Een vrijwilliger in de schijnwerpers – Jo
We zijn heel blij met onze ongeveer 70 vrijwilligers die allerhande werkzaamheden verrichten voor het Quiltersgilde! Maar wie zijn dat eigenlijk? Wat doen ze? En wat houdt hen bezig, met name op het gebied van quilten? Zo ontstond een wens om onze vrijwilligers af en toe eens in de schijnwerpers te zetten. Daarom zijn we meer dan een jaar geleden begonnen met een nieuw thema: “een vrijwilliger in de schijnwerpers”. De laatste vrijwilliger in de schijnwerpers, Lydia de Mooij, heeft het stokje doorgegeven aan:
Jo Huijsman
De functie(s) bij het Quiltersgilde
We beginnen met een aantal vragen over het vrijwilligerswerk dat Jo voor het Quiltersgilde doet.
Hoe ben je terecht gekomen als vrijwilliger bij het Quiltersgilde en kun je iets vertellen over de activiteiten die je doet voor het Quiltersgilde?
Tijdens de tweejarige opleiding Quilten Speciaal 13 in 2014 ben ik gevraagd om iedere maand voor de website van het Quiltersgilde een verhaaltje te schrijven over de opleiding Quilten Speciaal. Omdat ik in die periode de opleiding als een groot cadeau ervoer, kostte het mij geen enkele moeite. Iedere maand heb ik meer dan genoeg inspiratie. Na de opleiding in 2016 ben ik blijven schrijven. Mijn verhaaltjes gaan dan over hoe ik zonder steun van de docenten in mijn eentje verderga.
De eerste jaren schreef ik iedere maand een verhaaltje voor de website van het Quiltersgilde, maar inmiddels is het bloggen verder geprofessionaliseerd en zijn er veel bloggers bijgekomen. Ik ben nu ongeveer 1 x per twee / drie maanden aan de beurt. Het aanbod voor de lezers is hierdoor ook veel gevarieerder en dus een geweldige vooruitgang.
Door het bloggen voor het Quiltersgilde ben ik ook gevraagd om 1 x per maand namens het Quiltersgilde voor het textielplatform te schrijven. Dit is een initiatief van STIDOC (Stichting Textiel Informatie en Documentatie Centrum) waarin alle 7 textielverenigingen (ca 45.000 leden) en Museum de Kantfabriek zijn vertegenwoordigd. Ik kan het www.textielplatform.nl echt aanbevelen, het is een kennis en inspiratieplatform voor iedereen met een passie voor textiel, zowel in ambacht als in kunst.
Ik probeer mijn verhaaltjes voor het Quiltersgilde en het Textielplatform vooral laagdrempelig te houden. Ik zie het als een praatje tijdens de koffie en hoop het vooral een beetje gezellig te maken. Of het lukt? dat weet ik natuurlijk niet. Soms is 1 x per maand een verhaaltje schrijven voor het textielplatform best lastig, maar als ik ervoor ga zitten komt de inspiratie vanzelf.
Jo als quilter
We hebben ook een aantal vragen gesteld over de quilts die Jo zelf maakt en over haar passies op quiltgebied.
Passen de quilts die je maakt binnen een bepaald genre?
Past mijn werk in het vakje artquilt? Ik weet dat mijn werk discussies oproept en ik vind dat niet erg. Ik vind het een uitdaging om te experimenteren en combineer textiel ook wel met andere materialen. Zelf zie ik mijn werk nog steeds als een artquilt. Het bestaat immers uit meerdere lagen en er is altijd textiel in verwerkt.
Wat is je favoriete zelfgemaakte quilt? Kun je daar iets over vertellen?
Eigenlijk heb ik twee favoriete quilts. Mijn allereerste echte art-quilt ‘De kringloop van het Wad’ Het vertolkt de kringloop van eb en vloed en zonsopgang en zonsondergang.
En ‘Verhalend landschap’, een reis het jaar rond in twaalf beelden. Het draagt de sporen van de invloed van het klimaat waar iedereen een eigen verhaal aan kan verbinden. Vooral in dit project waar ik anderhalf jaar aan heb gewerkt, komt alles samen wat ik tijdens Quilten Speciaal heb geleerd. Het idee omzetten in een ontwerp, onderzoek verrichten naar materialen, proeven maken. En ondertussen een cursus volgen bij textielcentrum Hawar om het vrij borduren onder de knie te krijgen, een tijdlijn volgen en nadenken over hoe het werk geëxposeerd moet worden in het kerkje van Eppenhuizen tijdens het Quiltfestival Noord Groningen.
Welke quilt ben je op dit moment aan het maken?
Tijdens de Corona pandemie heb ik tijd over en begin ik na te denken om mijn werk van a tot z zelf te maken en zo komt weven op mijn pad. Via marktplaats weet ik een spinnenwiel op de kop te tikken en in de kringloop staat zielig ergens in een hoekje een weefgetouw. Nou dat heb ik geweten. Spinnen en weven onder de knie krijgen is een helse klus, maar inmiddels ben ik zover dat ik mijn eigen lappen weef. Op dit moment ben ik bezig met een werk dat is geïnspireerd op de zee. Ik gebruik de zogenaamde dubbelweef techniek en zo ontstaan onder mijn handen golven. Zodra de lap van het weefgetouw is, ga ik verder met verven, punchen en borduren en zo kom ik weer aan de meerdere lagen van een quilt. Voorlopig is het werk nog niet af en waar het mij uiteindelijk naar toe brengt, is nog een vraag. Ga ik de kant op van vluchtelingen op zee, of blijf ik heel simpel gewoon bij de zee die van alles meevoert naar het strand, zoals schelpen, kwallen, krabben, maar helaas ook afval.
Zodra het weefwerk klaar is, begin ik weer een nieuwe ketting op het weefgetouw te zetten. Zo werk is dus meestal aan twee werkstukken, één in de begin fase en één in de afwerkfase.
Hier kun je meer foto’s van het werk van Jo vinden: https://johuijsman.nl
Als je onbeperkt tijd en geld zou hebben, wat zou je dan het liefste willen doen of maken als het om patchwork en quilten gaat?
Als ik voldoende geld had? Eigenlijk ben ik zeer tevreden met mijn leven. Wel merk ik dat bij het ouder worden er steeds meer energie gaat zitten in het onderhouden van ons huis en het nogal uit de kluiten gewassen erf. Dat gaat natuurlijk ten koste van de tijd die ik aan mijn textiel kan besteden. Het zij zo en ik leg mij er bij neer dat de productie op een lager level ligt. Ook ben ik wat kritischer wat betreft exposities. Exposeren is heel leuk, maar het vraagt ook heel veel tijd.
Heb je een favoriete quilter?
Ik heb heel veel bewondering voor twee textielkunstenaars:
Sheila Hicks (https://www.sheilahicks.com)
geboren in 1934 in Amerika en woont en werkt nu in Parijs.
Sheila komt op voor de status van textiel in de kunstwereld. Haar werk hangt wereldwijd in de grotere museums. Op dit moment is haar werkte zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. In de expositie Unravel – The Power and Politics of Textile in Art tonen kunstenaars uit heel de wereld Unravel grootse, kleurrijke en expressieve installaties maar ook fijnzinnige en intieme kunstwerken.
Claudy Jongstra (https://claudyjongstra.com)
Ook bewonder ik Claudy Jongstra, een Nederlandse textielkunstenaar die wol op een ambachtelijke wijze vervilt. De productieketen van wol tot eind product heeft ze zoveel mogelijk in eigen hand genomen. Dat wil zeggen, de wol komt van haar eigen Drentse heideschapen. De natuurlijke kleurstoffen zijn afkomstig van zelf geteelde inheemse verfplanten die ze verbouwt aan de dijk bij de Waddenzee. Daarnaast houdt ze bijen en heeft een eigen proeftuin met traditionele verfplanten om de biodiversiteit in het landschap te bevorderen.
Ik vind het knap van beide kunstenaars dat zij zich zo hebben kunnen onderscheiden met textiel. Sheila Hicks in de zeventiger jaren, een tijd dat textiel iets was voor handwerkclubjes en Claudy Jongstra door haar duurzame aanpak.
Aan welke vrijwilliger wil jij het stokje doorgeven?
Ik wil graag het stokje doorgeven aan Pieternel Hol, Zij is al jaren een zeer gedreven vrijwilliger voor het Quiltersgilde en voor STIDOC. Zij is de drager van het textielplatform. Ik heb een grenzeloze bewondering voor haar inzet.
Hier kun je vorige afleveringen vinden: 1) Inge Schoonderwoerd 2) Ineke Scheepbouwer 3) Elfriede Grooten 4) Dyonne van de Watering 5) Jacqueline Verhoef 6) Gemma Versluys 7) Sylvia Jansen 8) Harry Roelands 9) Gerrie Schoonebeek 10) Gerie Lammers 11) Jeanette Broer 12) Jannie de Breuk 13) Rose-Anne de Haan, 14) Greetje Hein, 15) Marjolein van der Eijk , 16) Liesbeth Wessels en 17) Henriëtte Balten, 18) Gerda de Jong, 19) Paulien Slutter, 20) Annemieke Polman en 21) Lydia de Mooij.