. Zij krijgt veel materiaal om voor haar quilts te gebruiken.”

Anneke en Monica volgden een cursus en maakten beiden een quilt naar een patroon van Jacqueline de Jong. De quilt van Anneke staat op de linkerfoto en die van Monica op de rechterfoto.

 

Het project ‘Rhapsody’ krijgt vanuit hun samenwerking een persoonlijke invulling

Anneke heeft gekozen voor het patroon ‘Trip around the World´. Het ontwerp van het werkstuk heeft ze zelf gemaakt. Op ruitjespapier en na veel gumwerk is gekozen voor een 3-tal formaten; blokken van resp. 2, 4 en 8 cm. Zij krijgt veel stoffen die zij graag traditioneel verwerkt voor Regenboogboom-Quilts. Zo kreeg zij ook een grote voorraad gele stofjes. Dit (gele) materiaal is nu gebruikt voor het Rhapsody-project. Helaas is het niet gelukt om alles in één kleur te krijgen, dus er moet nog een oplossing gevonden worden voor de blauwe stipjes in de gele stof. Via Monica en andere quiltvriendinnen en na overleg met de ‘organisatie’ lijkt die oplossing gevonden te zijn.

Anneke: “Ha, bijna alle blauwe stipjes zijn weg. Ik heb er gouden blokjes overheen genaaid. En de witte stipjes worden weggewerkt met een merkstift. Ik had het hele werkstuk in de gele verf gestopt maar daarmee gingen niet alle problemen weg. Dankzij jullie suggestie van ‘een vierde dimensie’ lijkt de oplossing toch gevonden!”

Monica liet zich inspireren door het boek ´Quiltpatronen´ van Davina Thomas.

In dit boek worden klassieke patronen met elkaar gecombineerd. De basis wordt het patroon ´Carrie Nation Quilt´. Haar patroon uit het project Rhapsody te weten ‘Juweeltje’ verwerkt zij op deze manier. Samen met Anneke is het voorlopig ontwerp bekeken en aangepast. Monica heeft gekozen voor hergebruikt materiaal, resulterend in het verwerken van broeken, overhemden en andere kleding in de kleur blauw. Dit is de eerste keer dat Monica een quilt ontwerpt in één kleur en het contrast komt niet van kleuren, maar van licht- donker. Deze serie foto’s van Monica Sanders maken duidelijk dat er veel elementen van onderzoek en puzzelen in het project zitten.

 


Dat is aan de fases van werk van Monica te zien. Door de jarenlange samenwerking komen Anneke en Monica samen al doende tot een eindresultaat. Het eindresultaat krijgt na aanmelding een vermelding van de organisatie, ’ volgens de aspecten van het project` of ‘geïnspireerd door het project´. Deze vermelding zal tijdens het exposeren toegevoegd worden aan de bezoekersinformatie.

Op dit moment zijn Anneke en Monica druk doende om hun quilt af te ronden. We hopen dat ze deze willen delen op 11, 12 en 13 september 2025 tijdens de Textiel&Handwerkdagen in Den Bosch.

 

De verborgen blokjes

Door: Jannie de Breuk

Zoals al eerder in blogs geschreven, ben ik lid van de Quiltgroep Memo. Deze quiltgroep komt eens in de drie maanden bij elkaar. We bedenken met elkaar een thema voor de volgende opdracht. Eén van de dames stelde voor om het blok Rooftop City te maken, uit het boek The Quilt Design Coloring Workbook van Thomas Knauer. Iedereen vond dat een leuk idee. De opdracht was: Het blok moet herkenbaar zijn in de quilt. De breedte was vrij maar de lengte op 100 cm.

Het denkwerk

 

 

Eerst maar eens een schets maken. Dan kijk ik naar mijn stoffenvoorraad welke kleur en welke stof ik zal gaan gebruiken. Twee coupons verloopstof stonden mij wel aan. Maar om het verloop effect te houden, was het wel goed uitkienen hoe ik de stof moest snijden. Om het blokje herkenbaar te maken heb ik een contraststof voor het vierkantje gebruikt namelijk geel.

Op rasterquick de blokken getekend. Ik wist hoeveel blokken ik moest naaien dus de delen van de blokken op verloop gesneden.

 

In elkaar naaien

Toen kon ik de blokken gaan naaien en op mijn flanellen wand de blokken gerangschikt. Zo kon ik zien waar de kleuren van de verloop stof het beste bij pasten. Boven aan de lichte kleur en zo naar beneden voor de donkere kleur. Maar het rangschikken was nog wel een dingetje, want zou ik het gele blokken boven aan doen of draaien enz… Telkens als ik de blokken had gerangschikt maakte ik een foto. Daarna wijzigde ik weer wat en maak ik weer een foto. Zo kun je altijd terugvallen op een eerdere versie van de rangschikking.

 

Help de stof is op!

Als de blokken naar mijn zin waren gerangschikt, kon de verloopstof in delen erbij gevoegd worden.

Het was echt passen en meten. De donkere stof was op. Tja wat ga je dan doen.

Een tijdje laten hangen zo kon ik telkens ernaar kijken en hoopte dat er een idee opborrelde. Ik wilde geen stof erbij kopen.

 

Het quiltwerk

Het kwartje viel, want ik had nog een stuk lichte stof over. Deze erin geplaatst en weer een tijdje laten hangen. Door er telkens langs te lopen voel je op een gegeven moment of het wel of niet bevalt.

Maar het stond mij wel aan. Toen de hele top in elkaar genaaid.

Na het dubbelen van de top komt de volgende vraag. Hoe ga ik de quilt door quilten? Welk garen ga ik gebruiken?

Ik ben begonnen om naast de blokken in de effen ruimte het blok na te quilten. Tijdens het doorquilten komen de ideeën naar boven hoe ik verder zal gaan doorquilten.

 

 

Hartelijke quiltgroeten,

Jannie de Breuk

 

Quiltnieuws 163 binnenkort op de mat

Door: Pauline van den Berg

Het is weer zover, één dezer dagen wordt Quiltnieuws 163 bij jullie thuis bezorgd, samen met de ledenpas. Het is opnieuw een nummer met leuke, mooie en bijzondere artikelen geworden. En ik mag – als binnenkort door de ALV te benoemen hoofdredacteur – vast een tipje van de sluier oplichten.

Voorjaar

Het nummer ademt het voorjaar en volgens mij kijken we daar allemaal enorm naar uit na deze lange en grijze winter. Een vrolijke vogel siert de voorkant. Het is één van de vele prachtige inzendingen van Imagine a Bird. Een overzicht van alle inzendingen is te vinden op de achterkant van Quiltnieuws.

 

Tineke de Wit


Tropische verrassing

Els Mommers staat deze keer centraal in het portret met haar kleurrijke en tropisch getinte werk. Hoe kan dat ook anders als je al jaren op het Caribische eiland Saba woont. Veel van haar werk is geïnspireerd door de Kuna Indianen van de San Blas eilandengroep. Een bijzonder verhaal over een bijzonder mens.

 

Els Mommers


Inspirerend en ontroerend

In het hoofdartikel wordt het al eerder besproken onderwerp van Ecoprinten verder uitgediept door Marlies van Huijgevoort. Wat is er toch veel mogelijk met wat de natuur ons biedt. Veel inspiratie is te halen uit het verhaal van Lia Meiborg over haar kikkers en ‘The making of’ de beeldmerkquilt van Connected in Red.

 

Lia Meiborg

 

En mocht je juist gebrek aan inspiratie hebben, lees dan hoe je je creatieve brein weer activeert. Ontroerend is het verhaal van de prachtige quilt van Cock Kooi-van den Beukel, die door haar dochter is verwerkt tot herinneringsdozen. Wat een mooie manier om je moeder te eren.

 

Cock Kooi-van den Beukel



Tentoonstellingen

Velen van jullie hebben vast de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk bezocht. Op onze eigen exposities wordt in het volgend nummer terugblikt. Wat ik al wel kan verklappen is dat het een groot succes was. Er waren diverse andere exposities waarvan we er enkele in dit nummer uitlichten.

 

Barry Passchier

 

Ook van de 4e tentoonstelling van QuiltCaféGinneken wordt verslag gedaan en de prachtige tentoonstelling in de Kantfabriek van de groep Quilt Art die dit jaar 40 jaar bestaat is nog tot 27 april te bezichtigen. Wat een creativiteit!

Tot slot wordt vooruitgeblikt op het Textielfestival 2026 en de daaraan gekoppelde opdracht.

Zelf aan de slag

Met het voorjaar komt ook Pasen er weer aan. Gerda de Jong heeft weer wat leuks bedacht hiervoor: vrolijke paaseieren voor de ontbijttafel of een kipje op klosjes.

 

Gerda de Jong


En wil je snel een kleurige quilt maken? Dan biedt het kleurige blok (foto 7) van Inge van Koningsveld een uitgelezen kans. Of de kleurige bloemen van Paulien Slutter.

 

Inge van Koningsveld

 

Of je maakt het patroon met vrolijk gekleurde vierkanten van onze adverteerder Wonderfil. Ik ben benieuwd welke kleurrijke variaties deze patronen allemaal opleveren. En wil je een groter project, begin dan met de Mystery Quilt voor 2025, ontworpen door Marlies van Huijgevoort.

 

Marlies van Huijgevoort



Tot slot

Op 22 maart a.s. is de Algemene Ledenvergadering. Alle informatie staat in Quiltnieuws en op de website. Vergeet je niet aan te melden.

Al met al is er veel om naar uit te kijken. Ik wens jullie veel lees- en maakplezier!

 

De Patchwork en Quiltdagen 2025 waren weer top , als vanouds.

Blogbericht door Marijke van Welzen

Deze keer hebben mijn man en ik geholpen met het ophangen van de Round Bobbins van de European Quilt Association ( EQA ). Alle bobbins waren hier, meer dan 350! Het was super koud en stevig doorwerken, maar het resultaat is echt mooi geworden. Swiss Suz, het brein achter de Round Bobbin expositie

Seamus O’ Comanssy

Op donderdag ben ik naar de beurs geweest. Deze keer had ik een extra bezoeker meegenomen: Seamus O’ Comanssy. Een pop, gemaakt door de Ierse Owen Kelly. Deze pop maakt alle reizen die Owen zelf niet meer kan maken. Seamus heeft zijn eigen facebook pagina, waar hij verslag doet van zijn reizen.

Tentoonstelling van Ruud Kugel

Toen ik de aankondigingen zag van de P& Q dagen, was ik echt geïntrigeerd door de aankondiging van de tentoonstelling van Ruud Kugel. Asian Art Kites. Ik dacht dat de vliegers van papier waren en beschilderd.
Tot mijn verrassing waren ze van stof! Gemaakt met de mola techniek, waarbij steeds een laag stof wordt weggeknipt. Fantastisch !
Iedere vlieger is ook nog eens geïnspireerd door Japans sprookjes, sagen of legenden.
Zoals jullie misschien weten ben ik dol op sprookjes en verhalen en laat mij daar ook graag door inspireren.

 

Ik heb het boek van Ruud gekocht en kwam het verhaal tegen van de Crane Wife. Hoe bijzonder dat mijn mantel “Once in a Blue Moon “ daar ook op geïnspireerd is!

Een van mijn recente mantels is “ The Rose garden “ met heel veel schedels en natuurlijk veel rozen.

Op facebook las ik dat Gert van Raalten ook met een dergelijk thema bezig was. Aangezien ik nog wat van de stof over had, heb ik hem een paar stukjes gestuurd.
Ik ben dol op dat soort ‘Toevalligheden’ ( Serendipity)

Tanja van Zijtveld

Op de P&Q dagen kwam ik ook Tanja van Zijtveld tegen met een prachtig zelfgemaakt jasje aan. Tanja heeft een paar jaar geleden een workshop bij mij gevolgd “Jasje met een verhaal”

Denk je nu : ik zou ook wel eens aan een jasje willen werken? Ik geef daar graag 2-daagse workshops in “Jasje met een verhaal “.
De volgende staat gepland op 16 en 17 mei 2025 bij Cordi Atelier, Groningen.

De Kunst van het Quilten: Meerdere Projecten of Eén per Keer?

Door: Saskia den Hartog

Quilten is een kunstvorm die al eeuwenlang wordt beoefend en al vele generaties wordt doorgegeven. En vele nieuwe quilters heeft geïnspireerd. En of je nu een doorgewinterde quilter bent of net begint, je hebt vast wel gemerkt dat er verschillende benaderingen zijn om aan quiltprojecten te werken. Er zijn quilters die ervan houden om meerdere projecten tegelijkertijd onder handen te hebben, terwijl anderen liever één project voltooien voordat ze aan een nieuw avontuur beginnen. Beide benaderingen hebben hun eigen unieke voordelen en uitdagingen.

De Meerdere Projecten Quilter

Voor veel quilters is het werken aan meerdere projecten tegelijkertijd een manier om hun creativiteit levendig te houden. Het kan verfrissend zijn om van het ene project naar het andere te springen, vooral als je even vastzit of inspiratie nodig hebt. Door aan verschillende projecten te werken, kun je je vaardigheden verrijken en nieuwe technieken uitproberen zonder je te vervelen.

Een ander voordeel van deze aanpak is dat je altijd iets hebt om op terug te vallen. Als je even geen zin hebt in een bepaald project, kun je eenvoudig overschakelen naar een ander. Dit kan helpen om de motivatie hoog te houden en voorkomt dat je vastloopt in een creatieve sleur. Bovendien kan het werken aan meerdere projecten tegelijkertijd je helpen om je tijd efficiënter te beheren. Je hebt dan projecten die handig zijn om mee te nemen op vakantie, of terwijl je ergens op moet wachten. En je kan projecten roteren, omdat het ene al in de quilt fase zit, en met een ander project ben je nog aan het puzzelen met welke stoffen je gaat werken. Ik (Saskia) ben een ‘meerdere projecten quilter’. En ik maak altijd aan het begin van het jaar een overzichtje in een fotocollage om te zien wat mijn verschillende projecten zijn.

 

 

De Eén Project per Keer Quilter

Aan de andere kant zijn er quilters die de voorkeur geven aan het voltooien van één project voordat ze aan een nieuw beginnen. Deze benadering kan een gevoel van voldoening en prestatie geven, omdat je je volledig kunt concentreren op één taak en deze tot in de puntjes kunt uitvoeren. Het voltooien van een project kan een enorme boost geven aan je zelfvertrouwen en je motiveren om door te gaan naar het volgende.

Het werken aan één project per keer kan ook helpen om de kwaliteit van je werk te verbeteren. Door je volledig te richten op één stuk, kun je aandacht besteden aan de kleinste details en ervoor zorgen dat elk steekje perfect is. Dit kan vooral belangrijk zijn als je werkt aan een complex of gedetailleerd patroon.

De Balans Vinden

Of je nu de voorkeur geeft aan het werken aan meerdere projecten tegelijkertijd of één project per keer, het belangrijkste is dat je een aanpak vindt die bij jou past. Quilten is een persoonlijke en creatieve uitlaatklep, en er is geen juiste of verkeerde manier om het te benaderen. Het kan zelfs nuttig zijn om beide methoden uit te proberen en te zien welke het beste werkt voor jou en je levensstijl.

Sommige quilters ontdekken dat een hybride benadering het beste werkt. Ze kunnen bijvoorbeeld één groot project hebben waar ze zich op richten, terwijl ze tegelijkertijd kleinere, snellere projecten hebben om aan te werken wanneer ze behoefte hebben aan een verandering van tempo. Dit kan helpen om de voordelen van beide benaderingen te combineren en een gevoel van evenwicht te creëren.

Tot slot

Ik ben zoals gezegd, iemand van meerdere projecten. En heb ze in alle fases liggen. Net gestart, of alleen maar de stofjes bij elkaar gezocht. Maar ik heb ook altijd wel een quilt onderhanden om te quilten. En zoals al beschreven, ik moet ook altijd een ‘mobiel’ project hebben, die ik mee kan nemen onderweg of op vakantie. In mijn telefoon heb ik een ’taken’ app waarop ik overzicht kan houden van alle projecten waar ik mee bezig ben.

 

Ik ken ook quilters die mijn stapel van projecten maar chaos vinden of er onrustig van worden. Zij maken eerst een quilt van A tot Z af en gaan dan verder met een nieuwe quilt. Goed dat er zoveel verschil en verscheidenheid is, het belangrijkste is uiteindelijk dat je geniet van het proces. Quilten is een prachtige manier om je creativiteit uit te drukken en iets unieks en persoonlijks te creëren. Er is geen juiste of verkeerde manier om te quilten. Het gaat erom wat voor jou werkt en wat jou gelukkig maakt.

Veel quiltplezier!

 

 

Patchwork & Quiltdagen 13, 14 en 15 februari 2025

Door: Conny Dienske

Quiltersgilde op de Patchwork & Quiltdagen

Wat een geweldige beurs! We hebben enorm genoten. Als Quiltersgilde mochten we tijdens de Patchwork & Quiltdagen de Patriazaal in de Broodfabriek in Rijswijk vullen – en dat hebben we geweten! Alle Bobbins kregen een mooie plek, net als de quilts van Connected in Red, Imagine a Bird en de Nederlandse Flower Power quilts.

Een enorme dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt. Er is keihard gewerkt, en de tentoonstellingscommissie heeft er ontzettend veel tijd in gestoken. Maar het resultaat was overweldigend!

Natuurlijk mogen we de andere tentoonstellingen en alle standhouders niet vergeten. Het was een feest om over het beursterrein te slenteren – overal was iets moois te zien! De standhouders hebben enorm hun best gedaan, en veel bezoekers liepen rond met goedgevulde tassen. Er was zoveel te bewonderen dat je ogen tekortkwam, ook bij de andere tentoonstellingen. Stuk voor stuk waren ze in één woord geweldig!”

Maar deze beurs zit er weer op. Voor het Quiltersgilde is de volgende beurs de TexHanda in Den Bosch, op 11, 12 en 13 september. Daar zal de tentoonstelling Rhapsody te zien zijn – iets om naar uit te kijken! Maar eerst mogen we genieten van de lente en de zomer.

Onderstaand een impressie van de verschillende tentoonstellingen. Kijk ook het fimpje gemaakt door onze ‘huisfotograaf’ Harry Roelands tijdens het opbouwen op woensdag.

Onderstaand per tentoonstelling een paar foto’s en korte toelichting.

Bobbins

In 2024 vierde het Zwitserse Quiltersgilde zijn 35-jarig bestaan met een bijzonder project! Leden van de European Quilt Association (EQA) konden een bobbin (klos) kopen. Het was de bedoeling 35 thematische vierkantjes te maken van 10 x 10 cm, die volgens een bepaalde volgorde aan de klos werden bevestigd. In Nederland was het enthousiasme groot: meer dan 150 bobbins gingen naar Zwitserland! De andere deelnemende landen zijn Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Noorwegen, Polen, Zweden, Oostenrijk, Letland, Canada, België en Denemarken.

De bobbins werden eerst tentoongesteld op de Algemene Tentoonstelling van het Zwitserse Quiltersgilde en gingen daarna op tournee. Na Zwitserland volgden Italië (Genua), Frankrijk (Elzas) en nu Nederland, waar alle 368 bobbins te zien waren. Vervolgens reizen ze verder naar Spanje (Granada), Italië (Verona) en Oekraïne (Kiev).

 

Connected in Red

Van 12 tot en met 15 september 2024 werd in Saint-Marie-Aux-Mines en omliggende dorpjes in de Elzas voor de 29ste keer een Europese Quiltbijeenkomst gehouden. De EQA is een associatie van quiltverenigingen in 20 Europese landen. Jaarlijks komen vertegenwoordigers van de quiltersverenigingen bijeen. Zij wisselen onder meer van gedachten over gezamenlijke Europese tentoonstellingen met een thema. Leden krijgen hierdoor de kans internationaal te exposeren.

Het Nederlandse Quiltersgilde was dit keer uitgenodigd een expositie te houden. Onze bijdrage was de tentoonstelling van quilts gemaakt voor Connected in Red. De leden die mee wilden doen kregen in januari 2024 een fat quarter van dezelfde rode stof toegestuurd. Voorwaarde was dat er een quilt werd gemaakt van 80 x 100 cm en dat een stukje van de stof werd verwerkt op de voorkant van de quilt. Er zijn 70 quilts gemaakt. In de Elzas was slechts plaats voor 56 quilts. Tijdens de handwerkbeurs in Groningen in november 2024 was de volledige tentoonstelling voor het eerst te zien in Nederland en nu dus alle 70 tijdens de Patchwork & Quiltdagen.

 

 

Imagine a bird

De EQA uitdaging voor 2024 had het thema vogels. In het kader van het 35 jarig bestaan van EQA is gekozen voor een maat van 35 x 35 cm en in de quilt moest een stukje emerald groen worden verwerkt. Deze kleur staat internationaal voor een 35-jarig jubileum. Het thema was vrij te interpreteren waarbij een bestaande vogel als uitgangspunt kon worden genomen maar ook een denkbeeldige, geheel of gedeeltelijk afgebeeld, alleen of in een groep. Een thema dat de Europese quilters aansprak en bijna 500 quilters namen de uitdaging aan, waarvan 62 Nederlandse.

Ook deze quilts gingen op rondreis door Europa. Gestart in de Elzas in september 2024, door naar België, Finland en Duitsland. Gezien het grote aantal werden er twee collecties van gemaakt. De collectie met daarin alle Nederlandse inzendingen was nu in Rijswijk te bewonderen.

 

 

Flower Power

De EQA uitdaging van 2023 had het thema Flower Power. Een thema met veel variatie om uit te putten. De typische flower power periode of de veelzijdige kracht van bloemen kan op vele manieren worden weergegeven.

De vorm van de quiltjes moest rond zijn met een diameter van minimaal 25 cm en maximaal 40 cm. Alle technieken en materialen waren vrij rekening houdend met het feit dat ze op rondreis zouden gaan en dus met elkaar verpakt worden en in dozen verstuurd. De quiltjes zijn inmiddels tentoongesteld in België, Finland, Hongarije, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Spanje, Griekenland en nu waren de Nederlandse inzendingen te zien in Rijswijk.

 

Het Quiltersgilde

De make & take tafel was een groot succes; veel bezoekers maakten enthousiast een klein handwerkje. Ook de infostand werd druk bezocht en veel leuke, gezellige gesprekken vonden plaats.  De mooie kaarten vonden gretig aftrek. Was je op zoek naar een speciale kaart die op de beurs was uitverkocht? Tijdens de regiodagen zijn er ook kaarten te koop, dus vergeet dan niet even te kijken.

En last but not least – we zijn ontzettend blij dat we meer dan 70 nieuwe leden mochten verwelkomen!

En toen was het alweer zaterdagavond 17 uur

Het einde van een prachtig evenement. Om precies 17.00 uur klonk de omroep: ‘Het beursfeest zit erop!’ Tijd om aan de slag te gaan. De tentoonstellingen werden afgebroken, de make & take tafel opgeruimd en de infostand leeggehaald.

 

Prikbord Quiltnieuws 162 vervolg

In elke editie van Quiltnieuws worden prachtige foto’s en korte berichtjes geplaatst van leden die trots hun quilts laten zien. Het is altijd een feest om je mooie creaties met anderen te delen! Om de verbinding tussen de website en Quiltnieuws te versterken, presenteren we deze schitterende werkstukken nu ook in een blogbericht. De redactie van Quiltnieuws heeft de inzenders gevraagd om een blogbericht te schrijven over de achtergrond en het ontstaan van hun quilt. We hebben nu meerdere aanvullende blogjes ontvangen over het ontstaan of informatie over de werkstukken. (eerder blog over het Prikbord)

Ella van Groeningen

Deze quiltbol is gemaakt door Ella van Groeningen. Ze vond ‘m moeilijk te maken, maar het is toch gelukt. De quilt is 72×72 cm.

Ella gaf ons nog aanvullende informatie:

Ongeveer 40jaar geleden werd ik lid van het Quiltersgilde en heb ik 15 jaar les gegeven. Toen was mijn naam nog Ella Doorenbos.
Nu maak ik, buiten een paar uitspattingen na, alleen nog quilts voor de Regenboog-organisatie, die quilts uitdeelt aan zieke kinderen, in ziekenhuizen in heel Nederland.

Ella stuurde ook een paar foto’s van quilts die inmiddels al zijn weggegeven.

 

Joke Rediker

Kreeg inspiratie door de prachtige boomstammen uit de natuur.

Joke stuurde ons aanvullende informatie over een zeer geslaagd verfproject voor de stoffen van de quilt.

Klik hier voor de link naar informatie over het verfproject. Ook is er nog een artikel over de lapjesruil. Klik hier.  In beide artikelen wordt beschreven hoe het is ontstaan en gemaakt.

Janke Abma-van der Valk

Stuurde de redactie van Quiltnieuws haar foto van de quilt “Vos”, en schreef voor dit blogbericht onderstaande aanvulling.

Bij het zien van de puzzel ‘Fox’ schoot direct door mijn hoofd: daar zou ik wel een quilt van willen maken. De puzzel werd gekocht en is de inspiratie geweest voor de quilt. Nadat de puzzel was gemaakt heb ik de omtrek overgenomen. Deze is vergroot tot A3 formaat. Als eerste heb ik daarna de ogen en neus een plek gegeven. Daarna kwam het intekenen van de manen. Nadat de tekening naar mijn zin was kon het stof zoeken beginnen.

Mijn plan was om de hele tekening uit te knippen, maar dat werd al snel een chaos. Steeds dus kleine delen patroon uitknippen (in symmetrie links en rechts), deze op Steam-a-seam overnemen, uitknippen en op stof leggen.
Daarna de delen uit stof knippen en op de zwarte ondergrond leggen. De omtrek van de vos heb ik eerst met wit stofkrijt op de zwarte ondergrond getekend om houvast te hebben aan het patroon. Als een deel naar mijn zin was heb ik dit vast gestreken. Zo is de vos stukje voor stukje opgebouwd.

De ogen zijn uit meerdere lagen gemaakt en met de hand vastgezet en gequilt.

Nadat alle delen vast gestreken waren is de vos met zwart garen free-Motion gequilt.

Het was voor mij een nieuwe manier van werken aan een quilt. Een hele uitdaging maar blij met het resultaat. Extra leuk om te lezen dat de quilt is opgenomen in de rubriek Prikbord van Quiltnieuws 162.

Wil je ook een blogbericht insturen met aanvullende informatie of achtergrond over de quilt? Klik dan hier!
Via het formulier kun je eenvoudig een bericht maken en insturen. Op deze pagina’s lees je ook hoe je foto’s kunt meesturen en vind je handige tips en trucs om een geweldig blogbericht te schrijven. We kijken uit naar jouw inzending!

Quilten met plooien

Blogbericht geschreven door Ella Loos.

Golven, wapperen, rimpelen, kreukelen, rekken, vouwen, draperen, etc. Een van de eigenschappen van textiel waar ik van hou, en die me het afgelopen jaar erg is gaan fascineren is de beweeglijkheid ervan. Het zal met mijn dansachtergrond te maken hebben. Danseres Louie Fuller maakte kunst met bewegend textiel en werd er wereldberoemd mee. Wie is niet dol op de levendige creaties van Iris van Herpen? En, in alle bescheidenheid, mijn eerste plaatjes in AI waren ook dansende lappen. Maar we dragen allemaal kleding, en maken en gebruiken textiele voorwerpen die beweging moet toestaan. Hoe zit het dan met beweging in quilts?

Plisseren is een kunst

Van beweging kom je al snel op plooien. Mijn belangstelling bracht me naar de workshop Plisseren kun je leren bij de Kantfabriek in Horst. Prachtig geplisseerde stoffen werden getoond. Zelf leerde je de kartonnen mallen vouwen, waarin je het satijn legt, dat je vervolgens met strijkijzer in de stof stoomt. Ingewikkeld, hard handwerk, prachtig en dan?

Experimenten

Ik begon zelf te spelen met plooien. Een paar van mijn experimentjes:
1. Kan ik het satijn ook simpelweg in een prop papier plooien en stoomstrijken? Wat als ik het dan op een kaartje vast stik met free motion?

2. Wat gebeurt er met een printpatroon van een stof als ik het systematisch plooi? En met dat plooiwerk als ik het dan platstoom?

3. Kan ik plooien gebruiken om een artquiltje te verlevendigen?

4. Wat als ik heel vrij, los plooiwerk drapeer, opvul, en combineer met platte stofdelen?

Golven

Het thema Oceaan in de Artquiltgroep De Valkeniers in Ede, waaraan ik deelneem, leende zich uitstekend voor een ‘woelige’ vormgeving. In plaats van te patchen of appliqueren, heb ik de losse lappen ‘op hun plaats, in de vorm gerimpeld’. In detail levert het leuke structuren op. Let op: deze quilt is nog niet af! 😊

 

Manipulatie

Voorbeelden van dit soort en nog veel meer plooitechnieken vind je volop op Internet. Daar leer ik ook dat er een verschil is tussen textielmanipulatie, en textieloppervlaktemanipulatie. Bij de eerste werk je met de textiel zelf, zoals met plooien, vouwen, knopen, scheuren. Bij de tweede voeg je iets aan het oppervlak toe, zoals met verven, borduurwerk, appliqueren, etc. De vorm en beweeglijkheid van plooien wordt, voor zover ik heb kunnen ontdekken, bepaald door hoe gestructureerd en vast, of hoe ongestructureerd en los bevestigd ze gemaakt worden.

Plooien afstoffen

Er zijn meer dan genoeg ‘traditionele’ technieken, die de moeite waard zijn om te leren kennen en af te stoffen: smocken, ruches, franjes, inzetplooien, shibori binden, textielorigami, enz. Plooien is voor mij een manier om beweging te creëren en suggereren, niet alleen in 2d maar ook 3d. Ze geven textuur en diepte, en hebben daarmee ook een effect op hoe het aanvoelt. Ik heb de indruk dat plooien veel in mode en textielkunst worden gebruikt, maar niet zo vaak in (traditionele) quilts. Zijn ze te combineren met quilten? Ik kan me best met een geplooid gequilt dekentje op de bank voorstellen…

Quilten is plooien

Als ik de plooien-encyclopedie van Colette Wolff ‘The art of Manipulating Fabric’ bekijk, wordt quilten overigens als een vorm van plooien gezien. En het is natuurlijk zo dat met het doorstikken, en technieken als trapunto die mooie extra dimensie aangebracht wordt. Ik ben echter benieuwd naar wat er allemaal nog ‘bovenop’ met de stof zelf gedaan kan worden, waar ligt de grens tussen een vormeloos wapperende lap en een mooi geplooide quilt?

Challenge

Eerst maar eens met die plooitechnieken aan de slag. Mijn uitdaging dit jaar gaat zijn om een Samplerquilt met 12 blokken met verschillende plooitechnieken te maken aan de hand van “The art of Manipulating Fabric’ van Colette Wolff. Hier kun je enkele online demonstraties van de technieken uit haar boek zien. En kijk trouwens vooral ook de plooikunst af bij de ontzettend leuke en leerzame Didsbury Art Studio.

In toekomstige blogs zal ik mijn resultaten delen. Hieronder een eerste blok-leukerdje:

Doe je mee?

Ik zou het heel leuk vinden, als je meedoet! Of verzin je eigen plooien challenge, of je nu een artquilt, moderne, of traditionele quilt maakt. En alle kennis of ervaring, en voorbeelden die jij hebt, zijn ook van harte welkom. Hieronder reageren kan!

(En het is natuurlijk ook leuk om zelf een bericht te maken met foto’s van je ideeën en vorderingen. Hierbij de link voor het insturen van een blogbericht: Blogberichten insturen)

Regiovergaderdag

Jaarlijks overleg regiovertegenwoordigers

door Marjolein van der Eijk

Afgelopen zaterdag 8 februari kwamen regiovertegenwoordigers en bestuursleden naar de Schakel in Nijkerk voor overleg. Ook de tweede webmaster Riny Zeijpveld en Joke Bouter als administrator van de Idealbetalingen waren aanwezig. Tijdens deze jaarlijkse bijeenkomst maken de regiovertegenwoordigers kennis met hun nieuwe collega’s en wisselen we ervaringen en ideeën uit met elkaar. Zowel binnen het bestuur als onder de regiovertegenwoordigers waren een aantal mensen geveld door de griep maar ondanks dat was met 30 personen de zaal toch gezellig vol.

De onderwerpen

Na een welkomstwoord en een kleine toevoeging aan de agenda kon het overleg beginnen met het voorstelrondje.
Zowel de regio Zuid-West [een samenvoeging van Zeeland en Noord-Brabant West] als de regio Friesland hebben nieuwe regiovertegenwoordigers die met enthousiasme bezig zijn met de voorbereidingen voor hun eerste regiodag dit voorjaar. De andere aanwezigen draaien al wat langer mee en met elkaar zorgen zij verspreid over het land voor leuke dagen voor leden en niet-leden.

Nieuw beleid rond niet-leden

De aanwezigheid van niet-leden op regiodagen was één van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest.
Er is unaniem besloten dat niet-leden voortaan altijd welkom zijn op de regiodagen tegen de bekende meerprijs van € 5.- [voorjaar 2025 klik hier]. De regiovertegenwoordigers gaan deze aanwezigen op de regiodagen uitnodigen om lid van het Quiltersgilde te worden en voor dit doel hebben zij bij vertrek een aantal inschrijfformulieren voor nieuwe leden en kennismakingspresentjes meegenomen.

Sluitingsdatum aanmelding regiodagen

Voor alle regiodagen geldt een sluitingsdatum voor aanmelding. Deze wordt zowel in Quiltnieuws als op de website per regio aangegeven. Een aantal regio’s hebben te maken met een maximum aantal deelnemers vanwege de grootte van de zaal. Voor die regio’s wordt de aanmelding automatisch gesloten als het maximum is bereikt. Wie zich daarna toch nog wil opgeven kan contact opnemen met de betreffende regiovertegenwoordigers.
Bij de meeste regio’s speelt dit niet maar de sluitingsdatum blijft ook daar belangrijk omdat het zowel voor de uitbater van de zaal als voor de regiovertegenwoordiger op tijd duidelijk moet zijn op hoeveel deelnemers gerekend kan worden i.v.m. het aantal lunches en te maken pakketjes voor de workshop.

Automatische betaling bij aanmelding

In het afgelopen jaar is een pilot gestart met het automatisch betalen bij aanmelding voor een regiodag. Hieraan hebben meerdere regio’s deelgenomen en het heeft heel goed gewerkt. Er is daarom besloten om dit met ingang van de regiodagen in het najaar van 2025 voor alle regio’s in te stellen. Dat betekent dat je bij aanmelding voor een regiodag op de website meteen via Ideal kunt betalen. Joke Bouter verwerkt dit en zorgt daarna dat de aanmeldingen bij de juiste regiovertegenwoordigers terecht komen. Dit scheelt voor de regiovertegenwoordigers veel administratie. Tijd die ze beter kunnen besteden aan het organiseren van een leuke dag en het voorbereiden van de werkjes.
Voor leden die omgaan met de computer lastig vinden blijft het altijd mogelijk om zich per post aan te melden bij de betreffende regiovertegenwoordiger. Zij neemt dan verder contact op.

Aanwezigheid bestuursleden op de regiodagen

Het is een goede gewoonte dat tijdens een regiodag een bestuurslid aanwezig is. In het afgelopen jaar is gebleken dat dit door de volle agenda’s van de bestuursleden niet altijd meer haalbaar is. In overleg is nu besloten dat we als bestuursleden waar mogelijk proberen aanwezig te zijn maar dat dit niet altijd lukt. Als bestuur zorgen we wel voor het z.g. bestuursbulletin met mededelingen die voor leden interessant zijn. Dat bulletin ligt tijdens de regiodagen ter inzage op de tafels óf het wordt voorgelezen door één van de regiovertegenwoordigers.
Als er vanuit de leden vragen zijn voor bestuursleden kunnen die natuurlijk altijd via de regiovertegenwoordigers of direct [zie de colofon in Quiltnieuws] gesteld worden.

Aanbevelingen Commissie Dynamiek

Door de Commissie Dynamiek zijn zes aanbevelingen geformuleerd om het Quiltersgilde toekomstbestendig te maken. Eén daarvan is het veranderen van de structuur van de vereniging van ‘Top Down’ naar ‘Bottum Up’.
Dit is redelijk abstract maar het komt er op neer dat de huidige organisatie van de vereniging bestaat uit zeven bestuursleden die de beleidslijnen uitzetten zoals vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering [hier aanmelden]. Voor de uitvoering zorgen commissies met specifieke taken, een grote groep regiovertegenwoordigers, een aantal vaste medewerkers en incidentele vrijwilligers. Alles wordt van ‘bovenaf’ aangestuurd.
Als we het Quiltersgilde als vereniging willen behouden en verjongen is er een andere insteek nodig. Betrokkenheid van de leden is daarbij onmisbaar. Dit kun je o.a. bereiken door leden meer verantwoordelijkheden te geven en proberen jongeren enthousiast te maken voor onze mooie hobby. Omdat de regiovertegenwoordigers het dichtst bij de leden staan was ook dit een belangrijk onderwerp op deze regiovergaderdag.
Eén van de ideeën die door de aanwezigen werd geopperd is dat de regiovertegenwoordigers periodiek de namen en e-mailadressen krijgen van nieuwe leden in hun regio zodat ze daar een uitnodiging voor de regiodag naartoe kunnen sturen. We gaan onderzoeken of dat mogelijk is.
Verder was een grote meerderheid van de aanwezigen bereid om mee te denken over o.a. onderlinge samenwerking bij de organisatie van nieuwe ledenmiddagen. Wordt vervolgd!

Middagprogramma

Na de lunch is er altijd een kleine workshop die is voorbereid door de regiovertegenwoordigers van één regio, deze keer was dat Noord-Holland Noord. Janine van Dijk en Yolanda Coevert hadden voor een duidelijke beschrijving en een stofpakketje gezorgd zodat we aan de slag konden met het maken van een Japans tasje. Yolanda loodste ons door het vouwwerk heen. Het was na afloop van de bijeenkomst niet bij iedereen helemaal klaar maar daar was het enthousiasme niet minder om.

Inspiratie

Alle regio’s hadden het ‘werkje’ van hun laatste regiodag meegebracht om elkaar te inspireren en daar zaten weer heel leuke ideeën bij. Tenslotte ging iedereen naar huis met een doos met nieuwe kaarten voor de verkoop op de aanstaande regiodagen.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst!