Quipdag?

Door: Gerie Lammers

Hoi, daar ben ik weer, Gerie. Deze keer wilde ik het eens hebben over de internationale Quipdag.

Quipdag….

hoor ik je denken, wat is dat nou weer?| Quipdag wil zeggen: QUip In Public, Quilt in het openbaar.

Al jarenlang worden er over de hele wereld quipdagen georganiseerd, op de derde zaterdag van juni. Dat is dus rond de langste dag van het jaar, dan heb je toevallig? ook het langste licht om er de hele dag optimaal van te kunnen genieten.


Denk je erover na om zelf een quipdag in jouw gemeente te organiseren? Twijfel niet langer, ga het gewoon doen. Het is echt heel gemakkelijk, want je hebt er niet veel voor nodig. Slechts 1 quiltproject en een openbare ruimte. Meer niet? Nee, meer niet. Dat mag natuurlijk wel.

Je kunt de quipdag zo gek maken als je zelf wilt, met al je quiltvrienden en -vriendinnen, gratis drank (mag ook koffie of thee zijn), een 5-gangen diner voor alle toevallige passanten, een grote circustent tegen de weersomstandigheden, animatie voor de kinderen, waaronder een jonglerende clown, vlaggen in alle omringende straten, de lokale fanfare, voorafgegaan door dansmariekes, die je dag opent met mooie muziek nadat de burgemeester een mooi gequilt lint heeft doorgeknipt. De hoeveelheid toevallige passanten, die al van de hapjes en drankjes aan het genieten zijn, kun je vergroten door ruim van tevoren advertenties op je sociale media te zetten, maar ook in het plaatselijke krantje.

Maar dat hoeft allemaal niet. Lekker op een stoeltje buiten in het park, op de markt, op een terrasje, dat kan ook. Als je maar lekker buiten (of binnen, als het regent, de bibliotheek, het gemeenschapshuis) ergens in het openbaar gaat zitten quilten. Misschien met de vlag van jullie quiltbee, of een kleine tentoonstelling van wat quilts. Om te laten zien hoe leuk en veelzijdig onze hobby is. Waarschijnlijk ontmoet je (jullie) nog veel meer quilters waarvan je niet wist dat die ook quilten. Of je maakt nieuwe quiltvrienden en -vriendinnen, waar je mee kunt gaan quilten. Omdat onze hobby verbindt en altijd een leuke opening geeft voor een gesprek.

Mocht je in jouw gemeente ook de quipdag willen organiseren, dan vinden wij (de andere leden van het Quiltersgilde) het reuze interessant om te horen hoe jouw quipdag is gegaan. Heb je vragen over het organiseren van de quipdag, kun je altijd vragen stellen aan de vrijwilligers van het Quiltersgilde. Bijvoorbeeld al onderaan dit blogbericht.

 

Pop-Up galerie

In dit verhaal wil ik vertellen over de belevenissen van het opstarten van een pop-up galerie.
Het kunstcollectief Diversity, waar ik lid van ben heeft de geweldige kans om  één van de oudste panden in Lochem te mogen gebruiken..

Wat er aan vooraf gaat

Na een eerste bezichtiging zijn wij direct heel enthousiast, maar zien ook gelijk dat er wel het één en ander moet gebeuren voordat het een galerie is.

diversity 1 - jo huijsman

Na twee vergaderingen, die vooral gezellig en soms wat chaotisch zijn, hebben wij de plannen rond en vertaalt in  een actielijst.

diversity 2 - jo huijsman

De naam voor de galerie is snel gevonden, het is een knipoog  naar het Italiaanse restaurant Da Vinci, wat ooit in het pand was gehuisvest. Voor de officiële opening op zondag 6 april vragen wij de voorzitter van Kunst in Lochem. Wij maken uitnodigen voor de genodigden, flyers om te verspreiden en een rooster voor het suppoosten. Voor de nog niet afgewerkte muur  gaan wij op zoek naar stof. Na wat gegoochel vinden wij mooie licht grijze stof van 3 mrt hoog voor een redelijke prijs.  En dan is  er nog inventaris nodig en maken wij een verdeling van wie wat meeneemt.  Natuurlijk moeten er prijskaartjes worden gemaakt en ook nog boodschappen  worden gehaald voor de opening.

diversity 3 - jo huijsman

En dan is het zover

1 april is het zover, wij hebben de sleutel. De eerste dag staat in het teken van vooral heel veel sleep werk. De kunst is thuis ingepakt en daarbij heb ik deze keer mijn lief nodig voor het vervoer vanladders, stoelen en natuurlijk de kunst. In Lochem moet weer alles worden uitgepakt. Met textiel heb ik het voordeel dat het materiaal hanteerbaar is, maar de keramisten hebben heel wat sjouwwerk met breek gevaar. Ook de schilders moeten om beschadigingen te voorkomen hun schilderijen heel goed inpakken. Verder bestaat de eerste dag uit  technische klussen afgewisseld met lange pauzes, tenslotte moet het wel gezellig zijn en beginnen wij met een eerste opzet. Het lukt niet echt en wij gaan niet echt tevreden naar huis.

Diversity 4 - jo huijsman diversity 5 jo huijsman

Op de tweede dag, na een kop koffie en het bespreken van hoe krijgen wij er een begin aan, krijgen wij er uiteindelijk grip op. Uiteindelijk staat er aan het eind van de dag een expositie waar wij enorm blij van worden.

diversity 6 - jo huijsman diversity 7 - jo huijsman

Wat ons betreft kan het feest beginnen en vanaf nu staan de deuren van de pop-up galerie van woe tot en met zaterdag wagenwijd open voor bezoekers. Tijdens de kunstroute Lochem zijn wij ook het paasweekend van 11.00 – 17.00 uur open. Het is natuurlijk best wel spannend om zo gezamenlijk het avontuur van een pop-up galerie aan te gaan, maar het is vooral een hele leuke  uitdaging en best wel leerzaam.
Er is één minpuntje, er zijn op dit moment drie belangstellende kopers voor het pand en als het tegenzit dan moeten wij eerder dan gepland het pand ontruimen.

Achterhoekse Kunstprijs

En dan is er deze zomer nog een uitdaging. De kunstkring Ruurlo organiseert een kunstwedstrijd voor (amateur)kunstenaars wonende in de Achterhoek.

Een deskundige vakjury beoordeelt de inzendingen op artistieke kwaliteit en originaliteit en bestaat uit Marieke Jooren, senior conservator Museum More, Jaap Staal, kunsthistoricus en Pien Pon, directeur en conservator Museum Staal. De  prijsuitreiking vindt plaats in het prachtige kasteel Ruurlo, een dependance van Museum More. Natuurlijk wil ik er aan meedoen en ik wil er nieuw werk voor maken.   Het wordt werk met een link naar onze mooie Achterhoek.
Ik heb kaasdoek  liggen die ik deze winter met sneeuw heb geverfd. Dit wordt de ondergrond. Ik maak een planning, maart staat in het teken van punchen. Door in maart iedere avond 2,5 uur te punchen haal ik de eerste deadline.

April staat  in het teken van vormgeven en borduren. Tijdens mijn suppoost diensten in galerie Da Vinci ga ik borduren.  In galerie de Smidse heb ik ontdekt dat ‘aan het werk’ hele leuke gesprekken oplevert. De datum van inzending is uiterlijk 30 april. Het wordt dus nog even flink aanpoten.

Een hartelijke voorjaarsgroet

Jo Huijsman

Hoe Sashiko en Boro blijven inspireren

Door: Een samenwerking tussen Erica, Janine en Joke

Het ‘Sashiko’-jasje van Marion in de blog “Deze quilt past als een jas”, geplaatst 27-11-2024 was aanleiding om Sashiko als onderwerp te kiezen voor een nieuwstip. Kijk maar terug: Deze quilt  past als een jas! – Quiltersgilde

Ineens is het overal…

De nieuwstip in januari 2025 ”Ineens is het overal… “ waarin een oproep over quilts met Sashiko stond riep bij verschillende quilters herinneringen op. Erica Schoenmakers reageerde op de oproep van de commissie traditioneel.

 

 

Erica Schoenmakers schreef: “ Hierbij foto’s van de Sashiko-quilt, die ik in 2022 voor mijn dochter gemaakt heb. De verbindende blokken zijn geheel met Japanse stofjes gemaakt. Ik heb meerdere quilts met Sashiko gemaakt, heb daar helaas geen digitale foto van. Een eerdere Sashiko-quilt die ik voor mijn dochter maakte, is helaas, samen met andere quilts, door een huurster van haar huis gestolen! “

Speciale materialen te koop of werken met dat wat je hebt

De speciale garens, naalden en stoffen nodig voor het Sashiko zijn in diverse quiltwinkels te koop. Voor Boro kun je ook materialen gebruiken die je thuis al hebt. Beide technieken blijven inspireren.

 

Sashiko, boro, mending

De koppeling tussen Sashiko en Boro, herstellen van kleding wordt gelegd in het boek ‘ Boro & Sashiko, Harmonious Imperfection; The Art of Japanese Mending & Stitching ‘ van Shannon Mullet-Bowlsby.

Als regiovertegenwoordigster van Noord Holland Noord, dacht Janine van Dijk bij die koppeling van Sashiko  en Boro aan de opdracht voor een regiodag in 2022. Janine van Dijk: ”We hebben een mapje gemaakt met de Boro techniek. Die techniek is vrijer dan de Sashiko die heel regelmatig en netjes moet. Hier komt ook ‘mending’ bij kijken, verstelwerk met deze techniek. Ik heb toen een bloes gekocht bij de kringloop en gebruikt om te laten zien en die hebben we geshowd. Dat was in 2022.”

 


Boro in 2016

Boro riep ook herinneringen op bij Joke van de Kracht,  die een prachtige expositie in de Koppelkerk in Bredevoort bezocht, in 2016 alweer. Het VeelZijdeg Collectief  een groep textielkunstenaars o.l.v. Ine Hummeling liet zich toen inspireren door het authentieke Japanse Boro-textiel.

 

Sashiko in 2025

De  Art-quilt commissie van het Quiltersgilde organiseerde in maart 2025 een online lezing over Sashiko.  “Sashiko, een kijkje achter de patronen” gegeven door Annemarie van Walsum.  Zij liet zien dat het mogelijk is om de Sashiko patronen zowel in traditionele vorm als in art-of moderne vorm weer te geven. Sashiko en Boro blijven inspireren.


Boro en mending in 2025

In Vezel, 45ste jaargang 2025, nr.1 , pag 56-61 staat een artikel van Elly van Elp-Bosscha:” Spijkerbroek stoppen”.  Hierin schrijft zij over een bijzondere expositie: “Ode aan mijn moeder.” Deze expositie was een samenwerking tussen textielinstituut Hawar, Het Fries Museum en het Dorpsarchief van Oldeberkoop. Daarin kun je lezen dat de stoplap en de versteltechnieken van vroeger nog steeds gekoesterd worden. Deze technieken hebben zich ontwikkeld van zo onzichtbaar mogelijk werken naar zichtbare kleurrijke creaties laten ontstaan. Elly van Elp combineerde het modern stoppen ‘visible mending’ en de Borotechniek voor het herstellen van een spijkerbroek. Deze hersteltechnieken van waar ook ter wereld of het nu de stoplap van vroeger, Sashiko of Boro is blijven inspireren en zijn in ontwikkeling.

Algemene Ledenvergadering en Commissie Dynamiek 22 maart 2025

Door Jentien van de Brug (Commissie Dynamiek) en Conny Dienske

Algemene Ledenvergadering en Commissie Dynamiek 22 maart 2025

In dit blogbericht geven we je een terugblik op de Algemene Ledenvergadering en geeft de Commissie Dynamiek een toelichting op haar werkzaamheden en resultaten.

Vicevoorzitter Marjolein van der Eijk leidde de vergadering, aangezien voorzitter Inge van Koningsveld door persoonlijke omstandigheden verhinderd was. De agenda en bijbehorende stukken waren tijdig gepubliceerd op het besloten ledendeel van de website.

De notulen van de Algemene Ledenvergadering 2024 en het jaarverslag 2024 zijn goedgekeurd.

Penningmeester Henriette Balten gaf een toelichting op de begroting, die vervolgens werd vastgesteld. Het jaar 2024 is afgesloten met een bescheiden positief resultaat.

Met algemene stemmen werd een contributieverhoging van € 4,– goedgekeurd waarmee de contributie op € 30,– per jaar komt.

Zowel de kascommissie, bestaande uit Anneke Westland en Antoinette Versteeg, als de accountant hebben de financiële stukken gecontroleerd en akkoord bevonden. Op basis hiervan verleende de kascommissie de penningmeester decharge over het boekjaar 2024. Voor 2025 blijft de kascommissie ongewijzigd, met Marijke Drost en Mieke Schabbing als reserveleden.

Het voorstel van het bestuur om emailadressen van leden binnen de vereniging te kunnen gebruiken werd door de vergadering goedgekeurd, uiteraard binnen de wettelijke kaders van de AVG. Hierop zal het huishoudelijk reglement worden aangepast.

Verkiezing bestuursleden

Inge van Koningsveld was aftredend maar herkiesbaar en is met algemene stemmen herkozen.

Daarnaast werden door het bestuur twee nieuwe leden voorgedragen:

Pauline van den Berg, opvolgster van Marjolein den Oudsten als bestuurslid en hoofdredacteur van Quiltnieuws.

en

Jeanette Broer als bestuurslid met als belangrijkste taak ICT-zaken en SharePoint.

Beide dames werden met applaus ontvangen en hartelijk welkom geheten. Met deze benoemingen is het bestuur weer op volle sterkte.

Commissie Dynamiek

Door Jentien van de Brug

Tijdens de ALV van vorig jaar is de commissie Dynamiek opgericht met als opdracht het Quiltersgilde toekomstbestendig te maken. Jentien van de Brug presenteerde 22 maart het proces van het afgelopen jaar aan de hand van een PowerPoint.

De Commissie Dynamiek is gestart met 6 leden en begeleid door twee heren van de Sesam academie.

De opdracht van het bestuur aan de commissie was; “Kom tot een concreet plan van aanpak hoe we met elkaar kunnen werken aan een toekomstbestendige vereniging”. 

We stelden ons zelf de vraag wie is / zijn het Quiltersgilde? Onze conclusie is: Dat zijn wij!

We zijn ons denkproces gestart vanuit de cirkel van Sinek.

Het Waarom!

De brainstormronde leverde veel ideeën en gedachten op. Vervolgens hebben we deze geordend, waarbij er uiteindelijk vijf hoofdthema’s naar voren kwamen. Deze richtten zich zowel op het functioneren binnen het Quiltersgilde als op de externe samenwerking.

Naar binnen toe kozen we voor:

  • Ten eerste, het verbinden van leden.

  • Daarnaast, het behouden van de traditie en cultuur.

  • Tot slot, leren en kennisoverdracht.

Naar buiten toe stond centraal:

  • Enerzijds, samenwerken met andere verenigingen en organisaties.

  • Anderzijds, het verbinden van mensen en culturen.

Gaandeweg groeide steeds sterker de overtuiging dat we niet top-down, maar juist bottom-up moesten werken.

Het Hoe!

Na de eerste fase gingen wij verder met de tweede fase.

Bij het onderdeel ‘Hoe’ hebben we daarvoor gebruikgemaakt van de brieven en e-mails die leden naar het bestuur stuurden in reactie op hun oproep om ideeën. Wat een waardevolle input!

Vervolgens, in november 2024, hebben we het ‘Waarom’ en ‘Hoe’ gepresenteerd aan het bestuur. Op basis daarvan kregen we de opdracht om een aantal deelonderwerpen verder uit te werken.

Deelonderwerpen

  1. Leren en kennisoverdracht:

    • Allereerst, introductie van de beginnende quilter. Dit betreft niet alleen jongeren, maar ook iedereen die kennis wil maken met patchwork en quilten.

    • Daarnaast willen we leden stimuleren om in hun directe omgeving hun quiltvaardigheden te delen.

  2. Digitale mogelijkheden benutten:

    • Enerzijds, social media en andere digitale middelen inzetten om het Quiltersgilde beter zichtbaar te maken.

    • Anderzijds, deze middelen gebruiken om mensen met elkaar in contact te brengen.

Op zaterdag 15 maart hebben we ons plan gepresenteerd aan het bestuur en op de ALV van 22 maart nam het bestuur het stokje over. Na de presentatie gingen de aanwezige leden in groepjes uiteen om zich te buigen over drie vragen:

  1. Wat zou je graag terugzien op het ledendeel van de website?
  2. Hoe kunnen we jeugd enthousiasmeren voor quilten?
  3. Wat heb je nodig om jouw kennis over patchwork, quilten en het Quiltersgilde te delen?

Vanuit de Commissie Dynamiek hoorden we veel ideeën terug die wij ook in ons plan hebben vastgelegd.

Met name de gedachte om dichter bij de woon- en leefgemeenschap zichtbaar te zijn wordt door veel leden omarmd.

De uitkomsten van deze discussies zullen verder worden uitgewerkt.

Na afloop van de presentatie sprak Marjolein van der Eijk haar grote waardering uit voor de inzet en het harde werk van de commissieleden en zette hen met een mooi boeket feestelijk in het zonnetje.

Middagprogramma

Na de lunch nam Herma de Ruiter ons mee in het Textiel Mobiel project wat zijn oorsprong vond in haar Going round in circles. Aan de leden was gevraagd iets persoonlijks mee te nemen met een verhaal. Dan kon van alles zijn als het maar bevestigd kon worden op een stukje textiel van 10 x 10 cm. Dit leverde ook bij ons mooie verhalen op. Er werd hard gewerkt en bij afsluiting van de dag waren er zelfs al een paar klaar. Dit gaan we waarschijnlijk een vervolg geven maar daarover later meer.

 

Prikbord – Quiltnieuws 163

In elke editie van Quiltnieuws worden prachtige foto’s en korte berichtjes geplaatst van leden die trots hun quilts willen laten zien. Het is altijd een feest om je mooie creaties met anderen te delen! Om de verbinding tussen de website en Quiltnieuws te versterken, presenteren we deze schitterende werkstukken nu ook in een blogbericht. De redactie van Quiltnieuws heeft de inzenders gevraagd om een blogbericht te schrijven over de achtergrond en het ontstaan van hun quilt.
Voor het prikbord van Quiltnieuws 163 hebben we meer informatie ontvangen van Henny van de Graaf. Zij stuurde twee foto’s van quilts die zijn onlangs heeft gemaakt.

Henny quilt al ongeveer 30 jaar met bijna hetzelfde groepje, de Quiltmaatjes. Het groepje maakt voornamelijk art-quilts.

Henny schrijft:

Ik kreeg het verzoek om wat te vertellen over de 2 quilts die ik had ingestuurd.

De groenblauwe quilt

Deze groenblauwe quilt heb ik een aantal jaren geleden gemaakt. Ik begin vaak met een globaal gegeven en laat het idee dan groeien terwijl ik aan het werk ben. Met deze quilt wilde ik iets met groen en blauw doen.  De groenblauwe lapjes vormden de basis. Daarna ben ik de basis met voiles en stukjes tule gaan versieren. Ook een sjaal die had heb ik erop verwerkt. Dit is blauwe stuk aan een van de kanten de kanten. Verder heb ik er draden van een andere oude sjaal opgenaaid. Daarna met grove steken doorgequilt en het af gemaakt met knopen en kralen.

Quilt gezicht van het meisje

 

De andere quilt met het gezicht van het meisje, heb ik gemaakt naar aanleiding van een klein plaatje (ongeveer 6 bij 8 cm).
Eerst heb ik het gezicht gemaakt, wat een hele klus was, daarna het haar gedaan en geprobeerd de verhoudingen zo goed mogelijk te maken.

De bloemen heb ik stuk voor stuk uit geknipt en met dubbelzijdig vlies erop geplakt. Daarna de ogen, wat nog niet zo eenvoudig was om uitdrukking in het gezicht te maken. Toen alles zover klaar was zwarte tule erover heen gelegd en het geheel machinaal doorgequilt.

Het was een hele klus, maar toch is het best een mooie quilt geworden.


Wil je je creaties met ons delen door middel van een blogberichtje? Dat kan heel eenvoudig! Op onze website vind je een stap-voor-stap uitleg over hoe je dit kunt doen.

De beeldmerkquilt van Noord Zuid

Door: Nelleke Meinders, Tentoonstellingscommissie

Bekendmaking Beeldmerkquilt Thematentoonstelling Noord Zuid


Na een verlenging van de inzendtermijn voor de aanmelding voor de tentoonstelling Noord Zuid is er een beeldmerkquilt uitgekozen. We hebben gezocht naar een beeld dat zich goed leent voor een foto. En het moest ook zo veel mogelijk quilters aanspreken. Kortom een ‘mooie allemansvriend’.

Eén quilt sprong eruit door de kleurrijke uitstraling, de leuke uitvoering en het leuke verhaal erbij; “Mijn vriend en ik en onze Newfoundlander, reizen met onze oude Mercedes 609D Leger Ambulance, die we zelf omgebouwd hebben tot camper, van Noord naar Zuid. Beleven allerlei avonturen en genieten van onze vrijheid. “

De quilt is gemaakt door Erika Stek en zowel het patchwork als het quilten zijn met de hand en machinaal gedaan.

 

Beeldmerk quilt Noord en Zuid – Erika Stek


Deze quilt zal gebruikt gaan worden op de aankondigingen voor deze tentoonstelling. Hoe leuk is dat!

Erika gefeliciteerd met deze uitverkiezing.

Werken met Angelina – Dagboekquiltjes

Bianca Maas maakt dagboekquiltjes en die worden maandelijks gepubliceerd op https://de-stoffige-dagboeken.blogspot.com/

Je mag meedoen als je wilt.

Thema, techniek en uitvoering bepaal je zelf.
Haar eerste  blogverhaal plaatste ze op 3 december 2017. Ondertussen zijn er al verschillende mappen gevuld en nog steeds is het leuk!

De ene maand is het makkelijker om een dagboek te maken dan de andere maand. Ik vind het leuk om ieder jaar iets anders te doen. In 2025 wil ik een dagboek maken n.a.v. een boek. Ik heb verschillende quilt en art boeken. Gekocht op een beurs en in de winkel. De meeste boeken belanden in de kast. Met sommige boeken ging ik meteen aan de slag, die belanden daarna in de kast.
Een van mijn eerste art boeken is “Between the sheets with Angelina” Op een beurs gekocht omdat de Angelina’s in de kast bleven liggen. Ik had meer ideeën nodig!

Eerst maar eens met een kopje koffie en het boek op de bank. Bladeren en lezen wat ik zal gaan maken. Ondertussen had ik de Angelina ook gepakt. Mooie kleuren!!!

Alle kleuren door elkaar, dat ga ik doen! Speels en een beetje aan de toeval overlaten. Eerst Angeline een beetje los maken en laten vallen, dan een beetje husselen. Zo, nu pakpapier erop en strijken maar. Het plakt zo mooi aan elkaar. Het schittert!!!

verschillende fases in het proces van werken

Nogmaals door het boek bladereen… de kleuren zijn nu al heel mooi, ik wil het rustig houden en besluit om een raam te maken van stevige witte lutrador.

Dat ziet er al strak uit. Met speciale 3d lijm, zet ik een randje om de Angelina en wanneer dat droog is, krijgt het een folie randje.

Dit is het geworden. Dagboek januari 2025.

Wat maak jij met Angelina?

 

 

 

Het thema voor de miniatuurquilttentoonstelling van 2026 is:

CYCLUS

 

 

Door: Nelleke Meinders

Het thema

Eén van de taken van de tentoonstellingscommissie is het voorleggen aan het bestuur van een aantal thema’s voor de Miniatuurquilttentoonstelling. Maar hoe verzin je een thema? We hebben uit het woordenboek van elke letter van het alfabet elk 3 woorden/ begrippen genomen waar we een beeld bij hadden. Uit onze lijsten hebben Edith en ik allebei 10 favorieten gekozen. Bij deze favorieten zaten een paar overeenkomsten en daar zijn we mee aan de slag gegaan. Van elk favoriet woord hebben we een uitgebreidere omschrijving gegeven of een synoniem, eigenlijk een toelichting op het woord of begrip om de keuze te vergemakkelijken.

Die keuzes zijn aan het bestuur voorgelegd en het is CYCLUS geworden.
Omschrijving van cyclus:

Een cyclus (of kringloop) is een zichzelf herhalend proces of een afzonderlijke periode in zo’n proces, een serie, een geheel van dingen die bij elkaar horen, een herhalend patroon of wat in een kring rondgaat en zich steeds herhaalt.

Bij deze omschrijvingen kan je toch wel wat als quiltster. Zeker als alle technieken gebruikt mogen worden en het een traditionele, moderne of art quilt mag worden. Ook inzendingen buiten het thema zijn welkom.

Voorwaarden en informatie

De enige beperking is de maat. Een miniatuurquilt mag een maximale omtrek hebben van 200 cm.
De vorm mag je zelf bepalen, een rechthoek, een vierkant, een hexagon, een hart, een trapezium, een cirkel mogelijkheden genoeg.

 


Je quiltje moet in een envelop verzonden naar het adres wat in het aanmeldformulier staat. De inzendingen komen in elk geval te hangen tijdens de P&Q dagen in Rijswijk van 12 t/m 14 februari 2026. Maar mogelijk ook nog op andere tentoonstellingen in het land. Wanneer de quiltjes weer “thuis komen” is dus nog niet te zeggen.

Inzendingen vóór 1 augustus 2025 binnen het thema CYCLUS dingen mee om verkozen te worden tot beeldmerkquilt. Je moet dan wel bij het aanmeldformulier een foto van de quilt meesturen van minimaal 1 MB.

Het aanmeldformulier staat HIER.

Veel succes en plezier, we hopen op veel inzendingen!
De Tentoonstellingscommissie Edith en Nelleke

Gebrek aan rust in het hoofd

Daar hebben we allemaal wel eens last van

Door: Rose-Anne de Haan

Er gebeuren soms dingen in je leven waardoor je geen rust in je hoofd hebt om creatieve werkstukken uit je vingers te laten komen. Dat kunnen vervelende gebeurtenissen zijn, maar dat hoeft niet. Neem mijn ‘geval’. In twee jaar tijd is er veel veranderd. Twee verhuizingen, afscheid als bestuurslid van het Quiltersgilde, in een nieuwe woonplaats op zoek naar huisarts, tandarts en kapper, gordijnen en vloerbedekking uitzoeken en ga zo maar door. Allemaal helemaal geen vervelende zaken, maar dat houdt je hoofd bezig en dan is daar geen plek voor een creatief proces. De naaimachine staat nog onder de stofkap. De stapel verhuisdozen moet opgehaald worden en ‘gevonden’ blokken zoeken nog een plekje.

Ik heb wel gebreid, dat geeft rust en dat breiwerk kan ik makkelijk even oppakken. Hoewel ik nu al aan de derde versie van een trui bezig ben met dezelfde wol. Dus ook twee keer uitgehaald, omdat het me niet beviel. En het bouwen van hijskranen van KNEX samen met onze kleinzoon is een genot. Een fantasie die geen grenzen kent!

 

Kleurenpalet

In een nieuwbouw huis zijn er qua kleurenpalet veel beslissingen te nemen. En dat is natuurlijk ook een creatief proces, al is het resultaat geen quilt maar een mooie trap, vloer of gordijn. Daarin maak ik ook wel gebruik van mijn kleurenkaart die ik bij het kiezen van stoffen voor een quilt ook gebruik. Wordt de trap groen met een lichtgroene knipoog? Of paars met een lila accent? Of oranje? We zijn er nog niet uit. En voorlopig hebben we krantengordijnen….

 

Groene vingers

Een overheersende kleur in mijn leven was altijd al groen. Door mijn rode haar (nu grijs) droeg ik vroeger veel groene kleren. Eigenlijk altijd groen of donkerblauw. Dat vloekte niet met mijn rode krullen. Later is daar de liefde voor tuinieren bij gekomen, daar komt ook veel groen bij kijken. En nu wonen we in een buurt waar een gemeenschappelijke kas en moestuin is. Daar geniet ik van en ik heb me met mijn nieuwe buurtgenoten gestort op het zaaien en kweken van kruiden en groenten. Het ontwerpen van de indeling van de kas is een van de creatiefste dingen die ik de laatste tijd gedaan heb…

En onverwachts kreeg ik van collega quilter Margreet Michel hier uit Amersfoort twee tuinboeken, waar ik alle informatie over moestuin en kas in kan vinden. Quilters zijn delers en dus ook met andere dingen dan lapjes!

 

Rustgevend

Het tuinieren geeft rust in mijn hoofd en dan komen vanzelf die lapjes wel weer te voorschijn. En ik weet dat in mijn nieuwe buurtje een buurvrouw gaat wonen die ook graag met lapjes speelt. Daar verheug ik me nu al op!

 

 

Vogeltrek, van Noord naar Zuid en van Zuid naar Noord

Door: Christine Paris

Oproep tentoonstelling Noord-Zuid

Voor de oproep om in te zenden voor de tentoonstelling Noord-Zuid 2025 in Groningen (hier te bekijken) liep ik niet direct warm. Wat kan je daar nu van maken, behalve een mooie Noordpijl die ik vroeger, in het prille werkzame leven, altijd op tekeningen zette? Je kunt hele mooie noordpijlen tekenen dat zeker, Googel er maar eens op. Er zijn ook mooie quilt blokken met sterren/pijlen; het is maar hoe je het bekijkt. Voor mij was de vraag hoe vul ik dan dat zuid in? Ik begon er over te denken dat is toch stap 1 in het ontwerpproces.

Vervolgens ging ik googelen en rondvragen bij deze en gene, dat levert altijd reacties op die je denkproces stimuleren. Ik kreeg zelfs een tekstje toegestuurd van iemand die Noord-Zuid via Chat GPT op de digitale snelweg had uitgezet. Dat leverde bijzondere invalshoeken op geografisch politiek; sociaaleconomisch en cultureel economische vraagstukken zijn langs de noord- zuid lat te leggen.

De Vogeltrek

Ik heb mijn hart gevolgd op zoek naar de verbeelding van het natuurfenomeen Vogeltrek. Die mooie voorjaars – en najaarstrek. Hebben jullie ook dat bericht gelezen afgelopen maand over de kraanvogels die toen iets verder naar het westen over ons land trokken, omdat het in het oostelijk deel van Europa nog te koud was. Het bracht weer veel vogelaars op de been. Of wat denk je van het geluid van de overtrekkende ganzen in de wintermaanden die wat verder naar het zuiden afzakken omdat er koude lucht aan komt.

Voor die ganzen is er in ieder geval een mooi quilt blok de Flying geese. Dus dat was ‘eenvoudig’. Maar hoe verbeeld je de vogeltrek over een gebied, Nederland is daarvoor te klein. Die vogels gaan naar Afrika heen en weer en sommigen doen niet alleen ons land aan maar gaan naar het hoge noorden. Dus dat moet je meer op wereldschaal bekijken. De Bosatlas gaf uitkomst, uiteindelijk heb ik de Fysisch – geografische kaart, met de klimaatzones als basis inspiratie gebruikt.

 

Fysisch geografische kaart uit de Bosatlas, 56e editie, uitgeverij Nijhoff

 

Van kaart naar quilt

Eerst maar eens schetsen hoe de kaart te vertalen naar het ontwerp voor een quilt. Met kleurpotlood op een A5-je gaat dat heel snel. Ik heb mijn associatie en eigen kleurschema gevolgd, de tropen, naast droge woestijnen ook tropisch regenwoud, héél groen dus naast geel voor de droge gebieden. En groen en blauw (kou) voor de meer noordelijke en zuidelijke zones. Het resultaat gaf enig houvast.

 

 

Maar om dat te vertalen naar een quilt van 80 breed en 120 cm hoog; dat is nog wel even puzzelen. Die wereldkaarten zijn feitelijk breed en smal, een maat van 120 breed en 80 hoog had beter bij die ondergrond uit de atlas gepast, idee voor een volgende tentoonstelling?

Ik ben maar op een A3 gaan tekenen om die wereld kaart verder te vervormen naar lang en smal. De lijntekening van de kaart heb ik omgezet naar een collage met stroken gekleurd papier uit oude tijdschriften. Daarbij had ik nog steeds mijn eigen kleurschema gevolgd Het contrast tussen de tropische en de gematigde zone waar wij in wonen (van donker naar licht groen) was moeilijk te maken het werd gewoon veel ‘groene soep’.

 

De eerste collage met mijn eigen kleurcodes


Dus opnieuw beginnen en toch de kleurcodes uit de Bosatlas gehanteerd, die hebben ze niet voor niets zo gekozen. Ik had nu 2 collages op A3-formaat. Goed om naast elkaar neer te leggen, regelmatig te bekijken en me eigen te maken. Het voordeel van die vertaling naar collages was dat het ontwerp minder in mijn hoofd zat en ik de onderdelen beter kon afpellen, door ontwerpen, zo je het maar noemen wil.

Maar nu?

Hoe zorg je nu dat die vogeltrek zichtbaar wordt? Uiteindelijk gaat die over de zones heen en in het noordelijk halfrond is er meer vogelrek dan in het zuidelijke. Papier is geduldig, dus met plak en knipwerk kwam ik goed op dreef. Het noorden heb ik aangegeven met een noordpijl midden op het ontwerp, op de evenaar in kaart termen en daarom heen die vogeltrek geschikt over het noordelijk en het zuidelijk halfrond. Dus ook de Flying geese was met overtrekpapier op mijn collage geland, en dus uit mijn hoofd.

Ik had nu het ontwerp op A3 af en dat voelde goed, dus de uitdaging dat te vergroten naar 80 x 120. Door terug te rekenen welke vergrotingsfactor nodig is voor de hoogte en de breedte kon ik die delen die volgens de (vervormde) kaart woestijn- dus geel- moesten zijn intekenen op een grote papieren ondergrond. Daarnaast de begrenzing klimaatzones aangegeven waar de kleurovergangen naar het noorden en het zuiden ongeveer moesten komen.

Toen ik mijn collage af had in augustus 24 dacht ik, ik stuur in voor het beeldmerk, de quilt moest (toen nog) voor 1 januari ingediend zijn. Moet makkelijk kunnen denk je dan nog. Maar Ik had ook nog een ander project onder handen, dus eerst dat afmaken want er moeten niet nog meer ufo’s ontstaan en er liep ook nog een andere klus in de tuin, die meer tijd kostte dan ik voorzien had. Uiteindelijk begon ik pas begin december aan het feitelijke werk voor deze noord zuid quilt. Hoewel het een eenvoudig, modern, basisontwerp was werd het nog even stevig doorwerken.

Copyright kwestie

Een blog over copyright van Liesbeth Wessels (hier te vinden), bracht me ertoe op de valreep, net voor de kerstvakantie, uitgeverij Nijhoff van de Bosatlas te benaderen. Zodat ik toestemming kreeg de kaart die de basis voor mijn quilt is ook te kunnen gebruiken voor deze blog of een toelichting elders. De enthousiaste reactie uit die hoek was een extra stimulans om toch door te pakken. “Dat is geen probleem. Ik heb eerder contact gehad met … over het gebruik van de kaart als basis. Dat vinden we juist erg leuk. Ik heb haar toen een bestand van deze kaart uit de 56e editie toegestuurd.”

De 53e editie van de Bosatlas en quilten, dat zullen wel mensen zijn die aan hetzelfde project werken, werd er vanuit de uitgeverij gedacht. Ik ben dus benieuwd wat Liesbeth Wessels gemaakt heeft, vanuit haar richting art quilten, met haar (andere) kaart als basis inspiratie.

Op de valreep van het oude jaar kon ik de foto van mijn quilt insturen.

 

Een detail uit het eindresultaat


Tot slot


De sluitingsdatum voor de inschrijving van de tentoonstelling Noord-Zuid is 1 augustus. Ik ben benieuwd naar de diversiteit aan inzendingen rond dit thema, maar zal er nog even geduld voor moeten hebben. Pak de uitdaging aan zou ik zeggen.